11.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ «تناسخ» از باورهای مشترک بسیاری از معنویتهای نوپدید است.
یکی از «تعالیم اِک» در فرقهٔ «اکنکار» نیز باور به «تناسخ» است. این عقیده آن قدر برای آنان مهم و بنیادی است که اگر هر کتابی از اکنکار را ورق بزنید، در هر فصلی از آن، بارها و بارها نام تناسخ را خواهید دید.
🔺ادلهٔ عقلی و نقلی متعددی برای محال و باطلبودن تناسخ ارائه شده است. اگر تناسخ ممکن باشد خداوند آرزوی بازگشت به دنیا را آرزوی دست یافتنی میدانست؛ ولی خداوند متعال در قرآن کریم چنین آرزویی را دست نایافتنی میداند. امام رضا علیهالسلام نیز کسانی را که به تناسخ باور دارند، کافر میدانند.
🔺برای مطالعهٔ بیشتر به کتاب «آفتاب و سایهها» نوشتهٔ حجتالاسلام دکتر محمدتقی فعالی مراجعه کنید.
🔹در این موضوع بیشتر بدانید👇
معنویت بیسامان؛ تناسخ
تناسخ؛ باور مشترک بسیاری از شبه معنویتهای نوپدید در نگاه اسلام
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|سایت|ایتا|تلگرام|
24.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#برشی_از_کتاب | «عصر جدید، دغدغهٔ جدید»، دکتر رسول حسینپور
🔹 قانون جذب، انگارهای با پایه و بستر مادی است که فرایند خود را به گونهٔ مجرد، تبیین مینماید و تا آنجا پیش میرود که ذهن انسان را که خود یکی از آفریدههای مجموعهٔ هستی است، علت تامهٔ پدیدهها و رخدادهای مادی قلمداد میکند.
🔸 این قانون نه سنخیتی میان علت و معلول میشناسد و نه معلول را در جایگاه معلولیت میبیند؛ بلکه جامهٔ علت بر اندام آن نیز میپوشاند.
🔹 از مادی چشمداشت نتیجه فرامادی دارد و پاسخ درخواستها و آرزوهای بشری را از کائنات - نه آفریدگار آن - بدون اثبات اینکه چگونه توان واکنش به کنشهای انسانی را دارد، مطالبه مینماید.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|سایت|ایتا|تلگرام|
عرفان نما
📽 #موشن_رئال | اُشو؛ از فساد اخلاقی و بیراههای لذتگرایی تا اخراج از آمریکا عرفان نما؛ نقد شبه معن
10.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معنویت خویشتنمدار همتی.mp3
1.12M
#پادکست | خودمحوری و خدای منزوی در معنویتهای سکولار
🎙دکتر همایون همتی
💠 معنویتهای سکولار حرکت از خود به خود در خود است؛ ولی عرفانهای دینی حرکت از خود به خداست. لذا این معنویتها را "self religion" نیز میگویند. معنویتهای نفسمدار، نفسمحور. هدف خودِ نفس است، کامجویی است، لذتیابی است. کنار گذاشتن درد و رنج است، کاهش درد است؛ ولی خدا و عرفان در آن نیست.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|سایت|ایتا|تلگرام|
معنویتگرایی بهمثابهٔ گفتمان.pdf
322.8K
#معرفی_مقاله
معنویت گرایی نوین به مثابه گفتمان، دکتر ابوتراب طالبی و دکتر باقر طالبی دارابی
💠چکیده:
🔹 مقالهٔ پیشرو دربارهٔ یکی از ابعاد فرقهگرایی جدید در ایران است. توجه ویژهٔ این نوشتار به «معنویتگرایی جدید» است.
🔸 در این مقاله به تحلیل نشانههای معنویتگرایی جدید پرداخته و دادهها از دو روش بررسی منابع و اسناد موجود و مصاحبه عمیق با حاملان ایرانی این گفتمان جمعآوری شد.
🔹 بررسی منابع موجود نشان داد که نظام معنایی «معنویتگرایی» بهمثابهٔ گفتمان بر اساس مضامین و نشانههایی مانند «محوریت خود» و «سفر از زندگی بر اساس انتظارات بیرونی به یک زندگی اصیل درونی»، «فردگرایی»، «نگرش کلنگرانه»، «التقاط» و «استفاده از روانشناسی» استوار است.
🔸 نتیجهٔ بررسیهای تجربی، ثابت کرد که پیدایش گفتمان معنویتگرایی جدید، نشان از تعارضهای درونی و ابهامی است که در حوزهٔ معانی گفتمان دینی وجود دارد. این مسئله، فرصت بالندگی و موقعیت مسلط «گفتمان دینی» را با چالش مواجه کرده است و زمینه را برای پیدایش «گفتمان معنویتگرایی» در ایران فراهم نمود.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|سایت|ایتا|تلگرام|
7.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اطلاع_رسانی
✅ کانال عرفان نما در تلگرام راهاندازی شد.
🔸 نشانی کانال در تلگرام👇
t.me/erfan_nama
🗣 امکان گفتوگو دربارهٔ هر یک از پیامهای فرستادهشده در کانال تلگرام عرفاننما
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید|وبگاه|ایتا|تلگرام|گروه|
هدایت شده از حق پژوهی
40.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #موشن_گرافیک | بیحجابی؛ ریشهها، واقعیّتها
نقش مبلّغین فرقههای انحرافی و مروّجین آزادیهای بی حدّ و حصر در ترویج بیحیایی و بی بند و باری
💡 حق پژوهی؛ مرکز تخصّصی نقد و بررسی فرق، ادیان و جریانات انحرافی
| سایت | ایتا | تلگرام | آپارات | روبیکا | اینستاگرام |
عرفان نما
#معرفی_مقاله معنویت گرایی نوین به مثابه گفتمان، دکتر ابوتراب طالبی و دکتر باقر طالبی دارابی 💠چکی