#پرسش_پاسخ
✅ پاسخ:
🔹هیچ تأیید علمی برای وجود چاکرا پیدا نشده است. دانشمندان در هیچ بررسیای نتوانستهاند وجود چنین نوع انرژیها و مناطقی را در بدن انسان کشف کنند. اگر دانشمندی میتوانست به چنین کشفی برسد، علم را دگرگون میکرد و دریچه جدیدی از انسان و جهان به چشم بشریت میگشود.
🔸نهتنها برای چاکراها هیچگونه شواهد علمی وجود ندارد، بلکه حتی این موضوع علمی هم نیست. توافق جامعه علمی این است که چاکراها و چاکرا درمانی کاملاً یک موضوع شبهعلمی محسوب میشوند. در ادامه به دلایل این موضوع میپردازیم.
🔹شاید پیش خودتان بگویید که خب ایرادی ندارد که مردم به چاکرا باور داشته باشند. باور به آن که زیانی ندارد؛ اما آیا اینچنین است؟ متأسفانه خیر. در حیطه سلامتی، باور به چاکرا و توجه و صرف هزینه (زمانی، انرژی و پولی) برای آن، باعث میشود که فرد توجه کمتری صرف درمانها و راهکارهای علمی برای رفع بیماریها و کسب سلامتی کند.
🔸فرض کنید شخصی به بیماری خطرناکی مبتلا شود و به جای صرف تمرکز بر روی تشخیص پزشکی و درمانهای مؤثر، به دنبال متعادل کردن چاکراهای خودش برود. در چنین وضعیتی بیماری او پیشروی کرده و میتواند جان و سلامتی دائمی او را به خطر بیندازد.
🔹همچنین درباره موفقیت نیز باور و عمل به چاکراها میتواند انگیزه فرد را بکاهد و او دیگر زمان و تلاش کافی صرف روشهای مؤثر نکند. در چنین حالتی میتوانیم بگوییم او به دنبال نخود سیاه فرستاده شده است.
🔸در دهه ۹۰ میلادی پژوهشی جنجالی توسط یک دختر ۹ ساله به نام امیلی رزا (Emily Rosa) انجام شد. این آزمایش نشان داد که درمانگران لمس درمانی (نوعی انرژی درمانی) حتی قادر به تشخیص انرژیای که ادعا میکنند از بدن انسانها خارج میشود نیز نیستند. کارشناسان لمس درمانی (Therapeutic touch) ادعا میکردند با کمک گرفتن از انرژی، میتوانند از مشکلاتی مثل استرس و اضطراب را بکاهند.
🔹در این آزمایش، یک دیوار چوبی نازک بر روی یک میز قرار گرفت. تنها در پایین دیوار دو سوراخ برای عبور دست درمانگران ساخته شده بود. به همین خاطر درمانگران نمیتوانستند آنسوی میز را ببینند. درمانگران کف دست خود را به طرف بالا بر روی میز قرار میدادند و امیلی دست خود را به فاصله کمی بالای دست آنها میگرفت. درمانگران میبایست میگفتند که دست امیلی بالای کدام دستشان قرار دارد.
🔸حتی به بعضی از درمانگران این فرصت نیز داده شد که پیش از شروع آزمایش، دستهای امیلی رزا را بررسی کنند و از نظر خودشان ببینند که کدام یکی از دستهای او انرژی بیشتری دارد. در این موارد، امیلی از همان دستی که آنها به عنوان دست پرانرژیتر شناسایی کرده بودند، استفاده کرد. درمانگران میبایست با توجه به انرژی بدن امیلی و حس کردن آن جواب پرسش را میدادند.
🔹نتایج بسیار ناامیدکننده بود. از ۲۸۰ باری که این آزمایش روی ۲۱ درمانگر مختلف انجام شد، فقط ۱۲۲ بار (۴۴% موارد) درمانگران پاسخ درست دادند. نتیجهای حتی کمتر از ۵۰% که نشاندهنده شانسی بودن کامل پاسخهاست. این پژوهش توسط نشریه پزشکی American Medical Association منتشر شد. پس از آن نیز هیچکدام از رهبران لمس درمانی حاضر نشدند تحت آزمایشی مشابه قرار بگیرند و یا خودشان آزمایشی علمی برای تأیید ادعاهایشان طراحی و اجرا کنند.
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
سکولاریزاسیون معنویت؛ تهدیدی فرهنگی.pdf
690.1K
#معرفی_مقاله | سکولاریزاسیون معنویت؛ تهدیدی فرهنگی
🔻چکیده
🔸معنویت در حوزه ادیان سنتی، به دلیل پیوستگی و تعامل بسیار با دینداری، به یک مفهوم مستقل و دارای ویژگیها، پیامدها، آسیبشناسی و خاستگاه مخصوص به خود تبدیل نشده است، اما امروزه بر اثر فرایند سکولاریزاسیون و کاستهشدن جایگاه دین، به معنویت سکولار توجه بسیاری میشود. بخشی از این توجه، مرهون تأثیرگذاری فوق العاده معنویت بر فرد و جامعه و حوزههای کار، تعلیم و تربیت و سلامت است.
🔹در چنین شرایطی، بر ماست که مفهوم معنویت را در حوزه دین اسلام مورد بازاندیشی و بازتعریف قرار دهیم و تمایزهای معنویت اصیل اسلامی را با معنویت سکولار آشکار سازیم، زیرا رشد معنویت سکولار لطمههای جبرانناپذیری بر هویت ملی و انقلابی ما وارد میسازد.
🔸آنچنان که در این مقاله نشان دادهایم «معنویت اسلامی» را میتوان تلاش برای زیستن معنادار (یعنی داشتن هدفی فراتر از اهداف جزئی در زندگی و دسترسی به منبع ارزش) در پرتو هدف حقیقی و منبع ارزش حقیقی (و نه هدف و منبع جعلی)، یعنی تقرب الیالله دانست. وجوه تشابه میان معنویت اسلامی و معنویت سکولار را میتوان از جمله چنین برشمرد: باطنگرایی، نفی مادیگرایی، تأثیرات عمیق بر افراد و جوامع...
✍️ بهزاد حمیدیه
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید؛ ایتا | تلگرام | سایت
#یادداشت | ورکشاپ طبیعت درمانی :)
🔹اسلام با شادی، تفریح و نشاطِ پیروانش موافقه و توصیههای متعددی در این زمینه داره. برای نمونه در روایتی از امام صادق علیهالسلام نقل شده که پیادهروی، سوارکاری، شنا و دیدن سبزهزار از عوامل ایجاد نشاطه. (...المشی، والرکوب، والارتماس فی الماء، والنظر الى الخضرة...)
🔸ولی در معنویت مدرن (معنویت منهای دین) توصیه میشه که هرچی حالتون رو خوب میکنه و شما رو به آرامش میرسونه و زندگی رو براتون معنادار میکنه، استفاده کنید. از مصرف مواد مخدر و آزادی کامل و بدون چهارچوب در روابط جنسی بگیرید تا دوچرخهسواری در هوای پاک جنگل و کوهستان.
🔹متأسفانه در گوشه و کنار کشور افراد و مؤسساتی با همین تفکر و رویکرد، تورهای طبیعتگردی دارند و مشغول به فعالیتند؛ مراقب باشیم.
🔻گروه علمی نقد معنویتهای نوپدید مؤسسهٔ راهبردی حقپژوهی
✍ سیدابوالقاسم ظریف
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
🔸از قانون اثباتنشدهٔ جذب کم نام میبره؛ ولی نوع فعالیتش تو همون فضاست. از تکنیک مندرآوردی هواپونوپونو بدون اینکه نام ببره استفاده میکنه، کدکیهانی، چاکرا درمانی و... هم داستان خودش رو داره.و... .
🔹 از محتواهای دینی استفاده میکنه (البته باید گفت خواسته یا ناخواسته سوءاستفاده میکنه) و این باعث جذب مخاطب بیشتر میشه؛ ولی مشکل جدیش اینه که بسیاری از محتواهایی که به نام قرآن و... ارائه میکنه سند و مدرکی نداره و در بسیاری موارد اونها رو با امور دیگری مخلوط میکنه و کار به ترویج خرافات محض میرسه! ازش خواستم که منبع و مدرک توصیههای قرآنی و... رو در کانالش برای مخاطبانش بگذاره؛ ولی فقط گفت چشم!!! صبحها و شبها در ایتا پخش زنده داره.
🔸 یه روز صبح اول دعای عهد رو پخش کرد و بعد صحبتهاش رو شروع کرد و کلی دربارهٔ امام زمان و فرج ایشون دعا کرد. یه فضای مذهبی با مخاطب مذهبی ولی در کانالهاش و محتواهایی که ارائه میکنه، مزخرفاتی بدون مدرک به مخاطب عرضه میکنه!
🔹 مدعی است که برای پذیرفتن حرفهاش باید منطقی بودن رو کنار گذاشت و تا شهودی نباشی نمیتونی با این حرفها کنار بیایی! و این یعنی بستن در استدلال. البته اگر سؤالی داشته باشی باید بستههای ایشون رو بخری تا کاملاً به جوابت برسی!
🔸 اینگونه افراد برای «امنیت اعتقادی» جامعه تهدید بهشمار میان؛ البته نه اینکه معتقد باشم که باید اینا رو قلع و قمع کرد؛ بلکه اینا رو باید به صورت جدی مشاوره داد و آگاهشون کرد و از مسیر نادرستشون خارج کرد. ناگفته نمونه که مزهٔ منافع مادی فعالیتشون اینقدر براشون شیرینه که خیلی سخت حاضر میشن از فعالیتشون دست بکشن.
🔹 مشکل هم فقط ایشون نیست؛ ولی ایشون در نوع خودش کمنظیره!
به نظر میرسه باید نسبت به فعالیت اینگونه افراد روشنگری کرد و مخاطبان رو آگاه کرد و کار رو به مطالبهگری رسوند. یعنی اینقدر حجم پرسش و مطالبهگری از ایشون و امثال ایشون رو بالا ببریم که اینا خیال نکنند که هر چی میگن درسته و روزبهروز افراد بیشتری گرفتار اینطور افکار نادرست بشن و باعث بشه که با قوت قلب بیستری به فعالیتشون ادامه بدن.
✍ سیدابوالقاسم ظریف
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.📽 #موشن_رئال | رهگذر پرآشوب
قسمت چهارم
⁉️شکرگزاری یا خیالپردازی؟
👤استاد حمیدرضا مظاهری سیف
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#طنز | چکیده کلاسهای موفقیت که این روزها خیلی طرفدار داره :)
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
⚠️ترویج خرافهگرایی در کانال و گروههای خانم اعظم جبلی از مدعیان قانون جذب در سایه غفلت مسئولان نظارت بر فضای مجازی
🔹همانطور که بر هیچ فرد صاحب خِردی پوشیده نیست هر ادعا یا در حیطهی علمی یا در حیطه عقلانی و یا در حیطه وحیانی است.
🔸آنچه در حیطه علمی است باید بر اساس چارچوبها و روشهای علمی ثابت گردد و آنچه در حیطه عقلانی ادعا میشود باید بر اساس براهین عقلانی و منطقی ثابت گردد و آنچه در حیطه وحیانی ادعا میشود باید حدیث ادعا شده از نظر علم حدیث و رجال مورد بررسی قرار گیرد.
🔹ترویج آنچه خارج از این حیطهها و اثبات نشده باشد باعث میشود جامعه به خرافهگرایی روی آورد و عدم نظارت بر این افراد که در شبکههای اجتماعی داخلی و خارجی مروج این خرافات هستند موجب رشد این جریانات خرافه گرا شده است.
🔸از نهادهای نظارتی انتظار میرود تا مخصوصا در پیام رسانهای ایرانی نظارت بیشتری بر این کانالها داشته و از ترویج خرافات در جامعه توسط این افراد جلوگیری نمایند.
🔹ایجاد امید واهی به وسیله این تخیلات و خرافات، افسردگی، ناامیدی، بد بینی به ذکر و اعمال عبادی معتبری که از سوی دین وارد شده است را در پی دارد.
✍ مهدی قیاسی کارگرمقدم
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
4_5929209456003909087.mp3
2.98M
🎧حکایت تاثیرگذار نماز عاشقانه مرحوم نخودکی
🎤گفتگوی حجتالاسلام دکتر گریوانی با رادیو گفتگو (۳)
🔹ادیان و عرفانها همه باطل نیستند ولی...
🔸#عرفانهای_نوظهور مثل سلف سرویس هستند!
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
❗️پایان زندگی به خاطر برخی خرافات
🔹آیسان علی بابایی دانش آموز ۱۵ سالهای که توسط مادر یکی از دوستان مدرسه، دعوت به کلاس حلقه شد.
🔸معلم حلقه، آیسان را با افکار آلوده از مسیر درست منحرف کرد و در اثر القاء تفکرات نادرست و توهمات بعد از اتصال به شبکه شعور کیهانی، آیسان دست به خود کشی زد و از طبقه هفتم محل زندگی، خودش را پرت کرد.
منبع: صراط
#عرفان_حلقه
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#طنز | یه نقد ساده نسبت به قانون جذب
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
🧲 راز جذب کائنات...
شما صرفا با فکر کردن یا گفتن، چیزی رو بدست نمیارید، بلکه بدست آوردن هر چیزی، تلاش، حرکت و پشتکار و عمل میخواد...
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
#برشی_از_مقاله | سکولاریزاسیون معنویت؛ تهدیدی فرهنگی
🔹یکی از رخدادهای مهمی که امروزه در غرب رخ داده است، رشد پدیدهای است که از آن با واژگان اختصاری SBNR (معنوی هستم؛ اما دیندار، نه) یاد میشود. میتوان از این رخداد مهم با عنوان «سکولاریزاسیون معنویت» یاد کرد که با کاربردی شدن فراوان آن نیز همراه بوده است.
🔸فهم امروزین از معنویت، فهمی خلاق و مؤثر است. امروزه از کاربرد معنویت در ارتقای کیفیت آموزش در نظام های آموزشی سخن گفته می شود. از مددکاران اجتماعی معنویت به طور گسترده برای موفقیت بیشتر در اهدافشان سود میبرند.
🔹حتی در کارخانهها و مراکز تولیدی از معنویت برای بالا بردن بهرهوری استفاده میشود. منابع نیروی معنوی بشر و میراث معنوی جهانی برای ایجاد صلح گفتوگوی بینالمللی و بهبود روابط کشورها اهمیت یافتهاند. امروزه از هوش معنوی در کنار انواع دیگر هوش صحبت میشود و نظریههایی دربارهٔ چگونگی تقویت آن ارائه میگردد.
🔸«معنویت» یکی از مؤلفههای روانشناسی مثبت است و با مبحث سلامت ذهنی ایفای وظایف همسری و والدینی و مدیریت درونی ارتباط نزدیک دارد.
🔹 معنویت امروزه نقشی اساسی در جنبشهای خودکمکبخشی مانند الکلیهای گمنام (Alcoholics Anonymous) دارد. در این جنبشها به جد معتقدند اگر یک الکلی یا فرد معتاد نتواند از طریق کار و اشتغال و اخلاقیات مثبت به ویژه ایثار و از خود گذشتن برای دیگران زندگی معنوی خود را ارتقا بخشد، نخواهد توانست از آزمایشها و گردنههای پیشرو جان سالم به در برد.
❓آیا معنویت در این کاربرد سکولار با معنویت در کاربرد سنتیاش که کاملاً دینی تلقی میشود، تفاوتی ریشهای دارد؟ آیا ابعاد یا لایههایی دارند که قابل انطباق بر یکدیگر باشند؟ به تعبیر منطقیتر آیا «معنویت» به اشتراک لفظی بر معنویت سکولار و معنویت دینی اطلاق میشود یا به اشتراک معنایی؟
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama
❗️فلج شدن به امید درمان
🔹مهسا، دانشجویی که به امید درمان سر دردهای مزمن خود به سفارش یکی از مربیان حلقه، تن به فرادرمانی داد ولی نه تنها سردردش بهبود نیافت بلکه در اثر تشنجهای متناوب از گردن فلج شده و روز به روز حالش وخیم شد و اکنون به طور کامل فلج شده و قدرت تلکم و بلع را از دست داده است.
#عرفان_حلقه
عرفان نما؛ نقد شبه معنویتهای نوپدید
🔅@erfannama