eitaa logo
تفاوت اساتید اخلاق و عرفان و اشنایی با عرفان و تصوف
1.6هزار دنبال‌کننده
121 عکس
35 ویدیو
13 فایل
ایدی ادمین کانال : @montazar113113 ⛔️کپی بدون ذکر منبع ، مطالب کانال ، تفاوت اساتید اخلاق و عرفان و اشنایی با عرفان و تصوف ،حرام است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹توصیه های ایت الله کشمیری در مورد علوم غریبه ؛ و مضرات اذکار و اورادی که بدون اذن استاد استفاده می شوند... 🔻 حاج سید علی اکبر صداقت از تلامذه آیت الله کشمیری : آن طور كه ما از گذشته سلوكى استاد ( ایت الله کشمیری ) باخبر شديم ، بعضى راه‏ها را رفته بودند و آثار آنها را مى ‏دانستند و چشيده بودند، و آنچه متضرّر شده و يا منفعت خاص و عام برده بودند را در كيسه تجربياتشان داشتند. از چيزى كه ما را نهى مى ‏كردند از تسخيرات و طلسمات كه در علوم غريبه مسطور است و قضيه‏ اى هم در اين‏باره داشتند كه لزومى به نوشتن آن نيست و ايشان امر به تهذيب و سلوك معرفتى و مجاهدت مى ‏كردند. استاد از كارهايى كه جنبه تسخيرات داشت، نهى نموده و تجربه خويش را بازگو مى ‏كرد و اعتقاد داشت كه اذكار و اوراد بايد با اجازه استاد باشد. دستورى از يكى از اساتيد (سيّد افضل حسين هندى، يا حاج مستور آقا شيرازى) گرفت و انجام داد؛ لكن شرط آخرش حضور استاد بود. جناب آقاى كشميرى در زمانى كه استادش (سفرى رفته بود يا مانع ديگرى داشت كه) نبود، به جهت شجاعت و جوانی در زيرزمين خانه مشغول به آن دستور مى ‏شود، وليكن حالتى غير عادى بر او مستولى مى ‏شود. انگار ضربه‏ اى مى‏ خورد و بيهوش مى ‏شود و دو يا سه روز حالشان خوب نبوده است. استادشان اين قضيه را متوجه مى‏ شود و كارهايى انجام مى‏ دهد كه حالشان خوب شود. حضرت استاد ( ایت الله کشمیری ) فرمود: «اثرات آن فشار و ضربه گاهى اوقات در سرم پديدار مى ‏شود». از ایت الله کشمیری سوال کردم : افرادى كه تمام عمر در علوم غريبه مانند رمل و آفاق و سحر و زُبر و بيّنات و امثال اينها كار مى‏ كنند، آيا فوق ‏العادگى معنوى هم دارند؟ پاسخ : تقوا مؤثر در فوق ‏العادگى است، و آنهايى كه هَمّ‏شان صرف اين علوم مى‏ شود، معمولاً در زندگى به گرفتارى ‏هائى مبتلا مى‏ شوند . منبع : t.me/erfan_keshmiri @erfanvaakhlagh
🔹لزوم استاد و سالکان اویسی 🔻سید علی اکبر صداقت از شاگردان عرفانی آیت الله کشمیری : در اصطلاح بعضی سالکان را اویسی خوانند که اینان با جذبه بدون توسط کسی مالک شوند و مراحل و منازلی را با حالت مجذوبی طیّ کنند و مثال به اویس قرن زنند که او را با پیامبر و امام ملاقات نبوده امّا به مقاماتی رسیده است. از این مقوله عدّه ­ای از عرفا را اویسی گویند که به مقامات توحیدی رسید بدون تربیت استادی راه رفته. حقیر شرح احوال بعضی از آنان را خواند و بعضی را دیده و گروهی را به توسط شاگردان و مربوطین استماع کرده ولی به تجربه یافته و با دقّت و تأمّل نظری که در شرح احوال اینان کرده که، در مراتب سلوک اینان به مقام کسانی که اساتید را سالها به تلمذّش نشسته و به نسخه آنان طیّ طریق کرده نمی­رسند چون نفس را صدها حیله و مکر و دام است و کسی می­تواند از مکر آن در امان باشد که دانه و دام و صیّاد را خوب بداند و ریاضت نفس کشیده باشد و صرف محبّتی و کششی دلیل بر وصول به مقامات توحیدی نیست . بیشترین نقل از کرامات اینان توسط مریدان صورت می­گیرد که در تبیین و تشخیص بین اولیای طیّ طریق کرده و مجذوبین نتوانند فرق نهند و بعضی مطالب را که از آنان نقل کنند می­خواهند با چسب همه چیز را به آنان بچسبانند تا دلیل بر بزرگی آنان شود. در حالی که بعضی احوالات بعضی مجذوبین و نقل بعضی کلمات آنان دلیل بر پختگی نیست!!! 📚مقامات معنوی؛ مقام مجذوبین @erfanvaakhlagh
📚لزوم استاد و تأثیر پیر بر نفس و روان 🔻حاج سید علی اکبر صداقت از شاگردان عرفانی ایت الله کشمیری : قدرت تصرف ولی خدا به قدری است که می‌تواند اثر کلمات و سخنان را از لوح ضمیر مریدان ناپدید سازد. ولی خدا می‌تواند با تصرفات روحی خود وساوس شیطانی را از جان مریدان بزداید. چون به تذکیر و به نسیان قادرند **** بر همه دل‌های خلقان قاهرند (۱/۱۶۷۵) از آن رو که اولیاءالله قادرند که هم مطالب را به یاد مرید آورند و هم آن را از لوح نفس آنان بزدایند پس بر همه دل‌ها چیره و مسلط‌اند (ظاهراً منظور مولانا این است که پیر، قدرت تصرف در باطن مرید را دارد. بدین‌سان می‌تواند آثار افعال و اقوال را از ضمیر مرید بگیرد و صورت ذهنی او را دگرگون سازد). انسان وارسته و پیامبر و مرشد است که می‌تواند اژدهای نفس را بکشد و الا هر مدعی و فرومایه‌ای شایستگی این کار را ندارد. استاد ما (آیت الله کشمیری ) مکرراً اجازه و نَفَس استاد و پیر راه‌رفته را در تربیت و رشد نفوس مستعده لازم می‌دانستند و می‌فرمودند: استاد جزء لوازم اولیه تهذیب بوده و بدون آن سلوک بسیار مشکل است چه آن‌که آفات و عوارض و شهوات نفس بسیار است. اجازه صاحب‌نَفَس و مرد حق در خواندن ادعیه و اوراد و اذکار آیا تأثیر دارد یا نه؟ حضرت استاد کشمیری می‌فرمودند: تأثیر دارد و سالک به همّت و نَفَس مرد خدا راه می‌رود تا به مقصد برسد. استاد (آیت الله کشمیری ) فرمودند: در نجف اشرف نزدیک مدرسهٔ جد ما آیت‌الله سید محمدکاظم یزدی با بچه‌های کوچه بازی می‌کردم. ناگهان شیخی مرا دید و اشاره کرد نزدم بیا. به نزدش رفتم فرمود: در سرت نور است با بچه‌ها بازی نکن، تو به درد بازی نمی‌خوری. او کسی غیر از آیت حق شیخ مرتضی طالقانی نبود و این واقعه در سنین طفولیت تقریباً ۸-۷ سالگی (۱۳۵۰ تا ۱۳۵۱ ق) آن هم از استادی در سن قریب هفتادسالگی اتفاق افتاد. بیش از ۱۰ سال (تا سن ۲۱ سالگی) حضرت استاد به ایشان متصل بود و فرمودند: سال‌ها حجرهٔ من کنار حجرهٔ ایشان بوده است. مرحوم عارف کامل ملّا حسینقلی همدانی درباره اتصال به استاد اخلاق و عرفان سید علی شوشتری فرمودند: استاد فقه ام شیخ مرتضی انصاری روزهای چهارشنبه به منزل سید علی شوشتری می‌رفت این مسئله توجه مرا جلب کرد، به بهانه استخاره درب خانهٔ سید علی شوشتری را زدم و گفتم: استخاره می‌خواهم. آقا سید علی فرمود: بگویید بیاید داخل. داخل خانه شدم دیدم آقا سید علی به هیئت استاد و شیخ انصاری به هیئت شاگرد نشسته و سید مطالبی را به او در اخلاقیات و وعظ می‌فرمود! جلسه که تمام شد آقا سید علی بلند شد و شیخ را بدرقه کرد. بنده مجذوب آن صحبت‌ها شدم. در دلم گذشت از او بخواهم اجازه بدهد من هم بیایم. آقا سید علی فرمود: شما هر وقت بیایید مانعی نیست. از آن روز به خدمت آقا سید علی می‌رفتم، دیدم اصحاب خاصی هم دارد. (تاریخ حکماء و عرفاء ص ۱۳۳- چلچراغ سالکان ص ۲۶) آری! ملّا حسینقلی از نَفَس روحانی استاد به مقامات عالیه عرفان می‌رسد و جانشین مکتب اخلاقی و عرفانی وی می‌گردد و به تربیت شاگردان برجسته‌ای می‌پردازد تا جایی که به نقلی ۷۰ مجتهد در درس اخلاق او شرکت می‌کردند و کمتر کسی در قرن اخیر همانند او توانسته مردان بزرگ را از خود تا به امروز به یادگار بگذارد. 📚استاد طریق ✍️ فاطمه زین العابدین پور ( تحت اشراف استاد سید علی اکبر صداقت ) @erfanvaakhlagh
🔹 دستور العملی برا پیدا کردن استاد سیر و سلوک لطفاً علاقه مندان به عرفان را برای دست یابی به استاد در سیر و سلوک راهنمایی کنید؟ آیت الله مبشرکاشانی : انسان اگرخالصانه و واقعاًمشتاق لقای حضرت حق باشدو باطناً لیاقت حرکت در راه سیر و سلوک را در خود ایجاد کند؛ مسلماً از او دستگیری خواهد شد. و اما اگر بخواهم راهکاری برای این موضوع داشته باشم به چند راهکار اشاره می‌کنم: 1️⃣توسل به ائمه معصومین: مخصوصاً امام زمان(ع) برای دستگیری از او که اگر صلاح ببینند استادی را به شخص متوسل معرفی کنند؛ 2️⃣ توسل به حضرت خضر(ع) با اربعین گرفتن ذکر یَا خِضْرُ یَا إلْیَاس یَا خَالِصُ یَا خَلَّاص پیدا کند که ان شاء الله به خدمت آن حضرت(ع) برسیم و ایشان ما را در این راه هدایت کنند و به مقصد برسانند؛ 3️⃣با انجام ذکری که در خلاصة الاذکار مرحوم فیض کاشانی آمده است و ما آن را در جواب یکی از سؤالات بیان کردیم. به انبیاء یا ائمه معصومین: متوسل شویم تا آنها را در خواب ببینیم؛ سپس سؤال و درخواست خود را برای آنها بیان کنیم و جواب بگیریم. 📚 این شرح بی نهایت @erfanvaakhlagh
🔹تفاوت روش سلوکی و عرفانی و طی طریق اساتید عرفان👇🏻👇🏻👇🏻 @erfanvaakhlagh
🔹تفاوت روش سلوکی و عرفانی و طی طریق اساتید عرفان 🔻انواع مکاتب عرفانی : سوال: روش سلوکی و عرفانی و طی طریق حضرات آیات کشمیری، بهاءالدینی، آقافخر تهرانی و شیخ جعفر مجتهدی چه تفاوت‌هایی با هم داشت؟ آیا مشترکاتی هم داشتند؟ ⚜️آیت الله مبشر کاشانی : ما روی شخصیت‌های بزرگ نمی‌توانیم قضاوت کنیم اما از نظر سلوکی، آیت الله کشمیری بیشتر در راه ذکر بود و از راه ذکر به مقامات می‌رسید. آیت الله بهاءالدینی از راه تفکر، به انضمام این نکته که همه اهل سلوک در یک چیز مشترک بودند و آن تهذیب نفس است و این زیربناست و بدون آن تکامل محقق نمی‌شود. پس از آنکه تهذیب نفس را اصل قرار دادند بعد می‌گویند حالا که شالوده‌ی ساختمان ریخته شد (که همان تهذیب نفس است) حالا بر این نفس چه چیزی بار کنیم؟ از چه راهی نفس را تقویت کنیم و حرکت دهیم و از کدام جاده برویم؟ از راه ذکر؟ تفکر؟ یا قرائت و تدبر در قرآن؟ مثلا علامه طباطبایی معتقد بودند که با تدبر در قرآن، سالک زودتر به مقصد می‌رسد. آیت الله کشمیری همانند بعضی از بزرگان سلوک به راه ذکر و آیت الله بهاءالدینی به تفکر در توحید اهتمام داشتند. خود بنده یک شب تا صبح با آیت الله بهاءالدینی در کاشان با هم بودیم و بحث‌های معنوی داشتیم، دیدم که ایشان کمتر به نماز مشغول است و بیشتر در حال تفکر هستند، رو به قبله می‌نشست و به توحید فکر میکرد. مرحوم حاج آقا فخر تهرانی از راه توسل به اهل بیت و مرحوم شیخ جعفر مجتهدی خدمت به خلق و فقرا و مستضعفین اهمیت می‌دادند و میفرمودند: « که این راه اقوی از راه‌های دیگر است». البته نه اینکه راه‌های دیگر را نرفته باشند، بلکه به این راه بیشتر اهمیت می‌دادند و میفرمودند: « که هرگاه سالک، کاردی را، که به استخوان یک مومن و مسلمان رسیده، بیرون آورد و مشکلش را حل نماید، از چهل سال ریاضت، سالک را زودتر به مقصد می‌رساند. خیلی عجیب است مرحوم حاج آقا فخر تهرانی همین راه را به انضمام توسل به اهل بیت طی کرده بودند و خیلی متوسل می‌شد. و می‌فرمود: توسل به اهل بیت بخصوص سیدالشهدا «اقرب الطرق الی الله» میباشد که زودتر و سریعتر انسان را به خدا می‌رساند. البته حضرات آیات بهاءالدینی و کشمیری در اموری نیز با یکدیگر مشترک بودند. 📚این شرح بی‌نهایت @erfanvaakhlagh
✍️اگر سالک خواهد که به ریاضت از صفات ذمیمه خلاصی یابد، عُمری از عهده راه و روش یک مقام و یک صفت نتوان بیرون آمد. و چون در پرورش صفتی شروع نماید،صفت دیگر خلل پذیرد. پس کار به مجاهده بر نیاید. 👈پس این روش کسانی است که به تبدیل اخلاق زشت به نیک و پاکسازی نَفس و پیراسته ساختن دل و صیقلی دادن روح و کوشش در آنچه که مربوط به عمارت است،راه مجاهده و ریاضت را پیشنهاد می کنند،و این روش"ابرار و نیکان است". 👈روش دوم روش ارباب مُعاملات است که به بسیار روزه داشتن و نماز خواندن و تلاوت قرآن و حج و جهاد و اعمال ظاهریِ دیگر تهذیب نفس کنند. و این روش"اخیار و خوبان است" و کسانی که از این راه به وصال حق رسیده اند،در زمانهای دراز،بَسی اندک اند. چنانچه ابن منصور از ابراهیم خواص پرسید: 🔺در چه مرحله ای از ریاضت نفس هستی؟ 🔺گفت: سی سال است که خود را در مقام توکل ریاضت می دهم. 🔺گفت:تو عمر خود را در عمارت و آبادانی باطن سپری ساختی،پس کی می توانی به مقام فناء فی الله رسی؟! 👈و روش سوم روش کسانی است که بسوی خداوند رهسپار اند و به نیروی الهی پرواز کنند،و آن"روش شُطّار است" که از اهل محبت و دوستی خدا بوده و در جاده محبت گام نهاده اند. و شُمار کسانی که در ابتدای این راه اند و تازه آن را شروع کرده اند و به مقام وصل رسیده اند،از شمار کسانی که در نهایت آن دو راه دیگر اند بیشتر است. و این روش مورد انتخاب ماست و این روش مبنی بر موت ارادی و اختیاری است. 📚بحر المعارف،ج۱ص۱۶۷ مولی عبدالصمد همدانی(قدس سره) منبع : t.me/jalaestejla11 @erfanvaakhlagh
🔹ضرورت استاد در سیر و سلوک 🔻مرحوم استاد کریم محمود حقیقی : دانی که تاکنون هر چه آموختی از برکت استاد بود .و بی استاد کم کس به جایی رسیده باشد اینها همه رشد و نمو در عالم ظاهر است چگونه توانی که در عالم باطن و سیر الی الله بی مرد کاردان ره سپری؟ بسا باشد که گویی بعد از شناخت شرع،عقلم کافیست . تو گفتار نفس را از گفتار عقل چون باز شناسی ؟نبینی که هر کجرو ،راه کج را گوید با عقل پیمایم و هر گمره خود را در شاهراه بیند. تو در درون خود ندایی شنوی چه دانی که آن ندای رحمن است و یا وسواس شیطان؟ فرمان عقل بازاری است یا سروش عقل ایزدی است؟ جسم خود را در اختیار طبیب قرار همی دهی تا از بیماری رهایی یابی ،داروی تلخ بفرمانش همی خوری و پرهیز چند همی داری تا به صحت و سلامتی رسی ،جان عزیز را چرا در نیابی ؟که عارف حبیب ،با جان تو آن کند که با جسمت طبیب. و همی دان که آدمی هیچ دم بی رهبر نبود ،اگر دستش در دست" رهبر خدایی "رسید زهی سعادت بر او و اگر دست بر او نداد ،دست به شیاطین خواهد داد و وای بر آن کس که به ضلالتش کشند و از هدایتش برهانند . 📚📚تحلی ص 67 @erfanvaakhlagh
💠 عمل صالح مستمر 🔻شیخ جعفر ناصری : مطالعه هم انسان را کاملا ارضاء نمی ‏كند و خواندن سرگذشت بزرگان تا يك محدوده‏ اي انسان را مشغول می كند؛ ولی كاری برای من انجام نمی ‏دهد و آخرش انسان بايد با پای خودش راه برود. بسياری افراد هستند كه در جستجوي راهي هستند كه آن‏ها رابه اعتدال و آرامش برساند اما اين كار از اکتفا نمودن به منبر و صحبت و چهار تا روايت مطالعه كردن و چهار تا زندگي نامه را مطالعه كردن خارج ‏است. باید عمل صالح مستمر داشت تا به نتیجه رسید. ‌ @Nasery_ir @erfanvaakhlagh
🔻مرحوم آیت الله انصاری همدانی : اگرکسی شرایط تقوی را در خودش ایجاد کند ، خداوند استاد کامل را به او می رساند ، ولو اینکه از آن طرف عالم باشد. منبع : instagram.com/sokhanane_aleman @erfanvaakhlagh
🔹راه درست 🔻عارف کامل مرحوم آیت الله انصاری همدانی : من مدتی در جوانی دنبال علوم غریبه و تسخیر جن و این مسائل بودم؛ اما اینها همه اش تاریکی است و تاریکی می آورد. و من چون دنبال چیز بالاتری بودم، خداوند مرا راهنمایی کرد و راه درست را پیش پایم گذارد. 📚 سوخته @erfanvaakhlagh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻شیخ عبدالقائم شوشتری : شبی به مرحوم ایت الله بهجت عرض کردم که ، آقا من عجولم ، دوست دارم که هر چه زودتر به جایی برسم ، چه کاری باید بکنم؟ عاشق شوید ! @havadaraneyar @erfanvaakhlagh
🔻فرق شیوه عرفانی علامه حسن زاده آملی و آیت الله بهجت ، از زبان استاد حسن رمضانی👇🏻👇🏻👇🏻 @erfanvaakhlagh
💠فرق شیوه عرفانی علامه حسن زاده آملی و آیت الله بهجت ، از زبان استاد حسن رمضانی : رابطه علامه حسن زاده آملی و آیت الله بهجت / تفاوت شیوه آن دو بزرگوار سوال: سلام علیکم لطفا در مورد رابطه مرحوم آیت الله بهجت با حضرت استاد علامه حسن زاده آملی مطالبی بفرمایید. آیا این دو بزرگوار با هم ارتباطی داشتند با توجه به اینکه دو شیوه داشتند؟ متشکرم پاسخ آیت الله استاد رمضانی: حضرت استاد علامه حسن زاده آملی، اوائل که به قم مشرف شدند از کسانی بودند که در نماز حضرت آیت الله بهجت(ره) شرکت می کردند و شخص ایشان گاهی از این مساله سخن به میان می‌ آوردند. فرزندان حضرت آیت الله بهجت (ره) هم در درس و بحث های استاد حسن زاده آملی شرکت می‌ کردند و پدر از این شرکت مطلع بود. تا این حد می توانیم در اینباره عرض کنیم. بله یقینا این دو بزرگوار دو شیوه داشتند. علامه حسن زاده آملی به عرفان نظری خیلی اهمیت می ‌دادند و می‌ دهند و آثار محیی الدین ابن عربی و شارحان آثار وی را در تدریس و تدرس بسیار مفید و لازم می دانند و تدرس علوم عقلی و عرفانی را در تقویت بنیه علمی بسیار تاکید دارند. اما حضرت آیت الله بهجت(ره) از این شیوه استقبالی نداشتند. بنده خودم وقتی خدمت استاد حسن زاده آملی رسیدم و تقاضای مطالب اخلاقی کردم ایشان فرمودند بنیه علمی خودتان را تقویت کنید. عرض کردم (علاوه بر دروس و کتب رایج حوزه در ادبیات، منطق، فقه، اصول و … ) بدایه الحکمة، نهایه الحکمة و شرح منظومه را خوانده ام. ایشان با حالتی فرمودند: آقا جان چیزی نخوانده اید! شما باید کتاب بخوانید، باید درس بخوانید. ایشان بر روش نفس الامری این علوم تکیه و تاکید بسیار زیادی داشته و دارند و ما هم بر همین اساس به افرادی که مراجعه می کنند توصیه می کنیم که باید یک دوره منطق را به صورت متقن فرا بگیرند و بسنده نشود به منطق مظفر. بلکه کتابهای برتر را در منطق در حد منطق اشارات و برهان شفا فرا بگیرند. پس از اتقان منطق، ‌یک دوره حکمت مشاء در دو سطح الهیات شفا و حکمت اشارات بخوانند و بعد یک دوره حکمت اشراق بخوانند و یک دوره کلام در حد کشف المراد بخوانند. سپس یک دوره عرفان نظری در حد تمهید القواعد سپس شرح فصوص و سپس مصباح الانس بخوانند. حضرت استاد حسن زاده آملی به این نوع تدریس و تعلم – البته زیر نظر استاد و با استاد- خیلی اهمیت می ‌دهند و خودشان هم چنین عمل کرده اند و سفارش اکید دارند. منبع : www.ostadramezani.ir @erfanvaakhlagh
🔹 استاد هست یا نیست ؟؟‌ 🔻حکایتی شنیدنی از دیدار علامه حسن زاده با ایت الله کشمیری علامه حسن زاده آملی می فرمودند: من خدمت آیت الله کشمیری که رسیدم، شکوه کردم که کسی نیست نیاز ما را برطرف کند. کسی نیست ما در محضرش تربیت شویم. دیگر قاضی ها و ملاحسین قلی همدانی ها نیستند. جناب آقای کشمیری به من فرمودند که آقای حسن زاده، خودتان را گول نزنید. من عرض کردم نمی دانم شما به چه جهتی می فرمایید که می خواهیم خودمان را گول بزنیم؟ ایشان فرمود: شما وقتی که وارد حوزه شدید، همان آغاز در حد مقدمات بودید. نیاز داشتید به استادی که به شما صرف و نحو یاد دهد. نبود؟ بود. همان زمان نیاز به این نداشتید که کسی به شما کفایه یاد دهد. در نتیجه در آن موقع برای شما استاد کفایه گو اصلاً مطرح نبود. چون شما در آن حدّ نبودید. در حدّ مقدمات و صرف و نحو بودید و در همان زمان، استادش کنارش بود. همین گونه پله پله که بالا آمدید، استاد آن مرحله در کنار شما بود. الآن هم نگویید نیست. منتها شما خودتان را یک مقدار نگاه کنید چه مقدار فاصله بین علم و عمل را کم کردید و چه مقدار با این ملکوت رو راست هستید؟ مطمئناً اگر آن چه را که می دانید، در مقام عمل پایبند باشید، این باب واسع الهی و این دار رحمت ربانی، شما را باز نخواهد گذاشت. هیچ منع و بخلی نیست. استاد هست، اگر برای ما استاد نیست، معلوم می شود که ما شرایط مربوطه را هنوز فراهم نکرده ایم، باید فاصله بین علم و عمل کم شود و در کنار این ها هم واقعاً سر به سجده بگذاریم و در نیمه های شب، صادقانه از خدای تبارک و تعالی بخواهیم که راه را برایمان باز کند. درست است که از آن طرف، ناز است. اما نیاز ما باید در کنار آن ناز، ضمیمه شود تا بالاخره به جایی منتهی شود. این که نمی رسیم برای این است که مناسب این نظام نیستیم و خودمان را با این نظام تنظیم نکرده ایم. منبع : www.ostadramezani.ir @erfanvaakhlagh
15.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 گام‌های آغازین سیر و سلوک در مکتب تربیتی امیرالمومنین(ع) چیست؟ 🔻استاد فیاض‌بخش : ▫️سوال پرتکراری که دوستان همیشه از من می‌پرسند... انسان باید استاد داشته باشد. بزرگان ما ، تحت تربیت اساتید به جایی رسیده اند؛ اما قبل از این که به محضر استادی برسید ، حتما باید خودتان را تطهیر کنید و مقدماتی را طی کنید.... راه پیدا کردن استاد... @jelvehnooralavi @erfanvaakhlagh
🔻استاد فاطمی‌نیا : در شرایطی که استاد یافت نمی‌شود، به یقینیات خود عمل کنید! یقینیاتی که به آن عمل نمی‌کنیم بسیار است. و دوم اینکه، تا می‌توانید سعی کنید معنویات و نورهایی که به سبب اعمال خیر دریافت کردید حفظ کنید. منبع : t.me/ghafehagh @erfanvaakhlagh
هدایت شده از محبان حضرت مهدی‌ عج
🔹فرمایش حضرت ولی عصر عج در مورد اهمیت درمان بیماری های اخلاقی 🔻مرحوم آیت الله عبدالکریم حق شناس : «در اوایل دوران تحصیل، به ناراحتی سینه دچار شده بودم. حتی گاهی از سینه‎ ام خون می‎آمد. سل، مرض خطرناک آن سال‌‌‎ها بود. بیماری من احتمال سل داشت و دکتر و دارو افاقه نمی‎کرد. یک روز، همه پس‎اندازم را صدقه دادم. شب‎هنگام در عالم رؤیا حضرت ولی عصر(عج) را زیارت کردم و از ایشان شفا خواستم. دست مبارک را بر سینه‎ام کشید و فرمود: این مریضی چیزی نیست. مهم مرض‌‌‎های اخلاقی آدم است. سینه‎ام پس از آن رؤیا بهبود یافت.» @azyadrafte1212
🔹فلک اول سیر در فلک اول یا رسیدن به آن در مرحله ابتدایی و نخست فعالیت سالکان صورت می گیرد و اثرات گوناگونی بر جسم و نفس آنان دارد. وقتی مؤمن به عبادت و ذکر و تزکیه روی می آورد، گاهی احساس می کند که سبک شده و از دنیا کنده می شود و می تواند به محل و موقعیت های سیر کند که با عالم ماده متفاوت است. پس از دیدن آن موقعیت ها، عالم مادی ارزش خود را از دست می دهد و دیگر برای سالک اغواکننده نیست، زیرا سالک حال دیگری را ادراک کرده و باور می کند، جهان دیگری هم هست که بسیار مهم تر از جهان مادی اوست. هر چند که هنوز درک روشن و عمیق از آنجا ندارد، زیرا که در آغاز کار دیدنی های او واضح نیست و گویی از آن دنیا سایه روشن هایی برای او نشان می دهند. در این مرحله سالک از نظر جسمی هم دچار تغییراتی می شود. مثلا پس از برخی خواب ها یا سیرها احساس می کند آرام و سبک شده، کمتر بیمار می شود، اگر هم شد، احساس درد و ناراحتی چندانی ندارد، یا شاید دیگر درد و بیماری برای او مهم نیست. در امور جاری چون خوراک، پوشاک و سایر امور زندگی هم دیگر سخت گیری قبلی را ندارد و حالت شاکر می یابد. کسانی وارد این مرحله یا فلک می شوند که حدود سه سال از فعالیت جدی و عمیق آنها در سیر و سلوک و طی طریق می گذرد. شایان ذکر است که اگر سالک در این مرحله استادی ربانی و آگاه داشته باشد می تواند از کم و کیف کار مطلع شود. در غیر این صورت فقط حس ناشناخته ای از موضوع دارد. منبع : t.me/lam_mim_channel_3 @erfanvaakhlagh
📌 پرداختن به مقدّمات و بازماندن از ذی المقدّمه 🔹 شیخ بزرگوار حقائق‌شناس حضرت آیت الله بهجت ـ رضوان الله علیه ـ فرمودند: 🔺 ما هی در فکرِ مُعِدّاتِ سفریم؛ اسب بیاوریم، ببریم، تمیز کنیم، زین بگذاریم، زینت بدهیم، [امّا] از سفر خبری نیست!! 📗 منبع: تقریرات سخنان آیت الله بهجت؛ نوشته شیخ محمدکریم پارسا (مخطوط) منبع : t.me/tarighemogharabin @erfanvaakhlagh
💠 نحوه انتخاب استاد 🔻 شیخ جعفر ناصری: يکي از مشکلاتي که‏ عموما ما در انتخاب الگو [و استاد] داريم اين است که سراغ می گیریم که آيا ايشان افضل فرد عالم است و آیا کامل‏ ترين است؟ و از این نوع درخواست ها. در حالی که باید بدانیم با انتخاب الگو مهم اين است که حرکتي در من ايجاد شود و در باب کنده شدن از تعلقاتم من به نتيجه‏ اي برسم. با وسعتي که‏ در درون من هست من آشتي کنم و گره بخورم با اين آيات قرآني که تمامش در وجود خود من مصداق و نمونه دارد. ‌ ‌ @nasery_ir @erfanvaakhlagh
🔹راه ،راه گدایی است... 🔻 آیت الله مبشر کاشانی نقل می کنند روزی شخصی از مرحوم آقا فخر تهرانی «اعلی الله مقامه» ، از سیرو سلوک سوال کرد؛ اقا فخر تهرانی فرمود : برو در خانه اهل بیت گدایی کن آن شخص گفت :چگونه ؟؟ ایشان پاسخ داد : گدایی چیزی نیست که من بخواهم یاد بدهم برو گدایی کن ... 📚سر دلبران، خاطرات عرفانی حضرت آیت الله مبشر کاشانی @erfanvaakhlagh
‍ یک موقع به عالم بزرگواری عرض کردم : آقا چرا برای ما حرکتی صورت نمیگیرد ؟! ( بابی ، باز نمی گردد ) ؛ فرمودند : زیرا نمی خواهید. دیدم راست می گویند ، گفتن راحت است ، هوس راحت است اما خواستن خیلی سخت است. منبع : t.me/sokhen110 @erfanvaakhlagh
هدایت شده از شخص پرستی یکی از مشکلات اصلی جوامع اسلامی
🔷گناه مرید و شهود پیر🔷 📝شخص فقیر(سالک) هنگام معصیت، از جنبهٔ معنی برای مراد خود به دو صورت دیده می شود؛ یا به صورت کسی که آلت قتّاله در دست گرفته که صاحب خود را بکشد،یا به صورت فرزند عزیزی که جلوی پدر در حال جان کندن باشد 📚نابغهٔ علم و عرفان،ص۲۵۰ 👤سلطانعلیشاه گنابادی رحمة اللّه علیه @JAMEOLASRAR110 @erfanvaakhlagh
هدایت شده از 12
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹در انتخاب استاد حیرانم چه کنم؟ پاسخ حاج اقای خوشوقت به این سوال... @erfanvaakhlagh
🔻استاد ادبی : 🔹بسیاری از انسان ها به کمال نمی رسند؛ چون انتظار دارند انسانی دیگرراه را برایشان هموار کند و مسائل معنوی شان را سامان دهد. در حالی که خداوند دعوت به توحید کرده است ، چاره کار این است که واسطه های شرک امیز را کنار بگذاریم ، خودمان با خدای خود حسابی ویژه داشته باشیم... @erfanvaakhlagh
🔹در صورت عدم دسترسی به استاد، برای شروع حرکت در وادی سیروسلوک چه باید کرد؟ 🔻پاسخ استاد محمد حسن وکیلی به این سوال : بنده در این زمینه اطلاع کافی ندارم ولی در میان عرفا مشهور است که برای یافتن استاد باید پس از تحصیل اخلاص سعی کرد که هر چه را می‌داند عمل نماید و به درگاه الهی رو آورده و با توسل به اولیاء خدا این نعمت را از خداوند متعال طلب نمود و اگر توانست انسانی را که کامل است بیابد و اگر نه به کسی که ظن به کمال وی دارد مراجعه نموده و بر خداوند توکل کند. در رساله لب اللباب که بر اساس دروس مرحوم علامه طباطبائی تالیف شده است می‌فرماید: بنابراين نبايد در مقابل هر كسى كه متاعى عرضه مى‌كند و بضاعتى ارائه مى‌دهد و كشف و شهودى ادّعا مى‌نمايد سر تسليم فرود آورد. بلى در جائى كه تحقيق و تدقيق در حال استاد و شيخ متعذّر يا متعسّر باشد بايد توكّل به خدا نموده و آنچه را كه او بيان مى‌كند و دستور مى‌دهد با كتاب خدا و سنّت رسول خدا و سيره ائمّه طاهرين- صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين- بسنجد اگر موافق بود عمل نمايد و الاّ ترتيب اثر ندهد. بديهى است چون چنين سالكى با قدم توكّل به خدا گام برمى‌دارد شيطان بر او سلطه نخواهد يافت: انَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ علَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ- انَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِكُونَ. از این عبارت استفاده می‌شود که اگر توکل کند اگر استاد اولی وی کامل نباشد خداوند این شخص را به سوی استاد کاملی سوق می‌دهد و یا لااقل از خطرات در امان می‌ماند. از مرحوم حضرت علامه طهرانی نیز منقول است که می‌فرموده‌آند اگر کسی استاد کامل نداشت اگر دوره علوم و معارف اسلام را بخواند و با آن در طول سلوک مانوس باشد خداوند راه را بر وی می‌گشاید و یا بدون استاد او را می‌رساند و یا دستش را در دست استاد می‌گذارد. خلاصه مطلب اینکه بزرگان می‌فرمایند راه خدا را باید رفت و نباید توقف و درنگ نمود و چون باب علم در این مسأله معمولا بسته و منسد است انسان مجبور می‌شود با توکل به ظن خود عمل نماید. منبع : erfanvahekmat.com @erfanvaakhlagh
17.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 برخی از مقامات انسان کامل در بیان آیت الله بهجت 🎙 استاد شیخ محمدکریم پارسا ⏯ ... شیخ بزرگوار حقائق‌شناس حضرت آیت الله بهجت می‌فرمودند... اگر انسان، انسانِ کامل باشد اون اوّلین قرآنی که بر پیغمبر اکرم نازل شده... می‌شنود، چون این اصوات محفوظ است... انسانِ کامل متصرف است در آسمان و زمین... پیغمبر با یقینش ماه را دونیم کرد، دیگران هم می‌توانند با اون یقین ماه را دونیم بکنند... منبع : t.me/tarighemogharabin @erfanvaakhlagh
🔹 تازیانه سلوک... 🔻حاج اقای فروغی : گفتیم تذکری بدیم؛ شاید صاحب دلی پیدا شود؛ شاید از میان جمعیت کسی صید شود؛ به شکارگاه نمی آیید؛ خودتون رو به صیاد عرضه نمی دارید؛ آنکه گوشه خانه اش نشست، در خیابان رفت، چرند و پرند گفت و شنید؛ با این نفسِ ضعیف و وجودِ ضعیف، در "فضای مجازی" رفت؛ از این کارها آدم نمی شود؛ باید آدم خودشو بسازه؛ خودت رو بساز؛ هین مگو فردا که فرداها گذشت، تا به کلّی نگذرد ایام کشت؛ هی میگه فردا؛ اینهمه ماه ها گذشت؛ تو هنوز اهل نماز شب نشدی؛ هنوز اهل دل نشدی؛ ترک معصیت نکردی؛ خودتو بازی میدی؛ کی بیدار میشی؟ کی به هوش میای...؟ -------- بشوی اوراق اگر همدرس مایی؛ که علم عشق در دفتر نباشد... منبع : t.me/maktabghaem @erfanvaakhlagh