eitaa logo
عرفان و معنویت
235 دنبال‌کننده
314 عکس
144 ویدیو
1 فایل
کانال پیشرو در زمینه افزایش : #معنویت و #عرفان عزیزان ارتباط با ادمین: @hussainrashedi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أجْزی بِه‏ (1) ✔️ یک نکته ادبی 🔸 در حدیث قدسی آمده است: «الصَّوْمُ‏ لِی‏ وَ أَنَا أجْزِی‏ به» 🔹 فعلِ «اجزی» را هم می‌توان معلوم و هم می‌توان مجهول خواند و در هر صورت، معنایی متفاوت خواهد داشت. 1⃣ اگر «معلوم» خوانده شود: «روزه برای من است و من پاداش آن را می‌دهم» 2⃣ اگر مجهول خوانده شود: «روزه برای من است و من به سبب روزه، پاداش داده می‌شوم» (یعنی من پاداش روزه‌ی روزه‌دار خواهم بود) https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
✳️ الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أجْزی بِه‏ (2) 🔹 أما قوله: (و أنا أجزي به) بالمعلوم كما هو المشهور لبيان كثرة الجزاء لأنه تعالى إذا أخبر بأنه يتولى بنفسه جزاءه فبالحري أن يكون جزاؤه لا يتناهى و تقديم الضمير للتخصيص كما هو الظاهر أي أجازيه به و لا أكله إلى ملائكتي كما ورد في الصدقة أيضا، و قد تقدم، و قرئ بالمجهول يعني أنا جزاؤه أي محبتي و معرفتي و قربي (أو) التخلق بأخلاقي و صفاتي (أو) الصوم جزاء نعمائي. 📚 روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه، المجلسي‌، محمد تقى ج3 ص226 https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
✳️ الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أجْزی بِه‏ (3) 🔸 عَلِيُّ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ فَضْلِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأُمَوِيِّ عَنْ رِبْعِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْجَارُودِ عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ(ع) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص‌) قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: «الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أَجْزِي بِهِ‌» ✔️ الحديث الثالث: قوله: (و أنا أجزي به‌) على صيغة المعلوم أو المجهول، و على الأول ظاهر، و على الثاني فالمراد أني جزاؤه أو هو جزائي، و الأخير أظهر، فتأمل. 📚 ملاذ الأخيار في فهم تهذيب الأخبار، العلامة المجلسي ج6 ص443 https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
✳️ الصَّوْمُ لِي وَ أَنَا أجْزی بِه‏ (4) 🔹 أقول: رويت من بعض مشايخي: أنه كان يقرأ «أُجزیٰ به» على بناء المفعول أي هو جزاء لنعمي و شكر لها. و ربما يقال: أن المعنى أنا جزاؤه و لا يخفى بعده. 📚 مرأة العقول، علامه مجلسی ج16 ص500 https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
✳️ قربانی‌کردنِ فرزند! ✔️ عنوان باب: إن من نذر أن ينحر ولده لم ينعقد، و يستحب له أن ينحر كبشاً مكانه 🔹 [٢٩٦٦١] ١ـ محمد بن الحسن باسناده عن ابراهيم بن مهزيار ، عن الحسن ، عن القاسم بن محمد ، عن ابان عن عثمان ، عن عبد الرحمن بن أبي‌عبدالله قال : سألت أباعبدالله عليه‌السلام عن رجل حلف أن ينحر ولده، فقال: ذلك من خطوات الشيطان. 🔸 [٢٩٦٦٢] ٢ـ و باسناده عن محمد بن عليّ بن محبوب، عن أحمد بن محمد، عن البرقي، عن النوفلي، عن السكوني، عن جعفر، عن أبيه، عن عليّ عليهم‌السلام انه أتاه رجل فقال: إنّي نذرت ان أنحر ولدي عند مقام ابراهيم عليه‌السلام ان فعلت كذا وكذا، ففعلته، فقال عليّ (عليه‌السلام): إذبح كبشاً سميناً ، تتصدق بلحمه على المساكين. 🔹 أقول: وتقدم ما يدل على عدم انعقاد النذر في المعصية و المرجوح فلذلك حمل الشيخ و غيره ذبح الكبش هنا على الاستحباب. 📚 وسائل الشيعة، الشيخ حرّ العاملي ج23 ص326 https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
💠 شرح دعای روز هشتم ماه مبارک رمضان 🔹اَللّهُمَّ ارْزُقْنی فیهِ رَحْمَهَ الاْیتامِ وَاِطْعامَ اْلطَّعامِ وَاِفْشآءَ السَّلامِ وَصُحْبَهَ الْکِرامِ بِطَوْلِکَ یا مَلْجَاَ الاْمِلینَ 🔸خدایا روزیم گردان در این ماه مهرورزی نسبت به یتیمان و خوراندن طعام و به آشکار کردن سلام و هم‌نشینی با کریمان به فضل و کرمت ای پناه آرزومندان. 🔰 پیام‌های دعا 1- نوازش یتیمان 2- اطعام فقرا 3- سلام‌کردن آشکار 4- دوستی و هم‌نشینی با کریمان. 🔰 پیام منتخب ✍️ افشای سلام، به‌معنای بلند سلام‌كردن نيست؛ بلكه به‌معنای آن است كه انسان با هر كسی روبه‌رو شد، سلام كند. 📗 جوادی آملی، عبدالله، ادب فنای مقربان، ج ۱، ص ۱۰۵ امام صادق(ع) می‌فرمايد: «افشای سلام، اين است كه انسان به هر مسلمانی برخورد می‌كند، در سلام كردن بُخل نورزد. رسول خدا(ص) نیز فرمود: «لایُستَکمِلُ عَبدٌ الایمانِ حَتّی یَکوُنَ فیهِ ثَلاثُ خُصالٍ، الاِنفَاقُ مِنَ الاِقتَارِ وَالاِنصَافُ مِن نَفسِكَ وَ بَذلُ السَّلامِ لِجَمِيعِ العَالَم ايمان بنده كامل نشود، تا در او سه خصلت باشد؛ انفاق در راه خدا، با وجود تنگ‌دستى، انصاف دربارۀ خود و سلام‌كردن به همه.» 📗 جزایری‌، سيد عبدالله،التحفة السنية، ص ۶۵ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آيت الله العظمی جوادی آملی: «چرا در زیارت آل یاسین که جز بهترین زیارت های ماست در پیشگاه حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) می گوییم: بر تمام شئون زندگی تو سلام؟...» https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
آیت الله العظمی جوادی آملی: موعظه‌ ای را كه وجود مبارك حضرت امیرمؤمنان سلام الله علیه هر شب بعد از نماز عشاء تكرار می‌کرد اين بود كه وقتی نماز عشاء حضرت تمام می‌شد. می‌فرمود: «تجهّزوا» ساكهايتان را ببنديد؛اين موعظه ای نيست كه تكرارش خسته‌ كننده باشد، اين نور است. مطلب علمی را با يك بار گفتن آدم می‌فهمد و بار ديگر حوصله گوش دادنش را ندارد؛ اما نور يا هوا با ما سر و كار دارند؛ وجود مبارك حضرت هر شب بعد از نماز عشا به نمازگزاران می‌فرمود: بارهايتان را ببنديد: «تجهّزوا رحمكم الله»، روشن نيست آدم چه زمانی سفر می‌کند. توجه به مرگ بهترين عامل نصيحت است. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
✔️ درس خارج فقه آیت الله جوادی آملی 99/10/02 🔹 این بیان نورانی امام سجاد (سلام الله علیه) که فرمود: «لَکَ یَا إِلَهِی وَحْدَانِیَّةُ الْعَدَد» یعنی اصلاً تو به عدد در نمی‌آیی، این عدد مخلوق توست. خدا واحد است بله، اما می‌گوییم فلان شخص هم واحد است ولی واحد عددی است، یک نفر مثل او اگر پیدا شود می‌شود دو، اگر دو نفر دیگر پیدا شوند می‌شوند سه که این سه عدد است؛ اما خدا عددبردار نیست. 🔸 در دعای نورانی امام سجاد(سلام الله علیه) دارد که عدد مخلوق توست، تو که در پوشش عدد در نمی‌آیی: «لَکَ یَا إِلَهِی وَحْدَانِیَّةُ الْعَدَد» لذا قابل شمارش نیستی، یکی یکی نیستی؛ بله یکی هست، نه یکی که مثل آن را بیاری که بشود دو تا! عدد را تو خلق کردی، تو واحد عددی نیستی. این بیان نورانی امام سجاد(سلام الله علیه) که «لَکَ یَا إِلَهِی وَحْدَانِیَّةُ الْعَدَد» یعنی عددبردار نیست. «وَاحِدٌ لَا بِعَدَد» که در روایات دیگر هست {یعنی} عددبردار نیست. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
| اگر سرّ «لیله القدر» و سرّ «نزول ملائکه» را در شبهای قدر بدانیم، همه مشکلات ما آسان می‌شود. 🎙امام خمینی (ره) 🔸ماه مبارک رمضان که ماه مبارک است ممکن است برای این باشد که ماهی است که ولی اعظم؛ یعنی رسول خدا واصل شده است و بعد از وصول، ملائکه را و قرآن را نازل کرده است. به قدرت او ملائکه نازل می‌شوند؛ به قدرت ولی اعظم است که قرآن نازل می‌شود و ملائک نازل می‌شوند. 🔸ولیّ اعظم، به حقیقت قرآن می‌رسد در ماه مبارک و شب قدر، و پس از رسیدن، متنزل می‌کند به وسیله ملائکه- که همه تابع او هستند- قرآن شریف را، تا به حدی که برای مردم بگوید. 🔸قرآن در حد ما نیست، در حد بشر نیست. قرآن سرّی است بین حق و ولیّ الله اعظم که رسول خداست، به تبع او نازل می‌شود تا می‌رسد به اینجایی که به صورت حروف و کتاب در می‌آید که ما هم از آن استفاده ناقص می‌کنیم. 🔸و اگر سرّ «لیله القدر» و سرّ «نزول ملائکه» در شبهای قدر- که الآن هم برای ولیّ الله اعظم حضرت صاحب- سلام الله علیه- این معنا امتداد دارد- سرّ اینها را ما بدانیم، همه مشکلات ما آسان می‌شود. 🔸تمام مشکلاتی که ما داریم برای این است که، ما محجوبیم از اینکه واقعیت را آن طور که هست و نظام هستی را به آن طوری که تنظیم شده است، مشاهده کنیم. 🔸ما گمان می‌کنیم که حیاتِ در اینجا چیزی است و نبودن در اینجا نقصی است، در صورتی که حیات در اینجا نازله آن حقیقتی است که از عالم غیب آمده است و موت- اگر چنانچه موت انسانی باشد- رجوع به همان مرتبه‌ای است که در اول بوده است، و البته مراتب مختلف و شئون مختلف است. 🔸و ما امیدواریم که از فیض ماه مبارک و فیض عید ماه مبارک- که عید وصال است- ما هم حظّی ببریم که بتوانیم در این مشکلاتی که بر ما وارد می‌شود، سرفراز بیرون بیاییم. 🔸تمام چیزهایی که انبیا آوردند، مقصود آنها به ذات نبوده است؛ تشکیل حکومت مقصود به ذات نیست برای انبیا. دعوتها هر چه می‌شود مقدمه است برای اینکه انسان را بیدار کنند، انسان را بفهمانند به‌ «او»، ارائه بدهند به «او» که چه بوده است و چه هست و چه خواهد بود و عالم چه جور است وضعش با ذات مقدس حق تعالی. 🔸و ما دستمان از این مسائل کوتاه است و امیدواریم که به برکت اولیای خدا، ما هم یک آشنایی ضعیفی پیدا بکنیم و بعض از حجب، از پیش چشم ما برداشته بشود. خدای تبارک و تعالی که می‌فرماید که: اللهُ نُورُ السَّموات وَ الْاَرْض و هُوَ الاوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظاهِرُ وَ الباطِن، این را ما با قلبمان، با وجودمان ادراک کنیم، نه ادراک علمی، مشاهده، ادراک علمی‌اش آسان است، لکن رسیدن به آنجایی که انسان دریابد این مسائل را، این کار مشکلی است و محتاج به مجاهدت، و انبیا و اولیا با مجاهدات خودشان به این مسائل رسیده‌اند. 📚صحیفه امام ج۱۹ ص۲۸۴ https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
نکته ای بسیار کاربردی در مورد شب قدر از فرمایشات اولیاء الهی.. . ما خودمان شب قدر را ایجاد می کنیم، وجود ما، آن خصوصيات ما، آن نفس ماست كه خودِ اوست كه قدر و مشيّت خدا را ايجاد مى‏ كند،  لذا مى‏ گويد تو طهارت داشته باش، تو بيدارى داشته باش، تو در حال غفلت نباش، يعنى چه؟ يعنى خودت دارى خودت را تغيير مى‏ دهى، خودت را دارى عوض مى‏ كنى، آن‏وقت در امشب كه یک چنين حالى هست، ما هم آن را مُـهر مى‏ زنيم! تو خودت را عوض مى‏ كنى و بعد ما يكى يكى مُـهر مى‏ زنيم؛ لذا به هر مقدار كه در شب قدر توجه بيشتر باشد، براى سال آينده مهم‏تر است. اينجا ديگر رواياتى كه فرمودند شب نوزدهم شب قدر است، شب بيست و يكم يا شب بيست و سوم، معنايش روشن مى‏ شود؛ يعنى تهيّؤ خود انسان براى تقدير پرونده و تقدير سال آينده. خودِ انسان تقدير خود را ايجاد مى‏ كند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🎵حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه 💿شرح حكمت متعاليه  درس ۷۵۷ #تحولhttps://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🌒 اعمال شب بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان + اعمال مشترک شب قدر آن شبی است که در طول سال، شبی به خوبی و فضیلت آن یافت نمی‌شود و عمل در این شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است و تقدیر امور سال در این شب صورت می‌گیرد. 🔻 https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🏴تعریف مختصری از حقیقت امیرالمومنین علیه السلام در کلام اولیاء الهی... https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴امیرالمؤمنین بعد از ضربت خوردن فرمودند: فُزْتُ، آن چیزی که باید به آن می رسیدم ، بعد از ضربت رسیدم... 📀شرح دعای ابوحمزه ثمالی،1437،م6🕰37 🏴حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
سلام علیکم التماس دعای فراوان از محضر مبارکتان،، دعافرج حضرت حجت ابن الحسن العکسری(( عج الله تعالی فرجه الشریف )) فراموش نشود 🤲🤲🤲🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
احوالات امیرالمومنین علی علیه السلام قبل و بعد ضربت خوردن🖤 از زبان حضرت آیت الله وحید خراسانی