eitaa logo
عرفان و معنویت
232 دنبال‌کننده
319 عکس
147 ویدیو
1 فایل
کانال پیشرو در زمینه افزایش : #معنویت و #عرفان عزیزان ارتباط با ادمین: @hussainrashedi
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 أَعْظَمَ اللّٰهُ أُجُورَنا بِمُصابِنا بِالْحُسَيْنِ عليه السلام، وَجَعَلَنا وَإِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثارِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاٰمُ. "روایت است که چون تنگ شد بر او میدان فتاد از حرکت ذوالجناح و از جولان" "نه ذوالجناح دگر تاب استقامت داشت نه سیدالشهدا بر جدال طاقت داشت" "هوا ز جور مخالف چو قیرگون گردید عزیز فاطمه از اسب سرنگون گردید" "بلند مرتبه شاهی ز صدر زین افتاد اگر غلط نکنم بر زمین افتاد..." https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢آخر رسد شبی به جرم جنون و عشق ما رو به کربلای تو تبعید میکنند... https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🤲از امام حسین علیه السلام چه بخواهیم؟ ✍️عارف کامل آیة الحق مرحوم حاج سیدهاشم حداد قدس سره https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
✅مرید پیرمغانم از من مرنج ای شیخ✅ در آخرین سالی که مرحوم آقاسیدضیاءالدین دری (استاد علوم عقلی واز وعاظ شهرتهران) درقید حیآت بودند یک شب از دهه ی محرم (شب هشتم یا نهم) جوانی ازایشان سوالی می پرسد که مراد از این شعر حافظ چیست؟ مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ چرا که وعده تو کردی او بجا آورد *مرحوم دری می گوید جواب این سوال را دربالای منبر  می دهم تا برای همه قابل استفاده باشد.ایشان درفراز منبر قضیه ی نهی آدم ابوالبشر از خوردن گندم رامی گوید واینکه مراد از شیخ در این بیت حضرت آدم ( علیه السلام ) است که وعده ی نخوردن گندم را در بهشت داد ولی به آن عمل نکرد. اما پیرمغان امیرالمومنین علی (علیه السلام) است که آن حضرت در تمام طول عمر خود ابدا نان گندم نخوردند واز نان جوین سیر نشدند. * قبل از پایان سال ، مرحوم دری فوت می کند؛ در سال بعد در دهه ی محرم در همان شبی که این جوان سوال را از ایشان پرسیده بود او را در خواب می بیند که: * به نزد اوآمد و گفت: ای جوان تو در سال قبل در چنین شبی از من معنای این بیت را پرسیدی ومن آن طور پاسخ گفتم. لیکن چون به این عالم آمده ام؛ معنی آن جور دیگری برای من منکشف شده است؛ * مراد از شیخ، حضرت ابراهیم (علیه السلام ) و مراد از پیرمغان حضرت سید الشهداء (علیه السلام) است ؛ و مراد از وعده، ذبح فرزند است که حضرت ابراهیم بدان امر خداوند وعده ی وفا داد اما حقیقت وفا را حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) در کربلا به قربانگاه بردن فرزندش علی اصغر(علیه السلام) انجام داد.. بنابراين‌، معانی‌ متضادّی‌ در شعر نيست‌؛ بلكه‌ اين‌ معانی‌، تو در تو و باطن‌ در باطن‌ است‌ که از يک‌ رموز خاصّی كه‌ حاكی‌ از كنايات‌ بديعه‌ و اسرار مخفيّه‌ و معانی‌ عميقه‌ای‌ است‌ حكايت‌ می‌نمايد. 📗برگرفته از کتاب روح مجرد اثر مرحوم علامه آیت الله حسینی تهرانی اللهم عجل لولیک الفرجhttps://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🟡 شبهه دستگاه امام حسین مختص گروهی نیست! همه جور آدمی می‌تونن تو جلسات امام حسین شرکت کنند، شرابخور، بی‌حجاب و.... 🟢 پاسخ استاد شیخ حسین انصاریان به این شبهه را بخوانید 🔹مجلس عزای امام حسین(ع) پذیرای همه نوع افکار است، اما نه همه نوع ابزار. 🔹شراب‌خوار هم شاید به مجلس امام حسین بیاید اما نه با شیشه شراب، قمارباز هم می‌تواند به مجلس امام حسین بیاید اما نه با آلات قمار. 🔹آن سگ‌باز و میمون‌باز هم می‌توانند به مجلس امام حسین بیایند اما نه با سگ و میمون. 🔹طبیعتا آن کسی هم که کاشف حجاب است و در خیابان‌ها تن‌نمایی می‌‌کند هم می‌تواند به مجلس امام حسین بیاید اما وقتی به مجلس امام حسین وارد شد حق ندارد با ابزار گناه و با تظاهر به گناه یعنی با سر لخت و یا تن لخت وارد شود. پس حتماً باید آداب پوشش را رعایت کند. 🔹بله دستگاه امام حسین بزرگ است ‌و پذیرای همه افکار و ادیان است. ولی قاعده و قانون دارد، احترام دارد. 🔹همه نوع آدمی حق دارد وارد مجلس امام حسین شود، حتی آن گنهکار هم حق دارد، اما هیچ‌کس حق ندارد آداب این مجلس را به سخره گرفته و بی‌حرمتی کند. 🔹هیچ کس حق ندارد با ابزار گناه و با تظاهر به گناه وارد این مجلس شود و حرمت این مجلس را بشکند و قبح زدایی کند. 🔹مهمان حرمت دارد به شرط اینکه حرمت صاحب خانه را حفظ کند. ــــــــــــــــ https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
💡 ای دریاها لباس عزا بپوشید ... ▪️مل، [کامل الزیارات] الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ الزَّعْفَرَانِیُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عُمَرَ النَّصِیبِیِّ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ أَخْبَرَنِی الْمَشِیخَةُ: أَنَّ الْمَلَکَ الَّذِی جَاءَ إِلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ أَخْبَرَهُ بِقَتْلِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ کَانَ مَلَکَ الْبِحَارِ وَ ذَلِکَ أَنَّ مَلَکاً مِنْ مَلَائِکَةِ الْفِرْدَوْسِ نَزَلَ عَلَی الْبَحْرِ وَ نَشَرَ أَجْنِحَتَهُ عَلَیْهَا ثُمَّ صَاحَ صَیْحَةً وَ قَالَ یَا أَهْلَ الْبِحَارِ الْبَسُوا أَثْوَابَ الْحُزْنِ فَإِنَّ فَرْخَ الرَّسُولِ مَذْبُوحٌ ثُمَّ حَمَلَ مِنْ تُرْبَتِهِ فِی أَجْنِحَتِهِ إِلَی السَّمَاوَاتِ فَلَمْ یَلْقَ مَلَکاً فِیهَا إِلَّا شَمَّهَا وَ صَارَ عِنْدَهُ لَهَا أَثَرٌ وَ لَعَنَ قَتَلَتَهُ وَ أَشْیَاعَهُمْ وَ أَتْبَاعَهُمْ ▪️ پیغمبر خدا صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: آن ملکی که نزد پیامبر خدا صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم آمد و آن حضرت را از قتل حسین بن علی علیهما السّلام آگاه کرد، ملک دریاها بود، زیرا یکی از ملائکه فردوس روی دریا نازل شد و بال‌های خود را روی آن دریا گسترانید. بعد فریاد زد: ای اهل دریاها! لباس عزا بپوشید، زیرا فرزند رسول خدا سر بریده شد! سپس از خاک قبر حسین علیه السّلام به وسیله بال‌های خود به آسمان‌ها برد. و هیچ ملکی را ملاقات نکرد مگر این که آن تربت مقدس را می‌بویید و یک اثر از آن نزد آن ملک باقی می‌ماند. آن ملک قاتل امام حسین علیه السّلام را با تابعین و پیروان آنان لعنت می‌کرد.   📚بحارالانوار،جلد ۴۵، صفحه ۲۲۱ #امام_حسینhttps://eitaa.com/erfanvamanaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌅 زيارت (ص) در روز : ☀️ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ 🍃🌻 اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَه ُ، وَ اَشْهَدُ اَنَّكَ رَسُولُه ُ، وَ اَنَّكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللّه ِ، وَ اَشْهَدُ اَنَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ رِسالاتِ رَبِّك َ، وَ نَصَحْتَ لِأُمَّتِكَ وَ جاهَدْتَ فى سَبيلِ اللّهِ بِـالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَة ِوَ اَدَّيْتَ الَّذى عَلَيْكَ مِنَ الْحَق ِّ، وَ اَنَّكَ قَدْ رَؤُفْتَ بِـالْمُؤْمِنينَ ، وَ غَلُظْتَ عَلَى الْكافِرينَ، وَ عَبَدْتَ اللّهَ مُخْلِصًا حَتّى اَتاكَ الْيَقينُ ، فَبَلَغَ اللّهُ بِكَ اَشْرَفَ مَحَلِّ الْمُكَرَّمينَ. 🍃🌻اَلحَمْدُ لِلّهِ الَّذِى اسْتَنْقَذَنا بِكَ مِنَ الشِّرْكِ وَ الضَّلالِ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِه، وَ اجْعَلْ صَلَواتِكَ وَ صَلَواتِ مَلائِكَتِكَ، وَ اَنْبِيائِكَ وَ الْمُرْسَلينَ، وَ عِبادِكَ الصّالِحينَ وَ اَهْلِ السَّماواتِ وَ الْاَرَضينَ، وَ مَنْ سَبَّحَ لَكَ يا رَبَّ الْعالَمينَ مِنَ الْاَوَّلينَ وَ الْآخِرينَ، عَلى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ، وَ نَبِيِّكَ وَ اَمينِكَ، وَ نَجيبِكَ وَ حَبيبِكَ، وَ صَفِيِّكَ وَ صِفْوَتِك َ، وَ خاصَّتِكَ وَ خالِصَتِك َ، وَ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِك َ، وَ اَعْطِهِ الْفَضْلَ وَ الْفَضيلَةَ وَ الْوَسيلَةَ وَ الدَّرَجَةَ الرَّفيعَةَ ، وَ ابْعَثْهُ مَقامًا مَحْمُودًا يَغْبِطُهُ بِهِ الْاَوَّلُونَ وَ الْآخِرُونَ. 🍃🌻 اَللّهُمَّ اِنَّكَ قُلْتَ وَ لَوْ اَنَّهُمْ اِذْ ظَلَمُوا اَنْفُسَهُمْ جاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللّهَ تَوّابًا رَحيمً. 🍃🌻 اِلهى فَقَدْ اَتَيْتُ نَبِيَّكَ مُسْتَغْفِرًا تائِبًا مِنْ ذُنُوبى، فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِه وَ اغْفِرْها لى. يا سَيِّدَنا اَتَوَجَّهُ بِكَ وَ بِاَهْلِ بَيْتِكَ اِلَى اللّهِ تَعالى رَبِّكَ وَ رَبّى لِيَغْفِرَ لى. 💠آنگاه سه مرتبه بگويد : 🍀 اِنّا لِلّهِ وَ اِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ. 🍃🌻 اُصِبْنا بِكَ يا حَبيبَ قُلُوبِنا، فَما اَعْظَمَ الْمُصيبَةَ بِكَ، حَيْثُ انْقَطَعَ عَنَّا الْوَحْىُ، وَ حَيْثُ فَقَدْناكَ، فَاِنّا لِلّهِ وَ اِنّا اِلَيْهِ راجِعُونَ. يا سَيِّدَنا يا رَسُولَ اللّهِ، صَلَواتُ اللّهِ عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ، هذا يَوْمُ السَّبْتِ وَ هُوَ يَوْمُكَ، وَ اَنَا فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ، فَاَضِفْنى وَ اَجِرْنى 🍃🌻فَاِنَّكَ كَريمٌ تُحِبُّ الضِّيافَةَ ، وَ مَأْمُورٌ بِالْاِجارَةِ ، فَاَضِفْنى وَ اَحْسِنْ ضِيافَتى ، وَ اَجِرْنا وَ اَحْسِنْ اِجارَتَن ، بِمَنْزِلَةِ اللّهِ عِنْدَكَ وَ عِنْدَ آلِ بَيْتِك َ، وَ بِمَنْزِلَتِهِمْ عِنْدَه ُ، وَ بِمَا اسْتَوْدَعَكُمْ مِنْ عِلْمِه ، فَاِنَّهُ اَكْرَمُ الْاَ كْرَمينَ. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
زیارت پرمحتوای☝️☝️ اقا رسول الله ((( صلوات الله علیه))) رفقا از خواندنش بهرمنده شوند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آیت الله العظمی جوادی آملی «وجود مبارک حضرت امير(سلام الله عليه) بيست سال قبل از جريان کربلا، وقتی جنگ صفين را مي‌خواست به پايان برساند، يک روزی از صفين به کوفه برمي‌گشت؛ در بين راه قبل از اينکه به کوفه برسد به يک سرزمينی رسيد، ديدند حضرت از اين اسب و مَرکب پياده شد، با دستان مبارکشان اشاره مي‌کنند: «هَاهُنَا هَاهُنَا»؛ همين جاست! همين جاست! مقداری خاک اين منطقه را گرفتند، بو کردند، از مَرکب پياده شدند، دو رکعت نماز خواندند و بعد اشک ريختند. به حضرت عرض کردند اينجا چيست؟ چه کسي مي‌آيد؟ چه خبر است اينجا؟ فرمود: «مَصَارِعُ عُشَّاق‏»؛ اينجا جايی است که عاشقان شربت شهادت مي‌نوشند... آیت الله #جوادی_آملیhttps://eitaa.com/erfanvamanaviyat
⚫ قاتلان کربلا، کم‌خطرترین دشمنان امام حسین علیه‌السلام ✍ امام موسی صدر، کتاب سفر شهادت حسین علیه‌السلام سه گروه دشمن دارد: 1️⃣ دسته اول آنان که او را کشتند. این دسته کم‌خطرترین دشمنان هستند، چون تنها جسم امام را که محدود بود، کشتند. 2️⃣ دسته دوم آنان که تلاش کردند آثار امام را محو کنند؛ قبر امام را ویران کردند و از آمدن زائران جلوگیری کردند و کسانی که در اطراف قبر آن حضرت زندگی می‌کنند را مورد آزار و اذیت قرار دادند. خطر این دسته بیشتر از دسته اول است، ولی نتوانستند کاری از پیش ببرند. 3️⃣ ولی دسته سوم که خطرناک‌ترین دشمنان آن حضرت هستند، آنانند که کوشیدند اهداف امام حسین (ع) و ابعاد انقلاب حسینی را تحریف کنند و آن را ابزار کسب و درآمد قرار دهند و بهره‌برداری‌های بی‌ارزش از آن کنند و یا آن را مورد سوء استفاده برای منافع شخصی قرار دهند. اینان تلاش کردند بالاترین بُعد حسینی یعنی هدف نهضت حسینی را از بین ببرند. من از خودم و شما سؤال می‌کنم ما از روز عاشورا چه بهره‌ای برده‌ایم؟ چه سودی به دست آورده‌ایم؟ چه استفاده‌ای در عرصه عمومی و چه استفاده‌ای در زمینه فردی برده‌ایم؟ اگر استفاده نبرده باشیم و تنها گریه کرده باشیم، من به شما خبر می‌دهم که این کار سودی ندارد؛ ما از کدام دسته هستیم؟ از کسانی که گریه می‌کنند و حسین را می‌کشند؟ روشن است که امام حسین (ع) الان نیست تا کسی او را بکشد، ولی چیزی گران‌بهاتر و مهم‌تر از خود امام حسین (ع) در دستان ماست: کرامت امت حسین، مقدسات حسین. اگر ما گریه کنیم ولی در عین حال برای تضعیف اهداف امام حسین (ع) تلاش کنیم؛ اگر گریه کنیم و در صف باطل باشیم؛ اگر گریه کنیم ولی گواهی دروغ بدهیم؛ اگر گریه کنیم ولی به دشمنان کمک کنیم و به اختلاف و تفرقه در جامعه خود دامن بزنیم؛ اگر گریه کنیم ولی گناهان‌مان بیشتر شود، در این صورت ما گریه می‌کنیم ولی در عین حال حسین را نیز می‌کشیم، زیرا تلاش می‌کنیم هدف حسین را از بین ببریم که گران‌بهاتر از خود اوست. انشاءالله که ما از این دسته نیستیم و نباشیم. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
💠آیت الله محمدتقی بهجت: 🔸بعد از شهادت حضرت حسین‌بن‌علی، سیدالشهداء علیهماالسلام حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در اسارت آن‌چنان مردانه خطبه می‌خواند که گویی در تخت سلطنت قرار دارد. 🔸امام‌ ‌سجاد علیه‌السلام در حال اسارت و درحالی‌که غُل جامعه(۱) به گردن داشت، به سائل، شاهانه کمک می‌کند. 🔸ما چنین بزرگانی داریم که همه چیز ما از آن‌هاست، ولی گویا آن‌ها را نداریم! 📚رحمت واسعه، ویراست سوم، ص ١٣٣ (۱)پی‌نوشت‌: غُل جامعه، نوعی غُل و زنجیر است که با آن دست و پا و گردن را باهم می‌بندند. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
‌ 📚وضعیت گناهان در قیامت حضرت علی (ع) در فرمایشی مهم گناهان را به سه دسته کلی تقسیم کرده‌اند: 🔴گناهان سه دسته‌ هستند: 1⃣گناهانی که بخشیده می‌شوند 2⃣گناهانی که بخشینده نمی‌شوند 3⃣گناهانی‌ که‌ برای‌ مرتکبین‌ آنها، هم‌ امید عفو داریم‌ و هم‌ نگران‌ عذاب‌ هستیم‌. ◀️امّا گناه‌ مغفور، گناهی‌ است‌ که‌ خداوند بر اثر آن‌ بنده‌اش‌ را در دنیا عذاب‌ داده‌ است‌؛ و خداوند بزرگوارتر است‌ از آنکه‌ بندۀ‌ خود را دوبار عذاب‌ کند. ◀️و امّا گناه‌ غیر مغفور، ستمی‌ است‌ که‌ بندگان‌ خدا بعضی‌ به‌ بعض‌ دگر می‌نمایند. خداوند‌ چون‌ برای‌ خلائق‌ ظاهر شود سوگندی‌ بزرگ‌ بر خویشتن‌ یاد کرده‌ است‌ و گفته‌ است‌: خداوند برای‌ بندگانش‌ قصاص‌ میکند، و حقّ بعضی‌ را از بعضی‌ دیگر می‌ستاند؛ بطوریکه‌ برای‌ هیچ‌ بنده‌ای‌ در نزد دیگری‌ تظلّم‌ و دادخواهی‌ باقی‌ نماند. و سپس‌ همه‌ را به‌ معرض‌ حساب‌ گسیل‌ می‌نماید ◀️و اما گناه دسته سوم گناهی است که خدا آنرا بر مخلوقات پوشانده و به او توفیق توبه داده است و او از یک طرف از گناهش می‌ترسد و از طرف دیگر به رحمت خدایش امیدوار است، و حال ما هم اینچنین است که هم امید به رحمت خدا داریم و هم از عذاب او میترسیم 📚اصول الکافی، ج‏2، ص443 ‎https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
☑️حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🏴🚩 آن آقا بالای منبر می‌گفته است: «[وقتی که] می‌خواهید به روضه بروید، [اگر] از شما سؤال کردند که کجا می‌خواهید بروید، نگویید می‌خواهید بروید روضه، بگویید می‌خواهیم برویم کربلا». 📚 رحمت واسعه، ویراست سوم، ص۴٣ (مجموعه فرمایشات آیت‌اللّٰه بهجت پیرامون حضرت سیدالشهداء علیه السلام و اصحاب و یاران آن حضرت) https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
امام صادق سلام الله علیه فرمودند: هر کس به قصد زیارت حسین بن علی علیهما السلام از منزلش بیرون رود؛ اگر پیاده باشد، خداوند به ازای هر قدمش حسنه ای می نویسد و گناهی را می آمرزد،تا اینکه در حائر آن حضرت قرار گیرد که در این صورت او را از جمله مصلحان و برگزیدگان می نویسد و وقتی اعمالش تمام شد، خداوند او را از جمله رستگاران می نویسد که هرگاه خواست برگردد، فرشته ای می آید و می گوید :رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به تو سلام رساند و می فرماید :این عمل را باز هم انجام بده که همه گناهان گذشته ات بخشیده شد. کامل الزیارات ص١٣٢ کوثر اربعین ص ١۶٩ https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🏴 خدا چه برکتی به امام‌_حسین داده، به این دستگاه داده، به این راه داده که اگر کسی زیارت عاشورا را بخواند و مداومت کند، در روز قیامت محشور می‌شود درحالی‌که مُلَطَّخاً بِدَمِه (آغشته به خون امام‌حسین علیه‌السلام) است. ◾️آیت‌الله بهجت با گفتن این جمله‌ها، حالش تغییر می‌کرد و اشک در چشمانش حلقه می‌زد. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
✅العبد محمدتقی بهجت: 🔻وای بر ما اگر روزی بیاید که اسرار پنهان ما زیر و رو شود و معلوم گردد که از اهل علم و اهل دین نیستیم، و تنها دنیای خود را آباد کرده ایم، و با این هیکل و لباس و مقام، اعمال و رفتار و اقوال، ما به صورت غیرمستقیم سبب انحراف دیگران شده ایم. 📚در محضر بهجت، ج۱، ص۱۲۲ https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
📝| چگونگی وصول انسان به کمال حقیقی از طریق حجت شرعی(در بیان علامه طباطبایی) ◽️ سوال اساسی که برای هر متفکری پیش می آید این است که: ◽️بر اساس نظام عالم یعنی نظام علیت، هر فعلی تاثیری «تکوینی» دارد لذا اگر انسان می خواهد به کمال واقعی و تکوینی خود برسد باید یک سری افعال را انجام دهد و یک سری افعال را ترک کند. این در حالی است که برخی از جزئیات احکام که ائمه علیهم السلام بیان کرده است به دست ما نرسیده است و این ماجرا انسان را به همین اندازه از کمال حقیقی خود دور می کند. ◽️مبتنی بر قبول این مساله برخی از اعلام نتیجه گرفتند که پس اگر انسان بتواند به یقین بالمعنی الاخص نسبت به جزئیات احکام برسد ولو اینکه شارع هم آن را بیان نکرده باشد باید دست پیدا کند تا به استکمال واقعی دست یابد. ◽️این مطلب در کلمات محی الدین عربی در فتوحات هست و در کلمات آیت الله جوادی در کتاب هدایت در قرآن دیده میشود بلکه حتی در کلمات صدرا هم وجود دارد چه اینکه ملاصدرا در کتاب مفاتیح الغیب و اسرار الآیات به این سمت متمایل می شود که اگر انسان می تواند با کشف لدنی به لوح محفوظ دست پیدا کند و به جزئیات احکام دست یابد باید این کار را بکند و مطابق آن عمل کند. ◽️اما مرحوم علامه در کتب مختلف خود از جمله المیزان با این مطلب مخالفت کرده و می فرمایند: ◽️اگرچه قبول داریم که هر فعلی اثری تکوینی دارد بلکه هر کنشی واکنشی دارد، اما بر اساس انسان شناسی و ادله، صغرویا مطلبی که گفته شد را قبول نداریم یعنی کمال انسان را چیز دیگری می دانیم. ◽️ایشان قائل اند که کمال انسان یک کمال است و نه کمالات متعدده. لذا مصالح و مفاسد به نحو جمع وجود ندارد بلکه یک مصلحت واحده است که جمیع احکام برای وصول به آن آمده اند. در ادله از این کمال سه تعبیر وجود دارد: 1⃣عبور از نفس 2⃣عبور از شیطان 3⃣اخلاص ◽️علامه می فرمایند این کمال هرگز حاصل نمیشود الا با تعبد به شارع مقدس و تعبد به حجت شرعی چه حجت شرعی مطابق با مراد واقعی معصوم باشد چه نباشد بلکه چه این حجت شرعی اثر تکوینی خاصی مانند چشم برزخی و دیدار با امام زمان علیه السلام داشته باشد چه نداشته باشد. به عبارت دیگر این کمال ای که هدف عالم خلقت است و انسان برای آن خلق شده و شریعت برای آن تشریع شده است غیر از بروزات و اثرات تکوین ای همچون طی الارض و .... می باشد. ◽️مراد از اخلاص و عبور از نفس هم این است که انسان هر چه که انجام می دهد به خاطر خدا باشد. به تعبیر زیبای علامه مصباح، «ما اگر خودمان به ریسمان خدا چنگ بزنیم این ریسمان شیطان است نه خدا.» یعنی انسان باید به جائی برسد که خدا و ریسمان خدا را هم برای خود خدا بخواهدو نه برای خودش. این یعنی عبور کامل از نفس و نادیده گرفتن خود. ◽️از همین جا علامه قائل اند اگرچه احکام جزئیه ای که امام معصوم بیان می کند تابع مصالحی است و مجتهد هم تمام تلاش خود را برای وصول به همان انجام می دهد اما اگر هم به آن دست پیدا نکرد و به حکم دیگری رسید عمل به آن حکم همان تاثیر عمل به حکم واقعی را دارد زیرا هر دو چیزی غیر از نداشته و نتیجه هر دو ندیدن نفس و رسیدن به اخلاص است. ◽️البته ممکن است حکم جزئی که مجتهد به آن رسیده است و حجت شرعیه ای که برای او محرز شده است اثر تکوینی خاصی نداشته باشد اما این نقصی نیست زیرا آن اثر تکوینی کمالی محسوب نمیشود بلکه کمال واقعی همان کمالی است که نتیجه « تعبد به شارع» است. به تعبیر زیبای علامه، آنچه که شریعت می خواهد است. ◽️به عبارت دیگر اگر قرار باشد که احکام جزئی که امام معصوم بیان می کند دخیل در استکمال انسان باشد نتیجه اش این است که چون « بداهتا» کثیری از این احکام جزئی به دست ما نرسیده و بسیاری از ادله تحریف و یا نابود شده اند ما به همان اندازه که به آن احکام دست پیدا نمیکنیم از کمال حقیقی خود که مقصود خلقت است دور میشویم یعنی راه کمال بسته میشود. اما تالی قطعا باطل بوده پس مقدم هم مانند آن است. ◽️پس امام معصوم وظیفه اش اولا و بالذات ایجاد تعبد در بندگان است و امامت به معنای راهبری انسان برای « ایصال» الی الله است و لذا بیان احکام جزئی برای امام موضوعیت ندارد بلکه بیان احکام جزئی لازمه حفظ تعبد انسانها است. ❇️به همین خاطر علامه می فرمایند قرآن را خود انسان می داند. و به عبارت دیگر اصلا مبدا و مقصدی وجود ندارد زیرا عبور کردن از نفس خودِ همان وصول به واجب تعالی است. و این مقام که به تعبیر علامه همان مقام ولایت است و در پس پرده « غیب» - نه شهادت-می باشد برای همه انسان ها در نظر گرفته شده و همه هم به آن خوانده شده اند. ✅به تعبیر حضرت امیر علیه السلام: الاسلام هو التسلیم و التسلیم هو الیقین و الیقین هو الاطاعه و الاخلاص بما جاء به الرسول. یعنی نهایتا اسلام همان اطاعت و اخلاص است.
🔺با این نگاه مشخص میشود که تنها راه وصول به مقصد و مقصود، همان تعبد به حجت شرعی می باشد! https://eitaa.com/erfanvamanaviyat