eitaa logo
عرفان و معنویت
231 دنبال‌کننده
319 عکس
148 ویدیو
1 فایل
کانال پیشرو در زمینه افزایش : #معنویت و #عرفان عزیزان ارتباط با ادمین: @hussainrashedi
مشاهده در ایتا
دانلود
✅العبد محمدتقی بهجت: 🔻وای بر ما اگر روزی بیاید که اسرار پنهان ما زیر و رو شود و معلوم گردد که از اهل علم و اهل دین نیستیم، و تنها دنیای خود را آباد کرده ایم، و با این هیکل و لباس و مقام، اعمال و رفتار و اقوال، ما به صورت غیرمستقیم سبب انحراف دیگران شده ایم. 📚در محضر بهجت، ج۱، ص۱۲۲ https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
📝| چگونگی وصول انسان به کمال حقیقی از طریق حجت شرعی(در بیان علامه طباطبایی) ◽️ سوال اساسی که برای هر متفکری پیش می آید این است که: ◽️بر اساس نظام عالم یعنی نظام علیت، هر فعلی تاثیری «تکوینی» دارد لذا اگر انسان می خواهد به کمال واقعی و تکوینی خود برسد باید یک سری افعال را انجام دهد و یک سری افعال را ترک کند. این در حالی است که برخی از جزئیات احکام که ائمه علیهم السلام بیان کرده است به دست ما نرسیده است و این ماجرا انسان را به همین اندازه از کمال حقیقی خود دور می کند. ◽️مبتنی بر قبول این مساله برخی از اعلام نتیجه گرفتند که پس اگر انسان بتواند به یقین بالمعنی الاخص نسبت به جزئیات احکام برسد ولو اینکه شارع هم آن را بیان نکرده باشد باید دست پیدا کند تا به استکمال واقعی دست یابد. ◽️این مطلب در کلمات محی الدین عربی در فتوحات هست و در کلمات آیت الله جوادی در کتاب هدایت در قرآن دیده میشود بلکه حتی در کلمات صدرا هم وجود دارد چه اینکه ملاصدرا در کتاب مفاتیح الغیب و اسرار الآیات به این سمت متمایل می شود که اگر انسان می تواند با کشف لدنی به لوح محفوظ دست پیدا کند و به جزئیات احکام دست یابد باید این کار را بکند و مطابق آن عمل کند. ◽️اما مرحوم علامه در کتب مختلف خود از جمله المیزان با این مطلب مخالفت کرده و می فرمایند: ◽️اگرچه قبول داریم که هر فعلی اثری تکوینی دارد بلکه هر کنشی واکنشی دارد، اما بر اساس انسان شناسی و ادله، صغرویا مطلبی که گفته شد را قبول نداریم یعنی کمال انسان را چیز دیگری می دانیم. ◽️ایشان قائل اند که کمال انسان یک کمال است و نه کمالات متعدده. لذا مصالح و مفاسد به نحو جمع وجود ندارد بلکه یک مصلحت واحده است که جمیع احکام برای وصول به آن آمده اند. در ادله از این کمال سه تعبیر وجود دارد: 1⃣عبور از نفس 2⃣عبور از شیطان 3⃣اخلاص ◽️علامه می فرمایند این کمال هرگز حاصل نمیشود الا با تعبد به شارع مقدس و تعبد به حجت شرعی چه حجت شرعی مطابق با مراد واقعی معصوم باشد چه نباشد بلکه چه این حجت شرعی اثر تکوینی خاصی مانند چشم برزخی و دیدار با امام زمان علیه السلام داشته باشد چه نداشته باشد. به عبارت دیگر این کمال ای که هدف عالم خلقت است و انسان برای آن خلق شده و شریعت برای آن تشریع شده است غیر از بروزات و اثرات تکوین ای همچون طی الارض و .... می باشد. ◽️مراد از اخلاص و عبور از نفس هم این است که انسان هر چه که انجام می دهد به خاطر خدا باشد. به تعبیر زیبای علامه مصباح، «ما اگر خودمان به ریسمان خدا چنگ بزنیم این ریسمان شیطان است نه خدا.» یعنی انسان باید به جائی برسد که خدا و ریسمان خدا را هم برای خود خدا بخواهدو نه برای خودش. این یعنی عبور کامل از نفس و نادیده گرفتن خود. ◽️از همین جا علامه قائل اند اگرچه احکام جزئیه ای که امام معصوم بیان می کند تابع مصالحی است و مجتهد هم تمام تلاش خود را برای وصول به همان انجام می دهد اما اگر هم به آن دست پیدا نکرد و به حکم دیگری رسید عمل به آن حکم همان تاثیر عمل به حکم واقعی را دارد زیرا هر دو چیزی غیر از نداشته و نتیجه هر دو ندیدن نفس و رسیدن به اخلاص است. ◽️البته ممکن است حکم جزئی که مجتهد به آن رسیده است و حجت شرعیه ای که برای او محرز شده است اثر تکوینی خاصی نداشته باشد اما این نقصی نیست زیرا آن اثر تکوینی کمالی محسوب نمیشود بلکه کمال واقعی همان کمالی است که نتیجه « تعبد به شارع» است. به تعبیر زیبای علامه، آنچه که شریعت می خواهد است. ◽️به عبارت دیگر اگر قرار باشد که احکام جزئی که امام معصوم بیان می کند دخیل در استکمال انسان باشد نتیجه اش این است که چون « بداهتا» کثیری از این احکام جزئی به دست ما نرسیده و بسیاری از ادله تحریف و یا نابود شده اند ما به همان اندازه که به آن احکام دست پیدا نمیکنیم از کمال حقیقی خود که مقصود خلقت است دور میشویم یعنی راه کمال بسته میشود. اما تالی قطعا باطل بوده پس مقدم هم مانند آن است. ◽️پس امام معصوم وظیفه اش اولا و بالذات ایجاد تعبد در بندگان است و امامت به معنای راهبری انسان برای « ایصال» الی الله است و لذا بیان احکام جزئی برای امام موضوعیت ندارد بلکه بیان احکام جزئی لازمه حفظ تعبد انسانها است. ❇️به همین خاطر علامه می فرمایند قرآن را خود انسان می داند. و به عبارت دیگر اصلا مبدا و مقصدی وجود ندارد زیرا عبور کردن از نفس خودِ همان وصول به واجب تعالی است. و این مقام که به تعبیر علامه همان مقام ولایت است و در پس پرده « غیب» - نه شهادت-می باشد برای همه انسان ها در نظر گرفته شده و همه هم به آن خوانده شده اند. ✅به تعبیر حضرت امیر علیه السلام: الاسلام هو التسلیم و التسلیم هو الیقین و الیقین هو الاطاعه و الاخلاص بما جاء به الرسول. یعنی نهایتا اسلام همان اطاعت و اخلاص است.
🔺با این نگاه مشخص میشود که تنها راه وصول به مقصد و مقصود، همان تعبد به حجت شرعی می باشد! https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
قالَ الإمام الحسينُ (عليه السلام): إنَّ الْأمْرَ بِالْمَعْروفِ وَالنَّهىَ عَنِ الْمُنْكَرِ: دُعَاء إلَى الاْءسْلامِ مَعَ رَدِّ الْمَظالِمِ وَ مُخَالِفَةِ الظالِمِ وَ قِسْمَة الفَيءِ وَ الْغَنائِمِ وَ أخْذ الصّدَقاتِ مِنْ مَواضِعِهَا وَ وَضْعَها في حَقَّها. امام حسين (عليه السلام) فرمودند: امر به معروف و نهى از منكر، آن است كه كافران را به اسلام دعوت كنى؛ حقوق ستمديدگان را بازستانى؛ با ستمگر به مخالفت برخيزى؛ غنيمت ها و بيت المال را عادلانه بين اهل‌اش قسمت كنى؛ زكات را از آنجا كه بايد، بگيرى و در آنجا كه بايد، مصرف كنى. تحف العقول، ص 270 https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🔴 عجایب دنیای ظهــــــــــــور... ⭕️ مژده و خبر ظهور اموات به یکدیگر... «وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ» «و در آن روز، مؤمنان، خوشحال خواهند شد.» (روم/۴) 🌕 آقا امام صادق علیه‌السلام در تفسیر این کلام خدای عزّوجلّ: «یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ المُؤْمِنُونَ بِنَصْرِ اللهِ»، قَالَ فِی قُبُورِهِمْ بِقِیَامِ الْقَائِم»، فرمودند: «مؤمنان در قبرهایشان به قیام قائم عجل‌الله فرجه شاد می‌شوند» 🌕 امیرالمومنین علیه‌السلام نیز فرمودند: «وَ لاَ يَبْقَى مَيِّتٌ إِلاَّ دَخَلَتْ عَلَيْهِ تِلْكَ اَلْفَرْحَةُ فِي قَلْبِهِ وَ هُوَ فِي قَبْرِهِ وَ هُمْ يَتَزَاوَرُونَ فِي قُبُورِهِمْ وَ يَتَبَاشَرُونَ بِقِيَامِ اَلْقَائِمِ صلوات اللّٰه عليه» «و هيچ مرده‌اى باقى نمى‌ماند مگر اينكه آن شادى در قبرش بر او وارد مى‌شود و مردگان در قبرهايشان به ديدار يك ديگر رفته و همديگر را به قيام قائم عجل‌اللّٰه فرجه بشارت مى‌دهند.» 📗تفسیر اهل‌بیت علیهم‌السلام،ج۱۱،ص۴۴۰ 📗تفسیرالبرهان، ج ۴، ص ۳۳۵ 📗دلایل الإمامهًْ، ص۲۴۸ 📗کمال الدين، ج ۲، ص ۶۵۳ 📗بحار الأنوار، ج ۵۲، ص ۳۲۸ 📗الخرائج و الجرائح، ج ۳، ص ۱۱۴۹ 📗إثبات الهداة، ج ۵، ص ۳۵۱ 📗منتخب الأنوار المضیّة، ج ۱، ص۲۷ 📗کامل الزيارات، ج ۱، ص ۱۱۹ 📗مصباح الزائر، ج ۱، https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
⚫️ تفکر حُر، بالاترین عبادت 🔺از شیخ‌انصاری پرسیدند : چگونه میشود یک ساعت "فکرکردن" ، برتر از هفتاد سال "عبادت" باشد؟ فرمودند: «فکری مانند فکرِ جناب‌ِ حُر در روز عاشورا» 🌹 حر از همراهان حسین بن علی(علیه السلام) در واقعه کربلا بود که حکایت توبه و تصمیم او برای آزادی از بند دنیا درس بسیار بزرگی از واقعه عاشورا است. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🌷 امام حسین علیه السلام : 🌺 قائم علیه السلام غیبتی دارد که برخی از او روی گردان شده و جمعی دیگر بر دین خود ثابت قدم می‌مانند. ایشان مورد اذیت قرار می گیرند و به آنان گفته می شود: اگر راست می گویید این وعده چه زمانی تحقق می یابد؟ آگاه باشید صبر کننده بر اذیت و تکذیب در غیبت او همانند کسی است که با شمشیر در کنار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم جهاد کرده باشد. 📚 کمال الدین/ج1/ص31 https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
﷽؛ انسانی كه به مضطر بودن خويش و اينكه كليد رحمت تنها به دست خداست آگاه است، به كسی و چيزی دل نخواهد بست و دعايش خالص و مستجاب است، از اين رو حضرت  (سلام الله علیه) در لحظات پايانی حيات به (سلام الله علیه) و ايشان نيز در چنان زمانی به (سلام الله علیه) وصيّت كردند كه به كسی كه هيچ پناهی جز خدا ندارد هرگز ستم نكنيد، زيرا چنين مظلومی مضطر است و دعايش خالص و مستجاب است: إيّاك و ظلم من لايجد عليك ناصراً إلاّ الله. [الکافی ج۲ ص۳۳۱] ✍ آيت الله جوادی_آملی 📚 تسنیم ج۱۳ ص۲۴۳ https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
‌ ✅اطاعت از شوهر✅ مردی از انصار قصد مسافرت داشت؛ به همسرش گفت: تا من ازمسافرت بر نگشته‌ام تو نباید از خانه بیرون بروی. پس از مسافرت شوهر، زن شنید پدرش بیمار است. کسی را نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم فرستاد و پیغام داد که شوهرم مسافرت رفته و به من گفته است تا برنگشته، از منزل خارج نشوم. اکنون شنیده‌ام پدرم سخت بیمار است، اجازه فرمایید من به عیادتش بروم. پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: "در خانه ات بنشین و از شوهرت اطاعت کن!"چند روزی گذشت. زن شنید که مرض پدرش شدت یافته. بار دوم خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم فرستاد که یا رسول الله! اجازه می‌فرمایید به عیادت پدر بروم؟ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: - "نه! در خانه ات بنشین و از شوهرت اطاعت نما!" پس از مدتی شنید پدرش فوت کرد. بار سوم کسی را فرستاد و پیغام داد که پدرم از دنیا رفته، اجازه فرمایید بروم در مراسم  عزاداریش شرکت کنم، برایش نماز بخوانم؟  حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم این دفعه هم اجازه ندادند و فرمودند: - "در خانه ات بنشین و از همسرت اطاعت کن!" پدرش را دفن کردند. پس از آن پیغمبر صلی الله علیه و آله وسلم کسی را به سوی آن زن فرستادند و فرمودند: "به او بگویید به خاطر اطاعت تو از همسرت، خداوند متعال  گناهان تو و پدرت را بخشید." 📚 بحار: ج ۲۲، ص۱۴۵ https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
﷽؛ 🔻 امام حسين (سلام الله علیه) فرمودند:«أنا قتيل العبرة، لايذكرنى مؤمن إلاّ استعبر»[۱] يعنی بايد در مصيبت آن حضرت (سلام الله علیه) آنقدر گريست كه اشك از چشم جاری شود و همه‌ پهنای صورت را فراگيرد. چنين گريه ای بذر محبّت سالار شهيدان(سلام الله علیه) را در دل های شيعيان آبياری می كند. [۱]امالی، شیخ صدوق، ص۱۱۸ 📚 آیت‌الله ، شکوفايی عقل در پرتو نهضت حسينی ص٢۵١ https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
💡 مستحبّی که هزار واجب در آن است! آیت الله بهجت (ره): 🔘 معلوم ‌می‌شود نماز شب مستحبّی است نظیر روضه خوانی، که وقتی در زمان رضاخان - روضه خوانی را - منع کردند، یکی از اصحاب و اطرافیان حاج شیخ عبدالکریم حایری رحمه اللّه به ایشان عرض کرد: 🔹 چیزی نیست، روضه خوانی یک عمل مستحبّ است که پهلَوی آن را منع کرده است. ▫️ حاج شیخ رحمه اللّه فرمود: 🔸 بله مستحبی که هزار واجب در آن است. ▫️ خدا ‌می‌داند که چه قدر احکام واجب و چه چیز‌هایی از حالات، سیره و کلمات سیّد الشّهدا و سایر معصومین علیهم السّلام که در مقدمه ی روضه نقل ‌می‌شود، که - این مطالب - سبب تقویت دین و موجب افزایش ایمان مردم است! ⬅️ در محضر بهجت، جلد اول، نکته ۳۳۲ 🏷 علیه السلام (ره) https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🚩 کاروان روشنگری ▫️ فاصله مكه تا كوفه تقریباً سیصد فرسخ بود، (حضرت سید الشهدا) در این سیصد فرسخ پیام ها داد، نامه‌ ها داد، مصاحبه‌ ها كرد، گفت‌ و ‌گو‌ها داشت، گفتمان ها داشت، مناظره‌ ها داشت، كلّ این سیصد فرسخ را روشن كرد. ▫️ مانده بود شام و اطراف شام كه دسترسی نداشت؛ بعد از او و عائله‌ اش رفتند و شام را هم روشن كردند. از آنجا خبر به جاهای دیگر رسید؛ لذا طولی نكشید كه بالأخره دولت اموی منقرض شد. 📚 سخنرانی در جمع طلاب و دانشجویان تاریخ: 1387/02/09 https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
✅مسئله فهم و ادراک، حیاتی ترین و اصلی ترین و گران سنگ‌ترین مسئله در سلوک است و همه‌ٔ بزرگان نسبت به این مسئله توجه داشتند. یك قدم با تعقل و فهم رفتن از هزار قدم بدون تعقل و با حال رفتن، ارزشش بیشتر است و این واقعیت دارد ها!؟ زیرا انسان در حركت سلوكی خود باید از تخیلات و اوهام بگذرد. حركت سلوكی عبارت است از حركت از جزئیت و رسیدن به كلیت. تمام سلوک را اگر ما بخواهیم تعریف كنیم در این یک جمله جمع می‌شود از جزئیت انسان بیرون بیاید و به كلیت و به وحدت انسان برسد این عبارت است از تعریف سلوک. از اعتباریات انسان خارج بشود از اوهام انسان بیرون بیاید از قضاوتهای عجولانه انسان خارج شود از اظهار نظرهای نابخردانه و خام انسان بیرون بیاید از دیدگاه های تنگ نظرانه و جزئی، انسان خودش را خارج كند. از آن چه كه بین مردم در داد و ستد است انسان بیرون بیاید از آن چه كه موجب بقاء زندگی مردم عادی است، انسان خود را بیرون بكشد از كیفیت نگرش مردم به دنیا، انسان خود را خارج كند این عبارت است از خلوص. همه ما با این مطالب كم و بیش در ارتباط هستیم اطرافیان خودمان را می‌بینیم خودمان را می‌بینیم نسبت به مسائل، دیدگاه های افراد را ما مشاهده می‌كنیم قضاوت افراد را ما می‌بینیم در مورد مسائل مختلف كیفیت نظرات آنها را ما مشاهده می‌كنیم تمام مطالب و دیدگاه‌های آنها بر اساس امور بچه گانه و عامیانه و خام و نپخته و مسائل غیر واقعی و گذرا و مفسده انگیز است مفسده انگیز. سلوک یعنی انسان از این حیطه و ورطه خود را بیرون بكشد و خودش را با عالم تعقل تطبیق‌ بدهد، این معنا معنای سلوک است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه #عالم_تخیلاتhttps://eitaa.com/erfanvamanaviyat
✅ بهشت عاشق‌تر است نسبت به سلمان تا سلمان به بهشت روضة الواعظين: قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): يا علي إن الجنة تشتاق إليك و إلى عمار وسلمان و أبي ذر والمقداد. و قال أبو عبد‌الله (عليه السلام): الإيمان عشر درجات، فالمقداد في الثامنة، و أبوذر في التاسعة، و سلمان في العاشرة. ...قال رسول الله (صلى الله عليه وآله): إن الجنة لأشوق إلى سلمان من سلمان إلى الجنة و إن الجنة لأعشق لسلمان من سلمان للجنة. 📚 بحار الأنوار - العلامة المجلسي - ج ٢٢ الصفحة ٣٤١ https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
   ❁﷽❁ 🥀🌷🥀 🥀🌷 🥀 ✨علائم نزدیکی قیامت✨ ▫بنا بر روایتی رسول خدا (صلى الله عليه وآله ) فرمودند: 🍃" از نشانه‌هاى نزديک شدن قيامت، ضایع کردن نماز، پيروى از شهوت‌ها، تمايل به هوس‌ها، بزرگداشت ثروت و فروختن دين به دنياست. در آن شرايط، همچنان كه نمک در آب حل مى‌شود، قلب مؤمن در درونش آب مى‌شود، به خاطر منكراتى كه مى‌بيند و توانِ تغيير دادن ندارد؛ منکر، معروف و معروف، منکر می شود؛ خائن، امین شمرده می شود و امین، خائن به حساب می آید؛ دروغگو، تصدیق و راستگو تکذیب می شود؛ به کودکان ترحم نمیکنند و بزرگترها مورد احترام قرار نمی گیرند؛ جسم هایشان جسم های آدمی ولی قلبهایشان، قلبهای شیاطین است؛ مردان خودشان را شبیه زنان و زنان خودشان را شبیه مردان می کنند؛ لعنت خدا بر این افراد از امت من باد؛ مردان، زینت طلا استفاده می کنند و ربا در جامعه ظاهر می شود و معاملات بر اساس غیبت و رشوه انجام می گیرد؛ دین، پست و دنیا، رفیع قرار داده می شود؛ طلاق زیاد می شود و خوانندگی و موسیقی در جامعه پدیدار می گردد و ولد زنا زیاد می شود؛ با لباس، فخر فروشی می کنند و بارندگی ها در غیر فصل رخ می دهد و امر به معروف و نهی از منکر را نمی پذیرند."🍃 📚 بحارالانوار، ج ۶ ص۳۰۵ https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
*فهرست زیارتگاه‌های کشور عراق به تفکیک ۹ شهر دارای زیارتگاه* *1⃣🔷 کربلای معلّی* 🔸مرقد مطهر امام حسین(ع) 🔸مرقد مطهر اباالفضل العباس(ع) 🔸حضرت علی اکبر(ع) 🔸 حضرت علی اصغر(ع) 🔸 عبد الله بن الحسن(ع) 🔸قاسم بن الحسن(ع) 🔸 72 تن شهدای کربلا 🔸حبیب ابن مظاهر 🔸حر بن یزید ریاحی 🔸 ابراهیم مجاب درکربلا تل زینبیه خیمه‌گاه مقام آقا صاحب‌الزمان عجل‌الله مقام امام صادق علیه‌السلام مقام علی اکبر مقام علی اصغر وکف‌العباس چپ وراست *2⃣🔷 مسیّب* 🔸طفلان مسلم بن عقيل 🔸قاسم بن الحسن(ع) (مسيّب، عتيكات) 🔸محمد بن عقيل بن ابي‌طالب (برادر مسلم بن عقيل، شهید نهروان) *3⃣🔷 نجف اشرف* 🔸مرقد مطهر امیرالمومنین(ع) 🔸مرقد مطهر حضرت آدم(ع) 🔸مرقد مطهر حضرت نوح(ع) 🔸 صافی صفا یمانی 🔸عمران بن علی 🔸بنات الحسن(آمنه، رقیه، زهرا) 🔸مقام امام زین العابدین(ع) 🔸مقام محمد حنفیه 🔸مقام امام حسن(ع) 🔸 مقام ابراهیم خلیل(ع) 🔸مزار اولاد زین العابدین(ع) (محمد اصغر، فاطمه، عليّه) 🔸سيد ابوهاشم بن محمد حنفيه *4⃣🔷 قبرستان وادی السلام* 🔸مرقد مطهر حضرت هود(ع) 🔸مرقد مطهر حضرت صالح(ع) 🔸مقام صاحب الزمان(عج) 🔸مقام امام صادق(ع) 🔸 مرقد سيد علی آقا قاضی طباطبايی 🔸مرقد رئيسعلی دلواری تنگستانی *5⃣🔷 کوفه* 🔸کمیل بن زیاد نخعی 🔸مسجد حنانه 🔸سید ابراهیم غمر 🔸میثم تمار 🔸مسلم بن عقیل 🔸هانی بن عروه 🔸مختار ثقفی مسجد بزرگ کوفه خانه امام علی علیه‌السلام مرقدخدیجه بنت امام علی علیه السلام مسجد سهله منزل آقا امام زمان عجل‌الله *6⃣🔷 سامرا* 🔸امام هادی(ع) 🔸امام حسن عسکری(ع) 🔸نرجس خاتون(س) 🔸حکیمه خاتون(س) 🔸سرداب مقدس غیبت 🔸حسین بن علی الهادی 🔸سمانه خاتون (سمانه مغربیه) 🔸سوسن خاتون (مادر امام عسکری) 🔸ابرهیم اشتر نخعی (سامرا، دُجَیل) 🔸جمیل بن دراج (سامرا، دُجَیل، طارمیه) 🔸ابوهاشم جعفری (داخل ضریح عسکریین) 🔸ابن‌سکیت اهوازی 🔸علامه نجاشی (مطیره) 🔸آیت الله آقارضا همدانی 🔸زید بن موسی بن جعفر (زید النار) 🔸سید محمد بن علی الهادی(سامرا، بلد) 🔸مسجد جامع ملویّه (جامع متوکل) 🔸زندان امام هادی(ع) 🔸قبور منحوس برخی خلفای عباسی (معتصم و متوکل) *7⃣🔷 کاظمین* 🔸امام الکاظم(ع) 🔸امام جواد(ع) *8⃣🔷 بغداد* 🔸هفت شهر مدائن 🔸تيسفون 🔸ايوان مدائن 🔸طاق كسری 🔸مزار سلمان محمدی (فارسی) سلمان پاک 🔸مزار حذيفة بن يمان 🔸مزار عبدالله بن جابر انصاری 🔸مزار طاهر بن زين‌العابدين 🔸مزار محمد بن سكران صوفی 🔸مزار لقمان حكيم 🔸مزار كمون خادم لقمان *9⃣🔷 حلّه* 🔸مسجد رد الشمس 🔸مقام امام علي(ع) 🔸مقام امام زين‌العابدين(ع) 🔸مقام امام باقر(ع) 🔸مقام امام صادق(ع) 🔸مقام حضرت مهدی(عج) 🔸مزار ابراهيم بن موسی(ع) 🔸مزار عبدالله بن موسی(ع) 🔸مزار حسين بن زيد شهيد 🔸مقبره ابراهيم قطيفی 🔸مقبره ابن ادريس حلّی 🔸مقبره ابن حمّاد 🔸مقبره سيد بن طاووس 🔸مقبره ابن عرندس حلی 🔸مقبره ابن‌فهد احسائی 🔸مقبره ابن نماي حلی 🔸مقبره ابوالمعالي هيتی 🔸مقبره احمد بن ادريس حلی 🔸مقبره محقق حلی 🔸مقبره ورّام بن ابي‌فراس نخعي حلیhttps://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🔑یکی از کلید های اساسی سلوک، سالک نباید زود افراد را بپذیرد... ✅ این مسئله خیلی مسئلهٔ عجیبی است که از نظر سلوکی، یکی از کلیدهای اصلی است. سلوک انسان همین است، که انسان نسبت به راهش مُتِنَجِّز باشد! حالا برویم ببینیم چه خبر است؟! فایده‌ای ندارد، حالا اینجا را هم سر بزنیم، جای دیگر رفتیم، مساجد دیگر رفتیم، پای صحبت های دیگر هم رفتیم، افراد دیگر را دیده ایم...، این قدر این مرحوم آقا تأکید داشتند، تأکید داشتند و به ما تأکید می‌کردند که: زود افراد را نپذیرید، زود افراد را دعوت نکنید، زود هر کسی را پای این سفره نخوانید، این سفره پهن شده است ولی باید فرد گرسنگی داشته باشد، تا گرسنگی نباشد که نمی‌تواند پای سفره بنشینند همینطور می نشیند نگاه می کند. ولی آدم گرسنه وقتی می‌آید دیگر نگاه به اینکه این خوب است این خوب است نمی کند، این سفره افتاده...، من این مطلب را که خدمت رفقا عرض می کنم تجربهٔ عینی خودم است! در ارتباط با مرحوم آقا و اساتید ایشان، اینجوری نسبت به استادشان برخورد داشتند. مثل یک آدمی که هفت سال در قحطی بوده است، ضعیف می شود و...، این نفس نسبت به خوردن این غذا چه حالتی دارد؟ مرحوم آقا در ارتباط با بزرگان و صحبت آنها و شنیدن کلام آنها یک همچنین حالی را داشتند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💿شرح دعای ابوحمزه ۱۴۳۵ مجلس ۶ دقیقه ۱۱ 🎵حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🗝سوال: چرا گاهی‌ اوقات دیده‌ شده که هرچه به مریض قرص و دوا می‌دهند خوب نمی‌شود؟ پاسخ: به‌ خاطر اینکه پیچ از آنجا هنوز سفت است و شُل نشده است؛ بعد وقتی که شخصی می‌آید و یک حمد می‌خواند، پیچ شل می‌شود و آن مریض خوب می‌شود! گاهی‌اوقات هم هنوز با اینکه به مریض قرصی نداده‌اند خوب می‌شود؛ زیرا [شفا] باید از آنجا بیاید! خیال نکنید که اثر قرص و دوا خارج از [تدبیر الهی] است! همۀ اینها یکی است و فرقی نمی‌کند؛ منتها باید ببینیم که آیا مَلک به دوا اجازۀ تأثیر داده است یا نه، و إلاّ یک شیشه که سهل است، اگر یک بشکه هم از این دوا بنوشی هیچ اثر نمی‌کند؛ زیرا هنوز اجازۀ تأثیر داده نشده است و هر وقت اجازۀ تأثیر داده شود تأثیر می‌کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚کتاب عنوان بصری، جلد۵، ص۱۶۸ 📝حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🔸ساده‌زیستی علامه طباطبایی ... يكى از دوستان ما كه در مدرسه رفت‌وآمد داشت و فعلاً از علماى رشت می‌باشد يک روز به حجره آمده و گفتند: آقاى قاضى [علّامهٔ طباطبائى] از زيارت مشهد برگشته بيا به ديدنش برويم. چون به منزل‌ ايشان وارد شديم ديديم كه اين رجل معروف و مشهور همان سيّدى است كه ما همه روزه در كوچه‌ها در بين راه او را می‌ديديم و ابداً احتمال نمی‌داديم كه او از اهل علم باشد، فضلاً از تبحّر در علوم. با عمامهٔ بسيار كوچک از كرباس آبى رنگ و تكمه‌هاى باز قبا و بدون جوراب، با لباس كمتر از معمول در كوچه‌هاى قم تردّد داشت؛ خانه نيز بسيار محقّر و ساده. ما معانقه كرديم و نشستيم، و گفتگو و سخن از اطراف و جوانب پيش آمد، ديديم: نه؛ واقعاً اين مرد جهانى است از علم و درايت و ادراک و فهم و براى ما خوب مشهود شد كه‌: هر آن كو ز دانش برد توشه‌اى جهانى است بنشسته در گوشه‌اى‌ 📚 مهر تابان، ص13 https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🔹️ نامه ملاحسینقلی همدانی(ره) به یکی از شاگردان خود.. 🔹️ برخی از آثار قلمی آخوند همدانی عبارتند از چند نامه و دستورالعمل ارزنده که در آخر به چاپ رسیده است، یکی از آن نامه‌ها دستورالعملی است به مرحوم سید علی آقا ایروانی، بدین مضمون: 🔹️ جناب آقا! الحَذَر الحَذَر من القواطع الأربعة: كثرة وكثرة و كثرة وكثرة مع الأنام. و عليك بتقليبها و تبديلها الله الملك العلام في الليالي والأيام والسلام. 📚تذکره المتقین، ص۲۳۷. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
✔️ درس تفسیر آیت‌الله جوادی‌ آملی 78/02/20 🔹 اگر چيزي از مختصّات پیغمبر نبود، ما بايد پيروي بكنيم. پيروي كردن هم به اين است كه او از آن جهت كه رسول است يك كاري انجام مي‌دهد -نه از آن جهت كه يك انسان عادي است ﴿يَأْكُلُ الطَّعَامَ وَيَمْشِي فِي الْأَسْوَاقِ﴾ - حالا ما اگر ديديم روز دوشنبه ساعت نه و نيم حضرت از زير ديوار شرقي مدينه عبور كرد ما بگوييم پس اين كار هم مستحب است؟! اينها جزء كارهاي عادي آن حضرت است! بما أنه رسول كه نيست! بما أنه شخصٌ عادی دارد اين كار را انجام مي‌دهد. پس اين دو قسم {از تبعیت} مستثنا است. 🔸 آن كاري كه جزء مختصات حضرت است: آنها هيچ! و كارهايي كه براي شخص اوست بما انه شخصٌ انساني: اينها هم هيچ! كارهايي كه از او به عنوان أنه رسولٌ نبي نشأت گرفته -نه از آن جهت كه شخص عادي است- {از آنها باید تبعیت کرد} 🔹 حالا يك وقتي حضرت خسته بودند در فلان ساعت از روز گرفتند استراحت كردند، مگر مي‌شود فتوا دارد كه فلان استراحت در فلان ساعت روز مستحب است؟ خب يا فلان غذا را ميل كردند يا اين مقدار غذا را ميل كردند، هيچ كدام دليل فقهي يا اخلاقي نخواهد بود. 🔸 يك وقت است حضرت مستمراً يك كار را انجام مي‌دهد. خب آن مي‌شود حكم فقهي يا اخلاقي از آن استنباط كرد. پس وقتي مختصّات حضرت را استثنا كرديم. افعال شخصي را هم خارج كرديم، مي‌ماند افعالي كه از آن حضرت نشأت گرفته بما أنه رسول: اين متبع است و مطاع است و متبوع. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚩 امام سجاد علیه السلام به سِرّ قضیه پی برده است که: در دستگاه ربوبی، بالاترین متاعی که موجب قبولی در بارگاه پروردگار است، متاع فقر و احتیاج است؛ این را امام سجاد فهمیده، ما نفهمیدیم و مرتب درجا می زنیم! بالا می رویم و پائین می آییم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🏴حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی رضوان الله علیه 📀شرح دعای ابوحمزه ثمالی ۱۴۲۰، مجلس۱ https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه: خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود می‌دانیم رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت 🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم. ✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: ✏️ بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون ملت عزیز ایران! ✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت. ✏️ شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم. ✏️ اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم. سید علی خامنه‌ای ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶