eitaa logo
عرفان و معنویت
235 دنبال‌کننده
314 عکس
144 ویدیو
1 فایل
کانال پیشرو در زمینه افزایش : #معنویت و #عرفان عزیزان ارتباط با ادمین: @hussainrashedi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
 روح حج

🔸 در دهه ذی حجه مهم ترین حادثه ای كه رخ داد است و ابلاغ برائت و تبری به دست امیر تبری یعنی علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (علیه آلاف التحیة و الثناء) است. این تعبیر كه احجار كعبه سود و زیانی نمی ‌رسانند، در بیانات اهل بیت آمده است، تا زائران كعبه بدانند كه در كنار كعبه گِل، آن كه و رهبری است محفوظ است... . 👇👇👇👇 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 مفاتیح الحیات 🔸 راهكار برون رفت از تزاحم اخلاقی مصادیق شهروندان 4. بیماران پاداش عیادت از بیمار زیارت خدا در عیادت بیماران مؤمن: حضرت موسی بن جعفر (ع) از طریق پدرانش (ع) از پیامبر (ص) چنین روایت كرده: خدا در روز قیامت بنده‌ای از بندگانش را بدین ‌گونه سرزنش می ‌كند كه بنده من! چرا هنگامی كه من بیمار شدم به عیادتم نیامدی؟ آن بنده پاسخ می‌ دهد: پروردگارا! تو منزّهی از دردمندی و بیماری، تو پروردگار بندگان هستی و هرگز دردمند و بیمار نمی ‌شوی! خدا می ‌فرماید: هنگامی كه برادر موٴمن تو بیمار شد از وی عیادت نكردی. به عزّت و جلالم سوگند اگر از وی عیادت كرده بودی مرا نزدش می ‌یافتی. سپس من تأمین نیازهای تو را برعهده می ‌گرفتم و آن‌ها را برآورده می ‌ساختم و این برای كرامت بنده موٴمن من است و من رحمان و رحیم هستم. [1] [1]. (وسائل الشیعة، ج2، ص417). 📚 مفاتیح الحیات ص 369 مرکز بین المللی نشر اسراء 🌐 https://nashresra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خواب میبینم که شب جمعه با سینه‌زن‌ها حرمت عازمم💔 اصلا دارم دیگه دق میکنم من این روزها کربلا لازمم💔 🌷 🌙 https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
⭕️ هرچه بر این بدن زمان بگذرد، فرسوده‌تر و لاغرتر می‌شود و سلول‌ها از بین می‌روند تا اینکه می‌گویند: «بسم اللَه، بفرمایید! دیگر تمام شد و پروندۀ این بدن بسته شد!» 🔸اما پروندۀ آن بدن و آن نفْس باز است و در آنجا دیگر فرسودگی راه ندارد، چون سلول‌های روح و نفْسِ ما هیچ‌وقت فرسوده نمی‌شوند، و اگر فرسوده بشوند طور دیگری فرسوده می‌شوند. وقتی خدا ما را خلق کرد، دیگر «مُهر ابدیّت» بر ما زده شد؛ ما دیگر هستیم! 🔸تا وقتی که خلق نکرده بود نه؛ اما همین‌که ما را خلق کرد، دیگر این پرونده باز شد و دیگر بسته نخواهد شد. حالا اینکه ما در این پرونده چه بنویسیم، یک مطلب دیگر است. 🔸آیا در این پرونده «دروغ و کلک و دزدی و خیانت» بنویسیم، یا در این پرونده «عبادت و رضای الهی» بنویسیم؛ آن دیگر به‌دست ما است، ولی پرونده دیگر بسته نخواهد شد؛ اما پروندۀ جسم انسان فردا بسته می‌شود. 🔸..جسم [انسان‌ها] یک لباس بود که آن را درآوردند و کنار انداختند، ولی خودشان وجود دارند و حیات دارند و تازه پروندۀشان باز شده است و به آنها می‌گویند: «در این دنیا چه‌کار کردی؟ بیا حساب پس بده! این شصت سال و پنجاه سال چه‌کار کردی و چه طوری گذراندی؟» 🔸به بدنش که نگاه می‌کند می‌بیند فامیل و زن و بچّه و فرزند و رفیق و شریک دارند می‌آیند تا بدنش را بردارند، اما «خودش» را که بر‌نمی‌دارند! خودش همین‌طور دارد نگاه می‌کند. 🔸چه خوب و چقدر سعادت است، برای آن کسی که نگاه کند و موقعیّت خودش را ببیند که «مورد رضای الهی» قرار گرفته است. 📝 حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
📢 امام باقر (علیه‌السلام) فرمودند: مردم، رطوبت (ثِماد) را می‌مَکَند و نهر عظیم را رها می‌کنند! 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «امام باقر(علیه السلام) فرمودند: «يَمُصُّونَ الثِّمَادَ وَ يَدَعُونَ‏ النَّهَرَ الْعَظِيمَ» [مردم، رطوبت را می‌مَکَند و نهر عظیم را رها می‌کنند!]. سؤال شد نهر عظيم چيست؟ فرمودند: وجود مقدس رسول‌‌الله(صلی الله علیه وآله)، که همه علوم و معارف الهی يکجا به ایشان عطا شده است، نهر عظيم هستند. سپس فرمودند هر علمی که خدای متعال به نبی‌اکرم(صلی الله علیه وآله) عنایت فرمود، آن حضرت به اميرالمؤمنين (علیه السلام) عطا کردند. بنابراين، اميرالمؤمنين (علیه السلام) و يک‌یکِ ائمه(علیهم السلام) نهر عظيم‌اند و دیگران ثِمادند. اين روایت، هشداری به همۀ ماست که مصداقِ «يَمُصُّونَ الثِّمَادَ وَ يَدَعُونَ‏ النَّهَرَ الْعَظِيمَ» نشویم.» https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🔘 امام‏ باقر عليه‌‏السّلام خطاب به أبى‏‌حمزه ثمالى مى‏‌فرمايند: «يا أباحَمزةَ، يخرجُ أحدُكم فَراسِخَ فيَطلُبُ لنفسِه دليلًا و أنتَ بِطُرُقِ السّماء أجهَلُ مِنك بطُرُقِ الأرضِ؛ فَاطلُب لِنفسِكَ دَليلًا.» (الکافی/184/1) 🔹«اى أباحمزه، اگر فردى از شما بخواهد مسافتى چند فرسخى را بپيمايد براى اين منظور، دليل و راهنمايى مى‌‏طلبد و تو راه‏هاى آسمانى و حجاب‏‌هاى عوالم غيب را كجا تشخيص مى‌‏دهى؟ درحالى‌‏كه نادانى و جهالتِ تو به اين عوالم، بسيار بيشتر از جهالتِ تو به راه‏ها و طُرُقِ زمين مى‌‏باشد؛ حال كه چنين است بر تو باد كه براى سير و سفر به سوى حضرت حقّ، دليل و راهنمايى درخورِ اعتماد و وثاقت، جستجو نمايى و زمامِ امور خود را بِدو بسپارى.» 🔹آيا مقصود حضرت باقر عليه‏‌السّلام مسائل تكليفيّه از قبيل نماز و روزه است، يا اينكه مطلبى وراى اين احكام در كلام ايشان نهفته است؟ 🔹آنچه به وضوح در فرمايش آن‌‏حضرت به چشم می‌‏خورد سپردن امور اعتقادى و تفويض اختيار و ارادۀ خودسرانه، به فرد آگاه و خبير به مسائل حياتى و سرنوشت‌‏ساز، و انقيادِ كامل از او در امور خطير و محورىِ زندگانى است. 📝 حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚 ، ج 2 ص 92 علیه‌السلام https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🌕 زیارت در شب عرفه! 🔸شب عرفه، بسیار بسیار شب مهمّی است. زیارت سیّدالشهداء علیه‌السلام در این شب بسیار وارد است. بزرگان، اولیای خدا، مرحوم آقای حداد (رضوان‌الله‌علیهم) شب عرفه که می‌شد زیارت سیدالشهداء علیه‌السلام را می‌خواندند و به شاگردانشان هم خواندن زیارت شب عرفه را دستور می‌دادند. 🔸افرادی که کربلاء مشرّف هستند، خب حساب و کتاب‌شان بسیار پر بار و با نَعَمات و الطاف بسیار فائزی است. خداوند به همه توفیق دهد که مشرّف باشند. 🔸اگر هم مشرّف نباشند، باز مطلب بر جای خودش باقی است، چون ولایت امام علیه‌السلام یک ولایت سِعِی است و اختصاص به جایی ندارد و با دلها مرتبط است و دلها را به سمت خود می‌کشاند؛ آن دلهایی که قابل و لایق باشند. 🎙 حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔉 مجلس 162. 🌕 زیارت در شب عرفه! 🔸شب عرفه، بسیار بسیار شب مهمّی است. زیارت سیّدالشهداء علیه‌السلام در این شب بسیار وارد است. بزرگان، اولیای خدا، مرحوم آقای حداد (رضوان‌الله‌علیهم) شب عرفه که می‌شد زیارت سیدالشهداء علیه‌السلام را می‌خواندند و به شاگردانشان هم خواندن زیارت شب عرفه را دستور می‌دادند. 🔸افرادی که کربلاء مشرّف هستند، خب حساب و کتاب‌شان بسیار پر بار و با نَعَمات و الطاف بسیار فائزی است. خداوند به همه توفیق دهد که مشرّف باشند. 🔸اگر هم مشرّف نباشند، باز مطلب بر جای خودش باقی است، چون ولایت امام علیه‌السلام یک ولایت سِعِی است و اختصاص به جایی ندارد و با دلها مرتبط است و دلها را به سمت خود می‌کشاند؛ آن دلهایی که قابل و لایق باشند. 🎙 حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔉 مجلس 162. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🌹 سلام علیکم و رحمة الله و برکاته 🍀بسم الله الرحمن الرحیم 🌺اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم ☀️ صبح روز چهارشنبه ، هفتم تیر و نهم ذی الحجة به خیر 📿 ذکر روز چهارشنبه صد مرتبه: 💐 یاحی و یاقیوم💐 ☘️🌹☘️🌹☘️🌹☘️ نظر به رویِ تو شد قبلگاهِ آمالم تَرَحُمی بنما کن نظر به احوالم نوشته رویِ جبینم فراق تا به ابد بنالم از غمِ دل یا بدیِ اقبالم من آن کبوترِ بامم که هرکجا رفتم به سنگِ تهمتِ مردم شکسته شد بالم فقط ضمانت تو گشته مُهرِ تمدیدی به توبه نامه ی بی اعتبارِ هرسالَم نه پایِ رفتنی هست و نه رویِ آمدنی بگو چه چاره کنم من زدستِ اعمالم گناهکارم و توبه شکسته ی رمضان خودت بیا عرفه گریه کن به این حالم صدایِ پایِ مُحرَم به گوش می آید شبانه روز به یاد حسین می نالم قسم به مویِ پریشان عمه جانِ شما به گریه دل نگرانِ حسین و گودالم صدا زد از تَهِ گودال خواهرم برگرد مگر نگفتم عزیزم نیا به دنبالم برو به خیمه نبینی بریدنِ سر را وگرنه پیر شوی پایِ جسمِ پامالم نـوكــرنـوشـت: مـهـدی جـان ای امیر عرفه، یوسف زهرا مهـدی حاجتی غیر ظهورت به خدا نیست که نیست صلی الله علیک ياسيدناالمظلوم يااباعبدالله الحسين 🕋روز عرفه ، التماس دعا
سلام‌ علیکم از اعمال روز عرفه زيارت حضرت سيد الشّهداء (عليه السّلام) روز عرفه كه برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلكه افضل از اين است، و روايات در كثرت فضيلت زيارت آن حضرت در اين روز متواتر است [يعني از افراد بسياري نقل شده است] و اگر كسي در اين روز توفيق يابد، كه زير قبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش كمتر از كسي كه در عرفات باشد نيست، بلكه بيشتر و بيشتر است، و كيفيت زيارت آن حضرت بعد از اين در باب زيارات در مفاتیح الجنان ان شاء الله تعالي مي آيد. التماس دعا
💠
نیایش عارفانه 

🔸 امام حسین ( علیه السلام ) در نیایش عارفانه و کم نظیر روز عرفه به پروردگار خود عرض کرد : خدایا! آن که تو را از دست داد ، چه چیزی یافت و کسی که تو را پیدا کرد ، هیچ گمشده ای ندارد . بی گمان آن که به جای تو دیگری را پسندد ، نومید و کسی که از تو به دیگری روی آورد ، بی شک زیانکار است . . . 🔸 بار پروردگارا! چگونه نومید شوم ، در حالی که تو آرزوی منی : «ماذا وَجَدَ مَن فَقَدَكَ؟ ومَا الَّذي فَقَدَ مَن وَجَدَكَ ؟ لَقَد خابَ مَن رَضِيَ دونَكَ بَدَلاً، ولَقَد خَسِرَ مَن بَغى عَنكَ مُتَحَوِّلاً ... إِلَهِی کَیْفَ أَخِیبُ وَ أَنْتَ أَمَلِی». 📚 ادب فنای مقربان، ج8، ص280 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠
 فقیر الی الله

🔸 در بیان پر بركت سالار شهیدان حسین ‌بن‌ علی ‌بن ‌ابی ‌طالب در دعای معروف این است: پروردگارا كسی كه در حال غنا فقیر است، چگونه در حال فقر فقیر نباشد؟! یعنی من آن‌چنان خود را یافتم كه داراییم را برای تو می ‌دانم، چون آنچه كه دارم برای توست پس من امینم ... من در این امین بودن هم فقیرم! 📚 سخنرانی انسان و ولایت های خدایی – جلسه 8 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
⭕️ روزی هزار عَرَفات! 🔹 كسى كه در عَرَفات است فقط از گناهان توبه می‌كند؛ اما سالكى كه می‌خواهد در راه خدا حركت كند روزى هزار عرفات‏ را می‌گذراند. کسی که در راه خدا حركت می‌كند، هر روزِ او عَرَفات‏ است. 🔹 آن حاجی يك بار در عمرش به عرفات می‌رود، ولی این سالک باید هر روز را در عرفات‏ و مَشعر و منَى بگذارند؛ هر روز را بايد با مجاهده و مراقبه، و توی سرِ نفس زدن و مخالفت با هواى نفس بگذراند . 🎙 حضرت آیة الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔉. ، طهران، مجلس 17، (20 شوال 1423) https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
💠معارف الهی در ادعیه 💠فقراتی از دعای عرفه سید الشهداء 🎙حضرت امام خمینی(ره) ❇️و از بركاتى كه ما داريم، براى ما هست، بركات ادعيه‏اى است كه از ائمه اطهار وارد شده است. ادعيه ائمه اطهار- همان طورى كه خود قرآن شريف هم آن طور است- كه يك سفره‏اى است كه پهن شده است براى اينكه همه قشرها از آن استفاده كنند. ❇️قرآن را چنانچه ملاحظه مى‏فرماييد، در آن اكثراً آيات شريفه‏اى است كه اكثر مردم از آن استفاده مى‏كنند. و در قرآن شريف آياتى است كه فقهاى عظام از آن استفاده مى‏كنند. آياتى است كه فلاسفه از آن استفاده مى‏كنند. آياتى است كه عرفا از آن استفاده مى‏كنند. آياتى است كه خاصه اوليا از آن استفاده مى‏كنند. و آياتى است كه رسول اكرم- صلى اللَّه عليه و آله و سلم- به او رسيده است، و به وسيله او به كسانى كه لايق هستند رسيده است. ❇️قرآن، آياتى كه در اين زمينه است كه اهل معرفت از آن استفاده مى‏كنند زياد است، مثل اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ، هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ، هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ ما كُنْتُمْ و امثال اينها كه در لفظ و در بيان ممكن است كه انسان براى آنها بياناتى بكند، ولى به حسب واقع و حظّ واقعى مشكل است كه كسى غير از آنكه خوطب به، به اين طور مسائل برسد. ❇️هُوَ الظَّاهِرُ، هُوَ الْباطِنُ خوب، وقتى دست ماها دادند گفتيم به اينكه هُوَ الْمُظْهِرُ لكن مسأله اين نيست. اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وقتى دست بشر عادى رسيده «منور السماوات و الارض» معنا كرده، لكن مسأله اين نيست. ❇️در روايات هم همين طور است. ادعيه‏اى كه از ائمه اطهار وارد شده است اين هم يك سفره‏اى است، پهن شده است براى اينكه همه از آن استفاده كنند، هر كس به مقدار فهمش. و اكثراً چيزهايى است كه عامه مردم از آن استفاده مى‏كنند و فقراتى در ادعيه هست كه فلاسفه از آن استفاده مى‏كنند. فقراتى هست كه عرفا از آن استفاده مى‏كنند. فقراتى هست كه خاصه اوليا بايد از آن استفاده كنند. ❇️همين در دعاى عرفه‏اى كه حضرت سيد الشهدا- سلام اللَّه عليه- در روز عيد خوانده، در روز عرفه خوانده‏اند، اين دعا اكثراً چيزهايى است كه اكثر بينندگان از آن استفاده مى‏كنند، لكن در بين آن يك چيزهاى ديگرى هست كه استفاده از او مشكل است، حتى براى عرفاى بزرگ‏. ❇️أَ يَكُونُ لِغَيْرِكَ الظُّهُورْ حتى اينكه‏ ما لَيسَ لَكَ‏ اين تعبير غير از اين است كه‏ هُوَ الْمُظْهِرُ، أَ يَكُونُ لِغَيْرِكَ الظُّهور ما لَيْسَ لَكَ يعنى ظهور همه از توست، ظهور توست‏ ❇️مَتى‏ غِبْتَ حَتّى‏ تَحْتاجُ الى‏ دَليل چه وقت غائب بودى؟ هيچ وقت غائب نبودى، از تو بايد استدلال به ديگران بشود، نه از ديگران استدلال به تو، و هكذا. ❇️اين از نعمت‏هاى بزرگى است كه براى بندگان خدا آمده است، و هر كس به اندازه خودش از او استفاده مى‏كند. و بسيارى هم هستند كه گمان مى‏كنند استفاده كردند، لكن واقع مطلب بسيار مشكل است. يعنى بعضى امور است كه تصديقش آسان است لكن تصورش مشكل. بعضى از مسائل هست كه تصور، انسان نمى‏تواند بكند، لكن تصديقش مى‏كند، و مسائل كه مال اهل معرفت است از اين جور مسائل هستند، تصديق مى‏شود كرد به اينكه هو الظاهر، لكن تصور هو الظاهر يك تصورى است كه بسيار مشكل است، مگر براى آنهايى كه خاصه اوليا هستند ❇️و عيد شريف قربان و اينكه همه را خواستند، فى الناس، فرياد بزن بين ناس كه بيايند و بيايند به سوى تو اى ابراهيم، و به سوى رسول خدا در وقتى كه رسول خدا هست، و به سوى ولىّ در وقتى كه ولىّ هست، به سوى او بيايند و به سوى او آمدن، به سوى خدا رفتن است، نه اينكه به سوى او بيايند در مقابل به سوى خدا رفتن، به سوى او رفتن عين به سوى خدا رفتن است. از اين جهت دعوت به اين است كه به سوى خدا بروند، لكن راه اين است، طريق اين است. ❇️و ابراهيم- سلام اللَّه عليه-، عيد براى او براى ذبيح اللَّه است، كه ثمره وجود خودش را حاضر شد كه فدا كند، و براى رسول اللَّه هم، براى ذبيح اللَّه در اين امت است، كه ذبيح اللَّه هم، «فِديه» هم تفسير شده است در بعض روايات به حضرت سيد الشهدا. ❇️ابراهيم تا آن حدى كه حد فداكارى هست رفت، منتها خداى تبارك و تعالى براى او فِديه فرستاد، و پيغمبر اكرم هم تا آن حدى كه هست و واصل هم به آن حدّ شد، براى اينكه ذبح واقع شد. و نمونه‏هايى از اين مسائل در بين بشر هست، لكن با تفاوتهاى بسيار زياد كه آن تفاوتها مربوط به مراتب معرفت است. 📚صحیفه امام. جلد 18. ص 120_121 https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
شب عید قربان یکی از چهار شبی است که احیآء در آن بسیار تاکید شده واز چهار شبی است که شب‌زنده‌داری در آنها مستحب و درهای آسمان باز است. زیارت حضرت سیدالشهدا (علیه‌السّلام) در این شب سفارش شده ونیزخواندن دعای یَا دائِمَ الْفَضْلِ عَلَی الْبَرِیَّةِ یا باسط الیدین بالعطیه یا صاحب المواهب السّنية صلّ علی محمّد و آله خیرالوری سجیّة واغفر لنا یا ذاالعُلی فی هذه العشیّة . مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی برای مراقبت شب عید قربان با ذکر روایتی از امام صادق (علیه‌السّلام) می نویسد: حضرت علی (علیه‌السّلام) دوست داشت چهار شب در سال ، خود را فارغ نماید ؛ یکی شب اول رجب، دیگری شب نیمه شعبان، شب عید فطر و شب عید قربان. ممکن است منظور ، فراغت برای عبادت در آن شب با زنده نگه داشتن آن شب باشد. بلکه به قرینه احادیثِ مشابه ،منظور همین است. شب زنده داری یعنی فارغ ساختن نفس، قلب و اعضای بدن در خدمت به خداوند، به این صورت که دل او در یاد خدا بوده، بدنش مشغول فرمانبرداری و عبادت خدا بوده و در طول شب هیچ چیزی حتی خود الفاظ و عبارات ادعیه و مناجات ، انسان را از خداوند غافل ننماید مگر این که مشغول شدن به این مناجات نیز برای خدا و بخاطر او باشد که این مطلب اولین درجه مراقبة است. ایشان ضمن روایت دیگری از امام صادق علیه‏السلام در اهمیت زیارت امام حسین (علیه‌السّلام) در شب عید قربان می نویسد: کسی که امام حسین (علیه‌السّلام) را در یکی از سه شب زیارت کند، خداوند گناهان گذشته و تبعات و دردسرهای آینده او را می‌آمرزد. راوی پرسید کدام شب ها؟ امام صادق علیه‏السلام فرمود شب عید فطر، شب عید قربان و شب نیمه شعبان.
فيضی دارد که از دو مکان منتشر می‌شود: و . بنا بر روایات، بابی که از امام حسين(ع) در عرفه گشوده می‌شود، مهم‌تر از بابی است که در عرفات گشوده می‌شود. در اين فيوضاتی که منتشر می‌شود ما هم می‌توانيم شريک باشيم. ما هم با دلمان می‌توانيم در آن صحنه‌ها حاضر باشيم. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مداحی آنلاین - دعایی برای عصر غیبت امام زمان - آیت الله جواد آملی.mp3
3.44M
🌱 دعایی برای عصر غیبت امام زمان(عج) 👌 سخنرانی بسیار شنیدنی 🎙آیت‌الله جوادی آملی
📢 صلوات غیر خدای متعال عبارت است از: ورود به وادی ولایت، همراه با اقرار و خشوع در مقابل مقامات اولیای الهی 💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری: «براساس روایات، حقیقت صلواتی که خدا بر نبی‌اکرم(ص)‌ و اهل‌بيت ايشان(ع) می‌فرستد، است؛ یعنی آنها را از نقص بیرون می‌برد و حتی امتشان را پاک می‌کند؛ در صلوات بر موسی‌بن‌جعفر (ع) آمده است: «خدایا! صلواتی بر او بفرست که به‌واسطه آن، قرون و امت‌ها را شفاعت کند». این، صلوات خداوند است که او را از نقص پاک می‌کند و در مقامات عالی و مقامات قدس قرار می‌دهد. اما براساس این روایت، به این مقامات است. باطن صلوات برای ما همین نکته است. وقتی انسان به مقامی اقرار می‌کند یعنی خود را ذیل آن مقام تعریف می‌کند؛ نه اینکه فقط به زبان اقرار کند. انبیا(ع) به مقامات چهارده معصوم(ع) ‌اقرار کرده‌اند. آیا اقرار آنها فقط به زبان بوده است و رسیدن به این مقام بلند فقط با اقرار زبانی برایشان به‌دست آمده است؟ این اقرار یعنی انسان خود را تحت مقامات آنها قرار دهد؛ وقتی ما صلوات می‌فرستیم این است که از خدا می‌خواهیم صلواتش را بر او بفرستد و درجات او را بالا ببرد، اما این است که ما خود را زیردست او تعریف می‌کنیم، درجات او را می‌پذیریم و اقرار می‌کنیم که او شایسته است و ما پایین‌دست او هستیم و اگر چیزی به ما برسد به برکت صلوات بر اوست؛ ازاین‌رو اگر انسان خود را در طول معصوم تعریف کرد، درهای ولایت معصوم به رویش باز می‌شود. پس صلوات غیر خدای متعال عبارت است از: ورود به وادی ولایت همراه با اقرار، خشوع در مقابل مقامات ايشان. نبايد اشکال شود که این کار شرک است؛ زیرا اگر این کار شرک بود، اولین کسی که به ملائکه دستور به شرک داده، خداوند متعال است؛ اتفاقاً برخی که نمی‌خواهند در برابر پیامبر (ص)‌ و اهل‌بيت ايشان(ع) تواضع کنند، معتقدند ابلیس چون موحد بود، سجده نکرد!! آنها ابلیس را تطهیر می‌کنند و خدای متعال و ملائکه را تنقیص؛ یعنی خداوند دستور به شرک داد، جناب جبرائیل و میکائیل هم مشرک شدند و فقط ابلیس مخلص و موحد ماند و سجده نکرد! این سخنِ بسیار زشتی است. امیرالمؤمنین(ع) در توصیف ابلیس، عکس این سخن را می‌فرمایند و او را «إِمَامُ الْمُتَعَصِّبِینَ وَ سَلَفُ الْمُسْتَكْبِرِینَ‏» توصیف مي‌کنند؛ ابلیس را لعنت می‌کنند که بر آدم(ع) سجده نکرد؛ حال، برخی معتقدند که او موحد بود و سجده نکرد! وقتی خدا به ملائکه فرمود که به آدم(ع) سجده کنید، با آنکه آدم(ع) در حجاب جسم بود، ملائکه بر او سجده کردند و باب معرفت خلیفة‌الله برايشان باز شد؛ ، ‌باب ‌الله است؛ ابواب الهی بر آنها باز شد؛ بنابراین حضرت آدم(ع) ‌کجا و حضرت محمد(ص)‌ کجا! صلوات بر حضرت، خشوع بر پیامبر(ص)‌ و اهل‌بيت ايشان(ع)، ابواب توحید را به روی انسان باز می‌کند.» ☑️ https://eitaa.com/erfanvamanaviyat