eitaa logo
عرفان و معنویت
231 دنبال‌کننده
319 عکس
148 ویدیو
1 فایل
کانال پیشرو در زمینه افزایش : #معنویت و #عرفان عزیزان ارتباط با ادمین: @hussainrashedi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀 سیدة نساء العالمین فاطمه زهرا سلام الله علیها... حضرت علامه سید محمد حسین حسینی تهرانی رضوان الله تعالی https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
روزى بر أميرالمؤمنين عليه السّلام گذشت كه در خانه چيزى نداشتند، حضرت به فاطمه سلام الله علیها فرمود: آيا طعامى در منزل هست كه ما را بدان تغذيه نمائى؟ فاطمه گفت: نه. أمير المؤمنين از منزل بيرون آمد و يك دينار قرض كرد كه براى معيشت زندگى و اصلاح امور خود چيزى خريدارى كند، در راه به مقداد بن أسود برخورد كرد و او را چنان يافت كه در عسرت بسر مى‏ بَرد و عيالاتش همه گرسنه هستند. أمير المؤمنين عليه السّلام دينار را به او داد و سپس به مسجد رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم درآمد و نماز ظهر و عصر را با آن حضرت به جاى آورد. پس از اتمام نماز عصر رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلّم دست أميرالمؤمنين را گرفته و با هم به خانه فاطمه عليها السّلام درآمدند، و ديدند كه فاطمه در مصلّاى خود به نماز مشغول است و در طرف پشت سرش يك كاسه مى ‏جوشد و بخار از آن بالا مى‏ رود. چون فاطمه عليها السّلام سخن رسول خدا را شنيد از جاى خود برخاست و بر آن حضرت سلام كرد- و فاطمه عزيزترين افراد در نزد رسول الله بود- و رسول خدا جواب سلام او را داد، و با دست خود بر سر فاطمه مى ‏كشيد و سپس فرمود: اى فاطمه براى ما از غذائى كه آماده شده است بياور! فاطمه سلام‏ الله‏ عليها كاسه را گرفت و در نزد پدرش رسول خدا گذارد. حضرت (امیرالمومنین) فرمود: اى فاطمه! اين غذا از كجا براى تو آماده شده است؟ اين چنين غذائى كه من تا به حال هرگز به غذائى مانند رنگ اين غذا برخورد نكرده‏ ام، و مانند بوى اين غذا از غذائى استشمام ننموده‏ ام، و تا بحال پاكيزه ‏تر و طيّب ‏تر از اين غذا نخورده‏ ام. و سپس رسول خدا كف دست خود را بين دو كتف أمير المؤمنين‏ عليه السّلام قرار داد و فرمود: اين به عنوان بدل و عوض از يك دينار تو است، خداوند به هر كسى كه اراده‏ اش تعلّق گيرد روزى بى حساب عنايت خواهد نمود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚، ج‏2، ص228و229. 📝حضرت علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | علامه انقلابی 👈 خصوصیات منحصر به فرد آیت الله مصباح به روایت رهبر انقلاب 🗓 سالگرد درگذشت عالم ربانی، فقیه و حکیم مجاهد، آیت‌الله مصباح یزدی https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
شکستگی میخرند و بس ...!! همین زن زناکاری که عمرش را در عصیان پروردگار گذرانده ولی در وجود خودش شرمنده است و همیشه خود را مذمت می‌کند و می‌گوید: ما که گنهکار و کثیفیم، ما کجا و خوبان کجا؟! و هر وقت مؤمنی را می‌بیند افسوس می‌خورد؛ یعنی به خاطر گرفتاری‌ها و مشکلاتی به این راه کشیده شده ولی همیشه بین خود و خدا احساس شرمندگی دارد که خدایا اشتباه کردم غلط کردم به این راه کشیده شدم؛ از کجا معلوم که آن نماز شب‌خوانی که هر شب در دل شب بیدار می‌شود و نماز می‌خواند ولی خود را بالاتر می‌بیند و می‌گوید ما چه و چه کردیم و بر خیلی از افراد فضیلت و برتری داریم؛ از آن زن بهتر باشد؟! نکند آن زن زانیه‌ای که عمرش را در فساد گذرانده موفق به توبه شود و این شخصی که نماز شب او فوت نشده، مسیرش عوض شود و از هوی تبعیت کند و در امتحان شکست بخورد. علامه طهرانی https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
آیت الله مرعشی نجفی: در نجف نزد عالم بزرگوار به طور خصوصی درس می خواندم که بسیار مورد احترام همگان بود، و از کثرت علاقه به امام زمان در نظر مردم از منتظران بود. 🔶روزی برای فراگیری درس به محضرشان رفتم، دیدم بسیار پریشان است، علت را پرسیدم، فرمود: شب گذشته در عالم رؤيا امتحان شدم، ولی مردود شدم 🔶در خواب به من گفته شد که آقا ظهور کرده و در وادی السلام مردم با او بیعت مینمایند با شنیدن این موضوع از جا حرکت کردم و به عجله وارد خیابان شدم دیدم غوغائی از جمعیت است و هرکس به فکر این است که زودتر خود را به امام برساند و بیعت کند. 🔶دیدم عشق دیدار امام، چنان همه را خودباخته ساخته که کسی را با کسی کاری نیست آنها دیروز به من عشق می ورزیدند دیگر به من اعتنا نمی کنند. 🔶از همانجا نقشه کشیدم که در ملاقات با امام ایشان را محترمانه از ظهورش منصرف سازم. بعد از آنکه به خدمتش رسیدم، عرض کردم: فدایت شوم، خودتان را به زحمت انداختید، ماکارها را ساماندهی می کردیم و ... با این قبیل سخن ها می خواستم امام را از ظهورش منصرف کنم. بعد از چند جمله از این نوع گفتارها، یک مرتبه از خواب بیدار شدم و فهمیدم که هنوز لیاقت ندارم. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 | مرگ بر مصباح! 📌 ما باید خودمان را آماده بکنیم که همه حزب‌اللهی‌ها بگویند مرگ بر مصباح... 👤 علامه مصباح یزدیhttps://eitaa.com/erfanvamanaviyat
✔️ إنا لله وإنا إليه راجعون «مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعاً وَ مَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعاً» المائدة 32 وا أسفاه علی تلك الدماء التي أريقت بغير حق. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
📌نفس اماره، بزرگترین دشمن انسان 🎙آیت الله جوادی آملی ◽️آن وقت به حضرت عرض کردند شما اين لباس را براي چه مي‌پوشيد؟ فرمود براي سه جهت: يکي اينکه دوستم را خوشحال کنم؛ يکي اينکه دماغ دشمنم را خاکمال کنم؛ يکي اينکه فقرا قيام نکنند. اما دوست کيست که خوشحال مي‌شود؟ آن عقل و قلب است دشمن کيست که دماغ او خاکمال مي‌شود؟ نفس أماره است که طلب مي‌کند اين نفس مسوّله است که هر روز حرام و حلال نمي‌شناسد هر روز از ما چيز مي‌خواهد. فرمود دوستم را که قلب من است خوشحال مي‌کنم عقل من است خوشحال مي‌کنم دماغ دشمنم را خاکمال مي‌کنم اين «أَعْدَي عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِي بَيْنَ جَنْبَيْكَ» که پيغمبر فرمود يعني چه؟ يعني هيچ دشمني براي انسان بدتر از آن نفس درون نيست، او را به غرور به خيانت به روميزي به اختلاس دعوت مي‌کند. ◽️دشمن‌هاي بيروني از بيرون مي‌زنند اين از درون مي‌زند فرمود اين هوس است اين نفس أمّاره است که تا آدم را رسوا نکند رها نمي‌کند. کار شيطان اين نيست که آدم را به جهنّم ببرد؛ در سوره مبارکه «اعراف» ملاحظه بفرماييد! اين «يَا ابْنَ آدَم»ي که خدا در قرآن دارد يا ائمه(عليهم السلام) دارند،اين دو تا پيام دارد: پيام اول مسرّت‌بخش است يعني شما آقازاده هستيد فرزند آدم هستيد پدر شما کسي است که همه فرشته‌ها در برابر او سجده کردند شما که آقازاده هستيد بزرگوارزاده هستيد شايسته نيست که بيراهه برويد. پيام دوم در «يَا ابْنَ آدَم» هشدار است که بدانيد آن کاري که با پدرتان کرد با شما هم مي‌کند. در سوره مبارکه «اعراف» فرمود کاري نکنيد که با شما کاري بکند که با پدرتان کرد با پدرتان چه کار کرد؟ او تنها با دين ما کار ندارد. حالا ـ معاذالله ـ اگر کسي را منحرف کرد مرتد کرد و از دين کنار بُرد مگر دست‌بردار است؟ تا او را «مسلوب الحيثية» نکند رها نمي‌کند به هر حال انسان تا زنده است آبرويي مي‌خواهد. اينکه فرمود: ﴿لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما﴾لباس‌هاي آنها را کَند يعني چه؟ آنجا که نامَحرمي در کار نبود. ◽️در جريان قصه آدم تفسير آن نه با بحث‌هاي تکويني حل مي‌شود نه با بحث‌هاي تشريعي. انسان تا آسماني نشد و تا آنجا نرفت اين آيات را نمي‌فهمد؛ براي اينکه تشريع که در کار نبود چه در سوره «طه» چه در سوره «بقره» فرمود وقتي به زمين آمديد، ﴿فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُديً﴾ دين از آن به بعد آمده، در آن عالم که ديني نبود. تکوين نبود براي اينکه تکوين تخلف‌پذير نيست ولي شيطان تخلف کرد! تشريع نبود چون دين و شريعت در زمين است. تا انسان آسماني نشد اين بخش از قرآن براي او حل نمي‌شود ولي «اين قَدَر هست که بانگ جَرسي مي‌آيد»؛ فرمود مواظب باشيد تا آبرويتان را نبرده رهايتان نمي‌کند همين! اين طور نيست که حالا ـ معاذالله ـ اگر کسي کافر شد شيطان از او دست بردارد ﴿لِيُبْدِيَ لَهُما ما وُورِيَ عَنْهُما مِنْ سَوْآتِهِما﴾. ◽️فرمود اين نفس، ابزار کار اوست، اين دشمن خانگي است من مي‌خواهم آبروي او را ببرم سرشکسته بکنم او را به بَند بکشم؛ او هر روز از ما چيزي مي‌خواهد يا اين متاع را مي‌خواهد يا آن غذا را مي‌خواهد يا آن مسکن را مي‌خواهد يا آن مأوا را مي‌خواهد، من اين دشمن را مي‌خواهم مهار کنم. پس دوستم را که عقل است خوشحال مي‌کنم قلب است خوشحال مي‌کنم، يک؛ دشمن خود را به بند مي‌کشم، دو؛ فقرا هم که مرا مي‌بينند طغيان نمي‌کنند 📚درس اخلاق معظم له. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
❇️ شرط وصال 📖 رحمه الله علیه: زمانی در همان ایام جوانی از جناب شیخ محمد کوفی رحمه الله علیه راه رسیدن به دیدار حضرت بقیت الله اروحنا فداه را پرسیدم و ایشان فرمود: «کار خاصی لازم ندارد، همة واجبات را انجام بده و محرّمات را ترک کن؛ به مستحبات عمل کن و از مکروهات دوری نما، آن وقت راه باز می شود». بنده با شوخی به ایشان عرض کردم: «این کار خیلی مشکل است» و مثلی آوردم و راه نزدیک تری خواستم. ایشان در جواب فرمود: « را بسیار مواظبت کن». 📚 مجله خُلُق مصاحبه با حضرت ایت الله ناصری رحمه الله علیه( مرداد و شهریور ۱۳۸۷) https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
الحمدلله که امروز در خانه ما روضه برگزار شد... https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
✔️ پیغمبر (صلی‌الله علیه‌و‌آله) فرمودند: 🔹 «مَوتُ العالِمِ مُصيبَةٌ لا تُجبَرُ و ثُلمَةٌ لا تُسَدُّ، و هُوَ نَجمٌ طـمِسَ، و مَوتُ قَبيلَةٍ أيسَرُ مِن مَوتِ عالِم» 🔸 از دنیا رفتنِ عالِم، مصيبتى جبران ناپذير و رخنه‌اى بسته ناشدنى است. او ستاره‌اى است كه غروب مى‌كند. مرگِ يك قبيله آسانتر از فقدانِ يك عالم است. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
شیخ ابوالحسن خرقانی گفت: جواب دو نفر مرا سخت تکان داد. اول: مرد فاسدی از کنارم گذشت و من گوشه ی لباسم را جمع کردم تا به او نخورد. او گفت: ای عارف، خدا میداند که فردا حالِ ما چه خواهد شد شاید من محضر خدا باشم تو پای طناب دار دوم: مستی دیدم که افتان و خیزان در جاده اى گل آلود میرفت. به او گفتم: قدم ثابت بردار تا نلغزی. گفت: من بلغزم باکی نیست، بهوش باش تو نلغزی، که جماعتی از پی تو خواهند لغزید. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
مرحوم آیت الله نجابت می فرمودند: ♦️یک وقت نزد آیت الله آقای سید جمال گلپایگانی که از علمای نمره يك نجف بود و از اهل معرفتِ نمره یک بعد از آیت الله قاضی. ایشان فرمود: 💠اسم آقای قاضی را نیاور او جانش را گذشت روی خداپرستی، اصلاً جانش را داد برای خدا پرستی او داخل حساب نیست، او فوق حساب است https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
✔️ شیخ بهایی(ره): علْم رسمی سر به سر قیل است و قال نه از او کیفیتی حاصل، نه حال طبع را افسردگی بخشد مدام مولوی باور ندارد این کلام وه! چه خوش می‌گفت در راه حجاز آن عرب، شعری به آهنگ حجاز: کُلُّ مَنْ لَمْ یَعْشقِ الْوَجْهَ الْحَسَن قَرِّبِ الْجُلَّ اِلَیْهِ وَ الرَّسَن یعنی: آن کس را که نبْوَد عشق یار بهر او پالان و افساری بیار https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🌸 من عبدِ بی پا و سرَم اما سَر و سرور تویی ساحل تویی، دریا تویی، کشتی تویی، لنگر تویی 🌸 گمگشتگان را تا اَبَد، هادی تویی، رهبر تویی لب تشنگانِ نـور را، ساقی تویی، ساغر تویی 💎ولادت با میمنتِ مظهر هدایت الهی، آیینهٔ خدانمائی، حضرت امام هادی علیه‌السلام بر جمیع پویندگان طهارت و هدایت، تبریک و تهنیت باد. علیه السلام https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
✍️‏ شخصى از راه دور به امام هادی علیه‌السلام نامه‌ای نوشت: آقا؛ من دور از شما هستم. گاهی حاجاتی دارم، مشکلاتی دارم. به هر حال چه کنم؟ ✉️ حضرت در جواب ايشان نوشتند: لبت را حرکت بده، حرف بزن، بگو؛ ما دور نيستيم...🍃 📚بحارالانوار، جلد۵۳، صفحه۳۰۶ https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حکایت جالب امام باقر(ع) و شخصی که با نامحرمی شوخی کرد! 👈 مواظب باش آلوده نشی!
❇️ شخصیت والای " 🔺️ مرحوم درباره شخصیت والای میرزا تقی خان امیرکبیر فرمود: شبی امیرکبیر را دیدم، جایگاهی متفاوت و رفیع داشت، پرسیدم چون شهیدی و مظلوم کشته شدی این مرتبت نصیبت گردید؟ با لبخند گفت: خیر 🔺️ سؤال کردم چون چندین فرقه ضاله را نابود کردی؟ گفت: نه با تعجب پرسیدم: پس راز این مقام چیست؟ جواب داد: هدیه مولایم حسین است! 🔺️ گفتم: چطور؟ با اشک گفت: آنگاه که رگ دو دستم را در حمام فین کاشان زدند؛ چون خون از بدنم میرفت تشنگی بر من غلبه کرد سر چرخاندم تا بگویم قدری آبم دهید؛ ناگهان به خود گفتم میرزا تقی خان! 2 تا رگ بریدند این همه تشنگی! پس چه کشید پسر فاطمه؟ او که از سر تا به پایش زخم شمشیر و نیزه و تیر بود! از (ع) حیا کردم، لب به آب خواستن باز نکردم و اشک در دیدگانم جمع شد. 🔺️ آن لحظه که صورتم بر خاک گذاشتند آمد و گفت: به یاد تشنگی ما ادب کردی و اشک ریختی؛ آب ننوشیدی این هدیه ما در برزخ، باشد تا در قیامت جبران کنیم. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
❇️ توسل عامه به 📖آیت الله بهجت(ره): 🔹️ در جریان ابتلای اهل سامرا به وبا، که آقا به شیعیان دستور داده بود سه روز روزه بدارند و زیارت عاشورا بخوانند، فوج‌فوج از غیرشیعه می‏‌مردند و یک نفر شیعه از دنیا نمی‏‌رفت. 🔹️ ازاین‌رو، بعضی از عامه در صحنِ مقابل ضریح می‏‌ایستادند و می‏‌گفتند: «یا عَلِیّ الْهادی، نُسَلّمُ عَلَیک مِثْلَ ما یسَلّمُ عَلَیک الشیعَةُ؛ ای علی‌الهادی، همان‌گونه که شیعه به تو سلام می‏‌گویند، ما به تو سلام می‏‌گوییم». 🔹️ ملاحظه می‏‌کنید با اینکه حقانیت روشن بود، ولی ایمان نمی‏‌آوردند و ریشه مطلب را که بود دنبال نمی‏‌کردند. 📚در محضر بهجت، ج۳، ص۲۳۲ https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
‍ 🕌 شمیم خاک نجف به روایتِ آقا نجفی قوچانی 🔹«من از آن روزی كه علی [علیه السلام] مرا مستحقّ این حجرهٔ كوچك دانست و مرا مالك و متصرّف در آن ساخت نجفی شدم و دوستدار نجف شدم و به هر كجا كه می‌رفتم دلتنگ می‌شدم و غربت به من اثر می‌كرد و به‌زودی خود را به نجف می‌رساندم؛ كأنّه وطن من است. 🔹و هیچ وقت در كربلا یك قصد [۱۰ روز] اختیاراً نتوانستم بمانم. حتّی آن‌كه با شیخی از اهل صنعت [= كیمیا] در كربلا رفیق بودم، بارها گفت: در كربلا پانزده روز بمان كه بعضی از طرق این علم را به تو بیاموزم؛ به این اندازه هم راضی نشدم و از نجف نگذشتم! 🔹و در و دیوار نجف و اهالی نجف را بسیار دوست داشتم؛ با آن‌كه غالباً اهالی آن‌جا از اشرار عراق محسوب می‌شدند، ولكن خوش اخلاق و مزّاح بودند و بچه‌هاشان بسیار موذی و شیطان بودند و زود آدم عاقل را دیوانه می‌كردند. و گاهی طرف شَور بزرگان واقع می‌شدند و رأی آن‌ها تصویب می‌شد. 🔹و بیابان نجف صحرای قفری است، نه در او باغی و نه آبی و نه سبزه‌ای، بلكه خاك ندارد، از خاك گچ و جال و رمل تركیب یافته و بلكه قبرستان و محلّ مار و مور است، مع‌ذلك روحانیّتی محسوس می‌شود كه در باغات كربلا و كاظمین و انهار جاریه‌ای كه در آن‌ها است ادراك نمی‌شود. قال عليّ [علیه السلام] في حقّها: ما أروَحَ ظَهرَك و ما أطیَبَ بَطنَك! 🔹و گاهی كه جنازه‌ای از رفقا به وادی می‌بردیم برای دفن، آرزو می‌كردیم كه در آن قبر ما بخوابیم، خصوصاً در فصل گرمی هوا؛ بس كه آن قبر نظیف و پاكیزه بود و تمام كندهٔ او عوض خاك، رمل برّاق و دُرّ ریزه بود و چون رطوبت نداشت همه چیز او پاكیزه بود. هوا صاف و زمین پاك. 🔹طرف غروب و طلوع صبح روحانیّت غریبی احساس می‌شد. گویا از باطن او كه وادی‌السلام و بهشت برزخ است به حسب اَخبار، نسیمی به دنیا و ظاهر آن وزیدن داشت. و چون این ارض روحاً مجمع روحانیّین و مجاور مرقد رئیس روحانیّین بود، محبوب ارواح صافیه شده بود. 🔹 به طوری محبوب شده بود كه یاد وطن اصلی را نمی‌كردیم، بلكه كلّیهٔ ایران از یادم رفته بود. حتّی وقتی در خواب دیدم كه حاجی آمده از ولایت و می‌خواهد مرا با خود ببرد و آخوند هم می‌خواهد که مرا ببرد. و من از غصّه و وحشتِ مفارقت نجف از جا پریدم و بیدار شدم و خدا را شكر كردم كه در خواب بوده و إن‌شاءالل‍ه به بیداری رخ نخواهد داد. و چون محتمل بود كه از رؤیای صادقه باشد و وقتی تحقّق خارجی پیدا كند، در فكر آن تقصیری بودم كه برای آن در خواب عذر من را خواسته‌اند. 🔹 فكرم به این‌جا كشید كه خواب من در نجف در همه‌وقت روی نمد و حصیر بود و بالاپوش فقط عبا بود. هم‌مباحثه‌ای داشتم كه اهل [و] عیال داشت؛ گفت: لااقل دوشكی برای خود بساز كه زیرت نرم باشد و خرجی هم ندارد، چو[ن] پنبهٔ همین لحاف كهنه‌ای كه در میان این دلابچه مانده [را] به حلّاج بده بزند به نیم قران، و سه قران هم بده رویه و آستر بگیر و بیار به اهل خانه بده، دوشكی برای تو بسازند. و من همین كار را روز قبل كرده ‌بودم و شب آن خواب را دیدم. صبح زود رفتم به درِ خانهٔ هم‌مباحثه كه دوشك نسازید كه من به روی او نمی‌خوابم ... علی [علیه السلام] چنین فهمانید كه یا روی دوشك خوابیدن و یا به نجف ماندن است! 🔹 و من زمین و رمل نجف را به تخت سلطانی نمی‌دهم؛ تا چه رسد به این دوشک سه‌قرانی که پنبهٔ او از عهد نوح است!» 📚 (سیاحت شرق، ص۳۱۷ - ۳۲۰ از چاپ امیرکبیر) https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
بلندای معارف دعای رجبيّه در بیان آیت الله العظمی جوادی آملی 🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی در بخشی از کتاب ارزشمند "ادب فنای مقربان" مرقوم داشتند: دعای هر روز ماه رجب ... با مضامین بلند خود به تبیین برخی از مقام های معنوی ائمه اطهار (علیهم‌السلام) پرداخته است كه به نكاتی در یكی از برجسته ‌ترین قسمت های آن، یعنی جمله «... فَجَعَلْتَهُمْ مَعَادِنَ لِكَلِمَاتِكَ‏ وَ أَرْكَاناً لِتَوْحِيدِكَ وَ آيَاتِكَ وَ مَقَامَاتِكَ الَّتِي لاَ تَعْطِيلَ لَهَا فِي كُلِّ مَكَانٍ يَعْرِفُكَ بِهَا مَنْ عَرَفَكَ‏ لاَ فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إِلاَّ أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ فَتْقُهَا وَ رَتْقُهَا بِيَدِكَ بَدْؤُهَا مِنْكَ وَ عَوْدُهَا إِلَيْكَ...» اشاره می ‌كنیم: 1️⃣ مراد از توحید در این جمله، خدا است... . 2️⃣ استمرار خلافت (ائمه اطهار(علیهم‌السلام)) و اینكه آنان مجرا و مجلای همیشگی فیض الهی ‌اند، از لوازم اصلی تعطیل ناپذیری مقامات و تجلیات الهی است... . 3️⃣ «یعرفك بها من عرفك» ، مرادف «بنا عبد الله و بنا عرف الله و «بنا وحّد الله تبارك و تعالی...» است كه اشاره به معنای اول بودن آن ذوات مقدس دارد. 4️⃣ «لا فرق بینك و بینها إلاّ أنّهم» درباره مقام ذات خدا نیست، زیرا ذات اقدس الهی منطقه ممنوعه‌ ای است كه انبیای الهی نیز از ورود به آن و ادراكش عاجز و راجل مانده ‌اند، پس مربوط به اوست... . 5️⃣ «إلاّأنهم عبادك و خلقك فتقها و رتقها بیدك بدؤها منك و عودها إلیك» به عدم استقلال آن ذوات مقدس اشاره دارد و اینكه تصرفات تكوینی و تشریعی آنها تنها ناشی از آنان است... . ↙️ لینک مطلب: https://news.esra.ir/fa/w/2199262 📚 ادب فنای مقربان ج 4 ص 309 و 310 https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🍁 بار الاغ ابلیس 🍁 🔹️ حضرت عیسی(ع) ابلیس را با دید، به او گفت ای ابلیس؛ بار این الاغ‌ها چیست؟ ابلیس گفت این‌ها مال تجارت است، دنبال مشتری هستم می‌روم مشتری پیدا کنم، عیسی(ع) گفت این اموال چیست؟ 🔹️ ابلیس گفت یکی از این بارها است و مشتری آن شاهان هستند؛ دومی و خودخواهی است و مشتری آن رئیس است؛ سومی و مشتری آن علما هستم؛ چهارمی است و مشتری آن تجار هستند؛ پنجمی نیرنگ و است و مشتری آن‌ زن‌ها هستند. 📚 المواعظ العددیه، ص۱۶۷. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
✳️ سید مرتضی(ره) بالابردن دست‌ها در هنگام تمام تکبیر‌های نماز را واجب می‌داند 🔸 حکم به «استحبابِ رفعِ یدین» مشهور است به شهرت عظیمه. امّا سید مرتضی در کتاب انتصار، رفع یدین را نه فقط در تکبیرة الاحرام بلکه در جمیع تکبیرات نماز واجب دانسته و ادعای اجماع بر آن نموده است عجب است که ایشان دعوی اجماع کرده‌اند در حالی که حتی یک نفر از اصحاب هم در این مسئله هم رأی با ایشان نمی باشد! تا جایی که همین مطلب را قرینه گرفته اند بر اینکه منظور وی از وجوب در واقع استحباب مؤکّد می باشد: یستحَبُّ اَنْ یَرْفَعَ المُصَلّی یدیه بالتَّکبیر علی المشهور بین الاصحاب نَقْلاً و بین اهلِ العلم کما عن المنتهی و بین علماء الاسلام کما عن جامع المقاصِد بَلْ عن الامالی اَنَّ مِنْ دینِ الامامیة الاقرارُ به خلافاً لِلْمُرْتَضی فأوجَبَهُ فیما حُکِیَ عن انتصاره فیها و فی کُلّ تکبیرات الصَّلوة مدعیاً علیه اجماعُ الطّائفه و لعلّه ارادَ به شدّة الاستحباب بقرینَةِ «نقلِه الاجماع علیه». 📚 جواهر الكلام، النجفي الجواهري، الشيخ محمد حسن ج9 ص229 https://eitaa.com/erfanvamanaviyat