eitaa logo
عرفان و معنویت
232 دنبال‌کننده
319 عکس
147 ویدیو
1 فایل
کانال پیشرو در زمینه افزایش : #معنویت و #عرفان عزیزان ارتباط با ادمین: @hussainrashedi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷مَهرُالسُّنَّة ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة)https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
. 📌رسالۀ لقاء الله وى بارقه‌اى از بارقه‌هاى آتشين و دل‌نشين آن محفل عرشى است 🎙علامه حسن زاده 💢از تأييدات آن سوئى كه شامل حال مرحوم ميرزا جواد آقاى ملكى شده بود اينكه: در عصر تشرفش به آستانه ولايت در نجف اشرف، توفيق ادراك ساحت اعلاى بزرگترين معلم اخلاق در عصر اخير، جمال السالكين جناب آخوند ملا حسينقلى همدانى را به دست آورد كه بر اثر تماميّت قابل و اتمّيت فاعل، به سير و سلوك منازل و مراحل عاليه عوالم نفس نائل آمد. 💢رسالۀ لقاء الله وى بارقه‌اى از بارقه‌هاى آتشين و دل‌نشين آن محفل عرشى است. و اسرارالصلاتش مشتى از خروارها شروق اسرار آن محضر اعلى است. و مراقباتش نمودى از درس حضور و شهود آن مجلس اسناى استاد بزرگ ربانى آخوند ملا حسينقلى همدانى است (افاض الله علينا من بركات انفاسهما النفيسة). 📚هزار و یک کلمه. ج سوم. ص 8 https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مردم در بهشتند وما در جهنم... 🔹اگر پشت کتاب چیزی نوشته که شما مطلعید به ما هم خبر بدهید https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
✅نفحات و جذبات توحیدی پروردگار بر نفس سالک در ماه ذی الحجه... https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🔅بسم الله الرحمن الرحیم🔅 🌺اهمیت دهۀ‌اول ذیحجه در کلام بزرگان🌺 ✅ از این دهه به ایام الله تعبیر شده است، که بسیار مهم است. این دهه همانی است که خداوند استکمالِ اربعین حضرت موسی را در آن قرار داده است. 🔹 خداوند وقتی 30 روز وعدۀ خویش را به انجام رساند، دید که حضرت موسی استعداد و آمادگی برای فیوضات دیگر نیز دارد؛ لذا از او مضایقه ننمود و آشِ کاسه‌اش را بیشتر کرد. ده روزِ دیگر به این فیوضات و الطاف خویش به موسی اضافه کرد و اربعین تمام شد. 🔹 در این ده‌روز چیزهایی که نصیب حضرت موسی علیه‌السلام شد در آن یک‌ماهِ ابتدایی نشده بود و حضرت موسی در این ده‌روز به آن فعلیتی که باید برسد، رسید. نتیجۀ آن یک‌ماه رفتن به کوه طور و مناجاتها و اعمالی مانند آن، این نعماتی بود که خداوند در این ده روز برای حضرت موسی ایجاد نمود. 🔹 خداوند عنایت خاصی در این ایام نسبت به اولیای الهی و محبّینش دارد. اذکار توحیدیه و توجه به توحیدی که در این دهه، در روایات ما، متذکر شده است حتی در ماه رجب به این مقدار نیست. 🔹 بزرگان نسبت به رعایت مراقبه در این ده‌روز خیلی توجه داشتند. مرحوم علامه طهرانی ـ قدّس‌سرّه ـ هر سال قبل از ورود به ماه ذی‌الحجة‌الحرام برای شاگردان و ارادتمندان خویش صحبت نموده و به اهتمام به پرداختن به دستوراتِ این ده روز، مطالبی را متذکّر می‌شدند. 🔹 گر چه ادامۀ این دهه تا محرم هم مورد نظر بوده است ولی بیشتر روی دهۀ اول نظر داشته‌ و عنایت خاصی داشتند. 🎙حضرت آیة‌الله حاج سید محمدمحسن حسینی طهرانی قدّس‌الله‌سرّه. 📚 برگرفته از جلسات شرح حدیث عنوان بصری. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
✅آیت الله حائری شیرازی(ره): امام جواد(علیه السلام ) در خردسالی زمام شیعیان را به دست گرفت. یکی از فوق العادگی های امام جواد(علیه السلام ) همین ویژگی «جود» ایشان است؛ 🔻وقتی که ایشان ۴ یا ۵ ساله بود نامه ای از پدرش دریافت کرد که در این نامه نوشته شده بود به من خبر رسیده که تو از در پشت کوچه ای از خانه بیرون می آیی، این تنگ نظری غلامان است که تو را از آنجا می برند، تا چیزی به مردم نرسد. قسم به حقی که من بر تو دارم که جز از در بزرگ در بازار خارج نشوی و همراه خودت درهم و دینار برداری و به هر کسی تقاضا کرد؛ بخشش کنی. من می خواهم خدای تعالی تو را بلند مرتبه کند و .... 🔻این قسمی است که پدر بزرگوار ایشان داده که از باب کبیر خارج شوند. یعنی ایشان دستِ دهنده دارد. الان هم حضرت با ما شیعیان از باب الکبیر وارد می شود، یعنی از باب بخشش. 🔻به همین دلیل کسانی که بدهکار هستند و دستشان از مواهب دنیا کوتاه می شود، متوسل به امام جواد(علیه السلام ) می شوند و بین امامان ما یکی از امامانی که به حاجات دنیوی به او رجوع می کنند، همین امام جواد(علیه السلام ) است. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
✔️ فضیلت روز جمعه در روایات 🔹 يوم الجمعة الذي هو خيرة الله من الأيام و سيدها و يوم المزيد و يوم الشاهد و لم تطلع الشمس على أفضل منه و لا أكثر معافى من النار تنزل فيه الرحمة و يغفر فيه للعباد و تضاعف فيه الحسنات، و يمحى فيه السيئات، و ترفع فيه الدرجات، و يستجاب فيه الدعوات، و تكشف فيه الكربات، و نقضي فيه الحوائج العظام، لله فيه عتقاء و طلقاء من النار، ما دعا الله فيه أحد من الناس و عرف حقّه وحرمته إلا كان حقا على الله عز وجل أن يجعله من عتقائه و طلقائه من النار ، و من مات فيه أو في ليلته مات شهيداً وبعث آمناً بل يكتب لمن مات فيه عارفاً بحق أهل البيت عليهم‌السلام براءة من النار و براءة من العذاب و من مات في ليلته أعتق من النار و هو اليوم الذي حملت فيه مريم، و هبط فيه‌ الروح الأمين و ليس للمسلمين عيد بعد يوم غدير خم أولى منه بل هو أعظم عند الله من يومي الفطر و الأضحى، و فيه خمس خصال: خلق الله فيه آدم، و أهبط الله فيه آدم إلى الأرض، وفيه توفّي الله آدم، و فيه ساعة لا يسأل الله فيها أحد شيئاً إلا أعطاه إياه ما لم يسأل محرماً، ...و كلام الطير فيه إذا لقي بعضها بعضا سلام سلام يوم صالح و هو الذي جمع الله فيه الخلق لولاية محمد (صلى‌الله‌عليه‌وآله‌) و وصيه في الميثاق، ...و هو اليوم الأزهر وليلته الغراء، ...و فيه يخرج قائم آل محمد (صلى‌الله‌عليه‌وآله) كما أن فيه تقوم القيامة... 📚 جواهر الكلام، النجفي الجواهري، الشيخ محمد حسن ج11 ص130 https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
♨️ امام خمینی و علامه طباطبایی غرض اصلی از خلقت و بعثت را با حفظ و اجرای دیگر مراتب احکام اسلامی با جرات اظهار کردند. 🔰 آیت الله سعادت پرور 💠 از مجموع آيات و احاديث و دعاها استفاده مى شود كه غرض اصلى از خلقت و بعثت انبياء عليهم السلام غير از آن چيزى است كه عموم مردم تصوّر كرده و مى‌كنند و اعتقاد خود را بر آن استوار نموده‌اند و هر يك ديگرى را آماج تهمت‌هاى خود قرار داده و مى گويد: وى خلاف حق را فهميده؛ لذا بزرگان اهل كمال و كسانى كه اين گونه مطالب را دريافته‌اند از بيم تازيانۀ تكفير و يا عدم پذيرش كوته فكران، جرأت اظهار نداشته و بعضاً آن را در لفّافۀ شعر و يا كلام پيچيده اى بيان كرده‌اند. 💠 به هر حال از طايفۀ جليلۀ علماء در عصر حاضر دو شخصيّت بزرگوار توانسته‌اند اين مقصد را(با حفظ‍‌ و اجراى ديگر مراتب احكام اسلامى) با جرأت اظهار كنند و در گفتار و نوشتار خود به شرح آن پرداخته و زمينه را براى ديگران در بازگو كردن حقايق فراهم نمايند: ✅ يكى استاد بزرگ و مرجع عظيم الشأن شيعه و رهبر مسلمانان جهان آية اللّه العظمى جامع معقول و منقول صاحب كمالات نفسانى عارف باللّه روح اللّه الموسوى الخمينى(أدامَ‌ اللّهُ‌ شَوْكَتَهُ‌) مى‌باشد زبان نويسنده از بيان عظمت نفس و جامعيّت ايشان قاصر مى باشد و چنانكه شخصيت اين عزيز عالم اسلام تاكنون در بين شخصيّت‌هاى اسلامى و علما بى‌نظير بوده است بعيد به نظر مى رسد كه جامعه اسلامى در آينده نيز همانند ايشان را به خود ببيند، اَدٰامَ‌ اللّٰهُ‌ ظِلَّهُ‌ الشَّريفَ‌ عَلىٰ‌ رُؤُوسِ‌ المُسْلِمينَ‌. آمينَ‌، رَبَّ‌ العالَمينَ‌!. ✅ و ديگرى استاد بزرگ علمى و عملى در معارف اسلامى،و مفسّر و فيلسوف عظيم الشأن حضرت علاّمه سيّد محمّد حسين طباطبائى مى باشد كه الحق حقّ‌ بزرگى به گردن فرزندان حوزه‌هاى علميّه بالأخصّ‌ حوزۀ علميۀ قم بلكه شيعه بلكه عالَم اسلام دارد؛ زيرا معارف اسلامى را از طريق كتاب و سنّت و علم و عمل در گفتار و رفتار و تأليفاتش آموخت؛ به گونه اى كه مى توان گفت بعد از وى علمايى كه مى‌خواهند اسلام را بشناسند از وى مستغنى نيستند. رَحْمَةُ‌ اللّهِ‌ وَ رِضْوانُ‌ اللّهِ‌ تَعالى عَلَيْهِ‌.. 💠 اگر دنياى امروز به وحشت افتاده و نمى تواند چنين شخصيّت‌هايى را در جهان اسلام ببيند، از بركت وجود چنين اسلامى است كه ايشان بيان نموده‌اند، و به فرمودۀ قائد بزرگ،امام خمينى، اسلام خشك و بى‌محتوى براى آنان ضررى ندارد، بلكه اثرات اين معارف حقّه و معانى بلند توحيدى در تمام امور است كه منافع آنان را به خطر انداخته است و لذا در كشورهاى عربى اين گونه كتابها برچيده مى شود و در كشور اسلامى ما نيز حسّ‌ بدبينى به اين امور را توسّط‍‌ خود ما دامن مى زنند. 📌 اكنون براى پند و نصيحت به اين گونه افراد قسمتى از كلام استاد بزرگوار،امام خمينى(أدامَ‌ اللّٰهُ‌ ظِلَّهُ‌)را ذكر مى كنيم. 🔅 مى‌فرمايند:«از امور مهمّه اى كه تنبّه به آن لازم است و اخوان مؤمنين و خصوصاً اهل علم(كَثَّرَ اللّٰهُ‌ أمْثالَهُمْ‌) بايد در نظر داشته باشند، آن است كه اگر كلامى از بعضى علماء نفس و اهل معرفت ديدند يا شنيدند، به مجرّد آنكه به گوش آنها آشنا نيست يا مبنى بر اصطلاحى است كه آنها را از آن حظّى نيست، بدون جهت شرعيّه، رمى به فساد و بطلان نكنند، و از اهل آن توهين و تحقير ننمايند، و گمان نكنند هركس اسم از مراتب نفس و مقامات اولياء و عرفاء و تجلّيات حق و عشق و محبّت و امثال اينها كه در اصطلاحات اهل معرفت رايج است بَرَد، صوفى است يا مروّج دعاوى صوفيّه است، يا بافندۀ از پيش خود است و بر طبق آن برهانى عقلى و يا حجّتى شرعى ندارد. به جان دوست قسم،كلمات نوع آنها، شرح بيانات قرآن و حديث است(سر الصلاه صفحه 64 و 65) 📚 جمال آفتاب و آفتاب هر نظر، مقدمه https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
✅محبوب ترینِ امت✅ مولانا جوادالائمه علیه السلام فرمودند: محبوب‌ترین محبّین در نزد من کسی است که وقتی فضیلتی از فضائل جدّم امیرالمؤمنین علیّ بن ابیطالب(صلوات الله علیهما) به او گفته می‌شود آن را می‌پذیرد و رد نمی‌کند. و مبغوض‌ترین آن‌ها کسی است که وقتی فضیلتی بشنود، آن را انکار میکند و هر که آن را پذیرفته به او کافر می‌گردد و او را تکفیر و لعن می‌کند؛ چنین کسی از ولایت و دین ما خارج می‌شوند. 📓بصائر الّدرجات، ج2، ص582 📓نوادر الأخبار، ج1، ص57
عارف هرچقدر که در سیر صعودی خود بالاتر برود ، نسبت به مخلوقات و خصوصا سالکان راه حق مهر و عطوفت بیشتری پیدا میکند و روح و جانش لطیف تر میگردد .... در هیچ دلی که سختی باشد ، گل های نور نخواهد روئید ، فلذا در عطوفت و رحمت و مهر باید کوشید و به بیان بزرگان برای سالک هیچ چیزی مانند دل کسی را شکستن و یا در دل متاثر بودن از رذایل ، بد نیست فلذا اقای قاضی در وصیتشان فرمودند که : الله الله الله که دل هیچکس را نرنجانید !!https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
. ✨آیت الله انصاری شیرازی (ره) : ⚡️انسانی که ابدیت در پیش دارد نباید این حیات اندک دنیوی را بر حیات اخروی اش ترجیح دهد و برای آن برنامه ای نداشته باشد. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🏴 شهادت پنجمین فروغ ولایت و امامت حضرت باقر العلوم علیه السلام را خدمت همه شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می نماییم. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
📌عمل عمده در سلوك إلى الله تعالى، استقامت است 🎙علامه حسن زاده 💢محيى آثار علم و علما جناب شيخ آقا بزرگ طهرانى (رضوان الله تعالى عليه) در رابع از جزء اول اعلام قرن رابع عشر طبقات اعلام الشيعة (ص ١٥٦٥) در شرح حال آية الله حاج سيد ميرزا على آقاى قاضى تبريزى مى‌فرمايد: 💢و قد دامت المودّة و الصحبة بيننا عشرات السنين فرأيته مستقيما فى سيرته كريما فى خلقه شريفا فى ذاته. 💢آن كه مرحوم شيخ آقا بزرگ در حق مغفور له قاضى فرمود: «فرأيته مستقيما فى سيرته» نكته‌اى بسيار ارزشمند است چه عمل عمده در سلوك إلى الله تعالى استقامت است. 💢نزول بركات و فيوض الهى بر اثر استقامت است. خداوند سبحان در قرآن فرمود: إِنَّ‌ الَّذِينَ‌ قالُوا رَبُّنَا اللّهُ‌ ثُمَّ‌ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ‌ عَلَيْهِمُ‌ الْمَلائِكَةُ‌ أَلاّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ‌ الَّتِي كُنْتُمْ‌ تُوعَدُونَ‌ نَحْنُ‌ أَوْلِياؤُكُمْ‌ فِي الْحَياةِ‌ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ‌ وَ لَكُمْ‌ فِيها ما تَشْتَهِي أَنْفُسُكُمْ‌ وَ لَكُمْ‌ فِيها ما تَدَّعُونَ‌ نُزُلاً مِنْ‌ غَفُورٍ رَحِيمٍ‌ 💢و نيز فرمود: وَ أَنْ‌ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ‌ لَأَسْقَيْناهُمْ‌ ماءً غَدَقاً. امام صادق (عليه السلام) ماء غدق را به علم كثير تفسير فرمود فافهم. 💢و بيان شريفش را در تفسير اين آيه، امين الاسلام طبرسى در مجمع البيان آورده است كه: عن الصادق (عليه السلام) قال: معناه لأفدناهم علما كثيرا يتعلمونه من الأئمة (عليهم السلام). 💢و ابن عباس آب را در اين آيه: وَ أَنْزَلْنا مِنَ‌ السَّماءِ ماءً؛ به علم تفسير فرمود. و اين بدان جهت است كه علم سبب حيات ارواح است چنانكه آب سبب حيات اشباح. 💢و طريقه، طريقه مثلى است، و الطريقة المثلى: الاشبه بالحق. و آن طريق ولايت است كه اگر بر آن استقامت داشته باشى از ائمه (عليهم السلام) علم كثير استفاده مى‌كنى و كنز «العلم نور يقذفه الله فى قلب من يشاء» را به دست مى‌آورى. ففي الكافى كما فى تفسير الصافى: عن الباقر (عليه السلام) يعنى لو استقاموا على ولاية امير المؤمنين على و الاوصياء من ولده (عليهم السلام) و قبلوا طاعتهم فى أمرهم و نهيهم لأسقيناهم ماء غدقا يقول لاشربنا قلوبهم الايمان. 📚هزار و یک کلمه. ج سوم. ص 7 https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
✔️ از یکی از اساتید شنیدم که مرحوم علامه طباطبایی وقتی در حرم امام رضا (علیه‌السلام) از ایشان التماس دعا درخواست مي‎شد، مي‎گفتند: «برويد از حضرت بگيريد؛ ما اينجا كاره‎ای نيستيم؛ همه چيز آنجاست!» https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لحضات عارفانه حضرت آیت الله جوادی آملی در نماز عید قربان🤲🤲🤲🤲🤲https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🖼 | امام خمینی انسان در فطرت خود هر کمالى را به‌طور مطلق مى‌خواهد. اگر عالم را در اختیار داشته باشد و گفته شود جهان دیگرى هم هست، فطرتاً مایل است آن جهان را هم در اختیار داشته باشد. انسان هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم دیگرى هم هست، فطرتاً مایل است آن علوم را هم بیاموزد. پس قدرت مطلق و علم مطلق باید باشد تا آدمى دل به آن ببندد. آن خداوند متعال است که همه به آن متوجهیم، گرچه خود ندانیم. اصولًا اشتیاق به زندگى ابدى در نهاد هر انسانى نشانه وجود جهان جاوید و مصون از مرگ است. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
✔️ آیت الله : 🔹 (ره) از دنیا می‌رود، بعد از هزار سال قبر شکافته می شود، می‌آیند علمای تهران، همه می‌بینند، از طرف حکومت وقت هم می‌آیند می‌بینند: بدن سالم، ناخن ها را که گرفته یک ناخن مانده، از آن معلوم می شود، کی فوت شده، روز پنجشبه بوده، چون مستحب این است. تا این اندازه این مرد هنر کرده. و عملوا الصالحات به این حدّ. آن وقت مهم این است: بدن مثل گل نوشکفته، بعد از هزار سال. آنچه مهم‌تر است این است که عنکبوت دور عورت تنیده. چون همه حساب شده است که این قبر خراب می شود، می آیند می‌بینند برای این که حرمت او حفظ بشود، عنکبوت را خدا می‌فرستد، دور عورت او بتند تا این عورت دیده نشود، آن وقت فحل الفحولِ فلسفه وقتی چشمش به آن بدن می‌افتد نظرش در بدایع الحکم بر‌می‌گردد. آقا علی مدرس زنوزی، انقلاب فکری‌اش از دیدن جنازه صدوق بوده است. https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی: «وجود مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم اصرار دارد بگوید:علی سلام الله علیه جان من است» https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت آیت‌الله بهجت ره: یکی از دوستان و از خویشان ما خودش برای بنده نقل کرد. 🔸 می‌گفت: «مهمان فلان آقا بودیم در مشهد، همیشه وارد بر او می‌شدیم. پنجره‌ را باز کرد و گنبد حضرت رضا علیه‌السلام را که دید سلام کرد. من آنجا نشسته بودم، این حاجی خیلی خیّر و صالح بود. اینجا ایستاده بود و سلام کرد، من جواب سلام [حضرت رضا علیه‌السلام] را شنیدم که به او [این حاجی] داده شد. گفتم حاج آقا! من [جواب سلام را] شنیدم. گفت: خب به سلامتی! تو استعدادت(استعداد معنوی)خوب بود که توانستی بشنوی، ایشان (اهل‌بیت) به همه جواب می‌گویند. تو استعدادت قوی بود، خوب بود، و شنیدی. [با این حرف] اصلاً خودش را از کرامت[نسبت به خودش] خارج کرد وگفت: ایشان (اهل‌بیت) به همه جواب می‌گویند.» 🔸 بالاخره، مشهد محل شهادت و حضور [حضرت رضا علیه‌السلام] است. میت و حی(زنده) بودن در پیش‌گاه اینها فرقی ندارد. [تفاوتی] در [حیات و ممات] این‌ها (اهل‌بیت) نیست، در غیر اینهاست. 📚 (درس خارج فقه، کتاب صلات، ١٣٧٧/١٢/٠۴) https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
📌نزول سوره توحید و شش آیه ابتدائی سوره حدید برای آخر الزمان 🔰علامه طهرانی ❇️روايت وارده بر آنكه در آخر الزّمان قومٌ‌ متعمقون فأنزل الله سورة التّوحيد و الحديد ◽️شيخ كُلَينى ، از محمّد بن يحيى ، از أحمد بن محمّد، از حسين بن سعيد، از نَضر بن سُوَيْد، از عاصم بن حميد روايت كرده است كه او گفت: ◽️سُئل عَلِىُّ‌ بن الحسين عليهما السّلام عن التَّوحيد. ◽️فقال: إنَّ‌ الله عَزّ وَ جلَّ‌ عَلِمَ‌ أنَّه يَكُونُ‌ فى آخرِ الزَّمانِ‌ أقوامٌ‌ مُتَعَمِّقُونَ‌؛ فَأنزَلَ‌ اللهُ‌ تَعَالَى «قل هو الله أحد» و الآياتِ‌ مِن سُورة الحديد، إلى قوله : «و هو عليم بذات الصدور» فَمَن رَامَ‌ وَرَاءَ ذَلِكَ‌ فَقَدْ هَلَكَ‌. ◽️آخر الزَّمان ، زمان رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم است ؛ و آن حضرت را پيامبر آخر الزمان گويند و سورۀ قُلْ‌ هُوَ اللّهُ‌ أَحَدٌ، اَللّهُ‌ الصَّمَدُ، لَمْ‌ يَلِدْ وَ لَمْ‌ يُولَدْ وَ لَمْ‌ يَكُنْ‌ لَهُ‌ كُفُواً أَحَدٌ ؛ با شش آيۀ اوّل از سورۀ حديد: ◽️سَبَّحَ‌ لِلّهِ‌ ما فِي السَّماواتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ‌ * لَهُ‌ مُلْكُ‌ السَّماواتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌ يُحْيِي وَ يُمِيتُ‌ وَ هُوَ عَلى‌ كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ * هُوَ الْأَوَّلُ‌ وَ الْآخِرُ وَ الظّاهِرُ وَ الْباطِنُ‌ وَ هُوَ بِكُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ عَلِيمٌ‌ * هُوَ الَّذِي خَلَقَ‌ السَّماواتِ‌ وَ الْأَرْضَ‌ فِي سِتَّةِ‌ أَيّامٍ‌ ثُمَّ‌ اسْتَوى‌ عَلَى الْعَرْشِ‌ يَعْلَمُ‌ ما يَلِجُ‌ فِي الْأَرْضِ‌ وَ ما يَخْرُجُ‌ مِنْها وَ ما يَنْزِلُ‌ مِنَ‌ السَّماءِ وَ ما يَعْرُجُ‌ فِيها وَ هُوَ مَعَكُمْ‌ أَيْنَ‌ ما كُنْتُمْ‌ وَ اللّهُ‌ بِما تَعْمَلُونَ‌ بَصِيرٌ * لَهُ‌ مُلْكُ‌ السَّماواتِ‌ وَ الْأَرْضِ‌ وَ إِلَى اللّهِ‌ تُرْجَعُ‌ الْأُمُورُ * يُولِجُ‌ اللَّيْلَ‌ فِي النَّهارِ وَ يُولِجُ‌ النَّهارَ فِي اللَّيْلِ‌ وَ هُوَ عَلِيمٌ‌ بِذاتِ‌ الصُّدُورِ. ◽️آياتى است كه از صريح‌ترين آيات در وحدت أقدس حقّ‌ به وحدت حقّۀ حقيقيّه و صِرفۀ اوست . ◽️و حضرت سجّاد عليه السّلام در اين گفتار خود مى‌رساند كه : امّت‌هاى سالفه تاب و توانِ‌ ادراك اين نوع از توحيد را نداشته‌اند؛ و چون به بركت رسول الله صلّى الله عليه و آله و سلّم افرادى متعمّق در سلوك توحيد در آخر الزّمان به وجود مى‌آيند؛ خداوند اين باب را براى آنها مفتوح نمود؛ و اين آيات را فرو فرستاد. 🌀صدر المتألّهين مى‌گويد: وقتى من به اين حديث رسيدم گريه كردم 📚توحید علمی و عینی. ص 335-336 https://eitaa.com/erfanvamanaviyat
🔴 لزوم احراز صلاحیت شخص برای رأی دادن به او 💢 انسان باید پاسخگوی انتخاب شخص غیرصالح باشد مرحوم علامه طهرانی می‌فرمودند: در رأى دادن باید انسان احراز کند که شخص صلاحیّت تصدّى یک امر ولائى را داشته و قابلیّت آن را داراست و مراتب و درجات عالى تقوا و علم و درایت و کاردانى در وى موجود است. (و البتّه شرائط علمى و عملى در مورد هر کدام از مجلس خبرگان و مجلس شورا و ریاست جمهورى را متفاوت دانسته و در مورد هر کدام نظراتى خاصّ داشتند.) می‌فرمودند: اگر نتوانستید احراز کنید حقّ ندارید کسى را در برگۀ رأى مشخّص نمائید و اگر کسى را انتخاب کردید و بعداً معلوم شد آن شخص صلاحیّت کافى نداشته، مسؤولیّت أعمال سیّئهٔ آن شخص دامن‌گیر شما هم خواهد بود و در آخرت باید پاسخگو باشید. لذا باید دقّت بسیار زیادى در این امر نمود، ولى در هر صورت، شرکت در اصل رأى‌گیرى که تأیید حکومت اسلامى است لازم مى‌باشد. 📚 نورمجرد، ج۳، ص۲۲۱
﷽؛ 💎 ثواب اطعام روز غدیر 🔻عن الصادق علیه‌السلام: مَنْ فَطَّرَ مُؤْمِناً فِی لَیْلَتِهِ فَکَأَنَّمَا فَطَّرَ فِئَاماً وَ فِئَاماً -یَعُدُّهَا بِیَدِهِ عَشَرَةً- فَنَهَضَ نَاهِضٌ فَقَالَ: یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَا الْفِئَامُ؟ قَالَ: مِائَةُ أَلْفِ نَبِیٍّ وَ صِدِّیقٍ وَ شَهِیدٍ، فَکَیْفَ بِمَنْ تَکَفَّلَ عَدَداً مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ وَ أَنَا ضَمِینُهُ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى الْأَمَانَ مِنَ الْکُفْرِ وَ الْفَقْرِ، وَ إِنْ مَاتَ فِی لَیْلَتِهِ أَوْ یَوْمِهِ أَوْ بَعْدَهُ إِلَى مِثْلِهِ مِنْ غَیْرِ ارْتِکَابِ کَبِیرَةٍ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى ...‏ ❇️ هر کس مؤمنی را در عید غدیر دهد انگار افطار داده است به فئام و فئام و ... حضرت با دستش ده مرتبه فئام را تکرار کرد. یک نفر از جای بلند شد و عرض کرد: یا امیرالمؤمنین فئام چیست؟ حضرت فرمود: صدهزار نبی و صدیق و شهید است! پس چگونه است برای کسی که کفالت تعدادی از مؤمنین و مؤمنات را به عهده گرفته است؟ و من ضمانت می‌کنم برای او حفظ از کفر و فقر را و اگر در شب عید غدیر و یا در روزش و یا بعد از عید غدیر تا سال بعد در چنین روزی از دنیا برود به شرطی که مرتکب کبیره‌ای نشود، اجر او بر عهده خداوند است... 📚 بحارالأنوار، ج ۶، ص ۳۰۳ ‌ https://eitaa.com/erfanvamanaviyat