eitaa logo
سبل السلام
4هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
791 ویدیو
36 فایل
سبک زندگی اسلامی تمدن اسلامی : (طب اسلامی، اقتصاد اسلامی، شهرسازی اسلامی ، تربیت و ...) @Seyedreza_salehi
مشاهده در ایتا
دانلود
💚 گواراترین غذای زمستان چیست!؟ وليد بن صبيح گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: در زمستان، چه چيزى به خانواده‌ات مى‌خورانى‌؟ گفتم: گوشت! هرگاه گوشت نباشد!؟ روغن زيتون و روغن (حیوانی). فرمود: چه چيزى تو را از غذاى «كركور» [کوکب]- يعنى «سه‌تايى»- بازمى‌دارد؟! زيرا آن گواراترين غذا در بدن است. وليد گويد: يكى از ياران به من خبر داد كه غذاى «سه‌تايى» غذايى است كه از يك پيمانه برنج، يك پيمانه نخود و يك پيمانه باقلا - و يا غير آن از حبوبات ديگر - تهيه مى‌شود كه همگى را مى‌كوبند و مى‌پزند. ۲ - راوى گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: غذاى تلبين قلب اندوهگين را از اندوه پاك مى‌كند؛ همان‌طوركه انگشتان، عرق را از پيشانى پاك مى‌كنند. ۳ - راوى گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: پيامبر صلّى اللّه عليه و اله فرمود: اگر چيزى از مرگ كفايت مى‌نمود، به‌طور قطع غذاى تلبينه بود. عرض شد: اى پيامبر! غذاى تلبينه چيست‌؟ حضرت سه بار فرمود: «حسو» با شير. حسو ؛❗️ ظاهرا انواع غذاهایی که شوربا مانند باشه و شُلی داشته باشه یا جویدن نخواهد و... و قابلیت سرکشیدن داشته باشد با واژه "حسو" به‌کار می‌رود.. مانند انواع فرنی‌ها و آش‌ها و سوپ‌ها و شورباها و... تلبینه:❗️ در اینجا، حتما با شير که برترین غذا هستش، باید باشد.. مثل؛ شیربرنجی اصفهانی ها 💚 سبل السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
متن عربی (۷۰) باب المثلّثة والإحساء ۷۰ بَابُ الْمُثَلَّثَةِ وَالاْءِحْسَاءِ [۱۰] ۶۹۸ / ۶۹۸. عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ، عَنْ یَحْیَی بْنِ إِبْرَاهِیمَ بْنِ أَبِی الْبِلاَدِ، عَنْ أَبِیهِ، عَنِ الْوَلِیدِ بْنِ صَبِیحٍ، قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللّهِ علیه السلام: «أَیَّ شَیْءٍ تُطْعِمُ عِیَالَکَ فِی الشِّتَاءِ؟ ». قُلْتُ: اللَّحْمَ، فَإِذَا [۱۱] لَمْ یَکُنِ اللَّحْمُ، فَالزَّیْتَ وَالسَّمْنَ [۱۲] . قَالَ: «فَمَا یَمْنَعُکَ عَنْ [۱] هذَا الْکَرْکُورِ [۲] ؛ فَإِنَّهُ أَمْرَأُ [۳] شَیْءٍ فِی الْجَسَدِ [۴] » یَعْنِی الْمُثَلَّثَةَ. قَالَ: وَأَخْبَرَنِی [۵] بَعْضُ أَصْحَابِنَا أَنَّ الْمُثَلَّثَةَ [۶] یُوءْخَذُ [۷] قَفِیزُ أَرُزٍّ، وَقَفِیزُ حِمَّصٍ، وَقَفِیزُ [۸] بَاقِلّی أَوْ غَیْرِهِ مِنَ الْحُبُوبِ، ثُمَّ یُرَضُّ [۹] جَمِیعاً، وَیُطْبَخُ [۱۰] . [۱۱] ۶۹۹ / ۶۹۹. مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیی، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسی، عَنْ عَلِیِّ بْنِ حَدِیدٍ، عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّهِ علیه السلام، قَالَ: «إِنَّ التَّلْبِینَ [۱۲] یَجْلُو الْقَلْبَ الْحَزِینَ، کَمَا تَجْلُو [۱۳] الاْءَصَابِعُ الْعَرَقَ مِنَ الْجَبِینِ». [۱۴] ۶ / ۱۴۷ ۷۰۰ / ۷۰۰. وَرُوِیَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّهِ علیه السلام، قَالَ: «قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله: لَوْ أَغْنی عَنِ [۱۵] الْمَوْتِ شَیْءٌ لاَءَغْنَتِ التَّلْبِینَةُ [۱] فَقِیلَ [۲]: یَا رَسُولَ اللّهِ، وَمَا التَّلْبِینَةُ [۳]؟ قَالَ: الْحَسْوُ بِاللَّبَنِ الْحَسْوُ بِاللَّبَنِ، وَکَرَّرَهَا [۴] ثَلاَثاً». [۵] وَرَوَاهُ سَهْلُ بْنُ زِیَادٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ شَمُّونٍ، عَنِ الاْءَصَمِّ، عَنْ مِسْمَعِ بْنِ عَبْدِ الْمَلِکِ [۶]، عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّهِ علیه السلام مِثْلَهُ [۷] . [۸] ---------- [۱۰]: ۱۰. قال الطریحی: «المثلّثة: أن یؤخذ قفیز أرز، وقفیز حمّص، وقفیز باقلاّء أو غیره من الحبوب، ثم قُرّز جمیعا وتطبخ، ویسمّی الکرکور». مجمع البحرین، ج ۲، ص ۲۴۱ (ثلث). وقال ابن الأثیر: «الحسوة بالضمّ: الجرعة من الشراب بقدر ما یحسی مرّة واحدة، والحسوة بالفتح: المرّة، وفیه ذکر الحساء، وهو بالفتح والمدّ: طبیخ یتّخذ من دقیق وماء ودهن، وقد یحلّی ویکون دقیقا یحسی». النهایة، ج ۱، ص ۳۸۷ (حسا). [۱۱]: ۱۱. فی «بن، جد» والوسائل: «و إذا». [۱۲]: ۱۲. فی «ط، ق، ن، بن، جت، جد» والوسائل: «فالسمن والزیت». وفی المحاسن: «فالسمن فالزیت». [۱]: ۱. فی «ط، م، بن، جد» والمحاسن: «من». [۲]: ۲. فی «جد»: «الکرکوز». [۳]: ۳. فی «ط، ق»: «أمور». وفی «بف، جت» والوافی: «أهون». وفی حاشیة «ن»: «أهوی أنفع». وفی المحاسن: «أصون». والأمرأ: الأسهل والألذّ والأطیب والأنفع. اُنظر: مجمع البحرین، ج ۱، ص ۳۹۱ (مرأ). [۴]: ۴. فی المحاسن: «للجسد کلّه» بدل «فی الجسد». [۵]: ۵. فی «ط، م، بن، جد» والوسائل والمحاسن: «أخبرنی» بدون الواو. [۶]: ۶. فی المحاسن: «یصف المثلّثة قال» بدل «أنّ المثلّثة». [۷]: ۷. فی «بف» والوافی: «تؤخذ». [۸]: ۸. فی المحاسن: + «حنطة أو». [۹]: ۹. فی «بف» والوافی والمحاسن: «ترضّ». [۱۰]: ۱۰. فی الوافی والمحاسن: «وتطبخ». [۱۱]: ۱۱. المحاسن، ص ۴۰۴، کتاب المآکل، ح ۱۰۷ الوافی، ج ۱۹، ص ۳۷۳، ح ۱۹۶۰۶ ؛ الوسائل، ج ۲۵، ص ۷۰، ح ۳۱۲۱۱. [۱۲]: ۱۲. «التلبین»: حساء یعمل من دقیق أو نخالة، وربّما جعل فیها عسل، سمّیت به تشبیها باللبن لبیاضها ورقّتها. النهایة، ج ۴، ص ۲۲۹ (لبن). [۱۳]: ۱۳. فی «ن، بح»: «یجلو». [۱۴]: ۱۴. المحاسن، ص ۴۰۵، کتاب المآکل، ح ۱۱۰، عن علیّ بن حدید الوافی، ج ۱۹، ص ۳۵۳، ح ۱۹۵۷۴ ؛ الوسائل، ج ۲۵، ص ۷۱، ح ۳۱۲۱۲. [۱۵]: ۱۵. فی «ط، بن»: «من». [۱]: ۱. فی «ط»: «المثلّثة». [۲]: ۲. فی «ط، ق، ن» والوافی والمحاسن: «قیل». [۳]: ۳. فی «ط»: «المثلّثة». [۴]: ۴. فی «ط، ن» والمحاسن: «کرّرها» بدون الواو. وفی «ق، م، جت، جد»: «فکرّرها». [۵]: ۵. المحاسن، ص ۴۰۵، کتاب المآکل، ح ۱۰۹، عن أبیه، مرسلاً عمّن ذکره، عن أبی عبد اللّه، عن آبائه علیهم السلام عن رسول اللّه صلی الله علیه و آله، إلی قوله: «قال: الحسو باللبن». تحف العقول، ص ۱۲۴، عن أمیر المؤمنین علیه السلام، وفیه هکذا: «الحسو باللبن شفاء من کلّ داء إلاّ الموت» الوافی، ج ۱۹، ص ۳۵۳، ح ۱۹۵۷۵ ؛ الوسائل، ج ۲۵، ص ۷۱، ح ۳۱۲۱۳ ؛ البحار، ج ۶۶، ص ۹۶، ذیل ح ۷. [۶]: ۶. فی «ط» والوسائل: - «بن عبد الملک». [۷]: ۷. فی «ط»: - «مثله». [۸]: ۸. الوافی، ج ۱۹، ص ۳۵۳، ح ۱۹۵۷۶ ؛ الوسائل، ج ۲۵، ص ۷۱، ح ۳۱۲۱۳.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸﷽🌸 رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند : نماز زن به تنهایی در خانه اش ، همان فضلِ نماز در جماعت را دارد ، با بیست و پنج درجه بالاتر. قَالَ رَسُولُ اَللهِ (صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ) : صَلَاةُ الْمَرْأَةِ وَحْدَهَا فِی بَیْتِهَا کَفَضْلِ صَلَاتِهَا فِی الْجَمْعِ خَمْساً وَ عِشْرِینَ دَرَجَةً. 📚بحارالأنوار ج80 ص371
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وضعیت سربازان کودک کش صهیونیستی 😂 🎬 برای بیداری وجدانها @Bidari_Media
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️‌‌پایگاه هوایی نواتیم که مرکز آموزشی و نگهداری از جنگنده F35 هست امن‌ترین نقطه رژیم صهیونیستی است. ♦️‌‌صحبت‌های دکتر مصطفی خوش‌چشم شنیدنی هست؛ ببینید و لذت ببرید‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا