🔆هرگاه امام صادق (علیه السلام) میخواستند داخل حمام بشوند چیزی میل میکردند. به ایشان عرض شد مردم میگویند #حمام در حال #ناشتا بهترین است. فرمودند نه بلکه چیزی که قبل از حمام خورده میشود #صفرا و #سودا را خاموش میکند و گرمی درون را ساکن میکند.
📚الکافی کلینی ج۶ ص ۴۹۷
#سبک_زندگی_اسلامی
#جهاد_تبیین
با ما همراه باشید:
https://gap.im/erisonteb
https://eitaa.com/erisonteb
سروش
splus.ir/erisonteb
هدایت شده از طب اسلامی اصفهان
🔹 جلسه اول آموزش مجازی و #رایگان «حجامت و فصد در طب اسلامی»
▪️با تدریس حجت الاسلام باقری اصفهانی
(از شاگردان برجسته آیت الله تبریزیان)
♨️ جلسه اول منتشر شد و در حساب کاربری دانشجویان قابل دریافت و مشاهده است.
📗 همراه با ارائه کتاب تألیفی توسط استاد دوره
❗️این درس، جزء دروس دانشگاه مجازی طب اسلامی محسوب میشود و همه دانشجویان شافیه و عموم علاقهمندان به طب اسلامی میتوانند در آن ثبتنام کنند.
🔻 جهت ثبتنام از طریق حساب کاربری خود، درس «حجامت و فصد در طب اسلامی» را انتخاب و ثبت نام کنید.
▪️ لینک مستقیم درس:
https://lms.shafiye.ir/course/view.php?id=36
❗️در صورتیکه هنوز در شافیه ثبتنام نکردهاید ابتدا وارد سایت shafiye.ir شده و اقدام به ثبتنام کنید.
🔻 میتوانید آموزش تصویری ثبتنام در شافیه را از لینک زیر دریافت کنید:
https://eitaa.com/shafiye_ir/1231
اندیشکده بین المللی طب اسلامی
دانشگاه مجازی طب اسلامی | عضو شوید🔻
https://eitaa.com/joinchat/3241869397C786926af21
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️الگوی فقهی حمل و نقل چه می گوید؟! / سیال بودن جمعیت، تَعَرُّف را از بین می برد!
❓بررسی معایب الگوی مدرن حمل و نقل
❓بیان راه حل هایی برای کاهش ترافیک
❓مقایسه مفهوم دورنوردی در فیزیک(Teleportation) و طی الارض
🗞متن کامل اطلاعیه مدرسه هدایت
#الگوی_فقهی_حمل_و_نقل
#از_امام_بپرس
@olgou4
💠امام كاظم(علیه السلام) : خوب است که #بچه در ایام #کودکیاش #بازیگوش باشد ، تا در #بزرگسالی بردبار گردد.
📚أصول الكافی
#سبک_زندگی_اسلامی
#جهاد_تبیین
https://eitaa.com/erisonteb
🔴 مهم: تخاطب واقعی لازم است
⭕️حضرت امام خامنهای: «اهتمام به تخاطب واقعی. فضای مجازی چیز خوبی است، فرصتی است امّا کافی نیست. بعضیها چسبیدهاند به فضای مجازی، برای اینکه پیامهایشان را برسانند، این فایده ندارد؛ تخاطب واقعی لازم است، میزگرد لازم است، سخنرانی لازم است، نشریّه لازم است، بحثهای دونفره و سهنفره لازم است، جلسات تحلیل لازم است؛ اینجور با مخاطبینتان بنشینید؛ و مانند این کارها.» ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
@erisonteb
ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی از 10تا 13 آبان، مصلای تهران، علاوه بر بازدید علمی از دستآوردهای گیاهان دارویی و طبی یک #تخاطب_واقعی و نیز #ارتباط_انسانی بین فعالین حوزه #طب و سلامت نیز هست.
به امید دیدار شما
https://eitaa.com/erisonteb
جمعی از دوستان در همایش داروهای گیاهی و فرآوردههای طبیعی و طب سنتی
https://eitaa.com/erisonteb
﷽
کدام دین به جزییات بهداشت در زندگی اهمیت داده است!؟
🌸مَن قَلَّمَ اَظفارَهُ يَومَ الجُمُعَةِ يَزيدُ فى عُمُرِهِ و مالِهِ.
🔸رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: هر كس در روز جمعه ناخن هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى شود.
📚جامع الأخبار: ص۱۲۱
╲\╭┓
╭🌺🍂🍃
┗╯\╲
#سبک_زندگی_اسلامی در سبل السلام
╔═••⚬🇮🇷⚬••═╗
@erisonteb
╚═••⚬🌍⚬••═╝
⁉️ پرسش:
آیا مزد گرفتن در برابر انجام #حجامت، مکروه است؟
پاسخ اجمالی‼️
در مسئله اجرت گرفتن حجامت و کسب درآمد از اینراه،[1] روایات متعارضی وجود دارد.
الف) برخی از روایات، مزد گرفتن برای حجامت را به صورت مطلق جایز میدانند؛ مانند:
1. امام باقر(ع): «شخصی از قبیله بنیبیاضه پیامبر(ص) را حجامت کرد. اگر مزد گرفتن برای حجامت کردن حرام بود، پیامبر(ص) مزدی برای حجامت پرداخت نمیکرد».[2]
2. حنان بن سدیر نقل میکند که فرقد حجّام از امام صادق(ع) پرسید: آیا مزد گرفتن برای حجامت کردن کراهت دارد؟ امام(ع) فرمود: «از درآمد خودت (بابت حجامت) بخور، و صدقه بده، و حج به جا بیاور و ازدواج کن؛ زیرا پیامبر(ص) به شخصی که ایشان را حجامت کرد، مزد داد و اگر اینکار حرام بود، پیامبر(ص) آنرا انجام نمیداد...».[3]
3. امام صادق(ع): «استفاده از درآمد حجامت اشکالی ندارد».[4]
ب) در طرف مقابل، برخی از روایات مزد گرفتن برای حجامت کردن را مصداق «سُحت»[5] بیان کردند.,
(سُحت : درآمدی پست و نامشروع، مثل خرید و فروش سگ )
1. امام علی(ع): «کسب درآمد از حجامت یکی از اقسام سحت است».[6]
2. امام صادق(ع): «مزد گرفتن برای حجامت، یکی از اقسام سحت است...».[7]
در ارزیابی و جمعبندی بین این روایات، باید گفت روایاتی که گرفتن مزد حجامت را منع کردهاند، حمل بر کراهت میشوند.[8] و این کراهت نیز بیشتر ناظر به زمانی است که مبلغ خاصی را برای انجام حجامت شرط کنند؛ لذا در فرمایش امام باقر(ع) چنین آمده که گرفتن مزد از راه حجامت تا زمانیکه شرط نکنند، اشکالی ندارد.[9]
در همین راستا، گروهی از فقها، از اساس، گرفتن مزد برای #حجامت را مکروه ندانسته و برخی نیز این عدم کراهت را در صورت شرط نکردن گرفتن مزد دانستهاند.[10]
ضمائم:
پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[11]
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اشکال ندارد. و کراهت آن ثابت نیست.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
اجرت گرفتن #حجام، اشکالی ندارد اما اگر شرط اجرت کند مکروه است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
حرام نیست.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
مانعی ندارد.
منابع:
[1]. «حجامت درمان هر درد »، 87008؛ «ارتباط کاهش و افزایش خون در هلال ماه با آداب آمیزش در روایات»، 30518؛ «پیامبر(ص) و پرتاب کردن خون به آسمان و خوردن خون حجامت توسط عبدالله بن زبیر»، 86449؛ «دور کردن شپش از نگاه روایات»، 40265.
[2]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 5، ص 116، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[3]. همان، ج 5، ص 115 – 116.
[4]. همان، ج 5، ص 116.
[5]. #سحت در لغت به معنای نابودی، تباه شدن و... و در اصطلاح به معنای کسب مال از راه غیر مشروع. ر. ک: 14571.
[6]. کوفی، محمد بن محمد اشعث، الجعفریات (الأشعثیات)، ص 180، تهران، مکتبة نینوی الحدیثة، چاپ اول، بی تا.
[7]. کافی، ج 5، ص 127.
[8]. شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، محقق، موسوی خرسان، حسن، ج 6، ص 356، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[9]. کافی، ج 5، ص 115.
[10]. شهید ثانی، زین الدین بن علی، الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، شارح، کلانتر، سید محمد، ج 3، ص 219، قم، کتابفروشی داوری، چاپ اول، 1410ق؛ بهجت، محمد تقی، جامع المسائل، ج 2، ص 415، قم، دفتر معظمله، چاپ دوم، 1426ق.
[11]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، #نوری_همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
به کانال «سبل السلام» بپیوندید.👇
https://eitaa.com/erisonteb