جمعی از دوستان در همایش داروهای گیاهی و فرآوردههای طبیعی و طب سنتی
https://eitaa.com/erisonteb
﷽
کدام دین به جزییات بهداشت در زندگی اهمیت داده است!؟
🌸مَن قَلَّمَ اَظفارَهُ يَومَ الجُمُعَةِ يَزيدُ فى عُمُرِهِ و مالِهِ.
🔸رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: هر كس در روز جمعه ناخن هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى شود.
📚جامع الأخبار: ص۱۲۱
╲\╭┓
╭🌺🍂🍃
┗╯\╲
#سبک_زندگی_اسلامی در سبل السلام
╔═••⚬🇮🇷⚬••═╗
@erisonteb
╚═••⚬🌍⚬••═╝
⁉️ پرسش:
آیا مزد گرفتن در برابر انجام #حجامت، مکروه است؟
پاسخ اجمالی‼️
در مسئله اجرت گرفتن حجامت و کسب درآمد از اینراه،[1] روایات متعارضی وجود دارد.
الف) برخی از روایات، مزد گرفتن برای حجامت را به صورت مطلق جایز میدانند؛ مانند:
1. امام باقر(ع): «شخصی از قبیله بنیبیاضه پیامبر(ص) را حجامت کرد. اگر مزد گرفتن برای حجامت کردن حرام بود، پیامبر(ص) مزدی برای حجامت پرداخت نمیکرد».[2]
2. حنان بن سدیر نقل میکند که فرقد حجّام از امام صادق(ع) پرسید: آیا مزد گرفتن برای حجامت کردن کراهت دارد؟ امام(ع) فرمود: «از درآمد خودت (بابت حجامت) بخور، و صدقه بده، و حج به جا بیاور و ازدواج کن؛ زیرا پیامبر(ص) به شخصی که ایشان را حجامت کرد، مزد داد و اگر اینکار حرام بود، پیامبر(ص) آنرا انجام نمیداد...».[3]
3. امام صادق(ع): «استفاده از درآمد حجامت اشکالی ندارد».[4]
ب) در طرف مقابل، برخی از روایات مزد گرفتن برای حجامت کردن را مصداق «سُحت»[5] بیان کردند.,
(سُحت : درآمدی پست و نامشروع، مثل خرید و فروش سگ )
1. امام علی(ع): «کسب درآمد از حجامت یکی از اقسام سحت است».[6]
2. امام صادق(ع): «مزد گرفتن برای حجامت، یکی از اقسام سحت است...».[7]
در ارزیابی و جمعبندی بین این روایات، باید گفت روایاتی که گرفتن مزد حجامت را منع کردهاند، حمل بر کراهت میشوند.[8] و این کراهت نیز بیشتر ناظر به زمانی است که مبلغ خاصی را برای انجام حجامت شرط کنند؛ لذا در فرمایش امام باقر(ع) چنین آمده که گرفتن مزد از راه حجامت تا زمانیکه شرط نکنند، اشکالی ندارد.[9]
در همین راستا، گروهی از فقها، از اساس، گرفتن مزد برای #حجامت را مکروه ندانسته و برخی نیز این عدم کراهت را در صورت شرط نکردن گرفتن مزد دانستهاند.[10]
ضمائم:
پاسخ دفاتر مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[11]
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اشکال ندارد. و کراهت آن ثابت نیست.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
اجرت گرفتن #حجام، اشکالی ندارد اما اگر شرط اجرت کند مکروه است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
حرام نیست.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
مانعی ندارد.
منابع:
[1]. «حجامت درمان هر درد »، 87008؛ «ارتباط کاهش و افزایش خون در هلال ماه با آداب آمیزش در روایات»، 30518؛ «پیامبر(ص) و پرتاب کردن خون به آسمان و خوردن خون حجامت توسط عبدالله بن زبیر»، 86449؛ «دور کردن شپش از نگاه روایات»، 40265.
[2]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 5، ص 116، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[3]. همان، ج 5، ص 115 – 116.
[4]. همان، ج 5، ص 116.
[5]. #سحت در لغت به معنای نابودی، تباه شدن و... و در اصطلاح به معنای کسب مال از راه غیر مشروع. ر. ک: 14571.
[6]. کوفی، محمد بن محمد اشعث، الجعفریات (الأشعثیات)، ص 180، تهران، مکتبة نینوی الحدیثة، چاپ اول، بی تا.
[7]. کافی، ج 5، ص 127.
[8]. شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، محقق، موسوی خرسان، حسن، ج 6، ص 356، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[9]. کافی، ج 5، ص 115.
[10]. شهید ثانی، زین الدین بن علی، الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، شارح، کلانتر، سید محمد، ج 3، ص 219، قم، کتابفروشی داوری، چاپ اول، 1410ق؛ بهجت، محمد تقی، جامع المسائل، ج 2، ص 415، قم، دفتر معظمله، چاپ دوم، 1426ق.
[11]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، #نوری_همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
به کانال «سبل السلام» بپیوندید.👇
https://eitaa.com/erisonteb
⚫️ امام رضا صلوات الله علیه :
ڪسی ڪه خواهرم حضرت #معصومه سلام الله علیها را در قم زیارت ڪند، مانند این است ڪه من را #زیارت ڪرده است.
📚عیون أخبارالرضا علیهالسلام صفحه ۲۲۹
با ما در «سبل السلام» همراه باشید
╲\╭┓
╭🌺🍂🍃
┗╯\╲
╔═••⚬🇮🇷⚬••══╗
@erisonteb
╚══••⚬🌍⚬••═╝
هدایت شده از سبل السلام
❤️﷽❤️
🔵 علامه مصباح یزدی (ره):
من مکرر این تعبیر را از مرحوم آیت الله بهجت رضوانالله علیه شنیدم؛ ایشان بعضی از مطالب را یک مقداری با ابهام میگفتند که اشخاص و ابطال قضیه درست شناخته نشوند، مصلحت میدانست میفرمودند، سؤال شد، چه کسی سؤال کرد نمیفرمودند که چه کسی هست، از چه کسی سؤال کرد، آن را هم نمیفرمودند؛ سؤال شد که حضرت معصومه سلامالله علیها فقط برای مردم قم شفاعت میکنند یا برای همه مسلمانها؟ جواب دادند برای مردم قم میرزای قمی کافی است، حضرت معصومه برای همه شفاعت میکنند. گویندهای میگفت اگر ما شیعیان برکات این قبر مطهر و این مزار شریف را می دانستیم و درست درک میکردیم شاید اطراف صحن حضرت معصومه الان یک خندقی شده بود از بس از خاک این اطراف برای تبرک بر میداشتند منتها آن طوری که باید و شاید ما معرفت نداریم که در کجا زندگی میکنیم.
📚بیانات علامه مصباح در جمع خادمان حرم امام رضا علیه السلام
╲\╭┓
╭🌺🍂🍃
┗╯\╲
#سبک_زندگی_اسلامی در سبل السلام
╔═••⚬🇮🇷⚬••═╗
@erisonteb
╚═••⚬🌍⚬••═╝
❤️﷽❤️
◾️زیارت نامه حضرت معصومه سلام الله علیها◾️
السَّلامُ عَلَى آدَمَ صِفْوَه اللهِ
السَّلامُ عَلَى نُوحٍ نَبِیِّ اللهِ
السَّلامُ عَلَى إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللهِ
السَّلامُ عَلَى مُوسَى کَلِیمِ اللهِ
السَّلامُ عَلَى عِیسَى رُوحِ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خَیْرَ خَلْقِ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا صَفِیَّ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللهِ خَاتَمَ النَّبِیِّینَ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَصِیَّ رَسُولِ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَهُ سَیِّدَهَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ
السَّلامُ عَلَیْکُمَا یَا سِبْطَیْ نَبِیِّ الرَّحْمَهِ وَ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهِ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَ الْعَابِدِینَ وَ قُرَّهَ عَیْنِ النَّاظِرِینَ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ بَاقِرَ الْعِلْمِ بَعْدَ النَّبِیِّ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ الْبَارَّ الْأَمِینَ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ الطَّاهِرَ الطُّهْرَ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ التَّقِیَّ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ النَّقِیَّ النَّاصِحَ الْأَمِینَ
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ
السَّلامُ عَلَى الْوَصِیِّ مِنْ بَعْدِهِ
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى نُورِکَ وَ سِرَاجِکَ وَ وَلِیِّ وَلِیِّکَ وَ وَصِیِّ وَصِیِّکَ وَ حُجَّتِکَ عَلَى خَلْقِکَ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فَاطِمَهَ وَ خَدِیجَهَ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّهَ وَلِیِّ اللهِ
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَهُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
السَّلامُ عَلَیْکِ عَرَّفَ اللهِ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّهِ
وَ حَشَرَنَا فِی زُمْرَتِکُمْ وَ أَوْرَدَنَا حَوْضَ نَبِیِّکُمْ
وَ سَقَانَا بِکَأْسِ جَدِّکُمْ مِنْ یَدِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْکُمْ
أَسْأَلُ اللهِ أَنْ یُرِیَنَا فِیکُمُ السُّرُورَ وَ الْفَرَجَ
وَ أَنْ یَجْمَعَنَا وَ إِیَّاکُمْ فِی زُمْرَهِ جَدِّکُمْ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهِ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
وَ أَنْ لَا یَسْلُبَنَا مَعْرِفَتَکُمْ إِنَّهُ وَلِیٌّ قَدِیرٌ
أَتَقَرَّبُ إِلَى اللهِ بِحُبِّکُمْ وَ الْبَرَاءَهِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ
وَ التَّسْلِیمِ إِلَى اللهِ رَاضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْکِرٍ وَ لَا مُسْتَکْبِرٍ
وَ عَلَى یَقِینِ مَا أَتَى بِهِ مُحَمَّدٌ وَ بِهِ رَاضٍ
نَطْلُبُ بِذَلِکَ وَجْهَکَ یَا سَیِّدِی اللَّهُمَّ وَ رِضَاکَ وَ الدَّارَ الْآخِرَهِ
یَا فَاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ
فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تَخْتِمَ لِی بِالسَّعَادَهِ
فَلا تَسْلُبْ مِنِّی مَا أَنَا فِیهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ إِلا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ
اللَّهُمَّ اسْتَجِبْ لَنَا وَ تَقَبَّلْهُ بِکَرَمِکَ وَ عِزَّتِکَ وَ بِرَحْمَتِکَ وَ عَافِیَتِکَ
وَ صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ وَ سَلَّمَ تَسْلِیماً یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.
╲\╭┓
╭🌺🍂🍃
┗╯\╲
#سبک_زندگی_اسلامی در سبل السلام
╔═••⚬🇮🇷⚬••═╗
@erisonteb
╚═••⚬🌍⚬••═╝
هدایت شده از تمدننگار | شکوهیانراد
7.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 ببینید
مرگ ناگهانی‼️ (Died Suddenly)
دانشمندان و کالبدشکافان جهان، بر اساس مشاهدات تجربی روی موارد متعدد از افراد واکسینه شدهی #کرونا که ناگهان فوت کردهاند؛ اصطلاح «بزرگترین ارکستر مرگ» را برای مرگهای واکسنی ابداع نمودند.
🔶🔹 پینوشت
بررسی قیاسی آمارهای سالیانهی SADS حاکی از جهش ناگهانی مرگهای ناگهانی پس از واکسیناسیون کرونا در کشورهایی است که آمار واکسیناسیون بالایی دارند.
✍️ مهندس شکوهیانراد
@SHRChannel
🌐 لینک:
https://eitaa.com/joinchat/2793996420C418ac5a508
هدایت شده از موسسۀ تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی - متا
بسمه تعالي
حضور محترم جناب آقای دكتر مسعود درخشان، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي (ره)
با عرض سلام و ادب
🔹اخيراً سخنانی که قبلا در صداوسیما مطرح کرده بودید و بازار سكه طلا را بيفايده و غیرقابل درک دانسته بودید، در فضاي مجازي بازنشر ميشود. استدلال حضرتعالي اين بوده است كه در هيچ جاي جهان، بازار سكۀ طلا وجود ندارد.
توصيه شما چنين بوده است كه بازار سكه جمع شود و دولت اعلام كند كه سکه را به قيمت روز خريداري مینماید. سپس اعلام كنند كه در ماههاي بعد سكه ارزانتر خريداري میشود تا کسانی که سکه را به دولت ندادند جریمه شوند!
🔸با كمال احترام و از باب خیرخواهی؛ اين توصيهها در راستاي افزایش سلطۀ سیستم بانكي بر مردم است و اولینبار در كشورهاي غربي و سلطه گر پياده شده است. دولت آمريکا در سال 1933 قانوني وضع کرد که بموجب آن استفاده از طلا بعنوان پول ممنوع شد و جريمه اي معادل ده هزار دلار يا شش ماه حبس برای خاطی در نظر گرفته شد. برخي از متفكران اقتصادي، اينكار را به عنوان «موفقيت آميزترين عمليات سرقت سازمانه يافته در تاريخ بشر» عنوان كردهاند. (دیدگاههای پولی میزس،ص۸۵)
🔹اينكه فرموده اید در كشورهاي ديگر جهان بازار سكه وجود ندارد، آيا #حجت_شرعي و عقلي شما براي ممنوعيت ضرب سكه و رواج آن در ايران است!؟ جهت اطلاع، همین الان در بسیاری از کشورهای اسلامی همچون کویت، امارات، قطر، مالزی و ... سکۀ طلا برای پرداخت های شرعی مثل زکات و حتی پرداخت های بازار رایج شده است. آيا ضرب سكه در تاريخ اسلام رواج نداشته و مورد تأييد اهل بيت (ع) نبوده است؟
🔸حضرتعالی که داعیه دار مبارزه با لیبرالیسم هستید، چرا قبل از ممنوعيت بازار سكه، در مورد ممنوعيت رواج دلار در كشور و دلاريزه شدن اقتصاد ايران تلاش نميكنيد؟ مگر دلار، موجب سلطه بيشتر امريكا بر كشورهاي اسلامي نميشود و مگر بارها مقام معظم رهبري بر شكستن آقايي دلار تأكيد نكردهاند؟
⚠️اينكه مدعي اقتصاد اسلامي باشيم، اما معيار ارزيابي اقتصاد ايران را از علم اقتصاد مدرن دريافت كنيم، با مدعا هماهنگي ندارد.
🔹البته توصیۀ شما، غیر قابل اجرا است؛ چراكه همۀ مردم میدانند که قيمتها -از جمله سکه- با تهديد بانك مركزي و امثالهم كاسته نميشود. عامل اصلي تورم قيمتها از جمله خودرو، تلفن همراه، مسكن، طلا و... عمدتا ناشي از كاهش ارزش پول اعتباری است و این ایده مانند اينكه اعلام كنند: اگر خودروهاي پرايد را به شركت سايپا نفروشيد، از ماه آينده به نصف قيمت خريداري ميكنيم!! غیر قابل اجرا است.
🔸نكته پاياني اينكه در منابع اسلامي، طلا و نقره معيار ارزشگذاري كالاها و خدمات معرفي شدهاند و براي داشتن اقتصاد اسلامي، پوشاندن چنين آموزهايي غیرممكن است. در روايتي که در امالي شيخ طوسي از وجود مبارک #امام_باقر (ع) نقل شده است :
لَمّا سُئلَ عنِ الدَّنانيرِ و الدَّراهِمِ و ما علَى النّاسِ فيها ـ : هِيَ خَواتِيمُ اللّه ِ في أرضِهِ ، جَعَلَها اللّه ُ مَصلَحةً لِخَلقِهِ و بها تَستَقيمُ شُؤونُهُم و مَطالِبُهُم ....
امام باقر عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از درهم ها و دينارها و وظيفه مردم نسبت به آنها فرمود : اين ها خاتم هاى خدا در زمين اويند. خداوند آنها را براى مصلحت آفريدگانش قرار داده است و با آنها امور و كسب و كار آنها رو به راه مى شود.
🔹خواتيم جمع خاتم به معناي انگشتر است. يعني اين دو انگشترها يا مهرهاي خدا در زمين اند. در تفسير اين روايت، برخي گفتهاند: خداوند درهم و دينار را براي مردم، به عنوان پول قرار داد و آنرا به انگشتر تشبيه كرده است. در واقع پول، کار انگشتر و مهر را مي کند از اين جهت که همانطور که مهركردن يک نامه يا سند، به آن رسميت مي بخشد و معيار ارزش گذاري آن محسوب مي شود، درهم و دينار نيز معيار ارزش گذاري اجناس است.(علیدوست، فقه مکاسب، ۱۳۸۵/۱٠/۲۳)
ملااحمد نراقي، طلا و نقره را معيار عدالت بازار برشمرده و مرحوم علامه طباطبايي (ره) نيز ذيل آيه شريفه ۳۴ سوره توبه، بر همين معيار ارزشگذار طلا و نقره اشاره كردهاند و دليل حرمت كنز را چنين نقش مهمي براي طلا و نقره برشمردهاند.
🏅با توجه به اينكه احکام اسلامی بر پايۀ نقدين بيان شده، نميتوان #پولطلا را از جامعه اسلامي حذف كرد؛ مضافاً به اينكه با هوشمندي عالمان ديني، چند دهه است كه مهريه زنان بر اساس طلا تعيين ميشود و سکه با فرهنگ ايراني-اسلامي عجین گشته و با معيارهاي مدرن منزوي نخواهند شد.
و الحمدلله رب العالمين
#سیدمحمدصدرا_متولی_امامی
۱۳/آبان/۱۴٠۱
@MataNevesht BinesheTamadoni.ir
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️با شورای عالی مسکن اختلاف نظر داریم!
👌در بحث ساخت شهرهای جدید و باز آفرینی شهری و در اجرای طرح مهم نهضت ملی مسکن در دو موضوع ۱- تراکم ناخالص مسکونی و ۲- اصول ساخت خانه های ویلائی(دار واسعه) با کارشناسان وزارت راه و شهرسازی اختلاف نظر جدی داریم.
👌توضیح بیشتر اینکه: تحقق یک محله مترقی شهری حداقل دارای ۱۰۰ شاخصه است؛ که زیر بنای تحقق همه این شاخصه ها، افزایش حریم خصوصی خانوادهها است. در یک جمله: ضریب تراکم برای محله های شهری را باید متناسب اصل تنظیم روابط انسانی باز تعریف کرد.
👌تراکم ناخالص جمعیتی در برخی مناطق شهر تهران ۱۳۵ نفر در هکتار است؛ که طبق مصوبه چهارمین جلسه شورای عالی مسکن (۹ مرداد ۱۴۰۱) به ۶۰ نفر در هکتار کاهش یافته است. برای تحقق ماهیت مترقی محلات شهری نیازمند کاهش بیشتر تراکم ناخالص جمعیتی هستیم!
حجت الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین فهرست جدید مقررات فقهی ساختمان - جمعه انتظار - ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - قم
#مقررات_فقهی_ساختمان
#تراکم_ناخالص_جمعیت
#نقد_بخش_یازدهم_سند_توسعه_پایدار2030
@olgou4