❌ تک فرزندی و رها کردن کودکان در فضای مجازی، آنها را از دنیای واقعی دور کرده و خیالپردازی، خشونت، افسردگی و... را برای آنها به ارمغان می آورد.
#تک_فرزندی
#فضای_مجازی
#فرزندپروری
🔴 بیداری ملت
@bidariymelat
@bidariymelat
❎ نیل پستمن و نقد فرهنگ تکنولوژی
نسبت فرهنگ انسان با ابزار در سه دوره دچار تحولات عمدهای شده است که میتوان آن را در سیر تاریخی بشر از یکدیگر متمایز کرد. یعنی ارتباط انسان با ابزار در دورههای نخستین پیدایش ابزار، موجب ایجاد "فرهنگ ابزار" شد؛ سپس این فرهنگ با شکلگیری دستگاه چاپ به "فرهنگ تکنوکراسی" تغییر صورت داد. امروزه پیدایش وسایل ارتباط جمعی و کامپیوتر از فرهنگ جدید به اسم "تکنوپولی" خبر میدهد.
الف) فرهنگ ابزار
اصطلاح فرهنگ ابزار، رابطه انسانهای آن جامعه را با مبانی اعتقادی و سیستم اجتماعی و این ابزار مشخص میکند. جوامع دارای فرهنگ ابزار میتوانند مقادیر زیاد و متنوعی از این ابزار را دارا باشند؛ امّا تعالیم مذهبی و جهانبینی دینی، ایدئولوژی هدایتکننده و کنترل کنندهای است که کاربرد ابزارآلات و کم و کیف استفاده از آنها را تعیین میکند. این فرهنگ، وحدت و همگانیبودن خود را از مبانی متافیزیکی (غیرمادّی) گرفته است. این، "تفکر" است که به هستی معنا میبخشد و مانع آن میشود که تکنیک (فن) خود را بر انسانها و نیازهای آنان تحمیل کند. مهمترین ابزاری که در این دوره، ابداع شده، آسیاب، دوربین نجومی، باروت و ساعت بوده است.
ب) فرهنگ تکنوکراسی
در یک جامعه تکنوکرات، ابزارآلات، نقش کلیدیای را در جهان اندیشههای فرهنگی آن جامعه برعهده دارند. همه شرایط، تحوّلات و خواستهها و تمام ویژگیهای اجتماعی باید تا حدود زیادی، تابع خواستهها و ضوابطی باشد که رشد این تکنیک و سیر تکاملی آن ایجاب میکند؛ امّا نقش تکنیک هنوز به آن حدی نرسیده است که موجب تغییر در ساختار فرهنگی و تحوّل آن شود. هنوز مبانی ماورایی و اهداف، جای خود را در فرهنگها حفظ کردهاند و هنوز افراد، بر این باورند که ماشین و ابزار صنعتی، همچنان در استخدام بشریت خواهند بود و هرگز به قدرت حاکم مبدّل نخواهند شد.
مهم ترین وسیلهای که در این دوران ابداع شد، "دستگاه چاپ" است. با این اختراع، یک تحوّل عظیم در ساخت فرهنگ، رخ داد و آن، تبدیل فرهنگ شفاهی به فرهنگ مکتوب بود. از این پس، عنان ارابه فرهنگ، به دست "کتاب" افتاد. کتاب، بهعنوان مهمترین محصول تکنیک، ویژگیهایی داشت و مربوط به متنی میشد که در چارچوب آن به چاپ رسیده است. این خصوصیت باعث تمییز "مفهوم نوشتاری" از "مفهوم شفاهی" میشود.
ج) فرهنگ تکنوپولی
وجه بارز این فرهنگ، قراردادن تکنولوژی بهجای خداست و لذا شاخصهی آن، "خدایگونه"بودن آن است. یعنی فرهنگ، اعتبار خود را در تکنولوژی جستوجو میکند و دستورالعملهای خود را از تکنولوژی میگیرد. این راه، الزاماً به فروپاشی و نابودی باورها و عقاید سنّتی منتهی میشود. نظام تکنوپولی را این چنین میتوان تعریف کرد: "نظامی که در آن، جامعهی انسانی سیستم ایمنی و قدرت دفاعی خود را در برابر تهاجم سیل اطلاعات از دست داده است». در این فرهنگ با کاهش اعتقاد به اهداف و کمرنگشدن "ماورا" در زندگی مواجهیم.
در این فرهنگ، «وسیله» با «هدف»، یکی میشود و دیگر بدانمعنا هدفی وجود ندارد که بتواند مانع استفادهی بیمورد از تکنیک شود. خصلت نظام تکنوپولی، انبوه اطلاعات است که در قالب ابزاری چون کامپیوتر و تلویزیون ایفای نقش میکند.
نيل پستمن در اثری با همین نام با رد خنثيبودن تكنولوژي، به تأثيرات و پيامدهاي ورود و گسترش تكنولوژي در عصر جديد پرداخته و جامعهي آمريكا و فرهنگ حاكم بر آن را مورد نقد و بررسي قرار داده است. ويليام ملودي نیز "جامعهی اطلاعاتي" را از محصولات تکنولوژی جدید میداند و به توصیف آن میپردازد.
#مکاتب_فلسفهی_تاریخ
#جبر_تکنیک
#جهتداری_تکنولوژی
#فرهنگ_ابزار
#تکنوکراسی
#تکنوپولی
#نیل_پستمن
#ويليام_ملودي
#آسیاب
#ساعت
#ماشین_چاپ
#کامپیوتر
#جامعهی_اطلاعاتی
@doranejadid
🔰 رسانه و تعلیم بدون تربیت(1)
🔻 مدیر رسانه نقش کشاورز را دارد. کشاورزی که هم زمین را بشناسد و زمان را و اقتضائات آن را.
🔻 هر زمینی برای کشاورزی مناسب نیست. پس جنس زمین مهم است. باید زیر و رو شود تا آماده پذیرش بذر مرغوب باشد.
🔻نهاد تعلیم و تربیت از خانواده تا مسجد و آموزش و پرورش و حوزه علمیه وظیفه آماده کردن زمین و زمینه پذیرش بذر تربیت دینی را دارند آن هم بر اساس معیارهای دینی.
🔻با آمدن رسانه این زنجیره گسست و حالا همه این نقش ها را رسانه ها بر عهده دارند هم تعلیم و هم تربیت.
🔻آیا رسانه ها و صاحبان رسانه می توانند بدون ایجاد زمینه تربیت دینی، و اتکاء به تعالیم سکولار غربی (علوم انسانی غربی، با ریاضی و فزیک و شیمی و...) انسان دیندار مسلمان تربیت کنند؟
🔻 آیا با تصویری که رسانه ملی از انسان و زیست او ارائه میدهد و با الگوهایی که معرفی میکند می توان انسانی الهی و معنوی تربیت کرد؟
🔻 رسانه ملی باید پیشتاز باشد. خط شکن باشد. چابک باشد. نه ضعیف و سست و منفعل. به مبانی دشمن هنرمندانه حمله کند نه اینکه منتظر حمله دشمن باشد تا شاید پاسخی درخور بدهد. رسانه ملی خط مقدم آفند و پدافند فرهنگی نظام را دارد. بیشتر باید گل بزند تا گل بخورد.
🔻متاسفانه رسانه ملی خصوصا با آمدن شبکه های اجتماعی، قافیه را به رسانه های دشمن باخته است. هر روز مشغول پاسخ به شبهه هاست. کسی که همیشه دفاع میکند محکوم به شکست است.
👈ادامه یادداشت در قسمت دوم
@esalat14
🔰 رسانه و تعلیم بدون تربیت(۲)
🔻انقلاب اسلامی اتفاق بزرگ و پر برکتی بود. آغازی مبارک اما حفظ تداوم آن نیز نیاز به اقدامی انقلابی داشت.با کمال تأسف ۶۰ سال حکومت پهلوی آنقدر فرصت داشت تا زیربنا و زیرساختهایی محکم تدارک ببیند که حتی انقلاب بهمن ۵۷ نیز نتوانست آنچنان که باید در آن تحولی انقلابی رقم زند. وزارت فرهنگ، سازمان آموزش و پرورش، ادبیات داستانی، سینما و از همه مهم تر رسانه ملی.
🔻 عوامل متعددی را می توان در برابر مقاومت این نهادها در برابر انقلاب می توان برشمرد که مهمترین آن را می توان تربیت یافتگان رژیم پهلوی(مستقیم و یا غیر مستقیم) دانست که ابتدا و اوایل انقلاب مخفیانه و بعدها آشکارا سرسپردگی خود به رژیم گذشته با ساخت و تولید آثار هنری و رسانه ای هنجار شکن ثابت کردند و از طرف دیگر در شکست انقلاب در حوزه فرهنگ تاثیر گذار و نقش آفرین بودند. هنر پیشه ها، کارگردانان، نویسندگان(فیلمنامه و داستان)، عوامل فنی،...این افراد و تربیت شدگان آنها پس از انقلاب به مبارزه ای پنهان و آشکار برای ایجاد تحول انقلابی در نهادهای آموزشب و فرهنگی کشور دست زدند. در این میان رسانه ملی و سینما بیشترین آسیب را از حضور و نفوز این عناصر دلباخته رژیم پهلوی خورد (و کم هم نبودند)
🔻 حوزه نمایشی رسانه های عمومی (فیلم و سریال) شاهد بیشترین حضور تربیت شدگان دوره پهلوی ( به جز عده ای معدود ) بود و همین ها بیشترین اصطکاک را در برابر ریل گذاری رسانه ملی و سینما در مسیر انقلاب را بوجود آوردند. مقاومت این عناصر در برابر موضوعات دینی و انقلابی را می توان در ساخت کم جان و کم تعداد این نوع آثار در میان خیل آثار سینمایی و تلویزیونی مشاهده کرد. هر چند به تازگی بر تعداد این آثار از نظر کمی و کیفی با همه کارشکنیها افزوده شده ( که جای امیدواری دارد) اما این تعداد در برابر آثار پر شمار و بی ارزش و کم ارزش رسانه ملی و سینما (که در بهترین حالت فرصت سوزی میکنند) به حاشیه می روند و فرصت تاثیر گذاری را از دست میدهند.
🔻 نظام و ملت انقلابی، نیازمند رسانه انقلابی است تا آینه تمام نمای انقلاب ۵۷ باشد کاری که شهید آوینی آغاز کرد اما ناتمام ماند. از مسئولین باید پرسید اگر قرار بود این انقلاب انسانی آرمانی و ایده آل رسانه تربیت کند آیا متفکری بهتر از شهید آوینی ( و مرحوم سلحشور و مرحوم ملاقلی پور و...) وجود داشت؟ پس تفکر آوینی در کجای سیاست گذاری و تصمیم گیری و برنامه سازی این رسانه عریض و طویل قرار دارد؟ باید گفت هنوز رسانه ملی با آرمان های انقلاب فاصله دارد. تداوم انقلاب نیازمند انقلابی عمیق و پایدار در رسانه ملی است.
👈 ادامه یادداشت در قسمت سوم
@esalat14
✅اعلام عزای عمومی در لبنان
🔴وقوع انفجاری مهیب در بیروت/بیش از ۷۰ کشته و ۳۷۰۰ زخمی/ تلآویو: کار ما نیست/ بیانیه حزبالله لبنان/ نخست وزیر لبنان اعلام حالت فوقالعاده کرد +عکس و فیلم
⚫️شبکه الجزیره قطر گزارش داد که این انفجار در نزدیکی منزل سعد الحریری، نخستوزیر سابق لبنان روی داده است
⚫️اعلام حالت فوقالعاده به مدت دو هفته و تشکیل کمیته تحقیق درباره انفجار
👉👉 mshrgh.ir/1102939
⭕️بیانیه حزب الله لبنان در واکنش به انفجار بندر بیروت
🔸«به ملت لبنان شریف و خانواده شهدا و مجروحان همدردی و احساس ناراحتی عمیق خود به دلیل این فاجعه ملی بزرگ که لبنان و لبنانیها را در شرایط سختی که کشور عزیزمان در آن هست هدف قرار داده ابراز میداریم.
🔹این فاجعه دردناک و ویرانی بی سابقه آن و پیامدهای خطرناک آن در سطوح مختلف انسانی، بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی، همبستگی و یکپارچگی تمامی لبنانیها و همه گروههای سیاسی و اقدام مشترک برای عبور از این رنج دردناک را ضروری میکند.
🔹ما در این رویداد غم انگیز، به تمامی کادرهای درمانی و پرستانی، گروههای کمکهای بشردوستانه، گروههای حفظ امنیت و آتشنشانان شجاع به دلیل تلاشهای بزرگشان برای نجات و کمک، درود میفرستیم و تمامی امکانات خود را در خدمت مردم شریف و هموطنان عزیزمان قرار میدهیم.
🔹از خداوند متعال میخواهیم که شهدا را غریق رحمت و مغفرت کرده و به خانوادههایشان صبر و آرامش دهد و از خداوند میخواهیم که به مجروحان شفای عاجل دهد و به ملت عزیزمان صبر و پایداری دهد و کشورمان در عبور از سختیها و ناراحتیها پیروز شود.»
@irinn_channel
@esalat14