✅تحلیلی(Analytical)یا
انتقادی(Dialectical)
دین پژوه علاوه برتوصیف،باکنارهم
قراردادن و تجزیه وتحلیل عقلی دادها
وگزاره های دینی به زوایای نامکشوف یاانتزاعی تردین و پدیدارهای دینی دست می یابد.
🆔 https://eitaa.com/eshraghmarefat
✅تطبیقی(Comparative)
دین پژوه با کنارهم قراردادن نتایج توصیف ها و تحلیل ها درباره دو دین یا
دو پدیداردینی شرایط را برای مقایسه آنها فراهم می آورد تا در پرتو آن ، وجوه تمایزو تشابه و یاامتیازادیان یا پدیدارهای دینی مختلف را تشخیص
دهدو به نتایج انتزاعی و اجتهادی تری
درباب دین یا ادیان و پدیدارهای دینی
به دست آورد.
🆔 https://eitaa.com/eshraghmarefat
🔹🔷دین (religion)🔷🔹
دلیل پرداختن به تعریف دین به عنوان اولین مسئله وسوال درموضوع دین پژوهی تطبیقی(comparative) چیست.
🆔https://eitaa.com/eshraghmarefat
اساسی ترین آفت تحقیق وپژوهش دریک موضوع درآمیختن مسائل آن موضوع است؛
وآن درآمیختگی عبارت از:
۱)تشخیص اینکه درمقام پاسخ به چه سوالی هستیم که اصطلاحا به سنخ شناسی مسئله معروف است.
۲)دراین سوال دقیقاچه امری راطلب می کنیم که به آن محتواشناسی مسئله گویند
این تفکیک نخستین گام تحقیق وپژوهش روشمند است . زیرا براساس تصورصحیح ازمضمون ، نقش و کارکرد آن مسئله توانایی برانتخاب روش و ابزارهای مناسب برای پرداختن به آن مسئله را پیدا خواهیم کرد. https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔
ابن سینادرروش شناسی خودبر مبنای تقسیم بندی فارابی ، روش تفکر رابر اساس این دو مقوله ساختارداده:
۱)منطق تعریف
۲)منطق حجت و استدلال
چراکه از جهت روش شناسی ، راه جستار تصور ، متمایز از طریق جستجو از تصدیق است و پیمودن فرایند تفکر درذهن ، این دوگونه روش راهبرد اندیشه را لازم دارد. https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔
بنابراین مسائل پژوهشی وتحقیق روشمند رامی توان دو سنخ دانست:
۱)جستار های مقام تصور
۲)جستارهای مقام تصدیق
پرسشهای مقام تصور ، به لحاظ روش شناسی ، مقدم بر مسائل مقام تصدیق است .
نکته: مسائل مربوط به تصدیق به طور عمده بر دو قسم است؛
۱)استدلال و توجیح (justification )
۲)تعلیل و تبیین explanation))
درنتیجه قبل از پرداختن به نقد و داوری درخصوص یک نظریه بایدبرای فهم کلیدی،آن
را بصورت روشن تعریف کنیم تا یک موضوع رابه دقت توصیف نکردیم به تبیین آن نپردازیم .
https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔.
توضیح دیگراینکه پرداختن به موضوعات هرعلمی، نیازمنددریافت آگاهی های مقدماتی ضروری است که ازآنهابه (رئوس ثمانیه) تعبیر می شودکه عبارتنداز:
✅ تعریف
✅ موضوع
✅ فایده
✅ غرض
✅ بنیانگذار
✅ مباحث
✅ متدولوژی
✅ جایگاه آن در میان علوم دیگر
https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔
شیخ الرئیس ابن سینا،در منطق المشرقیین در مقام تبیین معنای (تعریف)این چنین می فرماید:
تعریف کردن انجام دادن کاری است که موجب می شود یک شیء در نظر کسی که به آن شیء توجه دارد، روشن شده و مورد تصور وی قرار گیرد.
https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔
تعریف (معرِّف یا قول شارح):
✅درلغت به معنای شناساندن، آگاهای دادن و حقیقت امری را بیان کردن.
✅در اصطلاح به معنای مجموع تصورات معلومی است که موجب معلوم شدن تصور مجهولی میشود.
https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔
حکیمان کاندر این کردند تصنیف
چنین گفتند در هنگام تعریف
که چون حاصل شود در دل تصور
نخستین نام وی باشد تذکر
وز او چون بگذری هنگام فکرت
بود نام وی اندر عرف عبرت
تصور کان بود بهر تدبر
به نزد اهل عقل آمد تفکر
ز ترتیب تصورهای معلوم
شود تصدیق نامفهوم مفهوم
ولی ترتیب مذکور از چه و چون
بود محتاج استعمال قانون
https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔
چنانچه حقیقتی از حقایق هستی ، برای ما مجهول باشد، باطرح پرسش تلاش برآشکارنمودن آن حقیقت می نمایم اما بدیهی است پرسش هاهمه یکسان نیستند ، ازبرخی پرسش ها تصور صحیح ازحقایق و در بعضی دیگر تصدیق را می طلبیم.
بایک برسی دقیق درمی یابیم که پرسش های اساسی وبنیادین درسه حوزه چیستی(ما)، هستی(هل)وچرایی(لم) حقایق می باشد وپرسش هادرحوزه کیف(چگونه)،کم(چه مقدار)، متی(کی)،این(کجا)، من(چه کسی) و مانند آن فرعی وبا (هل مرکبه) میتوان از همه آنها بینیاز شد.
https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔
جهت وضوح بیشتر مطلب به پرسش های زیر توجه فرمائید.
✅ حقیقت جن چیست؟
❗️سوال ازچیستی
✅آیاجن درعالم وجوددارد؟
❗️سوال ازهستی
✅چراجن وجود دارد ؟
❗️سوال ازچرایی
سه سوال مذکوردرادبیات اهل علم منطق به ترتیب تحت این عناوین معروف است
مطلب(ما)دردوقسم(شارحه وحقیقیه) مطلب(هل)دردوقسم(بسیط ومرکبه) ومطلب(لم)دردوقسم(ثبوتی واثباتی)
https://eitaa.com/eshraghmarefat🆔