eitaa logo
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
1.1هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
2.6هزار ویدیو
145 فایل
#تابع قوانین جمهوری اسلامی دانستنیهای قرآن ✨آموزش روخوانی و روانخوانی ✨اموزش ترتیل و ترتیل خوانی ✨آموزش تجوید1...و 2تخصصی ✨تلاوت تحقیق آموزشی ✨تلاوت های مجلسی ✨آموزش صوت و لحن و مقامات ✨️اجرای اذان مٶذنین برترجهان اسلام ✨️تواشی و ابتهال ✨️نگارش نستعلیق✨️
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللّهُمَّ اَنتَ السَّلامُ وَ مِنکَ السلامُ وَ لَکَ السَّلامُ واِلَیکَ یَعُودُ السَّلام سُبحَانَ رَبِکَ رَبِّ العَِزَةِ عَمَّا یَصِفُون وَسلام عَلی المُرسَلِین والحَمدُلِلّهِ رَبِّ العَالَمِین اَلسَّلامُ عَلَیکَ اَیُّهَاًنَبِیُّ وَ رَحمَةُ اللهِ وبَرَکَاتُه. .. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ ءَِالِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم.. . سلام علیکم/روزتان تابناک به انوارالهی . .. 💎🌈 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الَّّرحِیم💎 🌈 که از محیط اطراف و تبدیل اصوات و الفاظ با همان نشیب و فرازهای صوتی و صامت و مصوِتهایی که در محیط دریافت می کند فرا می گیرد. و در این راستا: در دریافت اصوات یعنی تربیت پذیری صوت و دریافت اصوات نقش مأثری در ساختار اصوات انسانی می باشد. ✨وضعیت جغرافیایی و تأثیرات آب و هوا (معتدل/ خشک/ و مرتوب) تأثیر گذار است /که با حفظ سلامت /برای افرادی که در حوزه موسیقی آوازی فعالیّت دارند کاملاُ در شکل گیری و پرورش اصوات تأثیرات مثبت و یا منفی نقش به سزایی دارد. ✨وراثت=که خصوصیّاتی نظیر طنین؛ شدّت و ارتفاع صدا از طریق ژنها به فرزندان منتقل می شود؛ که به اثبات رسیده .. . و در موارد نادری که عوامل وراثتی در صوت بعضی اشخاص نقشی نداشته.. ✨ که به رغم وجود اختلافات در اصوات نوع انسان اعضای یک نژاد معمولاً دارای ویژه گیهای مشترک در اصوات مخصوص به خود هستند و در استعداد یابی در برخی مناطق استعدادهای صوتی بهترو متناسب تر دیده و شنیده می شود که تأثیر نژاد در حوزه موسیقی الحانِ مصری ها ایرانی ها؛ سوری ها متمایز از اصوات در شبه جزیره عربستان و حوزه خلیج فارس دریافت می شود. ✨ و که از اعضای شنیداری اصوات همه انسانها در دریافت صوتِ پیرامون خود که از قدرت گیرایی یکسان برخوردار نیستند.. به ویژه دریاف اصوات موسقیایی نیز استعدادهای نادری که توانی دریافت مجموعه ای از نت های مختلف در یک قطعه ے موسیقی وشناهت و درک بهتری و صوت مستعد تری دراین زمینه دارند. .. ولازم به ذکر هست که در حوزه موسیقی انسانهای مستعد با بهره وری بیشتر و تربیت گوش و در نتیجه صوت می توانند خروجی های لحنی و صوتی خود را شناسایی و رفع نمایند و با تمرین و ممارست با توان بالاتری از پایین ترین تا بالاترین درجه اصوات خود و تحریر ها نقش آفرینی داشته باشند. و با بهره گیری از قید زمان به استراحت ودریافت غذاهای مناسب و ساعات تمرینات مخصوصاً بامدادان؛ و مدت زمان و کنترل و حفظ سلامت حنجره می باشد /که مشاهده می شود افراد در ساعات اولیه از فرکانس صداهای قویتر و بم تر و زنگ دارتری برخورداند نسبت به پایان روز که هر چه نزدیک تر می شوند با اُفت صدا وتحلیل صوت روبه هستند. . امانت الهی است.. مراقب خود و اهدافمان باشیم... ⭐️🌈 @eshragholqoran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤صوتی👆🏻👆🏻👆🏻 ❇️فرازی بسیار زیبا از استاد دکتر احمد احمد نعینع 📖آیه ۱۷ سوره مبارکه حجرات 🎼مقام : «رست» ⏲مدت زمان : ٠٠:۴۳
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻 🎼 مقطعی از تلاوت قاری محبوب کشورمان ، استاد شهریار پرهیزگار در مقام رست 📖 سوره مبارکه یاسین ، آیات ۵۵ الی ۶۴
🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼 ❇️ درس سوم ❇️ 💠آشنایی با مقامات 🔴قسمت دوم 🎼 💠 معنای لغوی : رست یا راست به معنی حقیقت و درستی به کار می رود. رست کلمه‌ای تازی است به معنای مستقیم . این مقام در مغرب به اسم «استهلال» شناخته می‌شود. 💠 گستردگی و پیشینه : این مقام در تمامی بلاد مسلمین کاربرد داشته و دارد عده‌ای معتقدند که این مقام از دیرباز ماهیت و حقیقت خود را حفظ کرده و تا به امروز پابرجا مانده است. در قرون وسطی این مقام به عنوان اوّلین و اصلی‌ترین مقامات موسیقی بوده و امروزه اعراب آن را در جایگاه دوم بعد از بیات قرار داده‌اند و لقب «أب النّغمات یا پدر نغمات» و در پاره‌ای از موارد نام «مَلِک‌النّغمات» را به خود گرفته است. عدّه‌ای از اساتید لحن، قدمت این مقام را به زمان حضرت آدم (ع) می‌دانند و می‌گویند. رست ناله‌ٔ انسانی است که دست از همه چیز برای بهشت شسته است. این مقام پس از بیات از جمله وسیع‌ترین و گسترده‌ترین مقامات است آن چنان که بسیاری از قراء زیربنای قرائت خود را به صورت مبسوط خوانی بر آن استوار نموده‌اند. این مقام کلید ورود به سایر مقامات و الحان است. نغمه‌ٔ رست در موسیقی ایرانی نیز به عنوان یکی از دستگاه‌های هفتگانه و اصلی مطرح است. 💠 کیفیت آهنگ : این مقام از جمله مقام‌های زیبا اصلی و با صلابت عرب است و براساس یکی از امثال عربی «إذَا طَالَ لَیْلُکَ فَالرّست» یعنی در شب به این مقام سفارش شده است. همچنین حالت وقار، متانت و بیانگری در آن مشاهده می‌گردد و بسیار مناسب قرائات مجلسی است. 💠 تطبیق این مقام با مضامین آیات: این نغمه از نظر لحنی حالتی ضربی داشته و تحکّم و تأکید و القاء امر را متصوّر می‌گرداند. به این خاطر غالب آیاتی که دارای تاکید، تحکّم، امر، تضرع، درخواست، ادعیه، توبه، انابه» است در آن تلاوت می‌گردد. این مقام حالتی شبیه به اشاره به نزدیک و ضمیر این دارد. همچنین این مقام در آیات «توحید، اسماء و صفات الهی، نشانه‌های الهی، نبوت عامه، عقاید، احکام و عبادات، مورد استفاده قرار می‌گیرد. 💠 تأثیرات : از جمله تأثیرات این مقام برانگیخته شدن حس مردانگی و جسارت و حرکت به سوی کشف حقیقت در شنونده است. و زیرشاخه‌های آن نیز تأثیراتی نظیر آغاز بهار یا حقیقت روایت سرگذشت انسان‌های حقیقت‌جو و ایجاد تصویری زیبا از حقیقت و درستی در ذهن شنونده ایجاد می‌کند. 💠 جایگاه إجراء : بصورت حرفه ای و کلاسیک، این مقام پس از مقام بیات، نهاوند، عجم و سه‌گاه ارائه می‌گردد ولی با گستردگی ای که دارد در هر موقعیتی از قرائت قابل اجراء می‌باشد. 💠 گوشه‌ها و نغمه‌های فرعی : نغمات فرعی رست عبارتند از «سوزناک، نوروز، دلنشین، اصفهان، ماهور، سازگار، سوز، دارا، نیشابورک و پگاه» 💠 قاریان برتر در مقام رست: از اساتیدی که در این مقام شهرت بیشتری دارند می‌توان به اساتیدی چون راغب مصطفی غلوش، مصطفی اسماعیل، محمد رفعت، حصّان، شعشاعی، صیّاد و متولّی عبدالعال اشاره کرد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤صوتی👆🏻👆🏻👆🏻 🕌اذان بسیار زیبای استاد محمد عبدالوهّاب طنطاوی 🎼این اذان در دستگاه « رست » اجراء شده است .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻 📖 آموزش صوت و لحن قرآن کریم 📖 🔵استاد غلامرضا شاه میوه 📌جلسه ششم/حجاز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎بِسم اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیم💎 1🌾تربیت صوت =یعنی میزان تربیت پذیری صوت و تأثیر و تمرین و ممارست در بهبود آن در انسان که یه جوهره صوت و نغمه پذیری ذاتی بستگی دارد و به گوش آدمی خوشایند و مطبوع است. (انعطاف پذیری صوت) ودر کلّ تربیت صوت تنها در مواردی اصواتی مٶثر است که دارای جوهره ذاتی بوده و اثر نغمه پذیری در انسان داشته باشد🌾 🌾ممارست و تمارین بر اصوات و نغمات قاریان خوش الحان ... 2🌾تربیت گوش=که یک گوش سالم وتیز؛ نقش فوق العاده ؛ مهمّی در دریافت هر چه بهتر ودر نتیجه پیامهای حاصل از آن برای مغز ما دارد. 🌹🍃راههای کاهش اضطراب و افزایش کیفی زندگی 🌾تغذیه صحیح و با کیفیت نه پر کمیت (فلینظر الانسان الی طعامه) وپرهیز از نوشیدنیهای خیلی سرد و غذاهای چرب.. 🌾داشتن زندگی ساده و بدون تجملات 🌾ورزش و قدم زدن در هوای آزاد 🌾مشغول کردن خود به کار خیر ونیک فعالیت (بهتر است سبک باشد) 🌾مثبت اندیشی؛ استراحت وخواب کافی 🌾رفتن به طبیعت و نظاره کردن مناظر زیبا. .. 🌾 تنفس عمیق هوای پاک وتازه - پرهیز ازسیگار و اسانس های الرژیزا نوشیدن آب گرم و عسل به هنگام خواب. .. - خوردن دمکرده زعفران - دمکرده اسطوخدوس سنبل الطیب، گل گاوزبان به مقدار مساوی
به نام خدا☝️☝️☝️ 🌍 تیتراژ ابتدایی سریال یوسف پیامبر مزین به آیه 4 سوره یوسف با صدای استاد کریم منصوری شده و ایشان این فراز را در مقام اصلی و یکی از فرعیات این مقام اجرا نموده اند که موضوع تحلیلی و بحث امشب ماست برخلاف اینکه استاد منصوری از قدیم الایام به عنوان عبدالباسط ایران معروف شده اند اما نوع اجرای لحنی این فراز که پرده صوتی بالایی نیز دارد بیشتر به سبک قاریان قدیمی مصر مانند استاد عبدالفتاح شعشاعی و... نزدیکتر است تا شیخ عبدالباسط. مسلما رسیدن به محیر حجاز آن هم بدین شکل در سبک استاد عبدالباسط دیده نمی شود. همچنین می توان ادعا نمود با توجه به تک فراز بودن اثر، روی آن کار و دقت شده و طراحی صوتی لحنی مناسبی انجام شده است. در ابتدای فراز محوریت نغمه بر عهده مقام است (نوا) و از یک پرش صوتی نیز استفاده شده است. ✏️ مجددا این فراز را بشنوید سپس به تصویر هادی مقام و فایل های صوتی مربوطه دقت نمائید👇👇
🌍 تشریح ساختار لحنی فراز ابتدایی سریال یوسف پیامبر در یک قاب تصویر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
جمعه شب بهارصلواه و شب زیارت اباعبدالله الحسین(ع) 🌴و قرائت دعای کمیل همراه ترجمه بسیار عالی... اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌴 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣فراز ماندگار و بسیار زیبا 💠قاری: استاد مرحوم محمد رفعت 💠سوره: طارق 💠مدت فراز: ۵۱ثانیه 💠مقام اجرا شده : 📣این فراز ناب و معنوی را حتما استماع فرمائید. 🍃🌹🍃🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣دعای فرج با نوای گرم استاد مرحوم سید قاسم موسوی قهار 🌈🌹این ذاکر اهل بیت و مناجات. .. پس از یک دوره بیماری به لقاءالله پیوست. .. 🌹🍃 @eshragholqoran کانال آموزش هم در خدمت شما بزرگواران هست بفرمایید.. .
💎💠💎💠💎 🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼 ❇️ درس ششم ❇️ 💠آشنایی با مقامات 🔴قسمت پنجم 🎼 🔶معنای لغوی : صبا، به معنی نسیم صبجگاه و نام آهنگی از آهنگ‌های موسیقی است. 🔷گستردگی و پیشینه : این مقام در عراق به منصوری معروف است. چرا که برخی آن را به منصور خلیفه عباسی، و به قولی دیگر، منصور زلزال (همزمان دولت عباسی) نسبت می‌دهند. 🔶کیفیت آهنگ : صبا، مجموعه‌ای از آهنگ‌های حزین می‌باشد، و گذشته‌ای را به تصویر می‌کشد که انسان آن را از دست داده و از جمله مقام‌های محزون و دلنشین است که زیبایی و روح خاصی به قرائت می‌دهد. پرده‌ی صوتی مناسبی که برای این مقام می‌توان درنظر گرفت، متوسّط و اوج است که باعثِ نِمود بیشتر الحان آن می‌شود. روند آن کاملاً لطیف، ملایم و روان است و هرنوع تکلّف در اجرای آن از تأثیراتش می‌کاهد. این مقام بسیار حزین، رسا و اثرگذار است و پیچیدگی کمتری نسبت به سایر مقام‌ها دارد. 🔷تطبیق این مقام با مضامین آیات : آیاتی که حالت «خوف، خشوع، توبه، انابه، مغفرت، ندامت، استغاثه، سوز، اندوه، حسرت، تضرّع، درد و رنج مظلوم و احوالات قیامت و... » دارند و همچنین آیاتی که درباره «مشرکین، کفار و اصحاب شمال، معاد» صحبت می کنند و همچنین آیات «عبرت، سرانجام گنهکاران و آیات جهنم و عذاب» را می‌توان با این مقام تلاوت نمود. 🔶تأثیرات : استفاده از نغمات این مقام با عنایت به معنا و مفهوم، حال و هوای ملکوتی و روحانی را بر شنونده حاکم می‌سازد. این مقام حزن زائدالوصفی در انسان ایجاد می‌نماید و حالت هشدار و بیدارباش دارد. برخی گوشه‌های آن تأثیر شدیدی در قاری به وجود می‌آورد و حالت خوف و اندوه ایجاد می کند و انسان را دعوت به کنکاش در گذشته می‌نماید می‌نماید و توجه به بازگشت و توبه می دهد. اساتید لحن گفته‌اند، هرکس میل بازگشت در او بیشتر باشد، این مقام را محزون‌تر و بهتر ایجاد می‌کند. 🔷جایگاه اجرا : صبا مقام ثابت بسیاری از قراء در تلاوت است. اکثر قراء آن را با مقامهای حجاز، عجم و چهارگاه در تجانس می‌دانند و معمولاً پس از بیات و حجاز آن را اجرا می‌نمایند. 🔶گوشه‌ها و نغمه‌های فرعی : مشهورترین و مهم‌ترین نغمه‌های فرعی مقام صبا، «عجم»، «تقطیع» و «صبا زمزم» هستند. بعضی قراء پس از اجرای این مقام و مراحل اول و دوم آن، در مرحله‌ٔ سوم از «عجم»، به جای جوابِ جواب استفاده می‌نمایند. قسمت اعظم زیرشاخه‌ٔ تقطیع «رمل» می‌باشد که در مقام سگاه و صبا از آن استفاده می‌شود. درمورد «عجم»، عدّه‌ای معتقدند که این مقام به صورت مستقل وجود ندارد و فقط در حد همین زیرشاخه است و برخی دیگر آن را یک مقام مستقل دانسته‌اند و آن را جدای از این زیرشاخه می‌دانند. 🔷برترین قاریان در اجرای مقام صبا : از استاد مصطفی اسماعیل و استاد عبدالباسط می‌توان به عنوان اساتیدی که در اجرای این مقام و عجم آن، مهارت فوق‌العاده‌ای دارند نام برد. همچنین اساتیدی چون منشاوی، شعبان صیاد، محمد رفعت، حصّان، کامل یوسف، سیّد متولّی عبدالعال و شحات انور را می‌توان نام برد. 🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼🎼 💎💠💎💠👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تلاوت روح نواز و ملكوتی اکبرالقراء از سوره های انشراح تین و حمد ؛ وابداعات جذاب استاد در مقام صبا که در نهایت خشوع و معنویت اجرا شده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله ربّ النورالعظیم سلام علیکم امروز با اسماء الله حسنای خداوندی بر کشتی نشستگانیم خواهیم که ظفر یابیم باید که در طریقت بر مکیال معرفت الله ے باشیم و لحظه اے غیر از او را نجوییم و نخواهیم روزتان تابنده و پیروز باد. ✅ @eshragholqoran👇👇