38.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مثالی برای بیان موضوعی خاص با ارائه حکمی عام
🔹در آیه سوم سوره مبارکه زمر، خداوند متعال پس از اینکه مصداقی خاص در رابطه با دروغگویی کفار را بیان میفرماید، حکمی عام و کلی برای عموم مردم در رابطه با دروغگویی مطرح کرده است.
#روش_های_تدبر_در_قرآن
✅ @eshragholqoran
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
✅انواع وقف اختیاری: علماء قرائت در تقسیم بندی انواع_وقف_اختیاری؛ اختلاف نظر دارند؛ 🔶ما از بین انو
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
🌹باسپاس از حضور گرمتان. ..
با ادامه [باب وقف و ابتداء]همراهیم👇
✳️ #انواع_تعلّق_بین_دو_عبارت✳️
🔶تعلق بین دو عبارت #طرفین_محلّ_وقف دو نوع است. 👇
۱✅ تعلق لفظی
۲✅تعلق معنوی #تعلق لفظی :
🔶مقصود از رابطه ے لفظی عبارت است از ((ارتباط دو عبارت با یکدیگر از لحاظ #قواعد_اعراب_و_دستورزبان))
🔷حال باید دانست گاه((بین دو عبارت طرفین محل وقف ؛ رابطه و تعلق #لفظی وجود ندارد))=یعنی هر یک از دو عبارت ؛ #جمله_مفید_و_مستقل از دیگری بوده و جمله #ناققص_محسوب نمی شود.
🔶و یا بااعکس زمانی((بین دو عبارت؛ رابطه و تعلق #لفظی وجود دارد)) =یعنی اینکه یک یا هر دو #عبارت برای تکمیل شدن؛ نیاز به دیگری دارد و خود به تنهایی #جمله_تمام و #مفید نیست❗️
مثال: ⭕️((لَقَد أَضَلّنِی عَنِ الذِّکرِ بَعدَ أِذ جَآ ءَنِی * وَ کَانَ الشَّیطَانُ لِلاِنسَانِ خَذُولاً)) #فرقان_۲۹
⭕️ترجمه : (((دوستم) نرا بعد از آن که حق به سراقم آمده بود ؛ از ذکر ان غافل و گمراه کرد.
✳️ و شیطان خوار کننده ے انسان است))
🔷می بینیم هر دو عبارت مفید و مستقل بوده و از لحاظ #لفظی_ناقص نیستند❗️تا برای کامل شدن نیاز و #تعلق به بکدیگر داشته باشند. ❗️
۲✅ وجوه تعلق لفظی؛
(( یُخرِجُونَالرَّسُولَ و اِیّاکُم * أَن تُٶمِنُوا بِاللهِ رَبَّکُم)) =ترجمه : پیامبر و نیز را اخراج می کنند✳️زیرا که به پروردگازتان((الله)) ایمان دارید. #ممتحنه آیه ۲
🔶در اینجا جمله ے اول مفید و مفهوم است. #امّا جمله ے دوّم #ناقص بوده و بدون #جمله_اول کامل نیست❗️.
⭕️لذا ابتداء از آن صحیح نیست ❗️ پس از نظر لفظی به جمله ے اول #تعلّق دارد. #تعلق_معنوی: نقصود از ((تعلق معنوی)) عبارت است از ((وابستگی موضوع یا سیاق مطلب مورد بحث)) در اینجا نیز دو خالت وجود دارد.
۱🔷حالت اول : ((عدم تعلق معنوی)) است. ⭕️بدین صورت که در عبارت دوم ؛ موضوع یا سیاق مطلب مورد بحث #عوض شود و #ارتباطی با موضوعِ عبارت قبل نداشته باشذ. ⁉️فی المثل؛ در عبارت اول؛ موضوع در باره ے مٶمنین و در عبارت بعدی راجع به کفارباشد( #تغییر_موضوعی)و یا حالت((خبری)) به حالت ((دعا)) تغییر یابد و یا #مَغایب به مخاطب #مبدّل شود( #تغییر_سیاق) .
۲ 🔶حالت دوم ((وجوه تعلق معنوی)) است. ⭕️بدین معنا کهردر عبارت دوم ؛ موضوع یا سیاق مطلب؛ دنباله ے عبارت اول باشد. مثلاً: ⭕️در عبارت دوم((مٶمنین)) ادامه یابد و از موضوع خارج نشود .⁉️
✳️ اکنون یکی از #چهار حالت ذیل را می توان #تصوّر نمود. 👇
۱✅ عدم تعلق لفظی و معنوی
۲✅وحود تعلق لفظ و معنوی
۳✅عدم تعلق لفظی و #وجود تعلق معنوی
۴✅وجود تعلق لفظی و #عدم تعلق معنوی
⭕️بدیهی است چهامین حالت ؛ #نمی تواند وجود خارجی داشته باشد . 🔶زیرا ممکن نیست ؛ در دو عبارت که به یکدیگر #تعلق و رابطه ے #لفظی دارند ؛ موضوع مورد بحث #متفاوت باشد❗️
#اُصول_کلّی_و_مهمّ_صحت_وقف_و_ابتداء 👇
🖌شرط اساسیِ جواز((هر نوع)) #وقف یا #وصل و یا #ابتداء این است ؛که نهایتا ً:
۱✅جمله را #ناقص نسازد و #نامفهوم نکند.
۲✅ نقصود خداوند از آن مطلب را #تغییر ندهد. #مهمّ
🌴اینک در جلسه بعدی به شرح #انواع چهار گانه ے وقف #اختیاری خواهیم پرداخت. ⚜🔶⚜
مطالب با دقت مطالعه شود.
موفق باشید. ..
🔶 @eshragholqoran
4_5888481161604237024.mp3
5.06M
دعای صباح حضرت امیرعلیه السلام. .
🌈وسلام علیکم و رحمت الله و برکاتهُ.
{ اَللّٰهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمِّدٍ وَّ آلِ مُحَمَّدٍ وَّ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ}
🌾الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَةِ
🌾أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ عَلیِّ بنِ أَبِی طالِب
🌾وَ الْأَئِمَّةِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
🌾صبح روز یکشنبه بخیر و سعادتمندی باشذ.
🌾 ۱۵/۱/۱۴۰۰
🤲 @eshragholqoran
✨🌙✨سحرخیز عزیز✨🌙✨
🕌امام رضا (علیه السّلام) فرمودند :
بر نماز شب و تهجّد، مراقبت و مداومت کنید؛ زیرا که نماز شب، احترام به ساحت اقدس پروردگار است؛
موجب افزایش روزی میگردد و چهرهها را زیبا میسازد و رزق آن روز را ضمانت میکند.
و در نماز وتر خود، درنگ و وقوف بسیار کنید؛ زیرا که درحدیث آمده است که: هر کس در نماز وتر خود، درنگ کند، وقوف و درنگ او در محشر و روز قیامت، اندک خواهد گشت.
✨🌙✨
📚 فقه الرضا(ع) / نشان از بی نشانها، ص۴۲۷
https://eitaa.com/joinchat/2077032465C8140a92dab
✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨
4_5843518549141751006.mp3
5.33M
#اذان_ماندگار|🗣اذان با صدای حسین صبحدل👆👆👆
#پیام_رسان_فرهنگ_نماز_باشیم.
اَللهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَءالِ مُحَمَّدوَعَجِّل فَرَجَهُم
🕋 @laylatolghadrnoor
monajat-shabanieh170082.mp3
3.81M
🌹مناجات شعبانیه🌹
مهدی سماواتی
🌹 @eshragholqoran
سلام علیکم
صبح عالی شما بخیرو سعادتمندی باشد. .در روزهاب پایانی شعبان المعظم و ورود رمضان الکریم هستیم...
وقت را مغتنم شماریم و با صفای دل به پیشباز ماه ضیافت الهی وارد شویم.. .#ان_شاءالله...
🍃🌸🍃🌾
همراهانتان را به ارسال و معرفی لینک به کانال دعوت بفرمایید و مروج و مبلغ قرآن و نماز و... باشید
https://eitaa.com/joinchat/2077032465C8140a92dab
#کانال آموزش و دانستنیهای قرآن
#تابع قوانین جمهوری اسلامی
✨آموزش روخوانی و روانخوانی
✨اموزش ترتیل و ترتیل خوانی
✨آموزش تجوید1...و 2تخصصی
✨تلاوت تحقیق آموزشی..
✨تلاوت های مجلسی
✨آموزش صوت و لحن و مقامات
# اجرای اذان مٶذنین برترجهان اسلام
# تواشی و ابتهال
https://eitaa.com/joinchat/2077032465C8140a92dab
42.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بیان ۳ نوع «ولایت» در آیات
🔹به روایت اسماعیل عاکفی، پژوهشگر علوم قرآنی
#روش_های_تدبر_در_قرآن
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
✨بِسمِ اللهِ الرّحمَنِ الرَّحِیم✨
✅ وقف تام
#تعریف : وقف تامّ وقفی است که بین دو عبارت طرفین محل وقف ، #هیچ_تعلق_لفظی_و_معنوی وجود نداشته باشد.#مهمّ
🔶 به عبارت دیگر ، هرکدام از دو عبارت به تنهایی جمله ای مفید هستند ؛ و جهت تکمیل خود نیازی به عبارت دیگر ندارند (عدم تعلق لفظی ) و همچنین 《موضوع》و 《سیاق》بحث نیز در عبارت دوم ارتباطی با ما قبل ندارد(عدم تعلق معنوی)🔶⚜🔶
✅ حکم وقف تام
#باید بر عبارت اول وقف کنیم و از عبارت بعد ، ابتدا نماییم. #دقت
🔶اینک به برخی از موارد وقف تام در آیات قرآن ، می پردازیم.👇
✅الف _ رئوس آیات
بسیاری از رووس آیات ، محل وقف تام است .⭕️مانند :
مالک یوم الدین (وقف تام) اِیّاکَ نَعبُدُ وَ اِیَّاکَ نَستَعِین
ترجمه : 《الله》صاحب روز جزاست*(خداوندا!) تنها تو را میپرستیم و فقط از تو یاری میطلبیم.*
هیچ یک از دو عبارت ، برای کامل شدن به دیگری نیاز ندارند و سیاق مطلب از حالت((توصیف خداوند))
((وصف حال بندگان)) و خطاب به خداوند تغییر یافته است...
اُولئک عَلی هُدیً مِن رَبِّهِم وَ اُولئکَ هُمُ المُفلِحُون (وقف تام) اِنَّالدِینَ کَفَرُوا سَوَاء عَلیهِم ءََاَنذَرتَهُم ام لم تُنذِرهُم لا یُومِنُونَ...
✳️ترجمه : آنان (متقین) قرین هدایت پروردگار خویشند و هم آنان رستگارانند * آنان که کفر میورزند تفاوت شان نکند که آنان را بترسانی و یا نه ، به هر حال ایمان نمی آورند.
! هیچ یک از دو آیه فوق ناقص نیستند ( عدم تعلق لفظی).🔶⚜🔶
✅آیه اول در وصف متقین و دومی در معرفی کفار است (عدم تعلق معنوی).
⭕️*مثال های : دیگر : عظیم (بقره_۷) _ قدیر (بقره _ ۲۰ ) _ علیم (بقره _ ۲۹ ) _ هوآء (ابراهیم _ ۴۳ ) _ معاذیره (قیامه _ ۱۵ )
✅ ب _ میان آیات
*لقد اَضَلَّنِیی عَنِ الذکُر بَعدَ اِذ جَاءَِنی (وقف تام) و کَانَ الشَّیطانَ لِلاِنسانِ خَذُولا
✅ ترجمه:
(دوست نا اهل) مرا پس از ان که حق به سرغم آمد؛ از یاد آن غافل کرد؛ *
(بلی) * شیطان خوار کننده انسان است؟
✳️جمله ے اول؛ گفته ے ظالم و جمله ے دوم؛ قول خداوند است.
⭕️مثال های دیگر؛: هُدیً(جَاثیه_۱۱)_
أَلدُّنیَا(جَاثِیُه_۳۵)
گاه اولین کلمه ے آیه ے ؛ $محل_وقف_تامّ است❗️
(و در واقع دنباله ے آیه ے قبل می باشد)
⭕️مانند:
#وَ اِنَّکُم لَتَمُرُّونَ عَلَیهِم مُصبِحِینَ
⭕️وَبِالَّیلِ(وقف تامّ) اَفَلَا تَعقِلُون⭕️
✳️ ترجمه : و شما بر دیار ویران شده ے آنان(قوم لوط) می گذرید صبحگاهان⭕️و در شب*آیا تعقّل نمی کنید؟
#در واقع؛ جمله در
((وَبّالّیل)) تمام می شود،
⭕️مثال دیگر :وَزُخرِفاً(زخرف _۴۶)
✨ @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مقطعی شنیدنی از تلاوت محمدامیر میرهای، قاری نوجوان در مراسم دیدار نوروزی
هُوَ اللَّهُ الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ ... ﴿۲۳﴾
سوره مبارکه حشر
✨ @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 "تا خراسان زیاد راهی نیست"
➕تصاویر حضور اخير رهبرانقلاب در حرم مطهر رضوی
🌹دعای رهبرانقلاب در جوار مرقد امام رضا(علیه السلام) در حق ملت و کشور ایران
@eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 از دروغگویی کوفیان تا راستگویی یاران حسین(ع)
🔹به روایت اسماعیل عاکفی، پژوهشگر علوم قرآنی
#روش_های_تدبر_در_قرآن
✨ @eshragholqoran
✅پستهای اُستاد عاکفی قبلاٌ در
گوشی ذخیره شده❗️
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
باسلام تحیت و قبولی طاعات بر بارگاه الهی در خدمتتان با ادامه #مبحث وقف تامّ...
باسلام تحیت و قبولی طاعات بر بارگاه الهی در خدمتتان با ادامه #مبحث وقف تامّ...✅ چ: اختلاف تفاسیر... 🔶گاه بنا بر تفسیری از آیه؛ وقف تامّ است. اماممکن است با تفسیر دیگری؛ #نوع_وقف_نیز_تغییر_کند(به بیان دیگر؛ می شود گفت؛ در برخی آیات ؛ با #وقف یا #وصل؛ می توان #متفاوت از آن آیه ایجاد نمود❗️) ⭕️مانند : *وَمَایَعلَمُ تأوِیلَهُ(وقف تامّ) وَالرَّاسِخُونَ فِی العِلمِ یَقُولُونَ ءَامَنَّا بِهِ کُلُ مِن عِندِ رَبِّنَا {ءالِعمران_۷}
✳️ ترجمه: و کسی تأویل انها (آیات متشابه) را نمی داند مگر((خداوند))*
و((رسوخ کنندگان در علم)) می گویند؛ ما به قرآن ایملن آورده ایم ؛ تمامی آیات آن از سوی پروردچات آنده است.
🔶در صورت اختصاص علم تأویل به خداوند ؛ وقف #تامّ است و باید وقف کنیم.
🔷اما اگر در تفسیری متفاوت؛ علاوه بر خداوند؛ ((راسخونِ فی العلم)) را هم عالمان به تأویل بدانیم((اِلا الله)) محلِّ وقفِ تامّ نخواهد بود و باید وصل نمود. 🔶⚜🔶
50.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 تلاوت بسیار زیبای سوره #قیامت با صدای استاد عبدالباسط عبدالصمد
🍃🍃🍃🍁
🍃🍃🍁
🍃🍁
🍁 @eshragholqoran
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ باسلام تحیت و قبولی طاعات بر بارگاه الهی در خدمتتان با ادامه #مبحث وقف تامّ... باسلام
🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶⚜🔶
⚜
✅و_در_ادامه:
#د_*اختلاف_در_قرائات :
گاه وقفی((تامّ)) محسوب می شود . اما به موجب قرائت دیچری از آن آیه؛ نوع وقف نیز تغییر می یابد و حکم دیگری پیدا می کنذ. ⭕️مانند :👇
*کِتَابٌ أَنزَلنَاهُ اِلَیکَ لِتُخرِجَ النَّاسَ نِنَ الظُّلُمَاتِ اِلَی النُّّورِ بِأِذنِ رَبِّهِن الَی صِرَاطِ العَزِیزِ الحَمِید( وقف حَسَن) آَللهِ الَّذِی لَهُ مَا فِی السَّمَوَلتِ وَمَا فِی الأرضِ /سوره ابراهیم_۱) =*ترجمه : 👇
(این قرآن) کتابی است کهرما برذتو فرو فرستادیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از طلمات به سوی نور خارج سازی؛به راه(پروردگار)((مقتدر)) و((ستوده)) (وقف حسن) ((أَلله)) که هر چه در آسمان ها و زمین است؛ همه از آن او است. ⚜
✳️ همان گونه كه در قرآن ملاحظه مي شود، حرف ((ه)) در ((اَللهِ)) #مكسور است، و به اين ترتيب، ((اَللهِ)) متعلق به ((اَلْعَزيزِ الْحَميدِ)) در آيه قبل ايت و #وصل اين دو آيه به يكديگر بهتر از وقف آن است. 🌱 (با وقف حَسَن، آشنا خواهيم شد.)🌱
🔶 اما بنابر قرائت كساني كه حرف ((ه)) در ((اَلله)) را #مضموم خوانده اند، وقف بر ((الحميد)) #وقف_تامّ محسوب مي شود و لذا وصل آنها موردي ندارد.
*⭕️مثال ديگر: وقف بر ((اَمْناً)) (بقرة-١٢٥)، به شرط قرائتِ ((وَاتَّخِذُوا)) به #كسره ((خ))، وقف ((تامّ)) و در صورت #فتحه ((خ))، وقف ((كافي)) است.
(با وقع کافی نیز آشنا خواهیم شد)
✅نكته مهم*
در اغلب مواردِ وقف #تامّ، وصل آن صرفا موجب #ثقل و سنگيني معناي دو عبارت مي شود و لذا نوعي ((بي سليقگي)) محسوب مي گردد.❗️
🔶 اما در برخي موارد، وصل دو عبارت، از ثقيل بودن گذشته، موجب *تغيير فاحش #معناي آن مي گردد و لذا وقف بر آن #اهميت بسيار مي يابد.
به اين نوع وقف، ((وقف بيان تامّ)) گويند⚜ و وقف بر آن، ((لازم)) است و به همين دليل به ((وقف لازم)) مشهور است كه در قرآن، با علامت ((م))(میم کشیده شمشیری)
نشان داده مي شود.
⭕️مثال: 👇
وَلَا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ ۘ * إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا ۚ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ{سوره یونس_۶۵}
👈ترجمه: گفته(ياوه) آنان، تو را محزون نسازد ❗️* (بدان كه)
🖌 همانا تمامي عزت از آن خداوند است.🔶⚜🔶
🔷ملاحظه مي شود كه در صورت وصل، فرمايش خداوند در عبارت دوم، #جزء گفته هاي منكران و كفار محسوب خواهد شد.
*⭕️مثال هاي ديگر از وقف بيان تامّ: اَلظّٰالِمينَ (بقرة-١٤٥)- يَحْزَنُونَ (بقرة-٢٧٤) - اَغْنِيٰاءُ (اٰل عِمْران-١٨١) - وَلَدٌ (نسآء-١٧١) - اَبْنٰآءَهُمْ (انعام-٢٠) قَوْلُهُمْ (يس-٧٦) - اَلْعِقٰابِ (حَشْر-٧)
#ادامه_دارد
✅ @eshragholqoran