سلام علیکم و تحیاتکم عندالله #ان_شاءالله
صبح روز جمعه بخیر و سعادتمندی باد
و عطر افشان صلوات صفا بخش خانه هایتان
و شرکت در نماز جمعه پیوند مهر و اتحاد...پابرجا..
✅ @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت مهدی علیه السلام :
هرگاه می خواهید با من گفتگو کنید✨
زیارت ال یس بخوانید
زیارت ال یس نجوایی با صاحب الزمان علیه السلام
الّلهُمَّصَلِّعَلَیمُحَمَّدٍوَآلِمُحَمَّدٍوَعَجِّلْفَرَجَهُمْ
🔰 @eshragholqoran
4_507651510750938032.mp3
2.07M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻ا
🕌اذان زیبا در مقام «حجاز»
1⃣استادحاجی آقا شریف
#به_وقت_شرعی_تهران
#نماز_شب
آیت الله بروجردی :
بهترین ذکر عملی برای مومن ، #نماز_اول_وقت و #نماز_شب است.
••••○ @eshragholqoran
4_6046161269445099587.mp3
1.76M
🌴پیامبر مکرم اسلام صلواه الله علیه و ءاله فرمودند : سوره حشر و اسماء الله حسنای خداوند را بسیار بخوانید🌸🍃
🌿ترتیل مبارک سوره حشر...
🍃🌸 @eshragholqoran
4_5780502840514445317.mp3
12.83M
🎤صوتی 👆🏻👆🏻👆🏻
📖 آموزش ترتیل قرآن کریم 📖
🔶استاد احمد ابوالقاسمی
📌جلسه نهم
@eshragholqoran
📕📖📕📖📕📖📕📖📕📖📕📖📕📖
🔰 صفحه #مصحف111_مُحَشَّی'
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله🥀
🥀موفّق باشید 🥀
✒️ @eshragholqoran
1_1309961973.mp3
7.28M
💠قاری برگزیده حرم مطهر رضوی :
💠استاد محمد جواد پناهی...
4_5773969117220440169.MP3
7.01M
❇️ شیخ محمد صدیق منشاوی
- تلاوت مجلسی سوره قصص آیات 68 تا 88
🔰 @eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نماهنگ زیبای توصیه ی قرآنی رهبر معظم انقلاب
🔸آموختن و فهمیدن قرآن و در زندگی پیاده کردن آن ...
🔸 خواندن و تلاوت قرآن قدم اول است ...
🔸مشکل بزرگ مسلمانان دنیا
🔰 @eshragholqoran
🔰♻️🔰♻️🔰♻️🔰♻️🔰♻️
🔰 صفحه #مصحف112_مُحَشَّی'
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله🥀
🥀موفّق باشید 🥀
✒️ @eshragholqoran
#ادامه_شناخت_الحان_و_مقامات_برای_قاریان
✅جلسۀ ششم: آکسان یا تکیه صوتی
تکیه های صوتی در هر زبانی وجود دارد و به شیوایی آن زبان کمک می کند و مفهوم کلام گوینده را روشن می نماید.
در قرائت قرآن تکیه های صوتی به دو صورت انجام می شود:
الف ـ تکیه بر روی بعضی از حروف و کلمات.
ب ـ تغییر پرده ها (گامها) ی صوتی.
در نوع اول، برخی از حروف آن
یکی از مظاهر توحید افعالی، دستگاه تکلم انسان است. صدای هر انسانی با صدای دیگری فرق دارد و اگر با دید الهی بنگریم، همه صداها زیباست، منتها باید با تمرین و ممارست این زیبایی را از استعداد و قوه به فعل رساند. نخستین گام در این راه، شناخت صداست. ابتدا قاری قرآن باید صدایش را بشناسد وبعد با اهتمام فراوان به ساختن صدای خود بپردازد. شناخت صدا بسیار مهم است، کسانی که در این مرحله موفق شوند، به رشد مطلوبی در هنر قرائت خواهند رسید.
برای شناخت صدا، ابتدا باید با استعدادهای صوتی آشنا شد که در اینجا برخی از آنها را توضیح میدهیم.
✅طنین :
طنین، پژواک و پیچش صوتی در دستگاه تکلم است که هر چه بیشتر و بهتر باشد، صدای زیباتری به گوش خواهد رسید. طنین از استعدادهای خدادادی صداست و نسبت به صداهای مختلف فرق می کند و با تمرین می توان آن را به کمال رساند، مگر صدایی که ازاین استعداد اصلاً بهره ای نداشته باشد.
✍گاهی استفاده ناصحیح از صوت، این استعداد الهی را تباه می سازد یا کارآیی اش راکم می نماید؛ مثلاً افرادی که در حین تلاوت صدایشان را حبس می کنند یا به اصطلاح «صدایشان را می گیرند» مانع ظهور کامل طنین صدایشان می شوند. در میان قاریان مصری نیز چنین افرادی دیده می شوند و در نتیجه کسانی هم که از ایشان تقلید می کنند، ناخودآگاه صدایی بدون طنین ایجاد می نمایند. پس برای کارآیی بیشتر طنین صوتی، هرگز نباید صدا را حبس کرد. البته فرق هنر قرائت با هنر آواز این است که در هنر قرائت، به واسطه رعایت قواعد تجویدی، بطور طبیعی صدای قاری کنترل شده خارج می شود و لاجرم مقداری از صدا حبس خواهد شد، منتها این حبس صدا منافاتی با بروز کامل طنین صوتی ندارد. اما حبس صوتی که بیش از این باشد باعث لطمه زدن به طنین می شود.
✅انعطاف
میزان انعطاف صدا از قدرت تحریر و مهارت در تغییر پرده های صوتی به دست می آید. به اصطلاح، صدایی که تحریرش بیشتر است از انعطاف بیشتری برخوردار است و صدایی که تحریر کمی دارد انعطاف آن محدود می باشد و برای تکامل آن تمرین و ممارست وسیله خوبی است.
✍یکی از استعدادهای صوتی که از نعمتهای عالی حضرت حق می باشد، تحریر صوتی است. مهمترین عامل زیبایی صوت و قرائت، تحریر است. تحریر صوتی، انسان را به اعجاب وا می دارد و متوجه عظمت خالق می کند. از دو تار صوتی چنان تحریر زیبایی خلق می شود که قابل مقایسه با صدای هیچ سازی نیست و به مراتب از آنها زیباتر است. بطور کلی، تحریر مبین احساسات و حالات روحی قاری است. چه زیبا فرمود حضرت استاد که: «تحریر ناله دل است به شرط آنکه قاری قرآن صاحب دل باشد.»
👌قدرت تحریری صوت بسته به نوع صدا فرق می کند؛ مثلاً در صداهای باس (بم) قدرت تحریری کمتر است و در صداهای تنور و باریتون، بیشتر است. تحریر انواع مختلفی دارد، مانند: تحریرهای پیوسته یا گسسته و یا ترکیبی از هر دو.
❇️ قاریان قرآن باید بکوشند تا این استعداد صوتی را کامل نمایند و با دقت از آن استفاده کنند تا بی اراده و ناهماهنگ ظهور نکند و از تحریرهایی که غیر قرآنی است پرهیز نمایند.
✅قدرت و احاطه صوتی
از دیگر استعدادهای صوت، قدرت و احاطه آن است. منظور از احاطه صوتی «میزان اشغال فضا به هنگام خروج صوت» است؛ یعنی مقدار فضایی که صوت در هنگام خروج از دستگاه تکلم بدون هیچ وسیله کمکی فرا می گیرد. بالطبع این قدرت و احاطه صدا مانند بقیه ویژگیهای صوتی در صداهای مختلف فرق می کند. در یک صدا کم است در صدای دیگر حد متوسط را داراست و در صدایی زیاد می باشد.
✅ ارتفاع صوتی
فاصله بین پائین ترین نقطه یک صوت و بالاترین نقطه آن را ارتفاع صوتی گویند. که در این فاصله پرده های صوتی متعددی قرار دارد. غالباً صداها بر دو نوع است:
1- صداهای سینه ای که عمدتاً بم و حجیم هستند و از ارتفاع کمتری برخوردارند.
2- صداهای سری (یا به اصطلاح: کله ای) که عمدتاً زیر هستند و از ارتفاع بیشتری بهره مند می باشند. هر یک از این دو صدا، زیبائی های خاص خودش را دارد. مسلماً صدای اول ارتفاع صدای دوم را ندارد و صدای دوم، بم صدای اول را. لازم به ذکر است که هر دوی این صداها، هم بم دارند و هم اوج. ولی قدرت و جذابیت در صدای اول، با بم صداست اما در صدای دوم، با اوج صدا.
البته صوت، استعدادهای دیگری مانند لطافت، صافی و … دارد که در اینجا به آنها نمی پردازیم، زیرا درک و فهم آنها از بدیهیات است.
پس از آشنایی با استعدادهای صوتی، قاری قرآن بایستی آن استعدادها را در صدای خویش تشخیص دهد و برای تکامل و رشد آن، ممارست
دائمی داشته باشد.
یکی از راههایی که به وسیله
را بیان می کنند، تکیه یا آکسان گذاشته شود. از این قبیلند کلماتی مانند: مفعول مطلق، مفعول نوعی، حال، و کلماتی که معنای امر در آنهاست؛ مانند: قُلْ.
✅درنوع دوم ،آکسان بوسیله «تغییر پرده های صوتی» بر روی برخی از حروف مانند حروف نهی و نفی انجام می شود. مثلاً:
لا یَدْخُلونَ الْجَنَّة (سوره مبارکه الاعراف، آیه 40)
❇️بدین صورت که با تغییر پرده و گام صوتی به هنگام بیان لا یدخلون (مثلاً از گام توسط به اوج) بر داخل نشدن مشرکین و کفار به بهشت تأکید
✍و نیز کلماتی که حالت یا احساس خاصی و یا عمل خاصی را بیان می نمایند، احتیاج به این نوع آکسان دارند. مثلاً «رَفَعَ» و «أنْزَلَ» هر دو اگر با این آکسان ادا شوند، در القاء معنی تأثیر بسزایی می گذارند و اگر قاری اهل ذوق باشد، بین آکسانی که در کلمه «أنْزَلَ» بکار می برد با آکسان بر کلمه «تنزیلاً» فرق می گذارد، یعنی در «انزل» که نزول دفعی را می رساند، تغییر پرده صوتی که به آن وسیله آکسان را انجام می دهد، دفعی است، ولی در کلمه «تنزیلاً» این تغییر را تدریجی انجام می دهد. زیرا تنزیل به مفهوم نزول تدریجی است. و از این قبیل است کلماتی مانند فسجدوا ـ السَّمواتِ ـ الاْرْضَ ـ اَنْبَتَتْ. البته چون این بحث بسیار ظریف است و از عهده همگان بر نمی آید، بیش از این آنرا بسط نمی دهیم...
#ادامه_بحث_شناخت_الحان_و_مقامات_برای_قاریان_
❇️ این بحث ادامه دارد...
👇👇👇قسمت قبل پیوست با استیکر صلوات