4_5929244137864825121.mp3
2.77M
🎙 قاری استاد سعید مسلم
📖 تلاوت مجلسی نادر سوره مبارکه جمعه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اشاره به نابودی رژیم غاصب صهیونیستی [اسرائیل »به دست ایرانیان در قرآن و روایات...✔️
✊ مقاومت تا ظهور🥀
4_5765062265581602579.m4a
3.38M
🌴صلواه ابوالحسن ضراب اصفهانی
بررثای حضرت مهدی عَجَل الله. ..
از ۶ فروردین تا ۲۴ خرداد. .. مطالب این کانال حذف شده لطفاً تحقیق فنی نمایید
کجاست مطالب من ⁉️⁉️
https://eitaa.com/joinchat/2077032465C8140a92dab
4_6046161269445099587.mp3
1.76M
💫🌷ترتیل مبارک سوره حشر
قاری استاد صدیق منشاوی
🔰 @eshragholqoran
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
💠 فایل صوتی: صلوات شعبانیه ✨با نوای: سید قاسم موسوی قهار 🌿🌸🍃🌹@eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 صفحه #204_ #مصحف_مُحَشَّی
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله🥀
🥀موفّق باشید 🥀
✒️ @eshragholqoran
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
🌹🍃مناجات شعبانیه🌹🍃 🌴@eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
خوشنویس آیه ن و القلم -
[ تفسير آيۀ ن و القلم و ما يسطرون ]
🌈 #قال_اللهُ_الحَكيمُ_فِى_كِتَابِهِ_الكَرِيم :
🌸🌿بِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِيمِ. 🌸🌿
🖌ن وَ اَلْقَلَمِ وَ مٰا يَسْطُرُونَ. مٰا أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ، وَ إِنَّ لَكَ لَأَجْراً غَيْرَ مَمْنُونٍ. وَ إِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ. 1
«ن، و سوگند به قلم و آنچه به سبب قلم (و يا با قلم) مىنويسند، كه تو (اى پيغمبر) به واسطۀ نعمتى كه خدا به تو داده است ديوانه نمىباشى؛ و حقّاً و حقيقةً تو داراى پاداش و مزد پيوسته و غير منقطعى هستى؛ و حقّاً و حقيقةً تو بر اخلاق عظيمى استوار مىباشى!»
حضرت استاد مكرّم آية الله علاّمۀ طباطبائى قدس سرّه- در تفسير اين آيه چنين آوردهاند: معنى قلم معروف است. و سَطْر با فتحه و پس از آن سكون و چه بسا با دو فتحه استعمال مىشود-همان طور كه در «مفردات» ذكر نموده است عبارت است
200از: يك صفّ و رديفى از كتابت؛ و از درختان، صفّى است كاشته شده، و از مردمان، گروهى ايستاده. : وَ سَطَرَ فُلَانٌ كَذَا يعنى سَطْر به سَطْر نوشت.
خداوند سوگند ياد كرد به قلم و به آنچه با قلم مىنويسند. و ظاهر سياق آيه مطلق قلم و مطلق نوشتهاى است كه با قلم مىنويسند كه عبارت از مكتوب باشد؛ به علّت آنكه هم خود قلم و هم كتابتى كه به واسطۀ قلم متحقّق مىگردد از أعظم نعمتهاى إلهيّهاى است كه انسان بدان راه يافته است. كه در ضبط و ثبت حوادث غائب از أنظار و معانى و أسرار پنهان و مُختفى در دلها، تالى تِلو كلام است؛ و به واسطۀ قلم است كه انسان استحضار مىيابد آنچه را كه مرور زمان و يا بُعْد مكان بر روى آن پرده كشيده است.
خداوند سبحانه بر انسان به وسيلۀ هدايت او به سوى آن دو چيز، و تعليم وى را بدان دو چيز، منّت نهاد؛ و در گفتار خود فرمود: خَلَقَ اَلْإِنْسٰانَ، عَلَّمَهُ اَلْبَيٰانَ (سورۀ رحمن آيۀ 3 و 4) :
«خداوند انسان را خلق كرد و بدو بيان را آموخت.»
و دربارۀ قلم فرمود: عَلَّمَ بِالْقَلَمِ، عَلَّمَ اَلْإِنْسٰانَ مٰا لَمْ يَعْلَمْ (سورۀ علق آيۀ 4 و 5) :
«خداوندى كه با قلم آموخت، به انسان تعليم كرد آنچه را كه نمىدانست.»
✒️ @eshragholqoran 🖌
✍ادامه مطلب باقیست؛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فرازی از تلاوت قاریان بین المللی در مسابقات قرآن
👤 سید مصطفی حسینی
📖...وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا...
...و نعمت خدا را بر خود ياد كنيد: آنگاه كه دشمنان [يكديگر] بوديد، پس ميان دلهاى شما الفت انداخت، تا به لطف او برادران هم شديد...
-﴿آلعمران/۱۰۳﴾-
#تلاوت_عیدانه
@laylatolghadrnoor
🔰 صفحه #205_ #مصحف_مُحَشَّی
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله🥀
🥀موفّق باشید 🥀
✒️ @eshragholqoran
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
[ تفسير آيۀ ن و القلم و ما يسطرون ] 🌈 #قال_اللهُ_الحَكيمُ_فِى_كِتَابِهِ_الكَرِيم : 🌸🌿بِسْمِ اَللّٰ
بنابراين قسم خوردن خداوند به قلم و به آنچه به وسيلۀ قلم مىنويسند، قسم خوردن اوست به نعمت. و حقّاً خداوند در كلام خود به بسيارى از مخلوقات خود از جهت آنكه رحمت و نعمتند سوگند ياد نموده است، مانند آسمان و زمين، و خورشيد و ماه، و شب و روز، الى غير ذلك حتّى به انجير و زيتون.
بعضى گفتهاند: مراد از لفظ «ما» در گفتارش: وَ مٰا يَسْطُرُونَ مصدريّه است و على هذا مراد از آن كتابت است.
و بعضى گفتهاند: مراد از قلم، قلم اعلى است كه در حديث وارد است كه: آن اوّل مخلوقى است كه خداوند آفريده است. و مراد از مٰا يَسْطُرُونَ آن نوشتهاى است كه فرشتگان حَفَظه و كرام كاتبون مىنويسند.
201و أيضاً احتمال داده شده است كه: صيغۀ جمع در يَسْطُرُونَ براى تعظيم باشد نه براى تكثير و معنى زيادى. و اين توهّم، توهّم سست و ضعيفى است. و أيضاً احتمال داده شده است كه: مراد از آن چيزى كه در آن مىنويسند لَوْح مَحْفوظ باشد. و أيضاً احتمال داده شده است كه: مراد از قلم و از مسطورات با آن، اصحاب قلم و مسطوراتشان باشد. اينها همه احتمالات واهيه و بى بنيادى است.
(اين سوگندها را خدا ياد نموده است تا برساند كه:) مٰا أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ . و اين جمله معنائى است كه سوگند بر آن وارد گرديده است، و خطاب هم به پيامبر صلى الله عليه و آله مىباشد: و باء در لفظ بنعمة يا سببيّه است يا مصاحبه. يعنى تو به سبب نعمتى و يا با نعمتى كه خداوند پروردگارت بر تو ارزانى داشته است، مجنون و ديوانه نيستى!
و سياق آيه مؤيّد اين معنى است كه: مراد از نعمت، نعمت نبوّت است. چرا كه دليل نبوّت از پيغمبر خدا هر گونه اختلال عقلى را بر مىدارد تا آنكه هدايت إلهيّهاى كه لازمۀ نظام حيات انسانيّت است، درست آيد.
و على هذا اين آيه ردّ مىنمايد جنونى را كه به پيغمبر نسبت دادند به طورى كه در آخر سوره از ايشان حكايت شده است: وَ يَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ . «و مشركين قريش مىگويند: حقّاً و واقعاً او ديوانه است.»
قوله تعالى: وَ إِنَّ لَكَ لَأَجْراً غَيْرَ مَمْنُونٍ «از براى تو مزدى لا ينقطع مىباشد» : كلمۀ مَمْنُونٍ از مَنّ است به معنى قطع؛ و از اين قبيل است آنچه گفتهاند: مَنَّهُ السَّيْرُ مَنًّا إذَا قَطَعَهُ وَ أضْعَفَهُ . «سير و حركت او را ضعيف ساخت و از راه بازداشت.» نه از مِنَّت به معنىِ: در گفتار و كلام، نعمت را بزرگ شمردن و به حساب آوردن.
و مراد از أجْر، أجر رسالت است عند الله سبحانه؛ و در اين عبارت لطيفهاى است براى به دست آوردن دل پيغمبر و دلخوشى و شادى خاطر وى كه در برابر تحمّل رسالت خداوندى أجر غير مقطوع و مزد هميشگى كه از بين نرود به او داده مىشود.
202و مراد از خُلُق در وَ إِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ همان ملكۀ نفسانيّهاى است كه از آن افعال به سهولت صادر مىگردد و به دو قسمت: فضيلت كه ممدوح است همچون عفّت و شجاعت، و رذيلت كه مذموم است، همچون شَرَه و جُبْن منقسم مىشود؛ و ليكن وقتى كه آن را همين طور بدون قيدى اطلاق نمايند از آن حُسن خُلْق فهميده مىگردد. . .
و در بحث روائى فرمودهاند : در كتاب «معانى الاخبار» با اسناد خود از سُفيان بن سعيد ثَوْرى از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام در تفسير حروف مقطّعۀ قرآن آورده است كه گفت
🔰@eshragholqoran
✍اخرین قسمت باقیست
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
💠 فایل صوتی: صلوات شعبانیه ✨با نوای: سید قاسم موسوی قهار 🌿🌸🍃🌹@eshragholqoran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 دعای فرج 🌹
🌹اثر جدید گروه همخوانی محمدرسول الله(ص) تقدیم به ساحت مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و عاشقان آن حضرت
🎥 تصویربرداری در حرم امام رضا علیه السلام در ایام تعطیلی حرم
#اشراق_القرآن : کانال تخصصی آموزش قرآن با مدیریت موسسه لیله القدر نور در تهران/
بنابراين قسم خوردن خداوند به قلم و به آنچه به وسيلۀ قلم مىنويسند، قسم خوردن اوست به نعمت. و حقّاً خ
أمّا «ن» نهرى است در بهشت. خدا به او گفت: منجمد شو! منجمد شد و به صورت مدادى درآمد (يعنى به صورت مركّب) و سپس به قلم گفت: بنويس! پس قلم در لوح محفوظ نوشت تمام حوادث گذشته و آينده را تا روز قيامت. و بنابراين، آن مداد و مركّب از نور است؛ و قلم نيز قلمى از نور است؛ و لَوْح نيز لوحى از نور است.
سُفْيان گفت: من به حضرت عرض كردم: يا بن رسول الله! براى من دربارۀ امر لوح و امر قلم و امر مداد بيان وافى و مشروحى را إفاده فرما! و از آنچه خدا به تو تعليم نموده است مرا تعليم كن!
حضرت فرمود: اى پسر سعيد! اگر تو أهليّت جواب را نداشتى پاسخى به تو نمىگفتم! نون فرشتهاى است كه به سوى قلم ادا مىكند و مىرساند؛ و آن نيز فرشتهاى است. و قلم به سوى لوح ادا مىكند؛ و آن نيز فرشتهاى است. و لَوْح به سوى إسرافيل ادا مىنمايد، و إسرافيل به سوى ميكائيل، و ميكائيل به سوى جبرائيل ادا مىكند، و جبرائيل به سوى انبياء و رُسُل الهى ادا مىنمايد.
راوى حديث كه سُفيان است مىگويد: حضرت در اين حال فرمود: برخيز اى سفيان و برو كه من (از دستگاه حكومت جائره به واسطۀ نشستن در اينجا) بر تو
203ايمن نمىباشم! 1
از گفتار حضرت استاد به دست آمد كه: مراد از قلم همۀ انواع قلم است؛ و مراد از مسطورات همۀ انواع آنهاست و اختصاصى به قلم خاصّى و نوشتۀ بخصوصى ندارد.
و چون مىدانيم: اوَّلاً قلم و نوشته، مورد قَسَم پروردگار قرار گرفته است، و ثانياً مُقْسَمٌ عَلَيْه و چيزى كه قسم براى تحكيم و ايفاء استوارى و ثبات آن مىباشد، استقامت عقل و نعمت نبوّت پيامبر اكرم، و پاداش لا يزالى و ابدى او، و خُلق عظيم و اخلاق بزرگ و سترگ اوست، فلهذا مورد قَسَم كه قلم و نوشته است هر گونه كه باشد و به هر صورت و كيفيّتى كه تحقّق پذيرد، داراى اهميّتى عظيم و قدر و قيمتى جليل و خطير مىباشد. چرا كه خداوند بدين دو امر مهمّ مىخواهد اثبات مقامات و درجات و فيض ازلى و ابدى و سَرمدى را به پيغمبرش بفرمايد. و على هذا قلم و نوشتار به طور اطلاق در اين آيه مورد اهميّت فراوان و اعتناى ذات أقدس حقّ متعال قرار گرفته است.
به واسطۀ قلم و كتابت است كه اينهمه علوم در دسترس ماست و اگر احياناً قلمى نبود و نوشتهاى در عالم وجود صورت تحقّق به خود نمىگرفت اين عالم فعلى ما در پهناى ظلمت و جهل و كورى باطنى گرفتار، و در امواج دلهرهآميز لُجّههاى غامره و گردابهاى ژرف درياى تاريكى غوطهور بود.
با دقّت تمام، علوم فعلى ما را كه در ذخائر كتابهاى جهان و كتابخانههاى عالم با قلم نوشته شده است اگر حساب كنيم، و وجود و عدم هر يك را جدا جدا بسنجيم، اين موهبت عظيم بر ما مشهود خواهد شد. و الحَمْدُ لِلّهِ وَحْدَه كه چنين پروردگارى انسان را بيافريد، و وى را به نيروى علم به وسيلۀ قلم و كتابت بياراست، و علوم معنوى را با كتب آسمانى و قرآن مجيد و نهج البلاغة و صحيفۀ سجّاديّه و كتب فقهى
الميزان فى تفسير القرآن» ج 20، ص 25 تا ص 35 تفسير سورۀ ن و القلم.
204و تفسيرى و حِكَمى و عرفانى و با علوم طبيعى كه در راه و مقدمۀ كمال واقعند، و همۀ اينها به سبب قلم و كتابت صورت گرفته است، در راه مسير كمال او قرار داد تا وى را از اَسْفَلُ السِّافِلين آورد و به مقام اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ 1ارتقاء بخشيد، فَشُكْراً لَهُ ثُمَّ شُكْراً
⭐️🌈 @eshragholqoran
✍وصدَقَ اللهُ العَلیُّ العَظیم