🔰 صفحه #124_ #مصحف_مُحَشَّی
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله🥀
🥀موفّق باشید 🥀
✒️ @eshragholqoran
4_1038387581659644509.mp3
2.26M
🎤🎤💠آموزش_ترتیل_خوانی_قرآن_کریم
#کارشناسی_ترتیل_استاد_ابوالقاسمی
🔊📚 فایل صوتی قسمت اول 👆👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تصویری 🎥
💠👈فراز تصویری و زیبا از شهید القراء استاد #محمد_صدیق_منشاوی در مقام بیات ⚜🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تصویری 🎥
💠👈 تلاوتی استودیویی و بسیار زیبا با صدای استاد #محمد_صدیق_منشاوی سوره مبارکه بقره آیات110الی114⚜🌀
#ادامه_بحث_اشنایی_شناخت_الحان_برای_قاریان
✅جلسۀ نهم: دستور العمل برای قاریان نوجوان
در خاتمه این مبحث نکته مهمی را برای قاریان نوجوانی که در سنین بلوغ می باشند بیان می کنیم.
✍اغلب این افراد تا قبل از این سنین، خوب تلاوت می کنند و صدای آماده ای دارند ولی در هنگام بلوغ، چون صدایشان در مرحله شکل گیری و تعیین جنس خود می باشد، در قرائت دچار مشکل می شوند. چه بسا جوانانی که تا قبل از بلوغ تلاوت زیبایی داشته اند ولی به جهت عدم تمرین مناسب و پرهیزهای لازم در این سن، چه از لحاظ ندانستن خود قاری یا بی کفایتی استاد، بعد از این مرحله توانایی خواندن را از دست می دهند و افسوس گذشته را می خورند. برای رفع این نقیصه باید اولاً: به این سخن معروف که «در سن بلوغ نباید قرائت کرد و نباید با صدای اوج خواند» اعتنا نشود، ثانیاً: طبق این نظم صوتی که بیان می شود تمرین نمایند:
❇️هر روز قرائت قرآن نمایند، به هر مقدار که آمادگی دارند و این قرائت به این شکل باشد که مثلاً اگر بنا دارد روزی نیم ساعت تلاوت نماید، ابتدا 10 دقیقه تا یک ربع صدا را آماده سازد (به اصطلاح گرم کند)؛ یعنی با گام پائین و مقدار کمی گام توسط بخواند، و مدت باقیمانده را بین هر #سه_گام_صوتی تقسیم نمایند.
✍بدین صورت که مبنای قرائتش را گام توسط قرار دهد و هرگاه با اوج تلاوت نمود، مخالفش را بخواند (گام پایین) و درصورت مشاهده خستگی یا خلل در صدای خویش قرائت را ختم نماید.
✍با این دستور العمل، انشاء الله، نقیصهای متوجه صدای نوجوانان نمی شود و صدایی که بعد از دوران بلوغ به دست خواهند آورد، زیباتر از دوران نوجوانی خواهد بود. 🌸🌿
@eshragholqoran
🔰همه قسمتهای قبل پیوست می باشد و شما بزرگواران می توانید #با_لمس_نوشته_بالای_هر_متن <> قسمتهای قبل را به راحتی مطالعه فرمایید. .. 🌈🔰
✍این بحث ادامه دارد.
سلام علیکم..
قاری ارجمند و بزرگ بین المللی کشور مان :
ایام خجسته عدالت بر فرهیختگان تاریخ بر توانایی های بارگاه سلامت بر شما مبارک باشد.
مستدام باشید #ان_شاءالله...
4_5856939046336465730.mp3
2.37M
🍁🌾🍁🌾🍁🌾🍁🌾🍁🌾
🎙 #تلاوت
✅ #استاد_حاجی محمد جواد_پناهی
📖 سوره مبارکه اسراء آیات ۱ تا ۷
🕌 رواق امام خمینی
📅 آبانماه 1400
💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃💐🍃
مدیرکانال و مدیر مٶسسه قرانی لیلة القدر نور : به نمایندگی همه ے اعضای سربلند کانال قرانی اشراق القران ...
https://eitaa.com/joinchat/2077032465C8140a92dab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴فرازی مهیج از استاد:حمید شاکرنژاد
⚫️نغمه : بیات
🔰 صفحه #125_ #مصحف_مُحَشَّی
#وقف #وصل و #ابتداء
✍پژوهش و تدبر از روی مصحف شریف قرآن #ان_شاءالله🥀
🥀موفّق باشید 🥀
✒️ @eshragholqoran
#ادامه_بحث_شناخت_الحان_و_مقامات_برای_قاریان:
✅جلسۀ دهم :
#نسبت_لحن_با_صوت👇
✍نسبت لحن با صوت همچون نسبت راکب با مرکب است. یعنی صوت، در حکم مرکب و لحن، در حکم راکب است و اصل در هنر قرائت، صوت است. زیرا همانطور که اگر مرکب راهرو و تعلیم دیده نباشد راکب رابه مقصد نخواهد رساند، صوت نیز اگر آماده و تربیت شده نباشد، مانع ظهور زیبایی لحن می شود. در واقع لحن بخشی از صوت است و شایسته تر این بود که بحث مربوط به لحن را در فصل پیشین مطرح می کردیم، ولی به جهت سهولت در تعلیم، آن را در فصلی جداگانه و مبسوط مطرح می کنیم. صوت و لحن چنان عاشقانه جذب یکدیگر شده و در هم فانی گشته اند که تفکیکشان امر مشکلی است، از اینروست که در روایات ،بیشتر به صوت اشاره شده است تا به لحن. زیرا آنچه به گوش می رسد و از دستگاه تکلم خارج می شود، صوت است و البته این صوت هر هنگام که ظهور می کند، آهنگی با خود دارد. بنابراین باز هم تأکید می کنیم ؛
✍که قاریان قرآن باید اهتمام و سعی فراوانی جهت پرورش صوتشان مبذول دارند و در حد توانشان تمرین نمایند تا این نعمت الهی را از قوه و استعداد به فعل و کمال برسانند تا به زیباترین وجه که شایسته قرآن کریم است از آن استفاده کنند و بدانند که یادگیری الحان و مقامات هنر قرائت، بسیار ساده تر و ممکن تر از پرورش صوت است؛ پس آنرا جدی بگیرند و همیشه برای تکمیل و رشد آن بکوشند.
🔰تعریف لحن :
🔊آهنگ و آواز را لحن گویند. منظور از لحن در هنر قرائت، آهنگ صوت است. لحن در هنر قرائت فقط باید مقامات و نغمات عربی باشد و استفاده از الحان غیرعربی و یا عربی غیرقرآنی به هر نیتی که باشد خلاف است.
✍لازم به ذکر است که اداء حروف و کلمات قرآن نیز باید با لحن عربی باشد، زیرا فرموده است:
« اَعْرِبِ الْقُرآنَ فَانَّه عَرَبیّ » و این قسمت از لحن مربوط به علم تجوید است.
✅جلسه یازدهم :
در موسیقی قرائت قرآن، هفت مقام یا نغمه کلی وجود دارد که عبارتند از:
#بیات، رست، سگاه (سیکاه)، حجاز، صبا، چهارگاه (جهارکاه)، نهاوند (نهوند).
هر یک از این مقامات گوشه های متعدد و فراوانی دارند.. .
❇️درباره این مقامات بطور مبسوط توضیحات لازم را ارائه می دهیم و آیات شریفه قرآن را که در این #مقامات تلاوت شده اند، بررسی می کنیم،
✍اما در ارتباط با گوشه های مقامات، به این علت که بحثی ظریف و بسیار فنی می باشد و فایده زیادی برای قاریان مبتدی ندارد و چه بسا موجب #سردرگمی آنها شود، در جلد دوم کتاب«هنر قرائت» مفصلاً بحث خواهیم کرد.
✍نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که علت تفاوت مقامات و گوشه های آنها و این که هر مقام آهنگ خاصی دارد، تفاوت در گامهای صوتی، پرده های صوتی، تحریرها و ... می باشد که می توان این تفاوتها را عامل تشکیل هر مقام دانست.🌿🌸🌿
@eshragholqoran
🔰همه قسمتهای قبل پیوست می باشد و شما بزرگواران می توانید #با_لمس_نوشته_بالای_هر_متن <> قسمتهای قبل را به راحتی مطالعه فرمایید. .. 🌈🔰
🌙شبتان سراسر ارامش و امنیت باد