eitaa logo
طب اسلامی*نظرات آیت الله تبریزیان*
2.3هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
526 ویدیو
28 فایل
مطالب فقط بر اساس نظرات آیت الله تبریزیان می باشد برای حرکت به سمت سبک زندگی اسلامی .ان شا الله شناسه پرسش و پاسخ طبی @teb_62
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱🌷🌱🌷🌱 🌷🌱🌷🌱 🌱🌷🌱 🌷🌱 🌱 📜درس‌های طبی امام صادق علیه السلام 🔶 ✅امام صادق علیه السلام: «چه نیکو لقمه‌اى است پنیر! 🔸دهان را تر و تازه مى کند، 🔸بوى دهان را خوش مى‌‌سازد، 🔸غذاى پیشین را هضم مى‌کند. 🔸و براى غذاى بعد اشتها را باز مى‌کند.» 👈در خوردن پنیر باید دو نکته را بنا به دستور روایات طب اسلامی رعایت کرد: 🔺اولا پنیر باید با گردو مصرف شود. 🔺ثانیا پنیر را باید شب و در وعده شام میل کرد و از خوردن پنیر در وعده صبحانه بایستی پرهیز شود.❌ 🔶🌿🌿🌿 ✅امام صادق علیه السلام: «حوك، سبزى پیامبران است. بدانید که در آن هشت ویژگى است: 🔹هضم کننده است، 🔹گرفتگى‌ عروق و مجارى را مى‌گشاید، 🔹آروغ را خوشبو مى‌سازد، 🔹دهان را بوى خوش مى‌بخشد، 🔹اشتها آور است و 🔹درد را از (بدن) بیرون، مى‌کشد.» ╭┅════┅🔶🔶🔶╮ 🆔 @eslamiteb_tabrizian ╰🔶🔶🔶┅════┅╯ 🌱 🌱🌷 🌱🌷🌱 🌱🌷🌱🌷 🌱🌷🌱🌷🌱
🅾 🅾 🅾 🅾 🅾 🅾 🅾 🅾 🅾 🅾 🅾 🅾 🅾 🅾 🅾 طبــــابت در حضــــــــور شاگــــــــــردان: ☑ بیمار اول🔰 سمت راست و یک چشم بزرگ تر از چشم دیگر است. ↘ 💟 استاد: 📍🚩📍برای بزرگی یک چشـ👀ــــم استفاده از سرمه اثمد سفارش می‌شود. عده ای عقیده دارند که درشتی میل سرمه، چشم را درشت می‌کند. بنابراین استفاده از سرمه و استفاده از میله‌ی بزرگ سبب درشتی چشم می‌شود. 📍🚩📍افتادگی پلک چون معلول عصب است استفاده از درمان سفارش می‌شود. ✴ در روایت آن آمده است: 🔻میخک بگیرد پنج مثقال (هر مثقال چهار و شش‌دهم گرم جمعاً ۲۳ گرم) و 🔻آن را در یک شیشه خشک قرار دهد و سر آن را محکم ببندد (طوری که هوا هم ردوبدل نشود) 🔻سپس آن را گل مالی کند و در معرض آفتاب قرار دهد، به‌اندازه یک روز در تابستان و دو روز در زمستان، 🔻سپس آن را خارج کند و خیلی نرم آسیاب (له) کند 🔻سپس آن را با آب باران حل کند تا شبیه به خلوق شود 🔻 سپس به پشت بخوابد و دارو را روی سمت کج صورت بمالد و صبر کند تا میخک خشک شود زیرا اگر خشک شود خداوند بیماری را از او دفع می‌کند و برمی‌گردد به حالت عادی به اذن خدای متعال. ☑این روشی برای ترمیم عصب است و افرادی که لقوه دارند عصب آن ها از کار افتاده است. 🔳البته گاهی افتادگی پلک در بزرگسالان معلول بیماری «میستینی» است یعنی غده‌ی تیموسی که در سینه وجود دارد بیش از حد ترشح می‌کند که درمان خاص خود را دارد. 🔲برای گره های عصبی بهترین گیاه «غاریقون» است که خورده می‌شود و گره های عصبی را از بین می‌برد. 🔘🔗🔘🔗🔘🔗🔘🔗 بیمار دوم:🔰 🔳درمان :↙ 📍🚩📍صفرابر(۳بسته)و قرص خون(۵بسته) و استفاده از هضم کننده است. 👈استاد تبریزیان👉 ┏━━━🔰🔰🔰━━━┓ 🆔 @eslamiteb_tabrizian ┗━━━🔰🔰🔰━━━┛ 🅾 🅾 🅾 🅾 🅾 🅾 🅾 🅾 🅾 🅾
‍ ‍ 💫 سخنان استاد_تبریزیان در مورد مصرف نمک دریا 💫 👈 آن چیزی که امروزه در دنیا مطرح است وتبلیغ می شود که نمک را از سفره حذف کنید این در واقع یک توطئه می باشد وهدف این کار ایجاد بیماری در مردم است تا مراجعات به دارو ودرمان بیشتر شود . ✅ منظور از نمک (مفید) نمک دریا می باشد همان نمکی که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) مصرف می نمود. ✅ (موجود در بازار) سم است ویک قاتل است که سبب ایجاد انواع بیماری ها از جمله تیروئید وسرطان تیروئید می شود . ✅ پیامبر (ص) می فرماید : علیکم بالملح الجریش (بر شما باد نمک دریا) . ✅ آنقدر فواید داره تا جایی که به عنوان دارو معرفی شده است . ✅ در حدیث آمده است که : لو يعلم الناس ما في الملح ما تداووا إلا به (اگر مردم می دانستند در نمک (دریا) چه خاصیتی وجود دارد درمان نمی کردند مگر با آن (نمک) ). ✅ علاوه بر این ما روایات متواتر مبنی بر مصرف نمک در ابتدا وانتهای غذا داریم، وروایت داریم این (مصرف نمک) درمان هفتاد بیماری تا سیصد وسیزده بیماری می باشد . ✅ مصرف نمک (دریا) درمان بیماری های مربوط به بلغم است که بیشتر بیماری های صعب العلاج طبق روایت بخاطر بلغم وسردی است. ✅ به دلیل آنکه گرم وخشک است رطوبت بدن را می گیرد ودرمان بسیاری از بیماری ها می باشد . ✅ شرط داشتن این همه خواص بواسطه مصرف نمک، آن است که نمک دریا باشد . _____________________ 💎 طرح اصلاح سبد غذایی خانوارها 💎 @tebeeslami_tabrizian @eslamiteb_tabrizian
درمان 1. داروی شافیه 20 ماهه را با کندر مخلوط کنید و در گوش بریزید.کمینه۳ بسته 2. را در گوش بریزید.کمینه ۲بسته 3. گفتن (سلام الله علیها) به صورت مداوم؛ هر روز و هر شب 4. خوردن گوشت؛ کباب شده باشد بهتر است(گوشت گوسفند در اولویت است سپس گوشت بز؛ شتر؛ کبوتر و کبک و....) ✅تلاش کنید تا میتوانید کمتر از و گوشی همراه استفاده کنید. بهتر است گوشی را روی بلندگو قرار دهید تا به شنوایی شما آسیب نزند. ✅اگر گوش شما زیاد عفونت دارد ؛علاوه بر روغن سداب از داروی امام کاظم (تابستانه و زمستانه،مناسب فصل)استفاده کنید. زاهدی @tebeeslami_tabrizian @eslamiteb_tabrizian
در چیزی به نام نداریم،زیرا: چون زالودرمانی در [تشیع] وارد نشده به آن عمل نمی‌کنیم. آنچه هست فقط یک روایت اهل تسنن است و خیلی قابل اعتماد نیست.(که آن هم بعید نیست از نفوذ یهود و مکاتب دیگر در اسلام باشد). علم طب خود را از اهل بیت به طور کامل نگرفت؛ بعید نیست او از یهود ساکن در همدان تاثیر پذیرفته باشد. ❇در جایی ندارد، قبلا علت آن در کانال گفته شد. ❇ تحریف شده و درمان هایی که کاملا مخالف روایات است در آن دیده میشود.(مانند استفاده از گل_سر_شور برای شستن سر که در روایت از استفاده از آن نهی شده ،یا آب آهن تافته و....) ولی تلاش میکند از روایات و تجربه داروها بر بیماران بهره بگیرد. ✅ کردن بدن در مواردی که مثلا چیزی در بدن یا استخوان رفته و... با طب اسلامی درمان نمیشود و باید جراحی شوید. مشکل اسلامی با طب جدید استفاده از داروی شیمیایی است که نباید خورده شود. زاهدی @tebeeslami_tabrizian @eslamiteb_tabrizian
💥💥 قابل توجه اعضای کانال بحث کانال : 💥💥 💧💧💧آداب آشامیــ💧💧ــــــــــــدن آب با چند فتو حدیث زیبــــــــــــا💧💧💧 ╔════💧💧💧════╗ 🆔 @eslamiteb_tabrizian ╚════💧💧💧════╝
╔════💦💦💦════╗ 🆔 @eslamiteb_tabrizian ╚════🔸🔹🔸════╝
╔════💧💧💧════╗ 🆔 @eslamiteb_tabrizian ╚════💦💦💦════╝
❌❌❌ ╔════💧💧💧════╗ 🆔 @eslamiteb_tabrizian ╚════💧💧💧════╝
⬅نشستـــــــه ╔════💧💧💧════╗ 🆔 @eslamiteb_tabrizian ╚════💧💧💧════╝
⬅ممنــ❌ـــوع ╔════💧💧💧════╗ 🆔 @eslamiteb_tabrizian ╚════💧💧💧════╝
⬅⬅⬅⬅ممنـــــ❌❌ـــــــوع ╔════💧💧💧════╗ 🆔 @eslamiteb_tabrizian ╚════💧💧💧════╝
💥💥لطفا باز شود و وبا دقت خوانده شود💥💥 ╔════💧💧💧════╗ 🆔 @eslamiteb_tabrizian ╚════💧💧💧════╝
یکی از کاربران:سلام علیکم.درمانی برای عصبانیت وجود دارد؟ پاسخ: سلام بر شما بیشتر افراد صفراوی دچار عصبانیت میشوند؛ البته گاهی افراد دموی مزاج هم اینگونه هستند که بهترین درمان عصبانیت و خشم👈 است. علاوه بر درمان داروی ضعف اعصاب و عصبانیت 1. ؛ 2. تقویت اعصاب؛کمینه ۳بسته 3. پودر گل بابونه؛ 4. ؛کمینه ۱۰بسته 5. خوردن پیاز(همراه غذا)، مویز، بادرنجبویه و دارچین(دم کرده یا در غذا). ❇علاوه بر موارد بالا به تجربه ثابت شده که خوردن برای عصبانیت بسیار مفید است.خوردن روزی یک خوشه بزرگ انگور توصیه میشود. ❇خوردن خمری هم مفید است چون در روایت آمده مره(صفرا و سودا) را خاموش میکند.روزی یک لیوان کوچک توصیه میشود. زاها مثل روغن کارخانه ای و فست فودها و انواع سس ها غذاهای فرنگی مثل پیتزا و ماکارونی و... پفک و چیپس و..را نباید بخورید چون صفرا را زیاد و اعصاب را ضعیف می کنند. زاهدی @tebeeslami_tabrizian @eslamiteb_tabrizian
سلام. علت پریدن بچه ها تو خواب چیه؟ ✳️پاسخ: سلام. به طور کل میتواند معلول سیر نشدن بچه از شیر یا سنگینی شیر باشد که در این صورت باید شیر گاو رقیق شده به او داد. علت دیگر آن مشکلات معده و روده و یا قولنج است که باید یک قاشق دم کرده سنای مکی بدهید و از دم کرده کودک هم استفاده کنید و هم شما و هم نوزاد سویق بنوشید. اما علت میتواند غلبه صفرا یا جن و یا انگل باشد. برای جن زدگی دعا بخوانید و از حرز امیرالمومنین و حرز کودکان و قطره سداب سرکه و بخور حضرت مریم سلام الله علیها استفاده کنید. اما درمان : ۱-صبح ناشتا نصف استکان سرکه طبیعی بخورید (برای بچه ها یک قاشق غذاخوری ذره ذره) ۲-قبل خواب هفت عدد خرما بدون آب ۳-از سرکه خرما هم استفاده کنید. رحیمی @eslamiteb_tabrizian
😱😱الکل عامل مرگ میلیونها نفر 🔳 تحقیقات جدید نشان داد حتی مصرف کم الکل کشنده است. 🔲 علم هر روز دریچه ای دیگر به عمق دستورات و احکام باز می کند تا بدانیم دستورات خدا بهترین روش و سبک زندگی سالم و درست است هم برای سلامتی جسم و هم جان و روح و اعصاب و روان و آرامش و سعادت. 🔲 بیایید با اصلاح سبک زندگی خود و خانواده و روی آوردن به سلامت را به خود و جامعه برگردانیم. منبع زیر : https://www.nbcnews.com/health/health-news/alcohol-global-killer-study-finds-n903021 🆔 @eslamiteb_tabrizian °•○●°•🍃🌸🍃•°●○•°
🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌 🚨🚨🚨🚨 🔸️ 🔸 🔸👀ــــــم 🔘📌تار شدن چشـــــــ👀م علل مختلی دارد. اما به طور معمول با افزایش سن چشم انسان ضعیف می‌شود. 📌📌درمــــــــــان تاری چشــــــــــم در طـــــــــب اسلامی عبارت است از:⬇🔗⬇ ▫️ 1- حجامــــت ســـــــــــر: ✅ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌‌فرمایند: «حجامت سر درمان هفت بیماری است: ✔جنون ✔جذام ✔پیسی ✔خواب آلودگی ✔دندان‌ درد ✔ تاری چشم ✔میگرن.» 📚"مکارم الاخلاق، طبرسی، ص76" ▫️ 2- داروی شـــــــــافـــــــــیـــــــــــــــــه: 🔸 درباره داروی شافیه آمده: «هرگاه چهار ماهه شود برای تاری چشم مفید است و برای تنگی نفس در حال راه رفتن، شب موقع خواب مصرف کند.» 📚"طب الائمه، ابن سابورا الزیات، ص126" ♦♦تنگی نفس موقع راه رفتن به علت گرفتگی عروق کرونر قلب است و با آسم تفاوت دارد، آسم در هر حالتی می‌ تواند اتفاق بیفتد. ▫3-خــــــضـــــــــــاب (رنگ کردن موی سر): ✅ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌‌فرمایند: «یک درهم خرج کردن در رنگ کردن مو بهتر است از خرج کردن هزار درهم در راه خدا و در آن چهارده فایده دارد: ➖التهاب گوش را طرد می‌ کند و ➖ تاری چشم را برطرف می‌ کند و ➖سینوس‌ها را نرم می‌ کند.» 📚"الخصال، صدوق، ص497" 🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌✒🖌 🆔 @eslamiteb_tabrizian ┄┄┄┅❅🍃✾🍃❅┅┄┄┄ #طب_درمانگر
به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، آیت‌الله عباس تبریزیان متولد 1341 در نجف اشرف است اما اصالت او به تبریز باز می‌گردد. وی از هجده سالگی و پس از اخذ مدرک دیپلم وارد حوزه علمیه نجف شد و از محضر آیات عظام خویی و صدر بهره برد و از چهل‌سالگی تدریس درس خارج را آغاز کرد. آیت‌الله تبریزیان بیش از 80 جلد کتاب تصحیح و تألیف کرده است اما مشهورترین اثر او کتاب چهار جلدی «دراسة فی طب الرسول المصطفی» است که در زیرزمین مدرسه فیضیه قم آن را برای روحانیون و طلاب تدریس می‌کند. جلد اول این کتاب شامل معرفی طب اسلامی و علل پیدایش انواع بیماری‌هاست. جلد دوم به خواص خوراکی‌ها در طب اسلامی، درمان‌های عمومی، حجامت و... اختصاص دارد. در جلد سوم انواع بیماری‌های و درمان‌های اختصاصی آن آمده است و جلد آخر راه‌های پیشگیری از بیماری‌ها و افزایش طول عمر را بررسی می‌کند. مهم‌ترین انگیزه آیت‌الله تبریزیان برای پرداختن به طب اسلامی، بیماری همسر وی در اوایل زندگی است. وی پس از قطع امید پزشکان از مداوای بیماری سرطان همسرش، مطالعه طب اسلامی را به‌طور جدی پی می‌گیرد و با انجام دستورات این طب پس از مدتی موفق به درمان بیماری وی می‌شود، از این رو تصمیم می‌گیرد با تکمیل مطالعات خود و عرضه آن‌ها، دیگران را نیز بهره‌مند سازد. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر میزان علاقه و مراجعه مردم به مکاتب طبی متقدم نظیر طب سنتی، طب سوزنی و طب اسلامی، با این استاد حوزه علمیه منحصراً درباره طب اسلامی گفت‌وگو کردیم. آنچه در پی می‌آید، ماحصل گفت‌وگوی صریح خبرنگار فارس با آیت‌الله تبریزیان است که بخش نخست آن را در ادامه می‌خوانید. ❇این مربوط به چندین سال پیش است. * یکی از ایرادها به طب اسلامی این است که بیماران شما بر اساس باور خوب می‌شوند و چنین نیست که دارو اثر گذاشته باشد. چه پاسخی دارید؟ البته باور یقینا در همه انواع طب نقش دارد، حتی در طب شیمیایی. ما اعتقاد داریم که در طب اسلامی باور نقش دارد، اما این طور نیست که دارو نداشته باشیم، وقتی پیامبر یا اهل بیت می‌فرمایند این گیاه دارو است، دروغ نمی‌گویند! * روایات مورد استناد شما متواتر هستند؟ احکام شرعی با خبر واحد ثابت می‌شود اما در اینجا چون می‌خواهیم به واقع برسیم نیازمند خبر متواتر هستیم، آیا روایات طب اسلامی چنین وضعیتی دارند؟ احکام شرعی اینقدر بی‌ارزش و پیش پاافتاده است که نیاز به خبر متواتر ندارد؟! احکام شرعی بیشتر نیازمند خبر متواتر است. مساله طب مشکلی ندارد چون دارویی که از روایات استنباط می‌کنیم، تجربه می‌کنیم و اگر جواب داد به بیماران می‌دهیم، پس همیشه استنباط‌های ما قطعی است؛ استنباط ما مثل فقیه نیست، فقیه بر حسب ظاهر حکم می‌کند، ولی ما جهلمان تبدیل به یقین می‌شود، چون تجربه می‌کنیم. علاوه بر این در کتابی که نوشتم سعی کردم مواردی را بیاورم که تعدد نقل دارد یا خبر معتبر داشته باشد و اگر سند معتبر نداشته باشد اشاره می‌کنم که باید تجربه شود. * منظور از تجربه دارو چیست؟ از حدود بیست سال قبل داروسازی را شروع کردیم و به بیماران داده‌ایم و اثر دارو را تجربه کرده‌ایم، داروهایی را که جواب نداده است، کنار گذاشتیم. وقتی می‌گوییم درمان برای سرطان داریم و آن را مثل سرماخوردگی درمان می‌کنیم، چون تجربه شده است و هر روز افرادی می‌آیند اینجا و تشکر می‌کنند که سرطانشان خوب شده است. * آیا می‌توان گفت خوراکی‌هایی که در قرآن کریم نامشان ذکر شده، اصول خوراکی‌ها هستند که اگر کسی فقط آن‌ها را مصرف کند بی‌نیاز از سایر خوراکی‌هاست؟ ما قائل به «حسبنا کتاب الله» نیستیم و معتقد به سنت پیامبر هم هستیم. قرآن کریم می‌فرماید آنچه حضرت رسول آورد را بپذیرید و آنچه نهی فرمود را بپرهیزید (ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا)[2]. به چیزی که پیامبر و اهل بیت فرموده‌اند هم باید عمل کرد. * می‌توان فهیمد پیامبراکرم و اهل بیت چه بوده است؟ بله خودشان فرموده‌اند که ما مزاجمان «سودای صاف» است. * حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها نیز همین طور؟ ظاهرا همین طور است. * سودای صاف چیست و در مقابل چه قرار دارد؟ یعنی تمام محاسن سودا را دارند: انسان سنگین و باوقار است، با طمأنینه، بدون عجله، دارای نظر صحیح، فکر و ایده‌های درست، نصیحت دیگران و دوست داشتن انتقال تجربه به دیگران. اگر ناصاف شود، فرد وسواس، افسردگی و فکر و خیال دارد! * درباره تاریخچه طب اسلامی و کتاب‌های موجود درباره آن توضیح دهید. در تشیع کتابی که علم طب داشته باشد نداریم، اولین کتاب، کتاب بنده است. آنچه هست
کتاب‌های حدیثی است مثل «طب الائمه» نوشته «ابن سابوری» که در قرن چهارم نوشته شده، کتاب‌های متفرقه بعد از آن هم هست که همه آن‌ها به شکل روایی است. کسی که بیاید آن را شکل و هندسه دهد نبوده است. * گاه گفته می‌شود که این است، در جهت زدودن این امر چه اقدامی شده است؟ این تهمت و کلا تهمت خرافی بودن بیانات پیامبر و اهل بیت از ابتدا بوده است و به همین ترتیب طب اسلامی را کنار زدند، خود مردم هم بر این باور بودند که آنچه روایات می‌فرماید خرافی است و قابل عمل کردن نیست، ولی کاری که بنده در این کتاب و به طور کلی انجام دادم این بود که این مسائل را در قالب علمی ریختم و حقانیت و برتری‌اش را اثبات کردم. ❇* نظر شما درباره زالودرمانی چیست؟ چون زالودرمانی در روایات ما [تشیع] وارد نشده به آن عمل نمی‌کنیم. آنچه هست فقط یک روایت اهل تسنن است و خیلی قابل اعتماد نیست. * درمانی در روایات بیان نشده نه اینکه منع شده باشد، عدم بیان دلیل بر ممنوعیت آن نیست. دلیلی بر ممنوعیت نیست اما از عوارض آن ایمن نیستیم و نیازمند مجوز(در روایات) هستیم. به همین جهت افرادی از کسانی که زالو انداختند مبتلا به عفونت‌های حاد شدند و گاهی منجر به قطع دست و پا هم شده است. بعضی از دوستان ما هم به خاطر اجرای زالو درمانی و آثار منفی‌اش الان در زندان هستند. * شاید به خاطر اجرای بد زالو دچار عفونت شده‌اند، نه اینکه خود مشکل داشته باشد... خودشان می‌گویند ما تقصیر یا قصوری در این قضیه نداشتیم و این اتفاق افتاد. طبیعی هم است چون به ویژه در پای افراد دیابتی خون نمی‌رسد و کمترین عفونت و زخم سب آسیب می‌شود، شنیده‌اید که زخم دیابتی با غیر آن متفاوت است چون خونرسانی به شکل خوب انجام نمی‌شود و زخم‌ها و عفونت‌ها ترمیم نمی‌شود. * آیا با خواندن روایات و تعمق در آن‌ها می‌توان طبیب شد؟ ائمه روایات را در مقام تربیت فرموده‌اند؟ روایات طبی درست مانند روایات فقهی است. این سوال را ما مطرح می‌کنیم که آیا کسی با خواندن روایات، فقیه می‌شود؟ باید جواب دهیم که خیر. باید «جواهرالکلام»، «مکاسب»، «اصول فقه» و ... را بخواند تا بتواند فقیه شود و احکام شرعی را استنباط کند. در طب هم همین حالت هست. * در جهت آموزش طب بدین کیفیت به روحانیون و طلاب چه کتاب‌هایی را در نظر دارید؟ فعلا فقط کتاب خودم، چون کتاب دیگری وجود ندارد. * کتب مربوط به آناتومی بدن چطور؟ آنچه هست مربوط به طب شیمیایی است. مشغول هستم به نوشتن جلد پنجم کتاب که شامل آناتومی اسلامی، بیماری‌ها و انواع گیاهان است. * غیر از کتاب طبی خودتان آیا کتاب‌های دیگر حوزوی را نیز تدریس کرده‌اید؟ از ابتدای کتب حوزوی مانند منطق تدریس کرده‌ام و سال‌های سال در شهرهای مختلف مانند مشهد و اصفهان خارج فقه و اصول بوده‌ام. *آیا اجازه اجتهاد به روش معمول در حوزه را نیز از کسی دارید؟ نه، به صورت کتبی اجازه ندارم. * درباره تکیه به روایات ضعیف توسط جنابعالی، مشخصاً به «بخور حضرت مریم» استناد شده است. چه پاسخی در این رابطه دارید؟ خیلی طرفدار جریان بخور نیستیم البته روایتش ضعیف هم نیست، در کتاب «طب الائمه» ذکر شده است و این کتاب را امام دیده و تأیید فرموده است، عمده این است که همین بخور در تجربه خیلی خود را نشان داده و معجزاتی دارد. الان اگر اعلام کنیم از بس که مردم در آن اثر درمانی دیده‌اند حداقل 10 هزار نفر برای شرکت در آن می‌آیند! * کتاب طب الائمه چگونه مورد تایید امام معصوم بوده است؟ «احمد بن رباح مطبب» املا کرده و دو برادر به نام‌های عبدالله و حسین بن بسطام آن را به شکل کتاب در آوردند و در مقدمه کتاب نوشته‌اند «احمد بن رباح» گفت که آن را بر امام عرضه کردم و حضرت راضی بود (أَمْلَى عَلَیْنَا أَحْمَدُ بْنُ رَبَاحٍ الْمُطَبِّبُ هَذِهِ الْأَدْوِیَةَ وَ ذَکَرَ أَنَّهُ عَرَّضَهَا لِلْإِمَامِ فَرَضِیَهَا)[3] * از ادیان دیگر هم جهت مداوا نزد شما می‌آیند؟ 👈مسیحی‌ها، زرتشتی‌ها و مذاهب دیگر مانند اهل سنت کم و بیش می‌آیند. * از خارج کشور هم جهت درمان به شما رجوع می کنند؟ بله همین الان مریضی داشتیم از آمریکا! * اتباع خارجی نیز جزء مراجعه‌کنندگان هستند؟ بله، مثلا دیروز از لندن برای ام‌اس و پریروز از استرالیا برای سرطان آمده بودند. * تقاضای تدریس و طبابت در کشورهای دیگر نیز دارید؟ خیلی از کشورهای مختلف درخواست داشته‌اند مانند آلمان، دانمارک، آمریکا، و اخیرا از سوئد که خیلی اصرار کردند. * قضیه درمان بینایی 6 نفر آلمانی در نزدیکی مرز ترکمنستان چه بود؟ زمانی که مشهد بودم چند نفر آلمانی توسط یکی از علمای قم معرفی شده و آمدند و فقط دارو را در نزدیک مرز ترکمنستان ساختیم. چون برای بیماری آنان داروی شافیه باید شانزده ماه از
تولیدش می‌گذشت و دارو آماده نبود. گفتم سه ماه صبر کنید، آن‌ها به کشورشان برگشتند و بعدا به آن‌ها دادم و قدرت دیدن رنگ‌ها را پیدا کردند. * آیا در کشورهای پیشرفته نیز رجوع به غیر داروهای شیمیایی صورت می‌گیرد؟ اطلاعی از آن دارید؟ امروزه در آلمان که مرکز طب شیمیایی است، حدود 80 تا 90 درصد مردم از داروی گیاهی استفاده می‌کنند، در آمریکا این میزان به 30 تا 40 درصد می‌رسد. دنیا دارد به این سمت برمی‌گردد. * بالاخره در طب اسلامی درصدی از بیماران هر چند اندک درمان نمی‌شوند. دلیل آن چیست؟ دلایل مختلف دارد: گاهی از دارو خوب استفاده نمی‌کنند، روش مصرف آنان طبق آنچه می‌گوییم و روایات فرموده‌اند نیست. طب اسلامی را سهل و بی‌اهمیت می‌گیرند. نکته دوم این است که اعتقاد در این طب پنجاه درصد نقش دارد. ما مورد هجمه شدید از طرف کل بشریت هستیم که بیماری که مثلا مبتلا به شده و به هر پزشکی مراجعه می‌کند می‌گویند درمان نمی‌شوی و دو ماه دیگر می‌میری، وقتی تمام پزشکان جهان این حرف را می‌زنند چگونه می‌توانیم این فرد را متقاعد کنیم و باور در ذهنش ایجاد کنیم که اثر داروهای ما را ببیند؟ از این جهت کار دشوار است. ما نه ابزاری در دست داریم، نه تریبونی داریم، نه دانشگاهی داریم، نه مطبی داریم، هیچ نداریم. با امکانات صفر و بدون هیچ پشتوانه این جمعیتی که می‌بینید برای درمان می‌آیند، پذیرش را خیلی محدود کردیم که اگر آزاد باشد شاید روزی 10 هزار نفر این جا بیایند. این نیست مگر به خاطر این که مردم اثر دیده‌اند، و قانون این نیست که مردم همه درمان بشوند، یک سری بیماری‌هایی داریم به نام سام که منجر به مرگ است (کُتِبَ علیه الفناء)، علت مرگ است. پیامبر می‌فرماید: از بیماری سام نمی توانم خودم را نجات دهم (أَمّا السّامُ فلا أَشْفِی مِنْه)، چون اجل در کار است، اجل که برسد نگاه نمی‌کند که این مریض دارو خورده است یا نه! ولی اگر تریبونی و امکاناتی داشته باشیم حتی یک بیمار که اجلش نرسیده باشد بدون درمان نخواهد بود. الان حتی قدرت تبلیغ هم نداریم، کانال‌های تلوزیون و ... که انواع برنامه‌ها را پخش می‌کنند، حاضر نیستند و جرأت این را ندارند که چیزی از طب اسلامی پخش کنند. ❇بیمارانی که به شما یا شاگردان شما رجوع می کنند هنگامی که در درمان دچار مشکل شدند یا سوالی داشتند چگونه باید پاسخ بگیرند؟ ما در ابتدای راه هستیم، باید شاگردانی پرورش پیدا کنند که معتقد و درستکار هم باشند. الان درمانگران زیادی پیدا شده‌اند ولی درمان هیچ‌کدام آن چنان که باید، نیست چون اخلاص ندارند، طمع آن‌ها را گرفته و داروهای درست و حسابی نمی‌سازند، داروی تقلبی به مردم می‌دهند، تقریبا می‌توان گفت لجام‌گسیخته است، هم در کلاس شرکت نکرده‌اند بساطی برای خود فراهم کرده و درمان می‌کنند، این‌ها به صورت جدی دارند آسیب می‌زنند، اگر جلوی این‌ها گرفته نشود فاتحه طب اسلامی را باید بخوانیم. نیاز به سامان‌دهی دارد، نیاز به افرادی دارد که درس بخوانند و امتحان دهند و مدرک بگیرند تا مردم برای مراجعه مجدد دچار مشکل نشوند. * برنامه‌ای برای آموزش حرفه‌ای و پیشرفته طب اسلامی دارید؟ ان‌شاءالله قرار است یک کلاس تخصصی در این زمینه تشکیل شود. * به دنبال ایجاد اسلامی هستید؟ چرا تاکنون اقدامی نکرده‌اید؟ می‌خواهیم انجام دهیم اما امکانات نداریم، باید کسی پشتیبانی کند، ما مظلومیت واقعی داریم، از یک حسینیه به حسینیه دیگر، از یک مسجد به مسجد دیگر نقل مکان می‌کنیم، دشمن زیاد داریم، خیلی قدر(طب_اسلامی را) می‌دانستند، می‌توانستم بروم و خیلی دعوت کردند که بروم ولی متأسفانه قدر نمی‌دانند. * لزومی به مقارنه طب اهل بیت با دیگر روش‌های طبی و مطالعه تطبیقی می‌بینید؟ بله در آمار و نتایج و عوارض و آموزش باید مقارنه شود تا روشن شود طب اسلامی چه جایگاهی دارد. * آیا تجمیع سنتی با طب اهل بیت به همراه طب نوین در جهت درمان راهگشا است؟ ابدا چنین صلاحیتی ندارند همچنان که پیامبر به طبیبی فرمودند به طب شما نیاز ندارم، شما هستید که به طب من نیاز دارید. از جهت دیگر این همه بیمار و بیمارستان و داروخانه و مطب نشان‌دهنده ورشکستگی و به بن‌بست رسیدن طب مدرن است. ادامه دارد... پی‌نوشت‌ها: [1] . تهذیب، ج9، ص114. [2] . الخصال، ج1، ص257. [3] . طب الأئمة علیهم السلام، ص75. زاهدی @eslamiteb_tabrizian @tebeeslami_tabrizian