هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نکتهای قرآنی از جزء سوم قرآن کریم
#نکات_قرآنی پرونده رمضانی حوزه نیوز برای ماه مبارک رمضان است که حجتالاسلام امین اسدپور در سی شماره به بیان سی آیه از قرآن کریم پرداخته که به صورت روزانه تقدیم شما خوبان خواهد شد.
📎 متن کامل
@HawzahNews / خبرگزاریحوزه
🔰 تاملی کوتاه در باب این روزهای پلیس و فرهنگ !
گزاره ای که بعد از مشاهده همه اتفاقات فرهنگی این روزها به ذهنم می رسد این است که انصافا کار پلیس خیلی سخته! چون:
1. اکثر کارهاشون پیوست فرهنگی و رسانه ای نداره لذا تبیینی صورت نمی گیره و افکار عمومی مخالف یا موافق نظام، نسبت به کارهاشون گیج و منگ می مونه لذا همدلی باهاشون اتفاق نمی افته.
2. موافق و مخالف نظام، باهاشون در تنش هستند و از هر دو طرف داره میخوره و کم یا زیادش مهم نیست.
3. کار پلیس از بس حساس و مهم هست به عنوان یکی از اصلی ترین تامین کنندگان امنیت در جامعه، که اگر هر کدوم از پلیسها ذره ای تعقل و وجدان داشته باشن نمی تونن به خاطر فشارهای مختلف کارشون رو رها کنن! و این باعث تحمل فشاری مضاعف میشه!
📣 کانال مکتب خانه
🌐 @esra_rasane
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 اکثریتی که نه سلیطه اند و نه ضعیفه!
حجت الاسلام احمد فربهی، استاد سطوح عالی حوزه:
▫️یکی از ذهنیتهایی که رسانههای غیردینی، در حال القاء آن هستند، نشان دادن «چهرهای خطرناک از اهل منکر» و «چهرهای منفعل از ناهیان منکر» است، تا دیگر کسی جرئت نکند نهی از منکر کند!
🔹ولی واقعیت این است که قریب به اتفاق خانمهایی که بدننمایی میکنند، از آسیبهایی که به جامعه و خانواده میزنند اطلاع ندارند نه اینکه سلیطه و موجوداتی خطرناک باشند!
🔸ناهیان از منکر باید با زبانی نرم، شجاعانه و ناصحانه گاه با تذکر و گاه با تبیین، آنها را مطلعکنند.
▫️قانونگذار باید برای آن عدهی قلیلی که ایجاد رعب و وحشت میکنند و نیز حامیان آنها که قلم به دست میگیرند و رفتارهای خشونتآمیز آنها را توجیه میکنند، قوانینی بازدارنده قرار دهد.
▫️اگرچه به هرحال صحنه، صحنه جهاد است اما نه خانمهای بدحجاب سلیطهاند و نه ناهیان از منکر ضعیفه!
▫️بل أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ الْحَقَّ فَهُمْ مُعْرِضُون (انبیاء، 24)
▫️و الْجِهَادُ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ عَلَى الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنِ الْمُنْكَر... (کافی، ج2، ص51)
✔️ پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه ؛ رسانه آزاد و مستقل طلاب و فضلای حوزه های علمیه
🌐 Voice Of Howzeh
🆔 @sedayehowzeh
هدایت شده از مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکات قرآنی
جزء ۴ آیه ۱۰۴ سوره آل عمران
#مناجات
#ناشنوایان
#شعر
#رهبر_انقلاب
#فیلم
#کلیپ
📣 کانال مکتب خانه
🌐 @esra_rasane
تدریس صلواتی اساتید برتر حوزه ودانشگاه‼️ فراهم کردن زمینه تدریس شما‼️ پیدا کردن هم بحث💯 حلقه مطالعاتی تشکیل بدین♻️ مشاوره علمی✅ معرفی استاد🔅 #لینک👇
http://eitaa.com/joinchat/619839488Ca6f556c815
تحدی قرآن از نظر خود قرآن، منتخبی از یک مناظره.pdf
1.77M
تحدی قرآن از نظر خود قرآن، منتخبی از یک مناظره
معجزه بودن قرآن، از باورهای عموم مسلمانان و مستند به خود قرآن کریم است. متکلمان محور تحدی و همآوردطلبی قرآن را اموری دانستهاند همچون فصاحت و بلاغت، اعجاز عددی، اعجاز علمی و معارفی و ... . اما به نظر میرسد ادعای خود قرآن چیز دیگری باشد.
چندی پیش مناظره مکتوبی را درباره اعجاز قرآن شروع کردم با آقای حجت الله نیکویی، که قبلا کتابی در رد نبوت پیامبر اکرم ص نوشته بود. هدفم این بود که محور تحدی قرآن را، نه بر اساس اقوال رایج، بلکه بر اساس آنچه خود قرآن مطرح میکند به بحث بگذارم. در اولین یادداشت مطالبی به عنوان مبادی تصوری بحث عرض شد که وی به مناقشه در همانها پرداخت؛ نهایتا در یادداشت هشتم و بعد از تکمیل آن مبادی تصوری، وارد توضیح مدعای اصلی شدم؛ اما او که تا پیش از آن، در همه چیز مناقشه میکرد، در ادامه، حتی یک جمله درباره دیدگاهی که به خاطر آن مناظره شروع شده بود نپرداخت و در یادداشت دوازدهم، از ادامه بحث انصراف داد. بنده تا چهار نوبت دیگر بحث را ادامه دادم ولی به دلایلی فرصت تبیین بقیه بحث میسر نشد.
اینک به مناسبت ماه مبارک رمضان و بهار قرآن، منتخبی از آن گفتگو (یادداشت اول، و یادداشت هشتم به بعد) را بازنشر میدهم. کل بحثهایی که بین بنده و ایشان رد و بدل شده را قبلا در آدرس زیر بارگذاری کردهام:
https://www.souzanchi.ir/a-critical-discussion-about-the-miracle-of-the-holy-quran/
و کسانی که مایل به مطالعه متن کامل این گفتگوها هستند میتوانند بدانجا مراجعه کنند.
@souzanchi
📣 کانال مکتب خانه
🌐 @esra_rasane
🔰 در باب سلسله جلسات حدیث
🔻 در میان تدریس های استاد مددی در این سالها، جای سلسله دروسی مختص به بحثهای حدیثی، خصوصا مباحث کلی آن، خالی بود. به لطف خدا و بعد از مدتها اصرار و پیگیری، ایشان قبول کردند سلسله مباحثی مختص به کلیات حدیث پژوهشی ارائه کنند.
🔻 بنا بر این شد که در بخش نخست مباحث کلی مرتبط با متن حدیث و در بخش دوم مباحث کلی مربوط به اعتبارسنجی احادیث از نگاه رجالی و فهرستی و مبانی ایشان در این زمینه ها گفته شود، و به شرط توفیق، مباحث در ضمن دو کتاب آماده سازی و منتشر شود.
🔻 قرار بر این است که جلسات هر شب (جز شبهای پنجشنبه که روضه برقرار است) حدود ساعت 9 در منزل برگزار شود و به همین علت متاسفانه امکان شرکت حضوری در بحث نمیباشد. البته تلاش ما بر این است که هرشب لایو از تلگرام و اینستاگرام برقرار باشد و فایلهای هرجلسه نیز فورا در این کانال (جلسات آیة الله سید احمد مددی) بارگذاری شود.
🔻 با توجه به وضعیت کسالت ایشان، قرار نهایی برای برگزاری جلسه با توجه به حال ایشان بصورت روزانه معین میشود و به همین دلیل اطلاع رسانی برگزاری جلسه نیز در همین کانال بصورت روزانه انجام میشود.
🔻 شروع جلسات از آخرین روز مرداد 1401 بوده است و از لینک زیر میتوانید فایلهای جلسات (با دو کیفیت و حجم متفاوت) را دریافت بفرمایید:
https://t.me/madadialmousavi/109
🔻 کاستی ها و نواقص کار عمدتا بخاطر این بنده است و انتقادات، پیشنهادات و نیز اشکالات سروران گرامی بسیار مغتنم است و تا حد امکان تلاش میکنم اشکالات مرتبط با بحث را به حاج آقا منتقل کنم. در عین حال پیشاپیش بابت تاخیر احتمالی در پاسخگویی عذرخواهی میکنم.
آی دی این بنده در تلگرام:
@alirezaalmousavi
#استاد_مددی
#حدیث
📣 کانال مکتب خانه
🌐 @esra_rasane
مکتب خانه
🔰 در باب سلسله جلسات حدیث 🔻 در میان تدریس های استاد مددی در این سالها، جای سلسله دروسی مختص به بحثه
📝 #فایل_صوتی جلسات ۱ تا ۵۰ (به صورت تجمیعی و در قالب سه فایل rar) از سلسله جلسات درس #حدیث (نقد متن حدیث) در کانال تلگرامی بارگزاری شد.
🌹 #استاد_مددی
❇️ سال 1401_1402
💢 فهرست مطالب:
👈 جلسه 25: ادامه بحث سنن، بحث برخی طرق کتب خصوصا کتب حسین بن سعید
👈 جلسه 26: ادامه بحث سنن، بحث مقدمه واجب، مباحثی در فلسفه اصول
👈 جلسه 27: ادامه بحث سنت و فریضه، حکم ولایی و حکم اولی (استنباطی)
👈 جلسه 28-30: ادامه بحث احکام ولایی، بررسی روایت علی بن مهزیار در باب تحلیل خمس
👈 جلسه 31: ادامه بحث احکام ولایی
👈 جلسه 32: ادامه بحث احکام ولایی، قضایا امیر المومنین (ع)، تاریخ نقد متن و مسئله اختلاف مصادر احادیث و تاثیر آن در اختلاف متون
👈 جلسه 33: تعارض، نسبت تعارض و اختلاف المتون، اسباب اختلاف متن در میان اهل سنت و شیعه، تاثیر تقسیم اصول و مصنفات در اختلاف متون، تعریف اصول و مصنفات، دسته بندی مصادر حدیثی
👈 جلسه 34: بحث مصادر واسطه، بحث از برخی مصطلحات نجاشی، فوائد متفرقه رجالی/فهرستی
👈 جلسه 35: بحث از سیر جغرافیایی حدیث و خصوصا بحث عیاشی، بحث از مصادر / مکاتب حدیثی، اشعثیات
👈 جلسه 36: ادامه بحث مصادر حدیثی، روایات امیر المومنین (ع)، سایر میراثهای روایی اهل بیت (ع)، درختواره احادیث
👈 جلسه 37: ادامه بحث مصادر حدیثی، توزیع جغرافیایی احادیث، کلیات اعتبارسنجی احادیث
👈 جلسه 38: ادامه بحث حجیت اخبار واحد، بحث مفاد مقبولة عمر بن حنظله، شاخه های روایات در کتب اربعه
👈 جلسه 39: بحث اختلاف اخبار و عبارت شیخ صدوق ره در اعتقادات و تصحیح الاعتقادات، بحث درختواره نقل روایات، تاثیر نقلها از منابع غیر امامی و در منابع غیر امام
👈 جلسه 40: ادامه بحث تاثیر و تاثر از منابع غیر امامی
╭┅──────────────┅╮
🌐 https://t.me/esra_rasane
╰┅──────────────
📣 کانال مکتب خانه
🌐 @esra_rasane
مکتب خانه
#استاد_حیدری_فسایی استاد قادر حیدری فسایی مطالب بارگذاری شده از ایشان 1. تقریر درس کفایه الاصول؛
📚 بارگذاری صوتهای دوره دوم #درس_خارج #خارج_اصول #استاد_حیدری_فسایی در کانال تلگرامی
💢 سال اول: 1399/6/22 - 1400/3/30 : ۱۲۴ جلسه : مدخل و مبادی لغوی
💢 سال دوم: 1400/6/20 - 1401/3/11 : ۱۱۱ جلسه : مشتق و مباحث الفاظ؛ باب امر
💢 سال سوم: 1401/7/9 - 1402/3/13 : ۱۲۸ جلسه : مباحث الفاظ
💢 سال چهارم: 1402/7/3 - ادامه دارد: فعلا ۱۰۰ جلسه : ملازمات عقلیه
╭┅──────────────┅╮
🌐 https://t.me/esra_rasane
╰┅──────────────
📣 کانال مکتب خانه
🌐 @esra_rasane
هدایت شده از شرح حال
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ آیتالله صدیقی پس از ماجراهای اخیر: در مجمع عمومی موسسه اعلام کردیم که تمام اموال متعلق به حوزه علمیه است، هدف کسانی که این صحبتها را کردند من نیستم بلکه اعتقادات مردم است.
......
با وجود اینکه آیتالله صدیقی پاسخهایی دادند اما ای کاش یک کسانی که با ایشان رابطه دارند به ایشان مشاوره رسانهای میدادند.
بعد از چندین روز از آن به ظاهر افشاگری یاشار سلطانی یک تصویر نامه طلب شکایت از دادستان (نه شکایت مستقیم) آن هم بدون تاریخ بیرون آمد. بعد از چند روز هم یک مصاحبه مختصر به شکلی که میبینید.
بخش زیادی از مردم به واسطه شبهات پیش آمده در اصل صدق و درستی ایشان شک دارند، الان موقع مواضع اخلاقی نیست، به مخاطب گفتهاند شما از ناصالحانی هستید که نصیحت اخلاقی زیاد میکنید، در این شرایط تکرار این فضای نصیحت و مباحث اخلاقی عوض پاسخ صریح و شفاف سازی اصل ماجرا برای مخاطب حس خوبی ندارد.
آخر کار یوسف سلامی مجبور است سوالات صریح بپرسد و باز آیتالله صدیقی حفظه الله محکم و با صراحت جواب نمیدهند!
@sharhe_hal
02- گفتمان معرفت 7 - معاد جسمانی از دیدگاه قرآن و حکمت متعالیه (۱) - استاد غلامرضا فیاضی.mp3
51.32M
🌙 گفتمان معرفت ۷
🔈 معاد جسمانی از دیدگاه قرآن و حکمت متعالیه (۱)؛
🗣استاد غلامرضا فیاضی
————————————-
🖱مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس
🔸 تلگرام 🔸 ایتا 🔸 وب سایت
⚜️ (تلگرام) ارتباط با ما (ایتا)
03- گفتمان معرفت 7 - معاد جسمانی از دیدگاه قرآن و حکمت متعالیه 2 - استاد غلامرضا فیاضی.mp3
42.09M
🌙 گفتمان معرفت ۷
🔈 معاد جسمانی از دیدگاه قرآن و حکمت متعالیه (۲)
🗣استاد غلامرضا فیاضی
————————————-
🖱مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس
🔸 تلگرام 🔸 ایتا 🔸 وب سایت
⚜️ (تلگرام) ارتباط با ما (ایتا)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 رییسی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جهوری:
🔸کارگران ما، کارگران عزیز ما حقوقشان باید متناسب با تورم حقوقشان متناسب سازی بشود! سخن ما در نبود سیاست نیست، در نبود برنامه نیست، در فرافکنی است، در نبودن یک اراده قوی مجاهدانه است.
🔻 مکشوفات
https://eitaa.com/joinchat/2471821559C0d3be59a31
مکتب خانه
🔻 رییسی در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جهوری: 🔸کارگران ما، کارگران عزیز ما حقوقشان باید متناسب با ت
ان شاء الله که یادآوری وعده های خود دولت، تخریب دولت که نیست؟ هست؟
علی بن ابی رافع غلام حضرت رسول صلّی اللّه علیه و آله حکایت کند:
روزی من و کاتب امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام مشغول محاسبه اموال بیت المال بودیم، در آن میان گردنبند مرواریدی وجود داشت که از غنائم جنگ بصره به دست آمده بود.
دختر حضرت امیر علیه السلام پیامی را توسّط شخصی به این مضمون فرستاد که شنیده ام گردنبندی با این خصوصیات، مربوط به بیت المال در اختیار شما است، دوست دارم آن را چند روزی به من عاریه دهید تا در عید قربان خود را به وسیله آن زینت بخشم.
ابو رافع گوید: آن گردنبند را به عنوان عاریه ضمانتی برایش فرستادم که سه روزه آن را برگرداند، او هم پذیرفت و تحویل گرفت.
چون امیرالمؤمنین علیه السلام چشمش بر آن گردنبند افتاد، آن را شناخت، و به دختر خود خطاب کرد و فرمود: آن را از کجا آورده ای؟
گفت: به عنوان عاریه مضمونه، سه روزه از حسابدار بیت المال پسر ابو رافع گرفته ام تا آن که روز عید قربان خود را به وسیله آن زینت نمایم و پس از آن سالم تحویل دهم.
در این هنگام، حضرت امیر علیه السلام شخصی را به دنبال حسابدار فرستاد، و چون پسر ابو رافع نزد حضرت وارد شد، به او فرمود: جرا به اموال مسلمین خیانت می کنی؟!
ابو رافع پاسخ داد: به خدا پناه می برم از این که نسبت به کسی یا چیزی قصد خیانتی داشته باشم.
حضرت اظهار نمود: پس چرا آن گردنبند مروارید را بدون اجازه من و بدون رضایت مسلمانانی که در آن حقّ دارند و سهیم هستند، به دخترم داده ای؟!
پاسخ داد: دختر شما از من تقاضا کرد و من هم با ضمانت به مدّت سه روز، به عنوان عاریه به او دادم.
حضرت فرمود: همین الا ن آن را پس بگیر و به بیت المال بازگردان، و مواظب باش که دیگر چنین حرکتی از تو سر نزند؛ وگرنه سخت محاکمه و مجازات خواهی شد.
سپس حضرت افزود: اگر دخترم گردنبند را به عنوان عاریه مضمونه نگرفته بود اوّلین زن هاشمیه ای می بود که مورد مجازات قرار می گرفت.
-وسائل الشّیعة: ج 28، ص 292، تهذیب الا حکام: ج 10، ص 151، ح 606
#حدیث_روز
#اهل_بیت (علیهمالسلام)
مکتب خانه
✅ آیتالله صدیقی پس از ماجراهای اخیر: در مجمع عمومی موسسه اعلام کردیم که تمام اموال متعلق به حوزه عل
🌷 ضمن تقدیر و تشکر از توجه آ سید احمد بزرگوار به مسائل روز و اعلام موضع صریح (برخلاف عزیزانی که در شهر و استانمان فقط کلیات ابوالبقاء بلدند)
🔰 عرض بنده این است تا زمانی که در کشور
۱. #شفافیت گسترده و سیستمی
۲. #نظارت قوی، دقیق و عمومی
۳. توجه اساسی به #افکار_عمومی و لزوم پاسخگویی به آن
نباشد
همین آش و همین کاسه هست!
🔻 یک عده دچار خیانت یا اشتباه میشوند
یک عده دیگر آن را افشا کرده و مطالبه گری میکنند
یک عده هم مثل آ سید احمد بزرگوار فاز دفاع برداشته و توصیه به سواد رسانه و تقوا می کنند و از همصدایی با دشمن برحذر می دارند
یک عده بدون توجه به ابعاد مسأله دچار ناامیدی و یاس میشوند
یک عده هم ماله به دست این طرف آن طرف می روند
⛔️ نمونه ای از مسأله مذکور که در #ارومیه رخ داد:
شهردار سابق ارومیه دستگیر و در دادگاه محکوم شد بعداً هم حکمش نقض شد.
اعضای شورای شهر نیز دادگاهی و تبرئه و سپس به شورا برگشتند.
📌 آیا کسی به افکار عمومی توضیح داد که چرا اعضای شورای شهر ابتدا دادگاهی سپس تبرئه و بعد هم به کار خودشان برگشتند؟
هدایت شده از دکتر محسن عزیزی ابرقوئی
جُبن در موضوعات علمی
#خودتحقیری_علمی
... در موضوعات علمی نیز شجاعت و شهامت لازم است. همیشه در میان بشر نابغه های علمی وجود داشته و دارند. غالباً ظهور یک نابغه علمی موجب رکود علم برای زمانهای بعد میشود، زیرا دیگران در مقابل شخصیت او مرعوب میشوند و جرأت اظهار عقیده برخلاف او نمیکنند و حتی این فکر در مغزشان جرأت عبور پیدا نمیکند که بر خلاف آن نابغه علمی فکر کنند و ناچار همیشه افکارشان از حدود افکار آن نابغه بالاتر نمیرود و این جُبن است و جبن در علمیات موجب رکود و وقفه علم است. لا ينبغي للمؤمن أن يكون جباناً (کنزالعمال، حدیث ۷۴۱۵).
شهید ثانی (رضوان الله علیه) عقیده دارد که بعد از ظهور شیخ ابو جعفر طوسی در عالم فقاهت تا سیصد سال فقها همتشان فقط مصروف فهمیدن افکار او بود تا آنکه محققین بزرگی آمدند و شهامت به خرج دادند و تحولی در فقاهت ایجاد کردند.
محقق جلال الدین دوانی که در اواخر قرن نهم و اوایل قرن دهم هجری می زیست صریحاً در مقابل کسانی که تسلیم و متعبد بودند به افکار و نظریات این سینا می گفت: 《انا لم نؤمن بما في دفتى الشفاء》... ما به آنچه در کتاب شفای بوعلی نوشته شده ایمان نیاورده ایم... و لهذا در بسیاری از مسائل با این سینا مخالفت می کرد که در کتب حکمت و فلسفه مسطور است. مرعوب شدن در برابر شخصیتهای بزرگ علمی یک نوع جبن و ضعف است و موجب رکود و وقفه علم می شود...
لا تستوحشوا في طريق الهدى لقلة أهله... (نهجالبلاغه، خطبه ۲۰۱)
ولى آدمهای ضعیف ترس دارند، وحشت دارند. آدم ضعیف در زندگی هیچ روشی را انتخاب نمی کند. فقط مترصد است ببیند افراد بالادست و متشخص چه راهی را پیش میگیرند و همچنین ملل ضعیف در مقابل عادات ملل قوی. تا جایی که این ضعف و جبن حتی در کوچکترین کارها از قبیل لباس پوشیدن و طرز غذا خوردن و جميع حرکات و سکنات سرایت می کند. شجاعت و قوت قلب نیز مانند قوت بدن احتیاج به تمرین و ممارست دارد.
منبع: استاد شهید مرتضی مطهری (رضوانالله تعالی علیه)، خطابههای اخلاقی (۱)، صص ۸۹ و ۹۰
دکتر محسن عزیزی ابرقوئی، روانشناس
https://eitaa.com/joinchat/4203216913C592b78c231
اَللَّـهُمَّ اِنّا نَشْكوُ اِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنا (صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَالِهِ)
وَغَيْبَةَ وَلِيِّنا
وَكَثْرَةَ عَدُوِّنا
وَقِلَّةَ عَدَدِنا
وَشِدّةَ الْفِتَنِ بِنا
وَتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَيْنا
فَصَلِّ عَلي مُحَمَّد وَالِهِ
وَ اَعِنّا عَلي ذلِكَ بِفَتْح مِنْكَ تُعَجِّلُهُ
وَ بِضُرٍّ تَكْشِفُهُ
وَ نَصْر تُعِزُّهُ
وَ سُلْطانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ
وَ رَحْمَة مِنْكَ تَجَلِّلُناها
وَ عافِيَة مِنْكَ تُلْبِسُناها
بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ.
#دعای_افتتاح
#غزه
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
✅ چرا در جلسات و مهمانی های عمومی و خصوصی «حرف مفت» زیاد می زنیم ؟
✍️ مصطفی ملکیان
1️⃣ در دوران مدرن سخن گفتن علامت برتری است
نخست اینکه در تمدن مدرن سخن گفتن، علامت برتری است. یکی از ویژگیهای ماهوی فرهنگی مدرنیته این است که برای سخن ارزش قائل است، نه برای سکوت. بنابراین مدرنیته بیمعنایی (non sense) را رواج داده است، زیرا برای نفس سخن گفتن ارزش قائل است. در حالی سکوت یکی از ویژگیهای فرزانگان در دوران گذشته بود.
2️⃣دموکراسی باعث رواج حرف مفت می شود
دومین عامل اجتماعی دموکراسی است. در دموکراسی از شهروندان خواسته میشود که در مسائل مختلف اظهارنظر کنند و این سبب رواج حرف مفتگویی میشود. البته دموکراسی به ضرورت عملی چارهای جز رجوع به نظر همگان ندارد و به لحاظ حقوقی برای همه حق سخن قائل است، اما این بدان معنا نیست که افراد به لحاظ اخلاقی نیز میتوانند راجع به هر چیز حرف بزنند. در حالی که باید میان حقوق و اخلاق تمایز گذاشت.
3️⃣وجود نداشتن «حکمت به من چه»
سومین عامل اجتماعی این است که در مدرنیته «حکمت به من چه» وجود ندارد. در مقام علم، جواب هر سوالی را دانستن به درد نمیخورد. «حکمت به من چه» فرزانگان باستان میگوید سوالاتی را باید پرسید که وضع انسان قبل از طرح آنها در ذهن با بعد از طرح آنها فرق کند. در مدرنیته به نام کنجکاوی علمی هر پرسیدنی مستحسن شمرده میشود. هایدگر در «هستی و زمان» در این زمینه بهترین نکته را خاطرنشان میشود و میگوید زمانی که کسی کنجکاوی بیارزش داشته باشد، مخاطب یاوهگویی بیارزش میکند و مخاطب و گوینده هر دو سرگشته میشوند. او میگفت باید اولین مرحله یعنی کنجکاوی بیجا را متوقف کرد وگرنه دو پدید بعدی یعنی یاوه گویی بیارزش و سرگشتگی نیز رخ میدهد. هیچ تحلیلگری به خوبی هایدگر این پدیده را تحلیل نکرده است.
4️⃣سیطره کمیت بر کیفیت
چهارمین پدیده اجتماعی که سبب رواج یاوهگویی میشود، سیطره کمیت بر کیفیت در دوران ما است. در چنین روزگاری افراد به جای حرف درست (توجه به کیفیت)، زیاد حرف میزنند (توجه به کمیت) . قرآن میگوید: «لیبْلُوکُمْ أیُّکُمْ أحْسنُ عملًا» (سوره ملک، آیه ٢) یعنی خدا میآزماید که کدام کار بهتر میکنید، نه اینکه کدام یک کار بیشتری میکند یعنی نگفته است«ایکم اکثر عملا» یعنی قرآن برای کیفیت عمل ارزش قائل است نه کمیت آن.
5️⃣تقدم آداب معاشرت بر اخلاق
پنجمین عامل اجتماعی رواج حرف مفت، تقدم اتیکت (آداب معاشرت) بر اتیکس (ethics، اخلاق) است. میان آداب معاشرت و اخلاق تمایز هست و هر دو ضرورت دارد. اما هنگام تعارض این دو باید اخلاق را بر آداب معاشرت ترجیح داد. متاسفانه امروز آداب معاشرت بر اخلاق تقدم یافته و به همین خاطر افراد برای رعایت ادب و احترام، به حرف مفت گوش میکنند.
➖سخنرانی در معرفی از کتاب در باب حرف مفت هری فرانکفورت
حسن شحاته - ویکی شیعه
https://fa.wikishia.net/view/%D8%AD%D8%B3%D9%86_%D8%B4%D8%AD%D8%A7%D8%AA%D9%87