eitaa logo
مکتب خانه
316 دنبال‌کننده
776 عکس
322 ویدیو
262 فایل
نشر آثار صوتي و تصويري و مکتوب @roshd_harakat
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح لمعه، غصب، -AudioConverter.mp3
29.63M
📕شرح لمعه 📖 کتاب غصب 🎙صوت شماره ۶۱ ⏰ به مدت ۳۱ دقیقه 🔻 نکات مقدماتی 🔅 روش تدریس در کتاب غصب و ما بعد آن 🔅 نقاط اشتراک کتابهای سابق (نکاح تا غصب) 🔻 تعریف غصب 🔅 تعریف ارائه شده توسط ماتن 👈 معنای استقلال 👈 قید ۱: استقلال به اثبات ید 👈 قید ۲: مال 👈 قید ۳: غیر 👈 قید ۴: عدوان و ظلم 🔅 اشکالات بر تعریف اول 👈 اشکال ۱: عدم جامعیت و لزوم تبدیل استقلال به استیلا 👈 اشکال ۲: عدم جامعیت در مورد غصب حق تحجیر و‌ حق مسجد و ... 👈 اشکال ۳: عدم جامعیت در مورد غصب ملک غیر مال 👈 دو پاسخ به اشکال ۳ 👈 اشکال ۴: عدم جامعیت در مورد تلف حر صغیر و مجنون تحت ید شخص 👈 اشکال ۵: عدم جامعیت در مورد ترتب ید جاهل و غالط و خاطی 👈 پاسخ شارح به اشکال ۵: هر ضامنی غاصب نیست؛ مشروط بودن غصب به علم و قصد و التفات 👈 پاسخ ۲ به اشکال ۵: تبدیل «عدوان» به «غیر حق» 👈 پاسخ ۳ به اشکال ۵: هم معنا بودن عدوان و غیر حق 👈 پاسخ ۴ به اشکال ۵: حذف قید عدوان 🔅 تعریف ارائه شده توسط شارح 👈 تبدیل استقلال به استیلا 👈 تبدیل مال غیر به حق غیر 🌐 کانال مکتب خانه 🆔 @esra_rasane
شرح لمعه، غصب، -AudioConverter1.mp3
27.04M
📕شرح لمعه 📖 کتاب غصب 🎙صوت شماره ۶۲ ⏰ به مدت ۲۸ دقیقه 🔻 احکام غصب 🔅 حکم ۱: منع ظالمانه از حق دیگری بدون اثبات ید بر آن 👈 اشکال شارح به عدم ضمان 👈 دو صورت برای مسأله 👈 قاعده قوت سبب در برابر مباشر 🔅 حکم ۲: منع ظالمانه از سود دیگری 🔅 حکم ۳: سکونت ظالمانه در خانه دیگری 👈 حالت اول: قوت غاصب 👈 حکم دوم: ضعف غاصب 🔅 حکم ۴: کشیدن مقود حیوان دیگری 👈 حالت اول: عدم راکب 👈 حالت دوم: وجود راکب 🔅 حکم ۵: غصب حیوان حامله 🔅 حکم ۶: غصب بچه‌ای که به دنبال مادر حیوان می آید 🔅 حکم ۷: ایدی متعاقب بر متل غصبی 👈 قاعده علی الید 👈 حکم وضعی و تکلیفی ایدی متعاقب 🌐 کانال مکتب خانه 🆔 @esra_rasane
6.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مهمترین مسئله در این باب، این است که ما در بین سلسله‌ی علمی فقهی و حِکمی خودمان در حوزه‌های علمیه - در این صراط مستقیم - یک گذرگاه و جریان خاص‌الخاص داریم که میتواند برای همه الگو باشد، هم برای علما الگو باشد - علمای بزرگ و کوچک - هم برای آحاد مردم و هم برای جوانها؛ میتوانند واقعاً الگو باشند. اینها کسانی هستند که به پایبندی به ظواهر اکتفاء نکردند، در طریق معرفت و طریق سلوک و طریق توحید تلاش کردند مجاهدت کردند کار کردند، و به مقامات عالیه رسیدند. و مهم این است که این حرکت عظیم سلوکی و ریاضتی را نه با طرق من‌درآوردی و تخیّلی - مثل بعضی از سلسله‌ها و دکانهای تصوّف و عرفان و مانند اینها - بلکه صرفاً از طریق شرع مقدّس آن هم با خبرویت بالا، به دست آوردند. همین سلسله‌ی مرحوم آقای قاضی - مجموعه‌ی این بزرگواران که از مرحوم حاج سید علی شوشتری شروع میشود - همه‌شان مجتهدین طراز اول بودند. حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=21410 🌐 کانال مکتب خانه 🆔 @esra_rasane
🎙📻از سی مرغ تا سیمرغ (جلد اول)👇 http://book.iranseda.ir/DetailsAlbum/?VALID=TRUE&g=217015 🎙📻از سی مرغ تا سیمرغ (جلد دوم)👇 http:// book.iranseda.ir/DetailsAlbum/?VALID=TRUE&g=219114
خدمتی که طرفداران این تفکر به عمر و ابوبکر می کنند، امثال عبدالحمید و وهابیت نمی کنند! اهل بیت (ع) موقع یاری مظلوم اول مذهبشون رو می پرسیدند؟؟ وقتی یزید خاک مدینه رو به توبره کشید و مردم به امام سجاد (ع) پناه بردند، امام اول دین و‌مذهب مردم رو می پرسید بعد پناه می داد؟؟؟!! تفکر این برائتی ها به تفکر دشمنان اهل بیت (ع) نزدیک تره تا به تفکر اهل بیت (ع)! 🌐 کانال مکتب خانه 🆔 @esra_rasane
شرح لمعه، غصب، -AudioConverter2.mp3
26.48M
📕شرح لمعه 📖 کتاب غصب 🎙صوت شماره ۶۳ ⏰ به مدت ۲۸ دقیقه 🔻 احکام غصب 🔅 حکم ۸: حق مالک در فرض ایدی متعاقب بر مال غصبی 🔅 حکم ۹: حق جاهل در فرض ایدی متعاقب بر مال غصبی 🔅 حکم ۱۰: حبس و تلف حر و عبد 👈 حر عاقل و‌ کبیر 👈 حر صغیر 👈 حر مجنون 👈 منافع و عین عبد 👈 منافع حر 🔅 حکم ۱۱: خمر و خنزیر کافر ذمی مستتر 👈 قیمی بودن خمر 👈 مثلی بودن خنزیر 🔅 حکم ۱۲: اجتماع سبب و مباشر 👈 در اتلاف مال 👈 در اتلاف نفس 👈 حکم مغرور و‌ مُکرَه در اتلاف مال و نفس 🔅 حکم ۱۳: سرایت آب و آتش به ملک دیگری 👈 شرایط عدم ضمان 🌐 کانال مکتب خانه 🆔 @esra_rasane
شرح لمعه، غصب، -AudioConverter3.mp3
25.63M
📕شرح لمعه 📖 کتاب غصب 🎙صوت شماره ۶۴ ⏰ به مدت ۲۷ دقیقه 🔻 احکام غصب 🔅 حکم ۱۴: وجوب رد مال مغصوب 👈 رد مال مغصوب ممکن است 👈 رد مال مغصوب متعذر است 👈 تلف حقیقی و‌ تلف حکمی 👈 مال مثلی و مال قیمی 👈 چهار قول درباره ضمان مال قیمی 🔅 حکم ۱۵: حکم معیوب شدن مال غصبی 👈 تعریف ارش 👈 فرع : عدم تفاوت بین حیوان قاضی و حیوان شوکی 🔅 حکم ۱۶: ضمان نسبت به اجرت مال غصبی 🔅 حکم ۱۷: تلف شدن یکی از اجزاء مال دو‌ جزئی (همانند کفش) 🔅 حکم ۱۸: زیادت بر مال غصبی به وسیله عمل غاصب 🌐 کانال مکتب خانه 🆔 @esra_rasane
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
🔺برخی از تجربیات و خاطرات مفید حجت الاسلام استاد قاسم کاکایی از تدریس در دانشگاه 🔸...در تدریس در دانشگاه، ابتدا دروس معارف اسلامی را به صورت حق‌التدریس، درس می‌دادم‌. بحمدالله سه امر باعث موفقیت حقیر در این تدریس‌ها بود: اولاً، خودم سال‌ها به عنوان دانشجوی مهندسی پشت همین میز و نیمکت‌ها نشسته بودم و تجربهٔ خوبی از دانشجویی و مسائل آن داشتم؛ ثانیاً، مطالعاتم نسبت به موضوع تدریس، گسترده و به خصوص در حوزه، عمیق شده بود: یعنی به اصطلاح عامیانه، مطلب کاملاً کف دستم بود؛ ثالثاً، سابقهٔ طولانیِ معلمی قدرت بیان و تفهیمم را بالا برده بود. این سه خصیصه باعث می‌شد که نه تنها بچه‌های کلاس جذب شوند، بلکه دانشجویان دیگری هم که با من کلاس نداشتند بیایند و در کلاس بنده شرکت کنند. هم‌واره کلاس‌هایم بدون آن‌که حضور و غیاب کنم، مملو از جمعیت بود. گاهی تعداد دانشجویان دو برابر تعداد ثبت‌نام کنندگان بود. البته بعداً که مدرک دکتری فلسفه و حکمت را گرفتم و استخدام دانشگاه شدم و مراحل استادیاری، دانشیاری و استادی را طی کردم، از تدریس دروس معارفم کم شد و به تدریس دروس اختصاصی فلسفه و حکمت، اضافه شد‌. داستان بچه‌های دوره کارشناسی ارشد و دکتری و چگونه‌گی انتخاب موضوع پایان‌نامه و رساله و نیز چگونگی راهنمایی و مشاورهٔ آن رساله‌ها، مقولهٔ دیگری است که باید در جایی دیگر بدان بپردازم. 🔹متاسفانه با مسائل متعددی که در سطح وزارت آموزش‌عالی پیش آمد، آموزش و تدریس، به‌خصوص در رشته‌های علوم انسانی، آن جای‌گاه سابق خود را در دانشگاه‌ها از دست داد. وزارت «فرهنگ و آموزش عالی» به وزارت «علوم، تحقیقات و فناوری» تغییر نام داد. هیچ‌کدام از این سه عنوان جدید، در وهلهٔ اول، علوم انسانی را به ذهن متبادر نمی‌کند! به علاوه، با برداشتن نام فرهنگ و آموزش از عنوان ‌وزارت، صبغه‌های فرهنگی و آموزشی هم کم‌رنگ‌تر شده است؛ همه‌چیز به پژوهش و مقاله گره خورده است؛ آن هم با آفات متعددی که از این رویکردِ مقاله‌محوری سراغ داریم. به دانشجو نیز نه به‌عنوان یک انسان با جهانی از عاطفه، احساسات، عشق، علاقه، معنا و گرفتاری‌های شخصی، بلکه به‌عنوان یک ماشین تولید مقاله برای استاد نگریسته می‌شود. 🔻دادن بهای بیش از حد به مسائل سیاسی، همه چیز را رنگ سیاست بخشیدن و دیانت را هم صرفاً از دریچهٔ سیاست نگریستن و نه بالعکس، و نیز ناکامی و ناتوانی در محقق کردن شعارها و وعده‌های سیاسیون، باعث یک نوع «دین‌گریزی»، اگر نگوییم «دین‌ستیزی»، در جمع زیادی از دانشجویان شده است. نیز اوضاع و احوال نابه‌سامان اقتصادی و فرهنگی باعث یک نوع بی‌انگیزگی و کِرِختی در میان دانشجویان گشته است؛ به‌طوری که دیگر، کلاس‌ها آن رونق و شادابیِ سابق را ندارد. 🔸دانشجو دارای هیچ سؤال و مسألهٔ علمی نیست؛ خود را ملزم به یادداشت برداشتن یا حتی حضور در کلاس ‌نمی‌بیند. بنده اخیراً در ابتدای کلاس‌ها، تشابه‌های کلاس با مجلس ترحیم را برای دانشجویان چنین تصویر می‌کنم: الف- در مجلس ترحیم، ما صرفاً برای تسلیت گفتن به صاحب عزا شرکت می‌کنیم. لذا حتماً باید خود را به صاحب عزا نشان دهیم و حاضری خود را بزنیم! در کلاس هم گویا صاحب عزا استاد است! ما به‌خاطر حضور و غیابی که استاد می‌کند در سر کلاس حاضر می‌شویم. ب- اگر در آگهی مجلس ترحیمی مثلاً قید شده باشد که زمان برگزاری ۴ تا ۶ است، ما در این محدوده، هر وقت خواستیم شرکت می‌کنیم؛ مقداری می‌نشینیم؛ خود را به صاحب عزا نشان می‌دهیم و سپس می‌رویم!؛ خواه اول مجلس، خواه وسط مجلس و خواه آخر مجلس‌. کلاس‌ها هم اخیرا همین‌طور است. دانشجو یا دیر می‌آید و به استاد می‌گوید ببخشید گرفتار بودم؛ یا زود می‌رود و به استاد می‌گوید ببخشید کار دارم! یعنی فقط حضور خود را در کلاس می‌زند! ج- در مجلس ترحیم، هیچ‌گاه قلم و کاغذ نمی‌بریم و اگر ببینیم کسی در مجلس ترحیم از سخنانِ واعظ یادداشت برمی‌دارد به او می‌خندیم. اخیرا هم در کلاس‌ها نیز قلم و کاغذ داشتن و یا یادداشت برداری، باعث می‌شود که به شما به‌عنوان بچه‌مثبت، بخندند. د- در مجلس ترحیم، ما نه ‌می‌دانیم که واعظ چه می‌خواهد بگوید نه برایمان اهمیت دارد و نه سؤالی از واعظ داریم. واعظ کار خود را می‌کند ما هم کار خود را؛ مثلاً چای یا شربت می‌نوشیم، فالوده می‌خوریم، با بغل‌دستی‌مان حرف می‌زنیم و یا سرمان در گوشی هم‌راه‌مان است! کلاس‌ها هم دقیقاً همین‌طور شده است؛ دانشجو به‌دنبال این است که ببیند چگونه این یک ساعت یا یک ساعت و نیم را که عذابی است الیم، طی کند! شایع‌ترین راه برای گذراندن این مدت، سر در گوشی هم‌راه کردن، بازی‌های کامپیوتری، چک کردن ایمیل و چت کردن است... ✔️کشکول ناب حوزوی🔻 ◾️ @kashkolenab
شرح لمعه، غصب، -AudioConverter4.mp3
27.82M
📕شرح لمعه 📖 کتاب غصب 🎙صوت شماره ۶۵ ⏰ به مدت ۲۹ دقیقه 🔻 احکام غصب 🔅 حکم ۱۹: مباشرت جاهلانه مالک در تلف مال مغصوب 👈 فرع: مباشرت جاهلانه غیر مالک در تلف مال مغصوب 👈 ید اماره ملکیت است 🔅 حکم ۲۰: مخلوط شدن مال مغصوب با غیر آن 👈 صورت اول: مخلوط شدن با مال همجنس 👈 امکان تمییز وجود دارد 👈 امکان تمییز وجود ندارد 👈 صورت دوم: مخلوط شدن با مال غیر همجنس 👈 فرع: مسئولیت هزینه جدا سازی 🔅 حکم ۲۱: تبدل در مال مغصوب توسط غاصب 🔅 حکم ۲۲: نقل مال مغصوب به مکان دیگر 👈 عدم رضایت مالک به محل جدید مال 👈 رضایت مالک به محل جدید مال 🔅 حکم ۲۳: بررسی اختلافات بین مالک و غاصب 👈 اختلاف در قیمت مال تلف شده 👈 اختلاف در صناعت موجب زیادت قیمت 👈 اختلاف در تقدم صناعت 👈 اختلاف در تلف مال مغصوب 👈 اختلاف در مالکیت ملزومات عبد مغصوب 👈 اختلاف در برگردان مال مغصوب به مالک 👈 اختلاف در برگردان بدل مال مغصوب به مالک 👈 اختلاف در تقدم برگردان مال مغصوب بر موت مال 🌐 کانال مکتب خانه 🆔 @esra_rasane
مکتب خانه
🔰 بحمد الله مبحث رهن، حجر، ضمان، حواله و کفالت و صلح از کتاب شریف #شرح_لمعه تابستان سال گذشته تدریس
🔰 بحمد الله مبحث رهن، حجر، ضمان، حواله و کفالت و صلح از کتاب شریف تابستان سال گذشته تدریس و بارگذاری شد؛ در این اصوات تلاش شده است متن کتاب به صورت کامل و همراه با دسته بندی و با سرعت مناسب ارائه شود. 🔰 همچنین مبحث طلاق (در ۱۸ جلسه) و مبحث خلع و مبارات (در ۵ جلسه) و مبحث ظهار نیز (در ۵ جلسه) و مبحث ایلاء (در ۶ جلسه) و مبحث لعان (در ۱۱ جلسه) و مبحث اقرار (در ۱۵ جلسه) و مبحث غصب‌ (در ۵ جلسه) تقدیم شد. 🔰 در ادامه اصوات کتاب لقطه با تاکید بر متن لمعه و نه شرح لمعه تقدیم می شود. 🌐 کانال مکتب خانه 🆔 @esra_rasane
شرح لمعه، لقطه،-AudioConverter.mp3
31.83M
📕شرح لمعه 📖 کتاب لقطه 🎙صوت شماره ۶۶ ⏰ به مدت ۳۳ دقیقه 🔻 فصل اول: لقیط 🔅 مطلب ۱: معنای لقطه و لقیط 👈 اختلاف در معنای لُقَطَه 👈 معنای حقیقی و مجازی لُقْطَه 👈 تعریف اصطلاحی لقیط 👈 دو اسم برای انسان ملقوط 👈 اقسام سه گانه ملقوط 🔅 مطلب ۲: التقاط صبی و صبیه 👈 اختلاف در التقاط بچه ممیز 👈 دو علت برای عدم التقاط حر بالغ 👈 تفکیک بین انقاذ و التقاط 🔅 مطلب ۳: التقاط مجنون 👈 تعریف لقیط در کتاب دروس 🔅 مطلب ۴: التقاط انسان دارای سرپرست معلوم 👈 معنای کافل: ولی و ملتقط 👈 اجبار سرپرست بر اخذ لقیط 🔅 مطلب ۵: التقاط عبد 👈 مسئله ۱: وجوب حفظ و عدم جواز تملک عبد لقیط 👈 مسئله ۲: عدم ضمانت ملتقط در فرض تلف عبد لقیط 👈 تقسیم ید به امانی و عدوانی 👈 تقسیم امانت به شرعی و مالکی 👈 قاعده لیس علی الامین الا الیمین 👈 قاعده الامین لیس بضامن الا مع الافراط او التفریط 👈 مسئله ۳: اختلاف شهیدین درباره اخذ عبد لقیط بالغ و مراهق 👈 استدلال شارح بر جواز اخذ عبد لقیط 👈 تفاوت حر و عبد براساس فتوای شارح 🔅 مطلب ۶: شرایط ملتقط 👈 معنای رشد و سفه 👈 شرط التقاط توسط عبد 👈 شرط التقاط توسط کافر 👈 قاعده نفی سبیل 👈 اختلاف در اشتراط عدالت 🌐 کانال مکتب خانه 🆔 @esra_rasane
شرح لمعه، لقطه،-AudioConverter1.mp3
29.59M
📕شرح لمعه 📖 کتاب لقطه 🎙صوت شماره ۶۷ ⏰ به مدت ۳۰ دقیقه 🔻 فصل اول: لقیط 🔅 ادامه مطلب ۶: شرایط ملتقط 👈 اختلاف در اشتراط حضر 🔅 مطلب ۷: وظیفه ملتقط 🔅 مطلب ۸: محل تامین نفقه لقیط 👈 منبع ۱: اموال لقیط یا موقوفات یا موصی به 👈 منبع ۲: بیت المال و زکات 👈 منبع ۳: کمکهای مسلمین 👈 منبع ۴: اموال ملتقط 👈 مسلمین و ملتقط می توانند نیت رجوع کنند؟ 🔅 مطلب ۹: عدم ثبوت ولاء بر لقیط 🔅 مطلب ۱۰: حکم تکلیفی اخذ لقیط 👈 قول ۱: تفصیل 👈 قول ۲: وجوب کفایی مطلقا 👈 قول ۳: استحباب مطلقا 🔅 مطلب ۱۱: نحوه شناسایی اموال لقیط 👈 ید اماره ملکیت است 🔅 مطلب ۱۲: لزوم اذن حاکم برای تصرف در اموال لقیط 🔅 مطلب ۱۳: استحباب اشهاد بر اخذ لقیط 👈 علت عدم استحباب اشهاد بر اخذ لقطه 🔅 مطلب ۱۴: موارد حکم به اسلام لقیط 🔅 مطلب ۱۵: عاقله لقیط کیست؟ 🌐 کانال مکتب خانه 🆔 @esra_rasane