eitaa logo
استفتائات
41 دنبال‌کننده
403 عکس
95 ویدیو
13 فایل
کانال استفتائات مجالی برای دانستن فقه اهل البیت امام صادق علیه السلام: به درستی که خداوند در روز قیامت به کسی که دین خدا را یاد نگرفته، نگاه نمی‌کند و هیچ یک از کارهای او را قبول نمی کند. 📚 کافی / ج 1 / ص 31 @esteftaat110
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از آیا می دانید احکامی
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️دو استفتای جدید از آیت الله خامنه ای الف: طبق نظر ایشان صحت عقد ۹۹ ساله و هر عقدی که از عمر طبیعی زوجین بیشتر باشد محل اشکال است ب: در عقد رضیعه فرمودند که اگر مدت عقد کوتاه باشد مثلا یکی دو ساعت محل اشکال است یعنی علی الاحوط باید مدت ان به قدری باشد که قابلیت تمتع باشد🌴 💦💥☔️💞
‼️فروش کالای یارانه ای سوال : آیا فروش آرد یارانه ای که از طرف دولت به نانوائیها داده میشود، جایز است؟ جواب : اگر نانوا از طرف دولت مجاز در فروش آرد نباشد، جايز نيست آن را بفروشد و خريد آن هم توسط مردم جايز نمیباشد. 🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺 👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉 در تلگرام 👇 https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w در ایتا 👇 http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از آیا می دانید احکامی
آیـا می‌دانیـد ⁉️ ✍️ وجوب فوری ادای حج برای شخص مستطیع ⬅️ مشهور: اگر شخص مستطیع شد نمی تواند بدون عذر حج را به تاخیر بیندازد و باید در اولین سال به حج برود. ⬅️ ایت الله سیستانی: اگر شخص مستطیع شد در صورتی اطمینان دارد در سال های بعد هم می تواند به حج برود می تواند حج را به تاخیر بیندازد. منبع: مناسک حج محشی. استفتا از دفتر ایت الله سیستانی 💦💥☔️💞 @ahkm1397
هدایت شده از آیا می دانید احکامی
📚 جهیزیه خریداری شده از طرف مرد 💠 سؤال: مرد و زن هنگام ازدواج در سندی عادی توافق می کنند که مرد، وسائلی از قبیل یخچال،تلویزیون و... را تهیه کند؛ مالک این وسائل از نظر شرعی چه کسی می باشد؟ ✅ جواب: وسائلی که توسط مرد تهیه می شود ملک اوست هر چند برای استفاده در اختیار زن قرار داده باشد، مگر این که ثابت شود با هبه، صلح و مانند آن، ملکیت آن را به زن منتقل کرده است. @ahkm1397🌹🌹🌹
هدایت شده از 📚 احکام زندگی
💢 سه نکته درباره‌ی نماز نا‌محرم 🧕🧔 1⃣ 🧕 می‌تواند بدون جوراب❌ 🧦 نماز بخواند و پوشاندن تا مچ پا مستحب است ولی در برابر نامحرم 🧔 باید پای خود را بپوشاند. 2⃣ در نمازهای جهری ( نماز صبح و نماز مغرب و عشا) در صورتی که 👱‍♂صدای زن🧕 را می‌شنود نباید با صدای بلند🗣 بخواند. ❌ 3⃣ نماز خواندن زن و نامحرم🧕🧔 در جای مکروه⛔️ و از نظر برخی از مراجع تقلید همچون آیات عظام صافی، مکارم و زنجانی باطل است. ❌ 📚 منبع: کتاب" احکام دو دقیقه‌ای بانوان/ ص ۱۱۴" 📣 معرفی کتابِ بالا👆: https://eitaa.com/ahkamezendegi110/222 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 📝 برای ثبت سفارش و مشاوره کلیک کنید : 👇 🆔 @toobik110 📋 لیست همه کتاب‌ها:👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/1590100079C0d1781248b 🔗 برای عضویت در کانال "احکام زندگی" کلیک کنید 👇👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/150339685Cdb44f6ad8d ☎️ 09191597189
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: منظور از بیع غرری چیست؟ ✍️پاسخ: غَرَر در لغت به معنای خطر، نیرنگ و امری که مورد تعهد و اطمینان نباشد است و در اصطلاح فقه عبارت است معامله ای که به جهتی از جهات، نتیجه و پایان آن برای طرفین معامله یا یکی از آن‌ها مجهول باشد و در نتیجه احتمال ضرر و زیان وجود داشته باشد. 🔸بنابراین فروش چیزی که ظاهرش مشتری را گول زند و باطن آن مجهول باشد را بیع غرری گویند. 🔹موارد غرر در فقه اسلامی بی شمار است لیکن می توان آن ها را در سه مورد ذیل خلاصه نمود: 1️⃣ مورد نخست آن جایی است که غرر یا خطر از جهت عدم اطمینان به امکان تسلیم باشد بدین معنی که یکی از عوضین مقدور التسلیم نباشد، مانند بیع فراری و پرنده در هوا و ماهی در آب. 2️⃣مورد دوم جایی است که خطر از جهت عدم اطمینان به تحقق وجود باشد یعنی وجود یکی از عوضین مورد وثوق و اعتماد نباشد مانند بیع «عسب الفحل» نطفه حیوان نر و «حبل حبله» بچه جنینی که در شکم ناقه است. 3️⃣مورد سوم جایی است که خطر از جهت جهل به مقدار یکی از عوضین یا جنس یا وصف آن باشد مثلاً مشتری به کمیت یا کیفیت مبیع جاهل باشد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
📚📏📚📏📚 💢 ✅پرسش: برای جبران حق الناس رد مظالم بدیم کافیه؟ ✍️پاسخ: حق الناس اگر مالی باشد و بدانید که به چه کسی بدهکار هستید باید بدهی فرد را بپردازید و اگر دسترسی به فرد مذکور نداشته باشید و نتوانید آن فرد را پیدا کنید در این صورت از دفتر مرجع تقلید خود اجازه بگیرید و رد مظالم به فقیر بدهید و اگر حق الناس غیر مالی است مثلا غیبت کسی را کرده در این صورت اگر طلب حلالیت مفسده ندارد طلب حلالیت بگیرد و اگر مفسده دارد توبه کند و کافی است و اگر در این موارد هم بخواهد می تواند به نیابت از آن افراد پولی را به فقرا صدقه بدهد. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞؛ ✍موضوع: اشیای شده کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💢 مس اسماء متبرک 💠 سوال: آیا مس بدون وضو اسماء الهی ( غیر از آیات قرآن) و اسماء اهل بیت (علیهم السلام) اشکال دارد ؟ ✍🏻 پاسخ: بهتر است از مس اسماء جلاله و اسامی انبیاء و معصومین (علیهم السلام) و القاب و کنیه آنها بدون وضو اجتناب شود. 🔺 استفتا از سایت آیت الله خامنه ای/ شماره استفتاء: 97r9zgn کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
🔰 نظر مراجع تقلید درباره شهادت به ولایت در اذان و اقامه 🔸 شهادت به ولایت و امامت حضرت امیرالمؤمنین علی‌بن‌ابی‌طالب (علیه‌السلام) در اذان و اقامه نماز، در زبان فقهای گران‌قدر به شهادت ثالثه مشهور است و پس از اقرار به یگانگی خداوند متعال و رسالت نبی مکرم اسلام با عبارات مختلفی همچون «أشهَدُ أَنّ عَلیاً ولی الله»، «أشهَدُ أَنّ عَلیاً اَمیرالمؤمنین حقاً» و «أشهَدُ أَنّ عَلیاً حُجَّةُ الله» صورت می‌گیرد. 🔸 جدای از اینکه پیشینه اقرار به شهادت ثالثه در اذان و اقامه نماز خود موضوعی تاریخی بوده که در برخی از کتب تاریخی منعکس شده است، نزد فقهای عظام بحثی فقهی به شمار می‌‌آمده، از این رو احکام آن در کتب فقهی این بزرگان آمده است. بزرگان تشیع براین باورند که شهادت ثالثه در اصلِ تشریع اذان نبوده است، اما به لحاظ حکم فقهی آن اختلاف نظر وجود دارد. 🔸 برخی گفتنِ آن را جایز ندانسته‌‌اند، همانند شیخ صدوق و شیخ طوسی در برخی از کتب خود؛ برخی گفتن آن را بدون قصد جزئیت جایز میدانند، همانند بسیاری از فقهای معاصر؛ در برخی از موارد نیز امری مطلوب خوانده‌‌اند و گفتن آن را به قصد استحباب مطلق جایز می‌دانند، بلکه آن را در مواردی و با وجود شرایطی از آن جهت که از شعائر ایمان و نماد تشیع است، واجب می‌دانند. تعدادی نیز مدعی آن هستند که شهادت ثالثه (گفتن اشهد ان علیا ولی الله) از اجزاء مستحب اذان و اقامه است، همانند مرحوم مجلسی اول در کتاب بحار الانوار. 🔻 نظر مراجع تقلید معاصر: ▫️- حضرت آیات امام خمینی (ره): خوئی فاضل صافی خامنه‌ای سیستانی سبحانی «اَشْهَدُ انَّ‌ عَلِیاً وَلِی‌ اللّٰهِ‌» جزء اذان و اقامه نیست ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ انَّ‌ مُحَمَّداً رَسُولُ‌ اللّٰهِ‌» به قصد قربت گفته شود. ▫️- حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی: «اَشْهَدُ أَنَّ عَلِیاً وَلِىُّ اللّٰهِ‌» (یعنى گواهى مى‌دهم که على ولىّ خدا بر همه‌ی خلق است) جزء اذان و اقامه نیست، ولى خوب است بعد از «اَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللّٰهِ‌» به قصد تبرّک گفته شود، لکن به صورتى که معلوم شود جزء آن نیست. ▫️- حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی: سزاوار است پس از «أشهد أنّ‌ محمداً رسول الله» به قصد تبرّک و تیمّن، شهادت به ولایت و امامت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین و سایر معصومین (علیهم السلام) به نحوى که جزو اذان و اقامه محسوب نگردد، ذکر شود. و بى‌تردید اگر در شرایطى ترک این شهادت موجب تضعیف ولایت و تشیع گردد، ذکر آن لازم است. ▫️- حضرت آیت‌الله وحید خراسانی: «اشهد انّ‌ علیا ولیّ اللّه» جزء اذان و اقامه نیست، ولى چون ولایت آن حضرت مکمّل دین است، شهادت به آن در هر حال و از جمله بعد از «اشهد انّ‌ محمّدا رسول اللّه» از أفضل قربات است. ▫️- مرحوم حضرت آیت‌الله بهجت: بعید نیست مستحب بودن اقرار به ولایت امیر المؤمنین على بن ابى طالب - علیه السّلام - در اذان، در صورتى که به نیت مطلوب بودن گفته شود. ▫️- مرحوم حضرت آیت‌الله میرزا جواد تبریزی: شهادت بر ولایت على علیه السلام و اولاد طاهرینش جزء اذان و اقامه نیست، لکن شعار شیعه شده است، در اذانى که در مجامع عمومى گفته مى‌شود نباید شهادت بر ولایت ترک شود، اما در حال فرادى و مثل آن، ترک کردن مانعى ندارد، و الله العالم. ┏━━━•••━━━━━━━━━━┓ ➥@m_faghihi ┗━━━━•••━━━━━━━━━┛ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
💬 آیا می‌توان روی فرش یا جانماز نجس نماز خواند؟ کانال احکام استاد صالحی💎 •┈┈••✾••┈┈• @amirsalehi110
📚 جهیزیه خریداری شده از طرف مرد 💠 سؤال: مرد و زن هنگام ازدواج در سندی عادی توافق می کنند که مرد، وسائلی از قبیل یخچال،تلویزیون و... را تهیه کند؛ مالک این وسائل از نظر شرعی چه کسی می باشد؟ ✅ جواب: وسائلی که توسط مرد تهیه می شود ملک اوست هر چند برای استفاده در اختیار زن قرار داده باشد، مگر این که ثابت شود با هبه، صلح و مانند آن، ملکیت آن را به زن منتقل کرده است. 📚 @DasTanaK_ir