eitaa logo
اعتبارسنجی احادیث طبی
213 دنبال‌کننده
15 عکس
4 ویدیو
9 فایل
🔸اعتبار سنجی احادیث طبی با رویکرد سندمحوری و راوی محوری صرف، جفا به این میراث حدیثی شیعه است. مبنای ما، اعتبار سنجی برپایه اعتباراطمینان نوعی برآمده از تجمیع قرائن و تراکم ظنون است. قرائن متنی، منبعی، سندی، آزمایشگاهی ومیدانی ازجمله این قرائنند.🔸
مشاهده در ایتا
دانلود
مبنای مرحوم کاشف الغطاء در رابطه با احادیث طبی : إن الأخبار عن رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و الأئمة المعصومين عليه السلام سواء كانت من طرق رواة الإمامية أو من طرق الجماعة و السنّة تكاد تنحصر من حيث مضامينها في أنواع ثلاثة: النوع الأول: ما يتضمن المواعظ و الأخلاق و تهذيب النفس‌و تحليتها من الرذائل و ما يتصل بذلك من النفس و الروح و العقل و الملكات و يلحق بهذا ما يتعلّق بالجسد من الصحة و المرض و الطب النبوي و خواص الثمار و الأشجار و النبات و الأحجار و المياه و الآبار و ما يتضمن من الأدعية و الأذكار و الإحراز و الطلاسم و خواص الآيات‌و فضل السور و قراءة القرآن بل و مطلق المستحبّات من الأقوال و الأفعال و الأحوال. فكل خبر ورد في شي‌ء من هذه الأبواب و الشؤون يجوز العمل به و الاعتماد عليه لكل أحد من سائر الطبقات و لا يلزم البحث عن صحة سنده و متنه إلا إذا قامت القرائن و الأمارات المفيدة للعلم بكذبه و أنه من أكاذيب الدسّاسين و المفسدين في الدين.  الأرض و التربة الحسينية، ص: 47‌ http://eitaa.com/joinchat/891289632Cbbd385686a
شیخ حر عاملی قائل به در دسترس بودن منابع و اصول معتبر حدیثی در نزد قدما همانند صاحبان کتب اربعه و حتی بعد از ایشان بوده. حتی وی می گوید بسیاری از این کتب به دست او و دیگر همعصرانش رسیده :  أنا قد علمنا علما قطعيا بالتواتر و الأخبار المحفوفة بالقرائن أنه قد كان دأب قدمائناو أئمّتنا عليهم السلام في مدة تزيد على ثلاثمائة سنة، ضبط الأحاديث و تدوينها في مجالس الأئمة و غيرها.و كانت همة علمائنا مصروفة في تلك المدة الطويلة في تأليف ما يحتاج إليه من أحكام الدين لتعمل بها الشيعة.و قد بذلوا أعمارهم في تصحيحهاو ضبطها و عرضها على أهل العصمة.و استمر ذلك إلى زمان الأئمة الثلاثة أصحاب الكتب الأربعة و بقيت تلك المؤلفات بعدهم أيضا مدة.و أنهم نقلوا كتبهم من تلك الكتب المعلومة المجمع على ثبوتها.و كثير من تلك الكتب وصلت إلينا و قد اعترف بهذا جمع من الأصوليين أيضا. وسائل الشيعة، ج‏30، ص: 252
در راستای همان دقت و حساسیت اصحاب در تلقی و تحمل حدیث گزارش نجاشی در رابطه با دقت و حساسیت احمد بن محمد بن عیسی قمی در نحوه تحمل قابل توجه است : أخبرني ابن شاذان قال: حدثنا أحمد بن محمد بن يحيى عن سعد عن أحمد بن محمد بن عيسى قال خرجت إلى الكوفة في طلب الحديث فلقيت بها الحسن بن علي الوشاء فسألته أن يخرج لي (إلي) كتاب العلاء بن رزين القلاء و أبان بن عثمان الأحمر فأخرجهما إلي فقلت له: أحب أن تجيزهما لي فقال لي: يا رحمك الله و ما عجلتك اذهب فاكتبهما و اسمع من بعد فقلت: لا آمن الحدثان‏ فقال لو علمت أن هذا الحديث يكون له هذا الطلب لاستكثرت منه فإني أدركت في هذا المسجد تسعمائة شيخ كل يقول حدثني جعفر بن محمد. رجال النجاشي، ص: 39 http://eitaa.com/joinchat/891289632Cbbd385686a
مجلسی اول در مورد کتاب محور بودن شیخ صدوق می گوید: و مع كثرة التتبع يظهر أن مدار ثقة الإسلام أيضا كان على الكتب المشهورة و كان اتصال السند عنده أيضا لمجرد التيمن و التبرك و لئلا يلحق الخبر بحسب الظاهر بالمرسل فإن روي خبرا عن حماد بن عيسى أو صفوان بن يحيى أو محمد بن أبي عمير فالظاهر أنه أخذ من كتبهم فلا يضر الجهالة التي تكون في السند إلى الكتب بمثل محمد بن اسماعیل عن الفضل او الضعف بمثل سهل بن زیاد. روضه المتقین فی شرح من لایحضره الفقیه  ج1 ص30 http://eitaa.com/joinchat/891289632Cbbd385686a
فایده ۱۰ با توجه به مطالب قبل جایگاه منبع در میراث حدیثی شیعه تا حدودی آشکار شد. منتهی این منابع و اصول وقتی می توانند حجت واقع شوند و احادیث آنها مورد استناد و استدلال قرار بگیرند که مورد اعتماد و اطمینان باشند و این اعتماد و اطمینان به منبع حدیث وقتی حاصل می گردد که منبع و کتاب حدیثی دارای شرایط و ویژگیهایی باشد. در فوائد بعد به برخی از این ویژگیها و شرایط اشاره می شود. http://eitaa.com/joinchat/891289632Cbbd385686a
✍ تاکید آیت الله العظمی صافی گلپایگانی بر رویکرد فراسندی، واقع گرایانه و قرینه محور در مواجهه با حدیث👇👇👇
فایده ۱۱ ۱ـ شهرت و معروفیت کتاب یا اصل مراد از شهرت و معروفیت در اینجا همان معنای لغوی است. این شهرت و معروفیت گاهی وصف خود روایت و گاهی وصف منبع یا کتاب یا اصل روایی می‌شود که اولی را شهرت روایی و دومی را شهرت کتاب یا منبع یا اصل گویند. یعنی اینکه منبع یا اصل یا کتاب حدیثی در نزد قدما و اصحاب حدیث شناخته شده باشد. به عبارت دیگر منزلت و جایگاه خود منبع یا کتاب و انتسابش به مولفش بین اصحاب شایع و معروف باشد. در نتیجه روایت هایی که از چنین کتاب‌هایی با وصف شهرت و معروفیت اخذ شود مورد اعتماد و اطمینان خواهند بود. نکته مهم و قابل ذکر در اینجا این است که کتب اربعه هرچند از کتب مشهور و معروف شیعه هستند ولی مراد اصلی و اولی ما از کتب مشهور و معروف کتابهای قبل از کتب اربعه می‌باشند چرا که می بینیم خود صاحبان کتب اربعه در تایید و صحت روایات کتب خود خاطرنشان می‌کنند که منابع آنها از کتب مشهور و معروف نزد اصحاب بوده است.  http://eitaa.com/joinchat/891289632Cbbd385686a https://t.me/joinchat/AAAAAEcuF27rFkHR16eLPQ
شیخ صدوق در مقدمه من لایحضره الفقیه در رابطه با اعتبار احادیث کتابش و شهرت منابعش می گوید :  «وَ جَمِيعُ مَا فِيهِ مُسْتَخْرَجٌ مِنْ كُتُبٍ مَشْهُورَةٍ عَلَيْهَا الْمُعَوَّلُ وَ إِلَيْهَا الْمَرْجِعُ مِثْلُ كِتَابِ حَرِيزِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ السِّجِسْتَانِيِ وَ كِتَابِ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ عَلِيٍّ الْحَلَبِيِ وَ كُتُبِ عَلِيِّ بْنِ مَهْزِيَارَ الْأَهْوَازِيِ‏ وَ كُتُبِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ وَ نَوَادِرِ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى وَ كِتَابِ نَوَادِرِ الْحِكْمَةِ تَصْنِيفِ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ يَحْيَى بْنِ عِمْرَانَ الْأَشْعَرِيِ‏ وَ كِتَابِ الرَّحْمَةِلِسَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ‏  وَ جَامِعِ شَيْخِنَا مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ بْنِ الْوَلِيدِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ‏ وَ نَوَادِرِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ وَ كُتُبِ الْمَحَاسِنِ لِأَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِيِّ وَ رِسَالَةِ أَبِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ إِلَيَّ وَ غَيْرِهَا مِنَ الْأُصُولِ وَ الْمُصَنَّفَاتِ الَّتِي طُرُقِي إِلَيْهَا مَعْرُوفَةٌ فِي فِهْرِسِ الْكُتُبِ الَّتِي رُوِّيتُهَا عَنْ مَشَايِخِي وَ أَسْلَافِي رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ بَالَغْتُ فِي ذَلِكَ جُهْدِي مُسْتَعِيناً بِاللَّهِ وَ مُتَوَكِّلًا عَلَيْهِ وَ مُسْتَغْفِراً مِنَ التَّقْصِيرِ وَ ما تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ‏ وَ إِلَيْهِ أُنِيبُ‏ وَ هُوَ حَسْبِي‏ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ‏.» من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 3. http://eitaa.com/joinchat/891289632Cbbd385686a https://t.me/joinchat/AAAAAEcuF27rFkHR16eLPQ
علامه مجلسی کتاب طب الائمه را از کتب مشهور می داند و می گوید: "و كتاب طب الأئمة  من الكتب المشهورة لكنه ليس في درجة سائر الكتب لجهالة مؤلفه و لا يضر ذلك إذ قليل منه يتعلق بالأحكام الفرعية و في الأدوية و الأدعية لا نحتاج إلى الأسانيد القوية."  بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏1 ؛ ص30. http://eitaa.com/joinchat/891289632Cbbd385686a
همچنین ایشان درمورد کتاب طب الرضا می‌گوید: «وكذا كتاب طب الرضا من الكتب المعروفة و ذكر الشيخ منتجب الدين في الفهرست أن السيد فضل الله بن علي الراوندي كتب عليه شرحا سماه ترجمة العلوي للطب الرضوي و قال ابن شهرآشوب في المعالم في ترجمة محمد بن الحسن بن جمهور القمي له الملاحم و الفتن الواحدة و الرسالة الذهبية عن الرضا  في الطب انتهى و ذكر الشيخ في الفهرست نحو ذلك و ذكر سنده إليه و سنورده بتمامه في كتاب السماء و العالم في أبواب الطب.» «بحار الأنوار»، ج‏1، ص30.
دو کتاب توحید مفضل و اهلیلجه هر چند در موضوع اثبات توحید و مشتمل بر دلایل اثبات صانع هستند؛ ولی در راستای همین موضوع اصلی، مطالب و نکات طبی را هم در بر دارند. کتاب توحید مفضل را امام صادق علیه السلام بر مفضل بن عمر املاء فرمودند و کتاب اهلیلجه را خود حضرت با خط خود برای مفضل بن عمر نگاشتند. این دو کتاب هرچند مرسل هستند و بر اساس مبنای راوی محور با وجود راویانی مثل محمد بن سنان دچار ضعف سندی هستند؛ ولی به سبب شهرت شان این اشکالات ضرری به پذیرش انها نمی زند. http://eitaa.com/joinchat/891289632Cbbd385686a
علامه مجلسی در مورد این دو کتاب می‌گوید: «اما دو کتاب توحید مفضل و رساله اهلیلجه که از امام صادق علیه السلام روایت شده و مشتمل بر دلایل اثبات صانع هستند، مرسل بودن و عدم ذکر کامل سند آنها به علت شهرت شان و انتسابشان به مفضل بن عمر ضرری به آن دو کتاب نمی زند. همچنین خدشه وضعفی که بر محمدبن سنان و مفضل وارد شده به علت وجود روایات فراون دال برمدح شان ضرری به آنها نمی زند. علاوه بر اینها ویژگی های متن این دو کتاب و علو مضامین شان، صحت شان را در پی دارد. همچنین علم آور بودن برخی گزاره های عقلی این دو کتاب متوقف بر صحت خبر و صدورش از معصوم علیه السلام نیست واین مطالب روایی، ارشادی محسوب می‌شوند.» «بحار الأنوار»، ج‏3، ص55 https://t.me/joinchat/AAAAAEcuF27rFkHR16eLPQ
فایده ۱۲ ۲ـ عرضه کتاب برمعصوم علیه السلام و تأیید کتاب : یکی دیگر از ویژگیهایی که موجب اعتماد و اطمینان به اصول، کتب و منابع حدیثی می‌شود، عرضه این منابع به معصوم علیه السلام وتأیید ایشان است. درنتیجه روایتهایی هم که از این منابع نقل می‌شود معتبر خواهد بود.البته خود این تأیید معصوم علیه السلام موجب شهرت هم می‌شود. شیخ بهایی دراین مورد می‌گوید: «از جمله قرائن صحت روایت وجود روایت در کتابی که بر یکی از ائمه علیهم السلام عرضه و حضرت آن را تأییدکرده باشند؛ مانند کتاب عبیدالله حلبی که بر امام صادق علیه السلام عرضه شد. ودوکتاب یونس بن عبدالرحمان و فضل بن شاذان که بر امام حسن عسکری علیه السلام عرضه شدند.» «مشرق الشمسين و إكسير السعادتين مع تعليقات الخواجوئى»، ص: 27‌. http://eitaa.com/joinchat/891289632Cbbd385686a
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: زهد به دنيا ، عبارت است از: كوتاه كردن آرزو، گزاردن شكر هر نعمتى، و پرهيز از هر آنچه خداوند ، حرام كرده است. تحف العقول ج1 ص58 🌸 سالروز میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام بر شما مبارک و فرخنده باد 🌸 ♥️✨ ♻️ اعتبار سنجی احادیث طبی ♻️ @etebarsanjiahadithtebi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 امیرالمومنین(علیه‌السلام) در کلام آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی @HawzahNews | حوزه‌نیوز
با عرض سلام خدمت اعضای محترم کانال به لطف الهی و عنایت امام زمان علیه السلام رساله بنده دفاع شد و ان شاء الله مباحث پیرامون اعتبارسنجی و صحت یابی احادیث طبی به مرور بارگذاری خواهد شد.🌹🙏🏻😊 ♻️ اعتبارسنجی احادیث طبی ♻️ http://eitaa.com/joinchat/891289632Cbbd385686a
231004_0504_2.mp3
29.76M
. 📚 منبع شناسی روایات طبی 1⃣ جلسه اول 🕌 حوزه علمیه مشکات(قم) 🔰حجت الاسلام سعیدباقری 🌟عضویت در 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/741867641C9b554ca017 ✨🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨
231004_0639.mp3
41.83M
. 📚 منبع شناسی روایات طبی 2⃣ جلسه دوم 🕌 حوزه علمیه مشکات(قم) 🔰حجت الاسلام سعیدباقری 🌟عضویت در 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/741867641C9b554ca017 ✨🌱✨🌱✨🌱✨🌱✨