4_5897918037977203796.mp3
11.93M
راجع حضرت رقیه سلام الله علیها استفسار شده که بعضی معروض داشتند نفس ایشان واثق نیست
مجمل ایضاح میدهیم:
معیار ما تسجیل و یا عدم تسجیل دیگران نیست
¹-توان منتفی کردن وجود ندارد.
²-افراد از قاعده فقهی و اصولی تسامح استفاده کنند(اینکه علامه حلی یا صاحب مدارک و شیخ صدوق این(تسامح)را قبول نداشتند قضیه ناصوابیست زیرا هر سه بزرگوار از این قاعده استفاده کرده اند)میشود تمتع کرد:
"حكی عن الشهيد الثانی فی الدرايه انه قال جوز الاكثر العمل بالخبر الضعيف في نحو القصص و المواعظ و فضائل الاعمال لا في صفات الله و احكام الحلال و الحرام و هو حسن حيث لم يبلغ الضعيف حد الوضع و الاختلاق"
بسط توسط صاحب مکاسب:
"المراد بالخبر الضعيف في القصص و المواعظ هو نقلها و استماعها و ضبطها في القلب و ترتيب الآثار عليها، عدا ما يتعلق بالواجب و الحرام"
4_5899717852612526757.mp3
13.44M
کفایه الاصول(آخوند خراسانی)؛رسائل٫فرائد الاصول٫(شیخ انصاری) و حلقات الاصول٫دروس فی علم الاصول٫(شهید صدر) کتب اهم اصول فقه؛ افراد میتوانند استفاده کنند👆
4_5902008380146320080.mp3
10.14M
محمد باقر مجلسی:
اجتهاد واجب کفایي و تقلید غیر مجتهدین واجب عیني است
📖مرأة العقول، ج۱، ص۹۸
اعتقاد به مجتهد مطلق
📖نظم اللئالي ، ص۱۵
نفی تقلید از میّت
📖نظم اللئالي ، ص۱۳
علم اصول یکی از لوازم استنباط و استدلال است
📖نظم اللئالي ، ص۱۰
اصول الفقه یکی از علوم لازم برای اجتهاد است
📖نظم اللئالي ، ص۱۰،۱۱
حجیتّ اجماع در شرایطی
📖بحارالأنوار ،ج۸۹، ص۲۲۲
استدلال به ظاهر قرآن
📖بحارالأنوار ،ج۸۹، ص۱۴۷
حجیتّ مفاهیم
📖بحارالأنوار ،ج۸۹، ص۷ و ج۸۰ ،ص۳۶۱
اعتقاد به اصل برائت
📖بحارالأنوار ،ج۸۴ ،ص۳۳
دسته بندی احادیث
📖ملاذ الأخیار ،ج۱ ،ص۲۱
حجیّت ظنّ
📖مرأة العقول ،ج۱ ،ص۱۰۰
قائل به حجیّت خبر واحد
📖فرائد الأصول الشيخ الأنصاري ،ج۱ ،ص۳۳۹
4_5904260179960005362.mp3
10.63M
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
🔹جـلسـه پنجم
📎دورهٔ اوّل: دورهٔ انعقاد
📎مرحله 1: از صدر اسلام
📎مرحله2: از زمان باقرین علیهم السلام «بخش اول»
🔗مطالب مرتبط:
🔹جلسه اول
🔹جلسه دوم
🔹جلسه سوم
🔹جلسه چهارم
#علم_اصول
🔶 آموزش استنباط از قرآن توسط ائمه علیهم السلام (1)
🖌 ابو الجارود میگوید امام باقر علیه السلام از من پرسیدند: ای ابو الجارود سنیان دربارهی امام حسن و امام حسین علیهما السلام چه میگویند؟
گفتم: بر این عقیدهٔ ما كه آن دو را پسر رسول خدا صلی الله علیه و آله میدانیم، اعتراض دارند.
فرمودند: شما جواب آنان را چگونه میدهید؟
گفتم: این آیه را كه دربارهٔ حضرت عیسی علیه السلام است میخوانیم
👈و داود و سلیمان و ایوب و یوسف و موسی و هارون از فرزندان او (نوح) هستند و چنین ما نیكوكاران را پاداش میدهیم و همچنین زكریا و یحیی و عیسی پسر مریم از فرزندان نوح است👉(پس همچنان كه عیسی از طریق مادر فرزند نوح محسوب میشود امام حسن و امام حسین علیهما السلام نیز از طریق مادر فرزند پیامبر صلی الله علیه و آله هستند).
امام پرسیدند: سنیان چه پاسخی به شما دادند؟
گفتم: میگویند گاهی پسر دختر (از روی مسامحه) پسر گفته میشود اما پسر (حقیقی) از نسل شخص محسوب نمیشود.
امام پرسیدند: شما با چه دلیلی حرف آنان را باطل میكنید؟
گفتم با این آیهی قرآن كه دربارهی مباهلهی پیامبر صلی الله علیه و آله میگوید:
👈ای پیامبر بگو بیایید فرزندانمان و فرزندانتان را بخوانیم همچنین زنانمان و زنانتان را خودمان را خودتان را بخوانیم👉(بدین ترتیب به صریح قرآن بر امام حسن و امام حسین علیهما السلام اطلاق فرزندان پیامبر صلی الله علیه و آله شده است).
امام پرسیدند آنان چه پاسخ میدهند؟
گفتم: میگویند گاهی در كلام عرب كسی به پسران دیگری (مجازا) پسرانمان میگوید (نه این كه واقعا امام حسن و امام حسینIپسران پیامبر صلی الله علیه و آله محسوب شوند).
در اینجا امام باقر علیه السلام فرمودند: ای ابو الجارود دربارهٔ این كه امام حسن و امام حسین علیهما السلام از نسل پیامبر صلی الله علیه و آله هستند، از كتاب خدا دلیلی به تو ارائه دهم كه جز كافر آن را رد نمیكند.
پرسیدم فدای شما گردم این دلیل در كجای قرآن است؟
فرمودند: آنجا كه خداوند فرمود:
👈ازدواج با مادرانتان و دخترانتان و خواهرانتان و… همسران پسرانتان كه از نسل شما هستند بر شما حرام است👉
ای ابو الجارود از آنان بپرس آیا برای پیامبر صلی الله علیه و آله حلال است كه با همسران امام حسن و امام حسین علیهما السلام (پس از طلاق آنان) ازدواج نماید؟
اگر بگویند آری، دروغ گفتهاند و گناه کردهاند و اگر بگویند نه، این چنین نتیجه گرفته میشود كه آن دو حقیقتا پسر پیامبر صلی الله علیه و آله از نسل خود حضرت میباشند.
⏪ ادامه دارد…
#آموزش_استنباط_و_پرورش_مستنبط