🟢چگونگی مواجهه با بیادبی و بیادبان
🖊احمدحسین شریفی
ادب از مهمترین سرمایههای اخلاقی و وجودی هر انسانی است: «ادب مرد، به ز دولت اوست»
معالاسف این فضیلت بزرگ اخلاقی در جامعه ما، قدری کم رنگ شده است. البته هیچ جامعه معصومی را نمیتوان یافت؛ بیادبان در همهجا حضور دارند؛ ما باید مهارت اخلاقی مواجهه با بیادبی و بیادبان را بیاموزیم و در خود و متربیانمان تقویت کنیم.
به نظر میرسد برای مهار بیادبی و در مواجهه با بیادبان چند نکته مهم را باید مورد توجه قرار دهیم:
یک، توجه کنیم که خود ما هم معصوم نبوده و نیستیم. خود نیز در مواقعی نسبت به افرادی بیادبی کردهایم!
دو، بدانیم که خواهی نخواهی در همه ساحتهای زیست اجتماعی خود با افراد بیادب و گستاخ مواجهه میشویم. بیادبان در همه جا حضور دارند: در خیابان، در بیابان، در کلاس درس، در شهر، در روستا، در حوزه، در دانشگاه ...؛ به همین دلیل باید تلاش کنیم مهارت مواجهه با بیادبان را بیاموزیم.
سه، تلاش کنیم منشأ، علت یا دلیل بیادبی او را بفهمیم؛ شاید مشکلات خانوادگی داشته باشد، شاید از جای دیگری ناراحت باشد، شاید اساساً رفتار خود را بیادبی نداند! شاید به دلیل سادهلوحی یا ویژگیهای شخصیتی خاصش، ابزار افراد سیاستباز و فرصتطلب دیگری قرار گرفته باشد! شاید متوهمانه اوضاع سیاسی و اجتماعی را بر وفق همراهی با بیادبی میپندارد (به اصطلاح بوی کباب به مشامش رسیده غافل از این که ....)، و ...
در عین حال هرگز سعی نکنید دلیل بیادبی را در همان حین بیادبی، از خودشان جویا شوید. زیرا افراد بیادب و گستاخ، عصبانی هم هستند؛ و در حین عصبانیت هیچ اعتمادی به سخنان آنان نمیتوان داشت.
چهار، قلب و ذهن خود را درگیر آن گستاخی و بیادبی نکنید. تمرکز و توجه ویژه به آن ممکن است خود شما را هم دچار رذایل اخلاقی دیگری کند: ممکن است دچار سوء ظن یا کینه و بغض نسبت به آن شخص شوید. که اینها نیز به نوبه خود گناهانی بزرگاند.
پنج، هرگز مقابله به مثل نکنید. و این دشوارترین اما مطمئنترین راه مواجهه با بیادبان است. دشواری آن از این جهت است که بیادبی از مُسریترین رفتارهای اجتماعی است. چون شخص بیادب اصل شخصیت و هویت ما را نادیده میگیرد و به آن حمله میکند! و در چنین شرایطی همه ما تمایل به دفاع از خود داریم و مع الاسف عموماً راه دفاع را در مقابله به مثل میبینیم! اما باید بدانیم که رفتار متقابل فقط اوضاع را بدتر میکند. و این همان نتیجه مورد علاقه فرد بیادب است.
اما در هر شرایطی باید مواظب باشید که در زمین افراد گستاخ و بیادب بازی نکنید. باید چرخه و زنجیره بیادبی را قطع کنید. و راه قطع این چرخه آن است که مواظب باشیم رفتار یا سخن ما تحتالشعاع رفتار یا سخن افراد بیادب قرار نگیرد. حتی نباید سعی کرد که بلافاصله فرصت بیادبی و گستاخی را از فرد بیادب گرفت! سکوت و طمأنینه و آرامش شما، موجب میشود فرد گستاخ و بیادب خلع سلاح شود. مهمترین پادزهر بیادبی، آرامش و خونسردی و مهربانی است.
به تعبیر هاینریش بل، نویسنده بزرگ آلمانی قرن بیستم و برنده جایزه ادبی نوبل: «هنوز هم که هنوز است اظهار ادب، در مقابله با یک فرد بیادب، مطمئنترین، طریق تحقیر است» البته قصد ما از اظهار ادب در برابر فرد بیادب، هرگز نباید تحقیر او باشد چرا که قصد تحقیر دیگران را داشتن نیز خود نوعی بیاخلاقی است.
شش، اگر بیادبی در جمع صورت میگیرد، سعی کنید با شوخطبعی و مزاح و بیان حکایتهای خندهدار مناسبی فضا را تلطیف کنید. چون افراد بیادب همه فضا را پر از انرژی منفی میکنند. آنان قدرتی شیطانی در آلوده کردن فضا دارند. شوخی و خنده میتواند انرژیهای منفی را از فضا دور کند.
هفت، بیادبی و گستاخی دیگران را باید پلی برای صعود و تعالی خود قرار دهیم؛ یعنی نه تنها در زمین بیادبان بازی نکنیم که از دامی که برای ما تنیدهاند، ریسمان صعود به تعالی و کمال نفس ببافیم. این شیوه برخورد حکیمان و فرزانگان عالم با بیادبان بوده است:
به حضرت عیسی علیه السلام گفته شد: «مَنْ أَدَّبَكَ؟» (ادب از که آموختی؟)
در پاسخ فرمود: «مَا أَدَّبَنِي أَحَدٌ؛ رَأَيْتُ قُبْحَ الْجَهْلِ فَجَانَبْتُه؛ کسی مرا ادب نکرد. من، زشتی نادانی و سفاهت را دیدم و از آن پرهیز کردم.»
به قول سعدی:
«لقمان را گفتند: ادب از که آموختی؟ گفت: از بیادبان، که هر چه از ایشان در نظرم ناپسند آمد، از فعل آن پرهیز کردم.»
امیرمؤمنان (علیه السّلام) فرمود:
إِذَا رَأَيْتَ فِي غَيْرِكَ خُلُقاً ذَمِيماً فَتَجَنَّبْ مِنْ نَفْسِكَ أَمْثَالَهُ؛ هر گاه در دیگری اخلاق ناپسندی را دیدی، بپرهیز که آنگونه رفتار در خودت نباشد!»
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
✅ اولین کنفرانس بین المللی «کرامت انسانی و چالشهای خانواده در جهان معاصر»
📅مهلت ارسال چکیده مقالات: ۳۱ مردادماه
📅مهلت ارسال مقالات: ۲۰ مهرماه
📅تاریخ برگزاری کنفرانس: ۲۱-۲۳ آبان ماه
🌐جهت مطالعه توضیح تفصیلی، ثبت نام و ارسال آثار به تارنمای karamahic.com مراجعه نمایید.
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
🔹کتاب اوصاف الاشراف (در عرفان عملی به زبان فارسی)
موضوع : فلسفه و منطق
اثر خواجه نصیرالدین طوسی
تصحیح و مقدمه : دکتر نجفقلی حبیبی
ناشر: دانشگاه تهران
چاپ اول- ۱۴۰۳
#اخلاق_عرفانی
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
♦️چرا غرب امروز واجد صلاحیت اخلاقی الگوپذیری نیست؟
🔶دکتر ابوالفضل اقبالی
پژوهشگر حوزه خانواده
دوشنبه ٨ مرداد ساعت ٢٢ از شبکه افق
میتوانید ویدئوی کامل این قسمت را در این لینک ببینید
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
🔴قسمت و حکمت این بود که پس از سالها مقاومت مقابل رژیم صهیونیستی، شهید #اسماعيل_هنية در میان مردمی تشییع شود که پس از مردم #فلسطین مقاومترین امت مقابل اسرائیل هستند و خونخواهترین ملت برای کودکان شهید #غزة !
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
✅ اولین کنگره ملی «پژوهش پاک»
#اخلاق_پژوهش
📆 آخرین مهلت ارسال مقالات:
۱۰ آبان ماه ۱۴۰۳
📌وب سایت همایش
https://nccr.scu.ac.ir
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
📌 مسیر آگاهی برگزار میکند
📎 موضوع: احساسات اخلاقی (تأمل فلسفی‒روانشناختی)
🎙سخنران: دکتر مسعود صادقی (دکتری فلسفهی اخلاق، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و عضو انجمن فکر و فلسفهی کرمانشاه)
⏰ زمان: شنبه، ۱۳ مرداد ۱۴۰۳، ساعت ۱۷
🏢 مکان: کرمانشاه، چهاراه نوبهار، شهر کتاب
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
🔴انجمن علمی فلسفهٔ غرب دانشگاه اصفهان و نطقیات برگزار میکنند:
✔️دورهٔ آنلاین آموزشی «آشنایی با اخلاق هیوم همچون نمونهٔ یک نظام اخلاقی سکولار و انسانگرایانه»
👤 مدرس: استاد رضا یعقوبی؛ مدرس و پژوهشگر فلسفه
🕰️زمان: چهارشنبهها از ساعت ۲۰ تا ۲۱:۳۰ (سه جلسه)
📌شروع دوره از ۷ شهریورماه
برای ثبتنام با آیدی زیر تماس بگیرید:
t.me/nutqiyyat_admin
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
📌یه اسب سوار خانوم به نام «شارلوت دوژردن»، از مسابقات المپیک حذف شد ، چرا؟
چون یه فیلمی ازش در تمریناتش پخش شد که بجای ۳ بار ، ۶ بار به اسبش شلاق زده و به جرم حیوان آزاری ممنوع المسابقه شد!
‼️اما صهیونیست هایی که ۱۴ هزار کودک رو سلاخی کردند ، حذف نشدند!!
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم آموزنده و تاثيرگذار فرانسوی نوشته آنتوان چخوف!
#مطالبهگری
#حقطلبی
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
📣 جلسه دفاع
📘عنوان پایان نامه: بررسی شیوه استناد احکام اخلاقی به دین اسلام
👨🏻🎓 دانش پژوه: حجت الاسلام محمد حسن سموعی
🔶 استاد راهنما: حجت الاسلام دکتر سید مصطفی حسینی نسب
🔷 استاد مشاور: حجت الاسلام دکتر حسن محیطی
🟠 داور: حجت الاسلام دکتر محمدرضا اسدی
🗓 شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ 🕰 11:00 صبح
✅ مکان: پرديسان - ساختمان شماره ۲ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی (ره) - طبقه منفی یک سالن جلسات دفاع
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
#معرفی_کتاب
📚 اخلاق سیاسی و سیاست اخلاقی.
نوشته آیت الله مصباح یزدی(ره)
انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)- ۱۴٠۳
✅ یکی از نیازهای فکری زندگی روزمرۀ جهان اسلام، رابطۀ اخلاق و سیاست است که از جنبههای مختلف فلسفی، مذهبی و اجرایی اهمیت دارد. به راستی بین وظایف اخلاقی و وظایف سیاسی چه ارتباطی برقرار است؟ و اگر بین رفتاری سیاسی و رفتاری اخلاقی تزاحم رخ داد کدامیک ترجیح مییابد؟ در جوامع اسلامی تا چه اندازه لازم است به لحاظ اجرایی به ارزشهای اخلاقی توجه کرد؟ کتاب پیش روی، رابطۀ اخلاق و سیاست را با توجه به معارف اسلامی در بیست وسه گفتار بررسی کرده است.
🛒 مشاهده و خرید اینترنتی
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم🔸
✅ مراکز رسمی فعال در زمینه دانش اخلاق در صد سال اخیر حوزه علمیه قم
🎙حجت الاسلام هادی حسینخانی
⏱ زمان: چهارشنبه 1403/5/24
🔸ساعت 18
🌐 مشاهده از طریق تلوزیون اینترنتی حوزه
http://livehowzeh.ir/tv
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
✅ نشست: نسبت سنجی اخلاق تدریس با فقه معلمی
🎙ارایه دهنده: حجت الاسلام تقی مهری
🗓تاریخ برگزاری: سهشنبه 23 مردادماه 1403
⏰ساعت برگزاری: 8 تا 11:30
🏢مکان برگزاری حضوری:
قم، میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲، تقاطع اول، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام
💻لینک حضوری برخط در جلسه:
https://www.skyroom.online/ch/hawzahemamreza/pjohsh
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
نشست تخصصی:
✅ مبنای افعال اختیاری انسان: کمالخواهی یا لذتطلبی؟
▫️ ملاک ارزش بالذات در فلسفه اخلاق
🎙 با حضور:
▪️ حجة الاسلام و المسلمین مجتبی مصباح یزدی
▫️ مدیر گروه فلسفه اخلاق مجمع عالی حکمت اسلامی
▪️ حجة الاسلام و المسلمین محمدحسن وکیلی
▫️ استاد سطوح عالی حوزه
🗓 زمان: چهارشنبه ۲۴ مرداد، ساعت ۱۰
📍 مکان: مشهد مقدس، بازارچه سراب (امامخمینی ۱۴)، جنب مسجد حمزه، مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، سالن علامه طباطبائی
🌐 پیوند پخش مجازی:
skyroom.online/ch/tawhidschool/goftavard
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
✅ همایش ملی اخلاق و تربیت در سیره و معارف رضوی
🔗 لینک ورود به جلسه مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom
🗓 زمان:
چهارشنبه و پنجشنبه ۷و۸ شهریور۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۰ الی ۱۲
🕌 آدرس: قم، چهار راه شهدا- ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی- سالن شیخ طوسی
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
❇️ جذب هیأت علمی در گروه اخلاق اسلامی دانشکده حمد بن خلیفه قطر
📌شرایط:
دکتری اخلاق یا معارف اسلامی یا رشته های مرتبط از دانشگاه های معتبر
تسلط به زبان عربی و انگلیسی برای نگارش و تدریس
حداقل 5 سال سابقه تدریس و پژوهش
👈 لینک جهت ارسال رزومه و نامه درخواست: https://hbku.wufoo.com/forms/faculty-position-in-islamic-ethics-open-rank/
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
انتشار دوفصلنامه معرفت اخلاقی شماره36 ویژه صدمین سال باز تاسیس حوزه علمیه قم
👈لینک نشریه
https://marefateakhlagi.nashriyat.ir/
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
📔 #معرفی_کتاب
دگرگونی بنيادی فلسفه يونان
در برخورد با شيوه انديشه اسلامی
💠 این کتاب اثر دكتر عبدالجواد فلاطوری است كه توسط سيد محمدباقر تلغریزاده ترجمه شده و ويراستاری علمی آن را دكتر بهمن پازوكی به انجام رسانیده اند و به همت انتشارات امیرکبیر به چاپ رسیده است.
🔸 كتاب «دگرگونی بنيادي فلسفه يونان در برخورد با شيوه انديشه اسلامي» رساله درجه استادی مرحوم استاد دكتر عبدالجواد فلاطوري است كه در سال 1973 ميلادي براي احراز مقام استادي تسليم دانشكده فلسفه دانشگاه كلن آلمان شده است.
🔹 موضوع اين رساله، بررسی و ريشهيابی علل دگرگونی فلسفه يونانی پس از ورود آن به عالم اسلامی است. در اين رساله كوشش شده است تا با مبنا قرار دادن موارد عينی در فلسفه اسلامي كه همگی از جمله مصاديق دگرگردانی فلسفه يونانی است، زمينه پيدايش آنها را ريشهيابی كرده و راه را براي توصيفی مبتني بر تاريخ سير تحول فلسفه اسلامی هموار كند.
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
📣 بسته 13جلدی فلسفه برای کودک (بخش معرفت شناسی)
🔺نویسنده : سیدمحمدمحسن میرمرشدی
🔸انتشارات موسسه امام خمینی (ره)
1-میهمانی خرگوش (اهمیت شناخت)
2-دارویی برای پدر (اهمیت معیار در معرفت)
3-ماجرای کرم کوچولو (خطاناپذیری علم حضوری)
4-شربت خوشمزه (اهمیت مشخص بودن معیار)
5-نقاشی خرس کوچولو (ارزش علم حضوری در حالات درونی)
6-موش کور و قاشق (ارزش معرفت)
7-پرسش کفشدوزک (خطا در معرفت حسی)
8-دایره چهار گوش (ارزش قضایای بدیهی)
9-صدای عجیب (ارجاع علوم نظری به بدیهی)
10-شیرینی گمشده (ارزش تجربه نسبت به علوم عقلی)
11-پرنده کم حافظه (نقل و ارزش معرفتی آن)
12-شکارچی و برکه آب (ارزش کارشناسی و مرجعیت)
13-نمک شیرین (تعارض معرفت ها و راه های ترجیح)
🔅 لینک خرید آنلاین مجموعه 🔅
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
پرونده ویژه غزه.pdf
15.6M
🗂 هشتمین #پرونده_ویژه خانۀ اخلاقپژوهان جوان
«کُشتار در زندان روباز» بررسی اخلاقی تحولات اخیر غزه
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
📌مجموعه ۱۵ جلدی ادب یک
🔸داستان های فکری فلسفی برای کودکان پیش دبستانی
نویسندگان: دکتر رضاعلی نوروزی و فاطمه داوری
ناشر: یار مانا ۱۴٠۲
👈 لینک خرید
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
🚨 ثبت نام رشته تخصصی سطح دو و سه اخلاق و تربیت اسلامی
✳️مزایا و تسهیلات:
1. دانشنامه رسمی حوزه علمیه خراسان
2. اساتید توانمند حوزه و دانشگاه
3. حمایت از پایاننامههای مسئلهمحور
4. پرداخت تسهیلات تشویقی
🗓مهلت ثبت نام: 18 شهریور 1403
🗓آزمون و مصاحبه: 20 و 21 شهریور
📎 آدرس ثبت نام: Paziresh.dte.ir
🔖کسب اطلاعات بیشتر:
http://maalem.ir/?p=16165
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
68.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ فیلم ارائه پروفسور لگنهاوزن در بیست و پنجمین کنگره جهانی فلسفه(2024)
این کنگره در شهر رم برگزار شده و ایشان با ارائهی مقالهای با عنوان Relativism and Objectivity (نسبیگرایی و عینیت) در آن شرکت کرده اند
🔰اطلاعات بیشتر راجع به کنگره
https://wcprome2024.com
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
🔸رابطۀ تراکم شهرها و اخلاق شهروندان
ابنخلدون، که از اولین جامعهشناسهای جهان است، میگوید تراکم خانهها، موجب فساد اخلاقی است. بین شدت تراکم و میزان عفت و حیا در جامعه، یک نسبت معکوس وجود دارد.
این تراکمی که ما در شهرها داریم، مضر به اخلاق است، مضر به تولید است. بیاییم مردم را از این خانههای داخل شهر منتقل کنیم به خارج؛ اما نه اینکه آنجا را دوباره تبدیل کنیم به واحدهای مسکونی؛ به اینصورتی که الآن شهرک زدند. آن هم هیچ دردی را درمان نمیکند! کاری کنیم که در آنجا بچهها بتوانند حرفه داشته باشند، کار بکنند، اشتغال ایجاد شود. امروزه ما اشتغال را گذاشتیم مخصوص دکتر شدن و مهندس شدن! دکتر شدن و مهندس شدن ٣٠ سال طول میکشد! یعنی طرف تا سیسالگی باید صبر کند! با این تحریکاتی که ما داریم، با این وضعیتی که ما داریم، بسیاری از جوانان قبل از ازدواج آلوده میشوند! در صورتی که اگر مردم در کنار باغ، زندگی و کار کنند، خیلی از مشکلات حل میشود.
📌آیت الله حائری شیرازی
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران