eitaa logo
اخلاق پژوهان ایران
451 دنبال‌کننده
975 عکس
27 ویدیو
61 فایل
🔖این کانال جهت اطلاع رسانی همایش ها، دوره ها و نشست ها و معرفی کتب، نشریات و تازه ترین آوردهای علمی در زمینه #اخلاق می کوشد. 🪴🇮🇷اخلاق پژوهان ایران 🆔 @Talabeakhlagh :ارتباط با بنده ولی زاده 📧 m_valizadeh@sbu.ac.ir پست الکترونیکی
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام و احترام وقت بخیر در این برنامه علمیِ دوماهه که طراحی آن حدود چهارماه زمان برده و به دنبال ۲٠٠ نشستِ سال گذشته برگزار خواهد شد، در خدمت ۸٠ استادِ اخلاق پژوه و قرآن پژوه خواهیم بود ان شاءالله. فرصت مغتنمی است که توصیه می شود در ماه مبارک رمضانْ بهار قرآن، برای انس بیشتر با کلام وحی و معارف والای آن، حضور در این برنامه را از دست ندهید و وقت مناسبی را در لحظات بی نظیرِ این ماه به این نشست ها اختصاص دهید. ضمناً در صورت صلاح‌دید پوستر و عناوین نشست ها را در بسترهای مرتبط اطلاع رسانی فرمائید تا علاقمندانِ دیگری استفاده کنند. جمع قابل توجهی از اساتید حاضر در کانال نیز دعوت ما را برای ارائه علمی پذیرفته اند. بابت لطفشان صمیمانه سپاسگزارم 🙏 محمدمهدی ولی زاده انجمنِ علمیِ معارفِ اسلامی دانشگاه شهید بهشتی
56مقاوم سازی خانواده در تعامل اخلاقی تربیتی پدر و دختر.mp3
47.86M
صوت پیش نشست همایش بین المللی خانواده مقاوم: «مقاوم سازی خانواده در تعامل اخلاقی تربیتی پدر و دختر» 1️⃣ دکتر محمدتقی کرمی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی 2️⃣ دکتر محمدجواد فلاح عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی 🔻 دبیر علمی نشست: دکتر محمدامین خوانساری عضو هیئت علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث ⏳ زمان: چهارشنبه ۹ اسفند ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
28.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 خاطرات آیت‌الله صادق آملی لاریجانی از گفتگوهای قدیمی با سروش 📌توضیح و نقد کتاب دانش و ارزش (فلسفه اخلاق نوشته عبدالکریم سروش که در سال ۵۸ منتشر شد) ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
✅ انتشار مقالات نشریه تأملات اخلاقی (دانشگاه زنجان) 👈 دریافت شماره زمستان 1402: https://jer.znu.ac.ir/issue_48326_49521.html?lang=fa ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
✅ شماره 60 (تابستان 1402) پژوهشنامه اخلاق به صاحب امتیازی دانشگاه معارف اسلامی منتشر شد. 👈دریافت مقالات: https://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?mag_id=48&slc_lang=fa&sid=1 ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
✅ شماره 19 تابستان 1402 فصلنامه علمی اخلاق پژوهی به صاحب امتیازی پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد 👈دریافت مقالات: https://ethics.riqh.ac.ir/issue_2277_2279.html ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
🔸سلسله نشست های علمی یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم🔸 🔸 معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه برگزار می کند: ✅جریان شناسی اخلاق عقلی و اخلاق وحیانی - اجتهادی در حوزه معاصر 🎙حجت‌الاسلام و المسلمین علیزاده ⏱ زمان: دوشنبه 1402/12/21 🔸ساعت 14 الی 15 🌐 مشاهده از طریق تلوزیون اینترنتی حوزه http://livehowzeh.ir/tv ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
✅ کرسی «نقد و بازسازی آموزه اثر دوگانه در اخلاق کاربردی» سخنران: رحمان شریف‌زاده، استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، ناقدان: کیوان الستی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و علیرضا ثقه‌الاسلامی، عضو هیئت علمی ایرانداک 📆سه‌شنبه 22 اسفند‌ماه ۱۴۰۲ به صورت حضوری و مجازی ساعت 10 به صورت حضوری در تالار آینده ایرانداک و به صورت مجازی از طريق https://meeting.irandoc.ac.ir/lecture برگزار خواهد شد. ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
📚معرفت‌شناسی اخلاق در اندیشه اسلامی 🖋مجید ابوالقاسم‌زاده ⬅️کتاب حاضر پس از مفهوم‌شناسی و بیان مبادی تصوری بحث، به طرح مباحث عمده معرفت‌شناسی اخلاق، از جمله عقلی یا شرعی بودن، یقینی یا مشهوری بودن، و بدیهی یا نظری بودن قضایای اخلاقی از منظر اندیشمندان مسلمان پرداخته است. ✍️اثر حاضر در هفت فصل با عناوین مفاهیم، معرفت‌شناسی مفاهیم اخلاقی، منابع و راه‌های شناخت قضایای اخلاقی، عقلی بودن قضایای اخلاقی، عقلانی بودن قضایای اخلاقی، بداهت قضایای اخلاقی، و اطلاق قضایای اخلاقی تنظیم گردیده است. ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
🔺سلسله نشست‌های علمی درآمدی به اخلاق قرآنی - فصل چهارم (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) 📅زمان: دوشنبه 28 اسفند ماه (7 رمضان‌المبارک) 👤دکتر اسما بارلاس؛ استادتمام بازنشسته علوم سیاسی کالج ایتاکا آمریکا ✅عنوان: هرمنوتیک قرآنی به مثابه عمل اخلاقی ⏰ ساعت 15:00 👤دکتر مسعود صادقی؛ دانشیار فلسفه اخلاق دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ✅عنوان: خودفریبی اخلاقی در قرآن ⏰ ساعت 21:00 👈لینک ورود: https://cp.bigbluebuton.ir/u/4563/ethics ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
📢 داروهای شفابخش بیماریهای اخلاقی ✏️ رهبر انقلاب: دعاى شريف مكارم الاخلاق را - كه دعاى بيستم صحيفه‌ى سجاديّه است - زياد بخوانيد تا ببينيد آن چيزهايى كه امام سجاد عليه‌السّلام در اين دعا از خدا خواسته است، چيست. با كلمات ائمّه، با دعاهاى صحيفه‌ى سجاديّه، با اين داروهاى شفابخشى كه مى‌تواند بيماريهاى اخلاقى ما را شفا بخشد و زخمهاى وجود ما را درمان كند، خودمان را آشنا كنيم. 🌙 ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
⚡️ تقریرات درس اخلاق آخوند خراسانی 🔻 صفحه آخر تقریرات درس اخلاق مرحوم آخوند خراسانی به قلم مرحوم سید علی آقامیری دزفولی (۱۲۶۷ _ ۱۳۳۰) که در کتاب سیری در سیره علمی و عملی آخوند خراسانی به تحقیق جناب آقای محسن صادقی به چاپ رسیده است‌. آیة الله میرزا عبدالرضا کفایی خراسانی: 🔹پدرم [مرحوم میرزا احمد کفایی] می فرمود: مرحوم آخوند درس اصول را شبها در مسجد شیخ طوسی و فقه را برای عموم طلاب صبحها در مسجد هندی، و یک فقه برای برخی از شاگردان خصوصی دو ساعت به غروب در منزل تدریس می فرمود. اما دو سال آخر حیاتشان که ماه رمضان مصادف با تابستان بود [ شهریور۱۲۸۸ش]، درس اصول را یک سال به درس اخلاق و یک سال به درس توحید تبدیل کردند.‌ 🔹مرحوم سید صادق حجت طباطبائی (نوه صاحب ریاض) تقریر بحث اخلاق را نوشته و خوب هم نوشته اما متاسفانه آقازاده ایشان نسخه را در اختیار قرار نمی دهد. مرحوم میر سید علی آقامیری دزفولی هم بحث اخلاق را نوشته اما به گفته خودش کامل نیست، ولی از همان مقدار پیداست که درس اخلاق عقلی است. ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
گزارش این جلسه در خبرگزاری ایکنا ✅جریان شناسی اخلاق عقلی و اخلاق وحیانی - اجتهادی در حوزه معاصر 🎙حجت‌الاسلام دکتر مهدی علیزاده 👇 https://iqna.ir/00HeIB ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
بنیان اخلاق؛ موهبتی الهی در نهاد بشر یا تعالیم انبیاء؟ 🔻 سه دیدگاه وجود دارد: 🔹دیدگاه نخست: گرایش‌های اخلاقی، فطریِ انسان است؛ اما تنها معاد می‌تواند پشتوانه آن باشد و تا علم به مبدأ آن نباشد، برای انسان گره‌گشا نیست. 🔹دیدگاه دوم: گرایش‌های اخلاقی، فطری انسان نیست. انسان به جز سود و ضرر به چیزی نمی‌اندیشد. مفهوم وجدان اخلاقی یا عقل عملی یا گرایش فطری به فضائل، یک مفهوم موهوم و گمراه کننده است که هم به عقلانیت او آسیب زده و هم به ایمان او. وجدان اخلاقی هیچگاه نمی‌تواند التزام به اخلاق را شکل دهد. منافع معنوی مثل رضایت باطن و بهبود جامعه مدنی به اتکای وجدان اخلاقی فقط دور زدن عقلانیت است. ▫️مقبولیت عمومیِ امور اخلاقی، مانند صداقت، عدالت، سخاوت، امانتداری و غیره، به‌خاطر فطری بودن این فضائل نیست، بلکه به‌خاطر ظهور منافع آنهاست. لذا است که اینها در میدان تعارض منافع، به سختی به چالش کشیده می‌شوند. بدون تعالیم انبیا، ذاتِ انسان هیچ ورودی به دنیای اخلاق نمی‌تواند داشته باشد. انبیا بر اساس ذاتِ منفعت طلب انسان، نسخه اخلاق را با توجه به معاد برای ابدیت او پیچیده‌اند. ▫️زندگی بدون تعالیم انبیا از دو جهت خارج نیست: یا به سمت دنیاگرایی می‌رود یا به سمت پوچ‎گرایی و نهیلیسم. 🔹دیدگاه سوم: شناخت‌ها و گرایش‌های اخلاقی (مانند عدالت، سخاوت، صداقت، امانتداری، وفای به عهد، شفقت، تواضع، احسان و غیره)، جزو ادراکات فطری و وجدانی انسان است که توسط خداوند در سرشت بشر قرار داده شده است. هر چند معیت ایمان دینی با اخلاق، امری مرجح است، اما التزام به اخلاق، لزوماً محتاج ایمان به خدا و معاد نیست. مؤیدات دیدگاه سوم: ▫️ از سالار شهیدان امام حسین (علیه السلام) منقول است که در داستان کربلا به لشکریان دشمن فرمود: «یا شیعه آل ابی سفیان! ان لم یکن لکم دین و لاتخافون المعاد، فکونوا احراراً فی دنیاکم». طبق این سخن، ممکن است کسی دین و ایمان نداشته باشد، اما همچنان به حکم عقل و فطرت، به اخلاقیات ملتزم باشد. ▫️ از نگاه آتئیست‌های اخلاقی، انگیزه التزام به اخلاقیات، اموری همچون منافع معنوی آن هستند، (همچون لذت، آرامش، شادی و رضایتِ باطن، و نیز بهبودِ وضعیتِ جامعه بشری). ▫️ اخلاق فطری آنچنان اهمیت دارد که می‌تواند اساسِ اولیه و بسترسازِ ایمان به خدا، معاد و نبوت قرار گیرد. پیامبران با تمرکز بر همین اخلاق فطری و عقل عرفیِ انسان‌ها، آنان را گِرد خود آورده و دین‌دار می‌کردند. طبق نقل معروفی، رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق». از این سخن به دست می‌آید که آدم‌ها با سرمایه عقل عرفی و شناخت و گرایش به اخلاق که در سرشت آنها وجود دارد، مجذوب پیامبران شده و آنگاه پیامبران با ابزار ایمان و عمل، مکارم و فضایل اخلاقی را در آنان تکمیل کرده و عمق می‌بخشند. با توجه به اختلافات زیاد در مصادیق امور فطری در کلام بزرگان، برای هر سه نظر می‌توان شواهدی در کلمات حکما یافت. ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
🔺سلسله نشست‌های علمی درآمدی به اخلاق قرآنی - فصل چهارم (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) 📅زمان: جمعه 3 فروردین ماه (11 رمضان‌المبارک) 👤دکتر مهدی اخوان؛ دانشیار فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی ✅عنوان: آیات محکم و متشابه اخلاق و اجتهاد پارادایمی در اخلاق (۱) ⏰ ساعت 15:00 👤دکتر مسلم محمدی؛ دانشیار شیعه‌شناسی دانشگاه تهران ✅عنوان: تحلیل اخلاقیِ آیات‌الاحکام در حوزه خانواده ⏰ ساعت 21:00 👈لینک ورود: https://cp.bigbluebuton.ir/u/4563/ethics ☘️مدرسه اخلاق‌پژوهی روشمند تلگرام I ایتا I آپارات I اینستاگرام I روبیکا
👈نشست شانزدهم در حال برگزاری (با حضور دکتر مهدی اخوان)
1402.12.27 استاد ربانی - فصل برکت.mp3
7.09M
🎙صوت نشست ☑️ " معنویت و اخلاق پژوهی" 🔹اخلاق عملی در ادعیه مأثور 🔻روایتی از بررسی گزاره‌هایی از اخلاق عملی در مبانی دینی و دعاهای مأثور 👤حجت الاسلام محمدتقی ربانی، رئیس انجمن مهدویت حوزه ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
🔺سلسله نشست‌های علمی درآمدی به اخلاق قرآنی - فصل چهارم (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) 📅زمان: سه‌شنبه 7 فروردین ماه (15 رمضان‌المبارک) 👤دکتر مهدی علیزاده؛ استادیار اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و رئیس قطب اخلاق ✅عنوان: چیستی نظریه اخلاق هنجاریِ قرآن کریم و سنجه‌های کشف آن (۱) ⏰ ساعت 15:00 👤دکتر عباس بخشنده‌بالی؛ دانشیار فلسفه و کلام دانشگاه مازندران ✅عنوان: اخلاق حرفه‌ای فیلسوفان مسلمان در جهت‌دهی بشر به زیست قرآنی ⏰ ساعت 21:00 👈لینک ورود: https://cp.bigbluebuton.ir/u/4563/ethics ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
1402.12.27 استاد موسوی - فصل برکت.mp3
8.42M
🔸صوت نشست ✔️ " معنویت و اخلاق پژوهی" 🔹اخلاقِ سیر و سلوک 🔻مفهوم اخلاق در اوصاف الاشراف خواجه نصیر طوسی 👤دکتر سیدمهدی موسوی، استاد حوزه و دانشگاه ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
✅ موبایل_دوست_من اخلاق کاربردی تلفن همراه ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه 📝 نویسنده: امیر_نوری_زاده 📇این کتاب در 94 صفحه به قیمت 85000 تومان در اسفند 1402 به چاپ رسیده است. 🛒 www.Poiict.ir ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
🔸دبیرخانه یکصدمین سال باز تاسیس حوزه قم باهمکاری معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه برگزار می کند: ✅مواجهه حکمای حوزه علمیه قم با فلسفه اخلاق در سده اخیر 🎙حجت الاسلام و المسلمین مجید ابوالقاسم زاده ⏱ زمان: سه شنبه 1403/01/14 🔸ساعت 10:30 🌐 مشاهده از طریق تلوزیون اینترنتی حوزه http://livehowzeh.ir/tv ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
🌱 مهارت های اخلاق رقابت 📝 نویسنده: ابوالقاسم ولی زاده ناشر: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📇این کتاب در 84 صفحه به قیمت 80000 تومان در اسفند 1402 به چاپ رسیده است. 🛒 www.Poiict.ir ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
🔺سلسله نشست‌های علمی درآمدی به اخلاق قرآنی - فصل چهارم (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) 📅زمان: شنبه 18 فروردین ماه (26 رمضان‌المبارک) 👤دکتر سید محمدعلی ایازی؛ استادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و مفسر قرآن کریم ✅عنوان: امکان و چگونگی نظام‌سازی اخلاق بر اساس قرآن ⏰ ساعت 13:00 👤دکتر محمدجواد فلاح؛ دانشیار اخلاق دانشگاه معارف اسلامی ✅عنوان: الگوی اخلاق خانواده بر اساس آیه ۲۱ سوره روم ⏰ ساعت 15:00 👤دکتر حامد شریعتی‌نیاسر؛ استادیار قرآن و حدیث دانشگاه مذاهب اسلامی ✅عنوان: جایگاه عواطف در اخلاق قرآنی ⏰ ساعت 21:00 👈لینک ورود: https://cp.bigbluebuton.ir/u/4563/ethics ☘️مدرسه اخلاق‌پژوهی روشمند تلگرام I ایتا I آپارات I اینستاگرام I روبیکا ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
🔰هنگام مرور نشریه علمی پژوهش‌های قرآنی، دریافتم که مقالاتِ سه شماره پیاپی از این نشریه به بحث «مبانی اخلاق» اختصاص یافته است. جهت استفاده عزیزان، به اشتراک گذاشته می شود: 👈 شماره 67: https://jqr.isca.ac.ir/issue_449_451.html 👈 شماره 68: https://jqr.isca.ac.ir/issue_449_450.html 👈 شماره 69: https://jqr.isca.ac.ir/issue_94_448.html هم چنین یک شماره قدیمی سال ۷۷ از این نشریه ویژه موضوع «فلسفه اخلاق» است: 👈شماره 13: https://jqr.isca.ac.ir/issue_3622_3635.html ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
✅ پناهیان و از جمله سخنرانی‌های پرمغز رمضانی در سیمای ملی، که حقیقتا مملوّ از پیام زنده و به‌روز و مؤثر برای جامعه‌ی کنونی ماست و به ندرت می‌توان شاهد چنین افتخاری در عرصه‌ی تولید محتوای متناسب با ماه رمضان از یکسو، و متناسب با حال جامعه از سوی دیگر بود، سخنرانی پرمغز آقای پناهیان در ماه رمضان امسال با موضوع تلفیق اخلاق و حکمرانی است. 🔖 غالباً کسانی که از اخلاق سخن می‌گویند، صرفاً به اخلاق فردی توجه می‌کنند و بسیار نادرند کسانی که به اخلاق اجتماعی التفات کنند و تقریباً کسی نیست که به اخلاق حکمرانی التفات کند. آقای پناهیان با درایت به تبیین صفت حسد و نقش آن در تحولات تاریخ اسلامی پرداخت و به حسادتی که شخصیت‌های پست نسبت به وجود والای نبی مکرم اسلام و وجود مطهر امیرالمومنین سلام‌الله‌علیهم داشتند، اشاره کرد و به درستی نشان داد که حسادت می‌تواند حکومت‌ها را آسیب بزند و کارگزاران و مدیران به دلیل داشتن صفت حسادت می‌توانند حتی شخصیت اول حکومت اسلامی را صدمه بزنند. ⚜ جنبهٔ دیگر اهمیت این موضوع، تناسب آن با حال و روز جامعهٔ ما است؛ چرا که موافق و مخالف می‌دانند که هیچکس بهتر از مقام معظم رهبری لایق جایگاه حاکمیت در ایران اسلامی نیست؛ با این وجود، حسادت به این جایگاه و دنیاطلبی برخی، سبب شده است که از هیچ آسیبی به جایگاه ایشان دست برندارند و تلنگرهای مهم آقای پناهیان که برگرفته از تاریخ اسلام هستند، هم مایه عبرت و هم مایه تذکر به این قبیل افراد است. 🔰 اینکه عده‌ای از کسانی که فهم عمیق از تاریخ اسلام ندارند و صرفاً روایتگر سطحی از تاریخ اسلام هستند، به نکوهش این مباحث پرداخته‌اند، چیز عجیبی نیست؛ چرا که آنها رسالتی بالاتر از تخریب سخنرانان متعهد به انقلاب و اسلام انقلابی برای خود نمی‌بینند. موضوعی که سبب هجمه به ایشان شد، اشاره به این نکته بود که منافقان و کافران، پیامبر اکرم ص را غیرقابل نفوذ یافتند و لذا آنان پیامبر اکرم ص را تعبیر به تلخ‌گوشت کردند. این سخن علاوه بر اینکه نقل‌قول از کافران و منافقان است و تعبیر استاد پناهیان نیست، مطابق واقع است؛ چرا که مَثَل پیامبر و امام معصوم، مَثَل قرآن کریم است؛ همانگونه که قرآن، هم هادی است و هم مضلّ، امام و نبیّ الهی نیز هم هادی هستند و هم مضلّ؛ نعمت برای مؤمنان هستند و نقمت برای کافران و منافقان. شیرین هستند برای مؤمنان و تلخ هستند برای کافران و منافقان. ✍ سیداحمد غفاری قره باغ ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران