#اطلاعیه
دوره آموزشی تربیت مبلغ تخصصی اخلاق کنشگری اجتماعی روحانیت به صورت اردوی آموزشی
ویژه طلاب برادر
مزایا:
تشکیل پرونده تبلیغ تخصصی
ارائه گواهی معتبر
پرداخت کمک هزینه(پژوهانه)
مهلت ثبتنام تا ۲۸ تیر ماه
آدرس ثبت نام و اطلاعات بیشتر:
EL.balagh.ir
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
💢 آغاز فراخوان جذب هیأت علمی مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت- قم.
🔹 به اطلاع می رساند واحد جذب و امور هیأت علمی مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت بر اساس نیاز به نیروهای طلبه جوان، متعهد و متخصص علمی و نیز در راستای طرح آمایش آموزشی و نیل به اهداف سند تحول و تعالی این مؤسسه، اقدام به درج فراخوان جذب هیات علمی نموده است.
🔹 متقاضیان می توانند از تاریخ 20 تیرماه الی 2 مرداد ماه سال ۱۴۰۱ با مراجعه به سامانه جذب اعضای هیأت علمی به آدرسhttp://mjazb.ir پس از مطالعه دقیق قوانین و مقررات و نیز درصورت وجود اعلام نیاز متناسب با رشته گرایش خود (رشته علوم تربیتی {تمام گرایشها} + رشته اخلاق {با تمام گرایش ها})، نسبت به ثبت نام در این موسسه اقدام نمایند.
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
💠 «تثمیر یا استثمار؛ در اخلاق مواجهه با محیط زیست»
♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه
🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانهای شناخت
شماره سی و نهم، خردادماه ۱۴۰۱
✴️ سرخطهای این شماره:
🔻رویکردهای سهگانه ادیان در مواجهه با طبیعت؛
🔻معنای صحیح اشرفیت انسان در بین موجودات؛
🔻شعورمندی طبیعت و مدل صحیح بهرهبرداری از آن؛
🔻اثبات جواز بهرهبرداری از طبیعت بدون تخریب آن.
✳️ به ضمیمه یادبود استاد اخلاق مرحوم فاطمینیا
لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه
💢 fekrat.net/?p=9895
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
🖼#عکس_نوشت|رابطه باید و هست بر اساس نظریه اعتباریات
🔛براساس نظریه اعتباریات، باید و نبایدها - و حتی حسن و قبحها - همه ضرورت های ادعایی و مجازی و اعتباری هستند و این اعتبار و ادعا نیزام رفع نیازهای ثابت و متغير بشر انجام می شود و از آنجایی که باید و نبایدهای اخلاقی ضرورت های ادعایی، اعتباری و مجازی هستند، صدق و کذب در آنها معنا ندارد و در نتیجه برهان و استدلال نیز در آنها راه ندارد و قابل استنتاج منطقی از حقایق نیستند.
🔙 با توجه به این تبیین که در بحث مربوط به مفاد باید و نبایدها گذشت، ابتدا به نظر می رسد بر اساس این نظریه، هرگونه رابطه بین «باید و هست» قابل انکار است و دیوار محکمی بین قوانین اخلاقی و حقایق یا بین مدركات عقل نظری و عملی کشیده شده است، ولی باید گفت این تصور، یک تصور خام و ابتدایی است و اگر در سخنان قائلان به این نظریه هم عباراتی قریب به این برداشت باشد، مقصود اصلی آنها به قرینه کلمات آنها در موارد دیگر قطعا این نخواهد بود.
📖برگرفته از کتاب، نسبت دین و اخلاق، نوشته حسن معلمی
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
*معاونت پژوهشی دانشکده رفاه برگزار میکند:*
✅کرسی ترویجی عرضه و نقد دیدگاه های علمی «نقدی بر نظریه رشد قضاوت اخلاق لارنس کلبرگ: پژوهشی در بررسی چندجانبه نظریه کلبرگ و ارائه رهنمودی درباره مراحل رشدی»*
*ارائه دهنده: دكتر علیرضا امینی زرین*
(استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده رفاه)
*ناقد: دکتر محمدرضا امام جمعه*
(دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی)
*زمان: چهارشنبه ۲۹ تیرماه ساعت ١۴*
*لینک برگزاری:*
https://adobe3.refah.ac.ir/s400125d96100669e42f594at544/
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
🔰 سمینار علمی «صداقت فرزندان در کشاکش خانواده و رسانه»
با حضور ناظر: حجتالاسلام والمسلمین دکتر آذربایجانی
و مجری: حجتالاسلام والمسلمین دکتر حسن بوسلیکی
⏰ زمان: سه شنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲ تا ۱۳
🌐 لینک ورود به جلسه:
dte.bz/ethicsconf
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
📚 شماره 23 از دوفصلنامه علمی ترویجی عیار پژوهش در علوم انسانی منتشر شد
🔻مقاله بررسی انتقادی روشهای حل معضلات #اخلاقی / محمدحسن سموعی (ص93).
💻 سایت نشریه: http://pajohesh.nashriyat.ir
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
✅صدوششمین شماره فصلنامه علمی ـ پژوهشی نقدونظر مربوط به تابستان 1401 منتشر شد
👈مقالات این شماره بر روی سامانه این نشریه به آدرس http:jpt.isca.ac.ir نمایه گردید.
🔻مقاله «وضعیت فلسفه اخلاق در حوزه علمیه در صده اخیر» به قلم علیرضا آلبویه
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
💢 *پنجمین همایش ملی ترویج اخلاق حرفهای و مسئولیت پذیری اجتماعی*
دوشنبه ۳ مرداد ساعت ۱۵
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
🌍عصر انديشه
اولين نشست علمي عصر انديشه با حضور🔻
🔹 حجت الاسلام و المسلمين زيبايى نژاد
رئيس پژوهشكده زن و خانواده
📌موضوع : *"خانواده و مقاومت اخلاقي" *
🗓 يكشنبه ٢ مردادماه ١٤٠١
⏰ ساعت ١٠
📍 بلوار كشاورز - خيابان شهيد نادري - كوچه شهيد حجت دوست - پلاك ٥٦ - سالن اجتماعات مركز مديريت حوزه علميه خواهران استان تهران
حضوری و مجازی
🌐 لينك ورود به جلسه به صورت آنلاين
http://live.whc.ir/tehran
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
💢 فراخوان دروه پسادکتری اخلاق
🔰محورهای پژوهشی دکتر سید محمدرضا احمدی طباطبایی
🔹 کتاب اخلاق و سیاست رویکردی اسلامی و تطبیقی.
🔹 ترجمه گزیده رسائل اخوان الصفا و خلان الوفاء.
🔹 کتاب نهج البلاغه و مفاهیم سیاسی جدید.
🔹 مقدمه بر کتاب "نظام سازی بر اساس تکافل اجتماعی ".
🔹 مقاله "مقایسه مفهوم عدل در اسلام و مسیحیت با تاکید بر آراء آگوستین.
🔹 مقاله اخلاق و فلسفه سیاسی.
🔹 مقاله مشترک جایگاه "مولفه قلوبهم" در روابط بین الملل اسلامی با توجه به مبانی رفتارهای حمایت گرایانه".
🔹 مندرج در کتاب"نقش انفاق و رفتارهای حمایت گرایانه در تنظیم روابط بین الملل".
🔹 مقاله تاثیر رساله ارسطو بر آراء مدنی و سیاسی حکمای اسلامی.
🔹 راهنمایی پایان نامه دکتری با عنوان" نسبت عدالت و آزادی مطالعه تطبیقی آراء رالز و شهید مطهری.
🔹 راهنمایی پایان نامه ارشد با عنوان"بازشناسی مفهوم عدالت در اندیشه شیعه با تاکید بر سیره و دیدگاه امیر المومنین علیه السلام.
🔹 مشاوره رساله دکتری با عنوان"مبانی نظری عدالت توزیعی در اسلام و لیبرالیسم(بررسی تطبیقی آراء آیه الله جوادی آملی و جان رالز)
🔹 مشاوره رساله دکتری "عدالت در اندیشه سیاسی متفکران صدرایی معاصر.
🔹 راهنمای پایان نامه جایگاه اخلاق و سیاست درسیاست نامه نویسی در تاریخ ایران.
🔹 راهنمایی پایان نامه قدرت نرم در سیره نبوی.
🔹 راهنمای پایان نامه "نسبت اخلاق و سیاست در اندیشه ابن مسکویه رازی و خواجه نظام الملک طوسی".
💻 سایت: https://b2n.ir/b12038
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
#فراخوان_مقاله
✅همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🔴برگزارکننده: مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران
📅مهلت ارسال مقالات: ۱ شهریور ۱۴۰۱
👈تارنمای همایش: http://pw.irip.ac.ir/
#حکمت_عملی
#همایش #فلسفه_اخلاق
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
28.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 چرا باید اخلاقی زیست؟
🎙 گفتگو با دکتر ابراهیم آزادگان، مدیر گروه فلسفه علم دانشگاه شریف
🔸چرا انسانها باید اخلاقی باشند؟ چرا آدمها باید خوب باشند؟ چرا باید کمک کنند؟ چرا باید به دیگران احترام بگذاریم و حق و حقوق آنها را رعایت کنیم؟ چرا باید نقش اجتماعی درست باید داشته باشند؟
📍 سایت آپارات |
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
موضوعات پيشنهادي براي اخفاپژوهي.pdf
86.1K
موضوعات پيشنهادي پایان نامه های گروه اخلاق و تربیت
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
❇️معرفی موضوعات و اولویت های پژوهشی در علوم اسلامی
🔻تهیه کننده: معاونت پژوهش حوزه های علمیه
👈اولویتهای پژوهشی در موضوع «اخلاق و تربیت»: http://rp.ismc.ir/Book.aspx?ID=34
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
موضوعات پیشنهادی قطب.docx
15.2K
موضوعات پیشنهادی قطب اخلاق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
حمایت از طرحهای پژوهشی.pdf
356.8K
❌ اولویتهای پژوهشی موسسه اخلاق و تربیت
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
✅ وبینار فضیلت در میراث اخلاقی بشر
📆زمان: 6 مرداد 1401ساعت 20:30
👈لینک ورود: https://us06web.zoom.us/j/82677380751?pwd=YlFIQUpsMzZ1T3cyNDRsdHNCZ2JDdz09
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
پایان نامه اخلاق.xls
283.1K
❇️لیست پایان نامه های دفاع شده با موضوع اخلاق
📌مشخصات 1200 پایان نامه حوزوی و دانشگاهی
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
✅ اخلاقشناسی نوین: نظریههای اخلاقی، منتشر شد
> نویسنده: راس شیفرلندو
> مترجمان: ابوالقاسم فنی، ایمان عباسنژاد
> انتشارات سروش مولانا
> جلد: گالینگور
> قطع: وزیری
> تعداد صفحات: 368 صفحه
> قیمت: 245 هزار تومان
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
✅ دومین مدرسه بینالمللی خداباوری شریف
📌زمان: یکم تا شانزدهم شهریورماه- سه هفته سخنرانی و درسگفتار
با حضور:
#لیندا_زاگزبسکی، کارا ریچاردسون، جانیس چیک، ویلیام کریگ، تیموتی اکانر، رایان مولینز، الیور لیمن، آلفرد میلی، جان سندرز، پاول وینگارتنر، اندرو بیلی، برندن ریکاباو، سید حسن حسینی، ابراهیم آزادگان، سید نصیر موسویان، #محمد_لگنهاوزن، مهدی همازاده، محمدصالح زارعپور و نعیمه پورمحمدی
📋 مهلت ثبت نام: ۲۵ مرداد
🔖 برای ثبتنام و کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید:
🌐 http://theismschool.philsci.sharif.ir/fa/خانه/
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
"چارچوبهای بنیادین شناختی در اخلاق فضای مجازی"
✍️ حجتالاسلام والمسلمین علیرضا قائمی نیا
📌 (مدیر قطب علمی فلسفه دین اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه )
┄┅═══••✾••═══┅┄
#گزارش_تحلیلی
#قسمت_اول
🔺یکی از موضوعات مهم در بحث اخلاق فضای مجازی ارتباط اخلاق سکولار با فضای مجازی است. یکی از مشکلات دنیای امروز این است که اطلاعات بهجای معرفت نشسته است. معرفت یعنی باور صادق موجه؛ در حالی که اطلاعات هیچیک از این خصوصیات را ندارد. در عصر فضای مجازی تبین مذکور در آیه نبأ دیگر هویت خود را از دست داده است. با گسترش فضای مجازی و تغییر معنای معرفت، چارچوبهایی میرود و چارچوبهای جدیدی میآید. برای ارائه دستورالعمل باید این چارچوبهای جدید را در نظر گرفت. حتی در بحث شرع نیز تنها با فقه و آوردن احکام شرعی مشکل فضای مجازی حل نمیشود. باید چارچوبهای فقهی کشف شود. در اخلاق نیز به طریق اولی همین اتفاق باید بیفتد و بحثهای بنیادیتری شکل بگیرد.
🔺اخلاق اسلامی در طول تاریخ خود سه مرحله داشته است: اخلاق فضیلت (مانند ابن مسکویه در تهذیب الاعراق، خواجه نصیر در اخلاق ناصری، …)، اخلاق مأثور (ابوطالب مکی در قوت القلوب، غزالی در احیاء العلوم که البته ساختار عرفانی نیز دارد) و مرحله سوم دوره جدیدی است که استارت آن را ایزوتسو در کتاب مفاهیم اخلاقی دینی در قرآن کریم زده است. این مرحله است که به درد دنیای امروز و فضای مجازی میخورد. او با ابزار معناشناختی به سراغ آیات اخلاقی رفته است، مانند این که فضائل ناشی از ایمان است و رذائل ناشی از کفر. در حوزه فضای مجازی نیز باید چارچوبهای اصلی کشف و در این فضا استفاده شود. نقص کار ایزوتسو این بوده که اولا از معناشناختی قدیم استفاده کرده است و ثانیا این کار را تنها در مورد آیات قرآن انجام داده است؛ در حالی که در مورد روایات نیز میتوان آن را انجام داد، مانند انجام کار معناشناختی بر روی محجة البیضاء فیض کاشانی. مباحث بنیادی کاربردی در اخلاق چنین مواردی است. مباحث بنیادی اولی مانند اصالت وجود و وحدت وجود به طور مستقیم به کار فضای مجازی نمیآید؛ بلکه باید از این مبانی بنیادین، چارچوبها را استخراج کرد، چارچوبهایی مطابق با خصوصیات فضای مجازی بیزمانی و بیمکانی.
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
🔹 دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران از طلاب #غیرایرانی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، در شش رشته از جمله #مدرسی_اخلاق_اسلامی، دانشجو میپذیرد.
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
مرکز تخصصی تفسیر تطبیقی رکن الهدی( سطح۴) کرمان برگزار می کند:
کارگاه تدوین رساله علمی
(از مسأله یابی تا تبدیل رساله به مقاله علمی پژوهشی)
♦️با حضور استاد: دکتر علیرضا آل بویه
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گروه #اخلاق و تربيت دانشگاه باقرالعلوم
⏱زمان برگزاری: یک شنبه و دوشنبه 9 و 10 مردادماه 1401 ساعت 10 تا 19
♦️لینک مجازی: https://b2n.ir/b55680
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران
🔰نکات تحلیلی از مشاهدات علمی و تجربیات پژوهشی در آمریکا
🔶#اخلاق_حرفهای در عرصه دانش
مهمترین عامل در توسعه علمی غرب، وجدان و اخلاق علمی و البته قانونی موجود در دانشگاه و بلکه در فضای جامعه است. به بیان دیگر زندگی علمی با روشهای اخلاقی (به عنوان امری قانونی و یا امری عادت یافته) رخ می دهد. تحصیلی که در دانشگاه رخ می دهد و پژوهشی که در مراکز عملی انجام میگیرد، جدای از حرفهٔ اخلاقی نیست. پاسداشت علم و عالم نه صرفا به دلیل ارزش ذاتی دانش، بلکه به موجب فواید حیاتی و ضروری آن است. گفتنی است علم و نسبی بودن آن نیز هرگز سبب کمارزشی علم و عالم نشده است. دانشمندان به نحو غیرقابل تصوری دارای قدرت اجتماعی و مصونیت سیاسی (البته در صورتی که با اسرائیل کاری نداشته باشند) هستند. البته عالمان و دانشمندان نیز در مقام و موقعیت علمیشان، از اخلاق علمی برخوردار بوده و ناچار به مراعات آن هستند.
جالب آنکه خیلی از کسانی که ممکن است در خارج از چارچوب دانش و دانشگاه، افرادی بد خلق و یا فاقد اخلاق باشند، در عرصه دانشگاه خود را ملزم به رعایت اخلاق میدانند. مسایلی مانند روابط جنسی میان مرد و زن که در عرف جامعه، خلاف اخلاق تلقی نمیشود، در فضای دانشگاه ممنوع و مشمول جریمههای سنگینی است. استادی که روابط علمی خود با دانشجو را به روابط جنسی آلوده نماید، بیتعارف از کار برکنار میشوند. این جریمه برای دانشجویانی که در نوشتن مقاله ترم تقلب کنند نیز اعمال میشود و این درحالی است که هر دانشجو برای یکسال تحصیلی قریب به 30.000 دلار هزینه میکند.
اخلاق علمی در روند نشر نیز لحاظ میشود. تمام کتابها یا مقالههای ارسال شده، توسط ناظرین دقیق مورد مطالعه قرار میگیرد و همه نقل قولهایی که در کتاب آمده با نشانیهایی که در آن کتاب آورده شده، تطبیق داده میشود و اشتباهات نویسندگان به آنها گوشزد میشود. نوشته آمریکایی به تعبیر پیتر اوکس (استاد فلسفه یهودی در دانشگاه ویرجینیا) نوشتهای "غیرمودب" است؛ یعنی نویسنده آمریکایی مخاطب خود را به مسایل جانبی و مقدماتی مشغول نمیکند و سریع و صریح، اصل مطلب را در کوتاهترین و سادهترین کلمهها ارائه میکند. هرچند این نوع نوشتن، هم توجیه اقتصادی دارد (ناشران آمریکایی در وضعیت اقتصادی فعلی از نوشتههای طولانی و غیر لازم استقبال نمیکنند)، هم توجیه روانشناختی (مردم آمریکا حوصله تطویل در کلام را ندارند) و هم توجیه روششناختی، ولی خود متضمن نگاه اخلاقی در مقام تألیف نیز است؛ زیرا نویسنده وقت مخاطب را هدر نمیدهد و در واقع حقوق انسانی و علمی او را مراعات مینماید (اخلاق مؤلف در مواجهه با مخاطب).
تربیت اخلاقی و وجدان علمی، با استفاده از سیستم آموزشی و پرورشی در همه دانشجویان نیز پرورش مییابد و سلیقه علمی آنها به نحوآکادمیک شکل مییابد. مثلا اساتید پیش از شروع کلاسهای دکترا (PHD) برنامه و تقویم دقیق درسیِ (syllabus) ترم را به دانشجویانِ آن کلاس ارسال میکنند. دانشجویان باید منابع هر روز درسی را مطالعه کنند. هریک از دانشجویان باید بر اساس منابع تعیین شده، به صورت هفتگی، ایدهها و سئوالات خود را بنویسد. این نوشته باید قبل از شروع جلسه هفتگی، به استاد ارسال گردد. استاد نیز با مطالعه همه آنها، پیش از جلسه، با آمادگی کامل در کلاس حضور مییابد و آنگاه به جای سخنرانیِ یک طرفه، به بحثی عملیاتی و ناظر به سئوالات و ایدههای دانشجویان میپردازد. علاوه بر یادداشتهای هفتگی هر دانشجویی باید در هر کلاس، پورپوزال ترم را ارائه و از آن دفاع نموده و سپس آن را با نظارت استاد به مقاله تبدیل کند.
📌حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی
┏━🔸🔵🔸━┓
@ethical
┗━🔸🔵🔸━┛
اخلاق پژوهان ایران