داشتم فکر می کردم، شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح، می توانست در آخر هر کدام از اعمال، بابی باز کند با عبارت «و اما مادران...»
اجر هر عمل را که میگوید، دستور هرکدام را که توضیح میدهد، زیرش بنویسد: اما برای #مادران، این چنین است که ....
👌مثلاً همین شب قدر!
سخنی هست دربارهٔ زنی که سجادهاش را پهن میکند و قرآن و مفاتیحش را میگذارد گوشهاش
و بعد
شروع میکند
مدام میرود به آشپزخانه؛ چای میگذارد، میوه تکه میکند، سقا میشود،...
و اشکهایش، با زمزمهی جوشن، میچکد پای گاز، وقت چشیدن نمکِ سحری و نهار فردای بچهها؟
گفتیم اشک و گریه
اصلاً چه میگویید دربارهٔ زنی که تا شانهاش تکان میخورد و میخواهد کمی اشک بریزد، کودکش سرش را خم میکند زیر چادرش و ملتمسانه میگوید «گریه نکن 😯😢»؟
بگویید اجر این خندههای اجباری تلخ و شیرین چند؟
زنی که عادت ندارد تنها، جامهٔ نور بپوشد
و بچههایش را یکی یکی میبرد غسل شب قدر بدهد، تا طهارتِ مضاعف شود برایشان تا سال بعد،
و از خستگی این غسلها، خوابش بگیرد و کمی چرت بزند،
بهرهای از این لحظات ناب از دست رفتهٔ لیلة القدر، دارد؟
نمیدانم........
فقط.... اگر این دقت هاواعمال سادهٔ این مادرهانبود
و شب های قدر، به جای خواباندن کودکانشان
و نشستنِ فارغ بال تا خود سحر بر سر سجاده
آنان را با پاشیدن آب به صورتشان و هزار وعده و سرگرمی بیدار نگاه نمیداشتند،
به گمانم نه شیخ مفیدی در این دنیا یافت میشد، نه شیخ صدوقی، نه سیدرضی، نه طباطبائی، نه امینی نه...!
راستش… فکر میکنم
سهم قابل توجهی از ثواب تمام اعمالی که ما عاملین به مفاتیحالجنان، تا خودِ صبحِ قیامت، انجام میدهیم،
ثواب تمام جوشنها، کمیلها، نمازها، توسلها، زیارتها،صاف میرسد به مادرانمان!
پ.ن: این متن خانم دکتر موحد رو دیدم، به یاد اخلاق مراقبت مادرانه افتادم. التماس دعای خیر در این شب های مبارک
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
📣 دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با همکاری کنگره بینالمللی اندیشههای قرآنی امام خامنهای (دامظله) برگزار می کند:
✅ موضوع:
استنادات قرآنی ارزشهای اخلاقی در بیانیه گام دوم
ارایه دهنده:
حجت الاسلام دکتر سید معصوم حسینی
🗓 زمان برگزاری:
شنبه مورخ 1402/01/26 ساعت 10
🏢لینک مجازی:
http://meet.quran.ac.ir/amol
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
🔺سلسله نشستهای علمی درآمدی به اخلاق قرآنی (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی)
✅عنوان: مفهوم خسران نفس به مثابه کلید فهم نظریه اخلاقی قرآن کریم
✔️دکتر محسن جوادی؛ استادتمام فلسفه اخلاق دانشگاه قم
📅زمان: دوشنبه ۲۸ فروردین؛ ساعت ۲۲:۳۰
👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2314196092
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
🔸 کتاب "تزاحم اخلاقی در شبکه های اجتماعی؛ از چالش تا تصمیم" تألیف حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی، از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.
📖معرفی کتاب:
✍️ امروزه فضای مجازی، محل شكل گيري نسل جدیدی از روابط اجتماعی است، چرا که فناوری اطلاعات و ارتباطات جایگاه منحصر به فردی در زندگی بشر پیدا کرده و نقش شبکه اینترنت و فضای مجازی، در جابهجایی حجم زیادی از اطلاعات و نیز ارتباطات انسانی، بهخوبی آشکار شده و گستره وسیعی از زندگی مردم را در بر گرفته است.
✍️امروزه ما با دو حوزه متفاوت زندگی مواجه هستیم؛ یکی تعاملات و ارتباطات عینی در فضاي فيزيكي و و دیگری تعاملات و ارتباطاتي كه در فضاي مجازی، و به طور خاص در شبكه هاي اجتماعي شكل گرفته است. از نظر منشاء اثر بودن اين هر دو عرصه زندگي، "حقيقي" به شمار مي آيند.
✍️ يكي از اين مسائل، قرار گرفتن كاربران و ديگر مرتبطان با شبكه هاي اجتماعي بر سر "دو راهه تصميم گيري" اخلاقي است. به اين معنا كه فرد در موقعيتي قرار مي گيرد كه دو وظيفه اخلاقي بر عهده اوست ولي نمي تواند همزمان آنها را انجام دهد. از اينجاست كه "تزاحم وظايف اخلاقي" در مورد شبكه ها شكل مي گيرد و اتخاذ تصميم درست تر را به چالش مي كشد.
✍️ هدف كتاب حاضر، كه در اين راستا به نگارش درآمده، بررسي انواع تزاحم يا تعارض هاي اخلاقي مربوط به شبكه هاي اجتماعي، و ارايه راهكارهايي براي تصميم گيري هنگام مواجه شدن با آنهاست.
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
🔺سلسله نشستهای علمی درآمدی به اخلاق قرآنی (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی)
✅عنوان: بازخوانی معیار ارزش اخلاقی بر مبنای قرآن ناظر به نقد نظریه ظرفیت تقابل اخلاق و دین
✔️دکتر بهروز محمدیمنفرد؛ استادیار و مدیرگروه اخلاق دانشگاه تهران
📅زمان: پنجشنبه ۳۱ فروردین؛ ساعت ۲۱
👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2314189309
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
🔴جای خالی «ادب»!
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به گواهی ایرانشناسان و مورخان و حتی مستشرقان، ايرانيان جزء باادبترين ملتها بودهاند. شاردن (1643-1713م)، مستشرق فرانسوي که در زمان صفويه به ايران آمده بود، در سفرنامه خود دربارة ادب ايرانيان چنين مينويسد:
من هيچ ملت را مؤدبتر و ملايمتر از ملت ايران نديدهام و ادب و نزاکت در ايرانيها فطري است و اگر سالها با يک ايراني دوستي يا معامله بکنيد، محال است از زبان او چيزي بشنويد که شما را برنجاند و محال است که او حاضر باشد يک خبر بد به شما بدهد و اگر مجبور شود راجع به مرگ يک نفر صحبت کند ميگويد «عمرش را به شما داد» يا «عمرش را به شما بخشيد». يعني او نميخواست بميرد تا اينکه باعث تأثر شما بشود؛ بلکه چون شما را دوست ميداشت براي ابراز دوستي عمرش را به شما واگذار کرد و رفت.
🔻اما متأسفانه در دوران معاصر در میان جمع کثیری از ایرانیان، نه تنها اثری از این فضیلت اجتماعی نمیبینیم! بلکه در حوزههای مختلفی از زیست اجتماعی شاهد بیادبیها و بینزاکتیها و گستاخیهای آشکار نیز هستیم. و این خود یکی از امالمفاسد اجتماعی است؛ یعنی آثار و پیامدهای بسیار مخربی برای فرد و جامعه دارد. به تعبیر امیرمؤمنان علی علیه السلام:
«مَنْ قَلَّ أَدَبُهُ كَثُرَتْ مَسَاوِيهِ؛ کسی که ادب او کم باشد، بدیها او زیاد میشود».
جامعه ما به شدت نیازمند آموزش «ادب» در حوزههای مختلف و در سطوح گوناگون است: «ادب لباس پوشیدن»، «ادب آرایش کردن»، «ادب راه رفتن»، «ادب سخن گفتن»، «ادب گوش دادن»، «ادب نقد کردن»، «ادب مخالفت کردن»، «ادب مواجهه با بزرگان»، «ادب مواجهه با معلم و استاد»، «ادب برخورد با پدر و مادر»، «ادب برخورد با همسایه» و ....
امیدوارم نظامهای رسمی و غیررسمی آموزشی و پرورشی در کشور ما به وظیفه سترگ خود در آموزش و نهادینهسازی ادب فردی و اجتماعی عمل کنند.
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
💢💢 منتشر شد: اثری جدید در موضوعی نوپدید
✅ کتاب «تزاحم اخلاقی در شبکه های اجتماعی؛ از چالش تا تصمیم»
نویسنده: حسینعلی رحمتی، انتشارات پژوهشگاه قرآن و حدیث، چاپ اول، 1401، 263 صفحه.
🔻اثری درباره عصر شبکه ها، مجال نُوینِ کنشگری اخلاقی؛ شبکه ها و دشواری تصمیم گیری اخلاقی؛ تبیین تزاحم های مربوط به استفاده، دسترسی، اعتماد، و انتشار محتوا در فضای مجازی؛ فرایند ده مرحله ای شکل گیری دوراهه های اخلاقی در شبکه ها؛ معیارها و سنجه های ده گانه ترجیح و تصمیم گیری در مواجهه با این تزاحم ها.
🔻مخاطبان:
همه کسانی که به نوعی با فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در ارتباط اند: از کاربران عادی گرفته تا نهادهای حاکمیتی و غیرحاکمیتی، اساتید، طلاب و دانشجویان رشته های کامپیوتر، فناوری اطلاعات، اخلاق، و دیگر علاقه مندان به تحقیق وتدریس در زمینه اخلاق کاربردی و اخلاق فناوری اطلاعات.
🌀راهنمای خرید:
مبلغ «یکصد و چهل هزار تومان» (کتاب+هزینه پست) را به شماره کارت
5041-7210-7803-4692
(بانک رسالت، به نام عزت ملَمّعی خوزانی) واریز کرده و فیش پرداختی را همراه با آدرس دقیق پستی به آدرس:
@rahmati_admin
در یکی از پیام رسان های ایتا و تلگرام ارسال فرمایید.
🔻 کد پستی را حتما درج کنید.
🔻 در صورت تمایل به دریافت کتاب با امضای نویسنده، لطفا یادآوری فرمایید.
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
منتشر شد:
📚 کتاب اندرزنامه مدیران، حکمرانی اخلاقی
▫️ کتاب اندرزنامه مدیران که جلد اول از مجموعه دوجلدی است، از میان اندرزنامه های برجای مانده از ایران باستان، ابتدا عهود و وصایای نوشته شده اخلاقی برای جانشنیان، شاهان و شاهزادگان مدنظر قرار گرفته است. در جلد دوم این کتاب که در آینده منتشر می شود، آثار نگاشته شده پس از اسلام معرفی خواهد شد.
✍️🏻 دکتر علوی این کتاب را در قالب ۴ فصل و ۳۷۸ صفحه تألیف کرده و انتشارات دانشگاه امام صادق علیهالسلام این کتاب را منتشر کرده است
🌐 مطالعه ۳۵ صفحه و ارسال رایگان این کتاب از طریق پیوند زیر:
https://isu.ac.ir/content/11808/
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
🔻عربدهی نفسانیت در خیابان
✍مهدی جمشیدی
۱. در تهران، روزانه صحنههای شرمآوری از «کشف حجاب» و «کشف بدن» و مناسبات دیگر را میبینیم که گزندگی و تلخیشان، وصفشدنی نیست. هرچه گذشته و باز هم بگذرد، هرگز «تجاهر به معصیت» - و نهفقط معصیت - در کام ما، عادی نخواهد شد. ما با فسق اجتماعی، خو نمیگیریم. ما رنج میبریم و میگدازیم.
۲. «فریاد»، جرم است و «تذکر»، محکوم. فقط آهی سرد از عمق سینهمان برمیآوریم و درد را نجوا میکنیم. جرعهجرعه، جام زهر مینوشیم و دم بر نمیآوریم. حتی از «سخن»، فاجعه میسازند و آتش فتنه میافروزند.
۳. در حیرت هستیم از این همه «بیحیایی زنان» که از مردم مسلمان پروا ندارند و «بیغیرتی مردان»شان که ناموسشان را به نمایش چشمهای بیگانه نهادهاند. خیابان، بازار حراج عفت شده است و تساهل، سکهی رایج. حرام و حریم و حرمت و حیا را یکجا بلعیدهاند و مستانه، ابلیس را در آغوش خویش فشردهاند. به چشمها، بدن میفروشند و لذت میخرند.
۴. عربدهی نفسانیت در خیابان، فرشتگان را رانده و شیاطین را فراخوانده. جنود جهل، جسارت خودنمایی یافته و شریعت را به بازی گرفتهاند. اقلیت نفسانی و اکثریت نظارهگر، ابر سیاه ظلمت را بر آسمان شهر گستردهاند. دملهای چرکین ترکیدهاند و به جان جامعه، عفونت پاشیدهاند.
۵. این اندازه اصرار بر بدننمایی و عریانی به چه سبب است؟! چه لذتی از ابتلای چشمها و وسوسهی دلها میبرند؟! علاج کدام عقدهی نهفته را در برهنگی یافتهاند؟! رسم در برابر خدا ایستادن و چنگ به صورت شریعت افکندن را از که آموختهاند؟! چرا در خیابان، نیمجامهی شهرت میپوشند و بذر شهوت میپاشند؟! اسیر کدام جهل هستند که با تجلی هیچ حقیقتی، برطرف نمیشود؟! کدام موعظه میتواند اینان را از زنجیر میلشان رها سازد؟! چرا «زندگی»شان در بدن خلاصه شده و «آزادی»شان در بدننمایی؟! چرا از «زن»، عروسک خیابانی ساختهاند؟!
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
🚨 آغاز پذیرش مرکز تخصصی طوبی دوره مجازی رشته تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی در مقطع سطح سه
🍀امتیازات دوره:
📌1. اعطاء دانشنامه سطح سه حوزه
📌2. امکان ادامه تحصیل در حوزه ودانشگاه
📌3. استفاده از اساتید برتر حوزه و دانشگاه
📌4. بهره مندی از مشاوره آموزشی و پژوهشی جهت شرکت در مقاطع بالاتر
📌5. بهره مندی از امکانات آموزشی و پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی و حوزه علمیه خراسان
📅مهلت ثبت نام :
۲۶ فروردین لغایت ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ از طریق سایت
Paziresh.dte.ir
👈تلفن تماس:
05132236336
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
#پادکست_صوتی
🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام دکترحسن بوسلیکی؛ عضو هیات علمی پژوهشکده اخلاق و معنویت
📅زمان: رمضان المبارک 1402
1️⃣پادکست صوتی | انتقال مفاهیم قرانی به کودکان
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/JEI4P
2️⃣پادکست صوتی | وفای به عهد در قرآن کریم
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/ts0Yr
3️⃣پادکست صوتی | وفای به عهد، قاعده اخلاقی مطلق
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/dDte3
4️⃣پادکست صوتی | خوش قولی والدین
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/baFBo
5️⃣پادکست صوتی | عوامل بدقولی کودکان
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/xxtGz
6️⃣پادکست صوتی | راههای تقویت خوشقولی کودکان
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/AVEJD
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
✅نشست علمی:
واقع گروی و امکان گروی در اخلاق
▪️ارائه دهنده : محمدامین خدامرادی
( پژوهشگر دین و فلسفه )
▪️زمان برگزاری :
پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۰
▪️محل برگزاری :
نرم افزار گوگل میت (لینک جلسه در گروه تلگرامی قرار داده خواهد شد)
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
📚 فصلنامه علمی #اخلاق
با محوریت جامعه شناسی اخلاق
📗 شماره ۶۹ پیاپی پاییز ۱۴۰۱
📙 ۲۰۹ صفحه | ۲ مگابایت
📥 دریافت: dte.bz/akhlagh69
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
✅ بررسی راهکارهای تحقق محورهای اخلاقی همایش بین المللی خانواده مقاوم
💢 محورهای اخلاقی همایش بین المللی خانواده مقاوم در دیدار حجت الاسلام والمسلمین زیبائی نژاد، دبیر علمی همایش بین المللی خانواده مقاوم با حجت الاسلام والمسلمین دکتر صادقی از اساتید و پژوهشگران برجسته حوزه اخلاق مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
📚 در این دیدار که در پژوهشکده زن و خانواده و در قالب سلسله رایزنی های پیش از برگزاری همایش بین المللی «خانواده مقاوم: چالش های اخلاقی در جهان متحول» جهت افزایش هر چه بیشتر غنای علمی و کاربردی این همایش برگزار شد، زمینه ها و ظرفیت های علمی اصحاب علم اخلاق در جامعه نخبگانی حوزه و دانشگاه و دستگاه های حاکمیتی ذی ربط مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
🔹 حجت الاسلام زیبایی نژاد: در چنین شرایطی خانواده چگونه باید رویکردهای تربیتی خود را در این فضا که در طول تاریخ بی سابقه بوده بازنگری کند و ضمن فهم موقعیت تهدید ظرفیت های خود را بازسازی کند.
🔹 حجت الاسلام صادقی: نقش کهن-الگوها و نظریه های مدرن اخلاقی می بایست همزمان بررسی شود تا اهداف علمی همایش در بخش اخلاقی محقق شود.
📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=32668
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
❇️ رابطه فقه واخلاق، ریشه فقه گریزی درفقه غیر قابل انعطاف وغیر اخلاقی است.
🎙 هادی سروش
🔻 فصل دوم ؛ ارتباط فقه با اخلاق
مهمترین منبعی که فقه و احکام شرعیه را با اخلاق عجین کرد؛ خود قرآن است. مثلا ؛ در کنار حکم قصاص، دعوت به عفو کرده. در کنار حکم دیه، رهنمون به گذشت نموده . و یا در انفاق های واجب مانند زکات بعد قرار دادن نصاب خاص، وعده به ازدیاد داده و از طرفی از زیاده روی در انفاق آدمی را بر حذر داشته . و در باب واجبات مانند طهارات و نماز و روزه و حج و .. هیچ سخت گیری خارج از اخلاق ندارد.
🔺 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/rabete-figh-akhlagh/
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
🔹معرفی کتاب اخلاق محتشمی
مصحح و محقق : دکتر محمدتقی دانشپژوه
ناشر : دانشگاه تهران
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱
https://news.ut.ac.ir/fa/news/34096
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
🔘#گفتوگو
✅ قرائت غلط از اخلاق به دینگریزی میانجامد
حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار؛ استاد تمام دانشگاه تهران
📥 مطالعه گفتوگو در «وبگاه فکرت»
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
🔰 بیست و هفتمین دوره از دوره های کوتاه مدت موسسه امام هادی «علیه السلام»
▫️ مساله ی شر و خداباوری
بررسی چالش وجود خداوند و رنج بشر
🎙 جناب آقای دکتر محمود مروارید
📌۶ جلسه
پنج شنبه ها
از ۲۱ اردیبهشت تا ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
🕰 ساعت ۸ صبح
مهلت ثبت نام تا دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
👇👇 لینک ثبت نام 👇👇
https://survey.porsline.ir/s/kv2tqTU
👇 راه های ارتباطی
02537725225-7
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
✅چهاردهمین همایش ملی اخلاق و سبک زندگی اسلامی مبتنی بر سیره و معارف رضوی
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با همکاری دانشگاه اراک
▪️آخرین مهلت ارسال آثار: 1402/04/31
تارنما: http://www.portal.shamstoos.ir/
رایانامه: razaviconference.et@gmail.com
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
#گزارش_کتاب
گزارشی از کتاب اخلاق اسپینوزا
🔖نویسنده: الهام یوسفی
🌐 متن کامل این گزارش را بخوانید.
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
نشر به مناسب سالروز شهادت استاد مطهری (ره)
🔸در يكى از شهرستانها يك ملايى بوده است، بعضى از دوستان ميرزای شیرازی گفته بودند ما نامه اى خدمت ايشان نوشتيم و از ايشان تأييد خواستيم كه اين آقا در اين شهرستان هست؛ مرتب نامه به ايشان نوشتيم كه فلان شخص در اين شهر مردى است خيلى عالم، در اين حد عالم است، #مجتهد است و خيلى هم باتقوا، شما ايشان را تأييد كنيد، مثلًا اجازه به ايشان بدهيد.
مى گويد: ما نامه نوشتيم، ميرزا جواب نداد. بار ديگر نامه مىنويسد، باز تعريف مىكند كه اين مردى است بسيار عالم و باتقوا، هم علمش را تأييد مى كند و هم تقوايش را. باز ميرزا جواب نداد.
تا بالاخره آن كسى كه اينهمه او را تأييد مى كرده بلند مى شود مى رود سامره كه چرا ميرزا جواب نداد، آيا به حرف ما اعتماد نكرد؟ رفت و گفت: آقا! چرا ما هر چه براى اين آقا تأييد خواستيم شما تأييد نكرديد، چرا نامه هاى ما را جواب نداديد، آيا حرف ما را قبول نداريد كه او مرد عالم و باتقوايى است؟
[میرزای شیرازی] فرمود: چرا، همه حرفهاى شما را قبول كردم. پس چرا شما تأييد نكرديد؟
فرمود: تو همواره در نامه هايت نوشتى كه اين چقدر عالم است و چقدر باتقواست، در يك نامه ات ننوشتى كه #عقلش در چه حدى است؟
براى ملّا٬ علم و تقوا كافى نيست، عقل و فكر و دورانديشى و هوشيارى و ادراك شرايط زمانِ خودش و شناختن مردم، اينها خودش ركن اساسى است.
خيلى هم عالم و باتقوا باشد اما يك آدم #ساده_دل، نتيجه چيست؟ #ابزاردست #شيّادها مىشود، يعنى ابزارى از اسلام در دست ضداسلام ها، ابزارى از علم و تقوا در دست فاسق و فاجرها؛ فايدهاش چيست؟
تو هيچ اسمى از آن مسأله عمده نبرده بودى. من نمى توانم كسى را فقط به دليل علم و تقوا تأييد كنم درصورتیكه براى من محرز نيست كه از نظر عقل و تدبير و هوشيارى و درك شرايط زمان و درك و شناخت مردم در چه حدى است.
(مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج27، ص 498)
استادان، پژوهشگران و مروجان اخلاق! اوقاتتان پربرکت، زندگی تان روشنابخش و توفیقاتتان روزافزون. با احترام
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
«اگر میخواهیم نظام اخلاقی اسلام را تنظیم کنیم، بالاتر از همهچیز باید «عبودیت و مسکنت» را بنویسیم و در ذیل آن، «تولّی و تبرّی» را قرار دهیم. طریقِ قُرب، تولّی و تبرّی است؛ همچنانکه در زیارت عاشورا آمده است:
«اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ فِي مَوْقِفِي هَذَا وَ أَيَّامِ حَيَاتِي بِالْبَرَاءَةِ مِنْهُمْ وَ اللَّعْنَةِ عَلَيْهِمْ وَ بِالْمُوَالاةِ لِنَبِيِّكَ وَ آلِ نَبِيِّكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السَّلَام».
«تخلّقِ کامل» یعنی «تبرّی کامل و تولّی کامل». کسی که از دشمنان تاریخی سیّدالشُّهدا(ع) تبرّی ندارد، چگونه میتواند بگوید من یک انسان اخلاقی هستم؟ انسانی که نسبتبه پرچم اسلام حسّاسیت ندارد، چطور میتواند بگوید من متخلّق هستم؟
این چه نوع تعریف از اخلاق است که بگوییم فلان شخص، عارف و مُهذّب است اما برای او مهمّ نباشد که پرچمِ اسلام شکست بخورد یا پیروز شود؟
این نوع اخلاق، همان اخلاقِ یونان است! اخلاقِ انبیاء اخلاقِ تولّی و تبرّی است. تبرّی و تولّی به این معنا، یکی از فروع دین نیست، بلکه جزو اصول دین و از ارکان توحید است.»
📚منبع: کتاب #تربیت_ولایی / آیت الله میرباقری
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
akhalgh 1 part 1 14011022~1.mp3
10.69M
#فایل_صوتی
باید مباحث اخلاقی را از نو بشناسیم. باید مباحث اخلاقی را از پایه بازسازی کنیم و از کلیشههای معمولی خارج شویم.
بین افرادی که در زمینه اخلاق نظراتی دارند، اغلب از مباحث ارسطو استفاده میکنند. اما مباحث ارسطو نیز کامل نیست و در بعضی موارد نقصهایی دارد.
در بین علما کسی که بیش از همه بر روی مباحث اخلاقی کار کرده و به درستی کار کرده، علامه مصباح است.
دو ابزار اصلی داریم برای فهم درست مباحث اخلاقی: عقل و وحی.
تعریف اخلاق، باورها و ارزشها بر اساس انتخاب و اختیار و اراده است.
منظور از انسان کامل در اخلاق اسلامی، انسان خدایی شدن است و هدف قرب الهی است.
مرتضی آقا تهرانی
جلسه اول اخلاق، 22 دی 1401
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
حرفی تازه در پیوند اخلاق و عرفان، حمید پارسانیا.mp3
26.81M
#فایل_صوتی
✅حرفی تازه در پیوند اخلاق و عرفان
حمید پارسانیا
۱۴ اردیبهشت۱۴۰۰ ویژهبرنامهٔ «آیه در آینه»
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
⬅️ششمین پیش نشست همایش بین المللی مطالعات تطبیقی اخلاق در اسلام و مسیحیت
🗒موضوع :رابطه اخلاقی انسان و حیوان در اسلام و مسیحیت
🎙حجت الاسلام دکتر یحیی جهانگیری
◾️دکترای مطالعات اسلامی
🗒 دکتری شیعه شناسی
🗒رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم
⬅️پروفسور دیو اسمیت
🔹فعال عدالت اجتماعی و مسائل بین ادیان
🗒نویسنده و نامزد جایزه سال استرالیایی در سالهای ۲۰۰۴ و ۲۰۰۹
📅زمان :١٤٠٢/٠٢/١٨
⏰ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷:۰۰
🗒مکان: قم پردیسان، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه دوم، تالار شهید سلیمانی
➖با ترجمه همزمان انگلیسی به فارسی
▶️نشست بصورت حضوری و مجازی برگزار می شود.
🔗 لینک ورود به جلسه
🌐dte.bz/philconf
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران