eitaa logo
اخلاق پژوهان ایران
417 دنبال‌کننده
852 عکس
21 ویدیو
57 فایل
🔖این کانال جهت اطلاع رسانی همایش ها، نشست ها و معرفی کتب و نشریات مرتبط با #اخلاق راه اندازی شده است و می کوشد تازه ترین آوردهای علمی را معرفی کند. 🇮🇷اخلاق پژوهان ایران 🆔 @Talabeakhlagh :ارتباط با بنده 📧 m_valizadeh@sbu.ac.ir پست الکترونیکی
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ انتشار مقالات نشریه تأملات اخلاقی (دانشگاه زنجان) 👈 دریافت شماره زمستان 1402: https://jer.znu.ac.ir/issue_48326_49521.html?lang=fa ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
✅ شماره 60 (تابستان 1402) پژوهشنامه اخلاق به صاحب امتیازی دانشگاه معارف اسلامی منتشر شد. 👈دریافت مقالات: https://akhlagh.maaref.ac.ir/browse.php?mag_id=48&slc_lang=fa&sid=1 ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
✅ شماره 19 تابستان 1402 فصلنامه علمی اخلاق پژوهی به صاحب امتیازی پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شد 👈دریافت مقالات: https://ethics.riqh.ac.ir/issue_2277_2279.html ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
🔸سلسله نشست های علمی یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم🔸 🔸 معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه برگزار می کند: ✅جریان شناسی اخلاق عقلی و اخلاق وحیانی - اجتهادی در حوزه معاصر 🎙حجت‌الاسلام و المسلمین علیزاده ⏱ زمان: دوشنبه 1402/12/21 🔸ساعت 14 الی 15 🌐 مشاهده از طریق تلوزیون اینترنتی حوزه http://livehowzeh.ir/tv ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
✅ کرسی «نقد و بازسازی آموزه اثر دوگانه در اخلاق کاربردی» سخنران: رحمان شریف‌زاده، استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، ناقدان: کیوان الستی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و علیرضا ثقه‌الاسلامی، عضو هیئت علمی ایرانداک 📆سه‌شنبه 22 اسفند‌ماه ۱۴۰۲ به صورت حضوری و مجازی ساعت 10 به صورت حضوری در تالار آینده ایرانداک و به صورت مجازی از طريق https://meeting.irandoc.ac.ir/lecture برگزار خواهد شد. ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
📚معرفت‌شناسی اخلاق در اندیشه اسلامی 🖋مجید ابوالقاسم‌زاده ⬅️کتاب حاضر پس از مفهوم‌شناسی و بیان مبادی تصوری بحث، به طرح مباحث عمده معرفت‌شناسی اخلاق، از جمله عقلی یا شرعی بودن، یقینی یا مشهوری بودن، و بدیهی یا نظری بودن قضایای اخلاقی از منظر اندیشمندان مسلمان پرداخته است. ✍️اثر حاضر در هفت فصل با عناوین مفاهیم، معرفت‌شناسی مفاهیم اخلاقی، منابع و راه‌های شناخت قضایای اخلاقی، عقلی بودن قضایای اخلاقی، عقلانی بودن قضایای اخلاقی، بداهت قضایای اخلاقی، و اطلاق قضایای اخلاقی تنظیم گردیده است. ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
🔺سلسله نشست‌های علمی درآمدی به اخلاق قرآنی - فصل چهارم (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی) 📅زمان: دوشنبه 28 اسفند ماه (7 رمضان‌المبارک) 👤دکتر اسما بارلاس؛ استادتمام بازنشسته علوم سیاسی کالج ایتاکا آمریکا ✅عنوان: هرمنوتیک قرآنی به مثابه عمل اخلاقی ⏰ ساعت 15:00 👤دکتر مسعود صادقی؛ دانشیار فلسفه اخلاق دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ✅عنوان: خودفریبی اخلاقی در قرآن ⏰ ساعت 21:00 👈لینک ورود: https://cp.bigbluebuton.ir/u/4563/ethics ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
📢 داروهای شفابخش بیماریهای اخلاقی ✏️ رهبر انقلاب: دعاى شريف مكارم الاخلاق را - كه دعاى بيستم صحيفه‌ى سجاديّه است - زياد بخوانيد تا ببينيد آن چيزهايى كه امام سجاد عليه‌السّلام در اين دعا از خدا خواسته است، چيست. با كلمات ائمّه، با دعاهاى صحيفه‌ى سجاديّه، با اين داروهاى شفابخشى كه مى‌تواند بيماريهاى اخلاقى ما را شفا بخشد و زخمهاى وجود ما را درمان كند، خودمان را آشنا كنيم. 🌙 ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
⚡️ تقریرات درس اخلاق آخوند خراسانی 🔻 صفحه آخر تقریرات درس اخلاق مرحوم آخوند خراسانی به قلم مرحوم سید علی آقامیری دزفولی (۱۲۶۷ _ ۱۳۳۰) که در کتاب سیری در سیره علمی و عملی آخوند خراسانی به تحقیق جناب آقای محسن صادقی به چاپ رسیده است‌. آیة الله میرزا عبدالرضا کفایی خراسانی: 🔹پدرم [مرحوم میرزا احمد کفایی] می فرمود: مرحوم آخوند درس اصول را شبها در مسجد شیخ طوسی و فقه را برای عموم طلاب صبحها در مسجد هندی، و یک فقه برای برخی از شاگردان خصوصی دو ساعت به غروب در منزل تدریس می فرمود. اما دو سال آخر حیاتشان که ماه رمضان مصادف با تابستان بود [ شهریور۱۲۸۸ش]، درس اصول را یک سال به درس اخلاق و یک سال به درس توحید تبدیل کردند.‌ 🔹مرحوم سید صادق حجت طباطبائی (نوه صاحب ریاض) تقریر بحث اخلاق را نوشته و خوب هم نوشته اما متاسفانه آقازاده ایشان نسخه را در اختیار قرار نمی دهد. مرحوم میر سید علی آقامیری دزفولی هم بحث اخلاق را نوشته اما به گفته خودش کامل نیست، ولی از همان مقدار پیداست که درس اخلاق عقلی است. ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
گزارش این جلسه در خبرگزاری ایکنا ✅جریان شناسی اخلاق عقلی و اخلاق وحیانی - اجتهادی در حوزه معاصر 🎙حجت‌الاسلام دکتر مهدی علیزاده 👇 https://iqna.ir/00HeIB ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران
بنیان اخلاق؛ موهبتی الهی در نهاد بشر یا تعالیم انبیاء؟ 🔻 سه دیدگاه وجود دارد: 🔹دیدگاه نخست: گرایش‌های اخلاقی، فطریِ انسان است؛ اما تنها معاد می‌تواند پشتوانه آن باشد و تا علم به مبدأ آن نباشد، برای انسان گره‌گشا نیست. 🔹دیدگاه دوم: گرایش‌های اخلاقی، فطری انسان نیست. انسان به جز سود و ضرر به چیزی نمی‌اندیشد. مفهوم وجدان اخلاقی یا عقل عملی یا گرایش فطری به فضائل، یک مفهوم موهوم و گمراه کننده است که هم به عقلانیت او آسیب زده و هم به ایمان او. وجدان اخلاقی هیچگاه نمی‌تواند التزام به اخلاق را شکل دهد. منافع معنوی مثل رضایت باطن و بهبود جامعه مدنی به اتکای وجدان اخلاقی فقط دور زدن عقلانیت است. ▫️مقبولیت عمومیِ امور اخلاقی، مانند صداقت، عدالت، سخاوت، امانتداری و غیره، به‌خاطر فطری بودن این فضائل نیست، بلکه به‌خاطر ظهور منافع آنهاست. لذا است که اینها در میدان تعارض منافع، به سختی به چالش کشیده می‌شوند. بدون تعالیم انبیا، ذاتِ انسان هیچ ورودی به دنیای اخلاق نمی‌تواند داشته باشد. انبیا بر اساس ذاتِ منفعت طلب انسان، نسخه اخلاق را با توجه به معاد برای ابدیت او پیچیده‌اند. ▫️زندگی بدون تعالیم انبیا از دو جهت خارج نیست: یا به سمت دنیاگرایی می‌رود یا به سمت پوچ‎گرایی و نهیلیسم. 🔹دیدگاه سوم: شناخت‌ها و گرایش‌های اخلاقی (مانند عدالت، سخاوت، صداقت، امانتداری، وفای به عهد، شفقت، تواضع، احسان و غیره)، جزو ادراکات فطری و وجدانی انسان است که توسط خداوند در سرشت بشر قرار داده شده است. هر چند معیت ایمان دینی با اخلاق، امری مرجح است، اما التزام به اخلاق، لزوماً محتاج ایمان به خدا و معاد نیست. مؤیدات دیدگاه سوم: ▫️ از سالار شهیدان امام حسین (علیه السلام) منقول است که در داستان کربلا به لشکریان دشمن فرمود: «یا شیعه آل ابی سفیان! ان لم یکن لکم دین و لاتخافون المعاد، فکونوا احراراً فی دنیاکم». طبق این سخن، ممکن است کسی دین و ایمان نداشته باشد، اما همچنان به حکم عقل و فطرت، به اخلاقیات ملتزم باشد. ▫️ از نگاه آتئیست‌های اخلاقی، انگیزه التزام به اخلاقیات، اموری همچون منافع معنوی آن هستند، (همچون لذت، آرامش، شادی و رضایتِ باطن، و نیز بهبودِ وضعیتِ جامعه بشری). ▫️ اخلاق فطری آنچنان اهمیت دارد که می‌تواند اساسِ اولیه و بسترسازِ ایمان به خدا، معاد و نبوت قرار گیرد. پیامبران با تمرکز بر همین اخلاق فطری و عقل عرفیِ انسان‌ها، آنان را گِرد خود آورده و دین‌دار می‌کردند. طبق نقل معروفی، رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود: «انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق». از این سخن به دست می‌آید که آدم‌ها با سرمایه عقل عرفی و شناخت و گرایش به اخلاق که در سرشت آنها وجود دارد، مجذوب پیامبران شده و آنگاه پیامبران با ابزار ایمان و عمل، مکارم و فضایل اخلاقی را در آنان تکمیل کرده و عمق می‌بخشند. با توجه به اختلافات زیاد در مصادیق امور فطری در کلام بزرگان، برای هر سه نظر می‌توان شواهدی در کلمات حکما یافت. ┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓ https://eitaa.com/ethical ┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛ اخلاق پژوهان ایران