با سلام و احترام
👈به اطلاع می رساند، بزرگوارانی که علاقمند به همکاری در چند پروژه علمی (در قالب کتاب) در حوزه #اخلاق هستند، می توانند رزومه علمی خود را به آیدی رابط تیم تحقیقاتی @s_m_mousavi18 ارسال کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.
📅مهلت ثبت نام: 25 دی ماه
🔻افراد در اولویت:
1⃣دانش آموخته یا دانشجوی دکتری در رشته اخلاق اسلامی یا فلسفه اخلاق یا مرتبط
2⃣سابقه تألیف کتاب یا مقاله علمی در حوزه اخلاق
3⃣توانایی استفاده از متون انگلیسی در حد متوسط
4⃣دارای زمان کافی برای همکاری تا خردادماه 1402
#فراخوان_همکاری
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
🔰ثبت نام مقطع کارشناسی ارشد ◀️ رشته تربیت اخلاقی ▶️
با شرایط و مزایای ویژه
دارای مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای سال تحصیلی 1403-1402
⏳ مهلت ثبتنام: تا آخر دیماه
🏢 قم، مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت
اطلاعات بیشتر🔰
@labbayk_ya_hosseinn
🌐 ثبتنام و دریافت دفترچه راهنمای آزمون👇
🌐 http://azmoon.ueae.ir
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
💢 برنامه برگزاری همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🔹 به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها» در روزهای 26، 27، و 28 دیماه 1401، همراه با حضور و سخنرانی غلامرضا اعوانی، محمد لگنهاوزن، و سیدیدالله یزدانپناه برگزار میشود.
26 و 27 دیماه: تهران، خیابان ولیعصر، خیابان نوفل لوشاتو، خیابان آراکلیان، پلاک 4
28 دیماه: شعبه قم مؤسسه واقع در قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابوالفضل (ع)، خ دانش، کوچه دانش ۳، پلاک 71
لینک مجازی: https://www.skyroom.online/ch/irip/ch
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
#معرفی_کتاب
کتاب: «اخلاق حرفهای در تربیت»
نویسنده: دکتر فاطمه وجدانی
ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دانشگاه فرهنگیان
سال نشر: 1400
158 صفحه
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
✅ افراط و تفریط در برخورد با حدیث
🔻حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکده علوم حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث در نشست علمی «اعتبارسنجی احادیث با نگاهی به تاریخ حدیث» گفت:
سنت و معرفت دینی صرفاً منحصر به فقه نیست، احادیث فقهی جزء کوچکی از دین هستند که مهماند. در وسائل الشیعه ۳۵ هزار روایت داریم که بیش از ۲۰ هزار روایت آن فقهی است، ولی آموزههای اعتقادی، تفسیری، #اخلاقی، اجتماعی، تاریخی، سیاسی و فرهنگی و تربیتی بیش از روایات فقهی است.
مسلماً احادیث فقهی که در تعداد کمتر هستند در اهمیت هم اینطور نیست که در تمامی موارد از دیگر روایات مهمتر باشند. نسبت به احادیث اعتقادی و انسانساز فردی و اجتماعی، معنویت فردی و اجتماعی و تحققدهنده کمالات انسان قطعاً اهمیت پایینتری دارند؛ در این صورت ما باید با روایات چگونه روبهرو شویم؟ در دوره معصومین(ع) امثال زراره و یونس بن عبدالرحمان و... گل سرسبد اصحاب بودند و در دورههای بعدی هم بهترین علما از گروه فقها بودند طبیعتاً عملکرد اجتماعی و اقبال جامعه به آنها بیشتر بوده است و این سبب شده تا فقه، رویکرد منضبطتری نسبت به سایر حوزهها پیدا کند. الان روایات اخلاقی بیشتر از فقهی است ولی اصول #اخلاق نداریم، در حالی که اصول فقه داریم.
این انضباط سبب شده تا فقه خودش را بر همه عرصههای معرفتی غلبه دهد و سایر حوزههای معرفتی خود را وامدار فقها بدانند، در صورتی که این سیطره باعث آسیب زدن به حوزههای معرفتی دیگر شده است. مثلاً در فقه دنبال حجیت هستیم که در قیامت بتوانیم پاسخ فلان موضوع را بدهیم ولی در تفسیر، اخلاق و معارف دنبال معرفت هستیم نه حجت شرعی.
اعتبارسنجی باید به گونهای باشد که همه موارد و نه صرفاً فقهی را پوشش دهد؛ الان بسیاری از روایات #اخلاقی رویکرد ایمانی و برخی رویکرد صوفیانه دارد؛ غزالی در احیاءالعلوم بیش از یک سوم مطالب را فاقد اصل میداند، چون رویکرد صوفیانه دارد. فیض ناظر به طراحی غزالی در احیاء با رویکرد شیعه یکسری مطالب را زدوده و یکسری مطالب جدید را وارد کرده است. اگر کسی واقعاً بخواهد در دانش اخلاق کار شایسته انجام بدهد بهتر از کتاب فیض نداریم.
لینک کامل مطلب: https://iqna.ir/fa/news/4113144/
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
✍️ عبدالله صلواتی
📌 سرشت اخلاقی قانون (عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی)
تدوین قانون، اجرای آن، نظارت بر آن، بازنگری آن ووو همگی نیازمند اقتدا به اخلاق است البته اخلاقی از سنخ مراقبت نه اخلاق ناظر به طیف خاصی از مردمان یا جنسیت خاص.
ما هرچقدر قانون خوب داشته باشیم اما مدیر و مجری خوب قانون نداشته باشیم مصوبات حقوقی فقط برای طیفی قانون است و برای طیفی دیگر، پر از سود حزبی و شخصی، و طایفهای هم که نمیتوانند از سود بگذرند در پی گریز از قانون بر می آیند.
شاید بتوان گفت قانون همانند معرفت، سرشتی اخلاقی دارد بنابر آنکه قانون بدون زمینه و چارچوب اخلاقی قدرت آبادگری خویش را از دست میدهد تو گویی باید از مریخ یا کرات آسمانی دیگر باید موجوداتی بیایند تا قانونهای خوب زمینیان را اجرا کنند.
عدالت اجتماعی و انصاف دو فضیلت اند که بدون آنها شورهزاری خواهیم داشت و در این شوره زار، قانون قدرت خویش را از دست میدهد و خودش به موضوع مستقل تبدیل میشود مثلاً به عنوان یک حرفه در میآید اما کمکی به بهتر شدن اوضاع و پیشگیری از جرم نمیکند.
استیلای بر دیگران و به تعبیر لویناس دور شدن از دیگری و میل به حاشیه راندن و سرکوب دیگری میتواند مقدمات قانون گریزی را بنحو حداکثری رقم زند.
همچنین نبودن مجری قانون فضیلت مند در مسند کار میتواند منافع ملی و کلان را قربانی منافع حزبی و شخصی کند.
با توجه به فضیلت فکری همانند دقت، تعمق، پیگیری، تصور دقیق ووو فقدان ذهنیت درست و تصور دقیق کارگزار از نهادی که در آن خدمت میکند میتواند مقدمات انحراف از قانون را فراهم آورد مثلاً مدیری که در سازمان شهرداری کار میکند و ذهنیت و تصور دقیقی از ایده شهرداری نداشته باشد و شهرداری را احیاناً با پادگان اشتباه بگیرد قطعاً در سیاست گذاری و مدیریت و برنامهریزی دچار اشتباه خواهد شد و قوانین را تا آنجایی که ذهنیتش در مییابد بکار میبندد و مابقی قانون را نادیده میگیرد.....
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
1400.04.03 - کرسي ترويجي - ارتباط دين واخلاق ونقش آن دراسلام سازي علوم انساني ازمنظرعلامه مصباح - دکترخواص.mp3
11.96M
#کرسی_علمی_ترویجی
✅ موضوع: ارتباط دین و اخلاق و نقش آن در اسلامیسازی علوم انسانی از دیدگاه استاد علامه مصباح یزدی(ره)
👤 ارائهکننده: جناب آقای دکتر امیر خواص، عضو هیئت علمی گروه کلام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🗓 برگزار شده در روز پنجشنبه 3 تیرماه 1400
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
#معرفی_کتاب
✅ فرهنگ واژهها و اصطلاحات اخلاقی
نويسندگان: محمد ادیبنیا ، رضا نوروزیان ، مراد باقرزادهکاسمانی
سال نشر: ۱۴۰۱
قیمت: ۳۰۰ هزار تومان
ناشر: مبعث، مازندران
۵۴۸ صفحه
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
🔻 نشست «اخلاق و انقلاب اسلامی؛ چالشها و راهکارها» با ارائه حجتالاسلام محمد عالم زاده نوری برگزار شد.
تحقق حاکمیت اسلامی را اوج اخلاقی بودن است. بارها در قرآن کریم، خدای متعال به اراده الهی اشاره کرده و تحقق آن، اوج اخلاق است و ما به دنبال سعادت فردی هستیم ولی خدای متعال، سعادت اجتماعی را خواستار است.
خدای متعال اراده کرده که دروغ نگوییم، وفای به عهد داشته باشیم و یا نماز بخوانیم و یا هر فضیلت اخلاقی دیگر، اما یک اراده مرکزی وجود دارد که از همه این ارزشها بیشتر اصالت دارد و آن ولایت نام دارد و فرموده هیچ یک از این ارزشهای الهی و عبادتهای فردی همتای ولایت نیستند.
ولایت یعنی پیوستگی اجتماعی که مومنان باید داشته باشند و با کمک هم باید حرکت کنند، کار خدا را باید یک امت به راه اندازند چرا که بسیار بزرگ و ارزشمند است.
در بیانیه گام دوم انقلاب خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی عنوان شده و انسان با تلاش برای رشد خود موجب رشد جامعه و در نهایت تمدن سازی و تحقق حاکمیت اسلامی را رقم میزند و در نتیجه اخلاق اسلامی نیز محقق میشود.
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
اخلاق پژوهان ایران
💢 برنامه برگزاری همایش ملی «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها» 🔹 به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ا
👈لینک ورود:
https://www.skyroom.online/ch/irip/ch
📌چکیده مقالات: https://www.irip.ac.ir/Content/media/image/2023/01/1551_orig.pdf
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
همایش حکمت عملی1401.pdf
1.22M
✅ چکیده مقالات همایش حکمت عملی، چیستی، مبانی و روش ها
مؤسسه حکمت و فلسفه ایران
دی ماه 1401
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
#نکته_اخلاقی
✍ احمدحسین شریفی
🔻معالاسف «فرافکنی»، از مخربترین اخلاقیاتی است که شیوع گستردهای در میان مدیران و مسئولان جامعه ما و بلکه آحاد مردم ما دارد. یکی از الزامات اصلاح جامعه، زدودن این فرهنگ غلط و ترویج «مسؤولیتپذیری» در میان تکتک افراد جامعه است.
رهبر معظم انقلاب میفرماید:
«در جمهوری اسلامی، هرجا که قرار گرفتهاید، همانجا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همهی کارها به شما متوجه است.»
🔻سختگیری (آموزشی، اداری، تربیتی و ...)، فضیلت نیست؛ بلکه یک «رذیلت» است که نشانه «بیماری شخصیت» است اما جدیت و محکم کاری، فضیلت است و نشانه «سلامت شخصیت» و «اعتدال روحی» و «وجدان کاری» است.
وقتی کاری بر عهده میگیریم، تلاش کنیم به گونهای آن را انجام دهیم که نه تنها گذشتگان و معاصران بلکه حتی آیندگان نیز نتوانند بهتر از ما انجامش دهند.
پیامبر_اکرم (ص) بر این حقیقت تأکید کرده اند: اِذا عَمِلَ اَحَدُكُم عَمَلاً فَليُتْقَنْ. اِنَّ اللّهَ تَعَالَى يُحِّبُ مِنَ العَامِلِ اِذَا عَمِلَ اَن يُحْسِنَ.
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
ketab-makarem-ol-akhlagh-ostafmarvi-1401.10.28.mp3
1.61M
✅ نکاتی درباره کتابشناسی مکارم الاخلاق مرحوم طبرسی
28 دی 1401
آیت الله جواد مروی؛ استاد خارج فقه حوزه علمیه قم
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
✅ نشست علمی ابتکارات فلسفه اخلاقی علامه مصباح یزدی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر مجتبی مصباح و دکتر جمال سروش
زمان: 5 بهمن ماه ساعت 18:45
لینک حضور: 🌐http://hekmateislami.com/live
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
✅کارگاه فرا اخلاق اسلامی برگزار میشود
با حضور استاد سید علی طالقانی، محمود مروارید، محسن جوادی و مجتبی الهی خراسانی
⏰چهارشنبه و پنجشنبه ۵ و ۶ بهمن ۱۴۰۱
🏢 بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، تالار شیخ طوسی
لینک ورود: http://Skyroom.online/ch/scoaqr/akhlagh
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
1401.10.22 الهیات خدمت 8 - تئوری قلب سلیم.mp3
42.07M
↔️هشتمین پیشنشست همایش «الهیات خدمت»«تئوری قلب سلیم»
👤سخنران: خانم دکتر مینو اسدزندی
🎧از رادیو پژوهش بشنوید
🌐http://dte.bz/elaheiate_khedmat008
📘دبیر نشست: سرکار خانم معصومه حریزاوی
☑️روز: پنجشنبه تاریخ: ۱۴۰۱/10/22 ساعت: ۱۰ الی ۱۲
◾️مجری: پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
رضا غلامی - حکمت عملی.mp3
11.18M
سخنرانی: رضا غلامی
رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی
عنوان سخنرانی: ظرفیتها و کاستیهای حکمت متعالیه برای بازتولید نظام حکمت عملی
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
دکتر بوذری نژاد - حکمت عملی.mp3
9.31M
سخنرانی: یحیی بوذری نژاد
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
عنوان سخنرانی: روششناسی حکمت عملی از منظر فارابی و ابن سینا
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
یزدان پناه.mp3
45.22M
سخنرانی: سید یدالله یزدانپناه
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
💢 محسن جوادی: دیدگاه ابن سینا درباره بدیهی بودن اخلاق و حسن و قبح ذاتی
عضو هیئت علمی دانشگاه قم بیان کرد: ابن سینا بدیهی بودن اخلاق و حسن و قبح را قبول نمیکند، اما نفی بداهت مستلزم نفی واقعیت نیست، چون همه واقعیات لزوماً بدیهی نیستند. بنابراین قطعاً ابن سینا ضد معتزله است، اما نمیتوان گفت او واقعگرا نیست.
وقتی مترجمان عرب کتابهای منطقی و فلسفی را ترجمه میکردند کلمه «طوبیقا» را در فلسفه یونانی به جدل ترجمه کردند که معادل درستی برای این کلمه است. ارسطو وقتی از جدل صحبت میکند به فواید آن اشاره میکند و میگوید چند فایده دارد که از جمله آنها غلبه است. یعنی کسی را پیش روی خود دارید که مطلب باطلی را مورد اشاره قرار داده یا مطلب حقی را انکار میکند اما نمیتوانید با برهان، وی قانع کنید. بنابراین از جدل استفاده میکنید. فایده دیگر این است که گاهی اوقات، خودتان یا کسی دیگر که وارد برهان میشوید نمیتواند جانب یک طرف را بگیرید و مثلاً در بحث سعادت، مسیرهای برهانی زیادی وجود دارد و نمیتوان لزوما سعادت را به معنای خوشبختی یا لقاء الله نامید. بنابراین از مشهورات استفاده میکنید. ابن سینا در کتاب «شفا» هم به این موارد اشاره کرده است.
متن کامل خبر ...
https://www.irip.ac.ir/fa/news/480
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
واکاوی جایگاه انشائیات در فرایند کنش ارادی انسان
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید.
✅ https://b2n.ir/hekmat.amali
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
✍️ موسسه اموزش عالی حوزوی علامه مجلسی و موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهد امین در اصفهان با همکاری دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) از متقاضیان طلبه واجد شرایط در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد سال1402 از طریق آزمون اختصاصی دانشجو می پذیرد.
❇️ثبت نام داوطلبان کارشناسی ارشد تا 1401/11/15
کارشناسی ارشد رشته #اخلاق_اسلامی
🔰دفترچه راهنمای ثبتنام کارشناسی در آدرس www.bou.ac.ir قابل دسترسی است.
♻️آزمون اختصاصی: جمعه 1402/02/22
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
⬅️کارگاه مقاله نویسی با اعطای گواهی معتبر
◾️ذیل همایش اخلاق امدادگری
👤استاد دوره : حجت الاسلام دکتر حسن بوسلیکی
◾️عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔹ویژه دانشجویان و دانش آموختگان ارشد و دکتری و طلاب
◾️ هزینه دوره رایگان |
➖ طول دوره ۲ ساعت
✅ نحوه برگزاری بصورت مجازی |
🗒 مهلت ثبت نام از ۱ تا ۱۵ بهمن ماه | 1401
📅 زمان برگزاری دوشنبه ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۱
⏰ ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴
💠برای ثبت نام، نام و نام خانوادگی به همراه سطح و رشته تحصیلی خود به شماره زیر در پیام رسان ایتا پیام دهید: 09900989031
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
با سلام و احترام
🔴 اساتید محترمی که امکان ارائه نشست یا کارگاه درباره مباحث روش و روش شناسی در حوزه های مختلف اخلاق پژوهی را دارند، تقاضا می شود آمادگی خود را به آیدی @Talabeakhlagh اعلام فرمایند تا از حضورشان استفاده شود. 🙏
این دوره در بازه زمانی ۲۰ بهمن تا ۲۰ اسفند به میزبانی انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد ان شاءالله.
┏━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━━🔸🔵🔸━━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران