هدایت شده از مدرسه اخلاق پژوهی روشمند
🔺سلسله نشستهای علمی درآمدی به اخلاق قرآنی_فصل سوم (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاقپژوهی روشمند)
✅عنوان: اهدای عضو در پرتو اخلاق قرآنی
✔️دکتر منصور علی؛ مدرس ارشد مطالعات اسلامی دانشگاه کاردیف انگلستان
📅زمان: دوشنبه ۲۷ شهریور؛ساعت ۱۳:۳۰
👈لینک ورود:
https://webinaronline.ir/Link/S2332569801
خانم دکتر پورعلی فرد استادیار زبان انگلیسی دانشگاه تبریز، ترجمه این نشست را برعهده خواهند داشت.
🔶 https://eitaa.com/ethicssbu 🔶
اطلاعیه جلسه دفاع گروه اخلاق اسلامی دانشگاه تهران
1️⃣دعوت می گردد در جلسه دفاع از پايان نامه كارشناسی ارشد دانشجو فرزانه اكبری پور با عنوان " كاركردهای اخلاقی و عرفانی دعا" با راهنمايی آقاي دكتر واحدجوان و مشاوره آقای دكتر بهاری و داوران آقای دکتر ميردامادی و آقای دكتر اسحاقيان كه در روز دوشنبه مورخ ۲۷ /۰۶/۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۰ در محل دانشكده معارف و انديشه اسلامی برگزار می شود حضور به هم رسانيد.
2️⃣دعوت ميگردد در جلسه دفاع از پايان نامه كارشناسي ارشد دانشجو منا لیراوی با عنوان "دستورالعمل های محاسبه نفس در آثار عرفانی" با راهنمايي آقاي دكتر محمد میری، مشاوره آقاي دکتر وحید واحدجوان و داوران آقایان دكتر موسوي فراز و دكتر میرعظیمی كه در روز دوشنبه مورخ ۲۷/۰۶/۱۴۰۲ ساعت ۱۱ در محل دانشكده معارف و انديشه اسلامي سالن امام خميني (ره) برگزار ميگردد حضور به هم رسانيد.
3⃣ دعوت ميگردد در جلسه دفاع از پايان نامه كارشناسی ارشد دانشجو حامد پيريان با عنوان " روش ها و كاركردهای اخلاق پند محور" با راهنمايي آقای دكتر محمد ميری و مشاوره آقای دکتر محمد رضا بهاري و داوران محترم آقای دكتر گل محمدی و آقای دكتر اسحاقيان كه در روز سه شنبه مورخ ۲۸ /۰۶/۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۰ در محل دانشكده معارف و انديشه اسلامي برگزار ميگردد حضور به هم رسانيد.
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
🔰پذیرش دانش پژوه سطح سه
🔰رشته اخلاق و تربیت
🔰در موسسه آموزش عالی حوزوی عالم آل محمد علیهم السلام
🔰شماره تماس ثبت نام
+989910302139
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
🔰 هماندیشی علمی «جمعیت و فرزندآوری»
📌نقش باورهای دینی در اصلاحِ نگرش به فرزندآوری
حجت الاسلام حسن سراج زاده
📌بررسی دلایل اخلاقی فرزندآوری
حجت الاسلام اصغر هادی
🔹 چهارشنبه،۲۹شهریور،۸ تا ۱۲
🔹 مشاهده برخط: dte.bz/1001
🔸 اصفهان، خیابان حافظ، سالن جلسات حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
🔸 فراخوان همکاری هستهی رشد مطالعات دینی زیستفناوری و مهندسی ژنتیک
🔺 وابسته به مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔰 زمینه های همکاری:👇👇
1️⃣ فلسفهی زیستفناوری و مهندسی ژنتیک بر اساس حکمت اسلامی
2️⃣ الاهیات و کلام زیستفناوری و مهندسی ژنتیک
3️⃣ اخلاق زیستفناوری و مهندسی ژنتیک
📲 تماس با شماره تلفن ۰۹۹۰۹۱۱۴۹۳۳ (خانم دکتر اسماعیلی)
💳 به همکاران هستهی رشد، طبق قرارداد منعقده، پژوهانه مناسب پرداخت میشود.
📎 بیشتر بخوانید:
🌐 iict.ac.ir/hroshd
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
▫️کتاب اخلاق سیاسی در اسلام
🔰توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به قلم حجتالاسلام #سیدکاظم_سیدباقری دانشیار گروه سیاست پژوهشگاه منتشر شد.
🔹اخلاق سیاسی شاخهای معرفتی، هدایتگر و راهبر رفتار سیاسی است که نشان از روُیۀ کاربردی آن دارد. این گرایش بینارشتهای، همیشه در اندیشهورزیهای بشری به ویژه در تمدن اسلامی از جایگاهی بالا و برتر برخوردار بوده است، اما سوگمندانه هماره در کنار و حاشیۀ دانش اخلاق، از آن بحث شده است.
🔹 پردازش به این گرایش و مبانی، اصول، راهبردها و اهداف آن میتواند گامی مؤثر باشد برای رواج آن در میان اندیشوران و تلاشی برای بازاندیشی و نواندیشی داشتهها و پشتوانههای عمیق و دقیق آن و آغازی گردد برای گفتمانسازی اندیشگی و حضور عملیاتی آن در ذهن، ضمیر، گفتار و رفتار حاکمان و کارگزاران نظام اسلامی.
🔍 اطلاعات بیشتر👇
🌐 iict.ac.ir/asyasie
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
✅ نشست هم اندیشی چیستی فقه اخلاق با ارائه حجتالاسلام والمسلمین قدیر علی شمس استاد درس خارج فقه اخلاق و اعضای شورای علمی گروه فقه اجتماع،اخلاق و تربیت در تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ برگزار شد.
گزارش کامل نشست
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
✅ فهرست مقالات نشریه تاریخ فلسفه (انجمن تاریخ فلسفه) در بهار 1402
«مرگ» در اندیشۀ ابوالحسن عامری (با نگاهی به جایگاه تاریخی آن). عینالله خادمی
فارابی و حکمت مشاء اسلامی در نخستین دانشگاههای اروپایی. رضا ماحوزي
ريشههاي افلاطوني و ارسطويي مفهوم زمان در فلسفة اسلامي. سید محمد موسوی بایگی محمد امین افضل زاده
درآمدی بر صورتبندی اخلاق سیاسی در تاریخ فلسفۀ چین (با تأکید بر چین باستان). علی آقاجانی
تبیین دگردیسی تاریخی آموزه دوستی و محبتِ افلاطونیـارسطویی در اندیشه فارابی و طوسی (در عرصه روابط انسانی). فرشته ابوالحسنی نیارکی
مطالعۀ تطبیقی مسئلۀ شر از دیدگاه فلوطین و ابنسینا (با تأکید بر وجه تاریخی آن). محمود صیدی
👈دریافت مقالات: http://hop.mullasadra.org/Issue/4447
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
✅ انتشار مقالات نشریه تأملات اخلاقی (دانشگاه زنجان)
👈دریافت شماره بهار 1402: https://jer.znu.ac.ir/issue_48326_48327.html?lang=fa
👈 دریافت شماره تابستان 1402: https://jer.znu.ac.ir/issue_48326_48590.html?lang=fa
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
✅ لیست اساتید دروس خارج فقه معاصر حوزه علمیه قم
فقه اخلاق، فقه عدالت و فقه تربیت
📌فراهم شدن این تعداد کرسی درس رسمی در سال جاری، فرصتی کم نظیر است. توصیه می شود طلاب اخلاق پژوه و اخلاق آموز، بهره مند شوند.
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
⭕️مراسم رونمایی از اولین کتاب درسی دانشگاه فرهنگیان
کتاب اخلاق حرفهای معلم با رویکرد قرآنی
🔸تالیف: حجه الاسلام و المسلمین محسن قرائتی با همکاری آقایان دکتر عین الله عابدی، دکتر مهدی رضایی و دکتر احمد دبیری.
https://cfu.basijasatid.ir/story/77581
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران
جناب استاد ملکیان اخیرا پرسشی را مطرح کردهاند که «چرا به آیندۀ ایران امیدوارم؟» ایشان بهانۀ امیدواری به آینده ایران را در این میدانند که نسل جوان ما غرب، فلسفه غرب، علوم غربی،هنر غربی و فنون غربی را شناخته است به گونهای برتر و بالاتر از دیگر کشورهای اسلامی و حتی بیشتر از اندازۀ خودِ غربیان.
اینکه مثل ایشان به مقوله «امید» میپردازند واقعا جای امیدواری است، ولی آنجا که میبینید همین امید، زمینه را برای انحطاط و پسرفت میگشاید مایۀ ناامیدی و حسرت است. از این رو، باید نکاتی را متذکر شد:
1. آیا خواندن مدرنیته (آنهم ترجمههای مغلوط مدرنیته در ایران، آنهم هم گزیدههای سکولار از مدرنیته، و نیز آنهم قسمتهای تاریخگذشتۀ از غرب) به شناخت از غرب منتهی می شود یا ما را به تعبیر برخی از محققان «انباردار کالاهای مصرفی غرب» قرار میدهد. چهطور جامعه حوزوی و دانشگاهی که اندازۀ یک واحد درسی، غربشناسی نمی خواند و به اندازه یک کتاب محققانه در باره شناخت غرب (نه مدرنیته) نمینویسد، می تواند ادعای غربشناسی پیدا کند؟
2. باید پرسید که آینده ما در گرو کدامین نسل است، نسلی که غرب را شناخته است، یا نسلی که «خود» را میشناسد؟ در میانۀ «خود» و «غرب» اولویت ما برای آینده کدام است؟ چرا ایشان در این امیدواری، هیچ و هیچ به شناخت «خود» اشاره نمیکند. اساسا از نظر ایشان، نسبت شناخت ما از غرب با شناخت ما از خود چیست و ما چسان از مسیر شناخت غرب به شکوفایی و آیندۀ درخشان خود میرسیم؟
3. از نظر ایشان ما در مدرن شدگی ترقی کرده ایم و باید به آیندهای بازتر همچنان امیدوار باشیم. مثالهای ایشان را توجه کنید: اینکه چون الان خانمهای ما مجبور نیستند پوشیه بزنند پس رو به رشدیم؛ اینکه ما در خانه ویدئو داریم پس آیندهای خوب در انتظار ماست. جناب ملکیان به این سئوال پاسخ نمی دهند که غرب در ایران کدامین امیدهای ما را در حوزه آموزش، در حوزه فرهنگ عمومی و اخلاقیات اجتماعی، در تأمین ارزشهای خانوادگی، در ساخت عدالت اجتماعی، در عرصه رفاه عمومی و اقتصادی، برآورده کرده است؟
همینطور معلوم نیست جناب ایشان در امیدواریشان و در میزان ترقی انسان ایرانی در این چهل و اندی سال چرا به «استقلال سیاسی و استقلال اجتماعی»، به «رشد علمی»، به «امنیت فراگیر در منطقه» و نیز به «رشد و توسعۀ معنویت» اشارهای نمیکند و آنها را در پازل امیدواری خود نمیگنجاند و از آنها الهامی برای خوشینی دریافت نمیکند؟!
4. در مورد کشورهای اسلامی واقعا به گزاف سخن گفته است. به نظرم جناب ملکیان اندیشههای نوین ترکهای امروز در دانشگاه های جدید ترکیه، محققان مسلمان در موسسات علمی جهان عرب، پژوهشگران شبه قاره و نیز اندیشمندان شرق آسیا در جاهایی مثل ISTAC را نمیشناسد و از این رو خود را به راحتی بالا میبیند. برخی از نخبگان جهان عرب در همین کشورهای عربی مثل قطر، مثل تونس، حتی مثل سوریه گاه چندین دهه از امثال ماها و نیز از اساتیدی مثل ملکیان جلوتر، غربیتر (در ادبیات سکولار) و مسلمانتر (در ادبیات دینیشان) هستند. اساتیدی مثل جناب ملکیان که به تواضع شهرت دارند، نباید مخاطبین و دانشجویان خود را متوهم بار بیاورند و در غرور تاریخی و گاه جهل مرکب نسل امروز، که از کشورهای پیرامون و از زبان آنها هیچ نمیداند، بدمند.
5. دوگانۀ «تجدد» و «تمدن» را همواره باید در نظر داشت. واقعیت این است که «تجدد» در ایران در یک فرایند کاریکاتوری شکل گرفته است به گونهای که به جدّ میتوان گفت که «تجدد غربی در غرب» تفاوتهای بنیادین و اساسیای دارد با «تجدد غربی در شرق» از جمله در ایران. یعنی همان میزان از پیشرفت غربی در غرب، برای شرقیِ در شرق حاصل نشده است. آنچه جناب ملکیان همچنان بدان امیدوار است، تجدد شکسته و آبرفتهای است که نه مدرنیتۀ اورجینال غربی است و نه مدرنیتۀ بومی شدۀ شرقی (ببینید همین وضعیت حجاب ما را که از پوشیه عبور کردهایم و پوشش استاندارد لیبرال را هم پیدا نکرده ایم و حالا از جناب ملکیان بخواهید هویت یا بی هویتی همین حجاب موجود امروز را که نه غربی است و نه شرقی، تعریف کند و آیندهای برای آن ترسیم نماید.) حال در این سیر معیوب تجدد، جناب استاد ما را به چه آیندهای از غربی شدن امیدوار میسازد؟
6. بله باید به آینده امید داشت، ولی نه به آینده تجدد غربی در ایران، بلکه باید به آینده تمدن ایرانی و اسلامی امیدوار بود. تمدنی که صبغۀ ایرانی بودن، مسلمان بودن، و معاصر بودن در آن جامعه، شاخص و برجسته باشد. ما امید داریم به ساخت آیندۀ خود، آیندهای که از رهگذر شناخت خود (نه از رهگذر صِرف ترجمۀ دیگران) و تکیه بر داراییهای خود و الگوهای خودی حاصل میشود.
📌یادداشت انتقادی آقای دکتر حبیب الله بابایی
┏━━━━🔸🔵🔸━━━━┓
https://eitaa.com/ethical
┗━━━━🔸🔵🔸━━━━┛
اخلاق پژوهان ایران