eitaa logo
الهیات تاریخ و مهدویت
135 دنبال‌کننده
21 عکس
11 ویدیو
0 فایل
کانال اطلاع‌رسانی گروه «الهیات تاریخ و مهدویت» وابسته به موسسه پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران
مشاهده در ایتا
دانلود
«بسم‌الله الرحمن الرحیم» مقام معظم رهبری: آن چیزی که مهدویت مبشر آن است، همان چیزی است که همه‌ی انبیاء، همه‌ی بعثت‌ها برای خاطر آن آمدند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته و پرداخته‌ بر اساس عدالت و با استفاده‌ از همه‌ ظرفیت‌هایی است که خدای متعال در انسان به وجود آورده و قرار داده است. 🆔 @ETM313
. سلسله نشست‌های" الهیات تاریخ و مهدویت" نخست:«نقش امام علی علیه‌السلام در الهیات تاریخی» استاد: محمد رضا عابدینی دبیر جلسه: دکتر محمد رضا مالکی زمان دوشنبه ۱۴۰۲/۴/۱۹_ساعت ۱۷:۳۰ مکان: دورشهر، کوچه ۲۸، پلاک ۶ 🆔 @ETM313
ا❁﷽❁ا 📸 گزارش تصویری: سلـسلـه نشست‌های ✅نشست نخست: نقش امام علی(ع) در الهیات تاریخی 🗓 چهارشنبه 19 تیرماه 🆔 @ETM313
🔺الهیات یا فلسفه تاریخ، دانشی است که در آن کلیت تاریخ اجتماعی بشر به عنوان یک مجموعه درحال تحول، موضوع بحث قرار گرفته و از عللی که در این فرایند نقش داشته است، بحث می‌شود. 🔺این نظام دانش، تحولات جوامع را به صورت یک پیوستار موضوع مطالعه قرار می‌دهد. 🆔 @ETM313
🔹 برای تصرف در مجموعه جامعه جهانی به عنوان یک واحد، بحث از الهیات تاریخ ضروری است زیرا اگر بخواهیم آینده‌نگری داشته و معطوف به آینده‌ها برای جوامع برنامه‌ریزی کنیم، دانشی فراتر از مقیاس جامعه‌شناسی و علوم اجتماعی مورد نیاز است و آن دانش، الهیات یا فلسفه تاریخ است. 🔸مهمترین مسائلی که در این دانش مورد بحث قرار می‌گیرد عبارت است از: • آیا تاریخ اجتماعی بشر، نقطه آغاز و فرجامی دارد؟ • آیا تحولات تاریخی بشر، مراحل مشخصی را سپری می‌کند؟ • آیا تاریخ بشری به سمت تکامل و پیشرفت گام برمی‌دارد؟ • آیا تحولات تاریخی مبتنی بر اراده انسانی رخ می‌دهد یا آنکه ضرورت‌های تاریخی بر تحولات حکمفرماست؟ • آیا انسان حق تعیین سرنوشت خویش را دارد؟ • پیشرانِ پویایی تحولات تاریخی چیست؟ • نقش اراده انسانی در نسبت با اراده الهی در فرایند «شدن‌های تاریخی» تا چه اندازه است؟ 🆔 @ETM313
🔺اگر مکتبی نتواند یک الهیات یا فلسفه تاریخ روشنی داشته باشد، طبیعتا نمی‌تواند تکامل اجتماعی را تعریف کند و فرایندی را که جوامع برای دستیابی به تکامل طی می‌کنند، مورد شناسایی قرار دهد 🔺اگر مکتبی نتواند تکامل اجتماعی را تعریف کند، حقانیت خود را از دست می‌دهد 🔺حقانیتِ تصرف یک مکتب در مدیریت اجتماعی، مستلزم توانایی آن مکتب در ارائه نظریه روشن در باب تکامل تاریخ و تکامل اجتماعی است تا مبتنی بر آن تکامل، در حوزه‌های مختلف جامعه و ابعاد مختلف حیات اجتماعی طرحی شکل گیرد. 🆔 @ETM313
🔸از منظر تعالیم الهی، انسان آفریده خداوند متعال است و تکامل کل عالم از جمله تکامل حیات اجتماعی انسان، بر محور خالقیت و ربوبیت خدای متعال است. 🔹در نگاه شیعه، تاریخ حیات اجتماعی بشر با هبوط آدم و اخراج شیطان آغاز شده است و همواره میان حق و باطل در طول تاریخ نزاع شکل می‌گیرد. 🆔 @ETM313
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
| نقش امام علی (ع) در الهیات تاریخ 🔰 اولین نشست از سلسله نشست‌های «الهیات تاریخ و مهدویت» 🎙 با حضور 🔻 موسسه پژوهش و نشر مسجد جمکران ✅ مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینی 🌐 TAMHIS.IR | @Abedini
🔺در نزاع حق و باطل، انبیاء الهی پرچم‌دارانِ جبهه حق‌اند و در مقابل ابلیس و لشکریانش پرچم‌دارانِ جبهه باطل‌اند. 🔹مسیر حرکت تاریخ بر محور انبیاء الهی شکل می‌گیرد. 🔺فرجامِ این نزاع تاریخی با غلبه جبهه حق، ظهور دین حق و ولایت خدای متعال در عصر ظهور تحقق می‌یابد. 🆔 @ETM313
🚩 نقش عاشورا در علم و عمل اجتماعی شیعیان 💠 واقعه عاشورا به عنوان عنصری محوری در فرهنگ، تاریخ و دانش اسلامی است که در علم و عمل اجتماعی شیعیان انعکاس یافته و تاثیرگذار است. اولین لایه این تأثیرگذاری که عمیق‌ترین سطح آن نیز هست، آن بخش از تحلیل‌هایی است که نسبت به عاشورا در احادیث وجود دارد و در بخشی از معارف و دانش‌های شیعیان بازتاب آن یافته است. ❇️ بر این مبنا عاشورا به صورت واقعه‌ای الهی دیده می‌شود که از آدم تا خاتم وجود داشته و تا روز قیامت نقش آفرینی خواهد کرد. در چنین رویکردی، عاشورا ناظر به یک واقعه در مقطعی تاریخی و موقعیتی نیست، بلکه اتفاقی است که رخ داده، تمام نشده و ازلی و ابدی است. بر این اساس، عاشورا به حسبِ ظاهری در مقطعی از زمان به وقوع پیوسته ولی به لحاظِ حقیقتِ آن، سرمدی و جاویدان بوده و با همه عالم و اهل عالم گره خورده است. ✴️ از این منظر، هیچ یک از کنشگرانِ واقعه عاشورا از این مسأله مستثنی نیستند و این موضوع محدود به امام حسین علیه السلام یا اصحاب ایشان نیست و حتی کسانی که در جبهه مقابل امام نیز قرار گرفته‌اند، مشمول این حکم می‌شوند. از این رو است که بر اساس آیات، احادیث و روایات، واقعه عاشورا با فطرت الهی پیوند می خورد و در واقع، عهد و پیمانی است که خداوند با همه بندگانش بسته است. 🌀 در حادثه عاشورا همه بر شاکله وجودی خود عمل می‌کنند. ظاهر و باطن جدا نیست، حقیقت فرد ظاهر شده و تعین یافته است. باطن عرفانی و فلسفی این واقعه، جدای از رفتار اجتماعی و سیاسی شیعیان نیست و درعمل و حیات آنان نیز قابل پیگیری و تسری است و در علم اجتماعی شیعیان تاثیرگذار بوده است و در چند سطح و لایه درس متناظر با خود را دارد. ♻️ درسی که از واقعه عاشورا می توان گرفت کاملا سیاسی و اجتماعی است و از طرف دیگر با حقیقت و معنویت عالم نیز پیوند می خورد و به همین تناسب در شاکله و شخصیت شیعیان، به لحاظ نظری، فکری و رفتاری اثرگذار و متجلی است و تمسک به آن، بخشی از هویت تشیع را شکل می دهد. ♦️در کنار جلوه و تجسم عاشورا در هویت شیعی، انعکاس و بازتاب تفکر عاشورایی را در عملکرد و کنش سیاسی شیعیان نیز می توان ردگیری کرد. واقعیت این است که مقاومت‌های سیاسی شیعیان در طول تاریخ همواره ملهم از حرکت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا بوده است و یکی از شواهد این مدعا، حرکت مردم در پیروزی انقلاب اسلامی است که یکی از پایه‌های اساسی این حرکت سیاسی، مراسم و مناسک دهه محرم و واقعه عاشورا بوده است و حتی خود حضرت امام خمینی(ره) در حرکت سیاسی خود که مبارزه با ظلم و استبداد بود از حضرت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا ملهم بود و این نگاه و نگرش را به بدنه جامعه هم تزریق می کردند. 🔻به طور کلی تشیع هر جای تاریخ که کوشیده در برابر ظلم و استبداد زمانه اش بایستد به امام حسین(ع) و حرکت ایشان اقتدا کرده است. 1️⃣ تبیین واقعه عاشورا؛ از این منظر این حادثه مشیتی الهی و رسالتی عظیم بر دوش امام حسین بوده و صحرای کربلا ظرفِ تحقق این وظیفه الهی است. 2️⃣ توصیف واقعه عاشورا؛ در اینجا در توصیفِ چگونگی زیست و رفتار امام، عملِ امام خالصانه‌ترین عمل نسبت به خداوند سبحان و تعالی و عین وجه الله و عمیق ترین مرتبه توحید و اوج شیفتگی جمال الهی قلمداد می‌شود. 3️⃣ تجویز واقعه عاشورا؛ در این سطح، به پیامدهای نهضت عاشورا پرداخته شده و امام چون اسوه‌ای تصور می‌شود که برای تمامی انسانها در همه اعصار آموزنده‌اند. در این ساحت، تاثیر عاشورا بر فقه اجتماعی شیعی، نحوه تعامل شیعیان با قدرت‌های موجود و عمل و رفتار شیعیان در ادوار تاریخ مورد توجه قرار می‌گیرد. 🎙استاد پارسانیا 🆔 @ETM313 🆔@parsania_net
فلسفه تاریخ در غرب چگونه ممکن شده است؟ نخستین نمونه از چنین فلسفه‌ای را در «شهر خدا» نوشته الهی‌دان سرشناس مسیحی، سن آگوستین می‌یابیم. در این کتاب، تاریخِ آدمی از منظری مسیحی تفسیر شده است. این تفسیرِ مسیحی، متعارض با تصورات شرقی است که مبتنی بر پی‌درپی‌هم‌آییِ متناوب و همیشگیِ نابودی و احیای عالم است. آگوستین با بهره از نگرش مسیحیت نشان داد که تاریخ را جهتی است و سیر تاریخ به سوی این مقصدِ مقدّر، روان است. در این نگاه، حقیقتِ زمان، نه یک امر دورانی (دوری) بلکه امری خطّی است. 🆔 @ETM313
. سلسله نشست‌های" الهیات تاریخ و مهدویت" 🔸نشست دوم: «جریان عاشورا و الهیات تاریخ» 🔹اساتید: ۱) حجت‌الاسلام دکتر حبیب الله بابایی ۲) حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار زمان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۵/۱۷ ساعت ۱۷:۳۰ مکان: دورشهر، کوچه ۲۸، پلاک ۶ 🆔 @ETM313
سلـسلـه نشست‌های ✅نشست دوم با موضوع: جریان و الهیات تاریخ 🔆با حضور: و
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
|جریان عاشورا و الهیات تاریخ 🔰 دومین نشست از 🎙 با حضور: حجت الاسلام دکتر حبیب الله بابایی حجت الاسلام دکتر احمد رهدار 🆔 @ETM313