ادامه پاسخ به پرسش قبل🔹🔹🔹
🔹چند حدیث از منابع اهل سنت:
قال رسول الله صلي الله عليه و آله:
1. عليّ باب علمي ومبين لأمتي ما أرسلت به من بعدي، حبّه إيمان وبغضه نفاق. (اللئالي سيوطي : ج1 ص173)
2. على ـ عليه السلام ـ دروازه دانش من است و پس از من پيام هاى مرا براى امّتم تبيين مىكند. دوستی با او ایمان و دشمنی با او نفاق است.
3. أقدم أُمتي سلماً و أكثرهم علماً و أصحهم ديناً و أفضلهم يقيناً وأكملهم حلماً وأسمحهم كفاً وأشجعهم قلباً علي، وهو الإمام على أُمتي. (ينابيع المودة قندوزي حنفي : ص76)
4. علی ـ عليه السلام ـ پيشتازترين در مسلمان شدن و پربهرهترين در علم و خالصترين در دين و برترين در يقين و كاملترين در بردباری و بخشندهترين و پردل ترين امت من است و او امام و پيشوای امت (پس از من) است.
5. يا علي! أنت صاحب حوضي وصاحب لوائي، وحبيب قلبي ووصيي ووارث علمي، وأنت مستودع مواريث الأنبياء من قبلي، وأنت أمين الله على أرضه، وحجة الله على بريته، وأنت ركن الإيمان وعمود الإسلام ... . (ينابيع المودة: ص158)
6. یا علی، تو صاحب حوض و پرچمدار منی و محبوب دل و وصيّ و وارث علم منی، و تو خزانه میراث پیامبران از سوي من و امین خدا بر روی زمین وی هستی و حجّت خدا بر خلق اویی و تو رکن ایمان و ستون (خيمه) اسلام و چراغ شب دیجور و مناره هدایتی و تویی آن پرچم برافراشته برای اهل دنیا؛ هر که از تو پیروی کرد نجات یافت و آن که از تو باز ماند هلاک گشت، و تو آن راه روشن و صراط مستقیمی، و تو جلودار رو سپیدان و بزرگ مؤمنانی، و تو مولای هرکسی هستی که من مولای اویم و من مولای هر مرد و زن مؤمنم، جز پاکیزه زاد تو را دوست نمیدارد و جز پلید زاد از تو نفرت ندارد، و هرگز پروردگارم مرا به آسمان نبُرد و با من سخن نگفت مگر اینکه به من فرمود: ای محمّد، سلام مرا به علی برسان و آگاهش کن که او پیشوای اولیای من و نور اهل طاعت من است، پس ای علی، این کرامت بر تو گوارا باد!
👈🏻بنابراین، اگر چه ایشان پسر عمومی تنی رسول اکرم صلوات الله علیه و آله میباشند، اما اگر نبودند نیز امیرالمؤمنین، وصی رسول الله، حجّت الله، ولیّ الله و امام منصوب خداوند سبحان بودند و هستند؛ لذا مسلمانی و پیروی از سنّت رسول الله صلوات الله علیه و آله، مستلزم پیروی و تبعیت از امیرالمؤمنین، امام علی علیه السلام میباشد.
📍پایان
👈سلامتی و خشنودی قلب نازنین امام زمان عج و تعجیل در امر فرجش (صلوات)
🎗 @faaezoun 🎗
👈انتشار مطالب کانال (صدقه جاریه) می باشد.
#شبهه
#پرسش
🔸چرا امام حسین ع نتوانست لشکر بزرگی جمع کند ولی مختار توانست؟
#پاسخ
🔹1. سیدالشهداء علیه السلام، برای لشکرکشی و جنگ عزیمت ننمودند که لشکر فراهم کنند؛ بلکه قصد خروج از مدینه به مکه داشتند که متوجه شدند صدها نفر مأمور، در زیر لباس احرام، شمشیر آوردهاند که ایشان و نزدیکانشان را در مسجدالحرام به قتل رسانند؛ لذا از عزیمت به مکه نیز منصرف شدند و قصد نواحی مرزی را داشتند که بزرگان کوفه متوجه شدند و از ایشان تقاضا نمودند به کوفه بیایند که همگی حکومت پدر را تجربه کردهاند و با یزید لعنة الله علیه و حکومت شام و همچنین با حکومت عبدالله ابن زبیر در حجاز مخالفت دارند و ... . اما کوفیان عهد شکستند، ترسیدند، خود را فروختند و لشکریان عمر سعد، راه ایشان را در کربلا بستند و با رسیدن لشکریان شام، همگی را قتل عام نمودند و بازماندگان را به اسارت بردند.
🔹2. اگر امام حسین علیه السلام قصد لشکر کِشی داشتند، خانواده، دختران و زنان را به همراه نمیبردند، بلکه فقط با سپاهیان و با تجهیزات نظامی حرکت مینمودند، هر چند تعدادشان اندک بوده باشد.
🔹3. مسألۀ ایشان جنگ با یزید لعنة الله و لشکریانش نبود، بلکه عدم بعیت با او بود؛ چنان که در تشریح علت عدم بعیت فرمودند:«إِنَّا أَهْلُ بَیْتِ النُّبُوَّةِ، وَ مَعْدِنُ الرِّسالَةِ، وَ مُخْتَلِفُ الْمَلائِکَةِ... وَ یَزیدُ رَجُلٌ فاسِقٌ شارِبُ الْخَمْرِ، قاتِلُ النَّفْسِ المُحَرَّمَةِ، مُعْلِنٌ بِالْفِسْقِ، وَ مِثْلِی لا یُبایِعُ لِمِثْلِهِ» (فتوح ابن اعثم، ج 5، ص 18)
*ما از خاندان نبوّت و معدن رسالت و جایگاه رفیع رفت و آمد فرشتگانیم... در حالى که یزید مردى است، فاسق، مى گسار، قاتل بى گناهان؛ او کسى است که آشکارا مرتکب فسق و فجور مى شود. بنابراین، هرگز شخصى همانند من، با مردى همانند وى بیعت نخواهد کرد.
*دقت شود که فرمودند: «نه فقط من با یزید بعیت نمیکنم، بلکه هیچگاه مثل منی، با مثل یزیدی نیز بیعت نمیکند» - و این درس بزرگی برای همگان در طول تاریخ میباشد.
🔹4. حرکت ایشان، صرفاً به خاطر عدم بیعتی سیاسی نبود، بلکه احیای اسلام و اصلاح وضعیت اسفبار مسلمانان، با امر به معروف (ولایت حق) و نهی از منکر (ولایت باطل) بود، چنان که فرمودند:«إِنّی لَمْ أَخرُجْ أَشِراً و لا بَطِراً و لا مُفْسِداً و لا ظالِماً، إِنَّما خَرجْتُ لِطَلَبِ إلاصلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُریدُ أنْ آَمُرَ بالمَعروفِ و أنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرُ بِسیرَةِ جَدّی و أبی» (الفتوح، ج5، ص21؛ خوارزمی، مقتلالحسین، ج1، ص189 ـ 188 و ...)
*من برای جاه طلبی و کام جویی و آشوبگری و ستمگری قیام نکردم، بلکه برای اصلاح در کار امت جدم قیام کردم؛ میخواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و به شیوه جد و پدرم حرکت کنم.
👈🏻نکتۀ مهم
🔹اگر چه بیدینی، بیبصیرتی و بیوفایی مردم مکه و مدینه، نه تنها کمتر از کوفیان نبود، بلکه بیشتر هم بود، چرا که ایشان را به خوبی میشناختند و حتی دوست داشتند و گریهکنان درخواست و نصحیت میکردند که بعیت کن و نرو؛ اما امام زمان خویش را همراهی و حمایت نکردند؛ اما نکتۀ بسیار مهمتری که نباید مغفول بماند، تناسب کیفی نیروها، با هدف و اهداف یک حرکت میباشد، نه الزاماً کمیّت و تعداد آنها!
🔹این قیام عظیم، با این اهداف بلند که برای زنده کردن اسلام برای همیشه و روشن نگهداشتن چراغ هدایت و تداوم حرکت کشتی نجات برای جهانیان در طول زمان به انجام رسید، لشکر فراوان نمیخواست، بلکه شخصیتهای والا مقام، دانشمند، مؤمن، متقی، بصیر، مجاهد و صبوری چون حضرات امام سجاد، ابوالفضل العباس، زینب کبری، علی اکبر، سایر پسران امیرالمؤمنین علیه السلام، پسران ام البنین، پسران حضرت زینب و ... علیهم السلام، نوجوانانی چون قاسم و عبدالله و ... در میان خویشاوندان و رجالی چون: حبیب ابن مظاهر، زهیر بن قین، سلیم بن قیس، وهب و ... در میان اصحاب، و حتی تائبانی چون جناب حرّ و پسرانش لازم داشت، که متأسفانه در میان امت بزرگ مسلمان، بسیار اندک بودند.
ادامه پاسخ به پرسش قبل🔹🔹🔹
مختار
1- هدف اصلی مختار، فقط انتقام از جنایتکاران کربلا بود.
2- مختار نیز لشکریان فراوانی نداشت، بلکه ابتدا قاتلان را به دام میانداخت و به سزای جنایاتشان میرساند.
3- مردم کوفه، پس از واقعه و فاجعۀ کربلا، از پیمان شکنی و خیانت خود پشیمان شده بودند، تا جایی که عدهای گروه «توّابین» را تشکیل دادند و بسیار دیگر هنگام به میدان آمدند و همگی کشته شدند و عدهای دیگر به مخالفت با عبیدالله بن زیاد و سایر حاکمان کوفه پرداختند و عده اندکی نیز به سپاه مختار پیوستند.
4- موفقیتهای مختار در تقاص جنایتکاران و کشتن سرانی چون عمر سعد، شمر، خولی، حرمله و ... سبب شد تا مردم کوفه از او حمایت کنند تا حکومت کند، اگر چه به او نیز خیانت کردند.
👈🏻بنابراین، اهداف و برنامههای سیدالشهداء، امام حسین علیه السلام، علل حرکت، تشکل کیفی نیروها، زمان، شرایط حاکم برای هر کدام، چگونگی محاصره و ترور و ...، به هیچ وجهی شباهت با قیام مختار ندارد که قیاس شوند.
📍پایان
👈سلامتی و خشنودی قلب نازنین امام زمان عج و تعجیل در امر فرجش (صلوات)
🎗 @faaezoun 🎗
👈انتشار مطالب کانال (صدقه جاریه) می باشد.
سفارش امام باقر علیه السلام برای تسلیت گفتن در روز عاشورا
⚫️ اَعْظَمَ اللهُ اُجُورَنا وَ اُجورَکُمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِالسَّلامُ وَ جَعَلَنا وَ اِیّاکُمْ مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِىِّ مِنْ آل محمّد علیهمُالسّلام
📚منبع:
مصباح المتهجد،صفحه۷۷۲.
#شبهه
#پرسش
🔸سلام. میخواستم بدانم که سر مطهر امام حسین (ع) در کجا به خاک سپرده شده است؟
#پاسخ
🔹در این که سر امام حسین (ع) کجا دفن شده است، منابع تاریخی شیعه و سنی گزارشهای گوناگونی آوردهاند.
🔹قول معروف و مشهور این است که سر به بدن ملحق شده است. این قول مشترک میان شیعه و سنی است.
شیخ صدوق و پس از او، فتال نیشابوری مینویسند: علی بن حسین (ع) همراه زنان (از شام) خارج شد و سر حسین (ع) را به کربلا باز گرداند.(۱)
سید مرتضی: روایت کردهاند که سر امام حسین (علیهالسلام) در کنار بدن در کربلا دفن شد.(۲)
ابن شهر آشوب بعد از نقل سخن فوق از سید مرتضی، از قول شیخ طوسی نقل کرده است که به همین سبب (ملحق کردن سر امام به بدن و دفن آن) زیارت اربعین از جانب امامان (ع) توصیه شده است.(۳)
ابن نمای حلی نیز نگاشته است: آنچه از اقوال بر آن میتوان اعتماد کرد، آن است که بعد از آن که سر امام در شهرها گردانده شد، به بدن بازگردانده شد و با جسد دفن شد.(۴)
علامه مجلسی بعد از نقل اقوال دیگر در این باره مینویسد: مشهور بین علمای امامیه آن است که سر امام همراه بدن دفن شده است.(۵)
🔹برخی اندیشمندان اهل تسنن نیز این قول را بیان کردهاند:
ابوریحان بیرونی (متوفای ۴۴۰ ق) در این باره مینویسد: در روز بیستم (صفر)، سر حسین (ع) به بدنش ملحق و با آن دفن گردید.(۶)
قزوینی نیز نگاشته است: روز اول ماه صفر، عید بنیامیه است، چون در آن روز، سر حسین (ع) را به دمشق وارد ساختند و در روز بیستم آن ماه، سر ایشان به بدن، باز گردانده شد.(۷)
📚منابع:
۱. شیخ صدوق، الامالی، مجلس سی و یکم، ص۲۳۲؛ فتال نیشابوری، روضة الواعظین، ص۱۹۲ و مجلسی، بحارالانوار، ج۴۵، ص۱۴۰.
۲. رسائل المرتضی، ج۳، ص۱۳۰.
۳. مناقب آل ابیطالب، ج۴، ص۸۵ و مجلسی، بحارالانوار، ج۴۴، ص۱۹۹: «قال الطوسی رحمة الله، و منه زیارة الاربعین».
۴. نجم الدین محمد بن جعفر بن نما حلی، مثیرالاحزان، ص۸۵.
۵. همان، ج۴۵، ص۱۴۵.
۶. بیرونی، الآثار الباقیه عن القرون الخالیه، ص۳۳۱.
۷. زکریا محمد بن محمود قزوینی، عجائب المخلوقات و الحیوانات و غرائب الموجودات، ص۴۵.
📍پایان
👈سلامتی و خشنودی قلب نازنین امام زمان عج و تعجیل در امر فرجش (صلوات)
🎗 @faaezoun 🎗
👈انتشار مطالب کانال (صدقه جاریه) می باشد.
⚫️شهادت مظلومانه حضرت امام سجاد (ع) ، بزرگترین حافظ پیام کربلا را تسلیت عرض می کنیم.
@faaezoun
⚫️اِنّا للّه و اِنّا اِلیهِ راجعون
🔹مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَ مِنهُم مَن يَنتَظِرُ ۖ وَ ما بَدَّلوا تَبديلاً
🔹شهادت سردار سرافراز جبهه مقاومت، جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس را به رهبر انقلاب و امت شهید پرور مقاومت تبریک و تسلیت عرض میکنیم.
@faaezoun
#پرسش
#شبهه
🔸آیا درست است که یزید از قبل، به خاطر دختری به نام اُرینب از امام حسین کینه به دل داشت و به همین دلیل ایشان را به شهادت رساند؟
#پاسخ
🔹واقعه عاشورا دو رکن اساسی داشت؛ در یک طرف یزید بن ابی سفیان بود که اصرار داشت از امام حسین (علیهالسلام) بیعت بگیرد و در سوی دیگر، امام حسین (علیهالسلام) بود که به هیچ عنوان حاضر نبود با مرد فاسدی چون یزید بیعت کند و باهدف امربه معروف و نهی از منکر و احیای دین جدّش رسول خدا(ص) بر ضدّ یزید شورید و در این مسیر، جان خود و فرزندان و برادرانش را تقدیم کرد و گروهی از خویشان و یارانش نیز همراه وی به شهادت رسیدند.(۱)
حال، گره زدن چنین حادثه بزرگی با یک انگیزه شخصی و فرو کاستن آن در حد یک مسئله کودکانه، نه باعقل سازگار است و نه با واقعیات تاریخی.
🔹اما ماجرایی که دستاویز برخی شبهه افکنان قرارگرفته، داستان زنی است که گفته شده: شوهر داشت و با این حال، یزید عاشقش شد و میخواست با او ازدواج کند. پس پدرش معاویه به ترفندی، شوهر آن زن را قانع کرد که طلاقش دهد؛ ولی پس از گذشت عدّه طلاق، امام حسین(ع) با او ازدواج کرد و بعد در فرصتی مناسب، او را طلاق داد و دوباره به همسری شوهر اصلیاش درآورد و بدین سان، مانع ازدواج ظالمانه یزید با آن زن گشت.
🔹البتّه این داستان، در برخی منابع، به امام حسن(ع) نسبت داده شده و نام آن زن نیز به اختلاف، «اُرَینَب دختر اسحاق»، «زینب دختر اسحاق»، «هند دختر سهل بن عمرو» و «امّ خالد دختر ابوجندل» یاد میشود. همسر آن زن نیز در برخی منابع «عبدالله بن سلام» و در برخی دیگر از منابع «عبدالله بن عامر بن کُریز» معرّفی شده است. منابعی که این داستان را آوردهاند، درباره دیگر جزئیات مانند نام واسطه این ازدواج نیز اختلاف دارند؛ در برخی، ابودرداء و در برخی ابوهریره ذکرشده است. جالب است که ظرف زمانی داستان، دوران ولایت عهدی یزید (بین سالهای ۵۱ تا ۶۰ هجری) است؛ در حالی که ابودرادء سالها قبل از آن، در زمان خلافت عثمان(۲۳ تا ۳۴ هجری) و یا در سال ۳۸ یا ۳۹ هنگام خلافت امیرالمؤمنین(ع) از دنیا رفته بوده است. نیز در این داستان، از عبدالله بن سلام به عنوان والی عراق از سوی معاویه یادشده؛ در حالی که اگر منظور همان عبدالله بن سلام معروف باشد که یهودی بوده، در سال ۴۱ یا ۴۳ درگذشته در زمان وقوع داستانِ ارینب، زنده نبوده؛ و جز او نیز فرد دیگری را به این نام نمیشناسیم که در تاریخ نامش آمده باشد و در این دوران زیسته باشد. جزئیات دیگر این داستان نیز اشکالات و تعارضات تاریخی متعددی دارد که محققان گوشزد کردهاند.(۲)
🔹به علاوه، یکی از مهمترین اشکالات وارد بر همه این نقلها، اشکالی فقهی است. در این نقلها آمده است که امام حسین(ع) [یا امام حسن(ع)] آن زن را بعد از پشیمانی شوهرش، فی المجلس سه طلاقه کرد! در حالی که «سه بار طلاق دادن در یک مجلس»، با فقه اهل بیت سازگاری ندارد و فقهای شیعه به اجماع، آن را مردود میدانند.(۳)
🔹چه بسا انگیزه سازندگان این داستان، این بوده که در پشت این داستان، عوامل جنبش امام حسین(ع) را بر ضدّ یزید، چیزهایی از جنس کشمکشهای جاهلی نشان دهند؛ یعنی مشاجرات شخصی مبتنی بر هوا و هوس. هدف، این بوده که از جایگاه ارزشی قیام آن حضرت بکاهند. امّا با توجه به دلایل متعددی که بر بیدینی و قدرت طلبی یزید از یک سو و حقیقت خواهی امام حسین(ع) وجود دارد، ایجاد ارتباط میان این داستان و نهضت عاشورا، با هیچ مبنای علمی و با هیچ تحلیل خردمندانه و مستندی سازگار نیست.
🔹در پایان، تذکر دو نکته دیگر را نیز لازم میدانیم:
اولاً: با همه آنچه گذشت، اگر چنین رویدادی به وقوع پیوسته باشد، چنین ازدواجی منع شرعی ندارد؛ به ویژه این که بر اساس همین گزارشها، هدف امام حسین(ع) جلوگیری از تعدّی و ستم بوده و نه کام جویی.
ثانیاً: این ماجرا برفرض صحّت، نشانه دیگری از بیدینی و هوسرانی یزید است و توجه به این نکته، درستی حرکت امام حسین بر ضدّ یزید را تأیید میکند.
📚منابع:
۱. دانش نامه امام حسین(ع)، ج۳، ص۵۲ ۵۵. در همان جا، به نقدهای مرحوم سید جعفر مرتضی عاملی (دراساتٌ و بحوث، ج۲، ص۱۵۹ ۱۶۶) و مرحوم مقرّم (مقتل مقرّم، ص۴۰ و ۴۱) نیز اشاره شده است.
۲. برای مطالعه تحلیلی جامع دراین باره و آشنایی با دیدگاههای مختلف درباره اهداف قیام امام حسن(ع)، ر.ک: محمد محمدی ری شهری و همکاران، دانش نامه امام حسین (علیهالسلام)، ترجمه عبدالهادی مسعودی و مهدی مهریزی، قم، دارال حدیث، چاپ سوم، ۱۳۸۸ شمسی، ج۳، ص۳۲۳ ۳۶۲.
۳. ر.ک: محمدحسن بن باقر نجفی، جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، محقق: ابراهیم سلطانی نسب، لبنان، بیروت:دار احیاء التراث، ج۳۲، ص۸۱.
📍پایان
👈سلامتی و خشنودی قلب نازنین امام زمان عج و تعجیل در امر فرجش (صلوات)
🎗 @faaezoun 🎗
👈انتشار مطالب کانال (صدقه جاریه) می باشد.
#پرسش
🔸دختر ۲۰ ساله هستم که قصد ازدواج با پسری دارم که نماز صبح رو نمیخونه و میگه که براش صبحها سخته بیدار بشه؛ آیا ازدواج با کسی که نماز صبح نمیخونه، اشکال داره و باعث میشه بعداً اثرات بدی روی فرزندان داشته باشه؟ لطفاً راهنمایی بفرمایید؟
#پاسخ
🔹اگرچه شما به چگونگی آشنایی، میزان سن، تحصیلات، میزان پایبندی به سایر مسائل دینی و نیز ویژگیها و خصوصیات اخلاقی و خانوادگی خود و خواستگارتان اشاره نکردهاید، اما اینکه خواستگارتان نماز صبح نمیخواند و استدلالش این است که خواندن نماز صبح برای وی سخت میباشد، نیاز به بررسی دارد.
🔹گاهی سبک زندگی افراد به گونهای است که شبها تا دیر وقت بیدارند و یا خواب سنگینی دارند و همین مسئله باعث میشود که سحرگاهان برای خواندن نماز صبح دچار مشکل شوند؛ چنین افرادی با تغییر سبک زندگی و مقداری تمرین و مراقبه میتوانند موفق به خواندن نماز صبح در اول وقت گردند.
🔹برخی دیگر، به خاطر ضعف مبانی دینی و آشنایی کمتر با فلسفه و حکمت عبادات پایبندی کمتری نسبت به مسائل دینی و انجام دستورات الهی دارند؛ چنین افرادی نیاز به آموزش و آگاهی بخشی دارند تا انگیزه بیشتری برای سحرخیری و خواندن نماز صبح در اول وقت پیدا کنند.
🔹برخی دیگر، به خاطر تبعیت از هواهانی نفسانی، راحت طلبی، دین گریزی و دین ستیزی از دستورات دینی و حلال و حرام الهی گریزان هستند؛ ارشاد و هدایت چنین افرادی به سادگی مقدور نیست و ازدواج با آنان برای دختران مذهبی و پایبند به مسائل دینی به خاطر تضاد اعتقادی و بروز اختلافات گسترده در زندگی مشترک، مسئله تربیت فرزندان، انجام مناسک دینی و... منجر به شکست خواهد شد. چنین ازدواجی به خاطر بروز تنش و مشکلات جدی در زندگی مشترک، هیچگاه توصیه نمیشود.
🔹در حال حاضر، میتوانید فعلاً خواستگارتان را بپذیرید و در جلسات خواستگاری به بررسی دقیق مسئله بپردازید و سپس به وی مهلت دهید تا با نماز اول وقت و آثار و برکاتش بیشتر آشنا شود و در عمل پایبندی خود را نشان دهد و آنگاه اگر همه چیز بر وفق مراد بود و مشکل خاصی مشاهده نگردید با او ازدواج نمایید.
🔹فردی که حقیقتاً دوستدار خدا و اهل بیت(ع) میباشد و سایر نمازهای یومیه را در اول وقت میخواند و به سایر مسائل دینی پایبندی دارد؛ طبیعتاً زمینه برای ارشاد و هدایت او فراهم است و میتوان در دوران آشنایی و خواستگاری با معرفی کتاب و سخنرانی از علمای ربانی انگیزه وی را برای پایبندی بیشتر به نماز خصوصاً خواندن نماز صبح در اول وقت بیشتر کرد.
🔹همچنین برای رسیدن به جمع بندی نهایی و گرفتن تصمیم درست و منطقی بهتر است از مشاورههای حضوری استفاده کنید و با مراجعه حضوری به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی معتبر و بهرهمندی از «مشاورۀ پیش از ازدواج(Pmc)» از صحت و سلامت ازدواج تان مطمئن گردید و آنگاه اقدام به ازدواج نمایید.
🔹علت ناپایداری بسیاری از ازدواجها اکتفاء به معیارهای سطحی و عدم بررسی همخوانی ویژگیهای شخصیتی روانشناختی، زیستی، نگرشی، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و تحصیلی دختر و پسر با یکدیگر است.
📍پایان
👈سلامتی و خشنودی قلب نازنین امام زمان عج و تعجیل در امر فرجش (صلوات)
🎗 @faaezoun 🎗
👈انتشار مطالب کانال (صدقه جاریه) می باشد.
#پرسش
🔸آیا سرنوشت وجود دارد؟
#پاسخ
🔹اگر سرنوشت را به معنای قضا و قدر بگیریم آری سرنوشت وجود دارد. اما اگر منظور از سرنوشت آنچیزی باشد که همه آینده انسان قبل از تولد نوشته شده و انسان نمیتواند آن را تغییر دهد، خیر چنین چیزی وجود ندارد.
درباره مفهوم قضا و قدر باید گفت:
🔹واژه "قدر" به معنای اندازه، و "تقدیر" به معنای اندازه گیری و چیزی را با اندازه معینی ساختن است. واژه "قضا" به معنای یکسره کردن و به انجام رساندن و داوری کردن (که آن هم نوعی به انجام رساندن اعتباری است)، استعمال میشود. گاهی این دو واژه به صورت مترادف و به معنای "سرنوشت" نیز به کار میرود.
🔹منظور از تقدیر الهی این است که خدای متعال برای هر پدیده ای، اندازه و حدود کمی و کیفی و زمانی و مکانی خاصی قرار داده است که تحت تأثیر علل و عوامل تدریجی، تحقق مییابد و منظور از قضای الهی این است که پس از فراهم شدن مقدمات و اسباب و شرایط یک پدیده، آن را به مرحله نهایی و حتمی میرساند.(۱)
🔹تقدیر الهی یا سرنوشت، دو حوزه دارد:
۱. حوزهای که خارج از اختیار آدمی است؛ مانند وقوع حوادثی چون سیل، زلزله، طوفان و... در زندگی انسان، که وظیفه انسان تلاش برای تقلیل خسارات و یا جبران خسارات ناشی از آن بلایا و تسلیم و رضا در آنچه که نتوانسته تغییر دهد.
۲. حوزهای که شامل افعال اختیاری انسان میشود. در این حوزه، آنچه خداوند تقدیر میکند، فعل انسان همراه با همه خصوصیات و قیود آن است، نه بدون آنها. برخی از این خصوصیات به ویژگیهای زمانی و مکانی باز میگردد و پارهای نیز به فاعل آن مربوط میشود. یکی از خصوصیات افعال اختیاری، آن است که از سر اختیار و بر پایه گزینش آزادانه فاعل انجام شود. بنابراین، معنای این که خداوند افعال اختیاری انسان را از پیش تقدیر کرده است، این است که شخص خاصی در زمان و مکان معینی با بهره گیری از اختیار خویش - و نه به صورت جبری – آن کار را انجام میدهد.(۲) بر این اساس هر کس مسئول اعمال خودش است.(۳) در قبال کارهای خوب و شایسته مستحق پاداش و در قبال کارهای زشت و ناشایست مستحق عذاب است.
📚منابع:
۱. مصباح یزدی، محمد تقی، آموزش عقاید، مؤسسه امام خمینی، قم، ۱۳۸۹ش. ص۱۵۱.
۲. گروه از نویسندگان، معارف اسلامی، نشر سمت، ص۱۰۶ و ۱۰۷.
۳. مدثر: ۳۸.
📍پایان
👈سلامتی و خشنودی قلب نازنین امام زمان عج و تعجیل در امر فرجش (صلوات)
🎗 @faaezoun 🎗
👈انتشار مطالب کانال (صدقه جاریه) می باشد.
#پرسش
🔸آیا با ظهور اقا امام زمان عج همه به حق و حقوق خودشون میرسن و دنیا اباد میشه، و میشه گفت ک رشته حقوق و وکالت و ... در اون زمان از بین میره؟
#پاسخ
🔹یکی از برکات حکومت حضرت مهدی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، رسیدن عدالت به حد اعلای آن و گستردگی آن در سراسر جهان است. حضرت علی علیهالسلام در ضمن حدیثی میفرمایند: «یازدهمین فرزند من مهدی است که زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد همانطور که پر از ظلم و جور شده است».
🔹این ویژگی عدالتگستری، مرهون مواردی ازجمله: وجود حاکمی معصوم و مقتدر که عدالت را در حق خلق رعایت میکند؛فراوانی رزق و روزی تا حدی که احتیاجات مردم رفع شده و آسیبهای ناشی از کمبود آن رفع گردد؛ و بالا رفتن خرد و عقلانیت مردم و اطاعت از دستورات دین و عبادت خداوند است. همچنین وجود دستگاه قضایی مقتدر و انتخاب کارگزاران شایسته برای برقراری عدالت و نیز برخورد با خاطیان، نشان از وجود حداقلی گناه و فساد بر طبق امیال و غرایز طبیعی انسان، در عصر بعد از ظهور است.
🔹همه این موارد، باعث از بین رفتن زمینههای ظلم و فساد و گناه در جامعه و عدالت محوری در حد وسیع آن میگردد. با این حال نمیتوان ادعا کرد ظلم و فساد، بهطور کامل ریشهکن و نابود میگردد؛ چراکه این مسئله با اختیار و تکلیف انسان در هر عصر و زمانهای منافات دارد. ازاینرو، همانطور که پر شدن جهان از ظلم، به معنای خالی شدن آن از خیرات و انسانهای نیک نیست؛ پر شدن جهان از عدالت نیز به معنای خالی شدنش از شرور و انسانهای ظالم بهصورت حداقلی، نیست.
📍پایان
👈سلامتی و خشنودی قلب نازنین امام زمان عج و تعجیل در امر فرجش (صلوات)
🎗 @faaezoun 🎗
👈انتشار مطالب کانال (صدقه جاریه) می باشد.
#پرسش
🔸در رابطه با توبه همین که بگیم خدایا بخاطر مثلا فلان گناه منو ببخش و تکرار نمیکنم کافیه یا باید کار دیگه کرد ؟
#پاسخ
🔹از نظر امام علی (ع) استغفار و توبه باعث خوشبو شدن انسان و پوشاندن بوى بد گناهان می شود. همانطور كه با خشك شدن درختان، برگ آنها می ريزد، گناهان نيز با استغفار، فرو می ريزند. توبه دارای چهار مرحله است. مرحله اوّل: پشيمانى است كه آثار سازندهاى دارد، مرحله دوم: تصميم جدّى بر ادامه ترك از گناه در آينده، مرحله سوم: جبران حق الناس و حق الله و مرحله چهارم: جبران مافات است.
🔹اگر (حق الناس) است بايد حق كسانى را كه پايمال كرده به آنان برگرداند و اگر آنها را نمىشناسد و يا در دسترس او نيستند ردّ مظالم بدهد؛ يعنى از طرف صاحب آن حق، به فقرا صدقه بدهد. همچنين در (حق الله) اگر از واجباتى است كه قضا دارد قضاى آن را انجام دهد.
📍پایان
👈سلامتی و خشنودی قلب نازنین امام زمان عج و تعجیل در امر فرجش (صلوات)
🎗 @faaezoun 🎗
👈انتشار مطالب کانال (صدقه جاریه) می باشد.
#پرسش
🔸سلام.میتوانید توضیح مختصری راجع به چگونگی رسیدن به سیر و السلوک را بدهید و کتابی که میتواند به ما برای رسیدن به آن کمک کند پیشنهاد کنید و اینکه ما چگونه خلوص قلبمان را در نماز مثل امام علی کنیم؟
#پاسخ
🔹آیت الله بهجت در جواب سؤالی که پرسیده شده: تصمیم به سیر و سلوک دارم، چه کنم؟ می گوید: ترک معصیت برای تمام عمر کافی و وافی است، اگرچه هزارسال باشد. پس در این مرحله باید واجبات الهی را به اندازه ای که علم داریم، انجام داده و محرمات الاهی را نیز به اندازه علممان ترک کنیم. این مسئله باعث می شود خداوند علم های جدیدی به ما عطا کند و به این وسیله، در سیر و سلوک خود رشد پیدا کنیم. ما هر چه می دانیم عمل می کنیم و خداوند علم به ندانسته ها را به ما عنایت می کند و تا وقتی که ما به وظیفۀ خود عمل کنیم، این چرخه ادامه دارد. پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده اند: هر کس آن چه را می داند انجام دهد، خداوند علم مجهولات را به او می فهماند. این روایت، مطابق با آیه قرآنی است که می فرماید: “کسانی که در راه ما تلاش کنند، راه های خود را به آنان نشان داده و هدایت شان می کنیم”.
📍پایان
👈سلامتی و خشنودی قلب نازنین امام زمان عج و تعجیل در امر فرجش (صلوات)
🎗 @faaezoun 🎗
👈انتشار مطالب کانال (صدقه جاریه) می باشد.
#پرسش
🔸سلام.اگر کسی بگوید خدا وجود ندارد و چه کسی گفته قرآن کلام خداست چگونه باید پاسخ او را بدهیم؟
#پاسخ
🔹آسان ترین و بهترین راه شناخت وجود خدا، راه دل یا برهان فطرت است. یعنی در درون اعماق روح انسانی، شناخت، گرایش و عشق به خداوند نهفته است. همیشه یک نقطه نورانی و یک جاذبه نیرومند در درون قلب انسان وجود دارد که خط ارتباطی او با جهان ماوراء طبیعت و نزدیکترین راه به سوی خداست.
🔹شخص کافری که از امام صادق علیه السلام سؤال کرد: خدا را چگونه باور کنم؟ امام علیه السلام در جواب فرمود: آیا تا به حال سوار کشتی شده ای؟ مرد گفت: آری. امام فرمودند: آیا شده است که کشتی دچار طوفان شود و در حال غرق شدن باشد؟ عرض کرد آری. امام علیه السلام فرمود: در آن لحظه که دستت از همه جا کوتاه بود چه حالی داشتی؟ گفت: در ته دلم احساس می کردم که یک قدرتی هست که بالاتر از هر قدرتی است و یک کسی هست که بتواند دستم را بگیرد و مرا نجات دهد و در دلم به آن نیرو امید داشتم. امام علیه السلام فرمود: همان قدرت و نیرویی که در دلت به آن امید داشتی که می تواند همه کار بکند خداوند است.
🔹ادله اثبات وجود خدا هم بسیارند، ادله و براهین عقلی اثبات وجود خدا، انواع مختلفی دارند. برهان علیت یکی از ادله ی اثبات وجود خداست. براساس قانون علیت، هر معلولی نیاز به علتی دارد و چون همه ممکنات معلولند لذا باید سلسلة معلولات منتهی به علتی شود که آن معلول نیست چرا که دور و تسلسل باطل است لذا آن علت العلل، خدا است که واجب الوجود است. بر اساس برهان نظم، در عالم طبیعت نظم برقرار است و هر نظمی به دست ناظمی است، پس باید ناظمی این نظم را در طبیعت برقرار کرده باشد و آن ناظم، خداست. بر اساس برهان حرکت هرگز چیزی بدون عامل محرک به حرکت در نمی آید و چون در جهان چیزی پیدا نمی شود که ساکن باشد و همه چیز در حرکت است لذا نیاز به عامل محرکی دارد که آن خداست و بر اساس برهان حدوث، تمام اجسام حادثند و هر حادثی نیاز به محدث و پدیده آورنده ای دارد و پدیده آورنده این اجسام غیر از جسم و جسمانیت است و آن محدث، واجب الوجود یعنی خداست.
🔹درمورد قسمت دوم سوالتان، با وجود آن که دشمنان از صدر اسلام در صدد بودند که آسمانی بودن قرآن را انکار کنند و آن را ساخته ذهن پیامبر یا دیگران معرفی کنند ، ولی نتوانستند به مبارزه طلبی قرآن پاسخ دهند و تا ابد هم نخواهند توانست . الان سرسخت ترین دشمن اسلام ، یهودیان صهیونیست هستند که از تمام امکانات شان برای نابودی اسلام استفاده می کنند، لیکن تاکنون نتوانستهاند حتی یک سوره مثل قرآن را بنویسند.
📍پایان
👈سلامتی و خشنودی قلب نازنین امام زمان عج و تعجیل در امر فرجش (صلوات)
🎗 @faaezoun 🎗
👈انتشار مطالب کانال (صدقه جاریه) می باشد.
#پرسش
🔸من شخصا خیلی آدم معتقدی هستم ولی چند وقتی در نمازم کاهل شدم با اشتیاق نماز نمیخونم وجدیدا یک در میان میخونم خودم باخودم خیلی سر این موضوع کلنجار میرم شب ها هئیت میرم ولی میگم چه فایده نمازت رو نخواندی یه ذکری راه حلی که بتونم نمازم اول وقت ومرتب بخونم کمک کنید لطفا
#پاسخ
🔹معاد باوری و یقین به اینکه شاید دیگر فرصتی نباشد که جبران کنید، بهترین راهکار برای این است که نه تنها نماز بخوانید، بلکه اول وقت بخوانید. همه کارها(عزاداری و هیأت) برای بندگی است. شرط اول بندگی هم خواندن نماز است. هر چه از نماز دور شویم قطعا به شیطان نزدیک می شویم. حتما به خود امام حسین علیه السلام متوسل شوید تا راههای غلبه شیطان بر شما بسته شود.
📍پایان
👈سلامتی و خشنودی قلب نازنین امام زمان عج و تعجیل در امر فرجش (صلوات)
🎗 @faaezoun 🎗
👈انتشار مطالب کانال (صدقه جاریه) می باشد.
#شبهه
#پرسش
🔸آنهایی که در تاریخ بودهاند و الآن مورد لعن هستند، از کجا معلوم که توبه نکرده باشند و در این صورت، دیگر لعن آنها جایز نباشد؟
#پاسخ
🔹باید توجه داشت که بین لعن و سب فرق است. سب در اسلام حرام اعلان شده است. سب در لغت به معني شتم و دشنام است.
🔹در جريان جنگ صفين وقتي به اميرمؤمنان عليه السَّلام گزارش دادند که برخي از ياران وي شاميان را ناسزا مي گويند، حضرت آنان را فرا خواند و فرمود: دوست ندارم دشنام دهنده باشيد، اما اگر کردار آنان را بازگو کنيد و روش آنان را تشريح کنيد، به حقيقت نزديک تر و عذري رساتر براي شما خواهد بود.
🔹بنابراين لعن به معني بيزاري از اعمال زشت يک فرد است و دعا برای دور شدن او از رحمت خدا است و شاید بهترین تعبیری که مفهوم لعن عربی را در فارسی منتقل کند عبارت «خدا نیامرزد» است. در این گونه موارد مثلا گفته می شود: «خدا فلانی را نیامرزد، کاری کرد که عده ای را به کشتن داد.» این تعبیر هیچ بار منفی ای ندارد و دعای بر علیه شخصی است که کار پستی مرتکب شده است؛ بنابراین خدایا فلانی را لعن کن؛ یعنی از او نگذر، او را نیامرز.
🔹خداوند متعال در قرآن کريم در موارد متعددي گروهي را لعن و نفرين كرده است كه اين دليلي بر مشروعيت به کار بردن اين واژه به صورت اصل اولي مي باشد. در قرآن با اينكه از سبّ نهي شده است؛ ولي نه تنها هيچگاه از لعن نهي نكرده است؛ بلکه خود بارها عده اي را لعن كرده است.
🔹مصاديق لعن در قرآن کريم: با مراجعه به قرآن کريم پی می بريم که خداوند متعال افراد و يا گروه هايي را لعن كرده است كه از جمله آنها به این موارد مي توان اشاره كرد:
۱.ابليس؛ آن جا که مي فرمايد: «وَ إنَّ عَلَيْکَ لَعْنَتي إِلي يَوْمِ الدِّينِ»؛ (و همانا لعنت من برتوست تا روز جزا).
۲.کافرين؛ آن جا که مي فرمايد: « إنَّ اللهَ لَعَنَ الْکافِرينَ وَأَعَدَّ لَهُمْ سَعيراً »؛ (همانا خداوند لعنت کرده کافران را و براي آنان جهنم را آماده نموده است).
۳.بنی اسرائیل، آنهایی که به دستور پیامبران ایمان نیاورده و کافر شدند؛ «؛ (لعنت شدند کساني که از بني اسرائيل کافر شدند، به زبان داود و عيسي بن مريم).
۴.ظالمين: « ألا لَعْنَةُ اللهِ عَلَي الظّالِمينَ »
۵.دروغ گويان: « وَالْخامِسَةُ أنَّ لَعْنَةَ اللهِ عَلَيهِ إنْ کانَ مِنَ الْکاذِبينَ » ؛ (و بار پنجم قسم ياد کند که لعنت خدا بر او باد اگر از دروغ گويان باشد).
۶.آزار دهندگان پیامبر (صلي الله عليه وآله): « وَالَّذينَ يُؤْذوُنَ اللهَ وَ رسُولَهُ لَعَنَهُمَ اللهُ فِي الدُّنْيا وَ الآخِرَةِ » (و کساني که خدا و رسول را اذيت مي کنند خداوند آنان را در دنيا و آخرت مشمول لعنت خود قرار داده است).
و...
🔹پس وقتی ما نسبت به شخصیتی واکنش نشان میدهیم و او را لعن میکنیم، بیزاری جویی نسبت به شخصیت و شاکله وجودی او یعنی افکار کفرآمیز و رفتار فجورآمیز اوست. از نظر آموزههای قرآن، نه تنها هر انسانی باید افکار توحیدی داشته باشد، بلکه باید رفتار تقوایی نیز داشته باشد؛ و کسی که فاقد ایمان توحیدی و اعمال صالح تقوایی است، در حقیقت شاکله وجودی او بر خلاف حکمت آفرینش انسان است و از نظر خدا و قرآن ملعون میباشد؛ زیرا در خلاف جریان حکمت الهی حرکت میکند. پس بیزاری جویی از او و لعن و دورباد و مرده باد نسبت به این قبیل اشخاص در حقیقت بیزاری نسبت به شخصیت و شاکله وجودی آنان است.
🔹پس درباره جواز و در برخی موارد وجوب لعن درباره شخصیتها باید گفت، هر کسی را که خداوند لعن کند، مجاز است که انسان نیز در حق او دعای بد و نفرین و لعن زبانی نماید؛ چرا که هدف خداوند از لعن درباره این شایستگان لعن، گوشزد کردن به خلق است تا گرایشی به آنها نداشته و از شخصیت و افکار و رفتارشان تبری و بیزاری جویند و در مسیری گام بردارند که بر خلاف افکار و رفتار این گروههای ملعون است.
آزاردهندگان خدا و پیامبر او، لعنت شدهاند؛ آنجا كه خداوند مىفرماید: آنها كه خدا و پیامبرش را آزار مىدهند، خداوند آنها را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور ساخته و براى آنان عذاب خواركنندهاى آماده كرده است. (احزاب، آیه ۵۷.) البته اذیت اهل بیت(ع) و امامان معصوم(ع) به سبب اینکه اذیت و آزار رسولالله(ص) است، موجب میشود تا این اشخاص آزاردهنده نیز مستحق لعن شوند. بر همین اساس است که در روایات پیامبر(ص) و معصومان(ع) اذیت و آزار معصومان و اهل بیت(ع) از مصادیق جواز لعن دانسته شده اند.
📍پایان
👈سلامتی و خشنودی قلب نازنین امام زمان عج و تعجیل در امر فرجش (صلوات)
🎗 @faaezoun 🎗
👈انتشار مطالب کانال (صدقه جاریه) می باشد.
#شبهه
#پرسش
🔸سلام.کسانی که میگن این همه نماز خوندی، روزه گرفتی چی شد؟
یا میگن این همه زیارت رفتی روضه رفتی چی شد؟ چی باید جواب بدیم.
گاهی هم بچه ها به پدر ومادرشون میگن؟
#پاسخ
🔹در پاسخ به این سوالات باید فواید و اثرات این اعمال عنوان شود، یکی از آثار بسیار مهم نماز قرب به خداوند است. این اثر روح عبادت و نماز را تشکیل میدهد و یکی از آیات قرآن هدف آفرینش انسان عبادت بیان شده است که حکایتگر بُعد معنوی نماز و اهمیت آن است، امام علی(علیه السلام) فرمود: «الصلوة قربان لکل تقی؛ نماز وسیله تقرب هر پرهیز کاری به خداوند است». در برخی از روایات از نماز به عنوان معراج مؤمن یاد شده که اشاره به آثار معنوی آن میباشد.
🔹روح و اساس و هدف و پایه و مقدمه و نتیجه و بالاخره فلسفه نماز همان یاد خدا است. همان «ذکر اللَّه» است که در آیه فوق به عنوان برترین نتیجه بیان شده است». ذکر و یاد خداوند نقش تعیین کننده در آرامش روانی دارد. نماز به عنوان ذکر خدا به انسانهای نماز گذار آرامش میدهد، «ألا بذکر اللَّه تطمئن القلوب؛ آگاه باشید یاد خدا مایه اطمینان است».
یکی از آثار بسیار مهم نماز گناه زدایی است. نماز وسیله شستشو از گناهان و مغفرت و آمرزش الهی است. پیامبر(ص) از یاران خود سؤال کرد: اگر بر در خانه یکی از شما نهری از آب صاف و پاکیزه باشد و در هر روز پنج بار خود را در آن شستشو دهید، آیا چیزی از آلودگی و کثافت در بدن او میماند؟ در پاسخ عرض کردند، نه. حضرت فرمود: نماز درست همانند این آب جاری است. هر زمان که انسان نماز میخواند، گناهانی که در میان دو نماز انجام شده است، از بین میرود.
🔹نماز روح اخلاص و خداباوری را در انسان افزایش میدهد و نتیجه آن پرورش فضایل اخلاقی است، انسان با نماز خواندن خود را از جهان محدود ماده و چهار دیوار طبیعت بیرون میبرد و به ملکوت آسمانها دعوت میکند و با فرشتگان همصدا میشود و خدا را در همه حال حاضر و ناظر میداند.
🔹از جمله منافع معنوی روزه تقرب به خداوند، تثبیت اخلاص و موجب مهار شهوات است. علاوه بر این روزه انسان را به نظم، قناعت و صبر و سایر فضائل عادت میدهد و سبب تقویت روح ایمان در انسان میشود. به گفته پزشکان مسلمان و غیر مسلمان روزه دارای منافع درمانی زیادی است و بسیاری از بیماریها با آن درمان میشود.
🔹کسانی که در مجالس ذکر او شرکت میکنند، به خوبی حال و هوای آنجا را درک کرده و ارتباط معنوی عمیقی با حضرتش برقرار میسازند، اما بر طبق احادیث و روایات متعدد مجالس آن حضرت دارای ویژگیهایی است:
۱.هر کس بنشیند، در مجالسی که در آن به امر ائمه پرداخته شده و ذکر مصائب آنان است، دل او نمیمیرد در آن روزی که دلها میمیرند.
۲.این گونه مجالس محبوب خدا، رسول او و ائمه(علیه السلام) است.
۳.نَفَس فرد عزادار در آن مجلس تسبیح خداوند است.
۴.این مجالس محل نَظَر حضرت امام حسین(ع) است، زیرا آن جناب در عرش است و از آنجا به سوی سرزمین کربلا و زوّار و گریهکنندگان خود نظاره میکنند.
۵.ملائکه مقرب خداوند درآن مجلسی حاضر میشوند.
۶.مجلس عزای امام حسین(علیه السلام) هر جا بر پا شود، آنجا قبه و بارگاه اوست.
۷.معراج گریه کنندگان است، زیرا که محل نزول صلوات و رحمت الهی و غفران ذنوب و ... است.
۸.این مجالس از دیگر مجالس اشرف و افضل است.
📍پایان
👈سلامتی و خشنودی قلب نازنین امام زمان عج و تعجیل در امر فرجش (صلوات)
🎗 @faaezoun 🎗
👈انتشار مطالب کانال (صدقه جاریه) می باشد.
#شبهه
#پرسش
🔸بعضی وقتها بچهها سوالاتی میپرسن که تو جواب دادن میمونیم دخترم میگه جریان روز عاشورا اتفاقی است که خدا رقم زده و امام حسین نیز واقف بودن چه در انتظار خودشون و اهل بیتشون هست پس امام به هر حال شهید میشدند چه به دست شمر ،چه هر کس دیگه ای ،پس شمر گناهی مرتکب نشده؟
#پاسخ
🔹اولا: به ایشون بفرمایید اگر خدای ناکرده کسی والدین شما رو بکشد شما حق قصاص ندارید. چون مقدّر شده والدین شما بمیرند حالا چه با بیماری چه کسی آنها را بکشد.
🔹ثانیا: آیا شمر مجبور بوده امام حسین علیه السلام را بکشد یا با اختیار خودش این کار را کرده؟ مگر امام بارها و بارها دشمنانش را نصیحت و دعوت به یاری نکرد؟ همه آنها می دانستند که حق با امام حسین علیه السلام است و حتی عده ای هم به یاران امام ملحق شدند. پس می توانستند سرنوشت خود را تغییر دهند. بله امام باید شهید میشد، اما معنایش این نیست که حتما باید شمر او را به شهادت می رسانده. شمر می توانست مثل حر عاقبت بخیر شود. این نگاه جبری یعنی ما هیچ اختیاری نداریم پس هر کاری کردیم دست خودمان نیست. پس اگر دختر شما شاگرد ممتاز شد، در مسابقات رتبه آورد و ... نباید تشویق شود، چون خودش کاری نکرده و خداوند برایش مقدر کرده است.
📍پایان
👈سلامتی و خشنودی قلب نازنین امام زمان عج و تعجیل در امر فرجش (صلوات)
🎗 @faaezoun 🎗
👈انتشار مطالب کانال (صدقه جاریه) می باشد.
#تلنگر
🔸وجود یاران واقعی شرط قیام امام عصر
🔹شخصی بنام «سهل بن حسن خراسانی» خدمت امام صادق ع رسید، سلام کرده و نشست. عرض کرد یابن رسول الله شما رئوف و مهربان هستید، چرا از حق خود دفاع نمیکنید؟ چه چیزی مانع این امر است؟ در صورتیکه بیش از صدهزار شیعه شمشیرزن دارید! حضرت فرمودند: ای مرد خراسانی بنشین، سپس حضرت امرکردند، تا تنور را روشن کنند، وقتی تنور برافروخته شد، حضرت رو به مرد خراسانی نموده و فرمود: بلند شو و داخل تنور شو.
در این هنگام مرد خراسانی ترسید و عرض کرد: یابن رسول الله مرا چه با آتش سوزان، از من درگذر، ...
حضرت فرمودند: تو را بخشیدم.
🔹در این هنگام یکی از اصحاب امام صادق ع بنام «هارون مکی» وارد شد در حالیکه یک کفش خود را با انگشت گرفته بود. خدمت آنحضرت رسید و سلام کرد. امام ـ علیه السّلام ـ جواب سلام او را داد و فرمود: نعلین را از دست خود بینداز و برو داخل تنور ...
هارون مکی، نعلین را انداخت و داخل تنور شد.
🔹امام ع شروع کرد با مرد خراسانی صحبت کردن و از اوضاع خرسان از او پرسیدن و ... سپس گفت ای خراسانی برو و داخل تنور را نگاه کن. مرد خراسانی بطرف تنور رفت و دید که «هارون مکی» چهار زانو در تنور نشسته است.
🔹امام ع از مرد خراسانی سئوال کرد: از اینها در خراسان چند نفر پیدا میشود؟ مرد خراسانی عرض کرد: بخدا قسم یک نفر هم نیست.
🔸امام ع فرمودند: ما در زمانی که پنج نفر یاور اینچنین نداشته باشیم قیام نخواهیم کرد. ما خودمان موقعیت مناسب را بهتر میدانیم.
📚 بحارالانوار، جلد ۴۷، صفحه ۱۲۳.
📍پایان
👈سلامتی و خشنودی قلب نازنین امام زمان عج و تعجیل در امر فرجش (صلوات)
🎗 @faaezoun 🎗
👈انتشار مطالب کانال (صدقه جاریه) می باشد.
🔸چرا زیارت اربعین ؟
🔰زیارتِ خدا
عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا علیهالسّلام قَالَ:
🔹مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیهالسّلام بِشَطِّ الْفُرَاتِ کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فَوْقَ عَرْشِهِ
🔹هر کس ابی عبدلله علیه السلام را کنار شط فرات زیارت کند، مانند کسی است که خداوند را در بالای عرش زیارت کرده است.
📚تهذیب الأحکام ج۶،ص۴۶.
📍پایان
👈سلامتی و خشنودی قلب نازنین امام زمان عج و تعجیل در امر فرجش (صلوات)
🎗 @faaezoun 🎗
👈انتشار مطالب کانال (صدقه جاریه) می باشد.
🔸پايان دوره حکومت ۵۰۰ ساله خلافت عباسی
🔹پس از تسخیر بغداد، پایتختِ حکومت عباسیان توسط مغولان و کشتار مردم و تسلیم شدن خلیفه و بزرگان شهر، هلاکوخان مغول در ۲۴ صفر ۶۵۶ ق خلیفه وقت عباسی را به حضور طلبید و او را به قتل رساند.
🔹به این ترتیب دولت ۵۰۰ ساله بنی عباس سرنگون شد. دولتی که با قیام ابومسلم خراسانی در سال ۱۳۲ ق، آغاز شده بود و پس از حدود ۵۰۰ سال سرانجام در سال ۶۵۶ ق نابود شد.
🔹بنی عباس نیز با ائمه علیهم السلام دشمنی داشتند و در ابتدای کار همانند بنی امیه، از وجود امامان معصوم در هراس بودند و هر کدام را یکی یکی به طریقی از سر راه خود برداشتند.
#24صفر
#بنی_عباس
📍پایان
👈سلامتی و خشنودی قلب نازنین امام زمان عج و تعجیل در امر فرجش (صلوات)
🎗 @faaezoun 🎗
👈انتشار مطالب کانال (صدقه جاریه) می باشد.
#شبهه
#پرسش
🔸مگر حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تحت توجهات وحفاظت خداوند نیست پس دعای سلامتی امام زمان برای چیست؟
#پاسخ
🔹دعا براي امام زمان با اینکه خداوند حافظ حضرت می باشد، منافات ندارد، زيرا درآموزه های دينی بر اين امر تأکید شده است. اگر منافات داشت، بدان امر تأکید نمیگردید.
🔹مهمتر از همه اينكه فلسفه دعا تنها اين نيست كه امام زمان (عج) از آسیبها حفظ شود، بلكه آثار و فوايد ديگر دارد، مثلاً در روايات سفارش شده است كه براي ظهور و فرج امام زمان دعا نماييم. برخی اين آثار عبارت اند:
۱.دعا برای انسان كامل چون امام زمان (عج) ريشه در فطرت دارد.
🔹توضيح: كمال طلبی همانند خداجویی و خداپرستی و نيكی گرايی ريشه در فطرت و سرشت انسان دارد. به بیان دیگر جوهره اصلی روح و فطرت انسان، با «کمال طلبی و نيكی گرايی» آميخته و سرشته شده است.
🔹تعظيم و تكريم، دعا و ذكر و ياد «صاحبان كمال» لازمه عشق و ارادت به نيكی ها و كمالات است و ريشه در فطرت آدمی دارد.
🔹اكنون در نظام خلقت، انسانی کاملتر و صاحبکمال برتر از امام زمان (عج) نيست. پس عاشق امام زمان (عج) يعني عاشق كمال برتر. چگونه انسان عاشق كمال برتر میشود ولی می تواند از دعا برای آن حضرت غافل بماند؟
۲.دعا اظهار ايمان، ارادت و عشق است.
۳.دعای عاشق در حق معشوق میدانید يعنی چه؟ يعنی تجديد پيمان و تأكيد ميثاق و تقويت تعهد بر وفاداری، خويشتن سازی، اصلاح نفس خويش و اصلاح جامعه برای حضور مبارك معشوق.
🔹دعا براي امام زمان (عج) در واقع نامه ای است كه عاشق برای معشوقش مينويسد، اما نامه ای كه با همه نامه های ديگر تفاوت دارد. هم قلمش با ديگر قلم ها فرق میکند هم مركب و هم كاغذش.
🔹شاعر تفاوت اين نامه با ديگر نامه ها را چه زيبا بيان كرده است:
قلم بتراشم از هر استخوانم مركب گيرم از خون رگانم
بگيرم كاغذی از پرده دل نويسم بهر يار مهربانم
۴.دعا برای امام (عج)، تمرين خودسازی و آمادهسازی جامعه است.
دعا كه از آن به مخ عبادت تعبير شده است، به معناي خواستن و طلب و تمنا كردن از خدا است.
🔹اما ای كسی كه دستت را بهسوی آسمان گرفتی و دعای «اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحجة بْنِ الْحَسَنِ ...» میخوانی میدانید. چه چيزی از خدا درخواست می كنيد؟
وجود مقدس «ولی و حجت خدا» را می خواهيم. سلامتی و ظهورش را طلب می كنيم. دعا اگر از دل برآيد، عمل را به دنبال خواهد داشت، تلقين و تكرار دعا، دعاکننده را وادار ميكند هر كاری كه در سلامتی روحی و قلبی امامش تأثير منفی دارد، انجام ندهد. هر رفتار و گفتاری كه مانع ظهور و عامل تداوم غيبت است، نهتنها مرتكب نشود، بلكه تعهد می بندد و مانند هر عاشقی شب و روز تلاش می کند تا موانعي را كه ديگران ايجاد می كنند، برطرف سازد و محيط را آماده پذيرش «محبوب» گرداند.
۵.دعا برای امام (عج) در واقع دعا برای خود و جامعه است. دعا برای سلامتی و تعجيل در ظهور امام زمان (عج) درواقع دعا برای خود و جامعه انسانی به خصوص مستضعفان جهان است. دعا برای رفع ظلم و ستم، فقر و فلاكت و كوه مصائبی است كه برگُرده بيچارگان و درماندگان است.
🔹چنانکه امام زمان (عج) در توقيع شريفي كه به نايب خاصش (جناب محمد بن عثمان) نوشته فرموده است: «برای تعجيل فرج من بسيار دعا كنيد، زيرا كه گشايش كارها و امور شما در فرج من است».
📍پایان
👈سلامتی و خشنودی قلب نازنین امام زمان عج و تعجیل در امر فرجش (صلوات)
🎗 @faaezoun 🎗
👈انتشار مطالب کانال (صدقه جاریه) می باشد.
🔸مأموريت (اسامه بن زيد) از سوی پيامبر ص برای تجهيز سپاه
🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، در آخر عمر شریف خود جهت نبرد با رومیانی که مسلمانان را در روم به قتل میرساندند، سپاهی از مهاجران و انصار ترتیب داد و به همه فرمان داد تا در آن شرکت کنند. فرماندهی این سپاه بزرگ را به جوانی ۱۷ ساله به نام اُسامه فرزند زیدبن حارثه سپرد.
🔹مسلمانان به فرماندهی اسامه در خارج از شهر مدینه اردو زدند. برخی ها اعتراض می کردند که چرا پیامبر، جوانی کم تجربه را به فرماندهی انتخاب کردند در صورتی که بزرگانی وجود دارند که تجربیات فراوانی دارند. با اینحال پیامبر فرمود کسی که در این سپاه شرکت نکند را خدا لعنت کند.
🔹سرانجام سپاه هنوز از مدینه فاصله نگرفته بود که خبر شهادت پیامبر ص رسید. لذا سپاه به مدینه بازگشت. در زمان خلافت ابوبکر اسامه فرمانده سپاه شد و به روم حمله برد و پیروز نبرد شد.
#تقویم_تاریخ
#27صفر
📍پایان
👈سلامتی و خشنودی قلب نازنین امام زمان عج و تعجیل در امر فرجش (صلوات)
🎗 @faaezoun 🎗
👈انتشار مطالب کانال (صدقه جاریه) می باشد.
⚫️شهادتِ پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) نه رحلت!
◾️دختر بدرالدجی، امشب سه جا دارد عزا،
گاهی می گوید حسن، گاهی پدر، گاهی رضا
🏴۲۸صفر سالروز شهادت پیامبر اکرم حضرت محمد صلی الله علیه و آله و امام حسن مجتبی علیه السلام بر همه مسلمانان جهان تسلیت و تعزیت باد.
@faaezoun
🔸ورود دوازده فرشته به محضر پيامبر (صل الله علیه وآله و سلم)
🔹سيد بن طاووس گويد: راويان حديث گويند: هنگامى كه يكسال از عمر مبارك امام حسين (علیه السلام) گذشت ، دوازده فرشته به صورتهاى گوناگون به محضر رسول خدا (صل الله علیه وآله و سلم) آمدند، يكى به صورت شير، دومى به صورت گاو، سومى به صورت اژدها و چهارمى به صورت انسان و هشت فرشته ديگر به صورت ديگر كه با چهره هاى برافروخته و چشماى گريان و بالهاى گسترده بودند و عرض كردند: اى محمد (صل الله علیه وآله و سلم) به فرزندت حسين (ع) پسر فاطمه آن خواهد آمد كه از ناحيه قابيل (يكى از فرزندان آدم) به هابيل رسيد، و مانند پاداش هابيل به حسين (علیه السلام) داده خواهد شد، و برعهده قاتل او همان بار گناهى است كه بر قاتل هابيل هست .
و در همه آسمانها فرشته مقرّبى نبود، مگر اينكه به محضر حسين (علیه السلام) رسيده و همه پس از عرض سلام ، مراتب تسليت خود را عرض كرده و از پاداش عظيمى كه به آنحضرت داده مى شود، خبر دادند، و خاك قبرش را به رسول خدا (صل الله علیه وآله و سلم) نشان مى دادند، و آن بزرگوار عرض مى كرد: خداوندا خوار كن كسى را كه حسين (علیه السلام) را خوار كند و بكش آن را كه حسين (علیه السلام) را بكشد و قاتلش را به آرزويش نرسان .
📚داستان دوستان، جلد دوم، محمد محمدى اشتهاردى
📍پایان
👈سلامتی و خشنودی قلب نازنین امام زمان عج و تعجیل در امر فرجش (صلوات)
🎗 @faaezoun 🎗
👈انتشار مطالب کانال (صدقه جاریه) می باشد.