💠 آیت وارستگی
🔹 حضرت آیت الله العظمی #حاج_سید_احمد_خوانساری (قدّس الله نفسه الزكیه) از بزرگ ترین شاگردان مؤسس حوزه علمیه قم و از بزرگ ترین اساتید حوزه علمیه قم و از بزرگ ترین مروّجان معارف قرآن و عترت بود.
بعد از هجرت از قم به تهران _ به لطف الهی _ محور تحقیق علمی حوزه علمیه تهران شد. علمای بزرگ از محضر این بزرگ فقیه نامی امامی بهره های فراوانی بردند.
🔹 ویژگی آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری (رضوان الله علیه) همانند اوحدی اهل ایمان و علم, جمع بین #علم_و_عمل بود. هم در بحث های علمی این اصل را پذیرفت كه «مَن فقدَ حسّاً فقدْ فقدَ علما» لذا علم الدراسه خوبی داشت و هم در بخش عمل, این اصل قرآنی را پذیرفت كه «مَن فقدَ تقویً فقدْ فقدَ علما» لذا از #اولیای_خاص_الهی شد.
🔹 مرحوم آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری بر اساس «مَن فقدَ تقویً فقدْ فقدَ علما»، ره یافت علوم الهی را از #معبر_تقوا شروع كرده است.
یك انسان وارسته دسترسی به علمی دارد كه مقدور دیگران نیست.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 پیام به همایش بزگداشت آیت الله خوانساری
تاریخ: 1392/10/26
🆔 @faezoon110
💠 آیت وارستگی
🔹 حضرت آیت الله العظمی #حاج_سید_احمد_خوانساری (قدّس الله نفسه الزكیه) از بزرگ ترین شاگردان مؤسس حوزه علمیه قم و از بزرگ ترین اساتید حوزه علمیه قم و از بزرگ ترین مروّجان معارف قرآن و عترت بود.
بعد از هجرت از قم به تهران _ به لطف الهی _ محور تحقیق علمی حوزه علمیه تهران شد. علمای بزرگ از محضر این بزرگ فقیه نامی امامی بهره های فراوانی بردند.
🔹 ویژگی آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری (رضوان الله علیه) همانند اوحدی اهل ایمان و علم, جمع بین #علم_و_عمل بود. هم در بحث های علمی این اصل را پذیرفت كه «مَن فقدَ حسّاً فقدْ فقدَ علما» لذا علم الدراسه خوبی داشت و هم در بخش عمل, این اصل قرآنی را پذیرفت كه «مَن فقدَ تقویً فقدْ فقدَ علما» لذا از #اولیای_خاص_الهی شد.
🔹 مرحوم آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری بر اساس «مَن فقدَ تقویً فقدْ فقدَ علما»، ره یافت علوم الهی را از #معبر_تقوا شروع كرده است.
یك انسان وارسته دسترسی به علمی دارد كه مقدور دیگران نیست.
#سالروز_آیت_الله_حاج_سيد_احمد_خوانساری
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 پیام به همایش بزگداشت آیت الله خوانساری
تاریخ: 1392/10/26
🆔 @faezoon110
💠 غده بدخیم
🔹 «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ»، فرمود بدترین غده ای که در درون انسان هست و همیشه بشر را گرفتار کرده است مخصوصاً الآن، همان #خودخواهی و #غرور و #هوس و من و ما و امثال ذلک است.
🔹 در جریان #غزه و امثال غزه می بینید که هیچ احساس خطر نمی کنند! به مراتب از حیوانات بدتر هستند، برای اینکه در قرآن کریم فرمود اینها حیوانند ﴿بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾، آدم اینطور بشود که #کودک_کشی بکند و هیچ احساس نکند، معلوم می شود که آن غده بدخیم مسلط شده است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#فلسطین
📚 درس خارج فقه قضا و شهادت
تاریخ: 1402/08/20
🆔 @faezoon110
💠 مفاتیح الحیات
#شماره854
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
13. مددجویان
أ. قرض داران
پاداش پرداخت بدهی بدهكاران
رسیدن به فضایل آخرت: امیرموٴمنان (ع) فرمود: كسی كه به مالی دست یافت، با آن صله رحم كند... و به بدهكاران و در راه ماندگان و فقیران و مهاجران یاری رساند و در كسب ثواب و ادای حقوق صبر كند كه با این ویژگی ها به شرف دنیا و فضایل آخرت می رسد. [1]
[1]. مَنْ أَتَاهُ مَالٌ فَلْیصِلْ بِهِ الْقَرَابَة... وَ لْیعِنْ بِهِ الْغَارِمِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ الْفُقَرَاءَ وَ الْمُهَاجِرِینَ وَ لْیصَبِّرْ نَفْسَهُ عَلَی الثَّوَابِ وَ الْحُقُوقِ، فَإِنَّهُ یحُوزُ بِهَذِهِ الْخِصَالِ شَرَفاً فِى الدُّنْیا وَ دَرْكَ فَضَائِلِ الآخِرةِ (تحف العقول، ص186).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 417
مرکز بین المللی نشر اسراء
🆔 @faezoon110
💠 مفاتیح الحیات
#شماره855
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
13. مددجویان
أ. قرض داران
پاداش پرداخت بدهی بدهكاران
نشان تشیع: امام باقر (ع) فرمود: ای جابر!... سوگند به خدا كه شیعه ما نیست مگر آنكه از خدا پروا و پیروی كند و شناخته نمی شوند مگر با تواضع... و دستگیری از همسایگان... و بدهكاران. [1]
[1]. یا جَابِرُ!... فَوَ اللَّهِ مَا شِیعَتُنَا إِلاَّ مَنِ اتَّقَی اللَّهَ وَ أَطَاعَهُ وَ مَا كَانُوا یعْرَفُونَ یا جَابِرُ إِلاَّ بِالتَّوَاضُعِ... وَ التَّعَاهُدِ لِلْجِیرَانِ... وَ الْغَارِمِینَ (الكافى، ج2، ص74).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 417
مرکز بین المللی نشر اسراء
🆔 @faezoon110
💠 پست تر از حیوان
🔹 در جریان #غزه می بینید که هیچ اثری از انسانیت نیست!
قرآن که منزه از فحش و بدی است. واقعاً اینها که روی غزه اینطور بمب می ریزند و این طور کودک کشی می کنند نه تنها ﴿كَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾، چون آن حس انسانیت را که انسان از دست داد ﴿بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾ همین است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#فلسطین
📚 درس خارج فقه قضا و شهادت
تاریخ: 1402/08/21
🆔 @faezoon110
💠 ولی الله
🔹 ولی الله یعنی چه؟ یعنی انسان، عابد بشود؟ نه، #ولی_الله بالاتر از عابد است؛ یعنی زاهد بشود؟ نه، ولی الله بالاتر از زاهد است. آن كسی كه «خوفاً من النار» یا «شوقاً الی الجنّة» عبادت می كند، این یا #عابد است یا #زاهد است، چنین کسی #اهل_نجات است #اهل_بهشت است #مقدس است؛ اما ولی الله نیست.
🔹 «وَلْی» یعنی قُرب؛ آن كسی كه می خواهد به خدا نزدیك بشود و «لا خوفاً من النار و لا شوقاً الی الجنّة» خدا را عبادت بكند، می شود #ولی_الله.
🔹 اگر كسی بخواهد ولی الله بشود، با انجام واجبات و ترك محرّمات می شود #ولی_الله، بدون اینها كه نخواهد شد; منتها انجام واجبات و ترك محرّمات اگر «خوفاً من النار» باشد، انسان می شود عابد و زاهد یا «شوقاً الی الجنّة» باشد، باز هم انسان می شود عابد و زاهد؛ اما «لا شوقاً الی الجنّة و لا خوفاً من النار» باشد، بلكه شكراً لله باشد حبّاً لله باشد #عبادت_محبانه باشد، می شود ولی الله.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه احزاب جلسه 30
🆔 @faezoon110
💠 مفاتیح الحیات
#شماره856
#بخش_دوم
#تعامل_انسان_با_همنوعان
#فصل_ششم
#شهروندان
🔸 مصادیق شهروندان
13. مددجویان
ب. سائلان
سؤال (گدایی و تكدّیگری) در اسلام، نكوهیده و ترك سؤال از مردم، ستوده است. خدا در مدح فقیران عفیف می فرماید: [انفاق] برای نیازمندانی است كه در راه خدا در تنگنا قرار گرفته اند و توان مسافرت ندارند و بر اثر خویشتنداری آنان [از درخواست]، ناآگاهان، آنان را بی نیاز می پندارند؛ اما آنان را از چهره شان می شناسی كه هرگز با اصرار از مردم درخواست نمی كنند. [1]
[1]. ﴿لِلفُقَراءِ الَّذینَ اُحصِروا فى سَبیلِ اللهِ لا یستَطیعونَ ضَربًا فِى الاَرضِ یحسَبُهُمُ الجاهِلُ اَغنِیاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعرِفُهُم بِسِیمـٰهُم لا یسـئَلونَ النّاسَ اِلحافًا...﴾ (سورهٴ بقره، آیهٴ 273).
#آیت_الله_جوادی_آملی
#هر_روز_با_مفاتیح_الحیات
📚 مفاتیح الحیات ص 418
مرکز بین المللی نشر اسراء
🆔 @faezoon110