هدایت شده از محسن عباسی ولدی
سؤال: اصلا بچهها از غیب چیزی متوجه میشن؟
جواب: بحثی در تربیت دینی داریم که اگه کسی به اون بیتوجه باشه، خیلی از اصول و روشهای تربیت دینی رو نمیتونه درک کنه و به راحتی اونا رو کنار میزنه. اون بحث، موضوع مهم فطرته.
فطرت رو یه بار برای همیشه باید فهمید. بعضی از کسایی که تو عرصۀ تربیت به شهرت رسیدند، متأسفانه بدون توجه به این موضوع، دارند ایدههای تربیتی میدن که یکی از نتایجش محروم کردن بچهها از مفاهیم بلند و متعالی دینه.
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
ما موجود بی جهت و خنثی نیستیم. ما جهتدار آفریده شدیم. خدا ما رو بر اساس شناخت و محبت خاصی آفریده. به این شناخت و محبت خاص میگن فطرت.
فطرت، شعر نیست، شعار نیست؛ حقیقت خلقت انسانه.
خدا وقتی انسان رو آفرید، با فطرتِ شناخت خودش و محبت خودش و ایمان به خودش و اولیای خودش آفرید.
قبل از این که بحث رو ادامه بدم میخوام از همهتون خواهش کنم این بحث رو دقیق بخونید. بیتوجهی به این بحث، نقطۀ لغزش خیلی از افرادیه که تو تربیت منحرف شدند.
علوم تربیتی مادیگرا، به این حرفها اعتقادی ندارند، به همین دلیل هم کسایی که ذهنشون رو با این علوم پر کردند، نمیتونند فطرت رو اون طوری که دین دربارهش حرف زده، تو ذهنشون جا بدن. نتیجه چی میشه؟ نتیجه این میشه که به راحتی با توجیهات بیپایه تعریف دین از فطرت رو کنار میذارن و به همون حرفهای علوم تربیتی مادیگرا اعتماد میکنند.
این افراد وقتی مدیریت تربیت ما و بچههامون رو به دست میگیرند، حتی اگه شعار تربیت دینی هم سر بدن، نمیتونن در عمل تربیت دینی رو اجرا کنند، چون به یکی از ارکان تربیت دینی یعنی فطرت، بیاعتنا هستند.
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
آیۀ سیام سورۀ روم از کلیدیترین آیههای قرآن دربارۀ فطرته:
فَأقِم وَجهَكَ لِلدّينِ حَنيفاً فِطرَة اللّهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَيها لا تَبديلَ لِخَلقِ اللّهِ ذلِكَ الدّينُ القَيِّمُ وَ لكِنَّ أكثَرَ النّاسِ لايَعلَمونَ.
پس روى خود را با گرايش تمام به حقّ، به سوى اين دين كن، با همان سرشتى كه خدا مردم را بر آن سرشته است. آفرينش خداى تغييرپذير نيست. اين است همان دين پايدار، ولى بيشتر مردم نمىدانند. (روم/30)
‼️قبل از این که دربارۀ این آیه چیزی بگم، همه با هم، همقسم بشیم که از ابتدا تا انتهای این بحث حواسمون باشه هر وقت آیهای رو از قرآن خوندیم، یعنی داریم عین حرف خالق انسان رو میخونیم. هر وقت حدیثی رو خوندیم، یعنی داریم حرف کسی رو میخونیم که از طرف خالق انسان، بر ما حجته، کسی که خدا حرف اون و حرف خودش رو یکی دونسته.
قرآن حرف یه دانشمند نیست، حدیث حرف یه نخبۀ دانشگاهی یا حوزوی نیست.
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
فطرت از نظر لغوی به معنای خلقت و آفرینش ابتدایی و بدون سابقهست؛ اما از اون جایی که بر وزن «فَعلَة» اومده معناش میشه نوع آفرینش. ما نوع آفرینشمون فطرت اللهی است. فطرت ما الهی است. اما «فطرت الله» یعنی چی؟
زراره از امام باقر علیه السلام دربارۀ همین قسمت از آیۀ 30 سورۀ روم پرسید: «فِطرَتَ اللهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیها؛ فطرت الهی که خدا همۀ مردم را بر اساس آن آفرید»، به جواب امام باقر علیه السلام دقت کنید:
«فَطَرَهُم عَلىٰ مَعرِفَتِهِ أَنَّهُ رَبُّهُم وَ لَو لا ذَلِكَ لَم يَعلَموا إِذا سُئِلوا مَن رَبُّهُم وَ لا مَن رازِقُهُم.» (المحاسن، ج1، ص241).
خداوند مردم را بر معرفت این كه او ربّ و پروردگارشان است آفرید و اگر چنین سرشتی نبود، وقتی از آنها سؤال میكردند كه پروردگار و رازقشان كیست، جوابش را نمیدانستند؟
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
دقت کنید امام باقر علیه السلام چی گفتند. خدا ما رو طوری آفریده که میدونیم او ربّ ماست.
عجب معنای دقیقی از فطرت رو به ما گفتند! چقدر گویا! چقدر واضح و روشن و بیابهام!
خدا وقتی ما رو آفرید، معرفت خودش رو تو گِل ما گذاشت.
ما خداشناس آفریده شدیم.
امام باقر علیه السلام میگن اگه این فطرت نبود، شما نمیتونستید خداشناس بشید. وقتی ازتون میپرسیدن خدات کیه، گیج میزدی، حیرون میشدی.
آهای کسایی که حرفهای غربیها رو وحی مُنزَل میدونید و حتی وقتی با شریعت ما سازگار نیست، شریعت رو میتابونید تا با حرف اونا جور دربیاد! بیاید تو ماه مبارک رمضان یه خورده از اونا حرفها فاصله بگیرید و بشینید سر سفرۀ اهل بیت علیهم السلام. این جا خبرایی هست که اون طرفها نیست. خودتون رو محروم نکنید.
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
بیاید از در خونۀ امام باقر علیه السلام بریم در خونۀ امام صادق علیه السلام. بگیم آقا! پدرتون یه پرده از آیۀ «فِطرَتَ اللهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیها» رو کنار زدن، میشه لطف کنید و منت بذارید سر ما و شما هم یه پرده از حقیقت این آیه رو کنار بزنید؟
شیخ صدوق این روایت رو توی کتاب توحیدش آورده که امام صادق علیه السلام دربارۀ آیۀ «فِطرَتَ اللهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیها» فرمودند: «[فطرهم] عَلَى التَّوحيدِ وَ مُحَمَّدٍ رَسولِ اللَّهِ وَ عَلیٍّ أَميرِ المُؤمِنينَ.» (التوحید، ص 329)
این آیه یعنی خدا مردم رو بر معرفت توحید و معرفت این که محمد رسول خداست و علی امیر مؤمنان است آفرید.
خدای من! چه خبره؟! توحید فطریه! نبوت فطریه، ولایت فطریه!
خواهش میکنم به سؤالایی که میآد تو ذهنتون التماس کنید که یه خورده صبر کنند تا شما از نوش جان کردن این احادیث لذت ببرید، بعد به اونا هم میرسیم.
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
بذارید همین جا یه نکته داخل پرانتزی بگم تا جواب بعضی از سؤالاتون داده بشه. این طوری با توجه بیشتری به ادامۀ بحث گوش میکنید:
اصلا تربیت یعنی پیدا کردن عوامل شکوفایی فطرت و موانع اون و بعدش تقویت عوامل شکوفایی و کنار زدن موانع اون.
اگه میبینی با این که توحید و نبوت و ولایت، فطریه؛ اما یه عدهای دنبالشون نمیرن، باید بری ببینی چی سر راه فطرتشون قرار گرفته تا اون رو برداری و راه فطرت رو آزاد کنی. باید عامل شکوفایی فطرت رو پیدا کنی و اون رو توی فرد تقویت کنی. این فرد میتونه خودت باشی، بچهت باشه یا هر کس دیگهای.
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
حالا که ذهنتون کمی آروم شد، میخوایم بریم در خونۀ امام سجاد علیه السلام.
_ آقاجان! از پسر و نوهتون حرفایی شنیدیم که حسابی روحمون رو جلا داد. شنیدیم که فطرت الله یعنی این که خدا ما رو بر معرفت توحید و نبوت و ولایت آفریده، شما هم چیزی بفرمایید تا حسابی جون و دلمون آسمونی بشه.
آقا چی میگن؟ آقا همون حرف پسر و نوهشون رو میزنن؛ اما یه نکته هم اضافه میکنند. ایشون دربارۀ آیۀ «فِطرَتَ اللهِ الَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیها» میگن:
هُوَ لا إِلهَ إِلَّا اللّهُ مُحَمَّدٌ رَسولُ اللّهِ عَلیٌّ أَميرُ المُؤمِنينَ إِلىٰ هاهُنا التَّوحيدُ» (بحار الأنوار، ج3، ص 277).
فطرت الله یعنی خدایی جز الله نیست،محمد رسول خداست و علی امیر مؤمنان است.
اما در پایان میگن: إِلىٰ هاهُنا التَّوحيدُ؛ توحید تا این جاست. یعنی اگه ولایت نبود، توحید واقعی هم نیست و همۀ اینا فطریه.
جونمون فداتون! چقدر شیرین حرف میزنید! چقدر حرفاتون به دل میشینه! ما رو ببخشید که ازتون فاصله گرفتیم و برای پیدا کردن حقیقت در خونۀ غریبهها رو زدیم و به شما التماس نکردیم.
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
بس باشه برای امروز. خیلی حرف مونده. ان شاء الله خدا توفیق بده دونه دونه میگیم.
بیاید توبه کنیم.
توبه از کفران نعمت.
کفران نعمت قرآن و اهل بیت علیهم السلام.
کفران اعتماد به دیگران و بیتوجهی به قرآن و اهل بیت علیهم السلام.
از این بالاتر هم کفران نعمتی هست؟
بیاید تو ماه مبارک رمضان تصمیم بگیریم
بیشتر در خونۀ قرآن و اهل بیت علیهم السلام رو بزنیم
بیشتر التماسشون کنیم
راه رو از غریبهها نگیریم.
چی شد که ما این طوری شدیم؟
قرآن و اهل بیت علیهم السلام چه هیزم تری به ما فروختند که به حرفاشون بیاعتنا و حتی بیاعتماد شدیم؟!
غریبهها چه گُلی به سرمون زدن که حرفاشون رو این قدر حلوا حلوا میکنیم؟!
خدایا! ما رو ببخش
به خاطر این همه کفران نعمت ببخش!
ما میخوایم آدم بشیم. کمکمون کن.
آمین!
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
اینجا گناه بخشند.mp3
7.38M
#مناجات
✨سحر ششم
🎙 سید مجید بنی فاطمه
@abbasivaladi
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 دعای #روز_ششم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللَّهُمَّ لا تَخْذُلْنِی فِیهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِیتِكَ وَ لا تَضْرِبْنِی بِسِیاطِ نَقِمَتِكَ وَ زَحْزِحْنِی فِیهِ مِنْ مُوجِبَاتِ سَخَطِكَ بِمَنِّكَ وَ أَیادِیكَ یا مُنْتَهَى رَغْبَةِ الرَّاغِبِینَ.
ـ خدایا مرا در این ماه به خاطر نزدیک شدن به نافرمانی ات وامگذار.
ـ و با تازیانه های انتقامت عذاب مکن.
ـ و از موجبات خشمت دورم بدار.
ـ به فضل و عطاهایت.
ـ ای نهایت دلبستگی دلشدگان.
#رمضان
#دعای_روز
🔷🔸💠🔸🔷
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
وارثان حق🔸 ماه مبارک رمضان بهترین فرصتی است که انسان هم #پیام_انبیای_الهی را ـ بشنود ـ و عمل کند ـ و هم راه آن ذوات مقدّس را طی کند تا به قلّه مقصود بار یابد... . #ماه_مبارک_رمضان #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 👇👇👇👇 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
#هم_اکنون
⭕️ #هم_اکنون ششمین قسمت برنامه رادیویی «لاالهالّاتُ»
ویژه سحر ششم ماه مبارک رمضان
از رادیو منتظر 👇
live.montazer.ir/radio
موضوع برنامه: «همین امشب تکلیف دلتُ مشخص کن!»
√ شروع برنامه سحر ششم: ساعت ۳:۱۲ بامداد
√ مدت برنامه: ۱:۴۵ دقیقه
√ اذان صبح به افق تهران: ۰۴:۴۸:۲۵
👈 برای شنیدن این برنامه رادیویی روی لینک زیر کلیک کنید:
live.montazer.ir/radio
«استدیو صدا انسانِ تمام»
@ostad_shojae
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
قسمت ششم برنامه رادیویی «لاالهالّاتُ»
با موضوع : « همین امشب تکلیف دلتُ مشخص کن» به پایان رسید.
اما در قسمت آرشیوِ رادیو منتظر، ذخیره شد.
عزیزانی که دیر رسیدند اما مایل به شنیدن این برنامه هستند، میتوانند از طریق لینک زیر به رادیو منتظر مراجعه کنند و در بخش «آرشیو رادیو منتظر» شنونده این برنامه باشند 👇
live.montazer.ir/radio
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
سلام وقتتون بخیر و نماز روزههاتون قبول
#عباسی_ولدی_هستم
امسال در ماه مبارک رمضان تصمیم گرفتم که به صورت مستقیم دربارۀ برخی از مسائل تربیتی با شما حرف بزنم. تا به حال سه جلسه در خدمتتون بودم. امروز هم اگه خدا بخواد جلسۀ چهارم رو در خدمتتون خواهم بود.
قبل از شروع جلسۀ چهارم از کسایی که جلسات قبل رو مطالعه نکردند، درخواست میکنم حتما به این نشونیها مراجعه و مطالب رو مطالعه کنند.
قسمت اول 👇
https://eitaa.com/abbasivaladi/14787
قسمت دوم 👇
https://eitaa.com/abbasivaladi/14816
قسمت سوم 👇
https://eitaa.com/abbasivaladi/14880
ساعت 11:20 در کانال @abbasivaladi منتظرتون هستم.
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
بسم الله الرحمن الرحیم
در جلسۀ گذشته گفتیم که شناخت خدا، رسول خدا و حجت خدا فطریه. یعنی این شناخت در گِل ما گذاشته شده. در یک کلمه باید گفت همۀ دین فطریه.
باور به این مطلب نگاه ما رو به تربیت زیر و رور میکنه.
در این صورت ما در تربیت به دنبال عوامل و موانع شکوفایی فطرت خواهیم بود تا عوامل رو تقویت و موانع رو کنار بزنیم.
راستی برای این که یادآوری بشه که چی شد ما به بحث فطرت رسیدیم، مطلب بعدی رو بخونید.
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
در جلسۀ اول گفتیم متقی شدن یکی از فلسفههای تصریح شدۀ روزه در قرآنه و قرآن وقتی اهل تقوا رو در اول سورۀ بقره میخواد معرفی کنه، ایمان به غیب داشتن رو به عنوان اولین ویژگی اونا میگه؛ اما متاسفانه حسابی علوم مادیگرا دارند ما رو از غیب غافل میکنند. در حالی که ایمان به غیب برگ برندۀ ما در تربیته، همون علوم دارند طوری استدلال میکنند که ما به این نتیجه برسیم دربارۀ امور غیبی نباید با بچهها حرف زد؛ یعنی به طور کلی پای امورغیبی رو از متن تربیت بچهها بیرون کشیدند.
این جا یه سؤال پیش اومد که مگه بچهها از غیب چیزی هم میفهمند که بخوایم ایمان به غیب رو یکی از دغدغههامون در مسیر تربیت اونا قرار بدیم؟ برای جواب این سؤال بود که بحث فطرت رو شروع کردیم.
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
قبل از این که بحث رو ادامه بدم از همۀ کسایی که به مطالعۀ بیشتر در این زمینه علاقمند هستند، درخواست میکنم حتما حدیث یازدهم از کتاب شرح چهل حدیث امام خمینی رحمةالله علیه رو مطالعه کنند. برای کسی که میخواد در حوزۀ تربیت کار کنه، مطالعه این بخش از کتاب شرح چهل حدیث، مثل نون شب واجبه. بنده جای دیگهای جز تو این کتاب ندیدم که فطرت این قدر عمیق و دقیق و خلاصه بیان بشه. حتما لازمه با دقت و چند بار خونده بشه.
اگه خواستید دربارۀ فطرت بیشتر مطالعه کنید به این کتابها هم مراجعه کنید:
🖌از استاد شهید مرتضی مطهری
📖 فطرت
📖فطرت در قرآن
📖 فطرت و تربیت
📖 فطری بودن دین
🖌آیت الله جوادی آملی
📖 فطرت در قرآن
🖌علامه طباطبایی
📖 ترجمۀ المیزان، ج 16، ص 266.
🖌 آیت الله مصباح یزدی،
📖معارف قرآن، جلد اول، بحث خداشناسی.
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
اما در ادامه امروز میخوایم بگیم نه تنها معرفت خدا فطریه، محبت خدا و اولیای خدا هم فطریه.
اجازه بدید این بحث رو با یه آیه از سورۀ حجرات شروع کنیم.
نه، بذارید قبل از این که آیه رو بگم یه بار دیگه عهدی رو که با هم بستیم و هم قسم شدیم که فراموشش نکنیم یادآوری کنم؟ خودتون یادتون هست؟
🤝 همه با هم، همقسم شدیم که از ابتدا تا انتهای این بحث حواسمون باشه هر وقت آیهای رو از قرآن خوندیم، یعنی داریم عین حرف خالق انسان رو میخونیم. هر وقت حدیثی رو خوندیم، یعنی داریم حرف کسی رو میخونیم که از طرف خالق انسان، بر ما حجته، کسی که خدا حرف اون و حرف خودش رو یکی دونسته.
قرآن حرف یه دانشمند نیست، حدیث حرف یه نخبۀ دانشگاهی یا حوزوی نیست.
کسایی که این عهد رو قبول کردند همین الان برای امضای اون یه صلوات بفرستند:
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
حالا که عهدمون رو تجدید کردیم، بریم سراغ آیۀ هفت سورۀ حجرات:
وَ اعلَموا أَنَّ فيكُم رَسولَ اللّهِ لَو يُطيعُكُم فی كَثيرٍ مِنَ الأَمرِ لَعَنِتُّم وَ لكِنَّ اللّهَ حَبَّبَ إِلَيكُمُ الإيمانَ وَ زَيَّنَهُ فی قُلوبِكُم وَ كَرَّهَ إِلَيكُمُ الكُفرَ وَ الفُسوقَ وَ العِصيانَ أُولئِكَ هُمُ الرّاشِدونَ.
و بدانيد رسول خدا در ميان شماست هر گاه در بسيارى از كارها از شما اطاعت كند، به مشقّت خواهيد افتاد؛ ولى خداوند ايمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دلهايتان زينت بخشيده و [به عكس] كفر و فسق و گناه را منفورتان قرار داده است كسانى كه داراى اين صفاتند هدايت يافتگاناند!
«حَبَّبَ إِلَيكُمُ الإيمانَ»
«حَبَّبَ» یعنی محبوب کرد.
محبوبِ کی؟ «إلَيكُمُ» محبوب شما.
چی رو محبوب کرد؟ «الإيمانَ» ایمان رو.
این آیه صراحتا داره میگه خدا ایمان رو محبوب شما قرار داد.
محبت ایمان، تو دل شماست.
برای به دست آوردن اصل این محبت هم شما تلاشی نکردید.
خدا لطف کرد و این محبت رو در دل شما قرار داد.
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
این قرآنه که داره به این صراحت با ما حرف میزنه.
خدا از ما خواسته به چه چیزهایی ایمان بیاریم؟ ایمان به خودش، به کتاب آسمونیش، به پیامبرانش، به آخرت، به فرشتهها، ایمان به غیب و ...
خدا کارش رو بلده. اگه به ما گفته ایمان بیارید، محبت ایمان رو هم در دلمون قرار داده. یعنی ما رو طوری آفریده که این امور رو دوست داشته باشیم و دوست داشته باشیم که بهشون ایمان بیاریم.
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
تازه خدا میگه «وَ زَيَّنَهُ فی قُلوبِكُم»
ای قربونت برم خدای من! چه میکنی با ما؟
معرفت رو که فطری کردی، محبت رو هم که فطری کردی، حالا یه کاری کردی باهام که وقتی به ایمانی که تو قلبم وارد شده، نگاه کردم بگم چقدر قشنگه!
تو ایمان رو توی دل من زیبا کردی، زینت بخشیدی.
خدا هستی و خدایی کردن رو بلدی.
وقتی به ما میگی ایمان بیاریم، قبلش مقدمهش رو فراهم میکنی.
من باید یه شناخت قبلی داشته باشم. نمیشه که تو من رو به چیزی دعوت کنی که به طور کلی باهاش غریبهام.
پس یه معرفت فطری بهم میدی تا وقتی با دعوت انبیاء روبرو شدم، دعوت اونا جنبۀ یادآوری داشته باشه.
من باید به چیزی که دعوتم کردی تمایل داشته باشم، پس یه محبت فطری هم بهم میدی تا اون دنیا بهونه نگیرم که خدایا تو من رو به چیزی دعوت کردی که دوستش نداشتم.
چقدر کارت درسته خدای مهربون و حکیم من!
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
«وَ كَرَّهَ إِلَيكُمُ الكُفرَ وَ الفُسوقَ وَ العِصيانَ» نه، نه، هنوز تموم نشده. خدا کارش خیلی درستتر از این حرفاست، خیلی.
«کَرَّهَ» یعنی ناخوشایند کرد، کاری کرد که محبوب نباشه.
برای کی؟ «إِلَيكُم» برای شما.
چی رو؟ «الكُفرَ وَ الفُسوقَ وَ العِصيانَ» کفررو، خروج از طاعت رو، معصیت و گناه رو.
‼️چی فکر کردی دربارۀ خدا؟
‼️فکر کردی حکمت خدا هم مثل حکمت ماست؟
‼️چقدر خدا رو دست کم گرفتیم!
📣آهای بندههای من! من اگه شما رو به طرف خودم دعوت کردم، قبلش بهتون معرفت فطری دادم، محبت فطری رو هم عطا کردم؛ کاری هم با دلتون کردم که از کفر و فسق و عصیان بدتون بیاد.
دیگه چی میخواید بهتر از این؟
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
بیاید بریم در خونۀ امام سجاد علیه السلام. میخوام یه قسمت از دعای اول صحیفۀ سجادیه رو بخونیم.
تو این ماه مبارک میخوایم عملا توبه کنیم.
توبه کنیم از بیاعتنایی به معدنهای پر از درّ و یاقوت حکمت.
توبه کنیم از این که قرآن خوندیم ولی باهاش زندگی نکردیم.
توبه کنیم از این که حدیث رو کنار گذاشتیم و رفتیم سراغ حرف غریبهها.
توبه کنیم از این که صحیفۀ سجادیه تو خونهمون بود ولی حتی یه بار بهش مراجعه نکردیم.
توبه کنیم از این که دعاها رو خوندیم؛ اما فقط برای این که ثواب ببریم یا حاجت بگیریم. دعا نخوندیم که راه زندگی رو پیدا کنیم. دعا نخوندیم که خدا رو بهتر بشناسیم.
بیاید بریم در خونۀ امام سجاد علیه السلام. گردنهامون رو کج کنیم و بگیم اومدیم در خونۀ شما معرفت پیدا کنیم. فهمیدیم که جایی جز در خونۀ شما خبری نیست.
آمادهاید؟
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
امام سجاد علیه السلام در دعای اول صحیفۀ سجادیه در همون اوایل دعا به خدا عرض میکنند:
«اِبتَدَعَ بِقُدرَتِهِ الخَلقَ ابتِداعاً وَ اختَرَعَهُم عَلىٰ مَشِیتِهِ اختِراعاً ثُمَّ سَلَکَ بِهِم طَریقَ اِرادَتِهِ وَ بَعَثَهُم فى سَبیلِ مَحَبَّتِهِ.»
موجودات را به قدرتش آفرید، آفریدنی بی مانند؛ و آفریدهها را به ارادهاش ساخت، ساختنی بی مثال. آنگاه، همۀ آنها را در مسیر خواستۀ خود راهی کرد و در راه محبتش برانگیخت.
به به! به به! «بَعَثَهُم فى سَبیلِ مَحَبَّتِهِ»
بعث، یعنی به حرکت در آوردن، برانگیختن
خدا ما رو به حرکت درآورده. گفته بندههای من بلند شید راه بیفتید.
تو چه راهی؟ «فى سَبیلِ مَحَبَّتِهِ» تو راه محبت خودش.
جون همهمون فدات آقاجان!
@abbasivaladi