هدایت شده از محسن عباسی ولدی
1️⃣ روایت اول
عَن أَبِي عَبدِ اللَّهِ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ: مَا مِن مَولُودٍ يُولَدُ إِلَّا عَلَى الفِطرَةِ فَأَبَوَاهُ اللَّذَانِ يُهَوِّدَانِهِ وَ يُنَصِّرَانِهِ وَ يُمَجِّسَانِه (من لا يحضره الفقيه، ج2، ص 49)
امام صادق علیه السلام فرمودند: هیچ مولودی نیست مگر این که بر فطرت به دنیا میآد، پدر و مادرش همونهایی هستند که او رو یهودی یا مسیحی یا مجوسی میکنند.
به تعبیر «مولود» دقت کنید. مولود رو اگه بخوایم خیلی فارسی ترجمه کنیم باید بگیم نوزاد.
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
این روایت با یه مضمون مشترک و با اختلاف خیلی جزئی، هم در کتب حدیثی ما اومده و هم در کتب اهل سنت؛ مثل
_ مسند احمد بن حنبل، ج16، ص 173؛
_ صحیح بخاری، ج 2، ص 426؛
صحیح مسلم، ج 4، ص 2047؛
سنن ابی داود، ج 4، ص 2014.
البته در کتب اهل سنت این روایت از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نقل شده که عبارتش با نقلی که از شیخ صدوق در کتاب من لایحضره الفقیه آوردیم یه تفاوت کوچیک داره که در معنا تفاوتی ایجاد نمیکنه. تو کتب اهل سنت معمولا این طوری این روایت نقل شده:
«كُلُّ مَولودٍ يولَدُ عَلَى الفِطرَةِ حَتّىٰ يَكونَ أَبَواهُ يُهَوِّدانِهِ وَ يُنَصِّرانِهِ وَ يُمَجِّسانِهِ»
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
شیخ مفید قبل از این که این روایت رو در کتابش نقل کنه، میگه «تلقاها العامة و الخاصة بالقبول» یعنی این روایتی است که شیعه و سنی اون رو تلقی به قبول کردند. (تصحيح اعتقادات الإمامية، ص 61)
چرا روی پذیرش از طرف شیعه و اهل سنت تأکید دارم؟ برای این که بگم به قدری این مسئله از نگاه دینی واضحه که دو نوع نگاه متفاوت به اسلام (یعنی تشیع و تسنن) یک حرف مشترک دربارۀ اون میزنند. کدوم مسئله: این که انسان با فطرت به این دنیا میآد.
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
یه نکتۀ تکمیلی دیگه دربارۀ این حدیث:
سید مرتضی در کتاب «أمالی» خودش توضیحی در این حدیث داره که قابل توجهه که بر اساس اون باید گفت: پدر و مادر دو مصداق اصلی از عوامل تأثیرگذار تربیتی هستند که در بیشتر موارد، اصلیترین عناصر تأثیرگذارند؛ اما طبق چیزی که از مجموع آیات و احادیث به دست میآد، عوامل دیگهای مثل معلم یا دوست و همنشین هم در انحراف انسان از مسیر فطرت تأثیر ویژهای میذارن. (ر.ک: أمالی المرتضى، ج2، ص 85)
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
2️⃣ روایت دوم
امام باقر علیه السلام از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کردند که حضرت فرمودند:
«كُلُ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ يَعْنِي الْمَعْرِفَةَ بِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَالِقُه» (الكافی، ج2، ص 13)
هر مولودی بر فطرت به دنیا میآد یعنی بر معرفتِ این که خدای عزوجل خالق و آفرینندۀ اوست.
این روایت به صراحت یکی از مصادیق اصلی فطرتی رو معلوم کرده که بچهها همراه اون به دنیا میآن.
بچهها «الله» رو فطرتا میشناسن و میدونند که «الله» آفرینندۀ اونهاست.
یادتون نرفته که فطرت یعنی چی؟ یعنی در نوع آفرینششون این معرفت گذاشته شده.
معنای مولود رو هم که فراموش نکردید؟ مولود یعنی نوزاد.
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
قبل از این که روایت بعدی رو بگم، میخوام یه سؤال بپرسم. سؤالم شبیه درد دله؛ اما تحملم کنید.
⁉️اگه این حرفها رو یه روانشناس غربی میزد که برای خودش اسمی هم در کرده، بازم این قدر راحت از کنارشان عبور میکردیم؟
من میگم جواب این سؤال برای خیلیها منفیه و دلیل دارم براش.
الان خیلیها قبول کردند که با بچهها نباید دربارۀ خدا حرف زد؛ چون خدا مفهوم حسی نیست و بچهها هم مفاهیم غیرحسی رو نمیتونن بفهمن.
چرا این رو قبول کردند، چون روانشناسهای غربی این حرف رو زدند.
تو دوران کودکی ما از خدا و اهل بیت علیهم السلام و بهشت و جهنم و خیلی از مفاهیم دیگه حرف زده میشد و کسی هم باهاش مشکل نداشت؛ چون حرف اون روانشناسهای غربی به پدر و مادرمون نرسیده بود.
پدر و مادرهای ما بر اساس همون تربیت فطریای که بلد بودند ما رو با این مفاهیم آشنا میکردند.
اما بعدش که اون مفاهیم وارد ذهن پدر و مادرا و معلمامون شد، آروم آروم باور کردیم که نباید در این بارهها با بچهها حرف زد.
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
3️⃣ روایت سوم
امام صادق علیه السلام فرمودند: قالَ قالَ مُوسَى بنُ عِمرانَ یا رَبِّ أَیُّ الأَعمالِ أَفضَلُ عِندَکَ فَقالَ حُبُّ الأَطفالِ فَإِنّی فَطَرتُهُم عَلىٰ تَوحیدی فَإِن أَمَتُّهُم أَدخَلتُهُم بِرَحمَتی جَنَّتی» (المحاسن، ج 1، ص 293).
موسی بن عمران به خدا عرض کرد: کدوم یکی از کارها پیش تو فضیلت بیشتری داره؟ خدا جواب داد: محبت کردن به اطفال، چون من اونا رو بر توحید خودم آفریدم. اگه اونها رو از دنیا ببرم، به رحمت خودم وارد بهشت خودم خواهم کرد.
«حب الاطفال» من از عمد اطفال رو ترجمه نکردم. برای این که خیلی معناش واضحه.
طفل فطرت توحیدی داره. از این واضحتر هم میشه حرف زد؟
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
بازم میخواهم عهدمون رو یادآوری کنم: ما هم قسم شدیم که یادمون نره قرآن یعنی کلام خدا خالق انسان و حدیث یعنی حرف کسی که از طرف خالق انسان، بر ما حجته.
ما نباید اجازه بدیم حرف کسی به غیر از خدا و حجت خدا بر فکر ما حکومت کنه.
بیشک اگه حرف خدا و حجت خدا با حرف کسی که ظاهرا دانشمنده تعارض داشت، باید طرف خدا و حجت خدا رو گرفت. این یه قانون روشن و واضحه که متأسفانه برای ما مبهمش کردند و کاری کردند که فراموشش کنیم.
@abbasivaladi
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
حرف خدا رو تو قرآن با دقت بخونیم. حتما تفسیر بخونیم. تفسیر نور حاج آقای قرائتی برای همۀ ما قابل فهمه.
حتما حدیث بخونیم. خودمون رو از این منبع عظیم محروم نکنیم.
به لطف خدا ما دورۀ کوتاه مدتی رو در کانال تربیتکدۀ آیین فطرت برگزار کردیم که به شما میگه چرا باید حدیث بخونیم و چه جوری باید حدیث بخونیم و چه کار کنیم که حدیث خوانی بین خانوادهمون مرسوم بشه.
این دوره رو از دست ندید. مثل همۀ دورههامون رایگانه و تو فضای ایتا هم برگزار میشه.
نه جلسه بیشتر نیست ولی میتونه انقلاب ویژهای تو تربیت خودتون و بچههاتون ایجاد کنه.
همین الان برید تو کانال تربیتکده و دوره رو شروع کنید.
https://eitaa.com/tarbiatkadeh/2229
التماس دعا
یاعلی
هدایت شده از محسن عباسی ولدی
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠
دعای #روز_هشتم ماه مبارک رمضانبسم الله الرحمن الرحیم اَللّهُمَّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ وإطْعامِ الطّعامِ وإفْشاءِ السّلامِ وصُحْبَةِ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین. ـ خدایا در این ماه مهرورزی به ایتام ـ و خوراندن طعام ـ و آشکار کردن سلام ـ و همنشینی با کریمان را روزیم گردان ـ به فضل و کرمت ای پناه آرزومندان #رمضان #دعای_روز 🔷🔸💠🔸🔷 #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra