eitaa logo
فهام
855 دنبال‌کننده
910 عکس
151 ویدیو
21 فایل
💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠 ✅محتوای فاخر و عمیق ✅زبان ساده و قابل فهم ❌شعار ❌حرف بی‌سند ⏱شبی 5 دقیقه رضا بیات: استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و منتقد ادبی. @DR_Reza_Bayat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣لایو علی (ع) در قرآن2️⃣ سبک شناسی آیات الولایه قسمت دوم: فرداشب ساعت 9 تا 9:40 این یک دقیقه را ببینید و به کامنتها در سمت راست ویدئو دقت کنید. 📒اگر مایلید در لایو فردا حضور داشته باشید، دو تا پیش‌نیاز دارد: 1. قسمت اول را حتما دیده باشید. لینک قسمت اول: https://aparat.com/v/NXBRM 2. اسم و تلفنتان را بدهید برای ثبت نام. دوره رایگان است؛ ولی در اسکای روم برگزار می شود و ظرفیت کلاس محدود است. از این جهت عرض می کنم. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 با لمس این لینک به فهام بپیوند: https://eitaa.com/fahhaam
✅شب بیستم، جزء بیستم✅ وَ نُريدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ (قصص/ 5) و برآنيم كه بر آنان كه در زمين ناتوان شمرده شده‌‏اند منّت گذاريم و آنان را امام گردانيم و آنان را وارثان (روى زمين) كنيم. امام صادق(ع) دربارۀ این آیه فرمود: پیامبر(ص)، علی و حسن و حسین را نگاه کرد و گریست. آنگاه فرمود: آنان که پس از من ضعیف شمرده‌می‌شوند، شمایید. از امام صادق(ع) سؤال شد که منظور پیامبر(ص) چه بود؟ ایشان فرمود: یعنی آنان پس از پیامبر(ص) امام هستند؛ چنان‌که آیه می‌فرماید: «آنان را امام گردانیم». این آیه تا قیامت دربارۀ ما اهل‌بیت(ع) جاری است. 📌شواهد التنزیل، ج1، ص555 بخش پایانی آیه در روزگار ظهور تحقق خواهد یافت: آنان را وارثان زمین می‌کنیم. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 با لمس این لینک به فهام بپیوندید: https://eitaa.com/fahhaam
حالی برای گفتن از این حال بد نیست این‌جا کسی حتی نشونی‌تم بلد نیست باید نشونی ِ تو رو از ماه پرسید باید تو رو از گریه توی چاه پرسید باید تو رو از بچه‌های کوفه پرسید تو کاسه‌های شیر باید که تو رو دید این‌جا هوا بوی کثافت داره آقا خندیدن ما شکل عادت داره آقا این‌جا تمام مردها نامردن آقا دستا به دزدی کردن عادت کردن آقا با ذوالفقار تو خدا رو سر بریدن قرآن و با سرنیزه‌ها یک‌جا خریدن این‌جا شبی از معده‌ها طوفان به‌پا شد فرداش علی کافر، ابوموسی خدا شد حتی بهشت‌ام قیمت‌اش بالا کشیده می‌گن معاویه سهام‌اش رو خریده این‌جا هواخواه تو بودن سود داره تو سینه چاکات ابن ملجم بی‌شماره ... تو اولین و آخرین مرد زمینی اون چاه می‌دونه که تو عاشق‌ترینی ... شاعر: میثم یوسفی با لمس این لینک به فهام بپیوندید: https://eitaa.com/fahhaam
کتاب یک شاهکار ادبی_ معرفتی کتاب لحظۀ جهان یکی از آثار دکتر قربان ولیئی است که تعدادی از سروده‌های بلیغ و معنوی او را در بر دارد. در ادامه یک مثنوی بلند علوی او را نقل می‌کنم. شعر ولیئی با وجود سادگی زبان، بسیار ثقیل و پرنکته است. برای فهم بهتر ویدئویی از شعرخوانی او را نیز می‌آورم. خودم نیز این شعر را قرائت می‌کنم. شاید به فهم بهتر کمک کند. کتاب را نشر کتاب نیستان چاپ کرده است.
شور قیامت خبری دارم اگر بیدارید گوش دارید اگر، بسپارید خبری هست و بزرگ‌ست خبر و سترگ‌ست سترگ‌ست خبر خبری شور قیامت در او نفخۀ صور قیامت در او خبری تشنۀ او آب حیات خبری زمزمۀ زمزم ذات خبری رعد ستایندۀ او خبری عرش رسانندۀ او خبری هر چه خبرها در او خبری، ها، خبری، ها، هو هو خبری خاک ازو روینده خبری جوی ازو جوینده خبری باد هوایی از او شعله را بال‌گشایی از او خبری گرسنگان شاد از او خبری دید از او، داد از او خبری تشنۀ او جبرائیل خبری گرسنه‌اش میکائیل خبری از ضربان آکنده خبری زلزله، لرزاننده خبر این است و دگر بی‌خبری باخبر باش اگر بی‌خبری خبر این است که بر لوح وجود نقش نقاش ازل جلوه نمود از شب ذات خبر آمده است خبر این است و سحر آمده است خبر این است و علی آن خبر است راز توحید در او مستتر است او که در ذات خدا ممسوس است غیبِ غیب است ولی محسوس است باش محرم، ز حریم است خبر خبر این است و عظیم است خبر مستم از این خبر و مست شوید مست بی پا و سر و دست شوید بنگریدش که تمام هستی‌ست بادۀ ذات به جام هستی‌ست ساقی و باده و جام است علی معنی شرب مدام است علی اول و آخر راه است علی الف و های اله است علی تابش مهر جمال است علی رقص شمشیر جلال است علی چیست شمشیر علی؟ قهر خدا مهر و قهرش همه از بهر خدا در جمالش چه جلالی دارد! درجلالش چه جمالی دارد! مالک ملک حدیث است و حدید عقل کوشید و به مرزش نرسید رعد از خطبۀ او حیران است تشنۀ دم زدنش باران است انصتوا، نور سخن می‌گوید نور بر طور سخن می‌گوید پاس دارید دَمِ رحمان را به سخن آمدن قرآن را آمد از عرش شتابنده، سروش رفت از شرب کلامش از هوش چه خرابات کلامی دارد! بشتابید که می می‌بارد خرد خام من! آرام! خموش! می هوش‌آور او را می‌نوش معنی شرب طهور است علی باعث مستی طور است علی مستم و ورد زبانم هو هو چیست اعجاز رسالت؟ او او به‌یقین شاه فتوّت علی است بی‌گمان سیف نبوّت علی است ‌به‌یقین روح مجرّد علی است بی‌گمان باطن احمد علی است قدر شب‌های علی زهرایی‌ست آسمان شاهد این یکتایی‌ست منهدم طور از این آیات است نور، تابنده از این مشکات است به علی، جان جهان است علی دو جهان چون تن و جان است علی یا علی گفت که جاری شد رود یا علی شور گلوی داوود نوح از شورش دریا حیران یا علی گفت و گذشت از طوفان یا علی ذکر مدام هستان سبب بی‌خودی سرمستان گرچه سلطان وجود است علی تا ابد سر به سجود است علی تیغ بر روح کجا کارگر است؟ روحِ روح است و لباسش بشر است تیغ با اذن علی فرق گشود بوسه‌ای سرزده از فرق ربود تیغ تا جامۀ او را بشکافت روح عریان شد و بر عالم تافت روز و شب عرصۀ شیدایی اوست شش جهت شاهد یکتایی اوست از مناجات علی شب مست است دیده او را که چنین لب بسته است گیسوان شب ازو آشفته است چه مگر در دل شب‌ها گفته است شب او روز جهان‌افروز است او دمیده است که عالم روز است صبح را مهر علی آورده‌ست خبر این است و خبر در پرده‌ست سحر از بوی علی با خبر است که چنین راه‌بر و روح‌بر است یا علی ذکر نسیم سحری‌ست باخبر باش سحرها خبری‌ست سحر آیینۀ نجوای علی‌ست مات از جوشش دریای علی‌ست از مناجات علی مبهوت است غرق در زمزمۀ لاهوت است در نیایشکدۀ یکتایی چه ستایشگری شیوایی! متحیّر شدم از ذات علی در شگفتم ز مناجات علی حیرت از روح پرستندۀ اوست این خدا کیست علی بندۀ اوست؟ این علی کیست که کعبه‌زاد است؟ بندگی می‌کند و آزاد است یارب این جامۀ انسانی چیست؟ کیست این بندۀ ربّانی کیست؟ غم ز دل می‌برد این شادی‌بخش کیست این بندۀ آزادی‌بخش این ترازوی خدا میزان کیست که دمی بی غم محروم نزیست آن رمانندۀ بیدادگران چشم حق بود و هماره نگران شیر حق بود و ستمکار آزار تن به او داد زمین پنج بهار تپش و تابش بیداری اوست جامع مستی و هشیاری اوست کیست این؟ کیست؟ خرابم از او نظری کرد و شرابم از او نظری کرد و خراباتم کرد کشتۀ شعشعۀ ذاتم کرد مهربان است و نظرها دارد شب از این مهر خبرها دارد گوش کن نیم‌شبان می‌آید مطمئن باش که نان می‌آید ما یتیمان و علی نان‌آور به جهانبانی‌اش ایمان‌آور روزی و روز جهان‌ست علی رازق روح و روان‌ست علی صبر کن دیدۀ ناسوتی ما می رسد لقمۀ لاهوتی ما پدر خاک رحیم است رحیم خبر این است و عظیم است عظیم غیبِ بر خاک روان است علی آشکار است و نهان است علی عقل پیش آمد و کوشید و گداخت جز خدا هیچ کس او را نشناخت از کران تا به کران او پیداست از نهان تا به عیان او پیداست بی‌دلی گفت و سخن منجلی است علی است و علی است و علی است شاعر: قربان ولیئی 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 با لمس این لینک به فهام بپیوندید: https://eitaa.com/fahhaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعرخوانی دکتر قربان ولیئی در همایش خم غدیر
Sequence 03.mp3
15.41M
نسخه صوتی مثنوی زمزم ذات
لینک نشست اول (شب نوزدهم): https://www.aparat.com/v/NXBRM لینک نشست دوم (شب بیست و یکم): https://aparat.com/v/WLIi6 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 با لمس این لینک به فهام بپیوند: https://eitaa.com/fahhaam
✅شب بیست و یکم، جزء بیست و یکم✅ مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى‏ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلاً (احزاب/ 23) از مؤمنان، كسانى هستند كه به پيمانى كه با خداوند بستند وفا كردند؛ برخى از آنان پيمان خويش را به جاى آوردند و برخى چشم به راه دارند و به هيچ روى (پيمان خود را) دگرگون نكردند. این آیه پس از جنگ احد نازل شد. آن‌که به پیمانش وفا کرد و شهید شد، حضرت حمزه(ع) بود و آن‌که منتظر شهادت ماند و عهد خود را دگرگون نکرد، امیرالمؤمنین(ع) بود. وقتی دعای ندبه به شهادت امیرالمؤمنین(ع) اشاره می‌کند، به همین آیه اشاره دارد: وَ لَمَّا قَضَى نَحْبَهُ وَ قَتَلَهُ أَشْقَى الْآخِرِين‏ آنگاه که شهادتش رقم خورد و شقی‌ترینِ آخرین امت او را به قتل رساند، ... 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 با لمس این لینک به فهام بپیوند: https://eitaa.com/fahhaam
✅شب بیست و یکم، جزء بیست و یکم✅ بَلْ هُوَ آيَاتُ بَيِّنَاتٌ فىِ صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ وَ مَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَا إِلَّا الظَّلِمُونَ (عنکبوت/ 49) اما آن (قرآن) آياتى روشن است در سينۀ كسانى كه به آنان دانش داده‏اند و آيات ما را جز ستمكاران انكار نمى‏كنند. این آیۀ شریفه نشان می‌دهد که آیات برای همه یکسان نیستند. برای گروهی «بیّن» و روشن هستند و برای گروهی نه. یکی از اصحاب امام باقر (ع) از ایشان پرسید: «آن کسانی که به آنان علم داده شده و آیات در سینۀ آنان است که روشن است، شمایید؟» حضرت فرمود: پس می‌خواستی چه کسی باشد؟ 📌 تفسیر البرهان، ج4، ص326 متن حدیث در تصویر بالا آمده است. 👈لحن این حدیث نشان می‌دهد که امام از ما توقع دارد در این سطح بفهمیم و جایگاه امام را در قرآن تشخیص دهیم. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 با لمس این لینک به فهام بپیوند: https://eitaa.com/fahhaam
آیات الولایه2. حبه.aac
8.59M
👈5 دقیقۀ بسیار مفید و لذت بخش از لایو امشب این 5 دقیقه را از دست ندهید. 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 با لمس این لینک به فهام بپیوند: https://eitaa.com/fahhaam
فیلم لایو امشب در آپارات در دسترس است. لینک نشست اول (شب نوزدهم): https://www.aparat.com/v/NXBRM لینک نشست دوم (شب بیست و یکم): https://aparat.com/v/WLIi6 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 با لمس این لینک به فهام بپیوند: https://eitaa.com/fahhaam
روح شب قدر حضرت فاطمه (س) است این کتابچه 40 حدیث در فضیلت بانوی دو سراست. به فضایل صدیقۀ طاهره متوسل شویم و خدا را قسم دهیم که در این شب عزیز، ظهور پسر فاطمه را مقدر کند. نخستین حدیث این مجموعه چنین است: ✅قَالَ عَلِيٌّ عليه‌السّلام: إِنَّمَا سُمِّيَتْ «فَاطِمَةَ» لِأَنَّ اللَّهَ فَطَمَ مَنْ أَحَبَّهَا عَنِ النَّارِ. (بحارالأنوار 43/15) ✅اميرالمؤمنين عليه‌السلام می‌فرمايد: به درستي كه (فاطمه سلام‌الله‌عليها) از آن رو «فاطمه» ناميده شد كه خداوند هر آن كس كه ايشان را دوست داشته باشد، از آتش دور می‌سازد. 🌷🌷🌷🌷🌷 https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e https://b2n.ir/s86478 💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠
راز خداوند.pdf
1.07M
فایل کتاب «راز خداوند» در گسترش فضایل صدیقۀ طاهره سهیم باشیم حدیث 14 این مجموعه: ✅از امام صادق عليه‌السلام در مورد معناي «حَيِّ عَلَي خَيرِ العَمَل»: «بشتاب به سوی بهترين عمل»، سؤال شد. آن حضرت فرمود: بهترين عمل نيكی به فاطمه و فرزندان اوست. 📌(بحارالأنوار 43/44 ح44) 🌷🌷🌷🌷🌷 https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e https://b2n.ir/s86478 💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠
✅شب بیست و دوم، جزء بیست و دوم✅ كُلَّ شَيْ‏ءٍ أَحْصَيْناهُ في‏ إِمامٍ مُبينٍ (یس/ 12) [علم] همه چیز را در امامی آشکار گرد آورده‌ایم. امیرالمؤمنین(ع) دربارۀ این آیه فرمود: آن امام مبین [که علم همه چیز در او جمع شده است] منم. 📌البرهان، ج4، ص570 🌷🌷🌷🌷🌷 https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e https://b2n.ir/s86478 💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠
40.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شعرخوانی استاد عباس شاه زیدی «خروش» بشر که قدرت فهمیدنش همین قَدَر است چگونه فرض کند مرتضی علی بشر است نه ممکن است نه واجب، علی کسی دگر است مسلّم است خدا نیست، از بشر که سر است! به عجز خم شو و زانو بزن در این درگاه بگو که اشهد انّ علی ولی الله 🌷🌷🌷🌷🌷 https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e https://b2n.ir/s86478 💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠
سبک قرآن به سر گرفتن این بچه‌ها برایم جذاب بود.
لینک نشست اول (شب نوزدهم): https://www.aparat.com/v/NXBRM لینک نشست دوم (شب بیست و یکم): https://aparat.com/v/WLIi6 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 با لمس این لینک به فهام بپیوند: https://eitaa.com/fahhaam
سلام و نور تا امروز حدود 20 آیه از فضایل مولا (ع) را با هم دیده‌ایم. چیزی که مشخص است این است که ما با تک‌تک این آیات آشنا می‌شویم؛ اما هیچ فرمول و قاعده‌ای پیدا نمی‌کنیم که آیۀ بعدی را خودمان پیدا کنیم یا لااقل حدس بزنیم که ممکن است از فضایل مولا (ع) باشد. بیشتر هم بخوانیم همین است. فرض کنید تمام این کتبی را که در تصویر می‌بینید، خواندیم. دو هزار آیه را هم با احادیث ذیلش دیدیم. باز هم اگر به آیۀ دوهزار و یکم برخورد کنیم، توان تشخیص نداریم که علوی هست یا نه! بماند که این کتاب‌ها عموما عربی و حجیم است و ما اصلا نمی‌توانیم همۀ آنها را بخوانیم. من در ادبیات چند سال روی سبک‌شناسی کار کردم. در این دانش یاد می‌گیریم که قاعده قانون متون را کشف کنیم و بتوانیم همان قانون را که از متن پیدا کرده‌ایم جاهای دیگر آن متن به کار بگیریم و ظرافت‌های متن را بیابیم؛ جاهای افتادۀ متن را بازسازی کنیم و ... وقتی با مشکل فهم آیات الولایه مواجه شدم، تلاش کردم که سبک‌شناسی را بیاورم در این حوزه؛ یعنی سبک‌شناسی آیات الولایه. نتیجه فوق العاده شگفت‌انگیز بود. سری اول دانشجویانی که سر این کلاس نشستند، بعد از دو ساعت آموزش، وقتی آیه‌ای را می‌دیدند، بدون رجوع به کتب روایی، می‌توانستند حدس بزنند که کدام بخش آیه از چه جهت به کدام فضیلت مولا (ع) ربط دارد و جالب آن‌که حدود 70% حدس‌هایشان درست و دقیق بود. آن هم دانشجویانی که قبل از شروع کلاس هر کدام دو سه تا آیه بیشتر نمی‌شناختند. بگذریم؛ می‌خواهم در سه شب قدر، ساعت 9 تا 9:40 بخش‌هایی از این یافته‌ها را با شما در میان بگذارم. برنامه در محیط اسکای‌روم خواهد بود که ظرفیتش محدود است (فقط 30 نفر!) هر کس مایل است، اسم و تلفنش را در پی‌وی‌ بفرستد که در این جلسه حاضر باشد. طبعا اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام کنند. @DR_Reza_Bayat
یعقوب یوسف را دوست می‌دارد. نام هر رهگذری را می‌پرسد تا مگر یوسف نامی بیابد و نام محبوبش را بشنود. هر چند گوینده، یوسف را، یوسفِ یعقوب را، حتی ندیده باشد؛ تا چه رسد به شناختنش. پسران، یعقوب را سرزنش می‌كنند. عشق را نمی‌فهمند. اصلاً همان‌ها هستند كه یوسف را -كه محبوب است- به چاه انداخته و فروخته‌اند. محبتِ پر رمز و راز یعقوب و یوسف حقیقتی است كه ما را از حقایقی بالاتر و والاتر خبر می‌دهد. خداوندِ عالم دوست می‌دارد و محبت می‌ورزد. «یحِبُّهُم» وصف اوست. او دوست می‌دارد و آنان نیز دوستش می‌دارند: «وَ یحِبُّونَه» و كیستند این «آنان» ؛ «هُمِ» «یحِبُّهُم». «أشهَدُ ... أنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ وَ رَسولُهُ لاحَبیبَ إلاّ هُوَ وَ أهلُه» «گواهی می‌دهم محمد صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم بنده و فرستادۀ خداست. هیچ محبوبی جز او و خاندانش نیست.» خداوند محبوبش را، حبیبش را، به همه شناسانده. همه او را چون پسران خود می‌شناسند. و خدا، نام حبیبش را از دهان‌ها می‌جوید. و از هر دهانی این نام را بشنود، دوست می‌دارد؛ از هر دهانی! حقیقت محبت چیست؟ نمی‌دانیم. این قدر می‌دانیم كه جز رسول و خاندان پاكش هیچ محبوبی نیست؛ پس حبی نیست. و سهم ما از این محبت آسمانی تنها چند نشانه است. تنها همین است كه می‌بینیم این دو، نام یكدیگر را بزرگ می‌دارند. یكی می‌گوید: بر حبیبم درود فرستید و دیگری می‌گوید: «قُولُوا لا إلَهَ إلاّ اللهُ تُفلِحُوا» . یكی به نماز امر می‌كند و دیگری نماز را بی‌درود بر حبیب نمی‌پذیرد. یكی می‌گوید: «نام خدا را بزرگ بدارید و آن دیگری آیه فرو می‌فرستد كه حبیب مرا آن‌گونه خطاب نكنید كه یكدیگر را.»
یكی می‌گوید: خدا را بخوانید و دیگری می‌گوید: اگر نشان مرا «از تو» پرسیدند، من نزدیكم و دعا گویان را پاسخ می‌گویم... . و ما را چه زَهره كه چون فرزندان یعقوب، بر این عشق خُرده گیریم؟! بارالها! ایمان می‌آوریم و تسلیم می‌شویم؛ تسلیم. همان‌گونه كه خود خواسته‌ای: إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یصَلُّونَ عَلَى النَّبِی یا أیهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیهِ وَ سَلِّمُوا تَسلیماً «خدا و فرشتگانش بر پیامبر درود می‌فرستند. ای ایمان‌آوردگان بر او درود فرستید و تسلیم شوید؛ تسلیم
سرمایه درود.pdf
655.7K
فایل کتابچۀ «سرمایۀ درود» 40 حدیث در فضایل و برکات ذکر شریف صلوات در نشر فضایل اهل بیت (ع) کوشا باشیم 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 با لمس این لینک به فهام بپیوند: https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e https://b2n.ir/s86478 💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠
تفسیر ولایی سورۀ حمد فقط 18 دقیقه وقت بگذارید تا از حضور امیرالمؤمنین (ع) در تک‌تک کلمات و عبارات سورۀ حمد شگفت‌زده شوید. بهترین عمل در شب قدر، آموختن علم است و چه علمی برتر از فهم قرآن و شناخت امیر مؤمنان (ع) https://www.aparat.com/v/9HXSh 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 با لمس این لینک به فهام بپیوند: https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e https://b2n.ir/s86478 💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠
✅روز بیست و سوم، جزء بیست و سوم✅ قُلْ هُوَ نَبَأٌ عَظيمٌ أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُون‏ (ص/ 67-68) بگو: او خبرى بزرگ است كه شما از آن روی‌گردانيد. پیامبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع) فرمود: يا عليّ، أنت حجّة اللَّه. و أنت باب اللَّه. و أنت الطّريق إلى اللَّه. و أنت النّبأ العظيم. و أنت الصّراط المستقيم. و أنت المثل الأعلى. یا علی، حجت خدا تویی؛ دروازۀ خدا تویی؛ راه به سوی خدا تویی؛ خبر بزرگ تویی؛ راه راست تویی؛ مَثَل برتر تویی. 📌کنز الدقائق، ج10، ص194 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 با لمس این لینک به فهام بپیوند: https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e https://b2n.ir/s86478 💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠
✅شب بیست و چهارم، جزء بیست و چهارم✅ الَّذينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذينَ آمَنُوا ... (غافر/ 7) كسانى كه عرش خداوند را حمل می‌کنند و پيرامونيان آن، با سپاس، پروردگارشان را به پاكى مى‏ستايند و بدو ايمان مى‏آورند و براى مؤمنان آمرزش مى‏خواهند ... . امام باقر(ع) دربارۀ این آیه فرمود: آنان که عرش را حمل می‌کنند، پیامبر(ص) و جانشینان او هستند که حامل علم خدایند؛ و آنان که اطراف آنان هستند، فرشتگانند. 📌البرهان، ج4، ص747 در زیارت جامعه می‌خوانیم که اهل بیت(ع) «عَیبَةَ عِلمِه» هستند؛ یعنی ظرف علم خدا. از نکات مهم این آیه آن است که پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و فرشتگان، برای مؤمنان استغفار می‌کنند؛ 👈این یعنی شفاعت👉 🌹🌹🌹🌹🌹🌹 با لمس این لینک به فهام بپیوند: https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e https://b2n.ir/s86478 💠فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب💠