رویداد راهبردهای هدایت نسل نوین در جهان متغیر: رونمایی از کتاب «نقشه راه هدایت در دنیای مدرن»
کانون فرهنگی بصائر برگزار میکند؛
🔸این رویداد فرصتی استثنایی برای آشنایی با کتاب ارزشمند «نقشه راه هدایت در دنیای مدرن» و دیدگاههای دکتر علیرضا مؤذن، نویسنده کتاب، پیرامون موضوع راهبردهای مناسب برای هدایت نسل نوین است.
🔰 با حضور و سخنرانی:
➖ دکتر محمود امانی طهرانی (دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش)
➖ حجتالاسلام حسن طارمیراد (معاون علمی بنیاد دائرةالمعارف اسلامی)
➖ استاد ناصر کاظمی
➖ و دکتر علیرضا مؤذن
🔹 با اجرای نجمالدین شریعتی
📚 در این #رویداد میتوانید کتاب «#نقشه_راه_هدایت در دنیای مدرن» را با 50 درصد تخفیف خریداری کنید.
🗓 تاریخ برگزاری رویداد: جمعه ۱۸ آبان ۱۴۰۳
⏰ ساعت برگزاری رویداد: ۸:۴۵ الی ۱۱:۳۰
📍مکان برگزاری: تهران، خیابان شریعتی پائینتر از میرداماد، حسینیه ارشاد
🔸🔻🔸🔻🔸
🔗 جهت شرکت در برنامه، فرم زیر را تکمیل کنید:
https://www.basaaer.com/book-release
ترجیعبندی در مدح حضرت زینب(س)
علیاکبر لطیفیان
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e
1️⃣ عاشق شدیم وعاشق حیران ماشدند
قومی اسیر زلف پریشان ما شدند
آنقدر عاشقیم که عشاق روزگار
مبهوت اشتیاق گریبان ما شدند
روح القدس شدیم وتمامی شاعران
گرم غزل سرایی دیوان ما شدند
یوسف شدیم وبهر تماشای حال ما
صدها عزیز راهی زندان ما شدند
آنقدر آمدیم ومسلمان او شدیم
آنقدر آمدند ومسلمان ما شدند
🟡 ما عاشقیم عاشق حیران زینبیم
🟡 تکفیرمان کنید مسلمان زینبیم
2️⃣ ما را نوشته اند برای گدا شدن
سائل شدن، اسیر شدن، مبتلا شدن
از آن طرف خلاصه دری باز میشود
می ارزد انتظار به این آشنا شدن
عشاق سنگ خوردۀ دیوار زینبیم
پس واجب است غرق تماشای ما شدن
وقتی مسیر جای قدمهای زینب است
میلی نمیکنیم به جز خاک پا شدن
اول طواف بعد منا پس چه بهتر است
بعد از دمشق راهی کرب و بلا شدن
🟡 "مارا برای راز و نیاز آفریده اند
🟡 این کعبه را برای نماز آفریده اند"
3️⃣ این کیست که فرشته گلیم آورش شده
بال و پر فرشته نخ معجرش شده
دیگر نیاز نیست به گهواره بردنش
دست حسین بالش زیر سرش شده
از این به بعد خانۀ مولا چه دیدنی است
با زینبی که فاطمۀ دیگرش شده
زهرا همان که ام ابیهاش گفته اند
زهرا همان که مادر پیغمبرش شده
دیروز دختر وجنات خدیجه بود
حالا خدیجه آمده ودخترش شده
🟡 این گونه بود فاطمه شد ریشه بقا
🟡 این گونه بود فاطمه شد ام امها
4️⃣ زینب طلوع بود ولی ابتدا نداشت
زینب غروب بود ولی انتها نداشت
زینب رسول بود ولی مصطفی نشد
شهر نزول بود اگرچه حرا نداشت
زینب اگر نبود کسی فاطمی نبود
زینب اگر نبود کسی مرتضی نداشت
زینب اگر نبود حسینی نمیشدیم
زینب اگر نبود زمین کربلا نداشت
زینب هر آنچه گفت تماما حسین بود
اصلا به غیر نام حسین اعتنا نداشت
🟡 زینب اگر نبود مسلمان نداشتیم
🟡 باور کنید ذکر حسین جان نداشتیم
5️⃣ جایی پریده است که پیدا نمیشود
حتی عروج اینهمه بالا نمیشود
دیدند صبح آمده اما در آسمان
خورشید شهر فاطمه پیدا نمیشود
یا ایها الرسول چرا آفتاب صبح
در آسمان شهر تماشا نمیشود
فرمود :زینب آینۀ روی دخترم
آنکه مقام بی حدش املا نمیشود
چون بی نقاب آمده بیرون حجره اش
امروز آفتاب هویدا نمیشود
🟡 حقش نبود کعبه نیلوفرش کنند
🟡 حقش نبود سر زده بی معجرش کنند ...
#علیاکبر_لطیفیان
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e
میز تاریخ اندیشکده هیأت برگزار می کند:
سی و دومین نشست علمی آرمان هیأت
عنوان: کوفه در روایات
با حضور:
دکتر سعید طاووسی مسرور
دکتر محمود مطهری نیا
کارشناس مجری:
محمود ذکاوت
یک شنبه ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۶
تهران، بالاتر از میدان ولیعصر(عج)، جنب سینما آفريقا، خیابان امینی، پلاک ۱۳، ساختمان البسکو، واحد ۴
https://www.skyroom.online/ch/sazmanh/armaneheyat
سلام به دوستان فهامی
تقریبا دو هفته است که هیچ کار مفیدی در کانال انجام ندادهام. فقط چند پیام فورواردی بوده که آن هم زحمت ادمین محترم است.
اولش خیلی شلوغ بودم و بعد شاید به علت فشار کار، از پا درآمدم و مریض شدم. در این دو هفته فقط کلاسهای روتینم را برگزار کردهام.
به هر حال غیبت داشتهام و باید عذرخواهی کنم.
این ترم هنوز فرصت نکردهام درسگفتارهایم را مرتب کنم. فیلمهای کوتاهی را تقدیم میکنم که حدود 3 سال پیش برای سازمان تألیف کتب درسی آماده کردم. این فیلمها به شکل QR code، به عنوان محتوای تکمیلی در کتاب درسی علوم و فنون ادبی (ادبیات تخصصی رشتۀ انسانی) قرار گرفت. از طریق سایت رشد نیز در دسترس است.
در هر کدام تلاش کردهام یکی از مفاهیم ادبی را که معمولا خوب درس نمیدهند، به شکلی جذاب و مفهوم تدریس کنم.
فیلمی که الآن تقدیمتان میکنم، دربارۀ چیستی و چرایی تاریخ ادبیات است.
29.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تاریخ ادبیات چیست و به چه درد میخورد؟
#رضا_بیات
#کتاب_درسی
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e
هدایت شده از دکتر مجید طاهری
#تازه_منتشرشده
کتاب#ساختارهای_شعرآیینی
اثرجدید#دکترمجیدطاهری
📚(این کتاب #رساله_دکتری آقای مجیدطاهری است)
📌پژوهشی بر ساختارهای قصاید نبوی(ص) از عصر رودکی تا عصر حاضر
⬅️(بررسی ساختاری قصاید شصت شاعر آیینی)
❌شرح کوتاه:این اثر که توسط حدود 20 استاد محترم دانشگاههای تهران مورد بررسی و تأیید قرار گرفته است به شناسایی و تعریف ساختارهای موجود در قصاید مدحی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به عنوان نمونهای از اشعار آیینی میپردازد تا نتایج حاصل را به سایر اشعار آیینی تعمیم دهد. پژوهشگران، شاعران و مداحان اهل بیت(علیهم السلام) میتوانند بطور کاربردی از این کتاب استفاده نمایند.
#انتشارات_طاماه
✴️تاریخ چاپ:۱۴۰۳
👈👈برای سفارش کتاب به این لینک پیام دهید:
@Taamaah
#حمله_حیدری، کتاب حماسی باذل مشهدی، کتاب جریانسازی بود. این منظومه که در اوایل قرن 12 سروده شد، به سرعت مقبولیت یافت و سنت #حمله_خوانی را به وجود آورد که هنوز هم در افغانستان رواج دارد. پس از باذل، چندین نفر کوشیدند که حملۀ حیدری بسرایند. یکی از آنان آزاد کشمیری است که تصویر کتابش را در بالا میبینید. او در این کتاب جنگهای #جمل و #صفین و #نهروان را به نظم درآورده است.
شاعر ظاهرا سنی مذهب است و در جنگ جمل، ضمن اعتراف به خطای فاحش عایشه در خروج بر امیرالمؤمنین علیهالسلام، از #عایشه به احترام و نیکی یاد میکند و با ذکر این که او توبه کرد و مدام در اشک و افغان، اظهار نامت میکرد، بر او رحمت میفرستد.
این که شاعری سنی یا متمایل به تسنن، این گونه برای امیرالمؤمنین علیهالسلام وقت بگذارد و جنگها و مناقب ایشان را به نظم درآورد، از نکات جالب روند گسترش محبت اهل بیت علیهم السلام در جوامع مختلف اسلامی است. این شاعر در قرن 12 در شمال هند زندگی میکرده است.
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
🟢🔵🔴🟡
لینک مربوط به کتاب تکملۀ #حمله_حیدری در سایت فهام:
https://fahhaam.ir/product/takmele/
جنگ کردن عایشه با لشکر حضرت امیرالمؤمنین
و منهزم شدن فوج نافرجام
چو خورشید، یک نیزه از تیغ کوه
برافراخت سر با هزاران شکوه
زن مصطفی، مادر مؤمنین
به هودج برآمد به آهنگ کین
مهار جمل را کشان لشکرش
چو پروانه گردیده گرد سرش
وز این سو عیان شد ز خورشید دین
مسیحا نفس، نور جانآفرین
قضا بسته در خدمت او کمر
که را بود اقبال و بخت اینقدر
به پابوس شیر خدا، آفتاب
ز برج اسد شد به شکل رکاب
ظفر سود سر بر بلندآسمان
که در ظلّ رایات شه شد روان
ز پهلوی او لشکرش بیگزاف
به میدان قویپشت چون کوه قاف
دو لشکر به میدان چو صف برکشید
ز ماهی به مه ولوله درکشید
نخستین نمودند هم را نشان
سپاه دو کشور به تیر و کمان
ز پهلوی پرّانعقاب خدنگ
پر انداخته مرغ جان بیدرنگ
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
🟢🔵🔴🟡
لینک مربوط به کتاب تکملۀ #حمله_حیدری در سایت فهام:
https://fahhaam.ir/product/takmele/
⚜کارگاه معلممهدوی۴⚜
✅ استاد: دکتر رضا بیات
⁉️منابع شناخت خود از امامزمان عج چیست؟؟!!
⁉️رسانه چه نقشی دارد؟؟!!
‼️همراه با ارائه گواهیشرکت در دوره
⏰زمان: سهشنبه ۲۹ آبان ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۳:۳۰
جهت ثبتنام به شناسه @srttu_mahdaviat 🆔 پیام یا به شماره ۰۹۳۸۲۸۳۸۶۹۱ پیامک دهید.
❗️ظرفیت محدود
💫 کانونمهدویت دانشگاه تربیتدبیر شهید رجایی
〰〰〰〰〰〰〰〰🌺
🆔 @mahdaviat_srttu 🌱
〰〰〰〰〰〰〰〰🌺
بنا شده از امروز، چهارشنبه 23 آبان 1403، نشستها و گفتگوهایی با موضوع #عشق داشته باشیم.
مخاطبان هدف این بحث دانشجویان دانشگاه شهید رجایی هستند؛ ولی همراهی و حضور دیگر بزرگواران نیز مغتنم است.
جلسات در ساختمان معاونت فرهنگی، سالن علامه حسن زاده برگزار می شود.
زمان جلسه ساعت 10 تا 12 است. سعی می کنیم لایو داشته باشیم.
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e
سلام
جلسۀ امروز عشق بسیار عالی بود؛ الحمد لله.
حاضران خیلی فعال و سرزنده در بحث شرکت داشتند و سؤالات خوبی می پرسیدند.
همه چیز داشت خوب پیش می رفت که ناگهان پس از 72 دقیقه اینترنت مشکل پیدا کرد و لایو با مشکل مواجه شد و کلا پرید! از آنجا به بعد را عادی ضبط کردیم.
ما غیر از این دوربین، یک دوربین دیگر داشتیم که تصویر و صدای حاضران را می گرفت. صدای من هم به طور جداگانه ضبط می شد.
الان چهار گزینه داریم:
الف) کل جلسه را به شکل فایل صوتی تقدیم کنیم.
ب) فایل تصویری تقدیم کنیم؛ به این ترتیب که تا 72 دقیقه فقط تصویر حاضران باشد و نیم ساعت بعدی تصویر من هم باشد.
ج) هر دو گزینه
د) یک نفر راه حلی پیشنهاد بدهد که فایل لایو بازیابی شود.
می فرمایید چه کنیم؟
عشق1.mp3
41.23M
این بحث هفتۀ پیش #عشق است. بچه های کلاس فارسی عمومی انتخاب کردند که دربارۀ عشق صحبت کنیم که یکی از اصلی ترین مفاهیم مطرح در ادبیات است.
بحث جلسۀ اول در کلاس درس اتفاق افتاد و به علت استقبال بچه ها، قرار شد به سالنی بزرگتر منتقل شود که هم حاضران بیشتری بیایند و هم امکان ضبط و پخش زنده فراهم شود.
در این قسمت گشایش بحث و تنظیم اذهان در دستور کار است.
شیرین ترین بخش این قسمت، تعریف کردن دو داستان عاشقانۀ خسرو و شیرین و لیلی و مجنون است.
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e
عشق2.mp3
42.57M
این بحث جلسۀ دوم #عشق است که امروز، چهارشنبه 23 آبان برگزار شد.
محور بحث این سؤال بنیادی بود:
لغتنامه ها می گویند:عشق یعنی دوست داشتن شدید. حالا این شدید بودن چقدر باید باشد که دوست داشتن ما تبدیل به عشق بشود؟ فرق عشق با دوست داشتن معمولی چیست؟
البته که بچه ها سؤالات متفرقه هم داشتند و بحث کمی به این سو و آن سو هم کشیده شد؛ ولی سؤال اصلی امروز همین بود.
🟢🔵🔴🟡
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
https://eitaa.com/joinchat/1193017661C158f62846e
⚫️ السلام علیک ایتها الصدیقة الشهیدة
اغلب ما داستان کربلا را با جزئیات بسیاری میدانیم و میتوانیم اجزای داستان را به ترتیب وقوع تعریف کنیم؛ همچنین دست کم یک نوع تحلیل از داستان عاشورا را میشناسیم و اگر از ما بپرسند که «امام حسین (ع) چرا شهید شد؟» بیجواب نمیمانیم.
اما همین من و شمای هیئتی، من و شمای دانشگاهی، من و شمای شیعه، در فاطمیه این طور نیستیم. حتی اصلیترین اجزای داستان را دقیق و درست نمیدانیم؛ تاریخی نداریم که آتش زدن درِ خانه کی بوده است؛ حتی نمیدانیم بیعت گرفتن و یاریخواهی شبانه اول اتفاق افتاده یا خطبۀ فدکیه! از همۀ اینها عجیبتر، نمیدانیم که علت سکوت عموم مردم مدینه در برابر این جنایات چه بوده است؟ نمیشود که همۀ امت منافق باشند!
🟢⚫️🟢⚫️🟢⚫️🟢
فاطمیه چند بار سانسور و تحریف شده است.
⚫️ از یک سو، دستگاه خلافت و امویان و عباسیان و علمای درباری آنان کوشیدند تا واقعه را بپوشانند و از متن تاریخ حذف کنند.
⚫️ از سوی دوم، شیعیان از ترس و به مقتضای تقیه، داستان را نقل نکردند. آخرین نوع این تقیه، رعایت وحدت اسلامی است.
⚫️ از سوی سوم، در ادواری که میتوانستند بگویند، با تحریف و شاخ و برگ دادن به داستان، واقعۀ تاریخی را تبدیل به یک اثر رمانتیک و سوزناک کردند که از مخاطب هیئتی اشک بگیرند. گروههای تندرو و متعصب شیعی با افراط در برائت و به قصد قربت، هر دروغی را به دشمنان اهل بیت نسبت دادند. آنها فکر میکردند چهرۀ قاتل حضرت زهرا، با نسبت دادن چند دزدی و قتل و شرب خمر و ... سیاهتر میشود و نمیدانستند که با گناه بزرگی مثل دشمنی با آن بزرگوار، نه هیچ گناهی به چشم میآید و نه هیچ ثوابی. ابنملجم عابد و زاهد بود و هیچ گناه خاصی هم از او نقل نشده؛ ولی فقط و فقط دشمنی با امیرالمؤمنین(ع) او را «اشقی الاشقیاء» کرد؛ بدبختترینِ بدبختها!
⚫️ از سوی چهارم سیاسیون و اقشار خاص که برای رفتارهای مقطعی و جناحی خود دنبال دستاویز و توجیه میگشتند، به هیچ کدام از وقایع تاریخ اسلام رحم نکردند؛ حتی فاطمیه.
🟢⚫️🟢⚫️🟢⚫️🟢
این درد را میدانستم و سالها به دنبال دوایی برای آن بودم. شاید آنچه که پیش آمده و تقدیمتان میشود، دوای این درد و مرهمی بر این زخم باشد.
با دکتر #سعید_طاوسی_مسرور حدود 9 ساعت مصاحبه کردهام و هر آنچه که به عقلم میرسیده را از ایشان پرسیدهام.
ایشان دکترای تاریخ تشیع دارد. بسیار دانشمند، بسیار متدین و اهل هیئت و روضه است. اهل فن میدانند که این خصوصیات به سختی در کسی جمع میشود.
دانشمندان تاریخ اسلام، معمولا آنقدر خشک و نچسب تاریخ را روایت میکنند که یک مؤمن هیئتی آنها را «خوشاعتقاد» حساب نمیکند.
هیئتیها آنقدر بیدر و پیکر داستانسازی میکنند که مورخ، قصههای آنان را تاریخ نمیداند.
اما دکتر طاووسی خوبیهای هر دو طرف را دارد و از ضعفهای این دو گروه مبراست.
من را هم که میشناسید: #رضا_بیات. دکترایم ادبیات فارسی است و سابقۀ کارم تاریخ ادبیات شیعی و نقد آن. به واسطۀ کارم با تاریخ تشیع هم زیاد سر و کار داشتهام. هر چه دکتر طاوسی علم دارد، من ندارم؛ به جایش سؤال دارم؛ سؤالهای ریز و نکتهسنجانه. هرچه نباشد، قرار است منتقد باشم و منتقد کارش نکتهسنجی است.
این مصاحبۀ 9 ساعته، به گمان خودم کار خوبی از آب در آمده؛ ان شاء الله که به واقع این طور باشد. در طول ایام فاطمیه، فایلهای صوتی را در 9 وعده تقدیم حضورتان میکنم. خواهش میکنم آنها را خوب بشنوید؛ بررسی کنید و اگر خواستید برای کسی فوروارد کنید، دقت کنید که به دست اهلش برسد. فضای مجازی حساب و کتاب دقیقی ندارد؛ میدانم؛ ولی این مقدار میتوانید رعایت کنید که در گروههای عمومی نگذارید؛ برای افراد ناآشنا به تاریخ تشیع نفرستید؛ برای افراد غیر متدین نفرستید و ... .
هر چه سؤال هم دارید، حتما بپرسید. اگر بلد بودم خودم جواب میدهم و اگر نه، از دکتر طاوسی خواهم پرسید.
تذکر آخر: درک معارف فاطمی، مقدمات بسیار میخواهد که از توان من و شما خارج است. حداقلهایی مثل نیت، وضو داشتن، شنیدن در آرامش و حالت مناسب را رعایت کنیم.
یاعلی
یازهرا
🟢⚫️🟢⚫️🟢⚫️🟢
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
تاریخ فاطمیه (1).mp3
18.05M
#تاریخ_فاطمیه (1)
در قسمت اول، وقایع ساعات پایانی عمر شریف رسول الله (ص) بررسی میشود. در پایان این قسمت، خبر میرسد که گروهی به #سقیفه رفتهاند. ماجرای سقیفه را در قسمت آینده بررسی خواهیم کرد.
#سعید_طاوسی_مسرور
#رضا_بیات
🟢⚫️🟢⚫️🟢⚫️🟢
فهام: فرهنگ. هنر. ادبیات. مذهب
@fahhaam
⚫️ السلام علیک ایتها الصدیقة الشهیدة
اولین بازخورد نسبت به محتوای مصاحبهام با دکتر طاووسی رسید:
🔴 «پر از غلط است؛ منتشر نکنید»🔴
این را یک آدم عامی نگفت؛ این حرف بزرگواری است که عمری را در راه تحقیق و ترویج فاطمیه صرف کرده است.
فایلها را داده بودم که ایشان بشنود و نقد کند. ایشان میگفت: آقای طاووسی در جزئیات دقیق نیست؛ مثلا فاصلۀ سُنح (محل اقامت ابوبکر در لحظۀ شهادت پیامبر(ص)) تا مدینه 30 کیلومتر نبوده؛ بلکه 3 کیلومتر بوده. وقتی عمر پشت در خانۀ پیامبر(ص) رحلت ایشان را انکار کرد و گفت: «هر که بگوید پیامبر مرده، او را میزنم»، شمشیر دستش بوده؛ در حالی که آقای طاووسی گفته تازیانه دستش بوده؛ و ... .
🟢 میدانیم که تاریخ صدر اسلام با سنت شفاهی به نسلهای بعد رسیده است؛ یعنی دهان به دهان.
🟢 میدانیم که خفقان شدید دورۀ خلفا حتی نقل حدیث فقهی پیامبر(ص) را ممنوع کرده بود؛ تا چه رسد به چنین اخبار خطرناکی.
بر اساس این 2 نکته، چندان تعجبی ندارد که در حوادث جزئی اختلافهایی در فهم و نقل راویان رخ دهد. مثال امروزی: همه میدانیم آقای رئیسی امسال در سانحۀ سقوط هلیکوپتر کشته شد. همین الآن و بدون رجوع به اینترنت بفرمایید که اسم روستای محل سقوط چه بود؟ آن روستا در چند کیلومتری تبریز بود؟ اسم وزیر کشاورزی آقای رئیسی چه بود؟ ...
میبینید؟ اتفاق در روزگار خودمان و در همین سال جاری رخ داده؛ ولی جزئیات را فراموش کردهایم. اما همۀ این فراموشیها هیچ باعث نمیشود که اصل این که آقای رئیسی، رئیسجمهور بوده و در سانحۀ هلیکوپتر کشته شده را انکار کنیم.
⚫️ برگردیم به موضوع فاطمیه:
با تمام سانسورها بالاخره چیزهایی در تاریخ شفاهی و مکتوب صدر اسلام باقی مانده است.
1️⃣ برخی از اخبار دقیق هستند؛ مثل متن خطبۀ فدک، عیادت خلفا از حضرت زهرا(س)، دفن شبانه، و ... . در اینها اختلافی نیست. ستون فقرات داستان فاطمیه از این جنس است. خبرهای اصلی اختلافی نیست.
2️⃣ برخی اخبار به چند شکل یا حتی مبهم نقل شدهاند؛ مثل رفتار قبیلۀ اسلم در بیعت گرفتن اجباری برای ابوبکر و بعد توبه کردن آنان و حمایتشان از امیرالمؤمنین(ع). مثل این که ابوبکر فردای رحلت پیامبر(ص) و در حالی که خلیفه شده بوده، میخواسته به بازار برود و به کسب و کار عادیاش برسد؛ ... .این اخبار معمولا چندان مهم نیستند و اصل داستان فاطمیه را تحت تأثیر قرار نمیدهند. خردهروایتهایی هستند که بود و نبود و تغییرشان در کلانروایت داستان تأثیر چندانی نمیگذارد. در اینجا پژوهشگران مختلف، بسته به منابعی که در دسترس دارند، بسته به فهمشان، بسته به تحلیلهایشان، یکی از این نقلها را برمیگزینند و ممکن است نقلهای چند پژوهشگر در این مرحله با هم متفاوت باشد.
3️⃣ برخی نامها و نشانها کلا دقیق نیست. سُنح دقیقا کجا بوده؟ نام «بریدۀ» اسلمی چطور تلفظ میشود؟ «بُرَیده»/ «بُریده»/ «بَریده»/ ... ؛ بریده رئیس قبیلۀ اسلم بوده یا شخصی صاحبنفوذ ولی بدون عنوان رسمی؟ نیاز به توضیح نیست که این اطلاعات واقعا نه مشکلی را ایجاد میکنند و نه حل میکنند. این اطلاعات فقط به درد فیلمسازی میخورد که اگر خواست روزی این داستان را به تصویر بکشد، با همۀ بازیگران و عوامل هماهنگ کند که نام بریده را یکسان تلفظ کنند؛ که مثل فیلم یوسف پیامبر نشود که یکی میگفت: «ننیفرکپتا» و یکی دیگر میگفت: «ننیفرکپتاه». کلا وجود این شخص (زندانی شروری که با حضرت یوسف(ع) دشمنی میکرد و بعد میخواست ایشان را ترور کند) تاریخی نیست؛ ولی همین تلفظ دوگانۀ بازیگران حال مخاطب را میگیرد.
ادامه👇
⚫️ به ایراد فاضل بزرگوار بازگردیم. ایشان میفرمود: «آقای طاووسی در جزئیات دقیق نیست.» میگفت: «خود شما (بیات) سواد تاریخی بیشتری از آقای طاووسی دارید؛ در چند جا میخواستید نقل درست را به ایشان یادآوری کنید و ایشان بر اشتباه خودش اصرار میکرد.»
🟢 جواب: در سالهای اخیر چند گروه پژوهشگر در تاریخ فاطمیه کار جدی کردهاند. این گروهها در کلیات یکسان پیش رفتهاند و در خردهروایتها، به توضیحی که عرض شد، با هم اختلافاتی دارند. این اختلافات هم به هیچ عنوان به اصل ماجرا ضربه نمیزنند. علت این که این دوست فاضل مرا باسوادتر از آقای طاووسی یافته آن است که من و او اطلاعاتمان را از یک گروه پژوهشی گرفتهایم و آقای طاووسی از یک گروه پژوهشی دیگر؛ لذا اطلاعاتی را که از دهان من میشنود، در درون خودش هم مییابد؛ ولی اطلاعات و تحلیلهای آقای طاووسی را تاکنون نشنیده یا با دانستههای قبلیاش همخوان نمییابد.
من از آغاز که از آقای طاووسی خواهش کردم این مصاحبه را بپذیرد، این تفاوت مشرب را میدانستم و گمان میکردم که این تضارب آرا باعث بیشتر همخوردن داستان و کشفها و فهمهای بهتر میشود. من ذات علوم انسانی را این گونه یافتهام. اما این فاضل بزرگوار فرمود: «این تضارب آرا برای اندیشمندان شاید مفید باشد؛ اما برای عامه، خیر. باعث آشفتگی ذهنی میشود و ممکن است آنها را به انکار کل فاطمیه بکشاند؛ چون میگویند: اینها خودشان هم با هم اختلاف دارند؛ پس اصل داستان مبهم است!»
حالا از شما مخاطب گرامی میپرسم و خواهش میکنم به دقت فکر کنید و جواب بدهید:
برای شرکت در نظرسنجی حتما متن بالا را بخوانید.
با شنیدن فایل اول تاریخ فاطمیه کدام گزینه حال شما را بهتر توصیف میکند؟
1️⃣ این روایت داستان فاطمیه برای من بسیار مفید است. کلانروایت این داستان را تا به حال به طور دقیق نشنیده بودم.
2️⃣ روایت بیات-طاووسی با دانستههای پیشینم تعارض داشت و ذهن مرا به هم ریخت. بیشتر تحقیق میکنم.
3️⃣ روایت بیات-طاووسی با دانستههای پیشینم تعارض داشت؛ کل فاطمیه را کنار میگذارم.
لینک ثبت رأی👇
https://strawpoll.com/B2ZB9BlzAgJ
https://strawpoll.com/B2ZB9BlzAgJ
https://strawpoll.com/B2ZB9BlzAgJ
ثبت رأی در این سایت👆 برای شما چند ثانیه وقت میگیرد؛ ولی برای ما بسیار مهم است. ممنون که همکاری میکنید.
نتایج نظرسنجی
آن یک نفری که گفته می روم تحقیق می کنم، خودم بودم. باقی دوستان همه گفته اند که آموزنده و مفید بوده. الحمدلله!
البته ناگفته نماند که مشارکت بسیار پایین و ناامیدکننده بود.
از سوی دیگر تقریبا به تعداد رایها، نظر تشویق آمیز صوتی و متنی آمد که واقعا قوت قلب بود.
ان شاء الله که خود حضرت فاطمه علیها السلام کار را بپذیرند.
چند تا از پیامها را که نکات مفیدی برای مخاطبان گرامی دارند، بازنشر می دهم: