eitaa logo
دانلود
✡ کرونا در سینما (١) 🎬 با نگاهی به فیلم "شیوع" 1⃣ در تاریخ فیلم‌های بسیاری درباره شیوع بیماری‌های خطرناک و لاعلاج ساخته شده که بعضاً سمت‌وسوی هم یافته است، از فیلم "وحشت در خیابان‌ها" ساخته الیا کازان گرفته تا "12 میمون" ساخته تری گیلیام و "اپیدمی" به کارگردانی ولفگانگ پیترسن، "28 روز بعد" از دنی بویل، "تهاجم" ساخته الیور هیرشیبگل و "من افسانه هستم" به کارگردانی فرانسیس لارنس و "مه" به کارگردانی فرانک دارابانت، "کوری" به کارگردانی فرناندو میرلیس و "شیوع" ساخته استیون سودربرگ در سال ٢٠١١ و... 2⃣ برخی از فیلم‌های یاد شده به رواج بیماری خطرناک در میان انسان‌ها به‌خاطر آزمایش‌ها یا پروژه‌های ارتش آمریکا پرداخته شده همچون فیلم‌های "مه"، "اپیدمی"، "تهاجم"،"من افسانه هستم" و... برخی هم دلیل رواج بیماری را براساس تغییر و تحولات زیست‌محیطی و یا طبیعی به تصویر می‌کشند. در برخی فیلم‌ها مبتلایان به نوعی بدل شده مثل "28 روز بعد"، "من افسانه هستم"، "تهاجم" و "کوری" و... و در برخی دیگر به وضعیت دلخراشی می‌میرند. 3⃣ اما از میان همه‌ی فیلم‌های نام‌برده و نام‌نبرده، فیلم سال ٢٠١١ یعنی بیش از سایرین به وضعیت امروز شایع شدن در جهان شباهت دارد. فیلمی که فیلمنامه‌اش را "اسکات زد برنز" نوشته است. ✍️ سعید مستغاثی ┄┅══════┅┄
محرمانه 🔴 در و تخته! 🔹حتماً شنیده اید که می گویند: خدا خوب در و تخته را با هم جور کرده. داستان فضای مجازی کشورمان و سواد رسانه ای ما هم همین طور است،خیلی خوب با هم جور شده است. 🔸فضای مجازی که بی در و پیکر است،ماهم که سواد رسانه ای درست و حسابی نداریم. 🔹شیوع ویروس کرونا و حواشی مربوط به آن هم نشان دهنده این موضوع است،در حالی که تمام کشورهای دنیا تمرکزشان فقط روی مبارزه با کروناست؛ اما در ایران باید علاوه بر کرونا با حجم بزرگی از دروغ هایی که از طرف دشمنان در فضای مجازی و رسانه ها پمپاژ می شود هم مبارزه کرد. به عنوان مثال: ۱.ایجاد حس ناامیدی و از پیش بازنده بودن در مبارزه با ویروس کرونا ۲.تردید افکنی در آمارهای رسمی اعلام شده توسط مسئولین ۳.تحریک احساسات مردم،به عنوان مثال: در شبکه های مجازی اعلام می شود تعدادی از بیماران کرونایی از قم به بندر عباس منتقل شده اند،مردم جمع می شوند و یک درمانگاه را در بندر عباس به اسم محل قرنطینه بیماران کرونایی آتش می زنند. ۴.اعلام فرستادن تعدادی از روحانیون از قم به ماهشهر و کیش برای در امان بودن از کرونا که باعث تحریک مردم این مناطق می شود ۵.پخش فایل صوتی منتسب به دکتر حریرچی که اوضاع و احوال را فاجعه آمیز نشان می دهد،که بعد از تاثیر گذاری گسترده روی ذهن مردم،مشخص می شود این فایل در کشور آلبانی تهیه شده است. و... 🔸معلوم نیست تا کی قرار است در فضای مجازی بی در و پیکر موجود،در زمین دشمن بازی کنیم و ضربه بخوریم. 🔹با این شرایط باید منتظر ترفند های جدید دشمن برای تاثیر گذاری بیشتر بر افکار عمومی مردم و ضربه خوردن در جنگ نرم باشیم.مگر اینکه فکر اساسی بشود،که با توجه به شرایط موجود و نفوذی های مشغول به کار احتمالاً بعید است. ✍ علی اصغر سمیعی 👌
✅انتقاد کنیم 🔹 یاد بگیریم که به راحتی هر حرفی را از رسانه ها نپذیریم؛ 🔺به این معنا که در برابر پیام های رسانه ای، بیننده یا خواننده ای بدون فکر نباشیم؛ بلکه سعی کنیم روش های رسانه ها در جذب مخاطب را بشناسیم و معانی پنهان متن ها، فیلم ها، تصاویر و... را درک و تحلیل کنیم. ✅دست های پشت پرده را بشناسیم 🔹اهداف خاص تولید کنندگان پیام های رسانه ای را تجزیه و تحلیل می کنیم. 🔺این اهداف در نگاه اول به چشم نمی آیند و ما تنها با به کار بستن مهارت تفکر انتقادی و استفاده از روش های علمی می توانیم آن ها را متوجه شویم.
اگـر چیزی را با گوش‌هایت نشنیدی و با چشم‌هایت ندیدی، آن‌را با ذهنی کوچک ابداع نکن و با دهانی بزرگ به اشتراک نگذار ... ✅مراقب شایعات و جوسازی ها درباره کرونا باشیم و هر چیزی را باور نکنیم. ✅ شایعات معمولا زمانی که یک موضوع مهم است و ابهاماتی درباره اش وجود دارد، بیشتر جولان می دهند و زودباوری ما به یکه تازی آن کمک میکند. «زودباوری» پاشنه آشیل حضور ما در شبکه‌های اجتماعی است.
✅جنگ روایت ها در کرونا/ چطور به چالش رقص رسیدیم یک نکته؛ جنگ روانی با جنگ روایت ها متفاوت است. مبنای اصلی جنگ روانی شایعه است. اما جنگ روایت، جنگ شناختی است. خوانش شما از واقع است. پسا حقیقت اینجاست. مبارزه با این جنگ بسیار سخت تر است و مهمترین نکته این است که سربازان مبارزه در این جنگ همه مردم اند. اما یک روش رایج در جنگ روایت ها، استدلال استقرایی است. در این روش یک جزء را به کل تعمیم می دهند. یک خبر مبنای تفسیر کل صحنه می شود. اما جنگ روایت ها در کورنا چطور شکل گرفت و چرا به چالش رقص رسید؟ 🔹یکم. بی اعتنایی. اول گفتند حکومت بی اعتناست. مستندشان هم حرم و نماز جمعه و نام یک شرکت هواپیمایی یا فیلمی از یک ماشین اورژانس مقابل بیمارستان فرمانیه بود. اما گزارش کامل از بسیج ملی و حکومتی باعث شد این گزاره نگیرد. 🔹دوم. پنهان کاریی. بعد گفتند حکومت پنهان کارست. ولی انتشار امار روزانه مبتلایان و مرگ و میر و بعد هم منتشر شدن اولین آمار قبل از انتخابات با علم به اینکه روی مشارکت هم تاثیر گذارست، این گزاره را باطل کرد.   🔹سوم. بی تدبیری مرحله سوم گفتند بی تدبیرست. چنان وانمود کردند که ایران با بی تدبیری باعث شده است کورنا به امارات و کانادا و افغانستان و لبنان و آلمان منتقل شود. طبیعتا این تصویر همه نمی توانست ماندگار باشد. چون نحوه اطلاع رسانی دقیق از میزان بهبود یافته ها و تصمیمات کلان درمانی باعث میشد مردم بی تدبیری را باور نکنند. 🔹چهارم. ناتوانی در نهایت گفتند تدبیر دارند اما توان ندارند. اینجا بود که پمپئو و ترامپ به کمک ابرروایت آنها آمدند و البته پاسخ سرد داخلی و بی اعتنائی به پیشنهاد آنها در کنار توان ایران در تولید کیت های تشخیص و تولید ماسک های نانوئی و غیره این روایت را هم باطل کرد. 🔹پنجم و گام آخر خود مردمند. از حکومت ناامید شدند و سراغ خود مردم آمدند. با 3 روش. 🔸روش اول تخریب سرمایه های معنوی و اعتقادی مردم. به تمسخر گرفتن دعا و مناجات آنهم با تمسک به فیلم یک شیعه انگلیسی که ضریح را لیس میزد. 🔸روش دوم نشان دادن بی اعتمادی اجتماعی بود. اینکه مردم به فکر هم نیستند. در همین رابطه اخباری از محتکرین مستندشان شد. طبیعی بود که با موج خبرهای خوب از همدلی های اجتماعی عملا عقب نشستند. 🔸روش سوم تقابل مردم با مردم بود. را باید اینجا ببینید؛ با دو اثر: اول اینکه دو جریان را مقابل هم قرار دهند. جریان دعا و نیایش با جریان رقص و شادی. دوم اینکه از خط مقدم بودن سفید پوش ها در جمهوری اسلامی بسیار عصبانی شدند و با این چالش و شکل دادن دوقطبی، تلاش می کنند بین فرهنگ متنوع جامعه پزشکی با ارزش هائی مثل فداکاری که آنها را به انقلاب نزدیک می کرد فاصله بیاندازند. جنگ شناختی امروز خود مردم را هدف گرفته است؛ هوشیار باشید از شکل گیری دوقطبی ها.   محسن مهدیان
سواد رسانه (هشدار مهم).mp3
22.05M
🔸 ده بار هم گوش کنید کمه هر چقدر می تونید نشر بدید لطفا این فایل صوتی رو همه فعالان فرهنگی و فعالان فضای مجازی با دقت گوش کنید تا آخر @fajazy_va_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦ببینید مقام معظم رهبری: 🔷 یکی از خصوصیّات ممتاز دیگر امروز، آماده بودن وسایل رساندن است؛ 🔷 یک ابزار بسیار کارآمد است برای اینکه بتوانید پیامتان را به گوش همه برسانید.این امکان دیروز نبود،امروز هست.یکی از امتیازات این است. @fajazy_va_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سیستم یهودی ها در و چرا برخی پیام ها، حساب ها و محتواها در فضاها و حذف می شوند یا گزارش توبیخ دریافت می کنند؟ @fajazy_va_din
🔷 ... 📙جوزف نای: "توانایی شکل دهی به ترجیحات دیگران" 🔸تعریف جنگ نرم: مفهوم در مقابل جنگ سخت است.جان کالینز، نظریه پرداز دانشگاه ملی جنگ ، جنگ نرم را این گونه تعریف می کند: استفاده طراحی شده از و ابزارهای مربوط به آن، برای نفوذ در مختصات فکری دشمن، با توسل به شیوه هایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی مجری می شود. وزارت دفاع امریکا جنگ نرم را این گونه تعریف می کند: جنگ نرم، استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و دیگر اعمالی است که منظور اصلی آن، تأثیرگذاری بر عقاید، احساسات، تمایلات و رفتار ، گروه بی طرف یا گروه های دولت است، به گونه ای که برای برآوردن مقاصد و اهداف ملی پشتیبان باشد. 🔸اما مهم ترین تعریف از است. وی را این گونه تعریف می کند: . بنابراین، جنگ نرم هرگونه اقدام نرم، روانی و تبلیغات ای است که جامعه هدف را نشانه می گیرد و بدون درگیری و استفاده از زور و اجبار، به انفعال و شکست وا می دارد. جنگ روانی، جنگ سفید، جنگ رسانه ای، عملیات روانی، براندازی نرم، انقلاب نرم، ، انقلاب رنگی و... ازشکل های جنگ نرم شمرده می شود. به اعتقاد ویلیام وایتی، جنگ نرم عبارت است از: مجموع اقداماتی که از سوی یک کشور به منظور اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولت ها و ملت های دیگر، در جهت مطلوب و با ابزارهایی غیر از ابزارهایی چون نظامی سیاسی و اقتصادی انجام می شود. 🔸 : این جنگ، بهره گیری از رسانه ها برای تضعیف هدف و بهره گیری از توان و ظرفیت رسانه ها، اعم از رسانه های نوشتاری، دیداری، شنیداری و به کارگیری اصول تبلیغات و به منظور کسب منافع است. جنگ رسانه ای، از برجسته ترین مؤلفه های جنگ نرم شمرده می شود؛ زیرا یکی از اقدامات در این زمینه، بهره گیری از روش برچسب زنی بر ضد کشور مورد نظر است. هدف آن است که ، گروه یا دولتی محکوم گردد، بی آنکه استدلالی در محکومیت آنها ذکر شود. 🔸اهداف در جنگ نرم: الف) ایجاد تغییر در باورها ب) ایجاد تغییر در افکار و اندیشه‌ها ج) ایجاد تغییر در رفتار د) ایجاد تغییر در ساختار سیاسی منبع: کتاب اهداف فرهنگی در جنگ نرم رسانه ای (رسانه ملی و الگوها)، مولف: سیده صدیقه حسینی ناشر: مرکز پژوشهای اسلامی صداوسیما، 1392. @fajazy_va_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5866036500033963968.mp3
31.83M
🔰 مقدمه‌ای بر غربشناسی و مفاهیم محوریِ اندیشه‌های سیدمرتضی 🔻فایل صوتی سخنرانی دکتر وحید 🔸برای کسانی که به مباحث و علاقه دارند، توصیه میشود از زبان یک شخصیت رسانه ای، اندیشه غرب را دوباره نمایند. @fajazy_va_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واقعیت و بازنمایی واقعیت رسانه ها یه سوال مهم در سواد رسانه ای این است که آیا کار رسانه، انعکاس واقعیت است یا ساخت واقعیت؟ @fajazy_va_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وسایل ارتباط جمعی و در تمدن امروز آیت الله 🔹یكی از مواهب برای انسان این است كه شرایط برایش فراهم باشد ولی هیچ چیز برای او تحمیلی نباشد. گاهی فكر هم برای انسان تحمیلی است، ذوق هم تحمیلی است، عاطفه هم تحمیلی است و این مصیبت جدید است. 🔹شما ببینید امروز این - و به قول اینها - دارد انسانها را مسخ می كند، یعنی انسانها را آن طور می سازند كه دل خودشان بخواهد نه آن طور كه مصلحت واقعی آنهاست یا مطابق آنچه كه انسانها خودشان برای خودشان انتخاب كرده اند. وقتی چیزی را بخواهند، دائماً به گوش آدم می خوانند، جلو چشم او می آورند، آنقدر می آورند كه اصلاً روح انسان را مسخ می كنند و انسان نمی تواند غیر از آن فكر كند. 🔹این مسئله ی مسخ انسان كه در تمدن امروز وجود دارد هیچ زمانی مشابهش وجود نداشته. الآن به شكلی است كه هیچ كس در انتخاب هیچ چیزی نمی تواند داشته باشد، با اینكه انسان امروز در یك حد بالاتری از و قرار دارد. مثلاً انسان می خواهد یك لباس انتخاب كند، هزار و یك لِم و كلك و فن است كه آن لباسی را كه فلان كارخانه تولید كرده به تن او بپوشانند. 🔹آنقدر می كنند، آنقدر نشان می دهد كه وقتی شخص از كنار خیابان رد می شود و یك با هزاران طنّازی در یك فروشگاه است، این بدبخت بی جهت به آنجا كشیده می شود. نمی خواهد آن لباس را بخرد ولی روی این جهت اغفال می شود. می رود به خیال خودش دو سه كلمه با او حرف بزند، ده دقیقه حرف می زند. یك وقت به خود می آید می بیند كه چند تكه لباس هم زیر بغلش است و دارد خارج می شود. مجبور است آن را بپوشد. این امر به او تحمیل می شود. تازه اینها تحمیل های خیلی ساده است والاّ همه جور و ذوق و سلیقه و عاطفه و همه چیز به مردم به زور تحمیل می شود. 🔹این چه كمالی است برای انسان؟ ! همان چیزی است كه خودشان آن را «از خود بیگانگی» نامیده اند. نهایت از خود بیگانگی در تمدن امروز وجود دارد؛ یعنی در عین اینكه انسان به طور كلی از اسارت آزاد شده است ولی همین امر سبب اسارت انسان برای انسان شده به شكل دیگری و به نوعی منجر شده است به شكل دیگری. مجموعه آثار شهید مطهری . ج15، ص 222-223 @fajazy_va_din
Savade Resaneh1.pdf
1.85M
اثر استاد محمدی ( از اساتید مرکز تربیت مربی کودک و نوجوان حوزه علمیه قم) ویژه مربیان تربیتی آشنایی با رسانه و شیوه های مقابله با تهاجم رسانه ای @fajazy_va_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌کنفرانس : اخلاق در فضای مجازی 🎙با ارائه جناب استاد 👤کارشناس سواد رسانه 🕰ساعت ۲۱ 🗓 شنبه۱۷ اسفند 💢 جهت دسترسی به کنفرانس های اساتید گروه 👇 @fajazy_va_din
سلام بر شما و همه بزرگواران
265.3K
حسن خلق در اسلام
409K
دو‌نکته ضروری
191.3K
دسترسی آسان و سرعت انتشار