eitaa logo
اسماعیل فخریان
11هزار دنبال‌کننده
600 عکس
340 ویدیو
45 فایل
مدیر: @im_enqelabi
مشاهده در ایتا
دانلود
سه‌شنبه‌های «امید و‌ پیشرفت» به منظور هم افزایی با سه‌شنبه های مهدوی است. مغز و هستۀ مهدویت، امید است و کارکرد ظهور، پیشرفت. پس مهدویت یعنی امید و پیشرفت. سه‌شنبه‌های مهدوی، یعنی سه‌شنبه‌های امید و پیشرفت. @fakhrian_ir
حجاب‌خواهی، چگونه؟ حجاب‌خواهی تماماً از سر غیرت دینی است. این دغدغۀ دینی است که نمی‌گذارد نسبت به بدحجابی و بی‌حجابی بی‌تفاوت بود. حجاب، فقط حجاب نیست، مصونیت یک جامعه را بدنبال دارد. پیشرفت یک جامعه را می‌تواند تضمین کند. هر غیرتمندی نه تنها با تذکر لسانی نسبت به هر منکَری از جمله شُل‌حجابی مخالف نیست که آن را وظیفۀ شرعی، قانونی و انسانی می‌داند، لکن نباید به صرف تذکر لسانی اکتفا کرد. معتقدم صرفاً تذکر لسانی اگرچه لازم است، اما به‌هیچ‌وجه کافی نیست. نیازمند توجه به فرآیند گسترش یک منکَر از جمله بدحجابی هستیم. باید دقیق، آسیب‌شناسی کنیم و بعد راهکار درمانی ارائه دهیم. البته ما نسبت به ارائه‌ی تعریف درست دین و جای‌گذاری مسائل مختلف و به‌هم پیوستۀ دین ضعیف و منفعل بوده‌ایم. باید بدانیم که حجاب و پوشش یک وسیله است، هدف نیست. وسیله، برای زن ماندن زن، برای خانواده ماندن خانواده. برای اینکه زن بتواند بغرّد، بتواند بیاید به میدان مبارزه، به میدان کنش اجتماعی، بتواند بیاید به میدان علم، سیاست، فرهنگ و اقتصاد، آموزش و تربیت. بیاید به متن جامعه، بدون اینکه ذره‌ای به حریم زن بودن و انسان بودن او خدشه‌ای وارد شود. امام فرمود: «بانوان رهبر نهضت ما هستند، ما دنباله‌رو آنها هستیم. من شما را به رهبری قبول دارم و خدمتگزار شمایم. خداوند شما را برای اسلام حفظ کند». زنهای مؤمنه هم مثل مردان مؤمن، مکلف به انجام بزرگ‌ترین تکالیف الهی هستند. باید ترسیم درستی از نقشۀ خدا در عالم و تکالیف معتقدان به خدا و نقشۀ او داشته باشیم. نمی‌توان تعریفِ انسان را خلاصه در خواب و خورهای مدرن کرد و آنگاه از انسان انتظار انجام تکالیف بزرگ را داشت. طبق بیان رهبر انقلاب، تمام زندگی انسان‌ها خلاصه در دو کلمه است: «ماالحیاة اِلّا العقیدة و الجِهاد». عقیده و جهاد برای پیاده کردن عقیده در متن جامعه. ما در ترسیمِ مهم‌ترین عنصرِ «عقیدۀ دینی» که تمدن‌سازی است کم گذاشته‌ایم. دختر، پسر، بزرگ و کوچک آنگاه که چشم‌اندازی از حیات دینی خود ندارد، هیچ‌گاه وارد جرگۀ جهاد و مبارزه نخواهد شد. به دین‌داری اصحاب پیامبر نگاه کنید، به دین‌دار کردنِ خمینی کبیر نگاه کنید! امام سازندگی و دین‌داری را در فرآیند مسئولیت‌پذیری تعریف می‌کند. او معتقد است که انسانِ غیرمسئول را نمی‌توان ساخت. کسی که مسئولیتی را نپذیرفته، هیچ تکلیفی نسبت به خود، دیگری و جامعه احساس نمی‌کند، نه می‌سازد و نه ساخته می‌شود. اگر می‌خواهید آدم بسازید، او را آرمان‌دار کنید، او را بلندنظر کنید، او را از قفس تن رهایی دهید. بستر و ظرف حرکت و کارِ مسئولانه را برای او فراهم کنید. حجاب برای مبارزه است، حجاب خودش هم مبارزه است، خب طرف باید اعتقاد و انگیزه‌ای برای مبارزه داشته باشد یا نه؟! منهای فهمِ عمیق از کارکرد حجاب و سایر فروعات دین، نباید انتظار پایبندی به آنها را داشت. @fakhrian_ir
منطقِ امام در مواجهۀ با دشمن! امام (رضوان‌الله‌علیه) چگونه با دشمن مواجه می‌شد؟ الگوی امام [در مواجهه با دشمن] چگونه است؟ این را من خیلی کوتاه و مختصر عرض کنم؛ اینها برای ما درس است. من چند خصوصیّت را در الگوی رفتاری امام بزرگوار، با وضعیّت دشمن ذکر می‌کنم: اوّلاً امام در مواجهۀ با این دشمنی‌ها و دشمنان، برخورد شجاعانه و فعّال داشت، برخوردِ از روی ضعف و انفعال نداشت؛ امام هرگز منفعل نشد؛ نه احساس ضعف کرد و نه از خود ضعف نشان داد؛ در مقابل دشمنان، قدرتمندانه و به‌صورت فعّال ایستاد. دوّم: امام از هیجان‌زدگی پرهیز می‌کرد؛ امام در مقابل حوادث، هیجان‌‌زده نمی‌شد و تکیه به احساسات خالی از عقلانیّت نمی‌کرد؛ تصمیم‌های امام، تصمیم‌های شجاعانه و همراه با احساسات محکم بود امّا مبتنی بر محاسبات عقلانی. سوّم: امام اولویّت‌ها را رعایت می‌کرد؛ تمرکز بر اولویّت‌ها می‌کرد. فرض بفرمایید در دوران مبارزات، اولویّت امام مقابلۀ با رژیم سلطنت بود و مسائل حاشیه‌ای را وارد میدانِ کار خود نمی‌کرد؛ در دوران جنگ تحمیلی، اولویّت امام مسئلۀ جنگ بود؛ امام بارها این را فرموده بودند که جنگ در رأس امور است، دفاع مقدّس در رأس امور است و واقع هم همین بود. متمرکز بر یک مسئله‌ی دارای اولویّت میشد و حواشی را واردِ میدانِ اهتمامِ خود نمیکرد. در اوّل انقلاب - در همان روزهای اوّل و هفته‌های اول - انسان با شگفتی مشاهده می‌کند تکیۀ امام بر قانون اساسی، بر ایجاد نظام، بر ترتیبات قانونی و بر این چیزها بود؛ یعنی بر روی آن نقطۀ اصلی متمرکز می‌شد. چهارم: اعتماد به توانایی‌های مردم؛ امام، ملّت ایران را ملّتِ بزرگ و آگاه و توانایی می‌دانست، به آنها اعتماد می‌کرد، به آنها خوش‌بین بود؛ مخصوصاً به جوانان. مشاهده کنید در فرمایشات امام که چقدر نسبت به ملّت خوش‌بین است، نسبت به جوانان خوش‌بین است. پنجم: بی‌اعتمادی به دشمن؛ امام در طول ده سال حضور بابرکت خود در رأس نظام اسلامی، یک لحظه به دشمن اعتماد نکرد؛ به پیشنهادهای دشمن بدبین بود؛ به تظاهرات آنها بی‌اعتنا بود؛ دشمن را به معنای واقعیِ کلمه، دشمن می‌دانست و به او اعتماد نمی‌کرد. ششم: اهتمام به همبستگی و اتّحاد ملّت؛ این هم یکی از خصوصیّات الگوی رفتاریِ امام در مقابل این دشمنی‌ها بود. هر چیزی که ملّت را به دو دسته تقسیم کند، به دو قطب تقسیم کند، از نظر امام مردود بود. هفتم: ایمان و اعتقاد راسخ به نصرت الهی و به وعده‌ی الهی؛ این هم آن نقطه‌ی اصلی. اتّکاء امام به نصرت الهی بود؛ همه‌ی تلاش خود را می‌کرد، با همه‌ی وجود در میدان بود، امّا امید او بسته‌ی به نصرت الهی و به قدرت الهی و تکیه‌ی او به قدرت الهی بود. امام به اِحدی‌الحُسنَیین اعتقاد واقعی داشت - ما لنا الّا اِحدی الحُسنَیین - و معتقد بود که اگر کار را برای خدا بکنیم، درِ ضرر بسته است؛ اگر کار برای خدا انجام بگیرد، هیچ‌گونه ضرری متوجّه و عاید نخواهد شد؛ یا پیشرفت می‌کنیم، یا اگر پیشرفت هم نکردیم، کاری را که وظیفه‌ی ما بوده است انجام داده‌ایم و در مقابل پروردگار سرافرازیم. رهبر انقلاب اسلامی ۱۳۹۷٫۰۳٫۱۴ @fakhrian_ir
برای پیروزی تیم ملی فوتبال ایران هم دعا می‌کنیم و هم متوسل به حضرت صدیقۀ طاهره (علیهاالسلام) می‌شویم. @fakhrian_ir
خدا قوت به بچه‌های تیم ملی. تمام تلاش‌شون رو کردند، کم نگذاشتند. ازشون ممنونیم. @fakhrian_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 اینطوری جوون‌ها رو تربیت کنید... بهبهان، سال ۹۶ @fakhrian_ir
انتظار بود در سالروز میلاد حضرت زینب کبری(علیهاالسلام)، بزرگ‌راوی حماسۀ بی‌نظیر و تاریخی کربلا، کسی که تاریخ مدیون روایت‌گری، جهاد تبیین و استقامت او در روشنگری است، بیشتر به زوایای روایتگریِ همراه با موفقیت این بانوی اسلام، پرداخته میشد. جا دارد در روزهای آتی، به این مسالۀ مهم بپردازیم. @fakhrian_ir
زینبِ تبیین‌گر شما می‌بینید که شیاطین کوچک و بزرگ، درصدد اغوای مردمند؛ [همان جور] که رئیس‌شان گفت: «لَاُغوِیَنَّهُم اَجمَعین»(۱) دائم مشغول اغواء [هستند]؛ به وسیلۀ این رسانه‌هایی که امروز دیگر خیلی آسان کرده رساندن هر حرفی را، هر دروغی را و تزیین کردن و توجیه کردن هر حرف غلطی را، دائم به اعماق ذهنیّات جامعه چیزهایی را می‌رسانند. اغواء می‌کنند دیگر؛ «لَاُغوِیَنَّهُم اَجمَعین».(۲) ۱. سورۀ ص، آیۀ۸۲ ۲. بیانات در دیدار با اعضای مجلس خبرگان ۱۴۰۰٫۱۲٫۱۹ به این آیه دقت کنید. آیه از قول شیطان اعظم می‌گوید: قطعاً، حتماً، بلاشک همۀ مردم را فریب می‌دهم. حرف از جنگ نظامی نیست، حرف از تحریم و محاصره نیست، حرف، حرفِ فریب همگانی است. سلاح ابلیس، تحریف است و جامعۀ هدف، همۀ مردم. کار ابلیس و شرکایش تحریف است، بزرگ‌ترین حربۀ اینها همین است. می‌دانید چرا؟ چون مهم‌ترین عامل پیشرفت یک انسان و یک جامعه، «اراده» است. ارادۀ قوی همۀ موانع را درهم می‌شکند و پیش می‌رود، هیچ‌چیز مانع شخص و جامعه‌ای که ارادۀ پولادین دارد، نیست. خب ابلیس، شیاطین و هم‌پیاله‌هایشان چه کنند تا بتوانند مانع این پیشرانی شوند؟ تحریف. تحریف، دروغ، تشکیک، ابهام‌آفرینی، ناامیدی و... عواملی هستند که مثل موریانه «اراده» را نابود می‌کنند. ببینید یزید که عبیدالله را از بصره به کوفه فرستاد، به او گفت هر کار می‌کنی نباید بگذاری حسین غالب شود. عبیدالله با دروغ، با ترساندن، با فریب دادن، با جنگ روانی، با تحریف و البته با زر و زور مردم را از «امام» جدا کرد. ارادۀ همانهایی که اباعبدالله را دعوت کرده بودند را درهم‌شکست. همه را از گِرد حسین پراکنده کرد. این است اثر تحریف. خب امام زین‌العابدین و زینب کبری از عصر عاشورا کمر بستند برای جهاد تبیین. برای مقابله با جنگ روانی دشمن. دشمن کیست؟ اول شیطان جنّی یعنی ابلیس و بعد شیطان انسی یعنی یزید و عبیدالله و عمرسعد و... مبارزه با تحریف خیلی سخت‌تر و پیچیده‌تر از مبارزه با توپ و تانک و مسلسل است. در جنگ سخت، دوست و دشمن پیداست. آنجا را که دشمن می‌زند، آنجا مقرّ خودی‌هاست، آنکه را میزند، خودی است. اما در جنگ نرم، خیلی ساده جای خودی و ناخودی، دوست و دشمن، شهید و جلاد، مظلوم و ظالم، حق و ناحق عوض می‌شود. زینب کبری شجاعانه پا در عرصۀ چنین جهادی نهاد. طوبی لها و حسن مآب. @fakhrian_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بلندشو علمدار، علم رو بلند کن @fakhrian_ir
بسم‌الله الرحمن الرحیم ان‌شاءالله این کانال از امروز جمعه ۱۱ آذر به موضوعِ «سه‌شنبه‌های امید و پیشرفت» اختصاص خواهد یافت. در این کانال روزانه: ۱. محتوایِ چند رسانه‌ای پیرامون موضوع امید و پیشرفت گذاشته خواهد شد. ۲. در مورد جهاد روایت‌گری صحبت خواهد شد. ۳. فعالین در سه‌شنبه‌های امید و پیشرفت معرفی خواهند شد. ۴. گزارش فعالیت‌ها در سه‌شنبه‌های امید و پیشرفت پوشش داده خواهد شد. ۵. ایده‌های خوب و اجرایی به اشتراک گذاشته خواهد شد. و... https://eitaa.com/omid_pishraft کانال رسمی «سه‌شنبه‌های امید و پیشرفت»
زینب کبری (علیهاالسلام) در کدام صورت می‌توانست کنشگری اجتماعی، تبیین‌گری، دخالت در سیاست، حضورِ موثر در میان مردان را بهتر انجام دهد؟ با پوشش اسلامی؟ منهای پوشش اسلامی؟ کدام مورد، از انسان بودنِ یک زنِ آزاد، محافظت می‌کند؟ پوششِ درست یا عدم پوشش؟ به‌هیچ وجه حجاب، یک مسالۀ شخصی و یک تکلیف فردی نیست. این را همه می‌دانند. حجاب یک قدرت اجتماعی _ سیاسی است. حجاب یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرتِ اجتماعی زن است. @fakhrian_ir