eitaa logo
اسماعیل فخریان
10.8هزار دنبال‌کننده
575 عکس
335 ویدیو
42 فایل
مدیر: @im_enqelabi
مشاهده در ایتا
دانلود
دیروز در مسیر تهران و بعد بندرعباس، بعد از انتشار مصاحبۀ آقای نیک‌بین - نمایندۀ محترم شهرستان کاشمر - با ایشان تماس گرفتیم و در مورد موضع پُراشکال ایشان پیرامون فضای مجازی، قدری صحبت کردیم. ایشان باتوضیحاتی، بخشی از مصاحبه‌شان را اصلاح و بخشی را هم انکار کردند. البته همچنان اشکالات متعددی بر مصاحبه ایشان وارد بود و هست. از دیشب هم به بعضی از دوستان عرض کردم که با ایشان ارتباط بگیرند و ایشان را از اشکالاتی که بر نوع نگاهشان به فضای مجازی وارد است، باخبر کنند. الحمدلله دقایقی پیش متنی از ایشان منتشر و مواضع قبلی خود را اصلاح کرده‌اند. @fakhrian_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙دوست داری عاقبت بخیر بشی؟! @fakhrian_ir
داداشی که فکر می‌کنی تو، تَه عدالت‌خواهی هستی، مشکل من با تو اینه که توی عدالت‌خواهی موندی و هنوز خیلی کار داره که عدالت‌گستر بشی. اگه مردی عدالت‌گستری کن. توی عدالت‌خواهی موندن، هنر نیست. متوجه شدی؟ @fakhrian_ir
بسترسازی برای اعتراض یا مردم‌سالاری؟ ▫️عده‌ای از آقایانِ مسئولِ دغدغه‌مند و خیرخواه، که البته نه درست می‌دانند که مسائل اخیر، اعتراض مردمی بود، یا اغتشاش داخلی بود، یا پروژۀ خارجی برای تجزیۀ ایران بود، یا فتنه بود یا... آمدند سریع اعلام کردند که آقا ما بزودی مجاری اعتراضات مردمی را در کشور فراهم می‌کنیم. ما چند خیابان یا چند نقطۀ معین را جهت شنیدن صدای مردم، آماده‌سازی می‌کنیم، ما... عده‌ای هم خوششان آمد و کف و سوت زدند. عده‌ای هم طلبکارانه گفتند: چرا اینقدر دیر؟ چرا حالا بفکر افتادید؟ حتما باید کشور را به فنا بدهید که صدای مردم شنیده شود؟! ▫️حالا واقعاً مشکل کجاست؟ مشکل نبود فضا برای اعتراضات مردمی است؟ نه. مشکل حضور کمرنگ مردم در دولت - به معنای حاکمیت - است. مشکل بی‌توجهی همین آقایان به «سالار» بودن مردم است. مشکل کنار زدن مردم در ساحت «تصمیم‌سازی»، «تصمیم‌گیری» و «اجرائیات» است. مشکل در نامحرم بودن مردم و عدم شفافیت است. مشکل در نگاه قیّم‌مآبانه آقایان نسبت به مردم است. مشکل آنجاست که فراموش‌مان شد که مردم رئیس‌اند و مسئولین خادم. فراموش‌مان شد که اگر آقایان به نان و آبی رسیدند از صدقه‌سر مردم است. ▫️آقایان عجله نکنید، لازم نیست بستر اعتراض مردمی را بوجود بیاورید، بیایید سالار بودن مردم را بفهمید و باور کنید. بیایید محضر مردم و ببینید آنها چه می‌گویند. بیایید به ریاست و سیادت مردم گردن نهید. فکر کردید هنر است که به مردم بگویید: ما لطف می‌کنیم و اجازه می‌دهیم صدایتان به ما برسد! مگر بناست کار را به جایی برسانید که مردمِ سالار بیایند با اعتراض حق‌خواهی کنند؟! چرا باید کار به اعتراض کشیده شود؟ چرا باید مردم با اعتراض به مقصود خود برسند؟ ساختار معیوب است یا مسئول؟ یا هردو؟ ▫️اگر راست می‌گویید بیایید این حرف‌ها را بشنوید و عمل کنید: ۱. خطاب به همه‌ی مسئولین محترم کشور [می‌گویم]: هر جایی که مسئولین کشور توانایی‌های مردم را شناختند و به کار گرفتند، ما موفق شدیم. هر جایی که ناکامی هست، به خاطر این است که ما نتوانستیم حضور مردم را در آن عرصه تأمین کنیم. ما مسائل حل نشده کم نداریم. در همه‌ی مسائل گوناگون کشور، مسئولین باید بتوانند با مهارت، با دقت، با ابتکار، راه‌هائی را برای حضور مردم پیدا کنند - همچنان که در عرصه‌ی بسیار دشوارِ جنگ این اتفاق افتاد، راه باز شد؛ کسانی توانستند راه را باز کنند - تا هر جوانی، هر پیری، هر مردی، هر زنی که بخواهد در این کار بزرگ شرکت کند، راه برایش باز باشد. در زمینه‌های گوناگون هم می‌شود، در اقتصاد هم میشود. اقتصاد کشور، تولید کشور می‌تواند به وسیله‌ی همت مردم، با پول مردم، با ابتکارهای مردم، با انگیزه‌های مردم، چندین برابر شکوفائی پیدا کند. سیاست‌های اصل ۴۴ را که ما تدوین کردیم، بر اساس همین نکته بود. بیانات در اجتماع بزرگ مردم کرمانشاه‌ ۱۳۹۰٫۰۷٫۲۰ ۲. شما [دولت‌تان را] می‌گویید «دولت مردمی»؛ دولت مردمی فقط به این نیست که بروید میان مردم؛ این کار لازم است امّا کافی نیست؛ باید بتوانید مشارکت مردم را در کارهای گوناگون و بخشهای گوناگون جلب کنید. من قبلاً هم یک وقتی گفته‌ام این را، ظاهراً در جمع شما شاید گفتم که بنشینید کیفیّت جلب مشارکت مردم را برنامه‌ریزی کنید، تعریف کنید که چه جور میشود مشارکت مردم را جلب کرد؛ چه در زمینه‌های مالی و اقتصادی، چه در زمینه‌های سیاسی، چگونه میشود از فکر مردم و از نظر مردم استفاده کرد در بخشهای مختلف. این برنامه‌ریزی میخواهد. در این نامه‌های گوناگونی که از طریق ارتباط مردمی یا غیر آن به ما میرسد، گاهی یک پیشنهادهایی هست که انسان میبیند پیشنهادهای بسیار خوبی است؛ یک آدمی که اصلاً نمی‌شناسیم چه کسی است، در یک موردی یک پیشنهادی دارد، یک نظری دارد، این نظر را می‌دهد، گاهی بسیار کارگشا است. [ببینید] چگونه می‌توانیم از اینها استفاده کنیم. بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت ۱۴۰۱٫۰۶٫۰۸ ۳. [مسئولین] یک سازوکاری را پیش بگیرند که بتوانند از این نظرات مردمی استفاده کنند که در حقیقت مردم را در تصمیم‌سازی‌های دستگاه‌های مسئول کشور شریک کنند؛ این یک. و برای این هم که از ظرفیّت‌های مردمی هم در عمل چگونه بایستی استفاده کرد، ساز و کار درست کنند که مردم را در اقدام هم شریک کنند. کسان زیادی هستند که مایلند به دولت در بخشی از کارها کمک برسانند و کمک کنند؛ راهش باید مشخّص بشود که طریقه‌ی اتّصال کمک مردمی مثلاً به این بخش این است؛ اینها را باید بنشینند فکر کنند؛ اینها احتیاج دارد به فکر کردن، مطالعه کردن و مانند اینها. بیانات در ارتباط تصویری با مردم قم ۱۴۰۰٫۱۰٫۱۹ @fakhrian_ir
یک مشت حرف حساب در مورد حجاب قوانین و ساختارها، نقش اساسی در پیشرفت یا عقب‌ماندگی ملت‌ها دارند. قوانین بر اساس آرمان‌ها و چشم‌اندازهای اجتماعی پی‌ریزی، تدوین و اجرا می‌شوند. برای اجرای قوانین، هم باید برنامه‌ریزی کرد و هم باید برایش ضمانت اجرا درنظر گرفت. دو مثال: ۱. برای عبور و مرور وسائل نقلیه، قانون لازم است؟ بله قانون عبور و مرور مصلحت فراگیر و اجتماعی دارد یا خیر؟ بله می‌توان قانون راهنمایی و رانندگی را تصویب کرد اما هیچ توجهی به اجرا و به نحوۀ اجرای آن نکرد؟ می‌توان هیچ ضمانتی و الزامی برای اجرای آن در نظر نگرفت؟ خیر. چون در این صورت نقضِ غرض می‌شود. ۲. برای مدیریت ویروس واگیر کرونا نیاز به دستورالعمل‌های بهداشتی برای اجتماع لازم است یا خیر؟ بله آیا معقول است شخصی بگوید من اعتقادی به قوانینِ مدیریت کرونا ندارم؟ خیر. آیا معقول است که دستگاه‌های مسئول برای کرونا مصوباتی داشته باشند، اما هیچ برنامه و الزامی برای اجرای آن نباشد؟ خیر. بی‌توجهی به قوانین، مفسدۀ عمومی دارد. ممکن است بی‌قانونی از ناحیۀ چند نفر معدود انجام گیرد، اما آسیب آن، فراگیر خواهد بود و دامن همه را به‌تدریج می‌گیرد. اما حجاب حالا قوانین مرتبط با عفت و حجاب از آن‌دست قوانین لازم و پُرثمری است که مصلحت عمومی دارد. حدود ۳۰ دستگاه در کشور وظایفی پیرامون استقرار و تثبیت عفاف و حجاب در کشور دارند. همه دستگاه‌ها هم باید طبق قانون، به وظایفشان عمل کنند. آقایانی که این قوانین را تصویب کردید، شفاف به مردم گزارش دهید که چه کرده‌اید برای اجرای آن! آقایانی که موظف به اجرای این قوانین بوده‌اید، امکانات هم داشته‌اید، کار هم دست شما بوده، بفرمایید چه کرده‌اید! چه کرده‌اید و چه باید می‌کرده‌اید که کار به کشف حجاب نکشد؟ کار به جایی نرسد که مردم در مترو و اتوبوس و خیابان به جان هم بیفتند که قانون اجرا شود! باید حتما کار به کتک‌کاری و فحش و فحش‌کشی بکشد تا تلنگر بخورید؟ چرا موجبات تحقیر متدین و معتقدین به حجاب و اجرای قانون را فراهم می‌کنید؟ چرا موجبات دلخوری و تنش و شکاف و دوقطبی‌سازی را فراهم می‌کنید؟ اگر توان اجرای وظایف‌تان را ندارید، دستان‌تان را بالا بیاورید و عذرخواهی کنید و خداحافظی. مردم باید بیایند بست‌نشین شوند تا شما به فکر وظایف قانونی - که بابت انجامش حقوق می‌گیرید - بیفتید؟! مگر زمان پهلوی‌ و قاجار است که بشینیم و التماس کنیم تا شما لطف بفرمایید و عنایتی کنید و به خودتان تکانی دهید؟ نه آقاجان اینجا ایران اسلامی است. اینجا حکومت اسلامی است که باید از صدر تا ذیل، از فرهنگ و اقتصاد و سیاست، حرف اسلام و خدا پیاده شود. مردم برای پیاده شدن دین، انقلاب کردند. انقلاب نکردند، هزینه ندادند که از مسئولین‌شان التماس کنند. همه ملزم به تبعیت از قانون اسلامی هستیم، چه معتقد به آن قانون باشیم و چه نه. چه آن قانون را درست بدانیم و چه نه. این را عقل می‌گوید، شرع هم تایید و تأکید می‌کند. حالا منوّرالفکرهای کم‌سواد نیایند و موعظه‌مان کنند که آقا به اقتصاد مردم، به سیب‌زمینی و پیاز برسید، حجاب و فرهنگ که الان اولویت نیست. برادر هر مسأله‌ای در جای خود لازم و مهم و ضروری است. اتفاقاً اولویت همین‌هاست. اولویت «ایران قوی» است. برهنگی و عریانی و اختلاط ایران را قوی می‌کند یا ضعیف؟ بدانید و بشنوید که فرهنگ خراب، بیشتر از اقتصاد خراب پدر مردم را درمی‌آورد. آن‌قدری که فرهنگ بد، خانۀ جامعه را ویران می‌کند، اقتصاد و سیاست نمی‌کند. آقایان بجنبید، نگذارید دیرتر شود. تمام شما ۳۰ دستگاه باید شفاف برای مردم بگویید چه کردید و چه می‌کنید! ما از شما مسئولین محترم التماس نمی‌کنیم، بلکه شما را ملزم به پاسخگویی می‌کنیم. این را بدانید. والسلام اسماعیل فخریان @fakhrian_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ۱۸ دقیقه با نوجوانان قشم با دانش‌آموزان نوجوان بر سر چه مسائلی باید گفتگو کرد؟ در این ۱۸ دقیقه با یکی از مهم‌ترینِ این مسائل آشنا می‌شوید! 👤 حجة‌الاسلام و المسلمین فخریان ۱۴۰۱٫۰۹٫۲۴ @fakhrian_ir
نبرد با بی‌اراده‌ها بخشی از نبرد ما، با آدم‌هایی است که معتقدند: «نمی‌شود»، «نمی‌توانیم»، «نمی‌گذارند». مشکل اینها «بی‌ارادگی» است. در این نبرد، باید اراده ایجاد کرد. چگونه؟ ۱. با تبیین درست آرمان‌ها ۲. با تبیین نمونه‌های موفق ۳. با تبیین عظمت راه طی شده ۴. با تبیین عظمت ظرفیت‌های موجود ۵. با تبیین اینکه: رفتن، رسیدن است تبیینِ تو باید به‌گونه‌ای باشد که منجرّ به حرکت شود. یعنی تبیینِ محرِّک، نه تبیینِ خنثی. @fakhrian_ir
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رونمایی از ۳ دستاورد جدید هسته‌ای 🔹رادیو داروی جدید برای تشخیص تومورهای سرطانی، شتاب‌دهنده الکترونی با کاربرد در تصفیه پساب‌های صنعتی و یک محصول جدید برای عقیم‌سازی آفات کشاورزی دستاوردهایی هستند که توسط متخصصان هسته‌ای بومی‌سازی شده است. @Farsna
از آقای خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور بابت موضع‌گیری صریح، درست و بجایی که اتخاذ کردند، تشکر می‌کنم. @fakhrian_ir
پیام من به آقای خزاعی بعد از تماس با ایشان: سلام علیکم بنده به رسم ادب و وظیفه تماس گرفتم که بابت موضع‌گیری درست و بجای شما در مورد عملکرد بعضی از اهالی سینما تشکر کنم. و همچنین عرض کنم که مردم ایران از شما انتظار دارند سینمایی در شأن ملت بزرگ و انقلابی ایران بسازید. سینما جزو مهم‌ترین ابزار تمدنی است که در صدور فرهنگ انقلاب اسلامی می‌تواند اثرات جدی داشته باشد. @fakhrian_ir
📢 چرا عده‌ای، از قطارِ انقلاب اسلامی پیاده می‌شوند و به جبه‍ۀ مقابل پناه می‌برند؟ 🔸 انقلاب اسلامی حرکتی در برابر تمدن غرب است که می‌بایست مراحل مختلفی را تا رسیدن به آرمان‌هایش پشت سر بگذارد. به‌طور طبیعی، انقلاب اسلامی در هر مرحله از حرکتش، با ریزش‌هایی روبه‌روست؛ زیرا در هر دوره، کسانی که نمی‌توانند با آرمان‌ها و برنامه‌های انقلاب اسلامی هم‌گام شوند، به‌تدریج ریزش می‌کنند. به عنوان نمونه، آن‌ها که نمی‌خواهند از عقلانیت مدرن عبور کنند، با تکیه بر این عقلانیت، به نفی اصل انقلاب می‌پردازند؛ آن‌ها راه رسیدن به سعادت و عدالت اجتماعی را همین عقلانیت مدرن می‌دانند و گمان می‌کنند که انقلاب اسلامی به بی‌راهه می‌رود! در‌واقع، آن‌ها آرمان‌‌های انقلاب و مقولاتی چون عدالت، امنیت و رفاه بشر را بر‌اساس همین عقلانیت مدرن، درک و تحلیل می‌کنند و عبور از آن را به‌معنای عبور از آرمان‌‌های انقلاب و ناکارآمد و متحجرانه تلقی می‌کنند؛ از این جهت، در‌ مقابل این مرحله از حرکت متعالی انقلاب اسلامی مقاومت می‌کنند و درنهایت، صف خود را از صف انقلابیون جدا می‌کنند. بر این اساس ریزش‌ها، به عدم همراهی عده‌ای با مرحله‌ای از مراحل تکاملی انقلاب اسلامی برمی‌گردد. از طرف دیگر، در هر مرحله، رویشی هم پیدا می‌شود؛ زیرا وقتی انقلاب اسلامی طرح جدید اجتماعی را پیش روی ملت‌ها قرار می‌دهد و پیشرفت‌های گسترده‌ای را در عرصه‌های مختلف رقم می‌زند، قشر وسیعی از نخبگان و روشن‌فکران و یا مستضعفان و مظلومان در دنیای اسلام و در مقیاس جامعه جهانی، مجذوب انقلاب اسلامی می‌شوند و به این سو می‌آیند. این ریزش و رویش، در همه مراحل تاریخی انقلاب اسلامی وجود داشته و در ادامۀ مسیر هم وجود خواهد داشت و طبیعی است. 🔹 انقلاب اسلامی از آغاز بر محور بسط خلافت الهیه حرکت کرد و به مبارزه با جریان استکبار و مبارزه با نظام سلطنتی به‌عنوان یک ساختار عدالت‌گریز و دین‌ستیز پرداخت و یک ایده اثباتی به نام «حکومت اسلامی» را مطرح کرد. در هر یک از این مراحل، با دقیق‌تر شدن و تبیین بیشتر آرمان‌های اسلامی، عده‌ای، که برخی از ایده‌‌های نظری و عملی خود را حذف‌شده می‌دیدند، از انقلاب جدا شدند! به‌عنوان مثال، هنگامی که مبارزه به مرحله درگیری با اصل نظام سلطنت منتهی شد، گروه‌هایی که سلطنت مشروطه یا مشروعه و یا دموکراتیزه شده را می‌خواستند، از قطار انقلاب پیاده شدند؛ چون گمان کردند که این انقلاب از آرمان‌های صحیح خود فاصله گرفته است! یا در آن‌جا که امام انقلاب بر «جمهوری اسلامی» تأکید کرد؛ برخی که به‌دنبال تحقق جمهوری سوسیالیستی و یا جمهوری با قیدهای دیگر بودند، این جهت‌گیری را متناسب با آرمان‌ها خود ندیدند و ریزش کردند. مبارزات مارکسیستی بر علیه انقلاب اسلامی عمدتاً از همین مرحله شروع شد. هنگامی که قانون اساسی تدوین شد نیز ریزش بر همین منوال بود. هواداران حکومت دموکراتیک و دین حداقلی وقتی مشاهده کردند که اسلام و ولایت فقیه به یک نظام حقوقی کلان در جامعه تبدیل می‌شود از انقلاب فاصله گرفتند.  از مرحله‌ای که انقلاب اسلامی وارد مبارزه جهانی شد نیز طیفی که به یک فرم یا انقلاب در مقیاس ملی می‌اندیشیدند، فریاد برآوردند که ضرورتی ندارد ما هزینه یک انقلاب جهانی را بپردازیم؛ باید در حد حل‌وفصل مسائل ملی و عمران و آبادانی کشور خود تلاش کنیم. بنابراین، حاضر نشدند در بسط فرهنگی اسلام و انقلاب اسلامی در مقیاس جهانی و مبارزه با نظام استکباری حاکم بر جهان همکاری کنند. به عبارت دیگر، وقتی انقلاب اسلامی برای دفاع از اسلامیت نظام، تا مرز درگیری نظامی با استکبار ایستاد، حتی عده‌ای از طرفداران انقلاب اسلامی، به دلیل هزینه این حرکت، راه خود را جدا کردند؛ بدون آن‌که به دستاوردهای این حرکت توجه داشته باشند. در کنار همۀ ریزش‌هایی که در مراحل تکاملی انقلاب اسلامی روی می‌دهد، رویش‌هایی بسیار گسترده‌ای نیز به وقوع پیوسته است که از آن جمله می‌توان به رویش نسل‌های جدید جوان، مؤمن و انقلابی، هویت‌یابی و قدرت گرفتن اسلام انقلابی و گرایش به اندیشه مقاومت در منطقه و جهان و تغییر در جبهه‌بندی سیاسی جهانی و... اشاره کرد. 🔉 استاد سید محمدمهدی میرباقری @fakhrian_ir