eitaa logo
کانال فلسفه علویه
111 دنبال‌کننده
123 عکس
99 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ مؤمنینِ عزیز، اگر این آرشیوِ سخنان مصطفی ملکیان را درباره‌ی شهید رئیسی دیده اید و خشمگین شده اید، بدانید که اصلا بر او حَرَجی نیست. چرا که ملکیان، ذهن بسیار مغشوش و مُشَوَّشی دارد. ✖️از فیلسوف نمایی که سالها در حوزه و دانشگاه تحصیل کرده اما نهایتا به نظریه‌ای حیران کننده و البته ویران کننده در جمع میان عقلانیت و دیانت رسیده چه انتظاری دارید؟ ◼️فی المثل، او عقیده دارد که ایمان، مقوله‌ای غیر معقول است مگر آنکه صحت و درستیِ تک تک آیات و روایات به لحاظ عقلی برای خودِ شخص اثبات شود و اگر چنین شد، باید نتیجه گرفت که آن فرد، مؤمن به دین اسلام نیست بلکه فقط فیلسوفی است که آراء و نظراتش از قضا منطبق با شریعت پیامبر اعظم "صلی الله علیه وآله" است! ⚫️ بگذریم! بنده هم مثل شما متأسفم که چنین افرادی، سالها کرسی درس و دانشگاه را به عنوان استاد در نظام اسلامی، اشغال کرده اند و مریدانی در سیاسیون داشته اند اما قضی الأمر
انسان مساوی یا متفاوت 🔘 پرسش؟ آیا انسان ها با هم در خلقت برابر هستند؟ یا متفاوت؟ ⭕️ اقوال: 🔰 انسان ها با هم در خلقت یکسان نیستند. عدم یکسان بودن چند قول دارد: 1⃣ برخی انسان ها با دیگر انسان ها از دو نوع هستند، یعنی در واقع برخی انسانها را انسان نمیدانند: ↩️ یهود تلمودی: سایر انسانها حیواناتی هستند برای خدمت به یهود. ↩️ استعمارگران امپریالیست آمریکایی: سیاه پوستان و سرخپوستان انسان نیستند بلکه حیوان هستند. 2⃣ متکلمان و ارسطو: بر این باور هستند که ماهیت اصل حقیقت است و موجودات با هم متباین هستند، بر اساس این نگاه هیچ دو موجودی نمیتواند با هم از نظر خلقت مشابه باشد و هر فردی از افراد هم با هم در همه موجودیت متفاوت باید فرض شوند. 3⃣ مشائیان و ابن سینا: بر این باور هستند که انسانها در عالم دنیا با توجه به عوارضی مثل کم و کیف این و... از سایر افراد متمایز است. در این نگاه انسان در نوع انسانی یکسان هستند یعنی جنس و فصل همه انسانها با هم برابرند ولی افراد آن بر اساس عوارض از هم متمایزند. 4⃣ ملاصدرا: وی تمایز را به خود وجود می داند، 5⃣ عرفا: حقیق ما سوالله را جلوه می دانند که از اینجا تنها یک وجود بالذات به دست می دهد و سایر وجدات رابط هستند و هستی ایشان چیزی جز عین الربط نیست و این نوع ارتباط است که تمایز را تعیین میکند 🔰 برخی همچون جریان فمینیستی همه انسان ها را برابر دانسته اند و برای آن چند دلیل آورده اند: 1⃣ چون همه افراد نوع انسانی در عنوان انسان مشترک هستند، پس از نظر خلقت هم باید با هم برابر باشند. 🔻 نوع انسانی در عالم ماده مشترک است ولی اگر نگاه سینوی را پذیرفتیم همین نوع انسانی افرادی دارد با عوارض مختلف و از نگاه صدرا وجود هر انسانی دارای تمایز است چون مراتب هستی متفاوتی نسبت به سایر افراد دارد و بنا به نظر عرفا نیز هر انسانی جلوه خاصی از وجود حق است کت در این صورت هیچ جلوات ای با دیگری برابر نیست، بله علت فاعلی نسبت به هر معلولی بالسویه اسد ولی این به معنای برابری وجودی موجودات نیست. 2⃣ انسان ها در برخی حقوق مشترک هستند پس این اشتراک در حقوق به سبب برابری در خلقت آنها است. 🔻این توهم به جهت خلط میان مقام تکوین و تشریع است. بله از جهت تشریعی برخی احکام میان افراد مشترک است ولی تعمیم حکم تشریعی به حکم تکوینی بدون دلیل ممکن نیست. ♻️ اگر به صورت وجدانی هم انسان خود را با سایر انسان ها قیاس کند به تفاوتهای ظاهری پی می برد و این بدیهی است. ولی سبب این تفاوت عوارض است یا جوهر یا وجود یا مظاهر اختلاف است، و بر اساس مبانی متفاوت خواهد بود. ✍️ میرزا محمد رضا صفایی تخته فولادی. 💢@falsafeh_alaveyeh
بیمه یا صندوق اجتماعی یکی از نهاد های اجتماعی و البته پیش از آن اقتصادی دوران مدرن بیمه است. هدف از ایجاد بیمه سازو کاری است که با تعهد به جبران خسارت از متقاضی مبلغی به عنوان حق تعهد اخذ می کند. این ساز و کار با خارج کردن سرمایه های نسبتا کوچک از دست افراد مختلف و تجمیع آنها با به دست آوردن سرمایه نسبتا بزرگ توان اثرگذاری اقتصادی پیدا میکند و خود را به عنوان یک سرمایه گذار بزرگ مطرح می کند که از سود سرمایه گذاری بر کلان طرح ها خدمات خود را ارائه میدهد. با این روش سود متنابهی نصیب شرکت بیمه شده و البته تضمین ضمنی به متقاضی داده میشود ولی این خدمات بالفعل نیست و تنها در زمان وقوع حادثه ارائه میشود. حال اگر بیمه اجباری شود یا انحصاری سود تضمین شده بیمه ها حتمی است، به عنوان نمونه: 1⃣ بیمه شخص ثالث اجباری است. 2⃣ تعداد کشته های در سال هم مشخص است به عنوان نمونه ۱۹۴۵۰ نفر حدودا. 3⃣ حدود ۲۴ میلیون خودرو در کشور موجود است. 4⃣ قیمت دیه افراد ۱/۲۰۰ میلیارد است. 🔰 مجموع دیه این افراد حدودا ۲۴ تریلیون تومان است. 🔰 با قیمت حداقل بیمه یعنی ۱/۵۰۰ میلیون تومن حق بیمه حداقل ۳۶۰ تریلیون تومان است یعنی یک دهم درآمد شرکتهای بیمه صرف حق بیمه میشود و نه برابر سود خالص است که از نظر شرعی به جهت آنکه: ↩️ هیچ فرایند تجاری برای آن انجام نگرفته است. ↩️ هزینه متناسب با خدمات نیست. ↩️ موجب بنگاه داری اقتصادی میشود. ↩️ موجب رشد نقدینگی نا متوازن است. و... قابل قبول نیست. ♻️ اما این راه شرعی این موارد چیست؟ در گذشته دیه غیر عمد بر عهده عاقله فرد بود که شامل اقربای فرد بودند و این مختص زندگی قبیله ای بود که قبیله با هم یک واحد اجتماعی را تشکیل می دادند ولی با توجه به از بین رفتن این سبک از زندگی در جامعه ما به جز موارد خاص باید راه حل دیگری برگزید. ♨️ راه حل جدید تشکیل صندوق اجتماعی دیات است بر این اساس هر صاحب خودرو موظف است سالانه مبلغی به عنوان هزینه صندوق دیه با توجه به درامد فرد پرداخت کند که میزان آن بر حسب میزان احتمالی دیه پرداختی در آن سال محاسبه میشود در این صورت هزینه برای افراد به شدت کاهش میابد و البته خبری هم از سود کلان و بنگاه اقتصادی بیمه نخواهد بود. و این اقدام متناسب با نگرش اسلامی به حمایت جمعی در موارد آسیب های اجتماعی نیز هست. ✍️ میرزا محمد رضا صفایی تخته فولادی 💢@falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلاغ‌ها آتش نشان های طبیعی هستن!😍 شاید این نکته رو نمیدونستید که کلاغ ها هر جایی که از طبیعت آتش بگیره سریعا همدیگه رو خبر میکنن و سعی میکنن آتش رو تو نطفه خفه کنند
دانشمندان معتقدند هر بار که شما در برابر عصبانی شدن مقاومت می کنید، در مغز شما اتصالات جدیدی بین سلولهای عصبی شکل میگیرد و باعث میشود تا شما آرامتر و دوستانه تر برخورد کنید. درواقع هرچی شما جلوی عصبانیتتون رو بگیرید، مقاومتر میشید و کمتر عصبانی میشید! 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش طاووس به کار رفته در زیر گنبد مسجد شیخ لطف الله علاوه بر آنکه از شاهکارهای معماری ایرانی_اسلامی میباشد نمادی از نور است که اشاره به خیرات ونیکی‌ها دارد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 برخی بر اساس این رفتارهای غیر قابل پیش بینی ذرات و در ابعاد کوانتمی گمان می کنند علیت وجود ندارد. چرا که نمی توانند قاعده ای برای رفتار این ذرات به دست آورد. 1⃣ اما نکته مهم آن است که علیت در زبان فلسفه اسلامی به معنی هستی بخش است. نه به معنای اثر و موثر است. در فلسفه اسلامی موجود عینی دو حیثیت دارد؟ ↩️ یکی حیثیت وجودی. ↩️ یکی حیثیت ماهوی. 🔻خواه حیث وجودی خواه حیث ماهوی در خارج اصلی و دیگری تبعی باشد، وجود آن موجود اگر ممکن باشد نیاز به علتی دارد که آن را محقق سازد. در اینجا وجود موجود را علت هستی بخش میدهد و ارتباط بین علت و معلول هم در حدوث و هم در بقا و دائمی است. و در صورت انقطاع معلول معدوم میشود. 2⃣ در فیزیک علت به معنای اثرگذار است که بر شی موجود تغییری فیزیک ایجاد می کند ولی وجود موجود را ایجاد نمیکند. 🔰 بر این اساس اصلا علیت فلسفی ناظر به علیت فیزیکی و بالعکس نیست که حتی با رد علیت فیزیکی بتوان علت فلسفی را رد کرد. 3⃣ اینکه دانشمندان نمیتوانند رفتار ذرات را پیش بینی کنند تلازمی بر فقدان علیت ندارد، بلکه ناشی از علتی است که تحلیل رفتارش پیچیده است، نه انکه فاقد علیت باشد. 4⃣ بر اساس فلسفه اسلامی برخی موجودات که به ظاهر فاقد اختیار است، دارای اختیار هستند، چه بسا ذرات هم دارای اختیار باشند! در این صورت تحلیل رفتار این ذرات بر اساس معامله آن به صورت جسم منفعل اشتباه خواهد بود. ✍️ میرزا محمد رضا صفایی تخته فولادی 💢@falsafeh_alaveyeh
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 «متوشالح» ستاره‌ای قدیمی‌تر از کیهان 🔹 از سال ۲۰۰۰ میلادی ستاره‌شناسان در حال تحقیق روی ستاره‌ای هستند که گفته می‌شود ۱۳.۸ میلیارد ساله است؛ این یعنی ستاره HD۱۴۰۲۸۳ یا «متوشالح» با فاصله ۱۹۰ سال نوری از زمین قدیمی‌تر از کیهان است.
🔺عکسی تاریخی از سردر باغ زرشک اصفهان که توسط ظل السلطان تخریب شد 🔹باغ زرشک یکی از معروفترین باغ‌هایی که به دستور شاه عباس اول بر محور چهارباغ ساخته شده بود. این باغ حدود هشتاد هزار متر مربعمساحت داشته و عمارتی مجلل در آن ساخته شده بود. در حدود سال هزارودویست و هفتاد خورشیدی عمارت باغ زرشک نیز مانند بسیاری دیگر از ابنیه صفوی بدست ظل السلطان تخریب گردید.
چرا به مسعود پزشکیان رأی خواهم داد قرائن نشان می‌دهد دکتر مسعود پزشکیان دولتی عقل‌محور تشکیل خواهد داد که اعضای آن بر مدار خردورزی، تخصص و برنامه عمل می‌کنند؛ به ملت دروغ نمی‌گویند؛ وعده‌های فریبنده نمی‌دهند؛ در هیچ شرایطی تسلیم رانت و فساد نمی‌شوند؛ در سپهری از شفافیت، صداقت و قانون‌مندی حرکت می‌کنند؛ خود را به حقوق شهروندی آحاد ملت ملتزم می‌دانند؛ از انتقاد استقبال می‌کنند؛ در عرصه‌های فرهنگی به خشونت متوسل نمی‌شوند؛ تزویر و ریا نمی‌ورزند؛ به ضرورت توسعه همه‌جانبه پایدار برای رهایی از مشکلات و مغضلات کنونی کشور ایمان دارند و با جهل و فقر می‌ستیزند؛ بیهوده دشمن‌تراشی نمی‌کنند و با تعامل سازنده با کشورهای جهان، ایران عزیز را از انزوا بیرون می‌آورند و در صحنه بین‌الملل جای شایسته‌ای برای این کشور به وجود می‌آورند. به مسعود پزشکیان رأی خواهم داد با این امید که آنچه گفتم و بسیاری دیگر از فضایلی که نگفتم، گرچه به‌صورت نسبی، جامه تحقق بپوشد. محمد مجتهد شبستری ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ 🔰 بله دفعه قبل هم به پیشنهاد امثال مجتهد شبستری شخصیتی مثل روحانی رای اورد... و شد ویرانی هشت ساله... 🔰 عقلانیت مد نظر این گروه یعنی پذیرش متد غیر الهی و دست کشیدن از تقریر سنتی از دین و گرفتار متد تکثر گرایی مثل ایشان افتادن.. 🔰 عقلانیت در دستگاه فکری ایشان یعنی عقل منفعت گرا آن هم منفعت دنیوی شخصی و گروهی..نه منافع حقیقی الهی.. 🔰 نتیجه عدم دشمن تراشی هم خوب حس کردیم...با ترامپت...و برجام پاره!!! 🔰کشور در دوران شهید جمهور در بریکس عضو شد و همکاری های گسترده با جامعه ملل داشت و انزوا را ما نمیفهمیم از نظر این اشخاص یعنی چیست؟ مگر دنیای ایشان محدود باشد به دولت های ظالم و امپریالیستی جهان... یعنی غرب باشد!!! که حتی نسل کشی غزه را محکوم نمی کنند... بلکه در آن مشارکت دارند. 🙏 ایشون اگر لب نگشایند لطف کرده اند... ♨️ ما را به خیر کسان امید نیست شر مرسان....
💫سرعت تکنولوژی 🔘 پرسش؟ یکی از ویژگی های تکنولوژی سرعت است. پرسشی که در اینجا مطرح میشود اینکه آیا مطلق سرعت حسن است یا نه برخی سرعت ها حسن و برخی قبیح است. 🔴 پاسخ عقلی: در عرف جامعه چنین برداشت شده است سرعت در امور امری ممدوح است، چرا که صرفه جویی در زمان است. پس پرسش به همین مطلب باز می گردد: «آیا صرفه جویی در زمان مطلقا ممدوح است یا در مواردی قبیح است؟» 1⃣ صرفه جویی بما هوهو: تعریف صرفه جویی:«مصرف درست و مناسب چیزی است که در اختیار شخص قرار دارد»، این همان تعریف عدالت در مصرف است. با نظر به ذات و ماهیت صرف جویی که مساوی عدالت است و عدالت ذاتا ممدوح است، از این رو اولا و بالذات صرفه جویی ممدوح است. 🔘 پرسش؟ هر سرعتی منجر به صرفه جویی میشود؟ 🔴 پاسخ: این ادعا که هر سرعتی موجب صرفه جویی میشود ادعای بدون دلیل است و هر سرعتی موجب صرفه جویی در زمان نمیشود و این حکم کلیت ندارد به عبارت دیگر سرعت: ↙️ مساوق صرفه جویی نیست. 🔻 چون مفهوم صرفه جویی و سرعت با هم برابر نیست. ↙️ مساوی صرفه جویی نیست. 🔻مصداق صرفه جویی و سرعت در مواردی با هم مطابق است ولی در مواردی با هم مطابق نیست. ↙️ ملازم صرفه جویی نیست. 🔻زیرا سرعت: ↩️ لازم ماهیت صرفه جویی نیست. زیرا سرعت و صرفه جویی مثل زوجیت و چهار با هم متبادر به ذهن نیستند. ↩️ لازم وجود خارجی نیست زیرا مثل سیاهی برای زنگی در وجود خارج همراه صرفه جویی نیست و در مواردی صرفه جویی در زمان با سرعت نیست. ↩️ لازم وجود ذهنی، مثل نوعیت برای انسان کلی در ذهن، صرفه جویی نیست. 🔺 سرعت و صرفه جویی به صورت اتفاقی در مواردی ملازم هستند.
2⃣ صرفه جویی و عوارضش: در جایی که عنوان دیگری بر مصداق یا عنوان صرفه جویی عارض شود حکم آن تفاوت می کند. صرفه جویی اگر همراه با عنوان: ↩️ عسر و حرج ↩️ ضرر ↩️ انحراف از هدایت ↩️ ظلم و... همراه شود صرفه جویی عقلا قبیح خواهد بود. 🔰 حال صرفه جویی در زمان اگر به قیمت عروض عناوین مذکور باشد صرفه جویی در زمان نه تنها ممدوح نیست بلکه قبیح است. 🔴 پاسخ نقلی: سرعت در زندگی در قرائت دینی به صورت ذاتی مذموم است چنانکه از موارد قبیح در روایت عجله دانسته شده: «اَلْغِيبَةُ أَنْ تَقُولَ فِي أَخِيكَ مَا سَتَرَهُ اَللَّهُ عَلَيْهِ وَأَمَّا اَلْأَمْرُ اَلظَّاهِرُ فِيهِ مِثْلَ اَلْحِدَّةِ وَاَلْعَجَلَةِ فَلاَ» اما در دو مورد حکم متفاوتی داده شده است: ↩️ سرعت در امور خیر: ممدوح است. ↩️ سرعت در امور دنیوی: مذموم است.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر این استدلال و تفکر نیست چیست؟
زمینی که روی آن هستیم با ۴ سرعت نجومی در ۴ حرکت مختلف است. دور خودش. دور خورشید. با خورشید داخل کهکشان. با کهکشان داخل کیهان. فقط سرعتها را دقت کنید; اما هیچکدام را حس نمیکنیم!
معماری و تزئینات ایرانی مقبره شیخ عبدالصمد نطنز، ایران
محققان یک شکل هندسی خاص کشف کرده‌اند که بدون توجه به ابعادی که در آن اندازه‌گیری می‌شود، عرض ثابتی دارد. گروهی از محققان مثلث Reuleaux را که یک مثلث متساوی الاضلاع با قوس های منحنی و عرض ثابت است، در بعد سوم و بعد از آن کوچک کرده‌اند. با انجام این کار آنها یک مشکل ریاضی را حل کرده‌اند که از سال ۱۹۸۸ میلادی تاکنون حل نشده است. نکته جالب آن است که حجم هر شکل به راحتی قابل محاسبه است. آندره بوندارنکو یکی از ریاضی دانان دانشگاه علم و فناوری نروژ در این باره می گوید: نکته جالب آنکه حجم هر شکل به راحتی قابل محاسبه است. بنابراین می توانیم n حجم از این شکل را با nحجم از توپ مقایسه کنیم و از لحاظ ریاضی به دقت ببینیم که حجم شکل‌های ما به‌طور تصاعدی کوچک‌تر است. این شکل به طور متناسب در ابعاد بالاتر کوچکتر از کره ای با ابعاد یکسان است. سال گذشته یک شکل ۱۳ وجهی به نام «کلاه» کشف شد. اما شکل جدید هنوز نامگذاری نشده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب خطاب به یکی از مدال‌آوران المپیادهای علمی: شما که فلسفۀ غرب را می‌خوانید، سعی کنید با فلسفۀ اسلامی هم آشنا شوید.
کلاغ‌ها قدرت برنامه‌ریزی و توان فریب‌کاری دارند. بسیاری از کلاغ ها عادت دارند غذا و آذوقه را برای مصرف در آینده، به خصوص در فصل سرما ذخیره کنند. اما گونه به خصوصی از زاغ ها حتی در این مورد یک قدم فراتر می روند. آنها اگر متوجه بشوند که تحت نظر هستند، برای فریب دادن و گیج کردن پرنده های دیگر منقار خود را در زمین فرو می برند بدون آنکه غذا را در آن نقطه قرار داده باشند. سپس ممکن است آنها غذا را در نقطه ای دیگر مخفی کنند.
هیچ میدونستین که تصویر اجسام بر روی شبکیه چشم ما هم به صورت معکوس(یعنی بالا پایین میفته و پایین بالا) و برگردان جانبی(راست چپ میفته و چپ راست) تشکیل میشه؟ درواقع میدان بینایی ما ۴ قسمت میشه(بالا راست، بالا چپ، پایین راست، پایین چپ) که هرقسمت مسیر متفاوتی طی میکنه. نهایتا این قسمت پس سری Occipital مغز ماست که آنالیز میکنه که اصل تصویری که در میدان بینایی ماست به چه صورته!!! در واقع در دوران بچگی مغز ما یاد میگیره که تصویر و درک درست از اجسام چه شکلیه! قسمت چپ میدان بینایی هردو چشم توسط نیمکره راست آنالیز میشه و قسمت راست میدان بینایی هردوچشم توسط نیمکره چپ. در نهایتا هر دو نیمکره یک تصویر پروسس شده رو ارائه میدند.