آرامگاه🏛 کوروش
✍️ میرزا محمد رضا صفایی تخته فولادی
🧶 در دوران پس از اسلام تاریخ نویسان اسلامی کمتر به آرامگاه پاسارگاد توجه داشته اند به گونه ای که اشاره به این آرامگاه مختصر و محدود است.
🧶 اولین بار «ابن بلخی» در حدود 498 تا 511 هجری قمری در کتاب فارسنامه به پاسارگاد اشاره کرده است. ابن بلخی: «مرغزار کالان نزدیکی گور مادر سلیمان است طول آن چهار فرسنگ، اما عرض ندارد مگر اندکی و گور مادر سلیمان از سنگ کردهاند.» اولین جهانگرد اروپایی که از این آرامگاه یاد میکند جوزپه باربارو (Barbaro Josafat) جهانگرد ونیزی است که در سال 1474 میلادی بازدیدی از آن داشته است.
🧶 جوزپه باربارو در این باره مینویسد: گوری است که گویند قبر مادر سلیمان است و بر فراز آن کلیسای کوچکی است که خطوط عربی بر آن کندهاند، ایرانیان آن را مادر سلیمان خوانند و این بنا رو به مشرق است...ادامه دارد.
📌برای مطالعه ادامه یاداشک به صفحه ذیل مراجعه نمایید:
🌍 https://thakhtefolady.blogsky.com/1402/08/13/post-62/%d8%a2%d8%b1%d8%a7%d9%85%da%af%d8%a7%d9%87-%da%a9%d9%88%d8%b1%d9%88%d8%b4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زمان ⏱ چیست؟
بیشک زمان پیچیدهترین و البته به نظر من زیباترین مفهومی است که بشر را هزاران سال مجذوب خود کرده است
درمورد زمان چند دیدگاه همیشه برای من جالب بوده:
💢 اینشتین: «افرادی مثل ما که به فیزیک اعتقاد دارند میداننــــــد تفاوت گذشته، حال و آینده تنها توهمی دائمی و سرسختانه است.»
💢دیدگاه دوم: کرت گودل، ریاضیدان و فیلسوفی که با استفاده از معادلات نسبیت عام در نظریهای که به «جهان گودل» مشهور است توضیح داد؛ بُعد زمان حالت خمیدهی بسته ⭕️ (دایره) دارد و یک شخص با حرکت روی محور زمان و رفتن به آینده، مجدد به گذشتهی خود (نقطهی شروع) باز میکردد.
💢دیدگاه سوم: قانون دوم ترمودینامیک یا مفهوم آنتروپی است که میگوید تمام جهان وهر سیستمی که در آنست به سمت یک «تغییر» برگشت ناپذیر و یا بینظمی میرود. پس زمان چیزی جز تغییرات نیست. این یعنی «گذر زمان»«arrow of time»
✍️دیدگاه چهارم: که دیدگاه خود من است در این دیدگاه زمان تنها یک مفهوم فلسفی است که ذهن آن را از میزان حرکت اشیا انتزاع می کند. در واقع زمان در خارج وجود عینی ندارد بلکه در خارج حالات مختلف اشیا نسبت به هم در یک بازه محدود زمان نام و در این صورت گذشته حال و آینده یک اعتبار ذهنی است و بر خلاف نگاهی که در فیلم گفته شد گذشته عدم نیست بلکه حالتی است که برای ما در دسترس نیست و آینده نیز معدوم نیست بلکه آن هم حالتی است که برای ما در دسترس نیست پس حال حالتی است که ما توانایی تسخیر در سایر موجودات را داریم. و از این رو زمان حالت شی است.
♻️#حکمت_صغری
♻️#طبیعیات
♻️#فلسفه_زمان
🌍 @falsafeh_alaveyeh
اصطلاح ذرهباوری به بعضی از نظریههای مربوط به معرفت شناسی نظیر «تصورات بسیط» (simple ideas) جان لاک (John Locke) و دیوید هیوم (David Hume) یا زبانشناختی (نظیر قضایای اولیۀ اتمیسم منطقی) نیز اطلاق میشود. فلاسفۀ اسلامی با عنوان «جزء لایَتَجَزّی» در دو سطح بدین بحث پرداختهاند؛ نخست در این باب که جزء یا اجزای لایتجزی چگونه تشکیل شدهاند، و دوم، در باب نفی یا اثبات این اجزا. برخی به وجود جزء لایتجزی اعتبار دادهاند و برخی در ابطال آن براهینی همچون «برهان فروپاشی سنگ آسیا»، «نفی دایره»، «برهان قطع» و «برهان تناسب» را مطرح کردهاند.
📚کتاب #سازمانهای_یهودی_و_صهیونیستی_در_ایران
✏️ نویسنده: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
درباره کتاب:
این کتاب که بر پایه اسناد ساواک تهیه شده، حاوی اسناد و بررسیهای مبتنی بر اسناد در باب سازمانها، انجمنها و دستههای یهودی و صهیونیستی مربوط به دوره پهلوی است. این اسناد عمدتا به همگرایی مجامع و محافل یاد شده با برنامهها، فعالیتها و اهداف صهیونیستی در ایران به ویژه موضوع انتقال یهود به فلسطین اشغالی و جمع آوری اعانه برای رژیم صهیونیستی اشاره دارد. کتاب با تاریخچهای از چگونگی پیدایش صهیونیسم آغاز میشود، آن گاه وضعیت یهودیان در تاریخ معاصر ایران (دوره پهلوی) بررسی میگردد. در فصل بعد سازمانها و کانونهای یهودی و صهیونیستی معرفی میشوند و فعالیت آنها براساس اسناد ساواک بررسی میشود. مهمترین سازمانهای یهودی که در کتاب به آنها اشاره شده عبارتاند از: "آلیانس"، "تشکیلات صهیونیت ایران"، "آژانس یهود" (سخنوت)، "خلوتص"، "انجمن فرهنگی اوتصر هتورا (گنج دانش)"، "سازمان ارت"، "انجمن کلیمیان تهران"، "صندوق ملی یهود"، "سازمان بانوان یهود ایران"، "سازمان جوانان هاتف"، "کانون فرهنگی کوروش کبیر"، "کانون کرمل"، "باشگاه وایزمن"...."
1_7226270180.pdf
26.7M
📚 کتاب
#سازمانهای_یهودی_و_صهیونیستی_در_ایران
✏️ نویسنده: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
♻️#دانلود_کتاب
♻️#کتابخانه_مجازی
سیستم هزارتو و پیچیدهی یکی از کاخهای نبوکد نصر در بابل📸
▪️این سیستم برای دفاع در برابر حمله دشمن و گیر انداختنش در صورتی که درگیری به درون کاخی کشیده میشد.
+ به مهندسی هندسی و منظم بنا توجه کنید!
🌍 @falsafeh_alaveyeh
37.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 مستند کامل “غدیر از کانت تا رایسکه”
در آستانه سیصدمین سال تولد ایمانوئل کانت، خردگرای آلمانی، نوشتههایی از او و هم عصرش رایسکه معرفی گردید؛ که به انسان قرن ۲۱ برای شناختن جانشین محمد پیامبر اسلام و کانون پیروان او کمکی شایان خواهد کرد.
کانت چه نگاهی به جمعیت مردم شیعه داشت و تفاوت آنان و همکیشانش را در چه میدانسته؟
اشخاصی چون یوهان رایسکه، چرا سعی کردند در زمان جنبش فکری و فلسفی غرب در عصر روشنگری را متوجه پیامهای علیبنابیطالب و غدیر کند و فرجام او چه شد؟
🌍@falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگه یکی به شما میگفت دوتا ماهی دیدم باهم لجبازی میکردن شما بهش میخندیدی ولی امروز به لطف گوشی میبینید.
سوال چه کسی می گوید این موجودات فاقد فهم هستند؟
سوال: آیا میشود این رفتار غیر اخلاقی را با غریزه که امری تکوینی است تفسیر کرد؟
سوال: این رفتار نشان دهنده اختیار فعلی است غیر از امور طبیعی و غریزی
سوال: تفسیر ماتریالیستی از این رفتار چگونه است؟
سوال: بدون عقل انتخاب این رفتار ممکن است؟
سوال: اگر عقلانی است عقل به چه معنا؟
سوال: اگر این رفتار غیر عقلانی است بر اساس چه قوه ای است؟
🌍 @falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ایلان پاپه، مورخ مشهور یهودی، نکته ای از تاریخ پیدایش اسرائیل عنوان می کند با نگاهی متفاوت؟!
🌍 @falsafeh_alaveyeh
صدق⭕️ و کذب ❌ گزاره ها♍️
3⃣ انسجام گرایی ☯
در بحث انسجام دو موضوع مطرح است:
۱- انسجام به عنوان تعریف صدق و کذب
۲-انسجام به عنوان معیار صدق و کذب
💢 الف: انسجام به عنوان تعریف
انسجام هنگامی که در مورد صدق به عنوان تعریف آورده میشود، به این معناست که صدق یک گزاره چیزی جز انسجام و هماهنگی آن گزاره با مجموعه گزارهها نیست. به تعبیر دیگر وقتی میگوییم گزاره الف صادق است، به این معناست که گزاره الف عضوی از مجموعهای هماهنگ از گزارهها به نام ب است.
نقد: در اینجا با تعریف معنای صدق به این شکل مشخص مشخص نیست بر چه اساس سازنده صدق است؟ به عبارت دیگر خود این تعریف نیاز موجه سازی دارد. و این موجه سازی با خود شیوه انسجام قابل پذیرش نیست چرا که منتج به دور است و خود دور نیز به تناقض منجر میشود و پذیرش تناقض به هیچ رو موجه نیست.
🧶 ریشه ها
این دیدگاه بر آمده نگاه راسیونالیستی است که در آن رسیدن به حقیقت تنها با کمک تعقل به دست میدهد و از این رو تلاش میکند که بدون رفتن به فراسوی، باور با کشف حالتی از درون باروها ما را به صدق قضیه رهنمون سازد.
از دیگر سو نگاه انسجام گرایانه در نظریه های ساختارگرایانه به هستی اثرگذار بود.
🧶 اما معنای خود انسجام چیست؟
پاسخ: دو نظر در این باره عنوان شده است:
۱-سازگاری: در یک معنای کلی عبارتست از نبود تناقض منطقی بین دو گزاره پس دو گزاره: «بوعلی فیزیکدان است»، «بوعلی فیزیکدان نیست» با هم سازگار نیستند، اما هر یک از دو جمله فوق با گزاره «بوعلی فیلسوف است» تناقضی ندارد.
نقد: اشکالی که در این تعریف وجود دارد آن است که این تعریف در واقع همان مبناگرایی است چرا که مبنای آن گزاره امتناع اجتماع و ارتفاع نقیضین است. اما با این اشکال که عدم تناقض نمیتواند همه گزاره ها را به طور مستقیم موجه سازد.
۲-استلزام منطقی: در این معنا انسجام دو معنا دارد:
🔰اول آنـکه گــزارهای از گزاره دیــگـر نتیجه میشود.
🔰 دوم آنکه گزارهای گزاره دیگری را نتیجه بدهد.
با توجه به این معنا از استلزام انسجام مجموعهای است که همه گزارههای آن، در نسبتی منطقی با یکدیگر روابط الزامی و ضروری دارند.
🧶 منظور مجموعه گزارهها چیست؟
۱-مجموعه باورهای شخص
۲-مجموعه باورهای در یک پارادایم فکری
۳-مجموعه باورهای در یک گروه خاص یا فرهنگ و...
🔰در حالت اول: صدق به صورت امور متکثر و نسبی در خواهد آمد که نتیجه آن شکاکیت گرایی است.
🔰در حالت دوم: این پرسش باقی است در قیاس میان پارادایم های موجود کدام پارادایم صادق است؟ در اینجا قضاوت میان پارادایم های مختلف ممکن نیست و هر گزاره در پارادایم خود صادق خواهد بود در نتیجه نسبیت در این اندیشه از گزاره ها به پارادایم ها منتقل میشود.
🔰 در حالت سوم: نه تنها اشکال پیشین پابرجاست اشکال دیگری نمایان است و آن اینکه مسائل فرهنگی و اجتماعی یا گروهی وابسطه به زمان است و یک گزاره در مقایس زمانی متغیر خواهد بود و چه بسا دچار تحول گردد که این نیز منجر به نسبی گرایی می گردد.
✍️ میرزا محمد رضا صفائی تخته فولادی
♻️#معرفت_شناسی
♻️#صدق_و_کذب
🌏 @falsafeh_alaveyeh
صدق⭕️ و کذب ❌ گزاره ها♍️
3⃣ انسجام گرایی ☯
💢 ب: انسجام به عنوان معیار
اما اگر انسجام به عنوان ملاک و معیار کشف صدق در نظر گرفته شود؛ نه به عنوان معنای آن، به این معناست که جدا از تعـــریفی که برای صــــدق مطرح شده مثل مطابقت با نــفس الامر یا مطابقت با یافتههای حسی یا موجه شدن با گزارهای بدیهی و... هنگامی که قضیـــــه در شبکه اعتـــقادات هـــماهنگ و منســـــجم قرار میگیــــــرد، توانایی صادق بودن را دارد نمــــونه ای که برای توضــــیح این شــکل ازگزاره ها مـــطرح است جـــدول کــلمات متقاطع است. خانههای این جـدولها طوری طراحی میشــوند که با ساختار مجاور در ارتباط اسـت و شـــکل نهایی جدول در ارتباط همه عـناصر شـکل می گیرد و از دیگر سو شــکل این جداول به نحوی است که ابتدایی برای ان مــتصور نیست.
در اینجا نیز دو پرسش بنیادین پیشین پا برجاست
🔰 انسجام چیست؟
🔰 مجموعه باورها چیست؟
پاسخ همان است که در پیش گفته شد.
🧶 البته اشکال دیگری که بر این نگاه وجود دارد آن است که هماهنگی یک مجموعه به معنای صادق بودن آن تلقی شدن در واقع معیاری اعتباری است که حقیقت خارجی ندارد بلکه امری است که عقل آن را معتبر کرده است و در برخی از موارد با حقیقت خارجی مطابقت دارد و در برخی موارد مطابقت ندارد در این صورت بر اساس نظریه مطابقت این معیار قابل استفاده نیست.
🧶 مهمترین اشکال بر این نظر تبیین چگونگی تولید دانش است به این معنا که هنگامی که داده جدیدی وارد مجموعه اطلاعاتی میشود:
۱-سازگار است
۲-ناسازگار است
در حالت نخست مطلوب است اما در حالت دوم آیا به سبب ناسازگاری گزاره کاذب است چه باید کرد؟ دو راه وجود دارد:
۱- گزاره نو باید حذف شود؟
در این حالت پویایی علم از بین خواهد رفت چرا که چه بسا کل مجموعه قبلی دچار اشتباه باشد مانند نجوم بطلمیوسی در برابر خورشید مرکزی ابوریحان بیرونی.
۲- در مجموعه دانستههای پیشین خود تغییر ایجاد می کنید که دو حالت دارد:
۱. تغییر با بقای انسجام همراه است که این مطلوب است اما دلیل ترجیح وضعیت جدید بر قبلی یک گزاره خارج از مجموعه بود نه خود مجموعه در این صورت معیار زیر پا گذاشته شده است.
۲. تغییر با از بین رفتن انسجام همراه است که در این صورت مجموعه از معیار خارج شده است و در نتیجه کل مجموعه کاذب میشود.
✍️ میرزا محمد رضا صفائی تخته فولادی
♻️#معرفت_شناسی
♻️#صدق_و_کذب
🌏 @falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دانشمند سوئیسی که اعجازی از وضو را با یک دوربین حرارتی مشاهده نمود و در ۶۷ سالگی حافظ قرآن شد.
👈 او با دوربین حرارتی از افراد در حال وضو فیلم میگرفت و میگفت: هنگام وضو هاله سفیدی در آنها پدید میآید.
⭕️ وی در ۶۳ سالگی مسلمان شد و به بیمارانش اسلام و وضو را پیشنهاد میکرد.
♻️#فلسفه_احکام
♻️#اسلام
♻️#وضو
🌍 @falsafeh_alaveyeh
منطق دانان فراموش شد ♏️
سه منطق دان تقریباً فراموش شده در اواسط قرن بیستم:
🔰 پل ژاکوبی Paul Jacoby آمریکایی
🔰 آگوستین سسمات Augustin Sesmat
🔰 رابرت بلانشه Robert Blanché فرانسوی.
هر سه از معتقدان سرسخت به کاتولیک، تلاش کردند تا با گسترش میدان منطق کلاسیک، محمولات منطق سنتی را به جایگاه قابل احترام بازگردانند. کشف شش ضلعی منطقی، نشان دهنده مزیت های منطقی و شناختی چنین گسترشی است.
🧶 در منطق فلسفی، شش ضلعی منطقی (که شش ضلعی تقابل نیز نامیده می شود) یک مدل مفهومی از روابط بین ارزش های صدق شش گزاره است. به طور مستقل توسط آگوستین سسمات و رابرت بلانشه کشف شد
🧶 ماهیت این مزایا در زمینه تحقیقات مدرن در رابطه با روابط بین منطق، زبان و شناخت مورد بحث قرار گرفته است. و شایسته است که توجه به این تلاشها جلب شود، زیرا این تلاشها، اگرچه تقریباً کاملاً فراموش شدهاند، اما در پسزمینه بررسی تقابل بین منطق مدرن و سنتی بسیار مرتبط هستند. برخی بر این باور هستند که تقابل بین این دو منطق غیرضروری بوده و هست، زیرا هر دو شکل منطق محمول هر کدام در جای خود مشروع هستند،
🧶 تلاشهای ژاکوبی، سسمات و بلانشه، علاوه بر این، برای تاریخ منطق در زمینهای فرهنگی جالب توجه است، زیرا به شیوههای خاص خود، در الگوی کلی احیای فرهنگی کاتولیک که تقریباً بین دورههای مختلف رخ داد، قرار میگیرند. سالهای 1840 و 1960. کلیسای کاتولیک مقاومت سختی در برابر منطق ریاضی مدرن نشان داده بود و آن را غیرانسانی و تهدیدی برای دکترین کاتولیک میدانست. هم بافت فرهنگی گستردهتر و هم مفاهیم خاص برای منطق، در ارتباط با مسائل کلیتر فلسفی و اعتقادی درگیر، توصیف و تحلیل میشوند.
♻️#تاریخ_منطق
♻️#منطق_کلاسیک_جدید
✍️میرزا محمد رضا صفایی تخته فولادی
🌍 @falsafeh_alaveyeh
صلوات ضراب 🪙
اتباع احمد بصری به به فرازی از صلوات ضراب: “اللهم أعطه فی نفسه وذریته… وصلَّ على ولیک وولاة عهدک [عهده] والأئمة من ولده” برای اثبات مهدی بودن تمسک می کنند. و این دعای عام برای تمام شیعیان و بلکه امتی است که تحت رعایت و امر امامت حضرت حیات معنوی دارند و دعایی به جهت عافیت و سرور این جمع فلذا نه اختصاصی به فرزندان ان حضرت دارد و نه صفت خاصی برای انان ذکر شده است.
✍️میرزا محمد رضا صفایی تخته فولادی
♻️#حدیث_شناسی
♻️#احادیث_مهدویت
📌برای مطالعه ادامه یاداشک به صفحه ذیل مراجعه نمایید:
🌍 https://thakhtefolady.blogsky.com/category/%d9%81%d8%b1%d9%82
✡️ آیا کوروش کبیر هخامنشی بود؟
💥 نگاهی به استدلالهای دنیل تی. پاتس دربارهٔ تبارِ غیرایرانیِ کوروش
1️⃣ #دنیل_پاتس استاد باستانشناسی و تاریخ در دانشگاه نیویورک در مقالهای با عنوان «کوروش کبیر و پادشاهی انشان» که در سال ۲۰۰۵ در کتاب «زایش پرژن امپایر» منتشر شده یافتههای جدیدی را درخصوص پرشیا، هخامنشیان و کوروش کبیر مطرح کرده است که دانش موروثی ما را در این زمینه به چالش میکشد.
2️⃣ پاتس در این مقاله بر کوروش دوم یا #کوروش_کبیر تمرکز میکند. در #منشور_کوروش از او با عناوین فرزند کمبوجیه، شاه بزرگ، شاه انشان، نوادهٔ کوروش، و نتیجهٔ چیشپیش نام برده شده است. آنچه برای پاتس اهمیت دارد این تأکید بر #انشان در منشور است.
3️⃣ از دید پاتس منابع بابلی فقط به سرزمین انشان ارجاع میدهند و هیچگاه آن را همچون قلمروی پرژن تلقّی نکردهاند. کوروش و خانوادهٔ او نیز هیچگاه هخامنشی نامیده نشدهاند. همچنان که کوروش نیز هرگز خودش را شاهِ پرژنِ انشان ننامید، بلکه صرفاً خودش را #شاه_انشان مینامید. انشان، همانطور که میدانیم نام شهری عیلامی ـ و نه پرژن ـ بوده است.
4️⃣ در انتها پاتس اضافه میکند که آنچه ما امروز آن را #پرژن_امپایر مینامیم در واقع یک امپراتوری انشانی بوده که کوروش شاه انشان آن را پایهگذاری کرده است.
5️⃣ بر همین اساس، اگر قلمرو پادشاهیای که کوروش آن را گستراند، قلمرویی انشانی بوده، آنگاه رویکارآمدنِ #داریوش پس از مرگ کمبوجیه پسر کوروش را باید #کودتا ی پرژنها علیه انشانیها تلقّی کرد که خاندان پرژنِ #هخامنشیان به سرکردگی داریوش را بهجای خاندان انشانی کوروش مینشاند.
6️⃣ پس حکمرانی داریوش، بیانگرِ آغاز #امپراتوری_هخامنشی یا پرژن است، در حالیکه #کوروش نشانگرِ استیلای دولت انشانی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤺انسان و هوش مصنوعی⚙💡
بدون شک در زمان نه چندان دور هوش مصنوعی خود اتکا می شود و تصمیم گیری می کند.
در آن زمان با این قدرت و دانشی که از جزئیات زندگی ما دارد نابودی انسان دور از ذهن نیست.
دست کم انسان دیگر اختیاری بر زندگی خود نخواهد داشت و چند تئوری در رابطه بین هوش مصنوعی و انسان قابل طرح است:
🔰 زندگی ماتریکس گونه در فضایی مانند متاورس.
🔰 زندگی ماشینی در ترکیب بین ماشین و بدن انسان. چنان که در ویدئو مشهود است.
🔰 زندگی برده گونه در اختیار ماشین.
🔰 کنترل کامل انسان بر هوش مصنوعی
که گزینه آخر با نفوذ هرچه بیشتر ابزارهای اسمارت دور از ذهن است چرا که هوش مصنوع خود اتکا توانایی نفوذ به همه این ابزارها و کنترل آنها خواهد داشت در حال حاضر قسمت هایی از پدافند کشورها در اختیار هوش مصنوعی است و اگر این قسمتها در کنترل هوش خود اتکا قرار گیرد ابزارهای کشتار جمعی انسان نیز در اختیار او قرار دارد. پس واقع بینانه است اگر انسان بدون ضمانتهای لازم به توسعه هوش مصنوعی اقدام کند وی در نوعی فرآیند تکاملی با خود اتکایی درصدد تسلط بر انسان بر آمده ویکی از این مراحل را طی کند و بر جهان انسانی مسلط شود.
البته پر واضح است این ترفندی از ناحیه شیطان است تا حکومت خود بر انسان را شکل دهد. چرایی آن در مجالی دیگر بیان می کنم...
♻️#فلسفه_تکنولوژی
♻️#هوش_مصنوعی
✍️میرزا محمد رضا صفایی تخته فولادی
🌍 @falsafeh_alaveyeh
? ارزیابی دکتر شهیدی از آثار مستشرقین
(مونتگمری وات، مادلونگ، برنارد لوئیس)
🧶 اگر نگوییم همه، بیشتر آنها تحت حمایت وزارت خارجهشان هستند و سرانجام وزرات خارجۀ آنهاست که از محتوای تولیدشده استفاده میکند. ولی البته افراد آزاد نیز در میان آنها وجود دارند که عدهشان کم است. روی هم رفته نباید انتظار داشت که آنها هم مثل ما فکر کنند. همین قدر که دروغ ننویسند جای شکرش باقی است. چون بعضیهایشان دروغ مینویسند؛ خیلی هم دروغ مینویسند.
🧶 بین نوشتههای اسلامشناسان اخیر من چند کتاب را خواندهام که منصفانه نگاشته شدهاند؛ مانند نوشتۀ مونتگمری وات که گرچه پیغمبر (ص) را قبول ندارد ولی انصاف را رعایت کرده است. مادلونگ هم خوب است.
🧶ولی برنارد لوئیس یک صهیونیست خبیث مخالف با ماست که از باقیماندههای قرن هجدهم و نوزدهم است که ریشهشان کنده شده است. علت آن حرفها بیاطلاعی آنها بوده و امروزه که کمی وسعت اطلاعاتشان بیشتر شده، روی هم رفته آن تعصبهای سابق فروکش کرده، اگرچه از بین نرفته است. بعضیهایشان هم که کتابهای نسبتاً خوبی مینویسند، با دید مسیحی است نه با دیدی که یک مسلمان دارد.
📚 مصاحبۀ علمی با دکتر شهیدی، فصلنامۀ شیعهشناسی، ش 1، س 1382، ص 21.
♻️#اشنایی_با_اندشمندان
♻️#صهیونیزم
🌍 @falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یووال نوح هراری (به عبری: יובל נח הררי) (زاده ۲۴ فوریهٔ ۱۹۷۶) تاریخ نویس نظریهپرداز و پدیدآور اسرائیلی و نیز استاد تاریخ دانشگاه عبری اورشلیم است که سهگانه پرفروش زیر را نوشتهاست
🔰 انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر،
🔰انسان خداگونه: تاریخ مختصر آینده
🔰و ۲۱ درس برای قرن ۲۱
وی مغز متفکر پسا پست مدرن هستند
هراری ادعا میکند که تمام سیستمهای بزرگ همکاری مانند ادیان، ساختارهای سیاسی، شبکههای داد و ستد و مؤسسات قضایی در نهایت بر اساس تخیلات انسانی بنا شدهاند.
♻️#یورال_نوح_هراری
♻️#اومانیسم
🌍 @falsafeh_alaveyeh
✴️فرقه آنوناکی
منشأ فرقه آنوناکی و نیبیرو و بسیاری از نظریههای باستانی بیگانگان را میتوان در آثار زکریا سیچین، محقق یهودی که در اورشلیم و آمریکا زندگی میکرد، ردیابی کرد.
او ادعا کرد که خدای آنوناکی یا انکی، انسانها را مهندسی ژنتیکی کرده و نژاد برده را ایجاد کرده است. علیرغم نظریههای به شدت بحرانزده و عجیب او، انجمنهای آنلاین، یوتیوب و کانالهای تاریخی که مملو از اطلاعات شبهتاریخی بودند به ترویج گسترده عقاید باطل او پرداختند.
به استناد مؤسسه مطالعات سیاستهای جهانی شدن، سیچین دفتری در راکفلر پلازا داشته است.
📂
جادوی رنگها در مسجد نصیرالملک،🕌 شاهکار معماری شیراز
♻️#هنر_اسلامی
♻️#تمدن_اسلامی
🌍 @falsafeh_alaveyeh