eitaa logo
کانال فلسفه علویه
103 دنبال‌کننده
171 عکس
153 ویدیو
10 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فلسفه علویه ♑️ : قاعده علیت «۵» 🧶 میدان دوم: توحید صفاتی در این میدان دو معنای باقی و منزه جای میگیرد. 🔰 معنای باقی 🔰معنای منزه «کل شی یسبح بحمده» در اینجا نیز تنزیه خداوند به واسطه حمد الهی است یعنی تنزیه در عین تشبیه است. در نهایه گوید: «اصل‌ تَّسْبِیحُ‌: تّنزیه وتّقدیس وبرائت من نَّقَائِصِ است چنان که پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در اینباره فرمودند: «هُو تَنزيهُ اللّه مِن كلِّ سُوءٍ؛ منزّه دانستن خداوند است از هر بدی است». امام صادق علیه السلام نیز در معنای سبحان الله فرموده اند: «تنزیه» است. امـّا تنزیه خداوند دو گونه است: 1⃣ تنزیه مطلق صفات 2⃣ تنزیه مقید صفات 🧶 در اولی هرگونه انتساب صفت، خبر به وی ممنوع است. چنان که در نهج البلاغه آمده است: «كَمَالُ تَوْحِيدِهِ الْإِخْلَاصُ لَهُ وَ كَمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ»، این تنزیه مربوط است به مقام کنه ذات که از بحث پیش رو خارج است. و در دعای یستشیر نیز به همین مقام اشاره شده است: «الْأَوَّلُ غَيْرُ مَوْصُوفٍ» او اولی است که وصف نشود و اول بودن وی عددی نیست. 🧶 ولی در تنزیه مقید که در روایات و آیات آمده است، بحث نفی صفات تنقیصی از خداوند است که در آن سلب سلب است، یعنی: با سلب نقائص از خداوند به اثبات صفات کمالی برای خداوند منجر میشود. مانند: «لیس کمثله شئ». 3⃣ اما در این دعا تسبیح به وسیله حمد وی توسط موجودات انجام میشود. ↩️ حمد در لغت زمانی گفته میشود که کسی ویژگی پسندیده زیادی داشته باشد: «يُقَالُ حَمِدْتُ فُلَانًا اذا کثر خِصَالُهُ الْمَحْمُودَةُ»(ابن فارس، مقاییس، حمد) با بیان این ویژگی ها وی حمد می شود، و حمد در مورد خداوند یعنی با بیان صفات کمالی خداوند. که در اینجا با بیان این صفات تنزیه وی از صفات تنقیصی صورت میگیرد. ↩️ پس در اینجا نوع دیگری از تنزیه شکل میگیرد که میتوان آن را دانست، که در آن با اثبات صفات کمالی، سلب صفات تنقیصی صورت می گیرد. 🔘 پرسش: این حمد در موجودات تشریعی است یا تکوینی؟ 🔴 پاسخ: این فراز از دعا مطابق آیه: «إِنْ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِلَّا يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ»(اسرا: ۴۴) است. در اینجا تسبیح دو نوع است: 1⃣ اختیاری: جن و انس تسبیحشان لفظی و غیر لفظی هر دو است و تسبیح کنندگان این گروه کم هستند: «وَقَلِيلٌ مِنْ عِبَادِيَ الشَّكُورُ» و بسیاری تسبیح نمی کنند: «وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ کَثِیرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لاَّ یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ یَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ» اما سایر موجودات، با توجه به معرفتی که به خالق هستی دارند، وی را تسبیح می کنند، چنانچه در قرآن کریم آمده است: «أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ یُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الطَّیْرُ صَافَّاتٍ کُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسْبیحَهُ وَ اللَّهُ عَلیمٌ بِما یَفْعَلُون؛ آیا ندانسته ‏اى که هرکه در آسمان‏ها و زمین است و پرندگان بال گشوده خدا را تسبیح مى‏گویند؟ به‌یقین هریک نماز و تسبیح خود را مى ‏داند و خدا به آنچه انجام مى‏ دهند داناست» (نور: ۴۱) 2⃣ تکوینی: این تسبیح مختص به عالم خلق است و تخطی از آن ممکن نیست. چنان که در آیه: «اسلم، من فی السماوات والارض طوعا وکرها» (ال عمران: ۸۳) عنوان می شود موجودات عاقل هم تسلیم اراده او هستند و این یعنی در عالم امر همه موجودات منقاد امر الهی هستند پس تخطی از امر الهی در مقام تکوین ممکن نیست. 🔻با توجه به عمومیت فراز دعا یعنی تسبیح عمومی همه اشیا باید معنای تسبیح را تسبیح تکوینی دانست. تا تخطی از آن ممکن نباشد. ✍️میرزا محمدرضاصفائی تخته فولادی 💢@falsafeh_alaveyeh
فلسفه علویه ♑️ : قاعده علیت «۶» 🔘 پرسش: حمد تکوینی کیفتش چگونه است؟ 🔴 پاسخ: حمد تکوینی موجودات یعنی: ↩️ حمدی که در خلقت وی نهادینه شده است. ↩️ خلقت وجودی وی به نحوی است که این خلقت موجب حمد الهی است. ↩️ حمد نیز یعنی ظهور صفات پسندیده محمود. ↩️ از آنجا که هر موجودی جلوه یک یا چند اسم الهی است، خود خلقت وجود وی ظهور صفات پسندیده الهی است و از این جهت است که مخلوقات آیات الهی هستند: «سَنُرِيهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ فِي أَنْفُسِهِمْ» 🔻نتیجه آنکه خلقت اشیاء که همان جلوه اسماء الهی است به واسطه ضرورت رابطه علیت ظهور میابد، و این ظهور همان حمد تکوینی است و در واقع حمد تکوینی باید همان خلقت معنا شود. 🔰 از طرف دیگر تسبیح یعنی سلب نقص از خالق، خواه به صورت سلب سلب باشد یا سلب اثباتی که گفته شد. که در این فراز سلب اثباتی است، یعنی با حمد الهی صفات محموده برای خدا اثبات می شود و صفات تنقیصی از وی رفع میشود. ↩️ از طرف دیگر همه مخلوقات در نهایت اتقان و صنع قرار دارند و در خلقت آنها نقصی وجود ندارد چرا که نظام خلقت نظام احسن است. در واقع چون مخلوقات ظهور اسما و صفات الهی هستند و نقصی در اسما و صفات وجود ندارد، پس نقصی در مخلوقات وجود ندارد. 🔻 با نگاه به خلقت هر موجود، چون وجود و خلقت وی در نهایت تکامل است می توان به کمال علت وجودی آن پی برد و وجود وی را با این صفات کمالی از صفات تنقیصی برئ دانست و از همین رو مخلوقات آیات الهی هستند. ♨️ پس آنچه در روایات اشاره شده که برخی اثرات اشیاء جماد به عنوان تسبیح آنها شمرده شده است. یعنی همان ظهور جلوه الهی است. به عنوان نمونه: 🔰 داوود رقی از امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی آیه: وَ إِن مِّن شَیْءٍ..، پرسیدم. ایشان فرمود: «صدایی که در اثر شکاف و سستی دیوارها از آن‌ها شنیده می‌شود، تسبیح آن‌ها است». 🔰 زراره گوید: از امام باقر (علیه السلام) در مورد آیه: وَإِنْ مِنْ شَیْءٍ..، پرسیدم. فرمود: «همه‌چیز به حمد او تسبیح گوید و به نظر ما شکست دیوار تسبیح دیوار است». این روایت نیز بر همان معنای روایت پیشین است. 🔰 مسعده‌بن‌صدقه گوید: امام باقر (علیه السلام) از پدرش روایت فرمود: شخصی خدمت ایشان رسید و عرض کرد: «... یعنی درخت خشک، خدا را تسبیح می‌گوید»؟ امام (علیه السلام) فرمود: «آری! آیا نشنیده‌ای چوب‌های سقف خانه چگونه صدای شکستن و خش‌خش دارند؟ این همان تسبیح آنهاست، در هرحال خداوند، پاک و منزّه است». 🔻پر واضح است این صداها و تغییرات در اشیاء به صورت غیر ارادی حاصل میشود و مقصود روایت این است، که تغییرات این جمادات که در واقع جلوات امر الهی است و ذات این اشیاء با نمایش تغییرات وجودی، در واقع امر الهی را نشان میدهند که همان تسبیح تکوینی است. 🔻 فراز درصدد آن است نشان دهد هر موجودی از آنجا که وجودش وابسته تام به علت هستی بخش است نشان دهنده کمال وجودی علت است و میدان معنایی دوم دربر دارنده دو مفهوم میشود: 1⃣ باقی و حی لایموت است که ناشی از غنی ذاتی اوست. 2⃣ تنزیه از نقائص به واسطه جلوه اسما خود. ✍️میرزا محمدرضاصفائی تخته فولادی 💢@falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سرعت نور نسبی است. از همین رو زمان و مکان هم نسبی است. زمان در ابعاد بزرگ تقریبا صفر است. 💢@falsafeh_alaveyeh
«۱» 🧶یکی از ویژگی های تمدن مدرن تاکید بر توسعه و گسترش تکنولوژی بوده است. 🧶 یک تفکر غلط که از طریق تحریف تاریخ علم در جامعه اشاعه میشود این است که گذشتگان ما توانایی توسعه تکنولوژی را نداشته اند که مطلبی کاملا وارنه است. 🧶 در دنیای کهن بر خلاف تصور توان توسعه فناوری وجود داشته و موید آن دو مطلب است: 1⃣ قدرت علمی پیامبرانی چون سلیمان که از این علم استفاده کاربردی کردند. 2⃣ بقایای فناوری های کهن از جمله اهرام ثلاثه و باطری های اشکانی👇 (فروسته بعدی) و غیره.. 🔘 پرسش؟ پس چرا با وجود توان گسترش فناوری چنین نمی کردند؟ 🔴 پاسخ: چون از نظر اعتقادی بر این باور بودند که فناوری و تکنولوژی بالا 1⃣ موجب فساد انسان است کما اینکه به تصریح قرآن اقوام پیشین دارای قدرت و آثار برتری بوده اند: «كَانُوا هُمْ أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَآثَارًا فِي الْأَرْضِ» (غافر: ۲۱) که خداوند ایشان را نابود کرده است: «فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ» 2⃣ در نگاه انسان سنتی فناوری ابزار تغییر طبیعت است و تغییر طبیعت بدون ضرورت موجب تبعات منفی در زندگی. انسان است زیرا در نگاه ایشان طبیعت مقدس بوده است. 🔰 انسان مدرن با تقدس زدایی از هر چیزی جز خواسته های نفسانیش بر اساس اومانیست و انسان خدایی: ↩️ ابتدا شروع به استفاده و تولید از فناوری برای تسلط بر طبیعت و به دنبال آن محیا شدن همه خواسته های نفسانی خود کرد. در اینجا فناوری به عنوان ابزار مد نظر است. ↩️ در ادامه فناوی علاوه بر جنبه ابزاری در تامین خواسته های بی پایان انسان خود تغییر کاربرد می دهد به: 🔹أبزار إبراز قدرت: به این معنا که هرچه گروهی فناوری برتر داشته باشد مساوی با قدرت بیشتر انگاشته میشود. در این نگاه ابزارهای سنتی قدرت چون تذکاوت، قدرت جسمی، و ابزارهای معنوی قدرت چون بی باکی، سلحشوری، ارمانگرایی، خانواده دوستی و ایمان به خدا از محاسبات قدرت کنار گذاشته شد و تعریف قدرت تنها بر اساس میزان فناوری محاسبه میشود. 🔸ابزار ارضا شهوت: خود فناوری نو به عنوان متعلق شهوت زیاده خواهی و برتری طلبی وی تبدیل شد به این صورت که: 🔻 انسان های برتری طلب به دنبال فناوری نو برای نشان دادن برتری خودشان بر دیگران برآمدند و بر این اساس بازارهای فناوری نو را شکل دادند. 🔻انسان های زیاده خواه به دنبال دست یابی به انواع و اقسام فناوری حتی بدون کار برد بر آمدند تا شهوت زیاده خواهی خود را بر طرف نماید و از این رو بازار کلکسیون ایجاد شد. ↩️ پس در تمدن مدرن تکنولوژی دارای سه کاربرد است: 1⃣ ابزار تسلط بر طبیعت 2⃣ ابزار ابراز قدرت 3⃣ ابزار ارضا شهوت 🔰 در تمدن مدرن با توجه به رویکرد گفته شده رسیدن به خود تکنولوژی هدفی برای افراد بدل شد زیرا خود آن به عنوان متعلق شهوت انسان های قدرت طلب و برتری طلب قرار گرفت. 🔰در حالی که در تمدن سنتی تکنولوژی ابزار رفع ما یحتاج انسان ها در موارد ضروری بوده است و توسعه تکنولوژی هیچگاه به عنوان هدف سر لوحه جامعه قرار نگرفته است و بیشترین بعد توسعه تکنولوژی هم بعد ابزارهای جنگی و کشاورزی و معماری بوده است. ✍️ میرزا محمد رضاصفائی تخته فولادی ♻️ ♻️ 💢@falsafeh_alaveyeh
باتری بغداد 🔰نامی است که به مجموعه‌ای از سه اثر باستانی داده شده است: یک دیگ سرامیکی، یک لوله مسی و یک میله آهنی. در سال 1936 در خجوت رابوی کنونی عراق، نزدیک به کلان شهر تیسفون، پایتخت امپراتوری های اشکانی (150 پیش از میلاد - 223 پس از میلاد) و ساسانیان (224-650 پس از میلاد) کشف شد. 🔰 این نظریه توسط ویلهلم کونیگ، مدیر وقت موزه ملی عراق، مطرح شد که این شی به عنوان یک سلول گالوانیکی عمل می کرد که احتمالاً برای آبکاری الکتریکی یا نوعی الکتروتراپی استفاده می شد، اما هیچ شیء آبکاری شده ای از این دوره شناخته نشده است. 🔰 این مصنوع در سال 2003 در جریان حمله آمریکا به عراق ناپدید شد. 🔰 این مصنوعات شامل یک گلدان سفالی به ارتفاع تقریبی 140 میلی متر (6 اینچ) با دهانه 38 میلی متری (1.5 اینچ)، حاوی استوانه ای ساخته شده از ورق مسی نورد شده است که یک میله آهنی را در خود جای داده است. در قسمت بالا، میله آهنی توسط قیر، با شمع یا درپوش از مس جدا می شود و هر دو میله و استوانه به خوبی در داخل دهانه کوزه قرار می گیرند. 🔰 برنامه کانال دیسکاوری MythBusters نمونه‌هایی از شیشه‌ها ساخت تا ببیند آیا ممکن است از آنها برای آبکاری یا تحریک الکتریکی استفاده شود. در قسمت بیست و نهم (23 مارس 2005)، ده شیشه سفالی دست ساز برای عمل به عنوان باتری تعبیه شد. آب لیمو به عنوان الکترولیت برای فعال کردن واکنش الکتروشیمیایی بین مس و آهن انتخاب شد. باتری که به صورت سری وصل شد، 4 ولت برق تولید کرد. ♻️ ♻️   💢@falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به نظر من که این تجربه است... و مجربات هم نوعی استدلال را در درون دارند. البته برخی آن را شرطی سازی می دانند ولی شرطی سازی متفاوت از فهم شرایط محتمل است. الصّادق ( مَا مِنْ طَیْرٍ یُصَادُ فِی بَرٍّ وَ لَا بَحْرٍ وَ لَا یُصَادُ شَیْءٌ مِنَ الْوُحُوشِ إِلَّا بِتَضْیِیعِهِ التَّسْبِیح. امام صادق (علیه السلام)- صید شدن هر پرنده‌ای چه در خشکی و چه در دریا و شکارشدن هر حیوان وحشی به‌خاطر آن است که در تسبیح و ذکر خداوند اهمال ورزیده‌اند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تعریف و تمجید بی‌اندازه فیلسوف و نویسنده اهل سنت از سیلی ایران به اسرائیل؛ تنها کشوری که در جهان اسلام جرات حمله به اسرائیل را نشان داد، ایران بود! ♦️شیخ عمران حسین، محقق، فیلسوف و نویسنده اهل سنت:ایران به دنیا نشان داد که فناوری نظامی فوق‌العاده‌ای دارد؛ بالاتر از قدرت نظامی، شجاعت فوق‌العاده‌ ایران بود و این چیزی است که مخصوص مردم ایران است؛ امروز ایران را به خاطر شجاعتی که از خود نشان داد ستایش می‌کنیم.
پارادوکس کلاغ و قبض و بسط شریعت 🔰پارادوکس کلاغ توسط همپل (Hempel) بدین گونه مطرح می شود 🅰 گزاره «همه کلاغها سیاه هستند» 🅱 با گزاره «هر غیرسیاهی، غیرکلاغ است» هم ارز است. 🆎 لذا هر مشاهده ای که گزاره دوم را تأیید کند، باید گزاره اول را نیز تأیید کند. به این ترتیب، مشاهده هر غیرسیاهی که غیرکلاغ باشد (مثلاً مشاهده یک سیب سرخ یا یک کفش سفید) گزاره «همه کلاغها سیاه هستند» را تأیید می کند! ♨️ در این صورت ما می توانیم تحقیقات زیادی در مورد رنگ کلاغ'ها انجام دهیم، بدون آنکه حتی از اتاق بیرون رویم و به یک کلاغ نگاه کنیم. به عبارت دیگر بر اساس هریک از منطق صوری یا منطق جدید، چیزهای به ظاهر بی ارتباط میتواند سبب برای تایید گزاره متقابل گردند. 🔰 نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت نظریه ای در معرفت شناسی دینی است که براساس آن, معرفت دینی به عنوان یک معرفت بشری, همنوا با سایر معارف بشری و در اثر تحول آنها متحول و دچار قبض و بسط می گردد. ♻️ سروش برای اثبات مدعای خود از این پارادوکس بهره می برد و عنوان می کند چه بسا اموری که از نگاه ما ارتباطی با استنباط حکم شرعی نداشته باشد ولی آن امور در اعتبار حکم شرعی موثر باشد؟! از آن جمله پیشرفت علوم تجربی است که موثر در استنباط حکم شرعی است. ادامه دارد... ✍️ میرزا محمد رضاصفائی تخته فولادی ♻️ ♻️ 💢@falsafeh_alaveyeh
سقف زیبای ایوانِ دیوان‌خانه‌ی شیخ‌السلام اصفهان 🔺 💢@falsafeh_alaveyeh
«۲» تمدن مدرن با انقلاب کوپرنیکی، مرکز هستی و غایت عالم را از خداوند به انسان تغییر دارد. این تغییر سبب شد، هدف انسان مدرن نسبت به انسان سنتی تغییر کند. 🔰 اهداف زندگی انسان سنتی رضایت خدا یا رسیدن به خدا بود. 🔰انسان مدرن در پاسخ به این سوال که چرا و به چه امیدی انسان زندگی می کند؟ پاسخهای گوناگونی داده است: 1⃣ راسیونالیست ها: غایت این است که در وجود انسان یک عالم عقلی بسازند همانند عالم عینی خارجی. 2⃣ کارکردگرایان: ایشان هدف انسان را رسیدن به بهترین سبک زندگی ممکن قرار داده اند یعنی انسان با استفاده از آنچه در اختیار دارد به بهترین شکل ممکن که برای وی مقدور است دست پیدا کند. 3⃣ تجربه گرایان: علم را غایت انسان قرار دادند و بر این اساس تسلط انسان بر جهان با علم هدفشان قرار گرفت. 4⃣ غیرگرایان: این دسته هدف انسان را خدمت به دیگر انسانها تعریف می کنند و کمک به سایر موجودات را نیکو می شمارندـ 5⃣ لذت گرایان: این گروه لذت انسان از زندگی که دارد را هدف انسان قرار داده اند به هر طریق ممکن که او طالب آن است خواه لذت معنوی باشد خواه غیر معنوی. 🔰 با وجود کثرتی که در غایت برای انسان مدرن وجود دارد، انسان مدرن به آرامش ناشی از پاسخ به این پرسش بنیادین که برای چه زیست می کند نمیرسد، چرا که بنا به نص قرآن تنها با ذکر خداوند است که نفس انسان استقرار و سکون میابد، چرا که نفس انسانی به سبب ماهیت نا محدودش: «خلق الانسان هلوعا» به جز رسیدن به نا محدود آرام نمیابد. 🔰 در این بین تمدن مدرن برای رفع این احساس خلا، انسان مدرن را با مشغول کردن به تغییرات تکنولوژی و نوآوری های تکنولوژیکی مشغول ساخت. 🔻 بر این اساس ذهن انسان مدرن همواره به دنبال آن است که به فناوری های جدیدی که نبوده دست یابد چنان که در بازار کالاهای لوکس مثل موبایل و خودرو، و... میتوان آن را مشاهده نمود. 🔻 نوع دیگر مشغول نمودن افراد به تکنولوژی خارج کردن انسان از عالم حقیقی و در گیر نمودن آن در فضای مجازی دانست، که خود آن به چند روش صورت می گیرد: ↩️ استفاده از بازی ها ↩️ استفاده از شبکه های مجازی تصویری مثل انیستاگرام ↩️ استفاده از فضاهای متاورس که انسان را به صورت کلی از عالم حقیقی خارج می کند. ♨️ بر اساس آنچه گفته شد، کاربرد سوم تکنولوژی ارضا شهوت انسان بود و مشغول ساختن انسان به تکنولوژی راهکاری تمدن مدرن برای انحراف ذهن بشر از این سوال بنیادین بود که برای چه زندگی میکند. به واقع تمدن مدرن با انحراف ذهن انسان با استفاده از تکنولوژی این سوال را در ذهن انسان در پس خیالات پنهان میکند و گویی ذهن انسان را سحر می کند. ✍️ میرزا محمد رضاصفائی تخته فولادی ♻️ ♻️ 💢@falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 معضل اصلی تمدن غرب چیست؟ ❇️ مرحوم سید احمد فردید معضل اصلی تمدن غرب را به نقل از مارتین هایدگر فیلسوف برجسته آلمانی بیان می‌کند: 🔹گلایه هایدگر این بود که خدا در ۵۰۰ سال تاریخ غرب، غایب است ((حذف دین از عرصه حکومت و اجتماع)) تنها خداوند متعال است که ما را از این نیستنگاه و ظلمات نجات می‌دهد. 📌سید احمد فردید (۱۲۸۹ – ۱۳۷۳) یکی از شناخته شده‌ترین و پرنفوذترین فیلسوفان تاریخ معاصر ایران است. او علاوه بر مقام استادی دانشگاه تهران توانست شاگردان زیادی پرورش دهد که به عنوان چهره‌هایی شناخته شده در عرصه علم و فرهنگ ایران محسوب می‌شوند.
♨️ دعوای زرگری 🔺 ۴۰۰ فیلسوف بیانیه را امضا کرده اند... جمعی از فلاسفه جهان با صدور بیانیه‌ای از همکاران خود دعوت کردند در همبستگی با فلسطین و تلاش علیه آپارتاید و پشتیبانی از پویش بایکوت دانشگاهی و فرهنگی مؤسسات اسرائیلی متحد شوند؟!!!! در راس این جمعیت از جودیت باتلر یاد شده است. 🔘 پرسش: اما جودیت باتلر کیست؟! 🔴 پاسخ: 🔰 فیلسوف پساساختارگرا که در زمینه‌های فمینیسم، نظریه فراهنجار، فلسفه سیاسی و علم اخلاق صاحب نظر است. 🔰جودیت باتلر در کلیولند، اوهایو و در یک خانوادهٔ روس-مجار به دنیا آمد. 🔰 نام وی برگرفته از کتاب جودیت عهد عتیق است که درباره یک بیوه یهودی به نام جودیت است که از زیبایی و جذابیت خود برای کشتن یک ژنرال آشوری استفاده می کند که شهر او، بیتولیا را محاصره کرده است. 🔰مادرش یهودی بود و از دوران کودکی به کلاس‌های اخلاق یهودی می‌رفت. او علاقه‌مند شد که در مورد مارتین بوبر بیشتر تأمل کند. 🔰او مدرک دکترای خود را در سال ۱۹۸۴ از دانشگاه صهیونیستی ییل دریافت کرد. 🔰او از سال ۲۰۰۶، بعنوان پروفسور، کرسی فیسلوف صهیونیست هانا آرنت را در تحصیلات تکمیلی اروپا (EGS) در سوئیس از آنِ خودکرده‌است. 🔰دانشگاه ییل هرساله مراسمی تحت عنوان براندر پرایز برگزارمی‌کند وطی آن برگزیدگان این مراسم جوایزی در ارتباط با مطالعات همجنس‌گرایی دریافت میکنند، او این جایزه در سال ۲۰۰۴ کسب کرد🔺🔻 ♨️بااین تفاسیربیانیه جودیت بنظر چیزی شبیه جنگ زرگری برای انحراف اذهان ازنقش همین فیلسوفان درتوسعه صهیونیست است. ♻️ ♻️ ✍️ میرزا محمد رضاصفائی تخته فولادی 💢@falsafeh_alaveyeh
🔰نوئل مک آفی یک نظریه پرداز انتقادی است که بر اساس سنت مکتب فرانکفورت کار می کند و از فلسفه فمینیستی، روانکاوی و نظریه سیاسی استفاده می کند. 🔰درباره پیشینه خانوادگی وی اطلاعاتی در دست نیست؟ 🔰او دارای مدرک دکترا در فلسفه از دانشگاه تگزاس (1998)، کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه ویسکانسین-مدیسون (1990)، و کارشناسی ارشد در سیاست عمومی از دانشگاه دوک (1987) است. 🔰او پیش از این در UMass Lowell، دانشگاه براندیس و دانشگاه جورج میسون تدریس کرده است. 🔰او علاوه بر پروفسور و کرسی فلسفه در Emory، یک انتصاب ثانویه به عنوان استاد روانپزشکی و علوم رفتاری نیز دارد. او همچنین یکی از اعضای هیئت علمی موسسه روانکاوی دانشگاه اموری است. مدیر برنامه مطالعات روانکاوی Emory; دانشکده وابسته در مطالعات زنان، جنسیت و جنسیت. و رئیس دانشکده روانکاوی در دانشگاه اموری. 🔰مک آفی کارهای قابل توجهی بر روی نوشته های جولیا کریستوا و یورگن هابرماس فیلسوف صهیونیست مکتب فرانکفورت انجام داده است، و همچنین به طور گسترده به نظریه فمینیستی و آثار هانا آرنت فیلسوف صهیونیست پرداخته است. ♨️ مطرح شدن چهره نوفل مکافی در جریان تظاهرات دانشگاه های آمریکا مانند مطرح شدن جودیت باتلر است که پیشتر گفته شد. با بررسی آثار و تحقیقات وی وجه مشترک این دو فیلسوف را می توان: ↩️ به یک شخص مرتبط دانست. هانا آرنت فیلسوف صهیونیست. ↩️ از جهت نظری نیز هر دو فیلسوف زن و از هواداراپ نظریه فیمینیست هستند که از نظریات صهیونیستی است. 🔻به نظر مطرح شدن این افراد در جریان اعتراضات با این سابقه اتفاقی نیست. و استفاده ای است برای مطرح شدن افرادی که خود در ترویج تفکر صهیونیستی نقش مستقیم دارند چنان که در جریان مسیحیت پولس که خود ضد مسیحیت بود خود را به عنوان رهبر مسیحیت قالب نمود و در نهایت موجب انحراف مسیحیت شد. ♻️ ♻️ ✍️ میرزا محمد رضاصفائی تخته فولادی 💢@falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دانشمندان برای اولین بار از برقراری ارتباط بین گیاهان تصویر برداری کردند. محققان ژاپنی دریافتند که گیاهان میتوانند با استفاده از بو ها با یکدیگر صحبت کرده و خطرات موجود را هشدار دهند. 💢@falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عجايب گنبد قابوس در استان گلستان ▪️برج قابوس یادگار شهر باستانی جرجان است که در دوران زیاریان از مراکز علمی و هنری منطقه بود ولی پس از حمله مغول نابود شد. 💢@falsafeh_alaveyeh
مورچه ها می توانند خود را در آینه تشخیص دهند مورچه هایی که توسط محققان نقطه ی کوچک آبی رنگی روی پیشانی شان گذاشته شده بود، بعد از دیدن تصویر خود در آینه، با عصبانیت برای پاک کردن جوهر آبی رنگ از روی پیشانی شان تلاش کرده بودند. این تلاش اما بی دلیل نبود. مورچه هایی که با آن نقطه ی آبی رنگ بر روی سر به کلونی خود بازگشته بودند، از سوی هم‌نوهان شان به عنوان گونه ای رقیب و جنگجو شناخته شده و بی رحمانه مورد حمله قرار گرفته بودند. 💢@falsafeh_alaveyeh
براش با کیک ماهی تولد گرفتن خجل شده! حیوانات میفهمند. با یک مَن سبیل😁 💢@falsafeh_alaveyeh
فلسفه علویه ♑️ : قاعده علیت «۷» 🧶 میدان سوم: توحید افعالی «۱» در این میدان پنج خبر جای می گیرد: قائم، کائن، صائر، منیب، موجود، جای می گیرد. 🅰 در ظاهر بین معنای موجود و کائن و قائم مشابهت و اشتراک وجود دارد چرا که هر سه معنا به کیفیت وجود شئ مربوط است. 1⃣ لفظ «وجود» در اینجا به قرینه استفاده از کائن که دارای معنای حدوث است، به صورت مصدر جعلی به‌صورت «موجودیت» معنا می‌شود و مساوی با «وجود» به‌کار می‌رود. بر این اساس، فراز دعا به این معنا خواهد بود که: «موجودیت ذات هر شئ وابسطه به ذات اقدس الهی است». به عبارت دیگر آن ذات و ماهیتی که در عالم خارج موجودی است، تحقق و هستی آن به سبب خداوند. 🔘 پرسش: کیفیت ارتباط وجود موجودات با خداوند چگونه است؟ ⭕️ احتمالات: 🔰 وجود موجودات، از وجود خدا متباین است و خدا با غیر خودش تفاوت دارد. 🔰 وجود موجودات مساوی وجود خداوند است و وجود موجودات و خدا یکی است. 🔰 وجود موجودات هم سنخ وجود خداوند است، یعنی در معنای وجود یکی است ولی در اطلاق و تقیید این دو متفاوت است یعنی وجود خدا مطلق است ولی وجود مخلوقات مقید و محدود است. 🔴 پاسخ: میتوان هر سه احتمال را صحیح دانست هرچند در طول تاریخ بر اساس هریک از این مبانی اختلافات گسترده ای میان متفکران شکل گرفته است، به گونه ای تا تکفیر هم پیش رفته اند و این به جهت عدم توجه به معنای دقیق این سه احتمال است که قابل جمع است. ↩️ وجود خداوند با وجود مخلوقات متباین است به این معنا که وجود خداوند در مرتبه کنه ذات با هیچ مخلوقی قابل قیاس نیست از اینرو در روایت آمده است: «كَانَ‏ اللَّهُ‏ وَ لَمْ‏ يَكُنْ‏ مَعَهُ‏ شَي‏ء‏؛ خدا بود، يک؛ هيچ چيزي نبود» و این نگاه مربوط به کنه ذات خداوند است که موضوع تنزیه مطلق است. چنان که در دعای یستشیر نیز به همین مقام اشاره شده است: «الْأَوَّلُ غَيْرُ مَوْصُوفٍ». ↩️ وجود مخلوقات عین وجود خداست، این به این معناست که در مقام ظهور اسما و صفات چون موجودات عین ظهور اسما و صفات الهی هستند وجود مخلوقات عین وجود خداوند است. و از همین رو در روایات گفته شده: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّي لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه؛ ستايش مخصوص خداوندى است كه با آفرينش خويش بر مخلوقات تجلّى كرده است» یعنی خلق خداوند تجلی خود اوست و وجود مخلوقات در مقام تجلی با وجود خدا یکی است. ↩️ وجود خداوند هم سنخ با وجود موجودات است، این در جایی که در صدد تحلیل رابطه بین وجود موجود و خالق باشیم. چنان که در روایت آمده است: «داخل فی الاشیاء لا بالممازجة و خارج عن الاشیاء لا بالمباینة» هم داخل در اشیاء است و هم بیرون از اشیاء، داخل در اشیاء است اما نه آن جوری که یک‌ جسم داخل جسم دیگر ممزوج می‌شود و خارج است از اشیاء نه به‌ معنای اینکه مباین و بیرون است، مثل اینکه من دستم را روی این میز می‌گذارم می‌گویم دست من بیرون از میز است. بر این اساس وجود خدا و مخلوقات از یک جنس است و اصولا وجود یک معنا دارد ولی یکی به صورت مطلق و فارق از هر قیدی است و دیگری مقید و محدود و آنچه محدود است بر آمده از همان مطلق است پس هم وجه اشتراک دارد و هم وجه افتراق که این یعنی سنخیت وجودی. 🔻هرکدام از این روابط در جای خودش معنا دارد و پاسخ به سوال خاصی است خلط آنها در مسائل سبب شده تا این اختلافات پدید آید ولی با دقت در روایت می توان فهمید این سه احتمال هر سه در جای خود صحیح است. ✍️ میرزا محمد رضاصفائی تخته فولادی 💢@falsafeh_alaveyeh