eitaa logo
کانال فلسفه علویه
102 دنبال‌کننده
167 عکس
143 ویدیو
10 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
صدق⭕️ و کذب ❌ گزاره ها♍️ 3⃣ انسجام گرایی ☯ در بحث انسجام دو موضوع مطرح است: ۱- انسجام به عنوان تعریف صدق و کذب ۲-انسجام به عنوان معیار صدق و کذب 💢 الف: انسجام به عنوان تعریف انسجام هنگامی که در مورد صدق به عنوان تعریف آورده می‌شود، به این معناست که صدق یک گزاره چیزی جز انسجام و هماهنگی آن گزاره با مجموعه گزاره‌ها نیست. به تعبیر دیگر وقتی می‌گوییم گزاره الف صادق است، به این معناست که گزاره الف عضوی از مجموعه‌ای هماهنگ از گزاره‌ها به نام ب است. نقد: در اینجا با تعریف معنای صدق به این شکل مشخص مشخص نیست بر چه اساس سازنده صدق است؟ به عبارت دیگر خود این تعریف نیاز موجه سازی دارد. و این موجه سازی با خود شیوه انسجام قابل پذیرش نیست چرا که منتج به دور است و خود دور نیز به تناقض منجر میشود و پذیرش تناقض به هیچ رو موجه نیست. 🧶 ریشه ها این دیدگاه بر آمده نگاه راسیونالیستی است که در آن رسیدن به حقیقت تنها با کمک تعقل به دست میدهد و از این رو تلاش می‌کند که بدون رفتن به فراسوی، باور با کشف حالتی از درون باروها ما را به صدق قضیه رهنمون سازد. از دیگر سو نگاه انسجام گرایانه در نظریه های ساختارگرایانه به هستی اثرگذار بود. 🧶 اما معنای خود انسجام چیست؟ پاسخ: دو نظر در این باره عنوان شده است: ۱-سازگاری: در یک معنای کلی‌ عبارتست از نبود تناقض منطقی بین دو گزاره پس دو گزاره: «بوعلی فیزیکدان است»، «بوعلی فیزیکدان نیست» با هم سازگار نیستند، اما هر یک از دو جمله فوق با گزاره «بوعلی فیلسوف است» تناقضی ندارد. نقد: اشکالی که در این تعریف وجود دارد آن است که این تعریف در واقع همان مبناگرایی است چرا که مبنای آن گزاره امتناع اجتماع و ارتفاع نقیضین است. اما با این اشکال که عدم تناقض نمیتواند همه گزاره ها را به طور مستقیم موجه سازد. ۲-استلزام منطقی: در این معنا انسجام دو معنا دارد: 🔰اول آنـکه گــزاره‌ای از گزاره دیــگـر نتیجه می‌شود. 🔰 دوم آن‌که گزاره‌ای گزاره دیگری را نتیجه بدهد. با توجه به این معنا از استلزام انسجام مجموعه‌ای است که همه گزاره‌های آن، در نسبتی منطقی با یکدیگر روابط الزامی و ضروری دارند. 🧶 منظور مجموعه گزاره‌ها چیست؟ ۱-مجموعه باورهای شخص ۲-مجموعه باورهای در یک پارادایم فکری ۳-مجموعه باورهای در یک گروه خاص یا فرهنگ و... 🔰در حالت اول: صدق به صورت امور متکثر و نسبی در خواهد آمد که نتیجه آن شکاکیت گرایی است. 🔰در حالت دوم: این پرسش باقی است در قیاس میان پارادایم های موجود کدام پارادایم صادق است؟ در اینجا قضاوت میان پارادایم های مختلف ممکن نیست و هر گزاره در پارادایم خود صادق خواهد بود در نتیجه نسبیت در این اندیشه از گزاره ها به پارادایم ها منتقل میشود. 🔰 در حالت سوم: نه تنها اشکال پیشین پابرجاست اشکال دیگری نمایان است و آن اینکه مسائل فرهنگی و اجتماعی یا گروهی وابسطه به زمان است و یک گزاره در مقایس زمانی متغیر خواهد بود و چه بسا دچار تحول گردد که این نیز منجر به نسبی گرایی می گردد. ✍️ میرزا محمد رضا صفائی تخته فولادی ♻️ ♻️ 🌏 @falsafeh_alaveyeh
صدق⭕️ و کذب ❌ گزاره ها♍️ 3⃣ انسجام گرایی ☯ 💢 ب: انسجام به عنوان معیار اما اگر انسجام به عنوان ملاک و معیار کشف صدق در نظر گرفته شود؛ نه به عنوان معنای آن، به این معناست که جدا از تعـــریفی که برای صــــدق مطرح شده مثل مطابقت با نــفس الامر یا مطابقت با یافته‌های حسی یا موجه شدن با گزارهای بدیهی و... هنگامی که قضیـــــه در شبکه اعتـــقادات هـــماهنگ و منســـــجم قرار می‌گیــــــرد، توانایی صادق بودن را دارد نمــــونه ای که برای توضــــیح این شــکل ازگزاره ها مـــطرح است جـــدول کــلمات متقاطع است. خانه‌های این جـدول‌ها طوری طراحی می‌شــوند که با ساختار مجاور در ارتباط اسـت و شـــکل نهایی جدول در ارتباط همه عـناصر شـکل می گیرد و از دیگر سو شــکل این جداول به نحوی است که ابتدایی برای ان مــتصور نیست. در اینجا نیز دو پرسش بنیادین پیشین پا برجاست 🔰 انسجام چیست؟ 🔰 مجموعه باورها چیست؟ پاسخ همان است که در پیش گفته شد. 🧶 البته اشکال دیگری که بر این نگاه وجود دارد آن است که هماهنگی یک مجموعه به معنای صادق بودن آن تلقی شدن در واقع معیاری اعتباری است که حقیقت خارجی ندارد بلکه امری است که عقل آن را معتبر کرده است و در برخی از موارد با حقیقت خارجی مطابقت دارد و در برخی موارد مطابقت ندارد در این صورت بر اساس نظریه مطابقت این معیار قابل استفاده نیست. 🧶 مهم‌ترین اشکال بر این نظر تبیین چگونگی تولید دانش است به این معنا که هنگامی که داده جدیدی وارد مجموعه اطلاعاتی میشود: ۱-سازگار است ۲-ناسازگار است در حالت نخست مطلوب است اما در حالت دوم آیا به سبب ناسازگاری گزاره کاذب است چه باید کرد؟ دو راه وجود دارد: ۱- گزاره نو باید حذف شود؟ در این حالت پویایی علم از بین خواهد رفت چرا که چه بسا کل مجموعه قبلی دچار اشتباه باشد مانند نجوم بطلمیوسی در برابر خورشید مرکزی ابوریحان بیرونی. ۲- در مجموعه دانسته‌های پیشین خود تغییر ایجاد می کنید که دو حالت دارد: ۱. تغییر با بقای انسجام همراه است که این مطلوب است اما دلیل ترجیح وضعیت جدید بر قبلی یک گزاره خارج از مجموعه بود نه خود مجموعه در این صورت معیار زیر پا گذاشته شده است. ۲. تغییر با از بین رفتن انسجام همراه است که در این صورت مجموعه از معیار خارج شده است و در نتیجه کل مجموعه کاذب میشود. ✍️ میرزا محمد رضا صفائی تخته فولادی ♻️ ♻️ 🌏 @falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دانشمند سوئیسی که اعجازی از وضو را با یک دوربین حرارتی مشاهده نمود و در ۶۷ سالگی حافظ قرآن شد. 👈 او با دوربین‌ حرارتی از افراد در حال وضو فیلم می‌گرفت و می‌گفت: هنگام وضو هاله سفیدی در آن‌ها پدید می‌آید. ⭕️ وی در ۶۳ سالگی مسلمان شد و به بیمارانش اسلام و وضو را پیشنهاد می‌کرد. ♻️ ♻️ ♻️ 🌍 @falsafeh_alaveyeh
منطق دانان فراموش شد ♏️ سه منطق دان تقریباً فراموش شده در اواسط قرن بیستم: 🔰 پل ژاکوبی Paul Jacoby آمریکایی 🔰 آگوستین سسمات Augustin Sesmat 🔰 رابرت بلانشه Robert Blanché فرانسوی. هر سه از معتقدان سرسخت به کاتولیک، تلاش کردند تا با گسترش میدان منطق کلاسیک، محمولات منطق سنتی را به جایگاه قابل احترام بازگردانند. کشف شش ضلعی منطقی، نشان دهنده مزیت های منطقی و شناختی چنین گسترشی است. 🧶 در منطق فلسفی، شش ضلعی منطقی (که شش ضلعی تقابل نیز نامیده می شود) یک مدل مفهومی از روابط بین ارزش های صدق شش گزاره است. به طور مستقل توسط آگوستین سسمات و رابرت بلانشه کشف شد 🧶 ماهیت این مزایا در زمینه تحقیقات مدرن در رابطه با روابط بین منطق، زبان و شناخت مورد بحث قرار گرفته است. و شایسته است که توجه به این تلاش‌ها جلب شود، زیرا این تلاش‌ها، اگرچه تقریباً کاملاً فراموش شده‌اند، اما در پس‌زمینه بررسی تقابل بین منطق مدرن و سنتی بسیار مرتبط هستند. برخی بر این باور هستند که تقابل بین این دو منطق غیرضروری بوده و هست، زیرا هر دو شکل منطق محمول هر کدام در جای خود مشروع هستند، 🧶 تلاش‌های ژاکوبی، سسمات و بلانشه، علاوه بر این، برای تاریخ منطق در زمینه‌ای فرهنگی جالب توجه است، زیرا به شیوه‌های خاص خود، در الگوی کلی احیای فرهنگی کاتولیک که تقریباً بین دوره‌های مختلف رخ داد، قرار می‌گیرند. سال‌های 1840 و 1960. کلیسای کاتولیک مقاومت سختی در برابر منطق ریاضی مدرن نشان داده بود و آن را غیرانسانی و تهدیدی برای دکترین کاتولیک می‌دانست. هم بافت فرهنگی گسترده‌تر و هم مفاهیم خاص برای منطق، در ارتباط با مسائل کلی‌تر فلسفی و اعتقادی درگیر، توصیف و تحلیل می‌شوند. ♻️ ♻️ ✍️میرزا محمد رضا صفایی تخته فولادی 🌍 @falsafeh_alaveyeh
صلوات ضراب 🪙 اتباع احمد بصری به به فرازی از صلوات ضراب: “اللهم أعطه فی نفسه وذریته… وصلَّ على ولیک وولاة عهدک [عهده] والأئمة من ولده” برای اثبات مهدی بودن تمسک می کنند. و این دعای عام برای تمام شیعیان و بلکه امتی است که تحت رعایت و امر امامت حضرت حیات معنوی دارند و دعایی به جهت عافیت و سرور این جمع فلذا نه اختصاصی به فرزندان ان حضرت دارد و نه صفت خاصی برای انان ذکر شده است. ✍️میرزا محمد رضا صفایی تخته فولادی ♻️ ♻️ 📌برای مطالعه ادامه یاداشک به صفحه ذیل مراجعه نمایید: 🌍 https://thakhtefolady.blogsky.com/category/%d9%81%d8%b1%d9%82
✡️ آیا کوروش کبیر هخامنشی بود؟ 💥 نگاهی به استدلال‌های دنیل تی. پاتس دربارهٔ تبارِ غیرایرانیِ کوروش 1️⃣ استاد باستان‌شناسی و تاریخ در دانشگاه نیویورک در مقاله‌ای با عنوان «کوروش کبیر و پادشاهی انشان» که در سال ۲۰۰۵ در کتاب «زایش پرژن امپایر» منتشر شده یافته‌های جدیدی را درخصوص پرشیا، هخامنشیان و کوروش کبیر مطرح کرده است که دانش موروثی ما را در این زمینه به چالش می‌کشد. 2️⃣ پاتس در این مقاله بر کوروش دوم یا تمرکز می‌کند. در از او با عناوین فرزند کمبوجیه، شاه بزرگ، شاه انشان، نوادهٔ کوروش، و نتیجهٔ چیش‌پیش نام برده شده است. آن‌چه برای پاتس اهمیت دارد این تأکید بر در منشور است. 3️⃣ از دید پاتس منابع بابلی فقط به سرزمین انشان ارجاع می‌دهند و هیچ‌گاه آن را همچون قلمروی پرژن تلقّی نکرده‌اند. کوروش و خانوادهٔ او نیز هیچ‌گاه هخامنشی نامیده نشده‌اند. هم‌چنان که کوروش نیز هرگز خودش را شاهِ پرژنِ انشان ننامید، بلکه صرفاً خودش را می‌نامید. انشان، همان‌طور که ‌می‌دانیم نام شهری عیلامی ـ و نه پرژن ـ بوده است. 4️⃣ در انتها پاتس اضافه می‌کند که آنچه ما امروز آن را می‌نامیم در واقع یک امپراتوری انشانی بوده که کوروش شاه انشان آن را پایه‌گذاری کرده است. 5️⃣ بر همین اساس، اگر قلمرو پادشاهی‌ای که کوروش آن را گستراند، قلمرویی انشانی بوده، آن‌گاه روی‌کارآمدنِ پس از مرگ کمبوجیه پسر کوروش را باید ی پرژن‌ها علیه انشانی‌ها تلقّی کرد که خاندان پرژنِ به سرکردگی داریوش را به‌جای خاندان انشانی کوروش می‌نشاند. 6️⃣ پس حکمرانی داریوش، بیان‌گرِ آغاز یا پرژن است، در حالی‌که نشانگرِ استیلای دولت انشانی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤺انسان و هوش مصنوعی⚙💡 بدون شک در زمان نه چندان دور هوش مصنوعی خود اتکا می شود و تصمیم گیری می کند. در آن زمان با این قدرت و دانشی که از جزئیات زندگی ما دارد نابودی انسان دور از ذهن نیست. دست کم انسان دیگر اختیاری بر زندگی خود نخواهد داشت و چند تئوری در رابطه بین هوش مصنوعی و انسان قابل طرح است: 🔰 زندگی ماتریکس گونه در فضایی مانند متاورس. 🔰 زندگی ماشینی در ترکیب بین ماشین و بدن انسان. چنان که در ویدئو مشهود است. 🔰 زندگی برده گونه در اختیار ماشین. 🔰 کنترل کامل انسان بر هوش مصنوعی که گزینه آخر با نفوذ هرچه بیشتر ابزارهای اسمارت دور از ذهن است چرا که هوش مصنوع خود اتکا توانایی نفوذ به همه این ابزارها و کنترل آنها خواهد داشت در حال حاضر قسمت هایی از پدافند کشورها در اختیار هوش مصنوعی است و اگر این قسمتها در کنترل هوش خود اتکا قرار گیرد ابزارهای کشتار جمعی انسان نیز در اختیار او قرار دارد. پس واقع بینانه است اگر انسان بدون ضمانتهای لازم به توسعه هوش مصنوعی اقدام کند وی در نوعی فرآیند تکاملی با خود اتکایی درصدد تسلط بر انسان بر آمده ویکی از این مراحل را طی کند و بر جهان انسانی مسلط شود. البته پر واضح است این ترفندی از ناحیه شیطان است تا حکومت خود بر انسان را شکل دهد. چرایی آن در مجالی دیگر بیان می کنم... ♻️ ♻️ ✍️میرزا محمد رضا صفایی تخته فولادی 🌍 @falsafeh_alaveyeh
? ارزیابی دکتر شهیدی از آثار مستشرقین (مونتگمری وات، مادلونگ، برنارد لوئیس) 🧶 اگر نگوییم همه، بیشتر آن‌ها تحت حمایت وزارت خارجه‌شان هستند و سرانجام وزرات خارجۀ آن‌هاست که از محتوای تولیدشده استفاده می‌کند. ولی البته افراد آزاد نیز در میان آن‌ها وجود دارند که عده‌شان کم است. روی هم رفته نباید انتظار داشت که آن‌ها هم مثل ما فکر کنند. همین قدر که دروغ ننویسند جای شکرش باقی است. چون بعضی‌هایشان دروغ می‌نویسند؛ خیلی هم دروغ می‌نویسند. 🧶 بین نوشته‌های اسلام‌شناسان اخیر من چند کتاب را خوانده‌ام که منصفانه نگاشته‌ شده‌اند؛ مانند نوشتۀ مونتگمری وات که گرچه پیغمبر (ص) را قبول ندارد ولی انصاف را رعایت کرده است. مادلونگ هم خوب است. 🧶ولی برنارد لوئیس یک صهیونیست خبیث مخالف با ماست که از باقی‌مانده‌های قرن هجدهم و نوزدهم است که ریشه‌شان کنده شده است. علت آن حرف‌ها بی‌اطلاعی آن‌ها بوده و امروزه که کمی وسعت اطلاعاتشان بیشتر شده، روی هم رفته آن تعصب‌های سابق فروکش کرده، اگرچه از بین نرفته است. بعضی‌هایشان هم که کتاب‌های نسبتاً خوبی می‌نویسند، با دید مسیحی است نه با دیدی که یک مسلمان دارد. 📚 مصاحبۀ علمی با دکتر شهیدی، فصلنامۀ شیعه‌شناسی، ش 1، س 1382، ص 21. ♻️ ♻️ 🌍 @falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یووال نوح هراری (به عبری: יובל נח הררי) (زاده ۲۴ فوریهٔ ۱۹۷۶)  تاریخ‌ نویس نظریه‌پرداز و پدیدآور اسرائیلی و نیز استاد تاریخ دانشگاه عبری اورشلیم است که سه‌گانه پرفروش زیر را نوشته‌است 🔰 انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر،  🔰انسان خداگونه: تاریخ مختصر آینده  🔰و ۲۱ درس برای قرن ۲۱  وی مغز متفکر پسا پست مدرن هستند هراری ادعا می‌کند که تمام سیستم‌های بزرگ همکاری مانند ادیان، ساختارهای سیاسی، شبکه‌های داد و ستد و مؤسسات قضایی در نهایت بر اساس تخیلات انسانی بنا شده‌اند. ♻️ ♻️ 🌍 @falsafeh_alaveyeh
✴️فرقه آنوناکی منشأ فرقه آنوناکی و نی‌بیرو و بسیاری از نظریه‌های باستانی بیگانگان را می‌توان در آثار زکریا سیچین، محقق یهودی که در اورشلیم و آمریکا زندگی می‌کرد، ردیابی کرد. او ادعا کرد که خدای آنوناکی یا انکی، انسان‌ها را مهندسی ژنتیکی کرده و نژاد برده را ایجاد کرده است. علی‌رغم نظریه‌های به شدت بحران‌زده و عجیب او، انجمن‌های آنلاین، یوتیوب و کانال‌های تاریخی که مملو از اطلاعات شبه‌تاریخی بودند به ترویج گسترده عقاید باطل او پرداختند. به استناد مؤسسه مطالعات سیاست‌های جهانی شدن، سیچین دفتری در راکفلر پلازا داشته است. 📂
جادوی رنگها در مسجد نصیرالملک،🕌 شاهکار معماری شیراز ♻️ ♻️ 🌍 @falsafeh_alaveyeh
27.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم World War Z (World War Z) با بازی برد پیت محصول 2013. به آنچه در حال وقوع است توجه کنید. توجه به پرچم ها...! دقیقاً دو پرچم در آنجا وجود دارد - اسرائیل و فلسطین. و همچنین همان دیوار ظاهر می شود ... 🤔 صهیونیست با واکسینه کردن مردم دنیا در زمان معین آنها را به زامبی تبدیل می‌کند با توجه به رای منفی قالب کشورها به شهرک سازی اسرائیل پلان آخر صهیونیسم تولید زامبی واکسینه شده هاست 🌍 @falsafeh_alaveyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسناد تاریخی مخالفت یهودیان با صهیونیزم ✡و حمایت فلسطین🇵🇸 میشه خاخام یهودی باشی و طرف حق بایستی و میشه ایرانی باشی و... 🌍 @falsafeh_alaveyeh
جایگاه عقل🧠 در منظومه معرفت دینی 🛐 🧶 مسئله «رابطه عقل و دین»، یکی از موضوعات اساسی در الاهیات مسیحی و کلام و عقاید اسلامی به شمار می‌آید و همیشه معرکه آراء اندیشمندان بوده و به شکل‌های گوناگون، در حیطه­‌های متفاوت فکری با عنوان‌هایی همچون 🔰«رابطه عقل و وحی» 🔰«رابطه عقل و ایمان» 🔰«رابطه عقل و دین» مطرح گردیده است. این موضوعات رابطه عقل و دین به طور عام را بحث می کند امّا از جهت دیگر رابطه عقل و فقه به طور خاص نیز مورد بحث بوده است. 🧶 در تاریخ اندیشه فقهی در اسلام نیز به صورت کلی می­توان دو گرایش متعارض در برابر عقل را مشاهده نمود، دیدگاه سلبی و دیدگاه ایجابی. 🔰 در یک سوی این مسئله نگاه تفریطی به مسئله جای دارد که کاربرد عقل را در هیچ کدام از گزاره­های دینی به صورت منبعی و نه به صورت ابزاری نمی­پذیرد 🔰در سوی دیگر این مسئله دیدگاه افراطی وجود دارد که در هر مورد از گزاره های دینی عقل را منبعی مستقل برای استنباط حکم شرعی قلمداد کرده است. در این میان طیف­های مختلفی وجود دارد….. 🔴 برای مطالعه متن کامل به سایت زیر مراجعه فرمایید👇 ✍ میرزا محمد رضا صفائی تخته فولادی https://thakhtefolady.blogsky.com/1401/08/20/post-4/%d8%ac%d8%a7%db%8c%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%b9%d9%82%d9%84-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%86%d8%b8%d9%88%d9%85%d9%87-%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%d8%aa-%d8%af%db%8c%d9%86%db%8c
در معماری ایرانی به شیشه‌های کوچک، رنگین و گاه منقوش که در بالاترین قسمت تاق و در گچ‌کاری‌ها جانمایی می‌شود از برای تامین نور و بیشتر از آن تشدید زیبایی "گلجام" می‌گویند.
۲۵ آبان سالروز درگذشت فیلسوف بزرگ مشرق زمین آذربایجانی است 🔹آرا و اندیشه‌های علامه‌محمدتقی‌ جعفری در حوزه گسترده علم‌ورزی و دانش‌ اندوزی‌های تاریخ‌ معاصر کم‌نظیر است و جامعیت نظرش در کمتر فردی دیده‌می‌شود. عارف و فیلسوف بلندآوازه ایرانی که با اشراف کامل بر مباحث مختلف علمی و فقهی، مرزهای علم و شریعت را به‌ هم پیوند زد که این مهم را می‌توان در مکاتبه‌های وی با اندیشمندان بنام غربی مشاهده‌کرد. 🔹چند ماهی بود که پزشکان تشخیص داده بودند که علامه محمد تقی جعفری به بیماری سرطان ریه مبتلا شده است. بیست و پنجم آبان سال ۷۷ که از راه رسید، مفسری بزرگ، عالم دنیا را وداع گفت. 🔹آیت الله العظمی جوادی آملی بر پیکرش نماز خواند و در جوار حرم علی بن موسی الرضا (ع) مهمان شد. اکنون در بیست و پنجمین سالروز رحلت آن بزرگمرد آذربایجان قرار داریم.
معرفت شناسی 🔎 کانت 🅰 ✍️ میرزا محمد رضا صفائی تخته فولادی کانت به خلاف فلاسفه کلاسیک که به شناخت ذات شئ توجه داشتند مسـیر دیگری در پیش گرفت و پروژه متفاوتی برای فیلسـوفان عرضـه کـرد. او از «تجلـی شـیئ بـرای مـا» سـخن گفـت. بـه تعبیـر دیگر، هر شـیء «وجودی فـی نفسـه» یـا «در خـود» دارد که کانت آن را «نومن» نامید و در عین حال شی بر ما به شکلی جلوه می کند که می توان آن را «فنومن» شی حقیقتی نامیـد. از نظر کانت مـا بایـد بپذیریـم که هیچگاه به «نومن» دسترسـی ندار یم، به جای آن تلاش کنیم تا تصویری دقیـق و درسـت از تجلـی یـا پدیـدار آن بـه دسـت آور یـم. بدیـن ترتیـب، «فنومنولـوژ ی» یـا «منطـق شـناخت پدیدارها» شکل گرفت. ♻️ ♻️ ♻️ 🌍 @falsafeh_alaveyeh
معرفت شناسی🔍 کانت 🅱 فنومن کانت یکی از مفاهیم مهم در فلسفه‌ی کانت است. این مفهوم به تجربه‌ها و ادراکاتی اشاره دارد که انسان‌ها از دنیای خارجی دارند. از نگاه کانت، نومن مفهومی است که منحصراً مربوط به فهم (فاهمه) است؛ به ‏تعبیر دیگر از دسترس حس خارج است و به شهود حسی ما در نمی‏آید وی براین باور است که ذهن، ادرکات حسی خود را در دو کانال حسی به نام زمان و مکان کانالیزه می‏کند و دوباره آن را در دوازده مقوله از مقولات فاهمة محض، صورت‏بندی و شاکله‏ سازی می‏کند. از نظر او، چنانچه مدرَکات ما بتوانند از این فیلترها و صافی‏ها عبور کنند، آنها را نمود (فنومن) می‏دانیم و گرنه مربوط به عالم «بود» یا «نومن» خواهند بود. ♻️ ♻️ ♻️ ✍️ برای مطالعه این نوشتار به سایت ذیل مراجعه نمایید. 🌍 https://thakhtefolady.blogsky.com/1402/08/26/post-67/
🌺 میلاد حضرت زینب کبری سلام الله علیها و روز پرستار مبارک باد.