210208_1112.mp3
25.21M
#علمی_پژوهشی
#نشست_علمی
🎙 فایل سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین موسوی در نشست علمی نقش حکمت متعالیه در تعالی جامعه
#علمی_پژوهشی
#نشست_علمی
#حکمت_متعالیه
#تعالی_جامعه
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#فرهنگی_تربیتی
#علامه_مصباح
🔴درسهایی که از علامه مصباح باید آموخت
🔶درس سی و دوم: وظیفهگرایی
🖊احمدحسین شریفی
🔷يکي از ویژگیهای برجستة آيتالله مصباح، وظيفهمحوری و تکليفگرايي بود. بنده در جایی دیگر هم گفتهام که میتوان «وظيفهشناسي و عمل به وظيفه» را کليد شخصيت علامه مصباح دانست. او در همه کنشها و واکنشهاي فرهنگي و اجتماعي و سياسي خود، تنها و تنها دنبال عمل به وظيفه بود.
🔷آيتالله مصباح در هيچ موضوعي وارد نميشد و اقدام به هیچ کاری نمیکرد مگر آنکه حجتي شرعي و تکليفي ديني براي آن داشته باشد؛ اگر درسی میگفت یا سخنرانیای میکرد یا کتابی مینوشت و یا هر کاری که انجام میداد بدان سبب بود که آن را وظیفه خود میدانست. هرگز از روی هوس شخصی یا صرفاً بر اساس ذوق و علاقه شخصی نبود. او بر حسب وظیفه شرعی خود و بر اساس تشخیص خویش عمل میکرد. و با همة وجود میکوشید که وظیفه خود را به بهترین وجه ممکن به ثمر رساند.
🔷بعد از آنکه وظيفه و تکليف خودش را تشخيص ميداد، نوع کار برايش اهميت نداشت؛ خوشايند و بدآيند ديگران برايش مهم نبود.
🔷اين شخصيت بزرگ و کمنظير در همين چند سال آخر عمر مبارکشان با جمعي از شاگردان خود در مشهد مقدس، در جوار ثامنالحجج، چند روز متوالی صبح تا شب درباره طراحي سرفصلها و روشهاي تدوين کتابهايي آموزشي براي نوجوانان (دبستانی و دبيرستاني) جلسات طولاني مدت داشت. جز ساعاتي که براي زيارت حرم مطهر امام رضا علیه السلام مشرف ميشد، تماموقت در اين جلسه حضور داشت و ضمن گوش دادن به دیدگاهها و آراء شاگردان خود و هدايتگريهاي علمي و عملياي که داشت، شخصاً مسؤوليت طراحي سرفصلها و تعيين مباحث لازم براي طرح ولايت دانشآموزي را بر عهده داشت.
🔷و در پاسخ این سؤال اعتراضگونه که طراحی چنین سرفصلها و تدوین چنین کتابهایی بدون وجود زمینههای لازم برای اجرا و بدون همکاری و همراهی مسؤولان مربوطه چه ضرورتی دارد و به چه امیدی انجام میگیرد؟
میفرمود : ما مأمور به انجام وظیفه هستیم؛ ما کاری که از دستمان بر میآید و وظیفة شرعی خود میدانیم انجام میدهیم و با توکل به خدا و توسل به ائمة اطهار(ع) برای اجرایی شدن آن نیز همه توان خود را به کار میگیریم. خداوند هم اگر در ما اخلاص ببیند، زمینههای اجرایی شدن آن را فراهم میکند.
#فرهنگی_تربیتی
#علامه_مصباح
#وظیفه_گرایی
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#فرهنگی_تربیتی
#علامه_مصباح
🔴درسهایی که از علامه مصباح باید آموخت
🔶درس سی و دوم: وظیفهگرایی
🖊احمدحسین شریفی
🔷يکي از ویژگیهای برجستة آيتالله مصباح، وظيفهمحوری و تکليفگرايي بود. بنده در جایی دیگر هم گفتهام که میتوان «وظيفهشناسي و عمل به وظيفه» را کليد شخصيت علامه مصباح دانست. او در همه کنشها و واکنشهاي فرهنگي و اجتماعي و سياسي خود، تنها و تنها دنبال عمل به وظيفه بود.
🔷آيتالله مصباح در هيچ موضوعي وارد نميشد و اقدام به هیچ کاری نمیکرد مگر آنکه حجتي شرعي و تکليفي ديني براي آن داشته باشد؛ اگر درسی میگفت یا سخنرانیای میکرد یا کتابی مینوشت و یا هر کاری که انجام میداد بدان سبب بود که آن را وظیفه خود میدانست. هرگز از روی هوس شخصی یا صرفاً بر اساس ذوق و علاقه شخصی نبود. او بر حسب وظیفه شرعی خود و بر اساس تشخیص خویش عمل میکرد. و با همة وجود میکوشید که وظیفه خود را به بهترین وجه ممکن به ثمر رساند.
🔷بعد از آنکه وظيفه و تکليف خودش را تشخيص ميداد، نوع کار برايش اهميت نداشت؛ خوشايند و بدآيند ديگران برايش مهم نبود.
🔷اين شخصيت بزرگ و کمنظير در همين چند سال آخر عمر مبارکشان با جمعي از شاگردان خود در مشهد مقدس، در جوار ثامنالحجج، چند روز متوالی صبح تا شب درباره طراحي سرفصلها و روشهاي تدوين کتابهايي آموزشي براي نوجوانان (دبستانی و دبيرستاني) جلسات طولاني مدت داشت. جز ساعاتي که براي زيارت حرم مطهر امام رضا علیه السلام مشرف ميشد، تماموقت در اين جلسه حضور داشت و ضمن گوش دادن به دیدگاهها و آراء شاگردان خود و هدايتگريهاي علمي و عملياي که داشت، شخصاً مسؤوليت طراحي سرفصلها و تعيين مباحث لازم براي طرح ولايت دانشآموزي را بر عهده داشت.
🔷و در پاسخ این سؤال اعتراضگونه که طراحی چنین سرفصلها و تدوین چنین کتابهایی بدون وجود زمینههای لازم برای اجرا و بدون همکاری و همراهی مسؤولان مربوطه چه ضرورتی دارد و به چه امیدی انجام میگیرد؟
میفرمود : ما مأمور به انجام وظیفه هستیم؛ ما کاری که از دستمان بر میآید و وظیفة شرعی خود میدانیم انجام میدهیم و با توکل به خدا و توسل به ائمة اطهار(ع) برای اجرایی شدن آن نیز همه توان خود را به کار میگیریم. خداوند هم اگر در ما اخلاص ببیند، زمینههای اجرایی شدن آن را فراهم میکند.
#فرهنگی_تربیتی
#علامه_مصباح
#وظیفه_گرایی
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#علمی_پژوهشی
#فلسفه_فلسفه
🎙رهبر معظم انقلاب
✅ من چند تا نکته را عرض بکنم. خیلی حرفها گفته شد، بعلاوه وقت کم است. یک نکتهی اصلی این است که هرچه میتوانید، در استحکام و پایداری این مرکز و این کانون اصلی تلاش کنید؛ این اساس قضیه است. نگذارید این مجمع عالی حکمت به نحوی از انحاء ضعیف شود؛ روزبهروز در تقویت این سعی کنید. این یک بنای مبارکی است که الحمدلله شماها همت کردید و این کار را راه انداختید؛ واقعاً «کشجرة طیّبة» است؛ منتها باید اصل آن را ثابت کنید. اگر چنانچه غفلت شود، اشتباه شود، کوتاهی شود، خدمترسانىِ کم انجام بگیرد و همهی آنچه که شماها دارید، برای حفظ و بقاء و استمرارِ اینجا به صحنه نیاید، از دست خواهد رفت یا ضعیف خواهد شد - که ضعیف شدن هم مثل از دست رفتن است؛ فرقی نمیکند - آن وقت خسارت پیدا خواهیم کرد.
همین مشهدی که شما مثال زدید و تعجب میکنید که مشهد طالب و مایل مسائل حِکمی و فلسفی است، خب این مشهد یک روزی در کشور ما کانون حکمت بوده است. یعنی حکمای بزرگی در این شهر حضور داشتند؛ مثل مرحوم آقا بزرگ حکیم، پسرش آقا میرزا مهدی حکیم، یا مثل مرحوم شیخ اسدالله یزدی که عارف بود؛ اینها همه در مشهد بودند، مال دورهی قبل از دورهی اساتید ما هستند. یعنی پدر من، هم پیش مرحوم آقا بزرگ درس خوانده بود، هم پیش مرحوم آ شیخ اسدالله یزدی. طبقهی قبل از ما و اساتید ما، اینها را درک کرده بودند قبل از اینها، مرحوم آ میرزا حبیب - عارف و حکیم - در مشهد بوده. یا مرحوم حاج فاضل سبزواریالاصلِ سَرخَروی در مشهد در عین حال که ملّا و مدرّس فقه و اصول بود، لیکن اهل حکمت بود.
بنابراین مشهد مرکزِ اینجوری بوده. خب، دقت نکردند، توجه نکردند، یکباره از بین رفت؛ مشهد تبدیل شد به یک مرکز ضد حکمت. یعنی توجه نکنید، اینجوری میشود.
به نظر من هنر بزرگ مرحوم #علامه_طباطبائی (رضوان الله تعالی علیه) این بود که پافشاری کرد و کار خود را در شرائط مختلف ادامه داد. حتّی طبق آن نقلهائی که ما شنیدیم - گرچه آن وقت هم بنده به ذهنم بود، منتها دقیق یادم نیست - هنگامی که ایشان «اسفار» را تعطیل کردند، همان جا در همان مسجد سلماسی «شفاء» را شروع کردند. خب، این یعنی استقامت. پس کار اول شما این است...
📚 بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی
۲۳/۱۱/۹۱
#علمی_پژوهشی
#فلسفه_فلسفه
#فلسفه_در_کلام_بزرگان
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#سیاسی_اجتماعی
#نشست
موضوع نشست :
تحلیل وضعیت انتخابات ریاست جمهوری در سال اینده
♦️ با سخنرانی:
حجه الاسلام و المسلمین خواجوی
مدرس دروس سطح عالی حوزه،رئیس مجمع عالی بسیج نخبگان استان قم و رئیس هیئت اندیشه ورز سپاه استان قم و تحلیلگر مسائل سیاسی روز
📆 زمان: شنبه تاریخ ۹۹/۱۱/۲۵
بلافاصله بعد از نماز ظهر و عصر
🏛 مکان : خیابان باجک یک کوچه ۳ مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی قم
‼️ جلسه با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد
#سیاسی_اجتماعی
#نشست_سیاسی
#تحلیل_انتخابات
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#علمی_پژوهشی
#تاریخ_فلاسفه
✍ #موقعیت_تاریخی_و_زندگی_علمی_صدرالمتالهین_(_۱_)
دورانى كه ملا صدرا در آن زندگى مىكرد- يعنى اواخر قرن دهم و اوايل قرن يازدهم هجرى- هم فلسفه و هم كلام رواج بسيار داشت و سبب گسترش دامنه اين دو علم در كنار ساير علوم- مانند فقه و اصول فقه و ادبيات عرب و علوم رياضى و نجوم و پزشكى و فنون و هنرهاى گوناگون بويژه خط و معمارى و كاشيكارى و ...- وضع اجتماعى ناشى از وضع سياسى كشور بود؛ چه بحكم قوانين جوامع انسانى و روانشناسى اجتماعى، تمركز حكومت و وجود استقلال، امنيت مىآورد و امنيت و آزادى، سبب شكوفايى استعدادها و پيشرفت علوم و فنون و هنر مىشود. همچنين وجود مراكز عالى (مانند دربارها و دستگاههاى فرهنگ دوست كه مشوق دانشمندان و محققان باشند) نيز شتاب اين شكوفايى را بيشتر مىگرداند.
شيرازِ زمان ملا صدرا استان مستقلى بود كه برادر پادشاه وقت در آن اجازه سلطنت داشت، و پدر #ملا_صدرا- بنام خواجه ابراهيم قوامى- وزير آن سرزمين و شايد شخص دوم آنجا شمرده مىشد و مردى محترم و دانشدوست و مؤمن و پاك بود.
تنها نعمتى كه خداوند به وى نداده بود فرزند بود كه سرانجام با دعا و توسل به مقدسات مذهبی توانست آن را به بهترين گونهاش بدست بياورد و خداوند پسرى به او داد كه نام او را محمد و لقب او را صدر الدين گذاشتند تا شايد بتواند از بركات آن نام يكى از علماى بزرگ دين شود و بمناسبت نام صدر الدين او را صدرا ، صدا مىكردند.
همانگونه كه برخى جهانگردان اروپايى آن زمان نوشتهاند ، اشراف ايران و خانوادههاى بزرگان، فرزندان خود را بجاى آنكه به مدرسه بگذارند، استاد يا استادانى را بخانه مىآوردند و صدرا- يا همان محمد صدر الدين شيرازى فرزند خواجه ابراهيم وزير- با كوشش اين اساتيد به تمام علوم آن زمان و حتى هنر خط و ادبيات و شعر فارسى و عربى آشنا شد.
صدرا نوجوانى بوده كه ذكاوت و تيزهوشى را با ذكاء و پاكدلى به همراه داشته و درباره هوشمندى او قضيهاى نيز در تواريخ آمده است؛ و به همين دليل در زمانى اندك دوره كاملى از علوم عقلى و ادبى و شرعى را (كه مىتوان به دوره كارشناسى كنونى مقايسه كرد) طى نمود و نياز به استاد و يا استادانى يگانه و بيمانند داشت تا او را به اوج دلخواهش برسانند. در اين دوره ملا صدرا دو دهه از عمر خود را پشت سر گذاشته و به آغاز دهه سوم وارد شده بود.
🗓 تاريخِ تولد ملا صدرا سال 979 ه (1571 م) است. اين تاريخ تا زمان ما مجهول مانده بود تا آنكه بگفته هانرى كوربن، در مقدمه المشاعر: استاد #علامه_طباطبايى، فيلسوف بزرگ معاصر، آن را از محاسبه تاريخ برخى از تأليفات ملا صدرا استخراج نمود. در آغاز دهه سوم عمر خود كه همزمان با آغاز قرن يازدهم هجرى است ملا صدرا بنابر يك سنت رايج ميان دانشمندان و دانشجويان- كه بدنبال استاد متخصص شهر به شهر و كشور به كشور مىرفتند- شهر خود شيراز را ترك نمود و بسوى اصفهان و رى و قزوين رفت و باحتمالى در سال 985 هجرى كه حاكم شيراز (محمد خدابنده صفوى) به پادشاهى رسيد و به شهر قزوين- پايتخت آنروز ايران- رفت، ملا صدرا نيز همراه پدرش به آنجا رفته است.
ملا صدرا، بموجب مداركى، مانند مجموعه خطى دست نوشت او كه در سال ( 1004 )ه در قزوين مىنوشته و نيز دستنويس خطى او از كتاب هلاليّه شيخ بهائى در سال ( 1005 )ه در بين سالهاى ( 1003 ) تا ( 1007 )ه در قزوين- پايتخت وقت صفويه- نزد شيخ بهائى و ميرداماد درس مىخوانده است. سال حضور ملا صدرا در قزوين مصادف است با سال تول رنه دكارت در لاهه (1596 م)؛ و اين تاريخ را مىتوان نقطهاى براى مقايسه سير فلسفه در ايران و اروپا (يا فلسفه شرق و غرب) قرار داد، و اوج فلسفه و علوم را در قرن شانزدهم مسيحى در ايران و شرق با حضيض آن در اروپا زير ذرهبين تحقيق گذاشت...
#علمی_پژوهشی
#فلسفه_فلسفه
#تاریخ_فلاسفه
#ملاصدرا
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🗓🗓🗓🗓🗓🗓🗓
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#علمی_پژوهشی
#نشست
مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی قم برگزار می کند :
✅ موضوع :
"فلسفه دریچهای برای تعامل اسلام و غرب"
🎙 سخنران : حجة الاسلام والملسلمين برته مدير أموزش مؤسسه بين المللی مطالعات اسلامی و مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه
✅ موضوع دوم :
"عرصه بین المللی فعالیتهای حوزوی"
سخنران : حجة الاسلام و المسلمین محدث قائم مقام و معاون پژوهش
مؤسسه بين المللی مطالعات اسلامی
🗓 زمان : دوشنبه ۲۷ بهمن ۹۹
ساعت ۱۱:۱۰ الی ۱۲:۲۰
🏛 مکان : خیابان باجک یک کوچه 3 مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی قم
#علمی_پژوهشی
#نشست
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
May 11
May 11
#اخبار_مرکز
#سطح_چهار
‼️ به اطلاع دانش پژوهان سطح ۴ می رساند،
کلاسهای امروز (مورخ ۲۶ بهمن ۹۹) به این قرار است:
♦️ ۱_کلاس کلیاتی درباره فلسفه فلسفه
ساعت ۱۵/۴۵
استاد:حجت الاسلام مهدی منصوری
#اخبار_مرکز
#سطح_چهار
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
انتخابات 99.11.25.mp3
31.88M
#سیاسی_اجتماعی
#نشست_سیاسی
🎙 فایل سخنرانی شنیدنی و قابل تأمل حجتالاسلام والمسلمین خواجوی
✅ #پیشنهاد_ویژه_دانلود
#سیاسی_اجتماعی
#نشست_سیاسی
#انقلاب_اسلامی
#حکمت_متعالیه
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#علمی_پژوهشی
#فلسفه_فلسفه
🎙#بیانات_رهبر_انقلاب_دو_
✅ #مسئله_دوم که آقایان مطرح کردید، مسئلهی چشمانداز است. خیلی خوب است که شما به فکر چشمانداز ده ساله و بیست ساله و پنجاه ساله باشید. به نظر من آن چشمانداز بلند مدت - حالا چه فرض کنیم که این بلند مدت، به قول شما پنجاه سال است، یا سی سال است، یا بیست سال است - باید گسترش گفتمان فلسفهی اسلامی در دنیا باشد؛ این را هدف قرار دهید. امروز مطلقاً اینجور نیست، بلکه بعکس است. یعنی امروز در ایران مثلاً در محیط های دانشگاهی و علمی ما فلسفهی کانت بمراتب رائجتر و شناخته شدهتر است از فلسفهی بوعلی سینا. یعنی ابنسینای با این عظمت که همهی تاریخ بشر، از هزار سال پیش به این طرف، با اسم او درگیر است، در مجامع دانشگاهی ما حکمت و فکر فلسفیاش شناخته شده نیست به آن اندازهای که کتاب فکر فلسفىِ مثلاً کانت شناخته شده است. این یک مسئلهی مهمی است.
💠 ما باید عکس این را عمل کنیم. یعنی باید هدف را این قرار بدهیم که تفکر فلسفهی اسلامی - حالا با همان مشخصاتی که دارد؛ که خود این، جای بحث و گفتگو دارد که فلسفهی اسلامی چیست - در دنیا به عنوان گفتمان فلسفی شناخته شود، در دانشگاهها رواج پیدا کند، متفکرین عالم از آنها مطلع باشند، روی آنها بحث کنند، نقد و انتقاد کنند، در مجلات علمیشان منعکس شود. خب، این کار طبعاً متوقف به این است که شما کارهای بینالمللی داشته باشید؛ که حالا یکی از آقایان گفتند که ما این قضیه را نداریم.
❗️به نظر من ارتباطات بینالمللی شما با مجامع علمی باید زیاد باشد. امروز هم زمینهی دنیای اسلام آماده است. مثلاً فرض کنید مصر حالا یک مقداری درش باز شده است. خب، این «احمد طیب» خودش جزء علاقهمندان به فلسفهی ملاصدرا است؛ با اینکه میدانید در مجموعهی علمای اهل سنت، گرایش عقلی و فلسفی خیلی ضعیف است. آنجا کسانی هستند که با مسائل فلسفی و حِکمی ما تا حدودی ارتباط ذهنی و علمی برقرار کردهاند؛ خب از همین میشود استفاده کرد، ارتباطات را زیاد کنید، دعوتشان کنید، شما بروید؛ فقط برای مسائل حِکمی و عقلی و عرفانی و کلامی.
این هم یک نکته است که به نظر من خیلی باید به آن توجه شود.
مسئلهی امتداد که آقایان اشاره کردید به عرایض من، من اینجا در این کاغذی که یادداشت کردهام، مجدداً آن را ذکر کردهام. بله، فلسفههای مضاف - مثل فلسفهی علوم انسانی، فلسفهی روانشناسی - خوب و لازم است؛ اینها همان چیزهائی است که امتداد حکمت ما محسوب میشود؛ منتها تکیهی اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعهی اسلامی؛ مثل حکومت.
🔰 ما وقتی به فلسفههای غرب نگاه میکنیم، میبینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل میشود. اینها مسائل بنیادی شاخههای اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند.
البته بعضی از آقایان در این یکی دو سال اخیر به من گفتند که ما داریم در این مسائل کار میکنیم - حالا من در این خصوص ارزیابیای ندارم - باید در این زمینه کار شود. واقعاً برویم ببینیم بر اساس فلسفهی ما، شکل جامعه، بنیان سیاسی جامعه، حکومت در جامعه، به چه شکلی خواهد بود؛ یعنی ما برای مسئلهی حکومت، در فلسفه چه پاسخی داریم. نمیشود بگوئیم آقا فلسفه ذهنیات محض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمدهای از جاذبهی فلسفهی غرب، مربوط به این است. همچنین مسئلهی اقتصاد. بنابراین به طور کلی جهانبینی اسلام تبیین شود. مواد اصلی جهانبینی اسلام را مشخص کنید - مسئلهی انسان، مسئلهی خدا، مسئلهی ارتباط انسان و خدا، مسئلهی تکلیف - در فلسفهی اسلامی روی اینها کار شود. البته اینها پاسخهای روشنی هم دارد، در فلسفهی ما خیلی از اینها مسائل مبهمی نیست؛ اما باید این پاسخها منعکس شود، گفته شود.
📚 بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی
۲۳/۱۱/۹۱
#علمی_پژوهشی
#فلسفه_فلسفه
#فلسفه_در_کلام_بزرگان
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#علمی_پژوهشی
#تاریخ_فلاسفه
#موقعیت_تاریخی_و_زندگی_علمی_ملاصدرا
#بخش_دوم
✍از بررسى مجموعه دستنوشته های ملا صدرا- كه در آن همه گونه مطالب مهم فلسفى، عرفانى، شعر و تفسير قرآن و حديث از بزرگان دانش و فلسفه و عرفان آمده- مىتوان دانست كه وى در سنين جوانى و اوائل دهه سوم عمر خود از تمام علوم زمان آگاهى داشت؛ بخصوص كه از يمن ثروت پدرى، كتابخانه جامعى شامل كمياب ترين كتب علمى خطى را نيز در اختيار خود مىيافته است.
با انتقال پايتخت صفويه در زمان شاه عباس اول از قزوين به اصفهان در سال 1006 ه. ق (1598 م) علما و هنرمندان، از جمله شيخ بهائى (كه تقريبا منصب رسمى وزارت امور حقوقى را داشت) و ميرداماد (كه سمت نيمه رسمى امامت نماز جمعه پايتخت با او بود) همه به اصفهان آمدند و حوزه علمى قزوين به اصفهان منتقل گرديد.
ملا صدرا نيز در جريان اين انتقال- كه به تأسيس مكتب اصفهان انجاميد- قرار داشت و به اصفهان آمد و آخرين مدارج علمى خود را در فلسفه مشائى و اشراقى و عرفان اسلامى و منطق و كلام در كنار تحصيل فقه و تفسير و حديث و برخى علوم ديگر مانند نجوم و اسطرلاب و رياضيات و پزشكى، پشت سر گذاشت.
بخشى از زندگى وى در اين مقطع، مبهم و نامشخص است.
به نظر ما وى در دهه دوم قرن يازدهم هجرى به شيراز- وطن خود- برگشته در آنجا ازدواج كرده و بدرس و تربيت طلاب پرداخته و بسبب آماده نبودن جامعه علمى آن زمان- كه تاب دستاوردهاى علمى و ابتكارات و آراء نو او را نداشتند- از برخورد ناصحيح دانشمندان زمان و شهر خود بسختى رنجيده و بميل و اختيار خود به شهر قم و در روستايى نزديك آن رفته و مدتى را در آنجا بانزوا گذرانده است.
روستايى كه در آن منزوى بود «كهك» نام دارد كه هانرى كوربن در مقدمه كتاب ترجمه المشاعر ملا صدرا به زبان فرانسه از آن ياد كرده و شرح آن را آورده است.
ملا صدرا كه تجربه بسيارى در عبادتها و رياضتهاى بدنى بشيوه قديم ايرانى و فيثاغورى داشته و زير نظر دو استاد خود شيخ بهاء و ميرداماد، دورههاى متعددى را طى كرده بود، در اين انزوا رياضتها را دوباره تكرار مىكند و از اين رهگذر علاوه بر آرامش باطنى و التيام زخم دل و افسردگى از دست جامعه دانشمندان دانشكش، به الهامات و مشاهدات غيبى و اشراقات الهى و آسمانى مىرسد و سرانجام از هاتف غيبى فرمان مىيابد كه بكار نگارش كتابهايى در فلسفه دست ورزد.
♦️ اين مطالب را خود وى در مقدمه كتاب معروف خود حكمت متعاليه در اسفار اربعه و برخى كتب ديگرش بيان كرده، و خواننده كتابهاى او پس از اين دوره بخوبى مىتواند آنچه را كه در دوره بازگشت از دوره رياضات بدست آورده احساس نمايد.
در همين دوران اقامت در قم يا كهك، وى توانست بكار تدريس و تربيت شاگردانى بشيوه مكتب فيثاغورى- كه عينا قالب اسلامى هم داشته- بپردازد و در كنار تأليف كتاب بزرگ خود- اسفار- و برخى كتب ديگر، شاگردان معروف و بزرگى مانند ملا محسن فيض كاشانى و ملا عبد الرزاق لاهيجى (كه هر دو بعدها داماد او شدند) تربيت كند.
در پايان دهه چهارم سال يك هزار هجرى- بنا بنوشته ملا محسن فيض- از ملا صدرا در خواست شد كه به شيراز برگردد، و او پذيرفت و با تمام وابستگان و برخى از شاگردانش به شيراز رفت. برخى از مورخان نوشتهاند كه امامقليخان حاكم مستقل فارس و حوزه خليج فارس از او دعوت نموده است، زيرا مدرسهاى بزرگ را- كه پدرش ساختن آن را آغاز كرده و بسبب مرگ نتوانسته بود آن را به پايان برساند- او به پايان رسانده و براى اداره و تدريس در آنجا از ملا صدرا دعوت نموده است.
ملا صدرا در شيراز دوره جديدى را در زندگى خويش آغاز كرد، هم به آموزش فلسفه و تفسير و حديث پرداخت و هم توانست با تمام تجربههايى كه اندوخته بود دست بتأليف تفسيرى بسيار بزرگ و پرمايه و بينظير بزند كه بسبب مرگ او ناتمام ماند.
همچنين در همين دوره به شرح كتاب اصول كافى (كه مؤلف آن محدّث بزرگ شيعه يعنى كلينى است)- يكى از قديميترين و مهمترين منابع حديث شيعه اماميه درباره اصول فلسفى و اعتقادى اسلامى- پرداخت كه آنهم، ناقص مانده است.
برخى كتب ديگر در فلسفه و حكمت متعاليه نيز در همين دوره نهائى عمر او نوشته شد كه سير انديشه و تحول روحيات او را در آنها مىتوان يافت.
🔹يكى از رياضتهاى شرعى ملا صدرا سفرهاى دشوار او به حج (مكه) و سرزمين حجاز و زيارت مقابر مقدس امير المؤمنين و امام سوم- امام حسين عليه السلام- و ديگر شهداى كربلا در كشور عراق بوده است. وى هفت سفر به اينگونه به زيارت حج رفته بود تا آنكه در آخرين سفر بسبب بيمارى در عراق در گذشت و در همانجا مدفون شد. سال در گذشت او را سال 1050 ه. ق (1640 م) ضبط كردهاند؛ ولى از نوشته يكى از نوادگانش بر مىآيد كه سال 1045 بوده است
#علمی_پژوهشی
#فلسفه_فلسفه
#تاریخ_فلاسفه
#ملاصدرا
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🗓🗓🗓🗓🗓🗓🗓
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#آثار_مرکز
#نشستهای_اجتهاد_در_معارف
🎙 جلسه مصاحبه و نشست علمی با موضوع « اجتهاد در معارف »
با حضورحجتالاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدحسن وکیلی از اساتید دروس خارج اصول و نیز فلسفه و عرفان در حوزۀ علمیه مشهد .
#آثار_مرکز
#نشستهای_اجتهاد_در_معارف
#محمد_حسن_وکیلی
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
noormags-فلسفه_و_علم_در_کلام_امیرالمومنین-1370524_1683901.pdf
830.7K
#علمی_پژوهشی
#مقاله
معرفی مقاله به مناسبت ولادت حضرت علی علیه السلام
📝 موضوع مقاله : فلسفه و علم در کلام امام علی علیه السلام
نویسنده : نجمه رضا نژاد جولانی
✅ پیشنهاد دانلود
#علمی_پژوهشی
#مقاله
#فلسفه_و_علم #در_کلام_علی_علیه_السلم
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🌺🌼🌺🌼🌼🌼🌼🌺🌺
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#فرهنگی_تربیتی
#دعای_یستشیر
🔴 بررسی وضعیت اسلام و تبلیغ آن در ژاپن از نگاه متفکر مسلمان ژاپنی، خانم آتسکو هوشینو
🔻شناخت مردم ژاپن ازدین اسلام و فرهنگ اسلامی بسیار کم است و این به دلیل ضعف فعالیت های تبلیغی ما مسلمان هاست.
🔻من بودایی بودم ولی چند سال پیش از طریق ترجمه دعای «یستشیر»امام علی (ع) که مضامین بسیار عالی دارد با اسلام آشنا شدم.
🔻وضعیت ترجمه کتاب های دینی اسلامی به زبان ژاپنی خوب نیست. مردم ژاپن اهل مطالعه هستند و این یعنی اگر کتب اسلامی به زبان ژاپنی ترجمه بشوند از آنها استقبال می شود.
🔻وقتی با بودایی ها صحبت میکنم به آنها میگویم مطالب خوبی که شما در آیین بودا دارید، کاملترش در اسلام هست.
🔻وقتی نخست وزیر ژاپن به ایران آمد و به علت اُبُهَّت آیت الله خامنه ای جرأت نکرد نامه ترامپ را به ایشان بدهد، مردم ژاپن در فضای مجازی گفتند کاش رهبری مثل ایشان در ژاپن داشتیم.
#فرهنگی_تربیتی
#دعای_یستشیر
#متفکر_مسلمان
#مسلمان_ژاپنی
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#علمی_پژوهشی
#فلسفه_فلسفه
🎙رهبر معظم انقلاب
✅ #مسئلهی_دیگر ، مسئلهی کتابهائی است که باید در مجموعه تولید شود. بله، من هم عقیدهام همین است که شما کار ستادی بکنید؛ کار صف را به همان مجموعههائی که در قم هستند، واگذار کنید. خود شماها هم در آن مجموعهها و در آن پژوهشکدهها شرکت دارید؛ کار صف را آنها بکنند، منتها هدایت را شما باید بکنید. یعنی کار ستادی به مسئلهی کتاب بپردازد.
ما در مورد کتاب واقعاً مشکل داریم. حالا مثلاً آقایان فرمودند که ما میخواهیم فلسفهی مشّاء یا فلسفهی اشراق را برای طلبهها تبیین کنیم. طلبههای ما از فلسفهی مشّاء خبری ندارند.
🔰 خب، چگونه تبیین میکنید؟ حتماً «شرح اشارات» بخوانیم؟ یا فرض کنید که «شفاء» بخوانیم؟ باید حتماً این متن طولانىِ مفصلِ محتاج به تبیین کان یکون را خواند؟ راهش این است؟ یا نه، راه دیگری هم وجود دارد. امروز خواندن تفکراتِ مثلاً فرض کنید مارکسیستی حتماً متوقف به این نیست که انسان بردارد کتاب «سرمایه» را تدریس کند، یا بردارد متن کتابهای کانت یا هگل را بخواند. چه لزومی دارد که حتماً متن مطرح شود؟ متن باید در اختیار باشد؛ هر کس میخواهد، مراجعه کند.
من قبلاً در جمع آقایان راجع به فلسفهی ملاصدرا مطالبی گفتم و خب، یکی دو تا کارِ خوب شد. جناب آقای مصباح هم یکی از کتابهائی را که یکی از آقایان نوشتند - آقای عبودیت - که خلاصهی آراء ملاصدرا در مسائل گوناگون فلسفی است، برای من آوردند. اینها خوب است، اما کم است. به یک کتاب اکتفاء نشود؛ از نگاههای مختلف نوشته شود. در خود فلسفهی ملاصدرا، در بخشهای مختلف میتواند یک منظومهسازیهائی بشود. عین همین قضیه، در مورد فلسفهی اشراق است؛ عین همین قضیه، در مورد فلسفهی مشّاء است. ما باید منظومهسازی کنیم. بالاخره مجموعهی تفکرات فلسفی و عرفانی ابنسینا با همدیگر همراه است، غیر قابل انفکاک است.
اینها چیست؟ کسی بخواهد اینها را بداند، حتماً لازم نباشد که برود بنشیند مثلاً «شفاء» را بخواند؛ این خیلی لازم نیست. گاهی اوقات خواندن کتابی که در هزار سال پیش نوشته شده است، با ادبیات آن روز، با مشکلاتی که فهم این کلمات دارد، اصلاً خودش تضییع وقت محسوب میشود؛ ممکن است افرادی را از فلسفه دور کند؛ در حالی که اگر شما بنشینید مثلاً یک کتابی دربارهی آراء فلسفی ابنسینا تبیین کنید، از آراء او منظومهسازی کنید، این مسلّماً جاذبهی زیادی خواهد داشت. این جزو کارهای لازم است، اما این کار در حوزه انجام نمیگیرد.
🔰 خب، مرحوم آقای طباطبائی این کار را در «بدایة» و «نهایة» به یک شکلی انجام دادند؛ منتها این کارِ آقای طباطبائی است، این که کار نهائی نیست؛ کار یکی از بزرگانِ این قضیه است؛ و تازه، آراء خود آقای طباطبائی است، آراء ملاصدرا نیست؛ یعنی در کتاب «بدایة» و «نهایة» برای آراء ملاصدرا منظومهسازی نشده، بلکه خود ایشان نظراتی دارند، نظرات ابتکاری هم دارند، حرفهای خاصی هم دارند، چیزهائی هم اضافه کردند، اینها را ایشان بیان کردند. فرق میکند که انسان خودش در فلسفه تألیفی بکند، یا اینکه یک فلسفهی معروفی را تبیین و ارائه کند. این دومی جایش خالی است.
📚 بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی
۲۳/۱۱/۹۱
#علمی_پژوهشی
#فلسفه_فلسفه
#فلسفه_در_کلام_بزرگان
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#اخبار_مرکز
#نشست_علمی
🎙 نشست علمی در باب « فلسفه فلسفه اسلامی »
موضوع : روش شناسی حکمت متعالیه
سخنران : استاد عبودیت
🗓 زمان ساعت ۱۴:۱۵ . ۱۱/۱۲/۱۳۹۹
✅ ویژه طلاب سطح چهار
#اخبار_مرکز
#نشست_علمی
#حکمت_متعالیه
#سطح_چهار
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#فلسفه_فلسفه
#فلسفه_های_مضاف
✅ مقام معظم رهبری ( حفظه الله )
🔹فلسفهی اسلامی، پایه و دستگاهی بوده که انسان را به دین، خدا و معرفت دینی نزدیک میکرده است. فلسفه برای #نزدیک_شدن_به_خدا و پیدا کردن یک #معرفت_درست از حقایق عالم وجود است؛ لذا بهترین فلاسفه ما مثل ابنسینا و ملاّصدرا عارف هم بودهاند.
🔹اصلاً آمیزش عرفان با فلسفه در فلسفهی جدید یعنی فلسفهی ملاّصدرا بهخاطر این است که فلسفه وسیله و #نردبان ی است که انسان را به معرفت الهی و خدا میرساند؛ پالایش میکند و در انسان اخلاق بهوجود میآورد.
🔹ما نباید بگذاریم فلسفه به یک سلسله ذهنیّات مجرّد از معنویت و خدا و #عرفان تبدیل شود. راهش هم تقویت #فلسفه_ملاّصدراست؛ یعنی راهی که ملاّصدرا آمده، راه درستی است. آن فلسفه است که انسان را وادار میکند هفت سفر پیاده به حج برود و به همهی زخارف دنیوی بیاعتنایی کند.
۱۳۸۲/۱۰/۲۹
#فلسفه_فلسفه
#فلسفه_های_مضاف
#مقام_معظم_رهبری
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#آثار_مرکز
#نشستهای_اجتهاد_در_معارف
🎙 جلسه مصاحبه و نشست علمی با موضوع « اجتهاد در معارف »
با حضورحجتالاسلام و المسلمین سیدان
#آثار_مرکز
#نشستهای_اجتهاد_در_معارف
#حجت_الاسلام_سیدان
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#آثار_مرکز
#نشستهای_اجتهاد_در_معارف
🎙 جلسه مصاحبه و نشست علمی با موضوع « اجتهاد در معارف »
با حضورحجتالاسلام و المسلمین واسطی
#آثار_مرکز
#نشستهای_اجتهاد_در_معارف
#حجت_الاسلام_واسطی
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#فرهنگی_تربیتی
#حدیث_روز
✍ عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَيْدٍ عَنْ يَحْيَي بْنِ عِمْرَانَ الْحَلَبِيِّ عَنْ مُعَلًّي أَبِي عُثْمَانَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ :
قَالَ رَجُلٌ لِأَبِي جَعْفَرٍ(علیه السلام) :
إِنِّي ضـَعـِيـفُ الْعـَمـَلِ قـَلِيـلُ الصِّيَامِ وَ لَكِنِّي أَرْجُو أَنْ لَا آكُلَ إِلَّا حَلَالًا ، قَالَ فَقَالَ لَهُ :
أَيُّ الِاجْتِهَادِ أَفْضَلُ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَ فَرْجٍ
✅ ترجمه :
مردي به امام باقر(علیه السلام) عرض كرد: من عملم ضعيف و روزه ام اندك است. ولي اميدوارم جز حلال نخورم، امام فرمود: چه كوششي از عفت شكم و فرج بهتر است.
📚 اصول کافی جلد یک ، کتاب ایمان و کفر ، باب عفت ، حدیث اول
#فرهنگی_تربیتی
#آموزه_های_وحیانی
#حدیث_روز
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
📚📚📚📚📚📚
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#سیاسی_اجتماعی
#نشست
موضوع نشست :
تحلیل وضعیت انتخابات ریاست جمهوری در سال اینده
♦️ با سخنرانی:
حجه الاسلام و المسلمین خواجوی
مدرس دروس سطح عالی حوزه،رئیس مجمع عالی بسیج نخبگان استان قم و رئیس هیئت اندیشه ورز سپاه استان قم و تحلیلگر مسائل سیاسی روز
📆 زمان: یکشنبه ۱۷/۱۲/۹۹
ساعت ۱۰ صبح
🏛 مکان : خیابان باجک یک کوچه ۳ مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی قم
‼️ جلسه با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار خواهد شد
#سیاسی_اجتماعی
#نشست_سیاسی
#تحلیل_انتخابات
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#علمی_پژوهشی
#نشست_علمی
💠 مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی قم برگزار میکند:
🔰نشست علمی با موضوع:
🔹فلسفه فلسفه اسلامی🔹
📎با حضور استاد سید یدالله یزدان پناه
📎ویژه دانش پژوهان سطح ۴
📅 روز دوشنبه، ۱۸ اسفند ۹۹
⏰ساعت: ۱۳:۱۵
#علمی_پژوهشی
#نشست_علمی
#استاد_یزدان_پناه
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
#اخبار_مرکز
#عمامه_گذاری
✅ مراسم عمامه گذاری به مناسبت فرارسیدن ایام مبعث حضرت رسول اکرم (صلیالله علیه و آله و سلم)، بدست مبارک حضرت آیهالله فیاضی فردا دوشنبه ساعت ۱۴:۳۰ برگزار خواهد شد.
♦️ متقاضیان فردا قبل از ظهر برای ثبت نام مراجعه فرمایند .
#اخبار_مرکز
#عمامه_گذاری
#آیت_الله_فیاضی
#مرکز_تخصصی_فلسفه_اسلامی
@mt_falsafeh
📚📚📚📚📚📚📚
https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96