eitaa logo
فلسفه اسلامی
1.6هزار دنبال‌کننده
522 عکس
87 ویدیو
35 فایل
مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی مدیر: آیت الله فیاضی قائم مقام: آیت الله حسن معلمی مجله علمی پژوهشی: nasim-e-kherad.ir تارنما: mfalsafe.ir پیشنهادوانتقاد از این کانال و تارنما و ارسال محتوای فلسفی کلامی: @mfalsafe_ir هنگام ضرورت: @admin2020
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙نشست و گفتگوی علمی با حضور استاد محترم حجت‌الاسلام والمسلمین حسن وکیلی ویژه دانش پژوهان سطح چهار مرکز زمان : چهارشنبه ساعت 9 صبح مکان : مشهد مقدس ، اردوگاه مفتاح @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
◾️سال ها می گذرد حادثه ها می آید/ انتظار فرج از نیمه خرداد کشم ۱۴ خرداد رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بر همگان تسلیت باد @mt_falsafeh https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی ) : ۱۵ خرداد از خاطره ها محو نخواهد شد و باید در سالروز آن ، هر چه بیشتر آن را زنده کرد @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
🏴🏴🏴🏴 زین ماتمی که چشم ملائک ز خون، ترست گویا عزای صادق آل پیمبر ست یا رب چه روی داده، کزین سوگ جانگداز خلقی پریش خاطر و دل‌ها پر آذر ست شهادت امام صادق (ع) تسلیت باد @mt_falsafeh 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
✍ تحلیل و بررسی حدیثی از امام صادق علیه السلام در کتاب بحار الانوار علیه اهل فلسفه آمده است متن روایت : فلاکت، حرمان و هلاکت بر کسانی که پیرو فلسفه شده‌اند... در مقام بررسی این روایت و پاسخ به شبهه ای که ممکن است برای خواننده نسبت به فلسفه و اهل آن پیش بیاید ، میتوان به نکات زیر اشاره نمود : 1⃣. علامه طباطبائی(رحمه الله علیه) درباره روایاتی كه "ظاهرا" در مذمت فلسفه وارد شده می گوید: "اگر بپذیریم دو سه روایتى كه در بعضى از كتب در ذّم اهل فلسفه در آخرالزمان نقل شده، از نظر سند قابل خدشه نباشد ، در بر دارنده ذمّ اهل فلسفه است نه خود فلسفه، چنانكه روایاتى نیز در ذّم فقهاى آخرالزمان وارد شده و متضمّن ذمّ «فقها» است نه فقه اسلامى و ... " 2⃣ بحثهایی در مورد اثبات اصول عقائد در متون حدیثی شیعه وجود دارد که به معنای دقیق کلمه، روش فلسفی و عقلی دارد. 3⃣ در روایات مذمت فلسفه مویداتی هست که نشان میدهد، منظور نوع خاص یا مسئله خاصی از فلسفه و کلام است نه کلیت آن . 4⃣ بحثهای اصول عقائد به صورت نقلی قابل اثبات نیست. مثلا نمیتوان خداوند و صفات او را به وسیله آیه قران کریم یا روایت اثبات کرد. لذا باید ابتدا به صورت عقلی اصول عقائد را اثبات کرد و سپس بر اساس آن به اثبات مابقی عقائد و مسائل دین پرداخت. 5⃣ در تاریخ فلسفه اسلامی نیز از بزرگانی چون ابن سینا و ملاصدرا و خواجه نصیر تا علامه طباطبایی و امام خمینی همگی فیلسوف بودند و نه تنها مخالف دین و اهل بیت (علیهم السلام) نبودند ، بلکه از بزرگترین مبلغان و عوامل پیشرفت مکتب آنها بوده اند. 6⃣ فلسفه ، پرده برداشتن از رمز و راز هستی بر اساس برهان است. مگر در قرآن در خلقت آسمانها نشده است و این همه روایاتی که حل آنها جز با برهانهای فلسفی میسّر نمی باشد، وجود ندارند؟ فلسفه ای مورد مذمّت اهل بیت (علیهم السلام) است که مقابل مبانی شریعت قرار گرفته و روح تعبّد و انقیاد را در قبال شرع و خداوند از بین ببرد. 7⃣ فلاسفه واقعی هیچ مخالفتی با دین و مبانی دینی ندارند و بزرگ‌ترین فیلسوف اسلامی صدر المتألّهین در کتاب اصلی خود «الاسفار الاربعة» می‌گوید: نفرین و مرگ بر فلسفه‌ای که بخواهد با مبانی دینی مخالف باشد. 8. طرفداران فلسفه به شبهات مخالفین پاسخ داده‌ و ضرورت نیاز به فلسفه را نیز ذکر کرده‌اند . اگر فردی تنها به ادراکات حسی، قناعت کند و از نیروی عقل استفاده نکند، انسان حقیقی نیست؛ فلسفه تقویت کننده نیروی عقل در انسان است. @mt_falsafeh ✍✍✍✍✍✍✍✍✍ https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
امتداد حکمت متعالیه . آقای وکیلی.۱۴۰۰.۳.۱۲.mp3
25.38M
🎙 گفتگوی طلاب مرکز تخصصی فلسفه اسلامی قم با حجت‌الاسلام والمسلمین استاد وکیلی با موضوع: اسلامیت فلسفه و امتداد حکمت متعالیه 💬ایشان قائلند فلسفه اسلامی نظام ساز نیست ✅ پیشنهاد دانلود https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
✅✅ یادمان باشد تفکر را باید خنثی کرد ⬅️ اینکه کسانی کمتر از قواره ریاست جمهوری ایران اسلامی پا به میدان می گذارند ، همه و همه نشان از این است که تفکر انقلابی چقدر مظلوم افتاده است . ⬅️ وقتی همچون « همتی » و « مهرعلیزاده » مدعی مدیریت اجرایی اند ، خبر از این می دهد که مدیریت اجرایی کشور به جهت همکیشان آنها آنقدر به سخافت و افتضاح رسیده است که فرومایگان بی اخلاقی همچون آنها به چنین ادعایی رسیده اند . ⬅️ اگر همچون « همتی » و « مهرعلیزاده » به صحنه می آیند ، به این دلیل است که این طیف ، مخاطبانی دارند که هم اندیش اند و خریدار چنین تفکراتی اند . ⬅️ بدانیم ، اظهار وجود امثال « همتی » و « مهرعلیزاده » نشان از بودن تفکری است که می تواند ایشان را همراهی می کند . ◀️ تا عده ای از مردم خریدار چنین تفکری نباشند نمایندگان این تفکر نمی توانند پا به صحنه گذارند . ◀️ یادمان باشد که باید این تفکر را از میان برداشت و مردم را ارتقاء سطح فکری داد تا دیگر اینها مخاطبی نداشته باشند که در نتیجه سوار بر امواج توهم مردم گردند و موج سواری کنند . ◀️ کنار ده ها فعالیت کوتاه و بلند مدت علمی و عملی برای خنثی سازی چنین تفکر جاهلانه ، از جمله فعالیت های کوتاه مدت، ورود با اخلاق کاندیدای انقلابی به مناظره است که با تفوق و علو انسانی که از خود نشان می دهند مردم را به تعظیم وادار نمایند . ◀️ در حال حاضر و در مناظره ها ، تنها راه نشان دادن شخصیت ذلیلانه تفکر لیبرال و نماینده های آن ، ورود اخلاق مدارانه با استحکام برنامه است که ناخودآگاه ضعف و عجز جبلی چنین تفکری خود را نمایان می سازد و به مردم نشان داده می شود که بدبختی ما در این چند سال ناشی از دوری از تفکر انقلابی و رفتن به سمت تفکر لیبرالیستی و نئولیبرالیستی و نماینده های ان است . @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دومین نشست تخصصی نقد و بررسی برنامه «زندگی پس از زندگی» با حضور استاد غلامرضا فیاضی، رئیس مرکز تخصصی فلسفه اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین برنجکار، قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث در خبرگزاری حوزه برگزار شد. ⭕️ برای مشاهده کامل فیلم به لینک زیر مراجعه نمایید 👇👇 https://hawzahnews.com/xbbBk @mt_falsafeh 🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
11 آيت الله فياضي.mp3
31.07M
صوت سخنرانی آیت‌الله غلامرضا فیاضی با موضوع : (بررسی دیدگاه فیلسوفان مسلمان دربارۀ «عالم ذرّ») در همایش ملی «عالم ذر» در تاریخ 10 خرداد 1400 دانلود فیلم سخنرانی 👇 https://www.aparat.com/v/IHBhq?playlist=1028386 @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
✍ نام کتاب: علی( علیه‌السلام ) و فلسفه الهی ✅ معرفی : یکی از کتاب های بسیار مهم علامه طباطبایی، است که در جوانی خویش نوشته است علامه طباطبایی که خود فیلسوفی بزرگ و از طرفی دین شناسی سترگ بود، سعی در آشتی میان فلسفه و دین داشت و همواره می کوشید چراغ فلسفه را روشن نگاه دارد و به عبارت دیگر از دیگران نیز می خواست که راه تعقل در پیش گیرند و از خرافات و مغالطات دوری جویند و این را حتی دستوری از سوی دین اسلام و پیشوایان آن نیز می دانست. @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
بررسي روايت امام حسن عسگري ع در مذمت فلاسفه * گردآوري: دكتر محمد علي وطن دوست حدیث مطرح شده را مقدّس اردبیلی(متوفای 993ق) در «حدیقة الشیعة» از سید مرتضى بن داعی حسینی رازی از‏ شیخ مفید با ذکر سلسله سند چنین نقل می‌کند: امام حسن عسکری(ع) به ابوهاشم جعفری فرمود: «ای اباهاشم! زمانی می‌آید که روی مردم خندان و شادمان است و دل‌هایشان تاریک و گرفته، سنّت در نزدشان بدعت است و بدعت سنّت، مؤمن در میانشان کوچک است و فاسق محترم، فرمانروایانشان نادان و ستمگرند و دانشمندان در گمراهی‌اند، بی‌نیازان توشه فقیران را سرقت می‌کنند، کوچکان بر بزرگان پیشی می‌گیرند و هر نادانی را آگاه می‌دانند و هر چاره‌جویی را فقیر و بی‌چیز می‌شمرند، میان مخلص و ریاگر تفاوتی نمی‌نهند، گرگ را از میش نمی‌شناسند، علماء آنان بدترین آفریده‌های خدا روی زمین هستند؛ زیرا به فلسفه و تصوّف گرایش دارند، به خدا سوگند! اینان رویگردان از دین خدا و اهل تحریف‌اند، در محبت مخالفین ما بزرگ‌نمایی می‌کنند و پیروان و دوستان ما را گمراه می‌کنند، اگر به مقامی رسند گرسنه رشوه‌اند و اگر خوار شوند ریاکارانه بندگی خدا را می‌کنند، همانا ایشان راهزنان مؤمنان هستند و دعوت‌کنندگان به شیوه مُلحدان. هر کس آنان را درک کرد از ایشان دوری گزیند و دین و ایمانش را نگه دارد. ای ابوهاشم! این آنچه بود که پدرم از پدرانش از جعفر بن محمد برایم روایت کرد و این از اسرار ماست، پس آن‌را کتمان کن مگر برای اهلش[که می‌توانی بگویی]». ⭕️ درباره مقصود از این روایت و چیستی فلسفه و نکوهش آن؛ به نکاتی باید توجه شود: 1⃣ . تعاریف مختلفی درباره فلسفه وارده شده است که از جامع‌ترین آن تعاریف، می‌توان به این تعاریف اشاره کرد: «فلسفه، علمی است که از احوال موجود مطلق بحث می‌کند» و یا «علمی است که از احوال کلی وجود بحث می‌کند» و یا این‌که «فلسفه، مجموعه قضایا و مسائلی است که پیرامون موجود بما هو موجود مطرح می‌شود». 2⃣ . تعبیر بد بودن فلسفه، تعبیر رایجی نیست، بلکه بهتر است این موضوع تحت عنوان علت‌های مخالفت با فلسفه بررسی شود ادامه دارد .... @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
ولادت سرتاسر نور حضرت فاطمه معصومه سلام الله علهیا و روز دختر مبارک باد. 🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺
🏳 بمناسبت آغاز ماه ذی‌القعده 💠رهبرانقلاب : ماه ذی‌القعده است. مرحوم حاج میرزا جواد آقای ملکى میفرمایند : ماه ذی‌القعده ماه توبه است، ماه رجوع الی‌الله است، ماه مراقبت از خود برای اینکه مبادا خدای نکرده با عمل خودمان، محاربه‌ی با خدای متعال و رسول خدا بکنیم. ایشان میفرمایند ذی‌القعده که ماه نشستن از جنگ با دشمنان خدا است، به طریق اولی‌ بایستی ماهی باشد که انسان مراقب باشد که مبادا دچار محاربه‌ی با خدای متعال بشود. و این عمل معروف یکشنبه‌ی ذی‌القعده را ایشان ذکر میکنند و تأکید میکنند، اصرار میکنند که این عمل را انجام بدهیم. 📝 مرحوم حاج میرزا علی آقای قاضی در ورود ماه مبارک ذی‌القعده یک مکتوبی، نامه‌ای دارند به دوستانشان، به مریدانشان و شاگردانشان که در این کتابی که شرح حال ایشان است، درج شده است. مرحوم آقای قاضی به عربی اشعار برجسته‌ای دارند؛ به تعبیر مرحوم آقای طباطبایی شاعرٌمفلق بودند؛ ایشان طبق تشخیص مرحوم آقای طباطبایی شاعر برجسته‌ای بودند. یک قصیده‌ی خیلی شیوایی ایشان انشاء میکند که اول آن این است: «تنبه فقد وافتکم الاشهر الحرم». این قصیده را ایشان مفصل گفته‌اند؛ و توصیه‌هایی دارند نسبت به شاگردانشان. فرصتی است برای ما، برای مردم که ان‌شاءالله از برکات این ماه - که آغاز سه ماه متوالی حرام است - بهره ببریم. و البته ماه ذی‌القعده، ماه حضرت ثامن‌الحجج هم هست که ولی‌نعمت همه - بخصوص ما ایرانی‌ها - هستند که از برکات مضجع ایشان و مرقد ایشان ان‌شاءالله بهره ببریم، استفاده کنیم و ان‌شاءالله خودمان را به ارزشهای رضوی نزدیک کنیم! ۹۳/۶/۱۳ @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
بررسي روايت امام حسن عسگري ع در مذمت فلاسفه مخالفت با فلسفه از طرف اشخاص مختلفی و با انگیزه‌های متفاوتی انجام گرفته است، ولی مخالفت دانشمندان آگاه و بی‌غرض مسلمان در واقع به معنای مخالفت با مجموعه اندیشه‌های فلسفی رایج بوده که بعضی از آنها با مبانی اسلام موافق نبوده است. و اگر روایت معتبری هم در نکوهش فلسفه رسیده باشد قابل حمل بر این معنا خواهد بود. اما وقتی ما از فلسفه صحبت می‌کنیم اصراری بر صحیح بودن همه آرا و نظرات فلاسفه نداریم بلکه منظور ما از تلاش فلسفی عبارت از به کار گرفتن عقل در راه حل مسائلی است که تنها با روش تعقلی قابل حل است و ضرورت این کار مورد تأکید آیات و روایات می‌باشد؛ مانند استدلال‌هایی که در باب توحید و معاد در کتاب و سنت آورده شده است. 3⃣ . یکی از دلایل مخالفت با فلسفه این است که اگر فلسفه کاری حل می‌کرد و فایده‌ای داشت پس چرا بین فلاسفه اختلاف نظر وجود دارد. به عبارت دیگر؛ بهترین دلیل بر نقض فلسفه را اختلافاتی می‌دانند که میان خود فلاسفه وجود دارد و این موجب سلب اطمینان از صحت روش آنها می‌شود. در پاسخ این اشکال طرفداران فلسفه می‌گویند اختلاف در مسائل نظری در هر علمی وجود دارد؛ مثل اختلافات در مسائل ریاضیات که اگر دو نفر درباره یک مسئله ریاضی اختلاف نظر داشته باشند نمی‌توان گفت، پس ریاضیات باطل است، بلکه این اختلافات می‌تواند انگیزه قوی ایجاد کند برای اهل آن علم که تلاش بیشتری کنند تا به نتایج مطمئن‌تری برسند. 4⃣ .دلیل دیگر در مخالفت با فلسفه این است که آنچه فلاسفه می‌گویند با دین مخالفت دارد؛ مثلاً غزالی یکی از مخالفین فلسفه است که در کتاب «تهافت الفلاسفه» به مخالفت با فلاسفه پرداخته و قائل شده که آنچه فلاسفه می‌گویند در مواردی به کفر می‌انجامد، از جمله درباره علم خدا و قدیم بودن عالم و معاد جسمانی. 5⃣ ولی ابن رشد در جواب اشکالات غزالی کتاب «تهافت التهافت» را نوشته و تمام اشکالات غزالی را به خوبی جواب داده است. او می‌گوید: اگر اختلافی میان دین و فلسفه است، مربوط به ادعاهای فلسفی کسانی است که خود را حکیم و فیلسوف می‌دانند در حالی‌که از فلسفه بویی نبرده‌اند؛ اگر کسی به خوبی با فلسفه و روش تعقل آشنا باشد به خوبی در می‌یابد که مبانی فلسفی هیچ مخالفتی با دین ندارد. 6⃣ . دلیل دیگر بر این مدعا که فلاسفه واقعی هیچ مخالفتی با دین و مبانی دینی ندارند، اقرار صریح بزرگ‌ترین فیلسوف اسلامی صدر المتألّهین است که در کتاب اصلی خودش یعنی «الاسفار الاربعة» می‌گوید: «تباً لفلسفة تکون قوانینها غیر مطابقة للکتاب و السنة»؛ یعنی نفرین و مرگ بر فلسفه‌ای که بخواهد با مبانی دینی مخالف باشد. طرفداران فلسفه نه تنها به شبهات مخالفین جواب داده‌اند، بلکه ضرورت نیاز به فلسفه را نیز ذکر کرده‌اند؛ از جمله این‌که می‌گویند اساساً انسانیت حقیقی انسان در گرو دستاوردهای فلسفی است؛ به این بیان که امتیاز انسان به نوع بینش و گرایش اوست؛ پس اگر فردی تنها به ادراکات حسی، قناعت کند و از نیروی عقلی درست استفاده نکند، نمی‌تواند انسان حقیقی باشد و فلسفه تقویت کننده نیروی عقل در انسان است. ✅ بنابراین، انسان حقیقی کسی است که عقل خودش را در راه مهم‌ترین مسائل سرنوشت ساز به کار گیرد و بر اساس آنها راه کلی زندگی را بشناسد و شناخت مسائل سرنوشت ساز انسان مرهون تلاش‌های فلسفی است. با ذکر این مقدمات و شواهد می‌توان نتیجه گرفت که فلسفه بد نیست و دلیل قانع کننده‌ای برای مخالفت با آن یافت نمی‌شود. @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
مناظره_سروش_دباغ_با_صفدر_الهی_راد_اسلام_و_سکولاریسم_qEJdtDyqbWs_134.ogg
41.47M
🎵 صوت کامل مناظره اسلام و سکولاریسم در کلاب هاوس 👤 حجت الاسلام دکتر الهی راد 👤 دکتر سروش دباغ ✅ پیشنهاد دانلود @mt_falsafeh 🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙🎙 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضرورت پرداختن به فلسفه از دیدگاه دانشمند غربی ⭕️ پدید آورنده ویدئو : آلن دو باتن و موسسه مکتب زندگی ✅ پیشنهاد دانلود @mt_falsafeh 🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞🎞 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
نام کتاب : تاریخ و نقد مکتب تفکیک نویسنده : محمد حسن وکیلی ✍ معرفی اجمالی : ✅ مکتب تفکیک از جریاناتی است که منکر اعتبار عقل فلسفی و شهود عرفانی بوده و بر پیراسته سازی معارف وحیانی از دست آوردهای بشری تأکید می نماید. کتاب حاضر دارای شش فصل می باشد که عبارتند از : فصل اول: تاریخچه مکتب تفکیک؛ در این فصل از پیشینه فلسفه ستیزی در خراسان، تاریخ مؤسس این مکتب و پیروان وی و عوامل شکل گیری و رواج آن بحث شده است. فصل دوم و سوم: روش شناسی مکتب تفکیک؛در این دو فصل، رویکرد های گوناگون این مکتب در ارزش نقل، عقل و شهود بررسی و نقد شده است. در فصل سوم به اعتراض های عقلی تفکیک بر روش شناسی فلسفی نیز پاسخ داده شده است. فصل چهارم: گزارش و نقد آرای تفکیکیان در خداشناسی و جهان شناسی و انسان شناسی و معادشناسی می باشد. فصل پنجم: بررسی نقدهای تفکیکیان بر فلسفه و عرفان؛ در این فصل در دو بخش، نقدهای روایی و تاریخی مکتب بر روش فلسفی و عرفانی ـ به ویژه آنها که در میان معاصران و در فضای غیر تخصصی طرح می شود ـ بیان و نقد و بررسی شده است. فصل ششم : نتایج و آثار مکتب تفکیک؛ در این فصل، آثار اجتماعی مثبت و منفی جریان تفکیک به صورت گذرا بیان شده است. @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
✍ فلسفه، فرزانش، خِرَددوستی یا فیلوسوفیا (به یونانی: φιλοσοφία)(به پارسی میانه: دوستدار دانش، xraddōstih) دانشی است که به تامل، تفکر و پرسش دربارهٔ مسائل بنیادین و اساسی‌ای که در جهان و زندگی با آن‌ها روبرو هستیم مثلاً هستی، واقعیت، آگاهی، ارزش، خِرَد، ذهن و زبان می‌پردازد. به علاوه، فلسفه نه فقط به عنوان یک تأمل نظری، بلکه همچون «شیوه یا هنرِ زیستن» و تلاشی برای «خوب زیستن» بوده است. البته همیشه فلسفه ثابت کرده است که خوب زیستن،فلسفه به آن اشاره می کند و دنیا دچار این تغییرات شده است؛درنتیجه خوب زیستن هست که خرد دوستی را به وجود می آورد؛همیشه آنهایی که فلسفه دوست یا خرد دوست بودند عامل خوبی بین همه مسائل بوده اند. واژه فلسفه شکل عربی شده واژهٔ یونانی فیلوسوفیا (به یونانی: φιλοσοφία، philosophia) به معنای «دانشْ‌دوستی» است. که سپس به عربی و فارسی راه یافته است. نخستین‌بار فیثاغورس این واژه را به کار برده است. تفاوت فلسفه با دیگر راه‌های پرداختن به مسائل، رویکرد نقّادانه و معمولاً سازمان‌یافتهٔ فلسفه و تکیه آن بر استدلال‌های عقلانی و منطقی است. با این اوصاف، اگرچه فلسفه، پژوهشی تخصصی است و به فیلسوفان اختصاص دارد اما ریشه‌اش در نیازهای مشترک مردمی است که هر چند فیلسوف نیستند اما به این نیازها آگاهند. 💫 ایا میدانستید که: کلمه فلسفه از کلمه فیلوسوفیا به معنی دوست داشتن علم میاید. فیل به معنی دوست داشتن و سوف یعنی علم. فیلسوف نیز کسی است که علم را دوست دارد. اصطلاح phd نیز از دو بخش philosophia doctor یا دکترای فلسفه می اید. اصطلاح سوفسطا یا سفسطه نیز از دو بخش سوف یا همان علم و استا به معنی غلط میاید. یعنی علم غلط! 💫 ایا میدانستید که: 👈 فلسفه به کلیات و چراها میپردازد. 👈 عموما افرادی که به فلسفه علاقه دارند فرهیخته ترین افراد رشته خود هستند. 👈 اغلب افرادی که به فلسفه علاقه داشته و بدان مشغولند افرادی کلی نگر هستند. @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
📜 نامه‌ تند و انتقادی شهید مطهری به امام خمینی درباره‌ دکترشریعتی ⭕️ به مناسبت سالروز فوت دکتر علی شریعتی 📚 به نقل از کتاب «سیری در زندگانی استاد مطهری» انتشارات صدرا) در بخشی از این نامه‌ی مطهری، که در سال ۱۳۵۶ و پس از مرگِ علی شریعتی نوشته شده، آمده است: " ... در نامه‌ی قبل‌ معروض‌ شد که‌: پس‌ از مذاکره‌ با بعضی‌ دوستان‌ مشترک‌ قرار بر این‌ شد که‌ بنده‌ دیگر درباره‌ی مسائلی‌ که‌ به‌ شخص‌ او مربوط‌ می‌شد، از قبیل‌ صداقت‌ داشتن‌ و صداقت‌ نداشتن‌ و از قبیل‌ التزامات‌ عملی‌ سخنی‌ نگویم‌ ولی‌ انحرافاتی‌ که‌ در نوشته‌های‌ او هست‌ به‌ صورت‌ خیرخواهانه‌ و نه‌ خصمانه‌ تذکّر دهم‌. ولی‌ اخیراً می‌بینم‌ گروهی‌ که‌ عقیده‌ و علاقه‌ی درستی‌ به‌ اسلام‌ ندارند و گرایش‌های‌ انحرافی‌ دارند، با دسته‌بندی‌های‌ وسیعی‌ در صدد این‌ هستند که‌ از او بتی‌ بسازند که‌ هیچ‌ مقام‌ روحانی‌ جرأت‌ اظهار نظر در گفته‌های‌ او را نداشته‌ باشد. این‌ برنامه‌ در مراسم‌ چهلم‌ او در مشهد--متأسّفانه‌ با حضور بعضی‌ از دوستان‌ خوب‌ ما--و پیشتر در ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ در مسجد قبا اجرا شد، تحت‌ عنوان‌ اینکه‌ بعد از سیّد جمال‌ و اقبال‌ و بیش‌ از آنها این‌ شخص‌ رنسانس‌ اسلامی‌ به وجود آورده‌ و اسلام‌ را نو کرده‌ و خرافات‌ را دور ریخته‌، و همه‌ باید به‌ افکار او بچسبیم‌. ولی‌ خوشبختانه‌ با عکس‌العمل‌ شدید گروهی‌ دیگر مواجه‌ شد، و بعلاوه‌ هوشیاری‌ و حسن‌ نیّت‌ امام‌ مسجد که‌ متوجّه‌ شد توطئه‌ای‌ علیه‌ روحانیّت‌ بوده‌ در شبهای‌ آخر فی‌الجمله‌ اصلاح‌ شد. عجبا! می‌خواهند با اندیشه‌هائی‌ که‌ چکیده‌ی افکار ماسینیون‌، مستشار وزارت‌ مستعمرات‌ فرانسه‌ در شمال‌ آفریقا و سرپرست‌ مبلّغان‌ مسیحی‌ در مصر، و افکار گورویچ‌، یهودی‌ ماتریالیست‌، و اندیشه‌های‌ ژان‌ پُل‌ سارتر، اگزیستانسیالیست‌ ضدّ خدا، و عقائد دورکهایم‌، جامعه‌شناسی که‌ ضدّ مذهب‌ است‌، اسلام‌ نوین‌ بسازند! پس‌ و علی‌ الاسلام‌ السّلام‌. به‌ خدا قسم‌ اگر روزی‌ مصلحت‌ اقتضا کند که‌ اندیشه‌های‌ این‌ شخص‌ حلاّجی‌ شود و ریشه‌هایش‌ به‌ دست‌ آید و با اندیشه‌های‌ اصیل‌ اسلامی‌ مقایسه‌ شود، صدها مطالب‌ به‌ دست‌ می‌آید که‌ بر ضدّ اصول‌ اسلام‌ است‌، و بعلاوه‌ بی‌پایگی‌ آنها روشن‌ می‌شود. من‌ هنوز نمی‌دانم‌ فعلاً چنین‌ وظیفه‌ای‌ دارم‌ یا ندارم‌؛ ولی‌ با اینکه‌ می‌بینم‌ چنین‌ بت‌سازی‌ می‌شود، فکر می‌کنم‌ که‌ تعهّدی‌ که‌ درباره‌ی این‌ شخص‌ دارم‌ دیگر ملغی‌ است‌. در عین‌ حال‌ منتظر اجازه‌ و دستور آن‌ حضرت‌ می‌باشم‌. کوچک‌ترین گناه این مرد بدنام کردن روحانیّت است. او همکاری روحانیّت با دستگاه‌های ظلم و زور علیه توده‌ی مردم را به صورت یک اصل کلّی اجتماعی درآورد. مدّعی شد که مَلِک و مالک و ملّا، و به تعبیر دیگر تیغ و طلا و تسبیح همیشه در کنار هم بوده و یک مقصد داشته‌اند. این اصل معروف مارکس و به عبارت بهتر مثلّث معروف مارکس را که دین و دولت و سرمایه سه عامل همکار بر ضدّ خلقند و سه عامل از خودبیگانگی بشرند، به صد زبان پیاده کرد. منتهی به جای دین، روحانیّت را گذاشت. نتیجه‌اش این شد که جوان امروز به اهل علم به چشم بدتری از افسران امنیّتی نگاه می‌کند. و خدا می‌داند که اگر خداوند از باب «وَ یَمْکُرُونَ وَ یَمْکُرُ اللَهُ وَ اللَهُ خَیْرُ الْمَـٰکِرِین» در کمین او نبود، او در مأموریّت خارجش چه به سر روحانیّت و اسلام می‌آورد. تبلیغاتی‌ در اروپا و آمریکا له‌ او از زهد و ورع‌ و پارسائی‌ تا خدمت‌ به‌ خلق‌ و فداکاری‌و جهاد در راه‌ خدا و پاکباختگی‌ در راه‌ حقّ شده‌ است‌. و بسیار روشن‌ است‌ که‌ دستهای‌ مرموزی‌ در کار بوده‌ و دوستان‌ خوب‌ شما در اروپا و آمریکا اغفال‌ شده‌اند. من‌ لازم‌ می‌دانم‌ که‌ حضرتعالی‌ گاهی‌ برخی‌ افراد بصیر را ولو به‌ طور خفا به‌ اروپا و آمریکا بفرستید، جریان‌ها را از نزدیک‌ ببینند و گزارش‌ دهند؛ که‌ به‌ عقیده‌ی بعضی‌ از دوستانتان‌ در آنجا پاره‌ای‌ از حقائق‌ از حضرتعالی‌ کتمان‌ می‌شود. گروه‌های‌ چهارگانه‌ی فوق‌ با من‌ به‌ حساب‌ اینکه‌ تا اندازه‌ای‌ اهل‌ فکر و نظر و بیان‌ و قلم‌ هستم‌ به‌ شدّت‌ مبارزه‌ می‌کنند. شایعه‌ برایم‌ می‌سازند، جعل‌ و افترا می‌بندند، بطوریکه‌ خود را مصداق‌ آن‌ شعر فارسی‌ می‌بینم‌ که‌ محقّق‌ اعظم‌ خواجه‌ نصیرالدّین‌ طوسی‌ در آخر «شرح‌ اشارات‌» به‌ عنوان‌ زبان‌ حال‌ خود آورده‌ است‌: به‌ گرداگرد خود چندان‌ که‌ بینم / بَلا انگشتریّ و من‌ نگینم‌ ادامه دارد ...
🎙 گفتگو و نشست علمی باموضوع: شناخت شخصیت علمی و معنوی علامه سید جلال الدین آشتیانی (ره) 🗓 زمان : سه شنبه ۱ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۰ مکان : مشهد_اردوگاه آموزشی تفریحی مفتاح @mt_falsafeh 📚📚📚📚📚📚📚📚📚 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96