eitaa logo
فلسفه اسلامی
1.6هزار دنبال‌کننده
505 عکس
80 ویدیو
34 فایل
مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی مدیر: آیت الله فیاضی قائم مقام: آیت الله حسن معلمی مجله علمی پژوهشی: nasim-e-kherad.ir تارنما: mfalsafe.ir پیشنهادوانتقاد از این کانال و تارنما و ارسال محتوای فلسفی کلامی: @mfalsafe_ir هنگام ضرورت: @admin2020
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نام کتاب : فلسفه الهی از منظر امام رضا علیه السلام نویسنده : آیت‌الله جوادی آملی ✍️ معرفی اجمالی یکی از مهم ترین و بزرگ ترین چهره ها و جنبه های علمی امام معصوم (علیه السلام) همانا نگرش عقلی و فلسفی به پدیده هاست. امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام)، در مدت کوتاه زمانی، به اندازهٴ تمام تاریخ فضا را روشن کرده، هم جهالت گذشتگان را برملا نمود و هم ضلالت آیندگان را نمودار ساخت. اکنون فرمایشات آن حضرت سند زندهٴ علوم مختلف از جمله فلسفه و کلام است. 🔰 اثر گرانمایهٴ «فلسفهٴ الهی از منظر امام رضا (علیه السلام)» که از زبان عربی به فارسی ترجمه شده، در یک مقدمه و چهار بوستان، عهده دار مباحثی چون سخنان امام رضا (علیه السلام) در فضیلت عقل و تشویق مردم به تعقل، استدلال به مبادی عقلی در کلام آن حضرت، توحید از منظر امام رضا (علیه السلام)، قضا و قدر، جبر و تفویض، ضرورت نبوت، ماهیت معجزه و ... می باشد.
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼 امروز به عشاق حسین، زهرا دهد مزد عزا یک عده را درمان دهد، یک عده بخشش در جزا یک عده را مشهد برد، یک عده را دیدا باشد که مزد ما شود، تعجیل در امر فرج حلول ماه ربیع الاول مبارک
جناب استاد یزدان پناه ( حفظه الله ) می گویند : حضرت استاد حسن زاده آملی می‌فرمودند همان‌گونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معمول حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتاب‌های بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسایل را حل می‌کنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده می‌شد تا می‌توانستیم یک نتیجه‌گیری کنیم.
🔷 دهمین شماره علمی ترویجی فلسفه اسلامی به زیور چاپ آراسته شد . ✅ عناوین مقالات چاپ شده : 👇👇 1️⃣ وحدت مفهومی صفات واجب الوجود نزد ابن سینا و بررسی نقد ملاصدرا بر این نظریه سید حسن سعادت مصطفوی/ حسن عطایی 2️⃣ نگرشی به حقیقت علم حصولی حسین کریمی 3️⃣ ارزیابی نقدهای کتاب ( پندار خدا ) نوشته ریچارد داوکینز بر برهان وجودی آنسلم رضا اسکندری 4️⃣ درآمدی بر نظریه شهود عقلی استاد یزدان‌پناه حسین ایزدی 5️⃣ فواید و کارکردهای علم فلسفه جواد حسن زاده 6️⃣ شک در معرفت های بدیهی مهدی ذوالقدر
noormags-چیستی_و_ماهیت_فلسفه_اسلامی-132221_1683901.pdf
537.9K
عنوان مقاله : چیستی و ماهیت فلسفه اسلامی به قلم : حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسحاق حسینی کوهساری (هیئت علمی پردیس قم ، دانشگاه تهران )
✍️ چکیده مقاله پیش رو پس از ذکر مقدمه و ضرورت بحث به این سه سوال محوری موضوع پاسخ داده است : 1. آیا اساسا علوم و فلسفه می توانند وصف اسلامی و غیر اسلامی به خود بگیرند ؟ 2. آیا ماهیت فلسفه رایج عربی است ؟ 3. آیا ماهیت فلسفه رایج اسلامی است ؟ با نقد و بررسی سخنان منتقدین ، اسلامی بودن فلسفه به اثبات رسید. و به پرسش دوم پس از نقل و بررسی نظریات نژادگرایانه مستشرقان و نژادگرایانه عربی پاسخ منفی و نیز نقدو بررسی شده است . پرسش سوم ، در آغاز نظریه یونانی بودن ماهیت فلسفه رایج مسلمان ها با توجه به نظریه سهروردی در پیشینه فلسفه اسلامی و توجه به حوزه اسکندریه ، انطاکیه ، سریانی ، ایران باستان و هند نقی شد . سپس به نقل و نقد نظریه تفکیک پرداخته و در پایان نظریات علامه طباطبایی و شاگردان او در ماهیت اسلامی بودن فلسفه رایج نقل و انتقادات منتقدان هم پاسخ داده شده و مقصود از ماهیت اسلامی داشتن فلسفه به خوبی روشن شده است .
عنوان کتاب : مکتب تفسیری صدرالمتالهین نویسنده : دکتر علی نصیری ✍️ معرفی اجمالی بی شک یکی از بهترین و غنی ترین تفاسیر شیعه، تفسیری است که حکیم صدرالمتألهین بر سوره هایی از قرآن نگاشته است. کتاب «مکتب تفسیری صدرالمتألهین» حاصل تلاش مستمر پیرامون این تفسیر ارزشمند است که مؤلف در آن کوشیده تا تصویری روشن از روش، گرایش و مبانی تفسیری صدرالمتألهین ارائه دهد. این کتاب در شش فصل تهیه و تنظیم گردیده که عناوین آنها عبارتند از: فصل اول: نگاهی به زیستنامه و اندیشه های صدرالمتألهین فصل دوم: آشنایی با تفسیر و شیوه تفسیری صدرالمتألهین فصل سوم: علوم قرآنی از نگاه صدرالمتألهین فصل چهارم: مبانی فهم و تفسیر آیات از نگاه صدرالمتألهین فصل پنجم: گرایش عرفانی در تفسیر صدرالمتألهین فصل ششم: گرایش فلسفی در تفسیر صدرالمتالهین
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت حضرت استاد فیاضی با موضوع : « شرح کتاب آداب الصلاة حضرت امام خمینی » ✅ پیشنهاد دانلود
♦️اولین مرحله مسابقه «زندگی برای ابدیت» ویژه همسران دانش پژوهان موسسه تخصصی فلسفه اسلامی از "کتاب سرنوشت انسان"جلد یک تحت عنوان "احتضار و عالم قبر" ۱. کتاب سرنوشت انسان از حجت الاسلام مسعود عالی با بیش از 65% تخفیف در اختیار شرکت کنندگان در مسابقه قرار خواهد گرفت. ۲. توجه و رعایت نکات در فایل pdf زیر مزید امتنان و موجب بهرمندی بیشتر شما بزرگواران از کتاب خواهد بود. 👇👇👇
بیانات استاد یزدان پناه در درس خارج نهایه (١۴٠٠/٠٧/١٨) درباره شخصیت توحیدی : علامه حسن زاده توحید ناب داشت، آنچه از عمق توحیدی ایشان گفته شده است برای آن اوایل است (سالهای ١٣۵٠_١٣۴٨) که آن حالات توحیدی در کتاب هایی مانند انسان در عرف عرفان و الهی نامه افشا شد. ولی ایشان به رسیدند و به مرحله اوج توحید واصل شدند. 💠 ما می شنیدیم که نسل صدرایی عارف پرورش می دهد ولی خودمان این را درباره علامه حسن زاده دیدیم. جمعی خدمت علامه طباطبایی رسیده بودند، طلبه ای در این جمع در دست خود کتاب اسفار داشت، یکی از طلبه ها پرسید ما چکار کنیم؟ راه چیست؟ علامه طباطبایی با یک برافروختگی و نشاطی فرموده بودند: راه، همین کتاب اسفار است. لذا واقعاً نسل صدرایی عارف پرور است.
♦️باتوجه به اجتماع حوزیان برای انزجار از کشتار بی رحمانه مردم افغانستان به جهت شرکت دانشپژوهان عزیز در این اجتماع بزرگ ♦️تمامی دروس مرکز فردا(۲۵ مهرماه ۱۴۰۰) ازساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ تعطیل میباشد. لازم به ذکر است کلاسهای بعداز ظهر طبق ساعت خود برگزار خواهد شد.
📣 مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی برگزار می کند : 🔰 نشست دهم : با موضوع « امتداد سیاسی فلسفه اسلامی » با حضور استاد محترم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر لک زایی ( جلسه دوم ) 🔰 ویژه طلاب سطح چهار 🗓 زمان : یکشنبه 1400/07/25 ساعت : 16:00 ✅ حضور برای تمامی طلاب آزاد است
📣📣 ❇️ مطالعات حدیثی میان‌رشته‌ای با رویکرد روان‌شناختی(معنا، مبنا، راهبرد) 🔹ارائه دهنده: حجت‌الاسلام دکتر عباس پسندیده (دانشیار گروه حدیث دانشگاه قرآن و حدیث) 🔸ناقدین: حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی (دانشیار گروه حدیث دانشگاه قرآن و حدیث) حجت‌الاسلام دکتر حمید رفیعی هنر (استادیار روان‌شناسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) 📝مدیر جلسه: حجت‌الاسلام سیدمهدی خطیب (استادیار گروه روان‌شناسی پژوهشگاه قرآن و حدیث) 🕰 زمان: سه شنبه 27 مهر ماه 1400 ساعت10 صبح 🏫مکان: قم، مؤسسه علمی-فرهنگی دارالحدیث، سالن جلسات 🔘 لینک جلسه: vc1.qhu.ac.ir/neshast
طبق روال سال های گذشته سلسه جلسات سبیل " راه و رسم طلبگی " با حضور حجت الاسلام و المسلمین مهدی منصوری ( قائم مقام مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی ) برگزار می شود زمان : سه شنبه 27 / 07/ 1400 بعد از نماز ظهر و عصر
📖 شرح کتاب آداب الصلاه حضرت امام خمینی (ره) توسط : حضرت آیت الله فیاضی" حفظه الله" 🗓 زمان : چهارشنبه 28/7/1400 ساعت 13:۰۰ مکان: مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی قم ♦️حضور تمامی دانش‌پژوهان گرامی موجب امتنان است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت حضرت استاد فیاضی با موضوع : « شرح کتاب آداب الصلاة حضرت امام خمینی » ✅ پیشنهاد دانلود
🔰 🗓️ آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات اول دی ماه 1400 🗓️ تاریخ اعلام نتیجه داوری چکیده مقالات پانزدهم دی ماه 1400 تاریخ شروع ارسال مقالات کامل پانزدهم دی ماه 1400 آخرین مهلت ارسال مقالات کامل پانزدهم بهمن ماه 1400 🗓 تاریخ شروع کنفرانس شانزدهم اسفند ماه 1400 🗓 پایان کنفرانس هجدهم اسفند ماه 1400 ⬅️آدرس سایت همایش: 🌐http://practicaltheologyfa.irip.ac.ir/ 🔶 محورهای همایش: 1. مفهوم شناسی الهیات عملی جایگاه الهیات عملی نسبت به سایر اقسام الهیات 2. الگوهای فکری مواجهه با الهیات عملی 3. الهیات عملی و جامعه 4. الهیات عملی و سایر دانش‌ها 5. الهیات عملی و دغدغه های انسان @mt_falsafeh 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/729677891Cc0cea1ba96
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 صوت نشست علمی طلاب سطح چهار با استاد محترم حجت‌الاسلام والمسلمین لک زایی ✅ پیشنهاد دانلود
چکیده ای از اهم مطالب مطرح شده ازسوی استادلک زایی درباره امتداد سیاسی فلسفه اسلامی(بااندکی اضافات که مستبط ازفحوای کلام شان است): ❓ اولین سوالی که به ذهن می‌رسد این است که آیامی شودفلسفه اسلامی راتاعرصه های سیاسی، اجتماعی امتداد داد؟ برای یافتن پاسخ این سوال وداشتن تصوری روشن ترازاین مساله بایدبدانیم که خودفیلسوفان اسلامی، فلسفه اسلامی راتااین عرصه هاامتدادداده اندواین مطلب رامیتوان بامراجعه به کتب فیلسوفان ترازاولی چون ملاصدرا، بوعلی وبه ویژه فارابی(درکتاب هایی همچون آراء اهل المدینه الفاضله، تحصیل السعاده، المله) دریافت. ✍ در پاسخ به این سوال که فلسفه اسلامی چه کارکردی درساخت تمدن اسلامی دارد،باید چند نکته راباهم در نظر گرفت: 1⃣ برای داشتن تمدن اسلامی حتمابایدچنین تمدنی رابراندیشه صحیح اسلامی استوارکرد.بخشی ازمباحث سیاسی وتمدنی درفقه، بخشی درکلام وبخشی ازآن هم درفلسفه مطرح می شود.بنابراین، داشتن اندیشه صحیح درهریک ازاین حوزه ها لازم است. 2⃣ بدون به کارگیری دانش های گوناگون وبه ویژه بدون ارتباط منظومه ای وساختارمنددانش های گوناگون، تمدن وزیرساخت اندیشه ای آن شکل نمی‌گیرد.پس نیازبه تسلط و یافتن ارتباط های عمیق ووثیق میان دانش های گوناگون هستیم. 3⃣ دراین میان،فلسفه ها،حرف های اصلی وبنیادین تمدن هاهستندو وفیلسوف کسی است که به مباحث اساسی وکلان میپردازد.فلسفه اسلامی هم برای ساخت تمدن اسلامی، چنین نقش زیربنایی راایفامیکند. 4⃣ اگرگمان کنیم که باتوجه به حضورفقه اسلامی در ساحت (عرصه)توصیه ها وهنجارهای اسلامی ودرمسایل جزئی وملموس وباتوجه به باورهای مبتنی برایمان به آموزه های اعتقادی اسلام که لزوم تبعیت ازفقه راموجه می‌سازد،دیگرچه نیازی به فلسفه اسلامی درعرصه تمدن سازی اسلامی وجوددارد،باید گفت علاوه برجواب های صحیحی که دراین مساله وجوددارد،نکته قابل تامل دراینجااین است که فیلسوف به دنبال سعادت انسان است 🔰 وهرفیلسوفی درهرمکتبی(چه درفلسفه اسلامی وچه درفلسفه غرب) ،تعریف خاص خودراازسعادت داردوبراساس آن تعریف،مبانی اندیشه ای خود رادراموری مانندتعلیم وتربیت، فرهنگ، رشدو توسعه و... اشراب میکند وتمدنی بامختصات فکری خودارایه می‌کند. دردنیای غرب فیلسوفان غربی براساس تعریف خاص خودازسعادت وامتداد آن تاعرصه های اجتماعی ،سیاسی ،فرهنگی،طراحی ساختارمندی رابرای تمدن مبتنی برفلسفه غرب ارائه کرده اند.این مطلب درسندهای بین المللی همچون سند2030که مبتنی براندیشه فلسفی نسبی گرایانه ولذت جویانه غرب است، به خوبی هویداست. 🔰 دراین میان،این فلسفه اسلامی است که می‌توانددربرابرچنین طراحی های فکری ای، طرح بدیل و متعالیه مبتنی برمعارف حقه اسلامی رابازبان فلسفی ارائه کند، به صورت استدلالی ازآن دفاع کندو طرح های شیطانی تیوریزه شده دنیای غرب رابه چالش بکشدبه گونه ای که برای عقلای عالم قابل فهم وقابل بحث وتبادل نظرباشد. واین،کارکرد کمی برای فلسفه درامرتمدن سازی نیست . بقلم حجت الاسلام ثنایی ( دانش‌پژوه سطح چهار )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌸🌼🌺🌸🌼🌺🌸🌼 صلی الله علیه و آله وسلم عنوان کتاب : حکمت نامه پیامبر اعظم نویسنده : حجت‌الاسلام محمدی ری شهری و همکاران
معرفی اجمالی : این حکمت نامه، بیش از دوازده هزار رهنمون حکیمانه خاتم پیامبران را در زمینه های معرفت شناسی، اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، بهداشتی، انسان شناسی، جهان شناسی و. . . در ده بخش و ۴۹ باب و ۴۴۸ فصل گزارش می کند. حکمت نامه پیامبر اعظم(ص) برای تأمین نیاز پژوهشگران به فهم دقیق سخنان آن حضرت، بیش از دویست تحلیل، توضیح و جمع بندی ارائه کرده است. ✅ این حکمت نامه، افزون بر تبیین راهکارهای تکامل و کامیابی مادی و معنوی انسان، سند روشنی نیز بر نبوّت خاتم انبیا است. 🔅 بخش نخست این اثر به حکمت های عقلی و علمی اختصاص دارد که در دو باب ارائه شده است: عقل و جهل، علم و حکمت و معرفت. 🔰 در بخش دوم، حکمت های اعتقادی در هشت باب آمده است: ایمان،    ایمان به خدا، قضا و قدر، محبّت به خدا، نبّوت، قرآن و حدیث،     تبیین دین و شریعت و ویژگی های اسلام، و ایمان به معاد. ♻️ در بخش سوم به حکمت های اعتقادی، اجتماعی و سیاسی پرداخته و در دو باب گرد آمده است: امامت و رهبری، عوامل پیشرفت و انحطاط امت. 🔅 در بخش چهارم، حکمت های مربوط به جهان و انسان در دوازده باب آمده است: اصل خلقت، ملکوت آسمان ها و زمین، آفرینش فرشتگان،      آفرینش زمین، شناخت دنیا، اجل، شیطان، انسان، نقش آرزو در زندگی، عوامل و موانع برکت در زندگی، خیر و شر و مصائب، بلایا و شرور. 💠 بخش پنجم به حکمت های تربیتی اختصاص دارد که در پنج باب گرد آمده است: تبلیغ، تربیت کودک، تربیت جوان، عوامل خودسازی و آفات خودسازی. 🔰 در بخش ششم، حکمت های عبادی در هشت باب ارائه شده است: عبادت خدا، نماز، دعا و ذکر، روزه، حج و عمره، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و با فضیلت ترین مکان ها برای عبادت. ♻️ بخش هفتم، حکمت های اخلاقی و اجتماعی را ضمن چهار باب، در خود جای داده است: مهم ترین عوامل شکل گیری جامعه مطلوب، موانع شکل گیری جامعه آرمانی، خانواده و حقوق. 🔰 بخش هشتم با عنوان اقتصاد، حکمت های نبوی درباره آموزه های مرتبط با معیشیت انسانی را در قالب پنج باب ارائه می کند: اهمیت توسعه اقتصادی، پایه های اصل توسعه اقتصادی، عوامل توسعه اقتصادی، موانع توسعه اقتصادی و مهم ترین آفات توسعه اقتصادی. ❇️ در بخش نهم با عنوان پزشکی و بهداشت، تعالیم بهداشتی و پزشکی پیامبر(ص) در سه باب گزارش می شود: رهنمودهایی درباره پزشکی و بهداشت، میوه درمانی و گیاه درمانی و غذادرمانی، و بیماری. ♻️ باب پایانی و دهم با عنوان حکمت های گوناگون، مشتمل بر حکمت هایی است که در عنوان بخش های پیشین نگنجیده است. این بخش در ۴۷ فصل ارائه شده است که با «آداب خوردن» آغاز می شود و با «مهاجرت» به پایان می رسد. در خور ذکر است که در سال ۱۳۹۳ نمایه های کتاب به عنوان جلدهای ۱۵ و ۱۶ به چاپ رسید.