4_5843868722120362103.mp3
4.76M
4_5843868722120362101.mp3
5.52M
4_5843868722120362092.mp3
5.75M
4_5843868722120362102.mp3
5.46M
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 دیدگاه ابن عربی درباره برتری امام علی (ع) بر جمیع پیامبران، مگر حضرت خاتم (ص)
👈 ندیده ام احدی مانند ابن عربی، مقامات امام علی (علیه السلام) را تبیین کند.
#سید_کمال_حیدری
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
4_5843868722120362100.mp3
3.76M
4_5843868722120362107.mp3
4.38M
4_5843868722120362095.mp3
4.82M
4_5843868722120362104.mp3
4.52M
4_5843868722120362097.mp3
4.47M
⬅️بخشی از مقدمه کتاب«تاریخ فلسفه» از ویل دورانت
👌پیشنهاد برای مطالعه
#تاریخ_فلسفه
#ویل_دورانت
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
4_5843868722120362109.mp3
5.79M
4_5843868722120362098.mp3
5M
4_5843868722120362108.mp3
4.96M
4_5843868722120362094.mp3
4.22M
4_5843868722120362105.mp3
5.41M
4_5843868722120362093.mp3
4.69M
✅شناختن نفس،مقدمه شناخت خدا
👈بدان که کلید سعادت دو جهانی،شناختن نفس خویشتن است،زیرا که شناختن آدمی خویش را اعانت بر شناختن آفریدگار خود می نماید.چنانکه حق تعالی می فرماید:«سنریهم آیاتنا فی الآفاق و فی انفسهم حتی یتبین لهم أنه الحق»یعنی:(زود باشد که بنمائیم به ایشان آثار قدرت کامله خود را در عالم و در نفسهای ایشان،تا معلوم شود ایشان را که اوست پروردگار حق ثابت).و از حضرت رسول(ص)منقول است که:«من عرف نفسه فقد عرف ربه»یعنی:(هرکه بشناسد نفس خود را،پس به تحقیق که بشناسد پروردگار خود را).و خود این روشن و ظاهر است که هرکه خود را نتواند بشناسد به شناخت دیگری چون خواهد رسید؟زیرا که هیچ چیز به تو نزدیکتر از تو نیست،چون خود را نشناسی دیگری را چون شناسی؟
تو که در علم خود زبون باشی
عارف کردگار چون باشی؟
#معراج_السعادة
#ملا_احمد_نراقی
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
1_107624647.pdf
9.91M
📚کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
✅جلد اول و دوم و سوم
#علامه_طباطبایی
#استاد_مطهری
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
1_107626460.pdf
2.34M
📚کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
✅جلد چهارم
#علامه_طباطبایی
#استاد_مطهری
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
1_107629538.pdf
3.07M
📚کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم
✅جلد پنجم
#علامه_طباطبایی
#استاد_مطهری
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
✅جواب علامه طباطبایی از نامه ای در باب مقدمات آموختن فلسفه
بسمه تعالى
نامه گرامى زيارت شد و از اينكه علاقه زياد به خواندن فلسفه داريد اطلاع حاصل گرديد.
آنچه لازم است اين است كه اين فن را به روشى كه ديگران می خوانند و تاكنون از تجربه گذشته،بخوانند؛يعنى مقدمات را تحصيل كنند و بعد به فلسفه بپردازند و عجله ننمايند.
آنچه در دست مردم است راهى است نتيجه بخش، چنان كه عرض شد مقدمات عربى و منطق را تكميل كنند،بعد به كتب فلسفه مانند منظومه و اشارات و اسفار و شفا بپردازند.
ان شاءاللَّه به نتيجه كامل می رسند.
والسلام عليكم
محمّد حسين طباطبائى
#علامه_طباطبایی
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
✅کتاب “جستارهایی در فلسفه اسلامی؛ مشتمل برآراء اختصاصی آیت الله فیاضی (جلد چهارم)” منتشر شد.
فلسفه اسلامی با عمری بیش از هزار سال، سه مکتب مهم و اساسی مشاء، اشراق و حکمت متعالیه را به خود دیده است. این مکاتب در طول یکدیگر قرار داشتهاند و بخشی از مجموعهای واحد را تشکیل میدهند. اما کاروان فلسفه همچنان در حرکت است و اندیشمندان بسیاری به تبیین مکاتب فوق و نیز ارائه دیدگاه اختصاصی خویش میپردازند. آیتالله فیاضی نیز با غور و دقت در مسائل فلسفی در طول دهها سال، دیدگاههای خاصی را در جهت تکمیل مباحث فلسفه و نیز تقریب آنها به آموزههای اسلامی ارائه کرده است. پژوهش حاضر درصدد بیان آرای اختصاصی آیتالله غلامرضا فیاضی در پارهای از مسائل فلسفه اسلامی است.
#آیت_الله_فیاضی
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
✅لینک صوت تدریس کتاب لغت موران شیخ اشراق،توسط استاد سید یدالله یزدان پناه
👈تعداد جلسات:29جلسه
"مناسب برای علاقه مندان به عرفان اسلامی"
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://vdars.com/yazdanpanah/%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A9-%D9%84%D8%BA%D8%AA-%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B4%DB%8C%D8%AE-%D8%A7%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D9%82/
#عرفان_اسلامی
#شیخ_اشراق
#استاد_یزدان_پناه
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅روح بخاری(قسمت اول)
👌در باب کیفیت ارتباط میان نفس و بدن،میان فلاسفه اختلاف زیادی به وجود آمده است.چه فلاسفه غربی و چه فیلسوفان اسلامی از گذشته تا به امروز تلاش کرده اند تا کیفیت ارتباط نفس و بدن را توجیه کنند.
"روح بخاری"توجیهی است که برخی از جمله ابن سینا آنرا ارائه داده اند و به این وسیله تلاش کردند تا نحوه ارتباط جوهر نفس و جوهر جسم(بدن)را تبیین کنند.
⬅️تعریف روح بخاری: بخار برآمده از قسمتهای لطیف اخلاط موجود در بدن را "روح بخاری" میگویند. روح بخاری، لطیفترین جزء بدن جسمانی بهشمار میآید و نقش واسطهگری میان نفس مجرد و بدن مادی را برعهده دارد.
👈ابنسینا در تبیین روح بخاری و مباحث مربوط به آن، توضیحات مبسوطی دارد که پس از وی،در کلمات شیخ اشراق و ملاصدرا نیز قابل پیگیری است.
👈روح بخاری از آن جهت که به سلامت و یا مرض بدن انسانی مربوط میشود مورد توجه اطبای متقدم بوده و در طب قدیم از آن سخن به میان آمده است و در عین حال، از آن جهت که بر فرض قبول وجود آن، میتواند نقش واسطهگری میان نفس و بدن را به عهده گیرد، مورد توجه فیلسوف قرار گرفته و در علم النفس، از آن بحث شده است.
👈ابطال روح بخاری در پزشکی مدرن، خللی به علم النفس فلسفی وارد نمیسازد چون فیلسوف، روح بخاری را به عنوان اصل موضوعی از طب قدیم اخذ کرده است.
#فلسفه
#روح_بخاری
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
✅روح بخاری(قسمت دوم)
👈خصوصیات و ویژگی های روح بخاری:
1⃣روح بخاری علت قریب و نفس،علت بعید برای حیات بدن است.
2⃣بدن،روح بخاری را احاطه کرده است؛اما در مورد نفس اینگونه باید گفت که بدن،مرتبه نازله ی نفس است.
3⃣روح بخاری اگر از بدن مفارقت کند باطل و فاسد میشود؛ اما نفس ناطقه دائما باقی و زنده است و با مفارقت از بدن از بین نمیرود و فقط بعضی از افعال آن که بواسطه بدن عنصری انجام میشد باطل میگردد.
4⃣روح بخاری لطیفترین و دقیقترین و پاکترین اجسام از اجزاء بدن است و به همین دلیل است که بهتر از سایر اجزاء بدن افعال نفس را قبول میکند.
5⃣هر چه روح بخاری از درجه اعتدال مزاجی بیشتری برخوردار باشد، افعال نفس ناطقه بیشتر و قوی تر است و از جهت اعتدال و استواری از درجه بالاتری برخوردار است.
👌روح بخاری به لحاظ پاکی و لطافت، جسمی از قبیل اجرام فلکی است (یعنی از میان اجسام،جسمی است که در نهایت لطافت و پاکی است). این روح،جانشین نفس در بدن طبیعی است و به تعبیری دیگر میگویند: "خلیفه نفس" در بدن طبیعی است.
👌اعتدال روح بخاری به وسیله نفس حفظ میشود. این روح بخاری که در رتبه بندی مقولات جزو جواهر است، حامل قوه حس و حرکت نفسانی است. این قوا دائما از جانب نفس به او افاضه میگردد. به همین جهت است که گاهی افعالی که منتسب به نفس است به واسطه روح بخاری در بدن اعمال میشود و به همین دلیل است که گاهی بر این روح بخاری نام نفس نیز مینهند.
👌روح بخاری در انجام افعال منسوب به آن،صرفا عمل واسطه گری میان نفس و بدن را انجام میدهد و هیچ گونه جنبه صدوری در وی وجود ندارد. این روح هر کاری را که انجام میدهد فقط به واسطه نفس است. بنابراین باید اولا بین روح و نفس فرق قائل شد و ثانیا جنبه صدروری افعال را به نفس نسبت داد نه به روح بخاری.
به همین دلیل ابو علی سینا گاهی در کتب فارسی خود این عبارت را در مورد نفس و روح میآورد که "روح بخاری را جان گویند و نفس ناطقه را روان".
#فلسفه
#روح_بخاری
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
✅بخشی از استدلال صدرالمتالهین درباره اثبات واجب الوجود
⬅️فالوجود المتعلق بالغیر المتقوم به یستدعی أن یکون ما یتقوم به وجوداً أیضاً،اذ غیر الوجود لا یتصور أن یکون مقوماً للوجود،فإن کان ذلک المقوم قائماً بنفسه فهو المطلوب،و إن کان قائماً بغیره فننقل الکلام الی ذلک المقوم الآخر و هکذا الی أن یتسلسل أو یدور أو ینتهی الی وجود قائم بذاته غیر متعلق بغیره.
ثم جمیع تلک الوجودات المتسلسلة او الدائرة فی حکم وجود واحد فی تقومها بغیره و هو الواجب جل ذکره،فهو اصل الوجودات و ما سواه فروعه و هو النور القیّومی و ما سواه إشراقاته و الماهیات اظلاله،«الله نور السماوات والارض»فلیذعن أنه قائم بذاته و الوجودات ذوات الماهیات شئونه و اعتباراته و وجوهه و حیثیاته«الا له الخلق و الأمر»
👈 این استدلال بگونه ای مطرح شده است که بر فرض باطل نبودن دور و تسلسل،باز هم مطلوب(اثبات باری تعالی)ثابت می شود.البته قبل از صدرالمتالهین،ابن سینا هم چنین استدلالی را بیان کرده بود،با این تفاوت که صدرالمتالهین در استدلالش از قیّومیّت بهره جسته است ولی ابن سینا پایه ی استدلالش را بر اصل علیّت بنا نهاده است.
#واجب_الوجود
#صدرالمتالهین
#الشواهد_الربوبیة
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
✅استدلال صدرالمتالهین درباره وحدانیت باری تعالی
⬅️ایشان بعد از ذکر یک مقدمه کوتاه اینچنین بیان می کند:
👈فلو کان فی الوجود واجب غیره،فیکون لامحالة منفصل الذات عنه،لاستحالة أن یکون بین الواجبین علاقة ذاتیة موجبة لتعلق احدهما بالآخر،و الّا لزم معلولیة احدهما أو کلیهما و هو خرق الفرض.
فکل منهما اذن مرتبة من الکمال الوجودی لیس للآخر و لا منبعثاً منه فایضاً من لدنه،فیکون کل منهما عادما لکمال وجودی و فاقدا لتحصّل ثانویّ،فذات کل منهما لا یکون محض الفعلیّة و الوجوب،بل قد یکون ذاته بحسب ذاته مصداقا لحصول شیء و فقدان شیء آخر کلاهما من طبیعة الوجود بما هو وجود،و لا یکون ذاته وجوداً خالصاً و لا واحداً حقیقیّاً،و الترکیب ینافی الوجوب الذاتی.
👌بیان قیاسی استدلال:
صغری:اگر واجب تعالی واحد نباشد(یعنی دو واجب داشته باشیم)لازم می آید که ذات واجب تعالی مرکب باشد از وجدان بعضی از کمالات و فقدان بعضی دیگر از کمالات(مرکب باشد از وجدان و فقدان)
کبری:و اللازم باطل(چون واجب تعالی بسیط است نه مرکب،چون ترکیب با واجب بودنش منافات دارد)
نتیجه:فالملزوم مثله.
👈ملاصدرا،از بساطت واجب تعالی وحدانیت واجب تعالی را ثابت میکند،این استدلال با استدلالی که در آیه شریفه «و لو کان فیهما آلهة الّا الله لفسدتا»آمده است،تفاوت دارد.
#فلسفه
#صدرالمتالهین
#الشواهد_الربوبیة
⬅️عضویت در کانال آموزش منطق و فلسفه اسلامی👈
@falsaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا